PDA

View Full Version : 350 Öljynkulutus


Green-75
26.12.2002, 21:13
Vaimollani on 75 mallinen L-48, joka on ollut meidän perheessä vuodesta 97 lähtien. Tänä aikana on Corvettenautintoa syntynyt 65.000 mailin edestä, ensin Amerikan puolella ja viime kesänä myös jonkin verran täällä kotimaassa. Auto on tullut kaikin puolin tutuksi, koska suuri osa ylläpitokunnostuksesta on tehty omin voimin.

Sitten asiaan... Nyt sisällä oleva alkuperäismoottori on peruskorjattu (0.040" ylikoko) laadukkaassa koneistamossa noin 10.000 mailia sitten. Se on rakennettu lähelle vakiota, CompCam 260 H nokalla, flat-top männillä ja World Products Torquer 76 cc kansilla, joista on koneistettu pois 30 tuhannesosatuumaa. Puristussuhde on Fel-Pro normaalilla tiivisteellä laskelmieni mukaan noin 9.5:1. Kone toimi hyvin sekä Jenkki 93 että suomalaisella 95 oktaanisella bensalla. Imusarja on vakio valurautainen ja kaasutin Rochester peruskorjattu vaihtokomponentti. Koneessa on remontin jälkeen ollut kiusallinen öljynkulutusvika, joka ei tunnu poistuvan kovin helposti. Kulutus on noin 1l/300-400 mailia.

PCV-venttiilin kautta tapahtuva vuoto on suljettu pois ajamalla autolla koko järjestelmä irtikytkettynä. Imusarjan tiivisteen kautta tapahtuva vuoto ei myöskään vaikuta todennäköiseltä, koska ilman ruuveja imusarja istuu tasaisesti kansiin nähden lohkon päätyjen varassa tiivistepintojen ollessa lähes metal-to-metal kosketuksessa. Tiivisteiden ja ruuvien ollessa paikallaan ennen kiristystä imusarja on irti päädyistä ja sopii hieman keinumaan sivuttain ruuvien varassa. Päädyt on tiivistetty silikoonilla (ei kumitiivisteitä). On myös epätodennäköistä (toivottavaa), että vika olisi männänrenkaiden sopeutumisessa hoonaukseen, koska hoonausjälki näyttää normaalilta... Ainakin haluan tarkastaa muut mahdollisuudet ennen koko konee purkamista.

Imuventtiilit ovat erittäin karstaiset, mikä viittaa yläpuoliseen vuotoon. Ylläoleva huomioon ottaen epäilys on viime aikoina kohdistunut venttiilien varsien tiivisteisiin. Viimeksi tapahtuneen kansien kokoonpanon yhteydessä tarkastin ohjureiden ja varsien välykset, jotka olivat kunnossa, vaikka kyseessä on sst venttilit ja holkittamaton valurautakansi, joka yhdistelmä on kuuleman mukaan altis kulumiselle (kannet on ostettu uutena kokoonpantuna näillä komponenteilla). Tässä vaiheessa kansia oli käytetty noin 5.000 mailia. Koonnan yhteydessä suoritin pienen läppäyksen ja asensin venttiilit koneistamosta ostamillani uusilla sinisillä kumitiivisteillä (merkistä ei tietoa), jotka tiivistyvät ohjuriin tanakan näköisesti litteällä jousella. Tiivisteen asennuksessa en käyttänyt venttiilin varren päähän tulevaa pientä muovisuojusta, koska tämä ei kuulemma ollut kumitiivisteillä tarpeellista (teflonisilla kyllä). Kuulin kuitenkin jälkeenpäin, että sst venttiilien kanssa pitäisi käyttää jotakin erityistä tiivistettä. Nyt kaipaisin ideoita, ennenkuin ryhdyn koko koneen purkuun.

Pekka R.

Pirkonen
28.02.2003, 17:41
Voisiko ongelma johtua siitä että sinulla ei ole PVC ventiili (kampikammion tuuletus) käytössä ja keräisi painetta alakertaan josta työntää öljyt johonkin?

tosin venttiilien karstaisuus viittaa edellä mainittuun..

Edited by - Pirkonen on 28/02/2003 17:50:04

01.03.2003, 20:19
Olethan tarkistanut öljyn paluu reitin kansista, ettei ole tukossa esim .vääränlaisesta kannentiivisteen johdosta tai tms.
Tällöin öljy rupeaa tulvimaan ohjureitten kautta sylintereihin ja kulutus kasvaa ja näkyy savutuksena. Minulla oli vastaava tilanne isolohkomoottorissa kun ohjurikumit oli kovettunut ja lasittunut ja edelleen kulkeutunut öljyn paluu kanaviin, jotka oli osittain tukossa ja kulutus oli mahtavaa. Sinne on voinut kulkeutua tiivistesilikoni jäämiä tai jotai muuta sellaista roskaa. Tarkasta, että öljyn paluureitit kansista on auki ja kannentiivisteessö on reikä kannen paluureitin kohdalla.

Note! This message was posted anonymously!

Green-75
23.03.2003, 12:03
Kävin pitkästä aikaa taas palstalla ja huomasin ilokseni, että oli tullut pari vastausta. Kiitos näistä. Projekti on nyt edennyt niin, että autotallin nurkassa ollut peruskorjattu varakone on sisässä ja alkuperäinen asennuspukissa odottamassa ensi talvea ja purkamista. Eiköhän se öljynkulutuksen syy sitten selviä. Nyt sisällä oleva uunituore kone on alunperin uutena ostamani perus Crate moottori, johon on nyt laitettu TRW flat top takomännät, Comp Cam 268H nokka, nostajat ja roller rocker armsit. Kannet ovat TFS 23 degree alumiiniset 2.02 venttiileillä. Puristusta on noin 10:1. Imusarjana on Performer RPM ja kaasarina 750 Holley. Lyhyen koeajon perusteella yhdistelmä tuntuu toimivan hyvin. Saa nähdä loppuiko öljynkulutus...

Pekka Rouhiainen