PDA

View Full Version : Lämmöt nousee pajero sportissa


Hharri
03.03.2013, 20:03
Elikäs ongelma on sellainen, että muutama kuukausi sitten alkoi pajero lämpöjä nostella.
Esim. Kun ajan kuuttakymppiä kierrokset parissa tonnissa alkaa lämmöt nousemaan, kun vaihtaa pienemmälle ja kierroksest nousee alkaa koneen lämmötkin laskemaan.

Vettä ei hukkaa, eikä kuplia syylärinkorkin alta näy tulevan. Kone ei keitä, mutta lämmöt nousevat, ennen viisari pysyi puolessa välissä kuin liimattu.

Autoon on vaihdettu termostaatti, visko ja reilu vuosi sitten vesipumppu.
Kärryhän on 2002 pajero sport 2.5tdi koneella.

-MaTTi-
03.03.2013, 21:47
Syyläri? Rivat auki tai kanavat tukkeentunu sisältä?

JJ90
04.03.2013, 16:33
Joo, syylärin pesu kertaa 2(sisä- ja ulkopuolet) ja sitten koeajo ja tuntemuksien jako tänne niin mietitään lisää.:D

Onko remppa tehty alkuperäisosilla vai tarvikkeilla? Ja mistä syystä tuo visko on vaihdettu, onko ennenki ollu lämpöongelmaa?

-MaTTi-
04.03.2013, 16:55
Ja jos ei oo korjaantunu niin seuraavaks kokeiluun termostaatti. Kokeilet vaikka eka irti kokonaan tai sit haet suosiolla orkkis-termarin sinne. Tarvikemallien kanssa on enemmän ja vähemmän ongelmaa.

Nuhapumppu
04.03.2013, 17:44
Ja jos ei oo korjaantunu niin seuraavaks kokeiluun termostaatti. Kokeilet vaikka eka irti kokonaan tai sit haet suosiolla orkkis-termarin sinne. Tarvikemallien kanssa on enemmän ja vähemmän ongelmaa.
Komppaan tätä,tosin itse laitoin tarvike termarin jonka testasin kattilassa elohopea mittarin kanssa. Toinen tarvike termari ei toiminut likikään oikein kun kokeilin kattilassa sitä.
Katsoppa myös kun lämmöt on korkealla että näkyykö syylärissä havaittavaa nesteiden liikkumista,ja onko alavesi letku lämmin,jos alavesi letku on kylmä ja syylärissä ei näy selvää neste kiertoa niin termari melkovarmasti viallinen ja sen takia neste ei kierrä kunnolla,itsellä oli sama vika toisella tarvike termarilla.

pee
04.03.2013, 18:17
eiks alavesiletkun pitäiskin olla kylmä, jos syylari toimii ???

mikkocap
04.03.2013, 18:19
Ei mulla ainakaan yhdessäkään autossa.... EDIT. siis ole kylmä alavesiletku jos on lämmin mylly...

EDIT part 2. mutta tosin, itellä tulee kylläkin ylävesiletkua hiplailtua kun nestekierron kanssa painiskelen, sitten kun ylävesiletku lämpee niin sillonhan termostaatti alkaa rueta aukeilemaan... vai?

Nuhapumppu
04.03.2013, 18:48
eiks alavesiletkun pitäiskin olla kylmä, jos syylari toimii ???
Termari on alavesiletkussa ja jos alavesi letku on ihan kylmä niin neste ei kierrä,kyllähän sinne alavesiletkuun tulee lämmintäkin vettä väkisellä kun neste alkaa kiertämään. Ainakin itsellä oli huomattavasti kylmempi silloin kun termari oli jumissa kuin nyt,vaikkei se nytkään mikään lämmin ole.

Hharri
04.03.2013, 18:54
Syyläri on pesty ulkoa ja sisältä reilu vuosi sitten kampiakselin hihnapyörän vaihdon yhteydessä, eikä silloin ollut vaikutusta :D Visko on vaihdettu, koska siinä oli selvästi vikaa ja oletin että vika korjaantuu sen vaihdolla.
Tarvike osilla remonttia on tullut tehtyä...

Ilman termaria on tullut ajettua eikä lämmöt silloin ole nousseet.
Pitäiskö muuten syylärissä näkyä selvä nestevirtaus tyhjäkäynnillä?? Silloin kun termari oli pois, niin ei kunnon neste virtausta siellä näkynyt, mutta kun antoi hanaa niin alkoi nestekkin liikkumaan.

Ja tarkennuksena vielä, että lämmöt pysyy normaalina vaikka auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoastaan lämmöt nousee silloin, kun ajaa esim. 4 vaihteella, niin että kierrokset ovat siellä 2000. Ja lämmöt saa laskeen sillä, kun vaihtaa 3 vaihteelle niin että kierrokset nousevat. Punaiselle ei mene, mutta ennen tässä on viisari pysynyt siinä puolessa välissä.

Termaria tässä välillä itsekkin oon miettinyt..

pee
04.03.2013, 20:53
ok, pajeroista en tiedä mitään, eli unohtakaa edellinen kommenttini


usein, autoissa on jäähdytys ja nestekierto niin, että termari rajaa kiertoa koneessa, ja kun aukeaa, lähtee kuuma ylävesiletkua pitkin syylariin, jossa jäähtyy ja palaa jäähtyneenä alavesiletkun kautta koneeseen

Nuhapumppu
04.03.2013, 22:58
Ilman termaria on tullut ajettua eikä lämmöt silloin ole nousseet.
Pitäiskö muuten syylärissä näkyä selvä nestevirtaus tyhjäkäynnillä?? Silloin kun termari oli pois, niin ei kunnon neste virtausta siellä näkynyt, mutta kun antoi hanaa niin alkoi nestekkin liikkumaan.

Ja tarkennuksena vielä, että lämmöt pysyy normaalina vaikka auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoastaan lämmöt nousee silloin, kun ajaa esim. 4 vaihteella, niin että kierrokset ovat siellä 2000. Ja lämmöt saa laskeen sillä, kun vaihtaa 3 vaihteelle niin että kierrokset nousevat. Punaiselle ei mene, mutta ennen tässä on viisari pysynyt siinä puolessa välissä.

Termaria tässä välillä itsekkin oon miettinyt..
Onko tässä muuten termari sellainen hieno 2läppäinen malli,jossa on sekä moottorin sisäkierto,että normaali läppä? Jos niin neste ei kierrä oikein termarin ollessa kokonaan pois,tai näin minulle on kerrottu,siitä voinut johtua tuo että tyhjäkäynnillä on näyttänyt ettei neste kierrä. Mutta ota nyt se termari irti ja kokeile kattilassa miten pelaa jos on jonkulainen lämpömittari saatavilla.

Eikä se pajeron nestekierto nyt niin erikoinen ole,siinä vaan on termari alavesi letkussa ja neste kiertää moottorin sisällä ennekuin termari aukeaa,kun termari aukeaa menee sisäkierto kiinni ja neste kiertää syylärin kautta niin kauan kunnes termari sulkeutuu.

Hharri
05.03.2013, 17:52
Onko tässä muuten termari sellainen hieno 2läppäinen malli,jossa on sekä moottorin sisäkierto,että normaali läppä? Jos niin neste ei kierrä oikein termarin ollessa kokonaan pois,tai näin minulle on kerrottu,siitä voinut johtua tuo että tyhjäkäynnillä on näyttänyt ettei neste kierrä. Mutta ota nyt se termari irti ja kokeile kattilassa miten pelaa jos on jonkulainen lämpömittari saatavilla.

Eikä se pajeron nestekierto nyt niin erikoinen ole,siinä vaan on termari alavesi letkussa ja neste kiertää moottorin sisällä ennekuin termari aukeaa,kun termari aukeaa menee sisäkierto kiinni ja neste kiertää syylärin kautta niin kauan kunnes termari sulkeutuu.



Termari on kaksi läppäistä mallia..

Jappi
06.03.2013, 02:13
Kaverilla kansivika samanlaisessa alkoi juuri noin..

Topi1982
06.03.2013, 08:47
Luistaako tarvike visko liikaa, koska kovemmilla kierroksilla laskee lammot?
Vai onko vesipumpussa ohivuotoa?

Hharri
06.03.2013, 12:51
Hukkasiko kaverisi pajero nestettä? Kun tämä tapaus ei sitä tee. Visko ei varmasti luista, koska nyt sieltä kuuluu jopa puhaltimen ääni :D

turakki
06.03.2013, 18:15
Tyhmä kyssäri: hihna? Onhan kireällä, ehjä ja oikein asennettu ja hihnapyörät puhtaat. Uusi visko saattaa ottaa tehua yllättävän paljon, vanhaan verrattuna. Bj:ssä alkoi samanlainen lämmön jumppaaminen, kun lukitsin viskon. Välillä hihna lähti hiukan luistamaan, ei kuulunut sisälle.

Hharri
06.03.2013, 19:26
Tyhmä kyssäri: hihna? Onhan kireällä, ehjä ja oikein asennettu ja hihnapyörät puhtaat. Uusi visko saattaa ottaa tehua yllättävän paljon, vanhaan verrattuna. Bj:ssä alkoi samanlainen lämmön jumppaaminen, kun lukitsin viskon. Välillä hihna lähti hiukan luistamaan, ei kuulunut sisälle.


Tämäkin tuli mieleen mutta, tuuletin pitää sellaisen puhinan että hihnan luistamiseen en usko.

lavanelikko
06.03.2013, 19:32
Ääni termarille täältäkin...

Jappi
07.03.2013, 09:02
Hukkasiko kaverisi pajero nestettä? Kun tämä tapaus ei sitä tee.

Pari kuukautta lämpöjen seilaamisen jälkeen alkoi ensin puskea kuplaa paisuntasäiliöön ja sitten ei varmaan mennyt kuin kaksi viikkoa kun alkoi nestettä mennä niin että ajaminen oli mahdotonta. Mutta kokeile orkkistermari ensin, on se paljon halvempi...

Tomppaa_
07.03.2013, 11:32
Jos autollasi on ajettu noin 300tkm tai yli niin kansi sieltä on menossa. Yleensä halkeaa kolmosen etukammiosta. Lievin oire on kun ei enää paisarissa pysy neste, sitten alkaa lämmöt seilaamaan, tulee kuplia, hävittää nestettä ja jossain kohtaaa saattaa jopa räjäyttää syylärin jos ihan loppuun ajaa. Uutta kantta vaan briteistä tilaukseen. Täydellinen kansi noin 400€ posteineen joten ei kannata kansiremppaa pelästyä.

jupe69
07.03.2013, 11:39
kiinnostas tietää mistä saa asennusvalmiin uuden kannen 400e.????? vai onko tää bensakoneisen kannen hinta??

-MaTTi-
07.03.2013, 15:42
Ei kannata noita 400-500€ kiinanpaskakansia ostella. Mulla kesti KZJ:ssa 4 kk/6500 km ja sai olla taas ostamassa kantta ja tekemässä remonttia. Tonnilla saa jo kunnollisenkin kannen.

jupe69
07.03.2013, 16:18
Ei kannata noita 400-500€ kiinanpaskakansia ostella. Mulla kesti KZJ:ssa 4 kk/6500 km ja sai olla taas ostamassa kantta ja tekemässä remonttia. Tonnilla saa jo kunnollisenkin kannen.

sitä tässä itekki aattelin ku on jonkun verran tullu noitten pajeron kansien kans pelattua,ja tonnin se maksaa uusi :D jossain välissä sai englannista 600e.rahteineen ,mutta se oli ilman venttiileitä eli siihen koneistukset päälle(oli raaka kansi).

Jappi
08.03.2013, 02:13
Ihan täysinäistä olisi saanut briteistä tosiaan johonkin 4-500 nurkille mutta kiinapskaa... Tuli kaverille korjaushitsattu vaihtokansi.

Tomppaa_
10.03.2013, 12:38
Eiköhän ne kaikki tule enemmän tai vähemmän kiinasta. Hyndai Galloperhan on mitsun kopio jolloin siinä on myös tuo sama 4d56 kone. Vähän kun osaa engelsmannien kanssa höpötellä niin saa hyvää tavaraa edullisesti. Onhan siellä niitä paskan myyjiäkin mutta ne kannattaa kiertää. Itselle tuli vasta 430€ yksi täydellinen kansi kotiovelle ja hyvin on toiminut.

Edit: Tässä nyt sattui silmään yksi (http://www.ebay.co.uk/itm/Mitsubishi-Pajero-Shogun-L200-2-5-4d56-td-Cylinder-Head-/321075603124?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4ac198e6b4) Hinnathan on taaloja joten tuon saa toimitettuna varmaan noin 500€ pintaan. Halvempiakin on mutten viitsinyt etsiä tällä kertaa. Ja Milneriltä saa tilattua myös melko edukkaasti sekä pelkän kannen, tai täydellisen. Jos tilaa pelkän kannen niin onhan siihen tietenkin koneistettu seetipinnat jne eli vanhasta kannesta saa toki otettua kaiken tarpeellisen jos ne on vaan kunnossa.

-MaTTi-
10.03.2013, 17:08
Eiköhän ne kaikki tule enemmän tai vähemmän kiinasta.

Hinnathan on taaloja joten tuon saa toimitettuna varmaan noin 500€ pintaan.

Kyllä ne Japanissakin vielä kansia valaa. Enpä uskaltais tommosta kantta ostaa jos pitoauto olis kyseessä.
P.S. Englannin raha on punta. ;)

Hharri
10.03.2013, 17:20
Tuli vkl aikana hieman tutkittua taas pajeroo. Kävin hakeen orkkis termarin, kun ei maksanut kuin muutaman kympin. Termarin vaihdolla ei juuri ollut merkitystä lämpöjen seilaamiseen. Seuraavaksi tökkäsin paistomittarin syyläriin ja seurasin mittarin lämpöjä. Ilmeisesti anturissa tai mittarissa vika, koska lämmöt pysyivät noin 80 asteessa....

-MaTTi-
10.03.2013, 17:23
Ei kai munkaa Tojossa oo vedenlämmöt ku 82-84C välillä kesät talvet OBD-portista luettuna.

Tomppaa_
10.03.2013, 18:20
Tuli vkl aikana hieman tutkittua taas pajeroo. Kävin hakeen orkkis termarin, kun ei maksanut kuin muutaman kympin. Termarin vaihdolla ei juuri ollut merkitystä lämpöjen seilaamiseen. Seuraavaksi tökkäsin paistomittarin syyläriin ja seurasin mittarin lämpöjä. Ilmeisesti anturissa tai mittarissa vika, koska lämmöt pysyivät noin 80 asteessa....

Syylärin lämpöhän ei kerro ihan oikein sitä moottorin lämpöä. Mutta ajele nyt ja seuraa tilannetta mihin suuntaan kehittyy.

Nuhapumppu
10.03.2013, 21:03
Syylärin lämpöhän ei kerro ihan oikein sitä moottorin lämpöä. Mutta ajele nyt ja seuraa tilannetta mihin suuntaan kehittyy.
Ei siinä isoa eroa ollut itsellä,anturi kun on ylävesiletkun lähdössä kannessa,ei paljoa ehdi siinä jäähtymään. Toki siis vaatii nesteen kiertämisen. Kaikkein paras kun mittaa todellisen lämmön anturin reiästä niin tulee varmuus.