Kirjaudu sisään

View Full Version : Kielipoliisilaitos

Porvoon Hilma
28.02.2013, 20:30
Tänne voi mennä jos tuntee vetoa kielenhuoltoon.

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=297

Sitten on vielä todellisille kielipoliiseille omat facepuuk- sivut:

https://www.facebook.com/Kielipoliisilaitos

:D:D:D

Bänkster
04.03.2013, 14:52
Tänne voi mennä jos tuntee vetoa kielenhuoltoon.

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=297

Sitten on vielä todellisille kielipoliiseille omat facepuuk- sivut:

https://www.facebook.com/Kielipoliisilaitos

:D:D:D

OI mä rupea Hilma tykkäämään susta päivä päivältä enemmän!!! :p

*Virtuaalihighfive*

Facesta löytyy myös amatöörimäisempi yhteisö "Yhdyssana on yhdyssana". :D

mikjus
04.03.2013, 15:10
Ärsyttää jonkin verran ihmiset jotka huomauttelee kirjoitusvirheistä. Mulle on ainakin aivan helvetin vaikea hahmottaa yhdyssanoja, lauseita, pilkkuja yms. muuta. Koita siinä sitten kirjoittaa jotain tuotosta kun pitää kymmeneen kertaan oikolukea ja silti teksti on lopulta täysin hämärää:D Sen siitä saa kun nukkuu äikäntunnilla tai lintsaa ne. Monesti joutunut googlettamaan kielioppia... Nytkin puolessa tekstissä on punasta viivaa alla :rolleyes:

Bänkster
04.03.2013, 15:16
Hyvinhän se meni :D

*olalletaputtel*

pee
04.03.2013, 15:21
ei jaksa kiroitusvirheitä poimia, niitä tulee monistakin syistä, muttsekunjokukirjoittaakaikkiyhteenputkeen Tai mite. sattuu IsoT JA PIEneT kirjaimet ja, pilkut tai pis.Teet vääriin paikkoihin tai sit ei ollenkaan niitä laita vaan jatkaa juttua kuin joku meklari eikä mitenkään jaksota vaan siirtyy asissta toiseen vaikkapa selostuksessaan ja yhtäkkiä ratkookin jo jotain muuta mutta päättääkin kuitenkin sittenkin ehkä kysyä niin on välillä raskasta luettavaa vaikkei pitäis niin ei sitten enää innostu edes miettimään voiskos asiaa jotenkin auttaa vai eikö vaiko ehkäkin jooko .

pahvi_
04.03.2013, 15:54
Itellä oikeinkirjoitus ja pilkut hakusessa. Välliin sotkoo ommoo puhekieltä jne.

Pyrin kuitenki vähän jäsentämään tekstii väleillä.

Kas näin.

apupoika
04.03.2013, 16:53
Meikäpoika oli jo kouluaikana oikea ongelma oppilas just äidinkielessä ja varsinkin oikeinkirjoituksessa,:D:D

Ja nyt esimerkiksi tällä palstalla ja ehkä parilla muullakin.
Aina unohtuu ne pikku pilkut ja pisteet..... mutta toistaiseksi arvon raatilaiset ovat ainakin suurinpiirtein ymmärtänyt mitä yritän selvittää.. Kiitos ja Anteeksi:D

Porvoon Hilma
08.03.2013, 22:57
sitten jos ei jaksa tuolla kielipoliisiasemalla hengailla niin voi lukea Aku Ankkaa, siinä on kielioppi kohdallaan. :D

nyyperi
09.03.2013, 13:00
sitten jos ei jaksa tuolla kielipoliisiasemalla hengailla niin voi lukea Aku Ankkaa, siinä on kielioppi kohdallaan. :D

Kyseisestä opuksesta/oppikirjasta ainakin aikoinaan oppi hauskoja uusia sanoja..." Nyt lähden vähäorpanani luokse kahdeksikolmatta viikoksi" sanoi veli nalle jossain, ja kyllä ihmetytti pientä poikaa.

Minulla on paha tapa raiskata Suomenkieltä jopa aivankin tahallanikin. Ja loput sitten hoitaa tän Ipadin auto-correct... Itse asiassa suurimmat syntiin taitavat liittyä siihen etten koskaan pääse itse asiaan, tai esitän sen niin vaikeaselkoisesti, ettei siitä enää kukaan koskaan milloinkaan ehkä, tajua enää mitään?
Ja sitten nuo isot kirjasimet, nene on hankaloita, kun padi lisää ne automaattisesti, niin sit ei läppäriään meinaa muistaa niitä laittaa. Ja erisnimistähän ne unohtuu muutenkin useasti...

-MaTTi-
07.12.2018, 13:29
Hieno projekti, mutta ai saatana että ärsyttää toi boori- sanan käyttö :eek: Boori on alkuaine, spoori on ura :D Ura on englanniksi spline ja ruotsiksi spår. Miten hitossa kummastakaan saadaan väännettyä boori? :confused:
Mistä lie juurtunut kieleen, mutta on jo niin vakiintunut käsite että ei häiritte mua. Guugleen booriakseli niin tulee laidasta laitaan tuloksia, myös ”virallisemmiltakin” sivuilta eikä vain keskustelupalstoilta.

Kartse1
07.12.2018, 13:35
Kyllä ainakin täällä Hämeenperällä nimenomaan Boori tarkoittaa akseleissa olevia uria ja Spoori on sitten niitä ajeluista syntyneitä ajouria... :p

-MaTTi-
07.12.2018, 13:41
Muutamia väärin kirjoitettuja sanoja, jotka aina sattuu silmään:
• koelauta, se on kojelauta
• bet lock, beat lock, bed lock yms., se on englanniksi beadlock tai bead lock
• Suomalainen kirjoitetaan pienellä suomalainen ja Suomen kieli on suomi, maa siis isolla, kieli pienellä, samoin vaikka helsinkiläinen pienellä

Tässä kait vois vatvoa tällasia, jos ketä kiinnostaa. Ihan vaan siks jos joku oikeesti on aina luullut jonkin kirjoitettavan jotenkin, eikä oo sitä koskaan miettinyt et onks se oikeesti niin.

Mun puolesta saa kyl kirjotella miten lystää kieliopista perustamatta, murteella kirjoitetut tarinat antaa vain boonusta. Mut helpompi lukee kun käyttää lauseen alussa isoa kirjainta ja käyttää pisteitä ja ehkä pilkkujakin välillä. Ei mee itelläkään millään kirjakielellä eikä kielioppisesti oikein nää rustailut.

JAMANT
07.12.2018, 16:06
Ja se iänikuinen vaihteiston lauhdutin, se on jäähdytin, jos vaihteistossa tarvitaan lauhdutinta, se on ollut jo aika kuuma vaihteisto ;)

JanneBlomgren
07.12.2018, 16:45
Kaivinkoneen kauhanpyörittäjä/kallistaja, jostain syystä tätä kutsutaan pelkästään tiltiksi???? Se rototiltti on nykyään melkein aina varustettu proportionaalisella ohjauksella, monesti se kirjoitetaan probo-ohjaus????

Säätäjä_setä
07.12.2018, 16:53
Heti alkuun: Ittellä oli ainekirjoitus 5 siis sillä vanhalla 4-10 asteikolla, että hyvä täältä on huudella.:rolleyes:

Komppaan Mattia näissä terminologia asioissa. Itseäni on häirinnyt esimerkiksi juuri tuo boori termi. Boori kun on alkuaine.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Boori
Spoorit akselissa tai rattaassa on kuvaavampi "kansan termi". Virallinen nimitys lienee ura-akseli. Esimerkkit:
https://www.mekanex.fi/tuotteet/komponentit/ura-akselit-uraholkit/

https://www.sandvik.coromant.com/fi-fi/industrysolutions/automotive/transmission/pages/gears-and-splines.aspx

Minusta tällä palstalla tärkeämpää on yhteisen hyvän ja ymmärrettävän terminologian hakeminen kuin kielihuollollinen pilkunviilaus. Tämä siis oma mielipiteeni. Ollaan jo pitkällä jos löytyy yhteinen terminologia vaikkapa kaikille auton ohjaus-systeemin komponenteille.;)

uteiN_H
07.12.2018, 17:06
Herkkähipiäisii......riittää......
Makukysymys sano kissa ku persettä nuoli.....
Mää kirjoottelen mitä sattuu ja niin kuin haluan.....
Ja niistä toiset saa selvää ja toiset ei......
Silti
Boori, alkuaine....
Poorit tai splnes, uritus axulalle.....eikä ota kantaa onko sisä- vai ulkopuoleinen....
Spoori, ajoura lumessa tai mudassa or what ever...Ja tän ainakin enskaa ajavat tai ajaneet tietää.....

Timo_L
07.12.2018, 17:18
Kyllä ainakin täällä Hämeenperällä nimenomaan Boori tarkoittaa akseleissa olevia uria ja Spoori on sitten niitä ajeluista syntyneitä ajouria... :p

Ura kuin ura, mä en vaan vieläkään tajua että mistä helvetistä se boori oikein tulee kun sille ei ole mitään järjellistä lähtökohtaa ulkomaan- eikä kotimaan kielistä :eek:

Etenkin, kun yleensä murresanoissa B on P, G on K ja niin eteenpäin. King cab:kin on täällä aina king cap, minen tiedä mikä se kuningaslippis oikein on :D

petroman
07.12.2018, 17:46
Töissä tietyin väli-ajoin tehdään kerralla enemmän huoltoja/korjauksia. Sivistyssanakirjan mukaan niitä nimitetään seisokeiksi. Vaikka moneen otteeseen olen koettanut sanoa kollegoille, että seisakki ja seisokki on kaksi aivan eri asiaa...

uteiN_H
07.12.2018, 17:53
Ura kuin ura, mä en vaan vieläkään tajua että mistä helvetistä se boori oikein tulee kun sille ei ole mitään järjellistä lähtökohtaa ulkomaan- eikä kotimaan kielistä :eek:

Etenkin, kun yleensä murresanoissa B on P, G on K ja niin eteenpäin. King cab:kin on täällä aina king cap, minen tiedä mikä se kuningaslippis oikein on :D

Opeltekaa puhuun....ja pidemmällä tähtäimellä kirjoottaan Venäjää....
Niin tiedätte kuinka monta "ässää" niillä on.....
Ja ne kaikki ei tosiaankaan kuulosta samanlaisilta...
Eikä ne öökksetkään ole samas järjestykses ku meillä.

wikke
07.12.2018, 21:51
.

Mun puolesta saa kyl kirjotella miten lystää kieliopista perustamatta, murteella kirjoitetut tarinat antaa vain boonusta.

Itse asiassa murteella kirjoitetut ovat aivan vitun rasittavaa sontaa lukea. Kirjoittajien itsensä mielestä ehkä hienoakin...

Kaitsu67
08.12.2018, 00:20
Spoorit akselissa tai rattaassa on kuvaavampi "kansan termi". Virallinen nimitys lienee ura-akseli.

Huvikseni laitoin eri verkkosanakirjoihin niin spline - spoori tuli useammasta tai sama tulos päinvastoin:

Sanan spoori käännös suomi-englanti
spline

1. Sanan spoori määritelmät
ura vetoakselissa

Timo_L
08.12.2018, 02:06
Huvikseni laitoin eri verkkosanakirjoihin niin spline - spoori tuli useammasta tai sama tulos päinvastoin:

Sanan spoori käännös suomi-englanti
spline

1. Sanan spoori määritelmät
ura vetoakselissa

Niin sen pitäisikin tulla :cool: ...ja taas internet oli oikeassa :D

perkei
08.12.2018, 08:59
Itse asiassa murteella kirjoitetut ovat aivan vitun rasittavaa sontaa lukea. Kirjoittajien itsensä mielestä ehkä hienoakin...
Mitä sie wikke nyt vingut. :cool:

Rak
08.12.2018, 09:48
Murrehommiin pätee se kohtuus kaikessa. Vähän murretta seassa ei itseä haittaa, mutta pahimmillaan asiasta ei saa mitään selvää. Siihen päälle kun puuttuu kaikki välimerkit niin voilà.

Timo_L
08.12.2018, 11:21
Komppaan ylläolevaa ihan täysin. Puhutussa kielessä murteet ja slangi on puhtaasti rikkaus, mutta kirjoitetussa kielessä jos on liikaa murretta tjsp. niin ei ole yleensä enää mukava lukea.

perkei
08.12.2018, 11:42
Juu, oon samaa mieltä.
Siinä vaiheessa kun teksti muuttuu vaikeasti luettavaksi, niin alkaa vituttaa.
Huono luettavuus johtuu esim. välimerkkien tai/ja kappalejakojen puutteesta, välimerkkien raiskaamisesta, kohtuuttomista yhdyssanavirheistä tai murre/slangisanojen liiasta määrästä.
Murre itsessään sopivasti käytettynä tuo teksiin persoonallisuutta, mutta pitäisi muistaa kohtuus, koska muilta murrealueilta tulevat eivät ymmärrä kummallisia sanoja.
Mie kirjoitan oikeasti väärin, koska tosiasiassa meidän kulmalla sanotaan miä ja siä. Olen ratkaissut asian mielessäni niin, että kirjoitan "mie" ilmaistakseni olevani murrealueelta, mutta vältän sanaa "miä", koska tiedän sen olevan niin erikoinen ja käytettävän niin pienellä alueella Suomea, että otaksun sen käytön ärsyttävän useimpia lukijoita.

wikke
08.12.2018, 12:41
Mitä sie wikke nyt vingut. :cool:

Ei se häiritse vaikka keskustelukumppani vähän kauraa suoltaa tai jotakin slangia väliin pistääkin. Eikä sekään että sitä kirjoituksessakin vilahtelee, mutta se että väen väkisin ruvetaan kirjoittamaan jänkhjää tai sudeettisavoa on rasittavaa luettavaa. Ketään tuskin on koulussa näin opetettu. Vituttaa se Stadilaistakin lukea asiatekstiä jos jokatoinen sana on slangia.

Monesti joku teksti tahi artikkeli jää lukematta kun se on muka hauskasti murteella kirjoitettu, vaikka aihe olisikin kiintoisa. Onpa muutama rakennusprojekti palstaltammekin aikanaan jäänyt seuraatta tämän tähden.

Puhuttuna murteet toki erään sortin hieno rikkaus, mutta kirjoitettuna lähinnä vain raivostuttava rasite...

Ymmärsiksä siä sit? :)

perkei
08.12.2018, 15:05
Ymmärsiksä siä sit? :)
Kyä miä harasoo. :p

wikke
08.12.2018, 16:48
Viitaukset eivät siis todellakaan olleet Lällittelyyn liittyviä, tai muutekaa su bamlaamisee tai skriivaamisee... :)

petroman
08.12.2018, 17:59
Ei varsinaisesti liity jyrkästi mihinkään, mutta ehkäpä isolla kirkolla asujatkin kun tutkivat omia sukujuuriaan, niin kyllä sieltä se savolainen, karjalainen tahi lappalainen löytyy...
Sille ei mahda sitten mitään, jos vieläkin hävettää juurensa itse kullakin..

Nimim. Savolainen, jolla on suku tiedossa 1400-luvulle saakka.
Ps. Missees minä luvin, että savolaiset tulloo ja valtoo muan..
Pss. Pieneksi kevennykseksi tarkoitettua.

wikke
08.12.2018, 19:16
Kyllä juureni useamman sukupolven takaa Hämeeseen juontaa, mutta en sitä kenellekkään yritä wannabe murteella kirjoittaen kostaa. :D Kuten en myöskään kenenkään näyttöä yritä slangillakaan rikkoa.

Jos mielesi taasen pahoitit perkein puolesta, niin voin lohduttaa että viittaus "Lälli":in tarkoitti hänen ex LC:tä
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137167 ja sen mitä naamatusten puhuttu eräänkin kerran niin molemmat varmasti panneet merkille ja saanet "nauttia" toistensa kielellisistä rikkauksista. Mutta kumpainenkaan ei "mongerra" pahemmin vaikkapa täällä. :)

Edit: Toivottavasti en nyt oikeasti ketään suututtanut...

Palex
08.12.2018, 19:35
No mistä esimerkiksi sana omena tulee? Ei sillekään ole mitään lähtökohtaa englanninkielestä.

Vaikka boori onkin alkuaine, niin kyllä tuo nyt vaan on vakiintunut termi myös akselin spooreista puhuttaessa, joten itse en näe siinä mitään ongelmaa ainakaan.:rolleyes:

wikke
08.12.2018, 20:17
Jotenkin mieleen: https://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-131805.html

perkei
08.12.2018, 20:26
Edit: Toivottavasti en nyt oikeasti ketään suututtanut...
Hahah, joo ei et ainakaan mua suututtanut. Sen ihan ensimmäisenkin wikke-vinkumis-kommenttini pistin silleen "kieli poskessa", eli ei sun olisi siihenkään tarvinut mitään selittää. :)

Topi1982
09.12.2018, 19:28
Itse asiassa on tosi omaperäinen ilmaus, eikä tarkoita yhtään mitään.
Tuli tehtyä on kaksijakoinen, paniko tulen takkaan vai tekikö jotain ihan muuta.
Juuri näin on nerokas toteamus, näköaistin käyttämisestä jonkun kasvinosan suhteen.

Yölento
10.12.2018, 09:30
Ps. Missees minä luvin, että savolaiset tulloo ja valtoo muan..

Esim. itselläni eräässä tälläkertaa nimeltämainitsemattomassa sosiaalisessa mediassa "mottona". :D

petroman
10.12.2018, 13:19
Esim. itselläni eräässä tälläkertaa nimeltämainitsemattomassa sosiaalisessa mediassa "mottona". :D

Hämärästi muistelinkin jossakin törmänneeni ko. lauseeseen. Jostakin syystä jäi mieleen.

JiiPee
12.12.2018, 07:40
"...kerta kukaan ei kuitenkaan osaa tehdä sitä oikein..."

mutta olisiko toisella tai kolmannella kerralla jo osattu? :p

Ihmeellistä tämä kerta-sanan käyttäminen koska- ja kun-sanojen sijasta. Mistä lie moinen oppi tullut?

temmi_hoo
12.12.2018, 14:10
"...kerta kukaan ei kuitenkaan osaa tehdä sitä oikein..."

mutta olisiko toisella tai kolmannella kerralla jo osattu? :p

Ihmeellistä tämä kerta-sanan käyttäminen koska- ja kun-sanojen sijasta. Mistä lie moinen oppi tullut?

Kui sää moisia fundeeraat? Eri murteissa erilailla...

Vaan takasin nimikkeistöpoliisointiin: hihnapyörän nimittäminen siivapyöräksi tai siipipyöräksi. No hei, ei se ole kumpikaan, vaan hihnapyörä. Voi olla uria tai hampaita tai mitä vaan ja aina vaan se on hihnapyörä.

- t

james_III
12.12.2018, 15:24
Siivapyörä on hyvinkin useesti kuultu, toki itse en käytä, kun en ole ottanu selkoa mikä se oikeesti on. Google tarjoaa sujuvasti kaikkia mahdollisia mahdollisuuksia. Siipipyöräkin on tuttu, mutta tavallisesti syynä tähän termiin on akselin toisessa päässä oleva puhaltimen siipi, niin periaatteessa se toisinaan on ihan ok. Mutta hihnapyörässä ei kyllä voi olla hampaita mitenkään, jos olis, se olis hammashihnapyörä :p

Hammastuksen myötä muuttuu koko hihnan funktio pelkästi viheltävästä äänestä synkronoituun voiman välittämiseen, tästä syystä ainakin itse teen selvän eron näiden välille.

-MaTTi-
12.12.2018, 16:10
Kui sää moisia fundeeraat? Eri murteissa erilailla...

Vaan takasin nimikkeistöpoliisointiin: hihnapyörän nimittäminen siivapyöräksi tai siipipyöräksi. No hei, ei se ole kumpikaan, vaan hihnapyörä. Voi olla uria tai hampaita tai mitä vaan ja aina vaan se on hihnapyörä.

- t
Joku kutsuu myös siimapyöräksi. :eek: Aisaa puitu myös saappipalstalla: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=46013
Mutta hihnapyörässä ei kyllä voi olla hampaita mitenkään, jos olis, se olis hammashihnapyörä :p

Hammastuksen myötä muuttuu koko hihnan funktio pelkästi viheltävästä äänestä synkronoituun voiman välittämiseen, tästä syystä ainakin itse teen selvän eron näiden välille.
Pystyypä. :D Kyllähän toi nyt on niin tavallinen nimitys kuin olla saattaa, vaikkapa kampiakselin hihnapyörä, joka pyörittää jakohihnaa.

-MaTTi-
12.12.2018, 16:14
Yks minkä jo isäukko opetti pikkupoikana, jääny mieleen: peräkoukku - se on vetokoukku!

Nuhapumppu
12.12.2018, 17:55
Mistä lie juurtunut kieleen, mutta on jo niin vakiintunut käsite että ei häiritte mua. Guugleen booriakseli niin tulee laidasta laitaan tuloksia, myös ”virallisemmiltakin” sivuilta eikä vain keskustelupalstoilta.

Tää on sama kuin öljynlauhdutin,vitun häiritsevää kun käytetään vaan enpä jaksa puuttua siihen. Enemmän häiritsee se että jopa autodatasta moinen väärin väännetty sana löytyy. Toki ymmärrän ettei kaikki tajua mikä ero on lauhduttimella ja jäähdyttimellä:rolleyes::rolleyes:

james_III
12.12.2018, 20:32
vaikkapa kampiakselin hihnapyörä, joka pyörittää jakohihnaa.

Menee helpolla sekasin tässäkin kohtaa hinapyörän kanssa, joka ei pyöritä jakohihnaa ;)

-MaTTi-
12.12.2018, 21:21
Menee helpolla sekasin tässäkin kohtaa hinapyörän kanssa, joka ei pyöritä jakohihnaa ;)
No varmaan nokka-akselin hihnapyörä parempi, harvemmin pyörittää mitään muuta ohella.

temmi_hoo
15.12.2018, 23:34
Joukot hammashihnapyörä, kiilahihnapyörä ja moniurahihnapyörä kuuluu osajoukkoina laajempaan hihnapyörien joukkoon...

Kategorioitakin tähän voisi soveltaa, mutta sovelsin nyt joukkoja kun semmosia koulussakin opetettiin.

Kieliteoriakin sen osaisi kertoa, että sanan hihnapyörä eteen voi liittää etuliitteeksi täsmentäviä sanoja :) Mutta jos nyt vetoan kielenhuollon sijaan kylmään matematiikkaan ja pysytään todistettavissa asioissa.

- t

2018-12-15 edit: lisäsin allekirjotuksen

A-P
17.12.2018, 14:59
Lisää luettavaa. Klassikko:

http://jkorpela.fi/kielenopas/index.html

Silloin joskus, kun oli vielä nuo uutisryhmät olemassa... Onko kukaan muu niitä käyttänyt? finet.binaries.keskustelu, ja niin edelleen.

JiiPee
18.12.2018, 18:58
Lisää luettavaa. Klassikko:

http://jkorpela.fi/kielenopas/index.html

Silloin joskus, kun oli vielä nuo uutisryhmät olemassa... Onko kukaan muu niitä käyttänyt? finet.binaries.keskustelu, ja niin edelleen.
Kyllä nyyssit ja kaima Korpelan netiketit ym. evankeliumit tuttuja on. Silloin kun ei ollut mitään internettiä, oli nyyssit sen ajan keskustelupalstoja. Silloin tuli muutamaa ryhmää seurattua aktiivisti.

Ennen runkoverkkojen rakentamista maan kattavasti siirtyi nyyssit ja sähköpostit modeemiyhteyksillä Unix-koneiden välillä, uucp:llä koneelta toiselle. Kuvia ei tietysti viesteissä ollut, kun kaikki oli alkuun tekstimuotoista, mutta alt.binaries.* haarasta löytyi sitten uuencodattuna "vaikka mitä" :eek:;) Ei yhden yön aikana tosin paljon siirtynyt, kun serveriin oli kytketty "vain" 9600 bps modeemi. Kuluttajille myytiin silloin 300 ja 1200 bps modeemeja, eikä nekään olleet halpoja.

Wikipedian IRC-artikkelin kuvassa näkyy Sun-3, jolla nyyssejä tuli silloin enimmäkseen luettua. Johonkin museovitriiniin ovat sen näköjään laittaneet näytille. Konsolimonitorin yläreunassa näkyy vielä muistaakseni Putkosen Heikin tussilla kirjoittama "tolsun".

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Tolsun_1.jpg/631px-Tolsun_1.jpg

Oho, lipesipä vähän aiheesta :o

Jukeman
18.12.2018, 22:17
Siinä vaiheessa kun teksti muuttuu vaikeasti luettavaksi, niin alkaa vituttaa.
Huono luettavuus johtuu esim. välimerkkien tai/ja kappalejakojen puutteesta, välimerkkien raiskaamisesta, kohtuuttomista yhdyssanavirheistä

Plusykkönen tuolle.
Eniten se kappalejaon puute, ymmärrän ettei välimerkitkään aina satu kohilleen,ja lukihäriötä ja muuta ongelmaa on kirjallisen tekstin tuottamisessa ite kelläkin, (niinkuin allekirjoittaneellakin), mutta jos tekstiä on aanelosen verran yhteen pötköön hakattuna niin ei sitä vaan kestä polla lukea.. Enter on ystävä.

rane58
19.12.2018, 18:19
Jotkut juntit käyttävät rengasta myydessään sanaa "lapikas"....? :rolleyes:

Timo_L
19.12.2018, 19:49

Vielä ärsyttävämpi on ratas. Mikä perkeleen ratas se rengas on? :confused: Tai vanteesta puhutaan nimellä valssi.

wikke
19.12.2018, 20:04

Kertoo sen mitäpä vaikka "mutiainen".

Toisessa ei kerrota jalkineesta, eikä toisessa kenestäkään enemmän pikmenttiä omaavasta henkilöstä.

JiiPee
20.12.2018, 08:00
Vielä ärsyttävämpi on ratas. Mikä perkeleen ratas se rengas on? :confused: Tai vanteesta puhutaan nimellä valssi.
Ratas on niitä murrejuttuja... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1397467#post1397467)

Catrik
21.12.2018, 01:37
Mikä hemmetin japsijako. Pitääkö mun nyt ostaa Chevyyn jostain uudet vanteet jenkkijaolla?

Palex
21.12.2018, 10:35
Mikä hemmetin japsijako. Pitääkö mun nyt ostaa Chevyyn jostain uudet vanteet jenkkijaolla?
Ja miksei japsijako passaa mun suzukiin?

Fruehauf-CJ
21.12.2018, 12:06

Niin, Chevrolet käytti tuota jakoa jo kun Toyota teki vain ompelukoneita.

Ja tähän kuva Toyotasta :D

ISE
21.12.2018, 16:35
:D:Dtuubiputki=umpinainen terästanko

petroman
21.12.2018, 17:09
Kyllä meillä töissä tuubiputki on erikoisterästä oleva putki, jota käytetään esim, krakkaus-uuneissa tai kuuma-öljyn lämmitys-uuneissa. Tuubeissa virtaa siis kaasua tai kuuma-öljyä meillä...

rane58
21.12.2018, 18:02
Päivällä kävin Iso-Omenan ostoshelvetissä, siellä oli lauma n. 15-vuotiaita pojan kloppeja jotka kovaan ääneen olivat puhuvinaan ruotsia.... :p
1/3 oli huonoa ruotsia, 2/3 oli Suomea ja loput 3/3 oli kirosanoja, nekin Suomenkielisiä vit*uja, per*eleitä jne.... :D

-Tämäkin käynee tähän kielipoliisi keskusteluun...? ;)

Catrik
21.12.2018, 21:34
Tube = rakenneputki, pyöreä tai kantikas. Pipe = pyöreä, paineenkestävä kaasu- tai nesteputki. Eli suomeksi pitäs sitten olla pipeputki eikä tuubeputki missä menee kaasut ja öljyt? :D

wikke
22.12.2018, 08:13
Päivällä kävin Iso-Omenan ostoshelvetissä, siellä oli lauma n. 15-vuotiaita pojan kloppeja jotka kovaan ääneen olivat puhuvinaan ruotsia.... :p
1/3 oli huonoa ruotsia, 2/3 oli Suomea ja loput 3/3 oli kirosanoja, nekin Suomenkielisiä vit*uja, per*eleitä jne.... :D

-Tämäkin käynee tähän kielipoliisi keskusteluun...? ;)

"Jette vitun kiva!" :)

Koomisinta kun välillä eivät ymmärrä toisiaankaan ja tulee kiusallisen hiljainen kännykän näpräys hetki... :D

Masai
22.12.2018, 13:10
Kaivinkoneen kauhanpyörittäjä/kallistaja, jostain syystä tätä kutsutaan pelkästään tiltiksi???? Se rototiltti on nykyään melkein aina varustettu proportionaalisella ohjauksella, monesti se kirjoitetaan probo-ohjaus????

Ihan vain näin huomiona: Se on kaivuukone (kkh) ei kaivinkone.

dodge3500
22.12.2018, 13:19

Kaivinkone nimellä vaan löytyy googlesta vähän helpommin ja wikipediasta

Kumpi se oikeasti on?
Vai onko se kaivukone?

JanneBlomgren
22.12.2018, 13:36
Voin toki olla väärässäkin, kumpaakin kuitenkin yleisesti käytetään.
Jopa tuolla http://www.koneluokitus.fi/KKHt.php

Heguli
22.12.2018, 15:15

Sivistyssanakirja tunnistaa sanat kaivinkone ja kaivukone, ei sanaa kaivuukone.

dodge3500
22.12.2018, 17:35
Sivistyssanakirja tunnistaa sanat kaivinkone ja kaivukone, ei sanaa kaivuukone.

Jep
Kun viilataan niin viilataan oikein

ISE
23.12.2018, 21:12
joo jotkut tykkeää enempi tiisseli aotosta ja toeset pensiini vehkeistä,no se on maukuasia.no mutta kaikille hyvää joulua.:D:D:D

Kaitsu67
23.12.2018, 23:39
no se on maukuasia

...sano kissa koiralle :D :D :D

wikke
24.12.2018, 09:03
...sano kissa koiralle :D :D :D Höö! :D

Izu
24.12.2018, 16:08
Orginaali. Mikä ihmeen orginaali?

Originaalin ymmärrän mutta mikä on orginaali?

wikke
24.12.2018, 18:29
Kanta napakettu. :)

Aika paljon kuulee käytettävän orginelliäkin.

JiiPee
28.12.2018, 09:33
Moottoripäristimiin liittyvät Huqsvarna ja Cummings on kai jotakin rinnakkaismerkkejä :D

solihull
28.12.2018, 21:05
miksi maarakennus kun aina itse sanoo että maanrakennus?

rane58
30.12.2018, 08:26
-Maastoautot ovat Jeeppejä....
-Amerikan raudat ovat Letukoita...
-Lantikat ovat Land Rovereita...
-Rekat ovat sitten oma varsinainen lukunsa...
-Linja-autot ovat busseja, dösiä, linjureita, linkkejä, nyssejä....
-Ja....

JiiPee
30.12.2018, 16:21
-Lantikat ovat Land Rovereita...
-Rekat ovat sitten oma varsinainen lukunsa...

Eikös Lantikat ole jostakin kumman syystä joidenkin mielestä tojotia? :confused:

"Täysperävaunurekka" :rolleyes: Tai no, kaikki kuorma-autot on ainakin joidenkin toimittajien mielestä rekkoja...

JanneBlomgren
30.12.2018, 17:03
Kattokorotettu Transit on jo rekka...

"Täysperävaunurekka" :rolleyes: Tai no, kaikki kuorma-autot on ainakin joidenkin toimittajien mielestä rekkoja...

Palex
30.12.2018, 17:20
Eikös Lantikat ole jostakin kumman syystä joidenkin mielestä tojotia? :confused:
Mä oon aina ihmetelly, että mistä kumman syystä land roverilla on etuoikeus lantikka nimitykseen? Sama land-sana cruisereissakin kuitenkin. Sanon tojotia lantikoiksi, ihan vaan siks, kun se aiheuttaa aina niin paljon peppukipua brittilantikkamiehissä.:D

wikke
30.12.2018, 17:39
Rovereita taidettiin kutsua Lantikoiksi jo jonkin aikaa ennen kuin Cruiserit rantautuivat.

4WD
30.12.2018, 18:18

Onkos jossain listaa miten mitäkin raskasta kulkuneuvoa/yhdistelmää pitäisi kutsua ettei kellään ole tarvetta alkaa vinkua väärästä termistä? :)

perkei
30.12.2018, 20:56
Onkos jossain listaa miten mitäkin raskasta kulkuneuvoa/yhdistelmää pitäisi kutsua ettei kellään ole tarvetta alkaa vinkua väärästä termistä? :)
Täytyy tunnustaa, etten tiiä itekään vaikka sukurasitettakin löytyy. :D
Oon aina nimittänyt niitä silleen, että missä on joku lava tai kontti, niin se on kuorma-auto (paitsi jos se näyttää siltä että se on alle 3500kg). Niitä joissa on perävaunu, sanon rekaksi. Rekka voi mielestäni olla täysperävaunu, tai sitten puolikas. Ja jos sen puolikkaan perässä on vielä erikseen perävaunu, niin se on joku vitun moduuli.
Toisaalta ymmärrän, että tietämättömien ihmisten käyttämät väärät nimitykset voivat olla ihan vitun rasittavia. Joten pyydän anteeksi kaikilta, jotka on raskaankalustonpuheistani ikinä herneet nenukkaan vetäneet, tai tekivät sen tätä lukiessa. Itsekin saan joka kerta hepulin, kun jossain lehdessä, haastattelussa, uutisessa tai kahvipöydässä puhutaan "sukeltajien happipulloista". Tai kun työpaikkailmoituksissa tarjotaan paikkaa "mustan raudan MIG-hitsarille". Tai kun ratsastaja laittoi "jalkansa jalustoille". Tai kun "TNT on dynamiittia". Jne. :o

Kaitsu67
31.12.2018, 12:12

Yhdistelmistä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelm%C3%A4#Ilmaisu_%22rekka%22

"Vaikka nimitystä rekka käytetään yleiskielessä perävaunullisesta kuorma-autosta[4] tai jopa pelkästä kuorma-autosta, ammattisanastossa rekan merkitys puolestaan vaihtelee sen suppeamman, perinteisen merkityksen ollessa pelkkä puoliperävaunu[5] ja laajemman merkityksen tarkoittaessa puolestaan puoliperävaunun ja kuorma-auton yhdistelmää. Alun perin rekka tarkoitti parireen päälle asetettua irtolavaa, jolla kuljetettiin puutavaraa.[6]"

Kaitsu67
31.12.2018, 12:17
Mä oon aina ihmetelly, että mistä kumman syystä land roverilla on etuoikeus lantikka nimitykseen? Sama land-sana cruisereissakin kuitenkin. Sanon tojotia lantikoiksi, ihan vaan siks, kun se aiheuttaa aina niin paljon peppukipua brittilantikkamiehissä.:D

Niin, Land Rover on automerkki josta > Lantikka

ja malleja on monia.

Land Cruiser on yksi Toyotan malli, Automerkki on edelleen Toyota > Tojo :), vaikka Tojotamies kovasti haluisikin sen olevan Lantikka :D

wikke
31.12.2018, 13:37
Land Cruiser on yksi Toyotan malli, Automerkki on edelleen Toyota > Tojo :), vaikka Tojotamies kovasti haluisikin sen olevan Lantikka :D

Noh, eipä nyt näinkään... :)

ISE
31.12.2018, 21:39
:D:D:Dtelapuskutraktorit on täällä aina pillareita,vaikka kopassa lukisi jokin muu merkki.

-MaTTi-
31.12.2018, 21:49
Noh, eipä nyt näinkään... :)
Joo, no ei tod. Kaikella kunnioituksella oikeaa Lantikkaa kohtaan. :rolleyes: https://slck.net/viewtopic.php?f=2&t=4311

wikke
03.05.2019, 16:41
Vaan mitäpä raati on mieltä aamupäivästa käydystä puhelinkeskustelusta:

Kaverini: "Onkos siellä minkälainen keli?"

Minä: "No kuivana asfaltti on."

Kaverini: "Vitut se muo kiinnostaa! Paljonko lämpötila ja sataako lunta..."

:)

Topi1982
03.05.2019, 19:56

Minulla on Toyota Land Cruiser ja sen nimittäminen lantikaksi aiheuttaa hyvin paljon kipuja eripuolilla kehoa!:rolleyes:

wikke
03.05.2019, 20:05
https://www.ikh.fi/fi/lantatalikko-muovinen-fiskars-fs1011559

Ruostumaton "Lantikka"! :D

-MaTTi-
03.05.2019, 21:23
^ nyt kun ollaan virallisessa topikissa niin laita wikke mailmaan yks a lisää. ;)

Timo_L
03.05.2019, 22:01
Vaan mitäpä raati on mieltä aamupäivästa käydystä puhelinkeskustelusta:

Kaverini: "Onkos siellä minkälainen keli?"

Minä: "No kuivana asfaltti on."

Kaverini: "Vitut se muo kiinnostaa! Paljonko lämpötila ja sataako lunta..."

:)

Keliä se kaverisi kyseli, joten oikein vastasit mikäli kulkuväylän kunto vastasi kuvailemaasi.

Tulipa tästä mieleen säätiedotukset. Miksi ihmiset sanoo että "Ilmatieteenlaitos lupasi aurinkoista" ja kiroavat kun sataakin vettä. Ei meteorologit mitään lupaa, vaan ennustavat säämallien mukaan tulevia tapahtumia. Ennustus ei ole sama kuin lupaus :D

wikke
03.05.2019, 22:02
Kiitos huomiostasi. Asia korjattu.

Vaan miten on omasi:

"^ nyt kun ollaan virallisessa topikissa niin laita wikke mailmaan yks a lisää. " :)

Kun nyt pilkkuja rakastelemaan.