View Full Version : Jimnyn ajonesto
Yllättäen pamahti ajonesto päälle jimnystä,vaimoke lähdössä kauppaan ni ei käynnisty. Starttaa kyllä mut ei käy,mittaristossa lukko symboli merkinnee ajon estoa. Kerran aikasemminkin tehny saman,huollosta kysyin et miks se niin tekee ni eivät tienneet,testerin vaan vaatii ennenkuin saa kuitattua. Suzukin huolto tosin lienee surkeinta ja ammattitaidottominta mitä löytyy,riippuu varmaan paikastakin mut näitä kädettömiä on ainaki kolmessa paikassa pk seudulla. Mutta siis kysymys kuuluu et miks menee ajonesto päälle? Saako kuitattua mitenkään? Mistä kone jolla pääsee aivoihin käsiksi?:confused:
Käännä avain nollaan ja jätä se paikoilleen, ja irrota akun piuhat hetkeksi ja koita uudestaan. Jos ei auta, niin sitten ota se muovikuori siitä ratin alta irti, ja tsekkaa että se ajon eston sirunlukurinkula on kunnolla siinä virtalukon ympärillä.
Ei ole omakohtaisia kokemuksia tuon ongelman tiimoilta ainakaan toistaiseksi, mutta jotain tuommoisia juttuja olen joskus lueskellut...
Itellä jimnyssä tehnyt muutaman kerran samaa, syytä en ole keksinyt.
Enkä myöskään keinoa millä ohitan koko järjestelmän..
Kone huoneessa on 2 relettä polttoaineen syöttöön ja moottorin ohjaukseen
Nämä oli kerran hapettuneet ne kuin vaihto niin lähti käyntiin.
Itellä jimnyssä tehnyt muutaman kerran samaa, syytä en ole keksinyt.
Enkä myöskään keinoa millä ohitan koko järjestelmän..
Kone huoneessa on 2 relettä polttoaineen syöttöön ja moottorin ohjaukseen
Nämä oli kerran hapettuneet ne kuin vaihto niin lähti käyntiin.
Tää tosiaan jättää sen lukon kuvan mittaristoon joka meinaa et ajonesto on päällä. Huollossa väittivät et ei pysty kuittaamaan muuten kuin testerillä. Samat jätkät tosin MM. totesivat ettei ole olemassa ruiskua jossa ei ole ilmamassa mittaria. Eivätkä voi vaihtaa olkatapin laakereita kun on "erikois homma" joten täysiä tahvoja ovat,ja Suzukin merkkiliike. Sen verran ite kokeilin et otin akun kengän irti ja latasin akun,ja aina sama kuva mittaristossa eikä käynnisty. Ton palexin vinkkaaman induktiolenkin vois tsekata.
Sen verran ite kokeilin et otin akun kengän irti ja latasin akun,ja aina sama kuva mittaristossa eikä käynnisty. Ton palexin vinkkaaman induktiolenkin vois tsekata.
Onko toista avainta? Joskus jopa avaimen puolen kääntö saattaa auttaa. Siru kun on aika usein toisessa laidassa avainta.
Näkyykö tuollainen ajoneston päälle meno obd lukijalla ja pystyyköhän sillä kuittaan sen jotenkin? Koska jos tuo onnistuisi niin silloin ratkaisu olisi melko yksin kertainen. Bluetooth obd lukija, mikä on kiinni siinä odb pistokkeessa. Luuriin softa mikä resetoi tuon vian ja matka jatkuu.
Tosin ei poista sitä ongelmaa että se tulee toistumaan mahdollisesti. Itse melkein kaivaisin jostain netin syövereistä Jimnyn korjaamokäsikirjaa. Sieltä etsisin miten siinä on toteutettu ajonesto ja heivaisin mäkeen koko ajoneston. Netin syövereistä voi myös löytyä muutoinkin ohjetta miten se ajonesto ohitetaan pysyvästi. En tie käytetäänkö jenkkilässä myös ajonestoja autoissa samanlailla kuin EU alueella? Eikö se muinoin ollut joku EU päätös että autoihin pitää tulla ajonesto?
Ei näy ja on jokseenkin hankala ellei mahdoton ohitettava jopa autosähköalan ammattilaiselle. Moottorinohjaus-ECUun asti yleensä lonkerot, joten vaatis tinailua pahimmillaan siellä saakka.
No jaah. Transportterissa se ohitettiin ainakin melko nopeasti.
http://www.xpresskit.com/categories.aspx?categoryid=2 tuolla on jotain ajoneston ohituslaitteita, mitkä pysyvästi ilmeisesti ohittaa tuon. Sit kun ottaa purkin välistä pois niin ajonesto toimii taas. Näin ainakin ymmärsin että ne toimisi. Tuo ensimmäinen purkki näytti maksavan vajaa 50$. Joten melkein etsisin vaikka tuollaista purkkia. Unkari voi olla kovasana kun etsii euroopasta vastaavia ;)
bypass anti theft system hakusanalla googlesta löytyi aika paljon kaikkea kivaa. En tie millä nimellä Jimnyä jenkkilässä myydään ja onko se siellä saatavilla chevynä? Muistelisin että Vitaraa ainakin sai siellä chevynä. Joten kun tilaa ulkomailta niin olettaisin että jos valitsee tuollaisen chevy jimnyn jostain valikoista niin varmaan toimisi täälläkin jimnyssä.
Ei saa Jimnyä jenkeistä Geona eikä Chevynäkään. Mut onpa näemmä tommosiaki rasioita kehitelty, saattaishan tollanenkii toimia.
Ja tosiaan jos se unkari yhtään taipuu niin sieltä saa ihan ammattivarkaan roippeet. Löytyy koodinpurkaja ajonestolle, titaaniavaimia sun muuta mitä nykyajan autoissa voisi tarvita. Kerran satuin sellaiselle saitille eksymään. Tiedä sitten toimittavatko ihan oikeesti niitä, mutta siellä niitä oli kuitenkin myynnissä.
Voihan se olla, että ei oo apua ajoneston ohituslaitteista jos ei toimi auton alkuperäinenkään ohituslaite =avain.
No,emäntä hinautti auton konalan evacariin ja emäntä kertoi heidän sanoneen et jossain hydrauli nostajissa voi olla vikaa ku oli niin kova pakkanenkin...oli kuitenkin lähteny käyntiin..kokeilevat vielä aamulla tekeekö samaa..:eek: Eli ilmeisesti ajon esto ei ollu päällä sillon ku ne mämmikourat alko suhmuroimaan,eli vikaa ei löytynyt kun ajonesto oli "jotenkin" lähtenyt pois päältä. En sano vielä mut Kekkonen olis sanonu jo "SAATANAN TUNARIT" Selvitellään..
Mä olen ainakin yhden auton ajoneston kanssa pärjännyt ihan googlen avulla. ;)
Vika oli rattitolpassa tietyn "releen" liittimen hapettuminen. Korjaantui ihan sillä että tolpan ympäriltä muovit pois ja liitintä hiertämällä.
Ko. laite ois tässä autossa (dieseli) ohitettavissa ruiskupumppussa tekemällä pieni modaus. Tarvii vaan purkaa niin paljon ympäriltä tavaraa että saa porattua kaksi m5 "turva" ruuvia auki. Sieltä löytyis sitten venttiili jonka päähän joko seisova tai virtalukon takana oleva virta tinaamalla.
Kyllä sellainen varmaankin siis on ohitetavissa. Toiset on vaan vaikemapia kuin toiset. Vakuutus yhtiöiden mukaanhan niitä ei toki voi ohittaa millään. :D
just my five cent, again.
-sami-
Pienen empiirisen juorukerhon mutu tiedon mukaan Suizassa on yksi poksi (ECU) jossa on sytkän ja pensan syötön ohjausta. Se haluaa avaimen chipiltä tietyt tarinat ennenkuin magic happends,eli poksin ulkopuolelta on vaikea huijata,pitäs päästä sisuskaluihin käsiksi ja siellä lobotomia joka terminoi softaa niin ettei kysele turhia,näinköhän onnistuu pelkästään jumpperilla ilman softan mulkkaamista. Jos näin ni helpointa olis tarjota sitä koodia sihen induktio lenkkiin,mut miten,täytynee kysyä eräältä tohtorilta,helppo homma tää nyt ei nähtävästi ole.
En oikeesti usko että nuo ajonestot on kovin suurta rakettitiedettä. Netistä löytyy aivan varmasti ohjeet miten se ohitetaan ja ohje on erittäin todennäköisesti perin yksin kertainen. Autotehtaat tuskin kovin paljon panostaa noihin. Samaa settiä käytetty jo 20v todennäköisesti. Niissä on vähän sama juttu kuin tietokoneissa. Ihan sama mitä suojauksia teet ohjelmistoon niin aivan kaikki on ohitettavissa. Kovastihan omppukin on yrittänyt estää ettei niiden luureja rootata, mutta parhaimmillaan menee tunti uuden ohjelmiston julkistuksesta niin netissä on ohje miten ohitat sen.
Joten minä selaisin edelleen netistä ohjeistusta Jimnyn ajonestoon. Tästä on hyvä esimerkki kun muinoin omistin Suzukin Lianan. Ärsytti yli kaiken kun siinä kytkeytyi ilmastointi automaattisesti päälle kun laittoi puhalluksen tuulilasille. Suikkelin mukaan sitä ei saa millään pois päältä. Mut kas kummaa kun netistä löytyi siihen nippeli ohje. Sen automatiikan pois kytkentä vei muutaman minuutin. Sen jälkeen ilmastointi toimi vain napista kuten halusinkin että se toimii.
Mutta esim. Fiutsin Puntossa ajonestokoodi on vaihtuva, joten esim. normi avainsuutari ei saa tehtyä klooniavainta.
Italialaiset tuntien siellä pitää vaihtaa takapenkin niskatyyny niin ajonesto on poissa :D
Mut kerros mitä ihmettä tuossa tapahtuu??
n_Mrl5-zPIU
En ees halua tietää. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
Jotai patonkiahan tuossa houkutellaan käymään. :D Tarvinnee näemmä jonku rituaalin tai loitsun.
1Chevy80
08.03.2013, 21:32
En ees halua tietää. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
Jotai patonkiahan tuossa houkutellaan käymään. :D Tarvinnee näemmä jonku rituaalin tai loitsun.
joo virta-avaimella virtaa pois virtaa päälle annetaan ns. hätäkoodi "morsettamalla" numero kerrallaan. ainakin joisain relluissa näin.
:D:D:D:D vetskari auki, vetskari kiinni sutjakasti, ni jo keulii patonki komiasti :D
Ihan vastaavia "EmerGency Key Access"eja on hyvinkin monissa autoissa, eli kerrotaan ajoneston ECU lle, että nyt tullaan / tultiin sisään ilman radiotaajuutta, joko hävinneen / hajonneen / kadonneen kaukosäätimen takia.
Morsetusmenetelmä hiukan vaihtelee, mutta sama idea kaikissa, 4 - 8 numeroa tunnuksena, jotka ei yleensä oo perättäin samoja, ja kas - ajonesto ohitettu, joissain toistaiseksi, joissain yhden kerran.
Missä noita tunnuksia jaetaan? :eek: Vai onko samalla tyyliin jossain radion koodin kanssa?
BJ-40/76
09.03.2013, 00:00
Pienen empiirisen juorukerhon mutu tiedon mukaan Suizassa on yksi poksi (ECU) jossa on sytkän ja pensan syötön ohjausta. Se haluaa avaimen chipiltä tietyt tarinat ennenkuin magic happends,eli poksin ulkopuolelta on vaikea huijata,pitäs päästä sisuskaluihin käsiksi ja siellä lobotomia joka terminoi softaa niin ettei kysele turhia,näinköhän onnistuu pelkästään jumpperilla ilman softan mulkkaamista. Jos näin ni helpointa olis tarjota sitä koodia sihen induktio lenkkiin,mut miten,täytynee kysyä eräältä tohtorilta,helppo homma tää nyt ei nähtävästi ole.
Tuosta induktiolenkkiin syötettävään tietoon:
Itse olen aika paljon syventynyt tuohon "ilmaväliin" kelan ja chippi(+kela) välillä.
Pitää tosiaankin olla tohtori, että tuosta välistä purkaa ajoneston, toki jos ensin pääsee "kuuntelemaan" tuota väliä, niin ei ole läheskään niin vaikea tehdä "piraattiavainta"
Jos ei ole poikkeuksellisia työkaluja JA lahjoja, sisäpiirin tietoa taikka PALJON aikaa ja rahaa, niin helpointa on viedä merkkiliikkeeseen, vaikkapa 5 000 km päähän.
Jos tuo avaimen vaihto, releiden/boksin liittimien puhdistus, virtalukon kelan testaus/vaihto taikka netistä ei löydy ohjetta, ja tuo merkkiliike ei käy:
niin vastaus on: Mekaruuta:cool:
(CDI dieseleissä, ja bensaruiskuissa tuo ajonesto on koodattu kiusallisen syvälle moottorin ecu:n)
p.s Eihän ongelmatilanteissa ole mitään radiotaajuista säteilijää/ripiitteriä läsnä?
siis tupakanutkärissä ei ole mitään (kiinalaista?) härpäkettä, avainnipussa ei ole etäluettavia kulunvalvonta-avaimia, käsilaukussa ei ole sähköisiä vempaimia tms.
-> siis jos tekee satunnaisesti, niin käsiveska yms. min 5m päähän, ja tämä koskee myös esim. kenkiin valettuja varashälyyttimiä (mitkä pitäisi "polttaa" kassalla, kuulostaa utopialta:cool:, mutta helppo testata)
Italialaiset tuntien siellä pitää vaihtaa takapenkin niskatyyny niin ajonesto on poissa :D
Mut kerros mitä ihmettä tuossa tapahtuu??
Tuollahan tuo juutupissa sanotaan
"zipping sound" is just my wet foot on the pedal putting in the over ride code
Märät popot syöttämässä ohituskoodia
Ihan vastaavia "EmerGency Key Access"eja on hyvinkin monissa autoissa, eli kerrotaan ajoneston ECU lle, että nyt tullaan / tultiin sisään ilman radiotaajuutta, joko hävinneen / hajonneen / kadonneen kaukosäätimen takia.
Morsetusmenetelmä hiukan vaihtelee, mutta sama idea kaikissa, 4 - 8 numeroa tunnuksena, jotka ei yleensä oo perättäin samoja, ja kas - ajonesto ohitettu, joissain toistaiseksi, joissain yhden kerran.
Fiat Ducato, 6 merkkiä jotka syötetään aina kun käynnistetään. Painetaan kaasupoljin lattiaan, virta päälle ja kun moottorin vikavalo alkaa vilkkua lasketaan välähdykset. Aina kun koodin mukainen määrä on välähtänyt, kuitataan se painamalla kaasupoljin lattiaan. Sitten kun koko koodi on kuitattu, moottori voidaan käynnistää. Sammuta virta ennen käynnistystä ja homma uusiks. Sammuta auto liikennevaloissa ja taas kuittailet koodia. Kerran tehnyt ja kyl vitutti!
Koodinhan saa merkkiliikkeestä, mut ei just nyt heti, tais mennä pari päivää.
Tuosta induktiolenkkiin syötettävään tietoon:
Itse olen aika paljon syventynyt tuohon "ilmaväliin" kelan ja chippi(+kela) välillä.
Pitää tosiaankin olla tohtori, että tuosta välistä purkaa ajoneston, toki jos ensin pääsee "kuuntelemaan" tuota väliä, niin ei ole läheskään niin vaikea tehdä "piraattiavainta"
sitä ajonestoahan ei tartte purkaa avaimen ja kierukan välistä..... yleensä esto on joko omassa boksissa tai mittariston yhteydessä joskus harvoin moottorin ECUn yhteydessä..
ajoneston boksihan antaa vain moottorin ECUlle luvan käynnistää kun avain on tunnistettu joten tähän väliin kun pääsee käsiksi, pystyy ajoneston halvaannuttamaan...
muutamissa autoissa ajoneston ja ecun välillä kulkee vain vanhanaikaista kanttiaaltoa mutta on autosta kiinni miten toimii..
missään ei tainnu lukea jimnyn vuosimallia mutta 2000 luvun paremmalla puolella olevissa ainakin tämä väli on väylätekniikkaa mihin on vaikea päästä käsiksi, boksin voi poistaa ja väylän saa ylös mutta auto ei käynnisty ilman lupaa boksilta mikä täytyisi saada syötettyä sinne moottorin ECUlle siitä keinotekoisesta väylästä, silloin vain tarvitsee tiedon mikä määrä ykkösiä ja nollia lykätään sinne...
toi systeemi tuli aika tutuksi jokunen vuosi aikaa kun naitettiin jimnyn kone ja moottorin sähköt vanhaan SJ:hin. siinä jäi ajonesto toimivaksi kun ei saatu selville miten ohitetaan, mutta jostain kysyttiin(en muista mistä) niin sanoivat että onnistuu ohittaminen ja hinta oli aika kosminen silloin...
Onnistuiskohan?
Onkohan joku suzukin vastaava 1.3l moottori missä ei ole ajonestoa. Jos ottaisi Moottoriohjaus boxin ja tekisi vaihdon..
vaikeeta taitaa olla sovittaa joku muu boksi jos löytyy..
siinä jimnyssä mistä kone tuli oli ABS ja SRS myös väylässä, jos boksi ei keskustele noiden kanssa niin kumpikaan noista järjestelmistä ei toimi..
siina svapissa katkottiin vain kylmästi noiden laitteiden väyläjohdot pois kun niitä ei vanhassa sj:ssä ole.
se jäi polttamaan moottorin vikavaloa kun ei väylä ole kunnossa mutta kun siitä ei haittaakaan ole niin jätettiin sellaiseksi, väylän olisi saanut ylös molempien laitteiden tilalle tulevilla 60 ohmin vastuksilla jolloin väylä toimii mutta keskustelua ei ole joten ohjain sammuttaisi moottorin vikavalon.
vaikeeta taitaa olla sovittaa joku muu boksi jos löytyy..
siinä jimnyssä mistä kone tuli oli ABS ja SRS myös väylässä, jos boksi ei keskustele noiden kanssa niin kumpikaan noista järjestelmistä ei toimi..
siina svapissa katkottiin vain kylmästi noiden laitteiden väyläjohdot pois kun niitä ei vanhassa sj:ssä ole.
se jäi polttamaan moottorin vikavaloa kun ei väylä ole kunnossa mutta kun siitä ei haittaakaan ole niin jätettiin sellaiseksi, väylän olisi saanut ylös molempien laitteiden tilalle tulevilla 60 ohmin vastuksilla jolloin väylä toimii mutta keskustelua ei ole joten ohjain sammuttaisi moottorin vikavalon.
Mutta jos ei oo abs ja onkohan turvatyynyt pakollisia jos samassa mallisarjassa on malli missä ei turvatyynyjä ole?
Tuosta induktiolenkkiin syötettävään tietoon:
Itse olen aika paljon syventynyt tuohon "ilmaväliin" kelan ja chippi(+kela) välillä.
Pitää tosiaankin olla tohtori, että tuosta välistä purkaa ajoneston, toki jos ensin pääsee "kuuntelemaan" tuota väliä, niin ei ole läheskään niin vaikea tehdä "piraattiavainta"
Jos ei ole poikkeuksellisia työkaluja JA lahjoja, sisäpiirin tietoa taikka PALJON aikaa ja rahaa, niin helpointa on viedä merkkiliikkeeseen, vaikkapa 5 000 km päähän.
Jos tuo avaimen vaihto, releiden/boksin liittimien puhdistus, virtalukon kelan testaus/vaihto taikka netistä ei löydy ohjetta, ja tuo merkkiliike ei käy:
niin vastaus on: Mekaruuta:cool:
(CDI dieseleissä, ja bensaruiskuissa tuo ajonesto on koodattu kiusallisen syvälle moottorin ecu:n)
p.s Eihän ongelmatilanteissa ole mitään radiotaajuista säteilijää/ripiitteriä läsnä?
siis tupakanutkärissä ei ole mitään (kiinalaista?) härpäkettä, avainnipussa ei ole etäluettavia kulunvalvonta-avaimia, käsilaukussa ei ole sähköisiä vempaimia tms.
-> siis jos tekee satunnaisesti, niin käsiveska yms. min 5m päähän, ja tämä koskee myös esim. kenkiin valettuja varashälyyttimiä (mitkä pitäisi "polttaa" kassalla, kuulostaa utopialta:cool:, mutta helppo testata)
Nyt ollaan alueella,kuulemma ajonesto on todellakin koko moottorin ohjauksessa ja siihen käsiksi pääseminen edellyttäisi hartsivalun poistoa joka on vaikeaa ellei mahdotonta. Vaarana on koko höskän mureneminen käsittelyssä. Ympäristössä ei pitäis olla mitään radiotaajuisia häiriöitä,päin vastoin välillä tuntuu ettei (eukon päässä) säteile mikään. Ja tässä autossahan ei ole edes kauko ohjattavaa keskuslukkoa. Ja avaimessa ei ole patteria vaan ottaa staattista lukosta. Ja poksissahan tosiaan on joku E-prommi jossa chipistä saatava koodi on ja kun ajonesto on ohjelmallisesti kytköksissä koko poksin toimintaan ni mites se softa mulkataan niin et se ei missään tilanteessa kysele sitä koodia siit avaimesta? Jos se ois plug and play homma ni se koko poksi pitäis vaihtaa,jos tehtäis itte ni pitäs se poksi purkaa ja koodata. Tiedän yhden ukkelin jolta homma vois onnistua mut sittenki vaatii paljon työtä,ja vaarana on sittenki et se poksi kärähtää joka ei ole halpa. Edullinen kompromissi vois olla et muuttas sen induktio lenkin suoraan jollain töpselillä toimivaks jolloin ei (ehkä) olis niin häiriö herkkä?? Perseestä joka tapauksessa. Tutkintaa vaatii jollei eukko vaihda koko autoa,hyvä auto ollu muuten,ja tämmöset ongelmat ovat yhä tavallisempia joka merkillä.