View Full Version : JuuPerin Hi-luxus
Laitetaas tuosta luxistaki projekti kertomusta.
Eli hojo lähti ja hiluxi tuli tilalle. Pökkyrät piti heti ruuvata alle:D
Heti piti rueta värkkään hitaampia vaihteita ja tuplajakis sinne sitte tuli laitettua. Samalla lähti laatikon orkkis kannatinpalkki pois. Tilalle tuli tuollanen levystä leikattu versio. Eteen jo kartaanin pituutta mallattu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=101677
Jotain nysväystä tuli talven mittaan tehtyä (lähinnä tupakointia ja kaljan juontia tallissa+käyttis remppaa) Sitte alko kevään merkkejä olemaan ja inspiraatiota taas hiluxin suhteen.
Helmapalkit tuli tehtyä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=101678
Hiacen nautaraudasta sovellettu hi-luxiin sopiva puski
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=101676
Siinä se sitte makas tovin ulkosalla. Liftille tuli paikka tehtyä ja romulootan paikkaa kateltua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=101675
No lukkoja alko tekeen sitte mieli akseleihin. Palstalta tullu luettua et onnistuu leimata hj 61:sen akselit tämmöseen nii ei ku osto ilmoa kehiin ja nehän löyty ja tulivatki sitte melko lähelle ettei tarvinnu satoja kilometrejä ajella:)
Täsä jo vanhat akselit poistettu. Samalla tuli vaihdettua jouset 3" korottaviin. Tosin käytetyt pakat, mut etupää nousi sen 2".
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124845
Taka-akseli meniki ihan nätisti paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124847
Eteen tuli tuo cut and turn et sai pinionin vähä pystynpään ja high steer palikat. Hilun omilla etujarruilla laitoin nippuun ku levyissä sama halkaisija ku hojossa. Paitsi et ei oo jähytetyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124846
4 runnerista peräisin oleva ohjaustehostin tuli myös laitettua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124848
öljypohjaaki piti "vähä" muokata et hysteerivarret sopii
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124853
Sitte oliki taukoo laittelusa taas:(
Mutta sitten iski inspiraatio kipinä ja toivoa et joskus ajeleen. Lukot tuli paineilma toimisiksi koska hj:n vivustoja ei saanu mitenkään järkevästi tuonne mökkiin laitettua.
Tämmöset sylinterit tuli laitettua eteen ja taakse
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124849
kapiinissa sitte tälleen ohjaus nuille
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=123153
Säiliö lavalle ja kompura myös. Akut tuli myös siirretyä lavalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124851
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124850
Laturin päivityksen myötä piti keksiä alipainetta jarruille. Kehiin tuli volvon sähköinenalipainepumppu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=119548
hj60:sen tuplanivel jortaani tuli eteen. Tai nivelet ainoastaan. Samalla sai paksummat pultit ku porasi laippoihin isommat reijät. Jako ku passas muuten hilussa ja hojon kartaanisa kohilleen. Putki on jotain höyryputkea 5mm seinällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124854
Taka jortaani tuli tehtyä samasta värkistä hiluxin omilla ristikoilla.
Kiirekki meinas tulla sitte. Keltalan hyväntekeväisyysajot paino päälle ja ilmottautuminen tehty. Viimeset tarkastukset ja kohti konttoria.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=117258
leimaki sitte tuli ja muutokset otteeseen:)
Keltalassaki käytiin sitte suunnistaan. Eka mettäreissu koko vehkeellä. Muuten pelasi hianosti mut kompuran paineputki meinas jäätyä.
Ehjänä kotona.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=117746
_kekkula_
04.03.2013, 07:45
Siisti hilux.
Meilläkin on tallissa samanlainen projekti meneillään.
helmapelti
04.03.2013, 09:24
Hyvältä näyttää.
Ja nyt laitat 5.29 perät vielä?
Paljonko kokonaisvälitys on sitten?
Jees kiitoksia. Juu seuraavana ois tosiaan tuo perien päivitys 5.29 välityksiin. Ei meikäläisen matikkapäällä tuommosia kokonais välityksiä lasketa:D Luulisin et tulee tarpeeksi hidas. Vaikka kyllähän tuo melekosen hidas menijä jo nuillaki perillä on.. nopia puoli sitte jo turhan nopee:( Ja moottoriaki pitäs vissiin kattoo et mikä on ku nii huonosti tarttaa ja huohottaa..
_kekkula_
04.03.2013, 10:10
siihe meitin hilux retaleeseen menee 4,88 välit ja tupla jakis. Luulen että pystyy tiellä ajaan ihan ok kun renkaat 38,5. Maastossa sitte pitäis kyllä olla riittävän hidas. Ehkä jossain kuraspoorissa tarviaa vaihtaa toinen jakis "isolle" puolen että saa rengasta pyöriin.
Mutta tää on "musta tuntuu" asiaa taas.
Ainaki mun Hj:s tarvitsee isoa puolta aika usein metsässä/kura spooreissa. Siinä on 3.06 jakis ja 5,99 perävälitys.
Ihmeen hyvin tuo jakso kyllä normi hitaalla puolella ratasta pyörittää. Ei tullu koskaan sillon ajettua tiellä pökkyröillä ku oli vielä hilun aksulat alla. Niissä oli ne 4.56 perät. Nytten tahtoo uupua maantiellä ku laittaa 3:sen silmään:D Voiman puute taitaa vaivata:rolleyes:
_kekkula_
04.03.2013, 10:37
Niin mä tarkoitin että pyörii renkaat jo liian hiljaa jos molemmat jakikset pikku puolella. Ei irtoo mikään kuralimppi renkaasta vaikka olis kaasu pohjas millä vaihteella tahansa :D Ja joutuu varmaan jakista kepittään muutenki kun pakki on turkasen lyhyt jos molemmat pikku puolet päällä.
totta muuten..vaan helppohan se on tuosta kepistä nykästä välitystä rattaille jotta pyörii vinhaa:D pitäs vielä vähä modata tuota jakiksen keppiä itellä ku ottaa vaihekeppiin kiinni. tahtoo tökätä aina tuon lisä laatikon vapaalle ku laittaa 2.sen silmään:mad:. pikku viilausta siinäki..
Pari tuntia tuli tallisa käytyä puuhaileen et sai tuo berberi välitysten vaihon aluilleen.
Taka murikka irti ja penkkiin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124912
Uusi lautaspyörä jo paikoillaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124910
pikkusen koko eroa pinjonin pyörässä:)
vas. vanha ja oik. uus
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4823&pictureid=124911
Ja sitte kymysys. Paljokos se nuitten ramppapyörän ja poskilaakereitten pukkien momentit oli? Josaki oli ylhäällä vaan kadonnu mokoma lappu:rolleyes:
Ehjänä kotona.
Etkä ollu, parkkivalo säretty. :D
helmapelti
05.03.2013, 11:01
Itekkään en löytäny äkkiä niille momenttia mutta laitoin 120Nm ruuvilukitteella, on varmaan sinnepäin..
lepoantti
05.03.2013, 11:41
kokonaisvälityksen laskemiseen ei kummoisesti tartte yli ymmärryksen menevää matematikkaa.
esim hiluxin kokonaisvälitys: 1. vaihde 3.9 x jakis 2.28 x jakis 2.28 x perävälitys 4.56 = 92:1
4.88 välityksillä jollaiset itselläni oli tuplan kanssa aikanaan N.99:1
5.29 perillä n.107:1
esim. hj61 vakioilla 3.7 välityksillä 75:1 joka sekin on ihan riittävän hidas vaikka 38,5 renkailla. itselle jos olisin tekemässä lukkoakseleilla vielä vaikkapa hiluxia niin en varmasti lähtisi vaihtamaan välityksiä, ja en kyllä laittais tuplaakaan vaan tökkäisin 4,7 jakikseen silläkin uhalla että pakki menee hitaaksi. rakenne yksinkertainen ja paketti paikinpuolin lyhyempi, eikä ole katkeilevaa sisäänmenoakselia takimmaisessa.....
kokonaisvälityksen laskemiseen ei kummoisesti tartte yli ymmärryksen menevää matematikkaa.
esim hiluxin kokonaisvälitys: 1. vaihde 3.9 x jakis 2.28 x jakis 2.28 x perävälitys 4.56 = 92:1
4.88 välityksillä jollaiset itselläni oli tuplan kanssa aikanaan N.99:1
5.29 perillä n.107:1
esim. hj61 vakioilla 3.7 välityksillä 75:1 joka sekin on ihan riittävän hidas vaikka 38,5 renkailla. itselle jos olisin tekemässä lukkoakseleilla vielä vaikkapa hiluxia niin en varmasti lähtisi vaihtamaan välityksiä, ja en kyllä laittais tuplaakaan vaan tökkäisin 4,7 jakikseen silläkin uhalla että pakki menee hitaaksi. rakenne yksinkertainen ja paketti paikinpuolin lyhyempi, eikä ole katkeilevaa sisäänmenoakselia takimmaisessa.....
No nii tätä mie ootinki et joku laskee välitykset:)
Tuo 4.7 jakis välitys oli itelläki ensin mielessä vaan sain nii edullisesti tuon tupla adapterin ja jakiksen et ei kannattanu kahesti miettiä kumman otan.:rolleyes: Mut näillä mennään nyt ja katotaan miten äijän käy..jos ja kun tuo taas nipussa ja liikkuu.:D
Hieno Hilux ja hienot renkaat/vanteet ;)
Hieno Hilux ja hienot renkaat/vanteet ;)
kiitti. ei se läjäkään hullumalta näytä:) nii eikös ne nuo oo tottunu hilun alla pyöriin;)
Pari tuntia tuli tallisa käytyä puuhaileen et sai tuo berberi välitysten vaihon aluilleen.
Ja sitte kymysys. Paljokos se nuitten ramppapyörän ja poskilaakereitten pukkien momentit oli? Josaki oli ylhäällä vaan kadonnu mokoma lappu:rolleyes:
ramppapyörä 78-89 foot lbs poskipukit 80 foot lbs
http://www.yukongear.com/Downloads/Manuals/Yukon_Installation_Instructions.pdf
Et varmaan ylimääräisiä jakiksen kannattimia leikelly samalla:rolleyes: ois vaan tommoselle tarvetta ja sapluunakin jo auttais.
itekki tässä kuolannu samaa osaa... :)
Anteeksi topicin sotkeminen, mutta voin leikkuuttaa noita laatikon kannakkeita, jos kuva on vielä tallella. Ottakaa yhteyttä yv:llä.
On kyllä ollu tarkotus leikkauttaa lissee nuita levyjä..Eivät vaan tuolla pajalla misä nuo pari tein nii oo kerinneet tekeen uusia:( Kuvatki on jossain siellä insinöörin koneella..Täytyy taas kysellä jos muutaman tekisivät ku pitäs nuita putkentaivuttajan osiaki leikkauttaa.:rolleyes:
Just..kävin tuosa tallisa tupakoimasa ja kurkkasin sitte pellin alle ja laturin kupeessa näytti valuvan jotain möhnää lohkon kylessä..No varovasti jähyttäjänkorkki auki ja siellä näy ku paljaat kennot:( Ahtoputkestaki näytti valuvan öljy tai jotain muuta mustaa jöijjää..Tekiköhän keltalan viime safari tehtävänsä ku latua aukastiin umpi hankeen:rolleyes:
Sen verta tulluna tehtyä et perissä nyt nuo välitykset laiteltuna ja murikat paikoillaan. Öljyt, takavetarit ja kartaanit ku vielä laittelis nii vois kokeilla. Sitte ruetakki ehkä ihmetteleen tuota moottoria jos viittii..
Jees vara moottori nosteltu tänään keulille. Vaan eihän se perkule halua lähtä ennää käyntiin.:confused: Jonkuu aikaa laiskasti kävi ja siihen se hauskuus loppu. Täytyypi huomena koittaa uuestaan paremmalla onnella.
Voe tätä riemun päivää:D Tämäki heräs eloon. Konekkaan pahemmin huohottanu ja käviki ihan nätisti. Hittaastikki tuntu liikkuvan. Viteotaki koitin ottaa vaan liekkö julkasu keleponen.
Tämäki saanu maatua mökin nurkalla jo tovin..jotenki mielenkiinto menny ku taas meni kytkin. :mad: levy tietty halki niinku viimeksi. Pelashan tuo 8 tuntia. Liekkö vauhtipyörä kiero vai mikälie:confused: mikähän tuosa superturbo 2l koneen peräsä kestäis?
Tämäki saanu maatua mökin nurkalla jo tovin..jotenki mielenkiinto menny ku taas meni kytkin. :mad: levy tietty halki niinku viimeksi. Pelashan tuo 8 tuntia. Liekkö vauhtipyörä kiero vai mikälie:confused: mikähän tuosa superturbo 2l koneen peräsä kestäis?
Mitä lerppuja oot siellä käyttäny? Itellä 2lt:n kanssa luisto onkelmaa
mulla oli 2L:n limppuun sovitettu(ja hieman vielä asetelmaa upotettu)uudemman hilun exedyn racing paketti olikohan 110:n ja hyvin kesti +150hp tehoja vaikka aika tuskaakin sai välillä hankiajossa kettujahdin lomassa.joku koneistusfirma teki tuon sovituksen mut en nyt muista mikä firman nimi oli mut se selviää ku soittaa tamgearille ja kertoo mitä ois tarkoitus tehdä.
toki ei tuo nyt ois vaikea itekkään tehdä tuo sovitus jos on sopiva kärkisorvi käytössä...
En nyt muista minkä firman tekele oli tuo levy. Asetelmaki tuli samalla uusi.Tuollakaan ei etes revitelty eikä oo tarvinnu luistatella ku välitykset kohallaan. Yhtäkkiä rupes vaan luistaan ja saman teki edellisellä. Noo pitää käyttää naapurissa metallipajalla vauhtipyörä ku saapi auton talliin ja laatikot pois edestä.:)