PDA

View Full Version : Magneetti


helmapelti
02.03.2013, 12:30
http://fi.taobaoshoppingagent.com/item/blue-king-ndfeb-permanent-magnet-strong-magnet-animal-husbandry-strong-adsorption-of-iron-to-protect-the-engine-oil-in-a-single-12350285637.html

Tuollainen pitää laittaa niin ei tarvi ikinä vaihtaa suodatinta:)

Tuli vastaan kun mietin tehokkaampaa magneettia peräöljyille, noi puristemagneetit oli n 10xtehokkaampia kuin metallivaluiset muttei arvaa laittaa banjon sisälle kun ovat hauraita.
Mitä jos jymäyttäs 20kg voiman magneetin banjon ulkopuolelle?

Joo vois ne öljyt joskus vaihtaakkin mutta parempi kun metalli jäis tehokkaammini kierrosta pois.

BJ-40/76
02.03.2013, 13:20
http://fi.taobaoshoppingagent.com/item/blue-king-ndfeb-permanent-magnet-strong-magnet-animal-husbandry-strong-adsorption-of-iron-to-protect-the-engine-oil-in-a-single-12350285637.html

Tuollainen pitää laittaa niin ei tarvi ikinä vaihtaa suodatinta:)

Tuli vastaan kun mietin tehokkaampaa magneettia peräöljyille, noi puristemagneetit oli n 10xtehokkaampia kuin metallivaluiset muttei arvaa laittaa banjon sisälle kun ovat hauraita.
Mitä jos jymäyttäs 20kg voiman magneetin banjon ulkopuolelle?

Joo vois ne öljyt joskus vaihtaakkin mutta parempi kun metalli jäis tehokkaammini kierrosta pois.

Siis ainakin minun kalustossa peräöljyille ja laatikoille on magneettit laitettu jo tehtaalla. Moottorin ropussa ei ole, ainakaan minulla. (pitäskö kokeilla ihan pilan päiten, sillä seisovasta öljystä rautahippuset aikaa myöten imeytys pois.)

Tuolle öljyn suodattimelle vois olla hyväksikkin? toki suodattimen vaihtotahdille ei taida tuoda muutosta, kun tuosta magneetista ei ole apua kuin raudan osalta.

Bj Andy
02.03.2013, 13:32
En tiiä mutta äkkiä ajateltuna perässä nimenomaan lienee paras tuo magneetti proppu. Siitä saa sen tarvittavan tiedon mitä öljynvaihon yhteydessä pitääkin ja jos siellä alkaa muodostumaan niin isoja raudan kappaleita että ne tuu ropusta pihalle niin sen huomannee sitten muutenkin...

Meitsillä on Bertan hytikkaöljypöntön pohjassa magneetti siltä varalta että joku sylinteri vääntyy ja sieltä pääsee lastuja kiertoon. On siinä suodatinkin mutta tulipahan pistettyä. En oo kyllä kattonu että onko siihen tarttunu mitään.

Eli tuskin tuosta suurta haittaakaan on. Ja voipahan sitä osoitella sormella ja rehvastella että magneetti löytyy.:D:D

helmapelti
02.03.2013, 13:33
Se öljyropun magneetti vetää varmaan 50g , satakertaa voimakkaampi vois tehdä eroa.
Tuossa sopuhintainen 29kg http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/elektroniikan-komponentit-ja-tarvikkeet-magneetit-lahestymisanturit-reed-putket/kiekkomagneetti-67-100231

Ja kai toikin riittäisi http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?PHPSESSID=hdarhm8&&tuote_id=7337

Isommat palat varmaan pysyy poissa laakerien välistä mutta hienompi voi niitä kuluttaa, magneetti voisi pidättää metallipitoista öljyä poissa kierrosta.
Vai lakkaako öljy kokonaan liikkumasta..

Vois tehdä kokeen kun vanhat peräöljyt on kannussa ja laittaa viikoks magneetti kylkeen ja sit kaataa pois, näkis jääkö magneettiin mitään.

Bj Andy
02.03.2013, 21:44
No monen kilon paloja siulla killuu siellä hojon perissä???

Laita 50 kilon magneetit ja saat kaivon kannet kaupanpäällisinä.:D

helmapelti
02.03.2013, 21:57
Sellainen olis hyvä että maan magneettikenttä nostaa auton pystyyn jos väkisin kaataa:D
Ei kai toi 29kg vetovoimainen sataagrammaa enempää paina.
Newtoneita pitäis kai voimista puhua..

solihull
02.03.2013, 23:07
Se en vaan vähän ikävää jos on offamassa kovin rautapitoisella alueella niin jämähtää auto kallioon kiinni tai sitten pitää ajaa vaan läpi harmaan kiven ;-)

TT

RIPAX
02.03.2013, 23:28
Se en vaan vähän ikävää jos on offamassa kovin rautapitoisella alueella niin jämähtää auto kallioon kiinni tai sitten pitää ajaa vaan läpi harmaan kiven ;-)

TT

Noeikatokku siks on näis japseis metallia niin vähän et jos imasee maahan kiinni ni magneetti irtoo autost,konees on enempi voimaa mitä makneetti vetää.:D

-MaTTi-
03.03.2013, 12:53
Siis ainakin minun kalustossa peräöljyille ja laatikoille on magneettit laitettu jo tehtaalla. Moottorin ropussa ei ole, ainakaan minulla. (pitäskö kokeilla ihan pilan päiten, sillä seisovasta öljystä rautahippuset aikaa myöten imeytys pois.)

Tuolle öljyn suodattimelle vois olla hyväksikkin? toki suodattimen vaihtotahdille ei taida tuoda muutosta, kun tuosta magneetista ei ole apua kuin raudan osalta.
Niin, laatikoissa/perissä on rauta/rauta-hammaskosketus, moottorin puolellahan ei tämmöistä ole. Laakeriliuskojen matsku ei magneettiin tartu.

HeikkiH
03.03.2013, 13:45
Niin, laatikoissa/perissä on rauta/rauta-hammaskosketus, moottorin puolellahan ei tämmöistä ole. Laakeriliuskojen matsku ei magneettiin tartu.

Mut onhan siellä venttiilikoneistoa ja jakopäätä, mistä voi irrota palasia.

helmapelti
03.03.2013, 19:33
Harmi kun ehdin tehdä peräpanssarit niin ettei ropun alla ole tilaa, voishan niitä vielä mulkata ja laittaa lisämagneetin roppuun kiinni, silloin sais mujutkin pois öljynvaihdoissa. Taidan laittaa samanlaiset vaihteistoillekin ihan mielenkiinnosta.
Eihän tämäkään kokeilu ihmeitä tee mutta parhaassa tapauksessa voi olla avuksi.

helmapelti
23.03.2013, 16:57
Kävin koeajamassa uusia perävälityksiä ja ekan risteyksen jälkeen alkoi kuulua kolinaa, ääni paheni ja ajoin hiljaa kotiin.
Voi perkele mitä sattui, perät ehjät mutta neodyymimagneetit oli napannu kaivonkansia mukaan!
Älkää vaan laittako sellaisia..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=126226
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=126227

Voi hemmetti, auto ei ollu edes katsastettu tai liikennekäytössä, joutuukohan tästä lusimaan.

Grr
23.03.2013, 17:03
Ei voi muutako nauraa :D
Vie kannet äkkiä takasi paikoilleen etteivät aja viemäriin.

AVRO
23.03.2013, 17:11
Tää oli kyllä hyvä. Kiitos. :D

helmapelti
23.03.2013, 17:38
Joo heitin kannet reppuun ja poljin alkon kautta ja vetäsin litran saunalahtee laakista, ei mua voida syyttää kun en huomenna muista mitään. 7 kantta oli irronnu ja kolme tuli kotiin asti:D

jubet
23.03.2013, 18:05
Ei vielä ole aprilli päivä?

Kala92
23.03.2013, 18:10
Nyt repes!! :D:D:D:D:D:D:D Kuvitelkaahan takana tulevien autojen ilmeet!!

Nuhapumppu
23.03.2013, 18:16
Aika paha,toki täytyy ihmetellä että miksi ensinmäisen kuvan oton jälkeen,kun perässä oli kiinni vain yksi kaivonkansi,kävit vielä varuiksi keräämässä kaksi kantta mukaan:D:D:D

blazer
23.03.2013, 19:21
Mitä ihmeen magneetteja tommoset on kun nostaa tolta korkeudelta kaivonkansia mukaansa:eek:!!! Aika prutaali jääkaappimagneetti...:D:D

Korpikumpu
23.03.2013, 21:39
Illan työvuoron keventäjä :D

Repro
24.03.2013, 09:46
Hahahaha!!!! :D:D:D

Repro
24.03.2013, 10:13
:eek::eek::eek: Ei oo todellista, ei hyvää päivää. Onhan noita neodyymimagneetteja esmes kaiuttimissakin, kokoonsa nähden ärhäköitä, mutta silti.

Noihan kerää kaikki naulat ja ruuvit tieltä ja ulos unohtuneet työkalut kotipihasta. :D Ehkäpä vähempikin riittäis. ;)

Pelkkää säästöö kun täydentää työkaluvalikoimaa joka reissulla.

-MaTTi-
24.03.2013, 10:17
Mut eiköhän kyseessä kuitenkin lavastus. :) Ei ne ny kymppikilon kansia vauhdista voi nappailla.

Heguli
24.03.2013, 10:21
Hyvä kevennys viikonloppuun mutta kuten Matti jo totesi, kuvitteellinen tilanne :D

Menkää muuten ihan mielenkiinnosta joskus koittaan repiä tollanen kansi irti, on meinaan yleensä perkeleen tiukassa.

helmapelti
24.03.2013, 12:03
Joo, noi kannet oli pukkien alla ja sain auton vihdoin pyörilleen, oli ihan pakko laittaa tunkilla perää vasten ja ottaa kuvat.

Punanenä
25.03.2013, 06:21
Osaan jo kuvitella mitenkä nuo kuvat leviää kulovalkean tavoin pitkin ulkomaisia offisivustoja:D:D

Kaitsu67
25.03.2013, 08:21
Olisin tarvinnu yhden kannen, älä kaikkia vie takas :D :D :D

Paulir
25.03.2013, 10:01
Hyviä kansikuvia facebookkiin…

BJ-40/76
25.03.2013, 17:22
Olisi mennyt banjot mutkalle, renkaat painunut soikiaksi ja tökännyt viimmeistään sillan loputtua kuin seinään:D

sinänsä aivan hyvä juttu:rolleyes:

P.S kun yksi kuva valehtelee enemmän, kuin tuhat sanaa, niin onko nuo etuvakaajan päät todella noin alhaalla? riistiriipunnassa tulee melko alas?
Ja offivehkeeksi? u-pultit melko pitkät....

helmapelti
28.03.2013, 22:16
Olisi mennyt banjot mutkalle, renkaat painunut soikiaksi ja tökännyt viimmeistään sillan loputtua kuin seinään:D

sinänsä aivan hyvä juttu:rolleyes:

P.S kun yksi kuva valehtelee enemmän, kuin tuhat sanaa, niin onko nuo etuvakaajan päät todella noin alhaalla? riistiriipunnassa tulee melko alas?
Ja offivehkeeksi? u-pultit melko pitkät....

Juu, leima pitäis hakea.. offiestimet kiinnitettyinä:)
Takapultit?, joo, jenkat loppui kesken kun pakkoja tuli kevennettyä.
Tarvis löytää edulliset -> ilmaiset lyhemmät u-pultit tai vetää lisää kierrettä noihin ja lyhentää.
Mieluiten etuputlit taakse ja iskarin alakiinnike uusiks.
Kai huomasit mun hienon takailmajousen 28cm iskulla:o, leimarenkaatkin alla... Ei tää projekti pelkillä magneeteilla etene:D
Papukaijanmerkki tarkkaavaisuudesta, onko muuta sanottavaa alustasta:p