View Full Version : Automaatista puoliautomaatti?
Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.
sampolaattori
28.02.2013, 21:28
on perää. Laitat manuaalikoneiston siihen laatikkoon, kysele semmosta vaikka Racers Place:sta.
BJ-40/76
28.02.2013, 21:30
http://www.wsautomatics.com.au/extreme/th700_4l60e_stage_3.php
Ja täysin manuaalia tuosta ei varmaan saa, turbiinilukko ei taida kestää pienillä kierroksilla pistää kiinni, mutta vaihteen pystyy päättämään.
No helvata! Täytynee kysäistä. Kiitoksia!
Ja täysin manuaalia tuosta ei varmaan saa, turbiinilukko ei taida kestää pienillä kierroksilla pistää kiinni, mutta vaihteen pystyy päättämään.[/QUOTE]
Ei se lukko muutenkaan toimi niinku pitäis. Hyppii päälle ja pois jatkuvasti... Siinä samassa varmaa vois tutkia vähän sitäkin...
Ilmoitteleppas sitten miten kävi itellä ollut kanssa mielessä jos jonkin prepatun turbaanin laittelisi, että kestää rankempaakin runttua ja siihen ohjauksen paineesta/nopeudesta, että kun painetta on sopivasti ja kierroksia niin nappaa lukon päälle jo hitaasta vauhdista ja löysää vasta hidastettaessa tarpeeksi tai vaihtaessa.
Jos jostain jenkki lossista saisi litroja janosta nipisteltyä :D
Sitte kannattaa miettiä vielä minkälaisen venttiilikoneiston ostaa.
Käännetty vaihdekaavio voisi olla hyvä maastoajoon.
ollut kanssa mielessä jos jonkin prepatun turbaanin laittelisi, että kestää rankempaakin runttua ja siihen ohjauksen paineesta/nopeudesta, että kun painetta on sopivasti ja kierroksia niin nappaa lukon päälle jo hitaasta vauhdista ja löysää vasta hidastettaessa tarpeeksi tai vaihtaessa.
Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.
Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.
Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa :D
Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..
Blazer42
28.02.2013, 23:54
mulla on ollut parissa autossa 700 aski ja turbiinilukon käyttö ihan katkaisijalla.
Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.
Mulla on nyt tuollanen seiskasatasessa paikallaan:
http://www.tciauto.com/tc/700-r4-full-manual-valve-body-with-engine-braking.html
vaihtaa melkosen napakasti (niinkun tavan manuaaliaski ilman kytkintä) ja valita voi minkä vaan numeron mieli tekee suoraan kepistä.
Vaihdekaavio tuossa on siis P-R-N-1-2-3-4, eli käänteinen.
Pakki ja ykkönen "vierekkäin".
Tuntuis lyhyellä kokemuksella tohon offihommaan sopivan kun on vaan oikeentyyppinen shifteri.
kelervotti
01.03.2013, 09:58
Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.
Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.
Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa :D
Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..
Itsellä on -92 blazeri ja 4R700 loota siinä ainakin on turpiinin lukko 3ja4 vaihteella ja menevät päälle kaupunki vauhdissa samoin kyllä puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta eli kaupungissa vatkaa kokoajan turbiini lukkoon ja 3-4 vaihteen kanssa mutta niin se automaati saa tehdäkkin laatikko on itse peukaloitu mutta tuolla sai noin 2-3 litraa kulutusta alas niin kaupungissa kun tiellä, tosin miulla on tosi pitkät kokonais välityksetkin.
mulla on ollut parissa autossa 700 aski ja turbiinilukon käyttö ihan katkaisijalla.
Mihin johtoihin oot se katkaisian laittanu? Tuo käynyt monesti milessä toteuttaa ittelläkin. Laatikkoon tulee mulla muistaakseni vaan kaksi johtoa. Mites se muuten pelaa, eli helppaako lukko kun painaa jarrua. Vois olla näppärä jos sen sais toteutettua jotenkin sillee et ihan painokytkimellä päälle ja esim jarrun hipasulla pois( vaatii varmaan jonkun sortin rele hässäkän).
Itsellä turpiinin lukko puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta eli kaupungissa vatkaa kokoajan turbiini lukkoon ja 3-4 vaihteen kanssa.
Juurikin tämä vatkaaminen pitäsi saada pois kun voima riittäisi kulkemaan ilman vatkaamista ja turbiini kestäisi vielä kun preppaisi laatikon niin alkaisi olemaan paketti kohdillaan :p
Netistä lukenut, että lastulla tai koneiston "säädöllä" tippuu jopa useampi litra yhteis-kulutuksesta, mutta jos sen turbiinin saisi lukittumaan se nipistelisi kaupungistakin kululutusta pois.
Sporttisuus ajeluun tulisi pakko ohjatusta laatikosta :D
Oishan se komea pitkäkattoa viedä luisussa kesällä, mutta ilman lootan ja turbiinin remppaa se ei luonnistu kuin isolohkolla ja se on sitten jo sopivan janoinen, että saa kaffet huoltamolla kun tankkaa 100L päivittäin :o
veijon-esso
01.03.2013, 10:44
Oishan se komea pitkäkattoa viedä luisussa kesällä, mutta ilman lootan ja turbiinin remppaa se ei luonnistu kuin isolohkolla ja se on sitten jo sopivan janoinen, että saa kaffet huoltamolla kun tankkaa 100L päivittäin :o
Kait se sitä voimanpaskaa tarvii vaikka olis minkälainen loota vai sorallako meinasit luisua?
Ei kun se, että normaali heppaisella koneella laatikko luistaa niin paljon, ettei jaksa pyörittää, mutta turbiini lukolla ja pikkasen prepatulla lootalla jaksaa jo asfaltilla donitsia kuulemma pyörittää. Kun tehot riittää juurikin sen kriittisen pisteen yli.
Muistaiskohan kukaan monta heppaa se renkaaseen oli?
Itsellä on -92 blazeri ja 4R700 loota siinä ainakin on turpiinin lukko 3ja4 vaihteella ja menevät päälle kaupunki vauhdissa samoin kyllä puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta
Juu, kyllä mullakin Jeepin 46RE lukitsee OD:lla kun on yli 68km/h nopeutta, ja kolmosella jos on "3" valittuna ja nopeutta yli 56km/h. Siinä se sitten onkin :D En voi hyvällä tahdollakaan väittää että toi toimisi järkevästi, kunnon laatikon ohjelmalla munkin autossa kaupunkikulutuksesta tippuisi helposti 2-4 litraa sadalla kun jäisi turha lootan luistatus pois. V8 kutienkin jaksaa ihan mukavasti liikuttaa autoa. Tietääkseni GM:n laatikoissa on sentään vähän fiksummat ohjelmat kuin Mopareissa. Ei kai niitä vielä 90- luvulla paljon bensankulutus kiinnostanut :rolleyes:
Ei kun se, että normaali heppaisella koneella laatikko luistaa niin paljon, ettei jaksa pyörittää, mutta turbiini lukolla ja pikkasen prepatulla lootalla jaksaa jo asfaltilla donitsia kuulemma pyörittää. Kun tehot riittää juurikin sen kriittisen pisteen yli.
Vakio momentinmuunnin yleensä lähes tuplaa koneen väännön tietyllä kierrosalueella - jos ei se silloin jaksa polttaa niin ei se kovin helpolla taida polttaa loota lukittunakaan. Toki jos stall speed on turbiinissa jotain ihan outoa ja kone on vähän nuhainen niin eihän se rengas silloin pyöri vaikka mitä tekisi. Se mitä olen esim. omalla Jeepillä koittanut, niin ei ole 5.9 koneen kanssa vakiolaatikolla takaveto päällä pienintäkään ongelmaa saada 32" rengasta pyörimään edes alkuperäisellä 3.73 välityksellä, ja jaksoi hyvin vielä kakkosellakin kun renkaan sai pyörimään. Se on koneen puhdissa vika jos ei vakiokamppeilla kumi pala kasikoneen kanssa :D
Myöskin, jos lyöt tubiinin lukkoon heti kun auto vähän liikkuu ja on 1- vaihde päällä ja sitten pedaali pohjaan, niin et voi odottaa turbiinilukolle kovin pitkää elinikää. Sitä kun ei ole suunniteltu kestämään 1- vaihteen kanssa tulevaa vääntöä. Monissa automaattilaatikoissa turbiinilukko on pysyvästi päällä täyskaasukiihdytykselläkin tyyliin vasta yli 120km/h nopeuksilla, monissa ei koskaan jos on kaasu pohjassa. Normaalistihan lukko myös tippuu pois päältä 2-3-4 vaihteilla jo alle puolikaasulla. Vähän tuota enemmän se toki yleensä kestää, mutta äkkiä sen myös rikkoo.
veijon-esso
01.03.2013, 11:46
Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...
Ois kyllä hieno nähä joku pitkäkatto leppäkylki örisemässä lämä pohjassa 1200rpm jarrua vasten fillarit paikallaan ja sit tubiinilukko päälle jostain napista ja kumi alkais palaa kuin elokuvissa. Niin sen täytyy toimia! :D
Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...
Jeps, mutta se turbiinin lähtevän puolen (ja lukon) näkemä rasitus on vähän eri luokkaa ykkösellä kaasu pohjassa polkiessa, kuin vaikka OD päällä 100km/h vauhdissa pedaali pohjaan ;)
veijon-esso
01.03.2013, 12:24
Jeps, mutta se turbiinin lähtevän puolen (ja lukon) näkemä rasitus on vähän eri luokkaa ykkösellä kaasu pohjassa polkiessa, kuin vaikka OD päällä 100km/h vauhdissa pedaali pohjaan ;)
Niin, ykkösellä se rasitus olisi pienempi koska tiuhempien välitysten ansiosta auto kiihtyisi paljon helpommin.
Juu, mutta pienellä vaihteella ajaessa se turbiinin lukko kuitenkin hajoaa paljon helpommin. Silloin tulee paljon isompia hetkellisiä kuormituksia ja nykäyksiä jotka sen hajottaa, isolla vaihteella kovassa nopeudessa tätä ei tapahdu ja lukkokin kestää.
Edit: ja onhan siinä sekin puoli, että pikkuvaihteella kiihtyvyys on suurempi (nyt puhutaan siis kampuran pyörintänopeuden kiihtyvyydestä, ei vain auton), jolloin hetkellinen kuormitus muuntimen lukolle joka tapauksessa on suurempi kuin täyskaasukiihdytyksessä isolla vaihteella.
veijon-esso
01.03.2013, 13:31
Voi jessus sulla on TimoL outo logiikka. Mitenpä jos laitetaan jakiksesta lyhyt puoli päälle, rasittuuko silloin kaasua polkiessa vaihteisto/turbiini/kone enempi vai vähempi?
veijon-esso
01.03.2013, 13:39
Alkuperäiselle kysyjälle vielä että jos on tarkotus ajaa myös muuta kuin autokilpailuja, niin täys manuaalikoneiston sijaan kannattanee vaan laittaa tarpeeseen sopivaa sift kittiä, turbiinia ja vahvistuksia, mutta säilyttää se automaattinen vaihtaminen. Sillä räikkäsifterillä voi aivan hyvin silti käskyttää sitä lootaa ja oikein prepattu loota pitää just sen pykälän mikä on sifteristä valittu, mutta silti vaihtelee automaattisesti normiajossa jos keppi on D tai OD asennossa.
Voi jessus sulla on TimoL outo logiikka. Mitenpä jos laitetaan jakiksesta lyhyt puoli päälle, rasittuuko silloin kaasua polkiessa vaihteisto/turbiini/kone enempi vai vähempi?
Jos turbiinin ja lukon näkemä voima on vakio, mutta ko. voima välitetään 1s aikana vs. 5s sekunnin aikana, niin kumpi aikaansaa suuremman rasituksen?
Mitä sinun kysymykseen tulee, niin tottakai autoa on helpompi liikutta pienellä kuin isolla vaihteella. Nyt vain ei ole kyse ihan samasta asiasta vaikka osittain toisiinsa liittyykin.
veijon-esso
01.03.2013, 14:03
Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?
Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?
Minä nyt lähinnä tarkoitin hetkellisiä kuormituspiikkejä, en jatkuvaa pitkäkestoista suoritusta, niissäpuhutaan kahdesta eri asiasta. Edelleen, oletetaan sen moottorilta tulevan voiman (vääntömomentti) olevan koko ajan vakio. Väitän, että ykkösellä lähes paikaltaan liikkeelle lähtiessä muuntimen lukon ja vaihteiston kokema hetkellinen kuormituspiikki on suurempi, kuin jos sama tehdään kolmosvaihteella - puhun nyt nimenomaan hetkellisestä. Pitkällä tarkasteluvälillä (puhutaan nyt vaikkapa useammasta sekunnista) tilanne on eri.
Ajattelahan nyt ihan oileasti, kummassa tilanteessa automaattilaatikkokin yleensä antautuu, silloin kun polkaistaan hitaalla ykkösellä pedaali pohjaan paikaltaanpitävällä alustalla, vai sama tilanne vaikkapa nopean puolen kakkosella? Vaikka tuo hitaalla ykkösellä lähtö pitäisi rasittaa laatikkoa vähemmän, niin juuri silloin kuitenkin tulee isoimmat kuormituspiikit. Samasta syystä kait se muuntimen lukkokin ottaa pikkupuolella ja pikkuvaihteilla herkemmin itseensä.
Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?
Minä nyt lähinnä tarkoitin hetkellisiä kuormituspiikkejä, en jatkuvaa pitkäkestoista suoritusta, niissäpuhutaan kahdesta eri asiasta. Edelleen, oletetaan sen moottorilta tulevan voiman (vääntömomentti) olevan koko ajan vakio. Väitän, että ykkösellä lähes paikaltaan liikkeelle lähtiessä muuntimen lukon ja vaihteiston kokema hetkellinen kuormituspiikki on suurempi, kuin jos sama tehdään kolmosvaihteella - puhun nyt nimenomaan hetkellisestä. Pitkällä tarkasteluvälillä (puhutaan nyt vaikkapa useammasta sekunnista) tilanne on eri.
Ajattelahan nyt ihan oileasti, kummassa tilanteessa automaattilaatikkokin yleensä antautuu, silloin kun polkaistaan hitaalla ykkösellä pedaali pohjaan paikaltaan pitävällä alustalla, vai sama tilanne vaikkapa nopean puolen kakkosella? Vaikka tuo hitaalla ykkösellä lähtö pitäisi rasittaa laatikkoa periaatteessa vähemmän (paitsi esim ulosmenoakselia), niin juuri silloin kuitenkin tulee isoimmat kuormituspiikit. Samasta syystä kait se muuntimen lukkokin ottaa pikkupuolella ja pikkuvaihteilla herkemmin itseensä.
veijon-esso
01.03.2013, 15:59
eitossoomitäänjärkee.
Samalla logiikalla myös välitysten tiuhentaminen tekee kuormituspiikin ja turbiini rasittuu enemmän ja vehkeet hajoo. WTF?!
No onneks ne ei hajoo tääl netissä ja eikä tallissa levätessä. Pitää mennä rakentaa jotta pääsee kulmakorpeen hajottaa, vaikkei turbiinissa lukkoa olekkaan.
hpotteri
01.03.2013, 16:49
Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...
Ois kyllä hieno nähä joku pitkäkatto leppäkylki örisemässä lämä pohjassa 1200rpm jarrua vasten fillarit paikallaan ja sit tubiinilukko päälle jostain napista ja kumi alkais palaa kuin elokuvissa. Niin sen täytyy toimia! :D
Ai niinku näin http://www.youtube.com/watch?v=JavjsTFBdsQ
ja sit turbiini lukko päälle ja uus yritys niinku näin http://www.youtube.com/watch?v=g_H7UQjFkT4
hpotteri
01.03.2013, 17:00
Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.
http://transgoonline.com/products.php?prd=700-2%263&category_id=96&parent_id=31&product_id=169&countdisplay=3&start=0&addcountview=Yes
Mulla on yks tommonen kitti ylimääräsenä vantaalla.
Hinta on 2 lavaa karhuu.
eitossoomitäänjärkee.
Samalla logiikalla myös välitysten tiuhentaminen tekee kuormituspiikin ja turbiini rasittuu enemmän ja vehkeet hajoo. WTF?!
Ok, sovitaan sitten että muuntimen lukko hajoaa tai luistaa helpoiten isoimmalla vaihteella täyskaasulla kiihdyttäessä, eikä silloin kun ajat pikkuvaihteella metsässä. Voit ihan rauhassa itse koittaa, kerro sitten miten kävi ;)
Itse olen kokeillut yhden Jeepin kanssa, enkä koita toistamiseen. Aika monet on tuntuneet toteavan saman, mitä lukituksen maastokäyttöön tulee. Oli siinä omat hyvät puolensa, ja sitä voi kyllä käyttää (esim. alamäissä tehokkaampi moottorijarrutus), mutta aika harkiten täytyy toimia jos tahtoo sen lukon pysyvän hengissä yhtään pidempään. edit: Maantiellä on kyllä hyvinkin käyttökelpoinen juttu, siellä en sitä koskaan saanut luistamaan. Kaupungissa toimii myös, kunhan muistaa ettei ihan joka paikassa kannata käyttää. Kuten joku jo aiemmin pähkäli, olisi ihan hyvä että ymppäisi jarrupolkimen yhteyteen systeemin, että jarrua painaessa aina avaisi muuntimen lukon. Ei jää sitten vahingossa päälle..
kelervotti
01.03.2013, 18:32
Tietääseni se on kaikissa lukkoturbiini lootissa niin että lukko vapautuu kun koskee jarrupolkimeen, itsellä on katkaisia juuri jarukatkaisialta lähtevässä karvassa niin että saan estettyä traileri perässä liijan aikaisen lukon kytkeytymisen jotta kone pysyy paremmin veto alueella raskaammassa käytössä kun pystyy ajamaan turbiinin stalia vasten tosin maastossa ja mäkisessä maastossa traileri perässä vaati hyvän öljyn jäähyttimen.
Tietääseni se on kaikissa lukkoturbiini lootissa niin että lukko vapautuu kun koskee jarrupolkimeen
Jeps, näinhän se on. Tosin vähän laatikon älyboksista riippuen, jos on erillinen on-off katkaisija millä laittaa pakkolukkoon niin jää silti "jumiin". No, jarrupedaalissa se katkaisija varmasti on suurimmassa osassa ainakin vanhempia laatikoita, ja kun tuon lukon ohjausvirran saa vielä pedaalin katkaisijankin kautta kierrätettyä niin silloinhan ongelmaa ei ole :)
itsellä on katkaisia juuri jarukatkaisialta lähtevässä karvassa niin että saan estettyä traileri perässä liijan aikaisen lukon kytkeytymisen jotta kone pysyy paremmin veto alueella raskaammassa käytössä kun pystyy ajamaan turbiinin stalia vasten tosin maastossa ja mäkisessä maastossa traileri perässä vaati hyvän öljyn jäähyttimen.
Eikö sulla kone ole suunnilleen optimialueella esim. kolmonen & lukko päällä? Vähentäisi oleellisesti öljyjen lämpiämistä ja toisaalta menovettäkin palaisi vähemmän, kun ei tarttisi tuolleen ajaa? Toki hyvä öljynjäähdytin on joka tapauksessa hyvä idea jos auto on raskaammassa käytössä.
BJ-40/76
01.03.2013, 20:22
Siis eihän se laatikko luista, jos Lypsää turbiinin lukkoa edestakaisin.
Tai siis ei ainakaan kunnossaolevaa laatikkoa, toki kuluttaa turbiiniä.
Ja turbiinin momentiinmuuntosuhde: HDJ-80 on tasan 2, joissain on yli 2, mutta useimmiten taitaa olla alle.
Mutta tuo kysymys: rasittaako turbiinia turbiin lukitus enemmän 2000kierrosta Od:lla vai 1:llä, olisin sitä mieltä että OD:lla. (siis moottori kiihtyy nopeammin, ja osa tehosta sitoutuu J- momentiin energiaksi....)
Ja sitten tuo turbiinilukko ja pienet kierrokset: silloin laatikossa on myös pienemmät öljynpaineet, siis jos ei joku ihme laatikko?
Ja kun turbiinin ominaispiirteisiin kuuluu, että pienillä kierroksilla "Luistaa" enemmän niin jos lukko pakotetaan päälle pienillä kierroksilla, niin verrattuna isoihin kierroksiin seuraavat erot tekee pahojaan:
a) turbiinilukon pitää lukita turbiini, siis saattaa se jäykäksi, ja jos turbiini luistaa 1000 kierrosta verrattuna 200 kierrokseen, se tietää enemmän työtä.
b) juurikin tuo öljynpaineen puute vaikeuttaa entisestään tilannetta, ja varsinkin jos koneen kierrokset tippuu erityisen alas.
c) turbiinin öljynkierto (siis lue jäähdytys) kärsii pienemmästä paineesta,
d) laatikon jäähdytys maastoajossa "aina" huonompi kuin tiellä, eikä tilannetta paranna se että moottoritilasta työntyy 100 asteista ilmaa...
Ja maastossa kun kerran lukko unohtuu päälle pahassa paikassa, ja alkaa luistamaan joksikin aikaa, niin palaa kerrasta remppakuntoon.
-> Iso vääntävä kone, pieni/vanha laatikko, puutteellinen jäähdytys, ja kikkailua turbiinilokolla -> suuret mahdollisuudet kalliiseen remppaan.
Esim. hdj-80 turbiini ja laatikkoremppa niin hintavia, että vaikka pudottas neljännesosan kaupunkikulutuksesta, niin halvemmaksi varmasti tulee, kun ostaa dieseliä:cool: Ja tuo hodarin laatikko ei ole pieni.
voisko tuota rasitusta verrata ihan maallikkona siihen, että kytkin antautuu helpoimmin isolla vaihteella pieniltä kierroksilta, jos on voimanpyyntö liian suurta
BJ-40/76
01.03.2013, 22:07
voisko tuota rasitusta verrata ihan maallikkona siihen, että kytkin antautuu helpoimmin isolla vaihteella pieniltä kierroksilta, jos on voimanpyyntö liian suurta
Tilanne on varmaan noilla hydraulisesti ohjatuilla, ja öljyvoidelluilla, sama kuin perinteisellä manuaalin kytkimellä....
MUTTA:
a) tuo automaatin öljynpaineen aleneminen vastaa samaa, kuin kytkimen paineasetelma muuttu extra duty versioasta motonetin haplikseen.
b) noita hydraulikytkimien lämpenemisä ei haista nenällä, ennenkä se on myöhäistä.
c) Jalka/selkäranka tuntee hyvin että nyt ei kytkin ottanut kiinni, nestekytkimessä ei ole tuota biologista efektiä, ainakaan yhtä selvänä.
d) Perinteinen kytkin painaa 10-100 kertaa enemmän kuin hydraulipakka, ja hydraulipakka sen takia lämpenee huomattavasti nopeammin.... toki turbiinissa oleva "levy" voi olla aika lailla normaali kytkinlevyn kaltainen, ja painoakin turbiinissä on...
Ja maasturikäytössä tuo automaatti vaatii määrättyä huolellisuutta; jos itse laitan "offiautoon", niin äänimerkillä/valolla ilmoitus lämmöistä, ja mahd. paineesta suhteessa kierroslukuun/kaasupolkimen asentoon.
Siis esim suossa täyskaasulla edetessä; laatikko ei saa "isomman pykälän pakkaa" kiinni kunnolla, vaan kuski luulee että ei vaihtanukkaan, niin esim. noin 1/3 konetehosta muuttuu lämmöksi n.kilossa rautaa... siis semmoinen lämpöteho sitoutuu tuohon pakkaan, millä pitää kerrostalon lämpimänä pakkasella:(
Toki vanhatkin lodjut kunnossa/päivitettynä tuntuu kestävän, kuten toisessa topiikissa sm voittaja kertoi. (vai oliko vielä peräti em)
kelervotti
01.03.2013, 23:38
Eikö sulla kone ole suunnilleen optimialueella esim. kolmonen & lukko päällä? Vähentäisi oleellisesti öljyjen lämpiämistä ja toisaalta menovettäkin palaisi vähemmän, kun ei tarttisi tuolleen ajaa? Toki hyvä öljynjäähdytin on joka tapauksessa hyvä idea jos auto on raskaammassa käytössä.
Joo kyllä se on, mutta ton katkasian tei alun perin rypemistä varten pienellä nelikolla tosin huomasin myöhemmin että se katkaisee turbiini lukolta viran ihan alun perinkin, turbiini on teetetty laatikko rempan yhteydessä kestämään enemän lämpö/vääntö kuormaa ja nostettu stalli 2000rpm tosin nousu on tosi nahkea et normi käytössä ei muutosta huomaa mut sitten kun on jumissa käriperässä tai oikeesti tiukka paikka niin moottori nousee nätimmin vedolle ja pystyy turbiinia vasten vähän huudattaa eikä silti kaiva itseään heti mahojaan myöten kiinni :)
Siis eihän se laatikko luista, jos Lypsää turbiinin lukkoa edestakaisin.
Tai siis ei ainakaan kunnossaolevaa laatikkoa, toki kuluttaa turbiiniä.
Juu, ei kait tässä sellaista ole kukaan väittänytkään että se meinaisi laatikon luistamista? Ärsyttävää se turha pumppaus kyllä on, olisi joko päällä toi pois kun on siinä kintereillä että pitääkö älyboksi lukossa vai ei :D
Ja turbiinin momentiinmuuntosuhde: HDJ-80 on tasan 2, joissain on yli 2, mutta useimmiten taitaa olla alle.
Näin tuolla aiemmin minäkin jo kirjoitin. Useimmiten se on tosiaan tuolla kahden molemmin puolin vakiolaatikoissa, ja kuten totesit niin yleensä hieman alle. Markkinoilla sitten on vaikka minkälaista versiota halutusta käyttötarkoituksesta riippuen.
Mutta tuo kysymys: rasittaako turbiinia turbiin lukitus enemmän 2000kierrosta Od:lla vai 1:llä, olisin sitä mieltä että OD:lla. (siis moottori kiihtyy nopeammin, ja osa tehosta sitoutuu J- momentiin energiaksi....)
Kuitenkin käytännössä kaikissa automaattilaatikoissa turbiinin lukitus toimii vain isommilla vaihteilla ja korkeammissa nopeuksissa - ei välttämättä kuitenkaan mitenkään erityisen matalilla tai korkeilla kierroksilla. Esmes ittellä jos vain ei paina kaasua reilusti yli puolenvälin, niin muunnin on lukossa OD:llä ~70km/h nopeudesta (1500rpm) ylöspäin aina hamaan tappiin asti. Esim. jyrkemmässä ylämäessä pysyy muunnin lukossa aika reilullakin kuormituksella, ja jossain 100km/h nopeudessa tämä on n. 2000rpm kierrosnopeus. Tottahan se on, että manuaalilaatikkoisessa kytkin usein luistaa helpoiten isolla vaihteella ja silloin kun on koneella reilu vääntö päällä. Sinälläänhän muuntimen lukko on useimmissa laatikoissa aika lailla kuten manuaalilaatikon kytkin, tosin pienemmässä mittakaavassa. Sitä ei ole alunalkaenkaan yleensä tarkoitettu kestämään koneen täyttä vääntöä.
Hassua on myös se, että monesti pienellä osakaasulla maantienopeudella ei muunnin ole lukittuna, mutta kun tulet pieneen mäkeen ja rasitus lisääntyy (eli joudut painamaan hieman lisää kaasua) niin vasta siinä vaiheessa älyboksi lukitsee muuntimen. Aika hassu toimintatapa jos minulta kysytään, monessakin autossa on älyohjattu laatikko toiminut noin.
Ja sitten tuo turbiinilukko ja pienet kierrokset: silloin laatikossa on myös pienemmät öljynpaineet, siis jos ei joku ihme laatikko?
Ja kun turbiinin ominaispiirteisiin kuuluu, että pienillä kierroksilla "Luistaa" enemmän niin jos lukko pakotetaan päälle pienillä kierroksilla, niin verrattuna isoihin kierroksiin seuraavat erot tekee pahojaan:
a) turbiinilukon pitää lukita turbiini, siis saattaa se jäykäksi, ja jos turbiini luistaa 1000 kierrosta verrattuna 200 kierrokseen, se tietää enemmän työtä.
Sanotaan, että muunnin lukitaan kun rullataan ykkösvaihteella tyhjäkäynnillä. Muunnin on hyvin helppo lukita, ja toisaalta se myös pysyy hyvin päällä jos vain oletetaan, että laatikon öljypumppu jaksaa tuottaa lukitussolenoidille riittävän paineen. Jos ei jaksa, niin silloin ei tietysti lukitse kunnolla. Sama toki pätee oikeastaan millä vain vaihteella, auto vain liikkuu tyhjäkäynnillä vähän kovempaa jos on isompi vaihde.
Jos taasen lukitset muuntimen, kun koitat nousta ykkösvaihteella ylös jyrkkää kivenreunaa, auto liikkuu mateluvauhtia ja koneessa kierroksia 2000rpm. Muuntimen lukitus onkin tässä tilanteessa paljon hankalempaa.
Ajat 100km/h OD:lla, koneen kierrokset 2000rpm ja kevyellä kaasulla, muuntimen lukitus on helppoa. Jos ajatkin ylämäessä muuntimen lukko auki, kierroksia onkin 2600rpm ja pedaali painettu puoleen väliin, muuntimen lukitus paljon vaikeampaa.
Mikä näistä nyt sitten lopulta sitä muuntimen lukkoa eniten rassaa ja missä tilanteessa se helpoiten lähtee luistamaan ja mahdollisesti tuhoutuu? Omien kokemusten perusteella se on tuo skenaario jossa koitetaan nousta jonkun kivenreunan päälle pikkuvaihteella ja pari tuhatta kierrosta minuutissa. Vaikka siinä olisi jo etukäteen muunnin lukossa, niin tuo on ainoan tyyppinen tilanne jossa olen saanut muuntimen lukon itsellä joskus luistamaan kun asiaa aikanaan testailin - tämä siis sellaisella kierrosalueella että laatikon öljynpaine taatusti riitti ja vaihde ei luistanut, vaan nimenomaan muuntimen lukko.
b) juurikin tuo öljynpaineen puute vaikeuttaa entisestään tilannetta, ja varsinkin jos koneen kierrokset tippuu erityisen alas.
c) turbiinin öljynkierto (siis lue jäähdytys) kärsii pienemmästä paineesta
Tämä toki on aivan selvää että turbiinin lukon, kitkapakkojen ja jarrupantojen pitäminen on vaikeampaa jos öljynpaine on alhainen. Mutta jos turbiini on lukossa (eikä lukko luista) niin se ei juurikaan tuota lämpöä.
Muunninhan tuottaa huomattavan määrän lämpöä vain jos se ei ole lukittuna ja mitä enemmän muuntimessa on "luistoa". Jos taas muuntimen lukko pääsee luistamaan, tai jos itse vaihteen valitseva kitkapakka tai jarrupanta ei pidä, niin ne on pilalla alta aikayksikön. Kuten sanoitkin, niin siksi offiajossa monesti on tilanteita jossa laatikko ei ole ihan ideaalisella toiminta- alueella, kun öljypumppu ei välttämättä tuota kunnon painetta ja kuitenkin laatikkoa ja momentinmuunninta rasitetaan ihan urakalla. Palaa äkkiä -> siksi hyvä lootan öljynjäähdytys offikäytössä on lähes ehdoton asia.
d) laatikon jäähdytys maastoajossa "aina" huonompi kuin tiellä, eikä tilannetta paranna se että moottoritilasta työntyy 100 asteista ilmaa...
Ja maastossa kun kerran lukko unohtuu päälle pahassa paikassa, ja alkaa luistamaan joksikin aikaa, niin palaa kerrasta remppakuntoon.
-> Iso vääntävä kone, pieni/vanha laatikko, puutteellinen jäähdytys, ja kikkailua turbiinilokolla -> suuret mahdollisuudet kalliiseen remppaan.
Esim. hdj-80 turbiini ja laatikkoremppa niin hintavia, että vaikka pudottas neljännesosan kaupunkikulutuksesta, niin halvemmaksi varmasti tulee, kun ostaa dieseliä:cool: Ja tuo hodarin laatikko ei ole pieni.
Näinpä, ihan jo tuosta syystä laatikon jäähdytys kannattaa pitää kunnossa, ja juuri tuostakin syystä myös se muuntimen lukko hajoaa metsässä helpommin koska siellä tulee helpommin rasituksia joita se lukko ei ole suunniteltu kestämään. Maantiellä näitä ei ihan noin vain tule, ei vaikka ajaisit sillä kolmosella tai ylivahteella reippaaseen mäkeen kaasu pohjassa. Saa sen varmasti katukäytössäkin luistamaan ja rikki, mutta se tilanne tulee paljon helpommin eteen metsässä. Hommassa tuskin helpottaa sekään, että metsässä muunnin lukossa auto "rynkyttää" aikalailla (vähän kuten manuaalilaatikkoinen), ja tällöin voimansiirron kautta saattaa välittyä turhia tällejä voimansiirtoon laatikkoa myöten.
Blazer42
04.03.2013, 18:29
minä en ainakaan ole saanut ilman täysmanuaali koneistoa pysymään valittua vaihdetta päällä.tupannut vaihtaan isommalle aina kun kierroksia tarpeeksi,turbiinilukkoa ei kyl kannata käyttää kun matka ajossa,jos kytketty katkaisijalle,normi turbiinit ei oikein tahdo kestää kovaa rääkkiä tuppaavat paisuun ja rikkoo pumpun laatikosta noin niinkun ekaks,paska turbiini aiheuttaa koneessa päittäis laakereiden kulumisenkin siinä sivussa,
kelervotti
04.03.2013, 19:03
Noita manuaali pöytiä on ainakin moparin laatikkoon sit jarruttavalla 1 vaihteella sekä vapaana rullaavana 1 vaihteella, saatta tässä lajissa olla merkitystä.
Että menisi vielä enemmin sivuraiteille niin kukahan vääntäisi semmosen venttilikoneiston että pakilla saisi 2 - 3 vaihetta.
:eek:
veijon-esso
04.03.2013, 21:46
minä en ainakaan ole saanut ilman täysmanuaali koneistoa pysymään valittua vaihdetta päällä.tupannut vaihtaan isommalle aina kun kierroksia tarpeeksi...
Kuin paljon on ollu kierroksia että vaihtaa itellään? mulla oli th-350 ihan perus sift kitillä ja 7000rpm pysy vaihe tuvassa.
Blazer42
05.03.2013, 19:26
viitisen tonnia kierroksia niin isompi pykälä tupaan.ja teki saman homman monellakin eri laatikolla. ja multa löytyy kyl parikin vaihteistoa missä tuppaa olemaan pari vaihdetta päällekkäin.yks oikein ongelmallinen 700:nen ilmeisesti kuorissa vika ,tai eipä muutakaan vaihtoehtoa ole kun kaikki muut osat vaihettu ja moneen kertaan. niin toi itellään vaihtaminen tuli vasta sitten kun tuli vähän puhdikkaampi kone.
Että menisi vielä enemmin sivuraiteille niin kukahan vääntäisi semmosen venttilikoneiston että pakilla saisi 2 - 3 vaihetta.
:eek:
Ihan täysin arvailua, mutta saattasi saada jostain sähkösolenoidi ohjatusta laatikosta.
Olikohan niin, että pakki on ykkönen ja "reverse" rattaat kytkettynä samaan aikaan ainakin joissain laatikoissa.
Miten lie sitten jonkun truck (+5000KG) kokoisen laatikko, lie sellaisesta löytyisi jo tehtaalta lähtien kaksi nopeuksista pakkia :confused:
Ihan täysin arvailua, mutta saattasi saada jostain sähkösolenoidi ohjatusta laatikosta.
Olikohan niin, että pakki on ykkönen ja "reverse" rattaat kytkettynä samaan aikaan ainakin joissain laatikoissa.
Miten lie sitten jonkun truck (+5000KG) kokoisen laatikko, lie sellaisesta löytyisi jo tehtaalta lähtien kaksi nopeuksista pakkia :confused:
Allisonin MD-laatikoissa (mm. paskakiikuissa ja paloautoissa) ei ainakaan ole ku yks peruutusvaihde.
En mä kyllä keksi et mikä hyöty sillä saavutetaan että automaatissa on useampi peruutusvaihde? Kyllä sillä yhdelläkin pääsee jo melkosta vauhtia.