Kirjaudu sisään

View Full Version : XJ turvakaaret


Tolu
02.03.2013, 15:33
Pitäis tohon xj tehdä ulkopuoliset turvakaaaret. Takapenkki pitäis säilyttää käyttökelpoisena. Jos pääkaaren yrittäis tehdä ovien väliin niin silloin kaari jäisi kuljettajan pään etupuolelle kun vissiin pitäis sijaita takapuolella? Autolla mennään varmaan jossain vaiheessa suunnistuskisoihin. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin omat ajelut metsässä sekä joskus safareilla.

Eli minkälaiset kaaret kannattais tehdä? Varsinkin jos joku on tehnyt kokonaan ulkopuoliset kaaret itselleen niin kuvia kehiin... Putkena ajattelin käyttää saumallista 48x3.2 putkea.

Olipa epäselvästi kirjoitettu mutta kiitos vastauksista etukäteen...:cool::cool:

edittiä heti: Eli tieliikennekelpoinen auto on kyseessä.

KoniJeep
02.03.2013, 18:28
http://i20.photobucket.com/albums/b208/ddawg_/IMG_3350.jpg

Sopivasti kun laittaa keskiputken niin aukiaa taka ovetkin.
http://www.cherokeeforum.com/attachments/f2/19309d1274458587t-build-your-own-exo-cage-exoskeleton-dont-buy-one-looks-broke-me.jpg

Byrocrat
02.03.2013, 19:10
Tässäkin muutama vaihtoehtoinen ratkaisu.
Sisäpuolinen turvakaari olis ovienkäytön kannalta ehkä helpompi:rolleyes:

http://www.google.fi/search?q=roll+cages+for+jeep+cherokee+xj&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=wDEyUfvuO6ep4ATf3YDgBg&ved=0CDkQsAQ&biw=1555&bih=884

Timo_L
02.03.2013, 20:00
Sisäpuolinen turvakaari olis ovienkäytön kannalta ehkä helpompi

Itse asiassa tuolla systeemi sekä etu- että takaovi aukeaa kokonaan ja takaovestakin mahtuu kulkemaan. Tosin tuossahan ei ole pääkaari kokonaan etupenkkien takana, eli kävisikö kisoihin?

Jos sisälle tekee AKK- mukaisen pääkaaren eikä kaaren alareunaa taita eteenpäin seuraamaan etupenkin selkänojen kaarevuutta, niin kulku takapenkille vaikeutuu aikalailla. Sinne jää suunnilleen 25cm kolo putken ja takapenkin selkänojan väliin :D Tosin on se mahdollista tehdä jotakuinkin järkevästi.

Byrocrat
02.03.2013, 20:21
Itse asiassa tuolla systeemi sekä etu- että takaovi aukeaa kokonaan ja takaovestakin mahtuu kulkemaan. Tosin tuossahan ei ole pääkaari kokonaan etupenkkien takana, eli kävisikö kisoihin?

Jos sisälle tekee AKK- mukaisen pääkaaren eikä kaaren alareunaa taita eteenpäin seuraamaan etupenkin selkänojen kaarevuutta, niin kulku takapenkille vaikeutuu aikalailla. Sinne jää suunnilleen 25cm kolo putken ja takapenkin selkänojan väliin :D Tosin on se mahdollista tehdä jotakuinkin järkevästi.


Euro- ja AKK:nkin säännöissä aika selkeesti sanotaan, että penkkien tulee olla pääkaaren etupuolella!! Kuvasta päätellen selkänojan yläreuna jää pääkaaren taakse ja kuskin pääkin olis sopivasti pääkaaren ja selkänojan välissä:rolleyes: ei kovin hyvä jos sattuis kaaret pettämään!
Trialkisoihin noilla kaarilla ei siis olis asiaa, suunnistuskisoihin varmaan kelpuutettais :rolleyes:

Tolu
02.03.2013, 20:30
Jos kaaren tekee ovien väliin niin ei sijaitse penkkien takana. meneekö pääkaaresta takapenkkien takana oleva "pääkaari"?

Timo_L
02.03.2013, 20:32
Euro- ja AKK:nkin säännöissä aika selkeesti sanotaan, että penkkien tulee olla pääkaaren etupuolella!! Kuvasta päätellen selkänojan yläreuna jää pääkaaren taakse ja kuskin pääkin olis sopivasti pääkaaren ja selkänojan välissä

Juu, tuo kysymysmerkki olikin enemmän tarkoitettu että ei se taida käydä :D

Tuosta taas tuli mieleen sääntötulkinta, eli kun pääkaaren tulee olla etupenkkien linjan takapuolella, niin jos pääkaaren alareunassa on mutka eteenpäin niin että se seuraa penkin selkänojan linjaa ja penkki taaimmaisessa asennossaan ei miltään kohdin mene kaaren tasalla/ taaemmas, ja muut tuennat hoidettu asianmukaisesti, niin nonko kaari silloin laillinen? Koska alareunahan on tällaisessa tilanteessa edempänä kuin penkin yläosa (ja pää). Nyt ei myöskään suoraan muistu mieleen, että montako mutkaa pääkaaressa saikaan olla, vai oliko määrä AKK- säännöissä ylipäätään rajattu? Joku muistikuva on että kovin montaa mutkaa ei saa olla..


Jos kaaren tekee ovien väliin niin ei sijaitse penkkien takana. meneekö pääkaaresta takapenkkien takana oleva "pääkaari"?

Tästähän on ollut aiemminkin puhetta, ja siinä jokseenkin päädyttiin tulokseen että säännöistä ei suoraan löytynyt mainintaa kuinka lähellä etupenkkejä pääkaaren tulee olla. Eli periaatteessa taaempanakin oleva kaari kelpaisi kunhan muu tuenta on asianmukaisesti tehty. Toki kuskin ja apparin turvallisuutta ajatellen pääkaari olisi hyvä olla riittävän lähellä penkkejä, ei pahassa kaadossa kauheasti auta jos pääkaari on esim. takapenkin takana..

Tolu
02.03.2013, 20:46
En meinannutkaat pelkästään kaarta tehdä takapenkkien taakse. tarkoitus olisi koteloida koko ohjaamo. trialia en ole aikonut ajaa mutta ei olisi haittaakaan jos kaaret kävisi sinnekin... no pitää miettiä ja pyöritellä putkia auton ympärillä kunhan eka putket tulee.

sos
02.03.2013, 21:01
Isompiin luokkiin ainaki vaaditaan myös oviputket, siis trialissa ja taka tukia ei saa taivuttaa, ellei ole säännöt taas muuttunu. Taitaa olla aika mahdoton tehä käyttikseen, jossa käytössä myös takapenkit lailliset kaaret trialiin

Tolu
02.03.2013, 21:24
Isompiin luokkiin ainaki vaaditaan myös oviputket, siis trialissa ja taka tukia ei saa taivuttaa, ellei ole säännöt taas muuttunu. Taitaa olla aika mahdoton tehä käyttikseen, jossa käytössä myös takapenkit lailliset kaaret trialiin

ok. eli hylätään idea tehdä triall hyväksytyt kaaret.

Byrocrat
03.03.2013, 14:24
Juu, tuo kysymysmerkki olikin enemmän tarkoitettu että ei se taida käydä :D

Tuosta taas tuli mieleen sääntötulkinta, eli kun pääkaaren tulee olla etupenkkien linjan takapuolella, niin jos pääkaaren alareunassa on mutka eteenpäin niin että se seuraa penkin selkänojan linjaa ja penkki taaimmaisessa asennossaan ei miltään kohdin mene kaaren tasalla/ taaemmas, ja muut tuennat hoidettu asianmukaisesti, niin nonko kaari silloin laillinen? Koska alareunahan on tällaisessa tilanteessa edempänä kuin penkin yläosa (ja pää). Nyt ei myöskään suoraan muistu mieleen, että montako mutkaa pääkaaressa saikaan olla, vai oliko määrä AKK- säännöissä ylipäätään rajattu? Joku muistikuva on että kovin montaa mutkaa ei saa olla..
Tästähän on ollut aiemminkin puhetta, ja siinä jokseenkin päädyttiin tulokseen että säännöistä ei suoraan löytynyt mainintaa kuinka lähellä etupenkkejä pääkaaren tulee olla. Eli periaatteessa taaempanakin oleva kaari kelpaisi kunhan muu tuenta on asianmukaisesti tehty. Toki kuskin ja apparin turvallisuutta ajatellen pääkaari olisi hyvä olla riittävän lähellä penkkejä, ei pahassa kaadossa kauheasti auta jos pääkaari on esim. takapenkin takana..

Jos AKK:n ja FIA:n kaarisäännöistä on puhe niin...

Tarkalleenottaen pääkaaresta sanotaan näin:

8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 10
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.

8.3.1 Perusrakenne
Perusrakenne tulee muodostua jostakin seuraavanlaisesta rakeenteesta:
- pääkaari + etukaari + 2 pitkittäistukea + 2 takatukea
+ 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-1)
- 2 sivukaarta + 2 poikittaistukea + 2 takatukea + 6
kiinnitysjalkaa (kuva 253-2)
- pääkaari + 2 puolisivukaarta + 1 poikittaistuki + 2
takatukea + 6 kiinnitysjalkaa (kuva 253-3)
Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain
yksi taivutus. Etukaaren tai sivukaaren/puolisivukaaren
etuosan tulee seurata mahdollisimman lähellä A-pilaria
(tuulilasipilaria) ja niiden alemmassa pystyosassa saa
olla vain yksi taivutuskohta.
Sivukaarien välisten poikittaistukien, pää- ja etukaarien välisten pitkittäistukien, kuten myös puolisivukaarien ja pääkaaren liitoskohtien tulee sijaita katon tasolla.
Katon tasolle saa sijoittaa enintään 4 irrotettavaa liitosta.
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä
pääkaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa.
Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia. Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.