PDA

View Full Version : Akkutesteri


Paavo
27.02.2013, 22:09
Moi,

ennenkuin törsään rahaa muutaman auton akkujen (range 3kpl, kuorkki 2kpl, kupla 1kpl, sutsuki 1-2kpl) uusintaan, niin osan budjetista voisi laittaa kunnollisen akkutesterin hankintaan, saattaisi haukkua hintansa jollain aikataululla hidastamalla akkujen uusintatarvetta. Edes sillä tavalla että laittaa niitä uusia akkuja tarvittaessa vinssillisiin autoihin, ja parhaasta päästä käytettyjä sitten vinssittömiin.

Virranantokyvyn mittaaminen eniten tarpeen, olemassaolevien akkujen CCA haarukassa 500-800 (EN?), ja tuskin tarttee koskaan laittaa yli 1000 CCA akkuja.

Mikä olis hyvä testeri? Hinta ei saa olla kovin montaa satasta. Mittaustulos pitää saada tarkemmin kuin pass/fail, eli CCA joko ampeereina tai prosentteina ilmoitetusta arvosta.

Joskus oon kuukkeloinut tällaisia:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2119 (biltemassa sama 299)
http://www.adita.fi/?akkutarvikkeet.3;2;8500;2900.8500.html (useita malleja, hinnat?)
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/493112/0 (tekeeö näin halvalla mitään?)

-Paavo

Eskimo
27.02.2013, 22:40
Mitä mulla on akkuja särkynyt niin järkejään menee joku kenno oikoseen kun sitä möhnää irtoilee riittävästi kennoista.

Testerinä riittää käynnistymätön auto ja kympin yleismittari :)

Hommaa joku kovavirtainen kuorma perään ja kuormita sillä ja mittaa jännitettä.
Äkkiä pääsee kärryille mitä näyttää hyvä akku ja mitä huono.

Tarviiko siihen kovinkaan kalliita testereitä...?

BJ-40/76
27.02.2013, 22:51
Mitä itse olen noita akkuja seuraillut, niin tuommonen sulfidin? poisto toiminto ja "tasapainoitus" niin vanhoista akuista saa lisää starttivirtaa.
Esim veneessä 3 kpl exiden "lada" mallin 60 Ah:n starttiakkuja hupiakkuina, ikää jo noin 10v, ja vielä tyydyttävässä kunnossa.
elvytetty viimmevuosina vähintään kerran, ja satamassa sitten mahdollisuuksien mukaan ylläpi latausta, kun kylmälaukku yms. päällä. (starttiakkujahan ei saisi käyttää hupiakkuna, mutta vuosituhannen vaihteessa hupiakut maksoi yli tuplat, mitä nuo yleismallin starttiakut, ja tuo invertteri ottaa aikuisten oikeasti sähköä (1kw jatkuva 1.3kw 15min ja 2,4 kw 5 sekunttia?)

Ainakin taannoin Bosch:n akkutesteri antoi vähän epävarmasti lukemia: jos kylmäkäynnistysvirta oli 1,5v käytetyssä leimattu esim 680 A din, niin samasta täyteen ladatusta akusta +15 asteen lämpötilassa parhaillaan melkein 800A!
(siis ctek 7 amppeerin laturilla latattu ja tasapainoitettu, ollut piuhat irti 24h)
Ennen tasapainoitusta 650A ja n. viikko tasapainoituksen ja latauksen jälkeen oli enää n. 700A
Ja sinänsä koominen tuo testeri, jos mittasit saman akun tunnin välein, ja et muuttanut asetuksia (siis esim sae) niin näytti yleensä 10a tarkkudella samaa, mutta kun mittasit välillä paskaa akkua sae alueella, ja tunnin päästä taasen alkuperäisillä asetuksilla, niin heittoa oli tyypillisesti vähintään 20 amppeeria.
-> Minun mielestä testi suuntaa antava.

Itse olen testannut noita "epäselviä akkuja" seuraavasti: olen ladannut tuolla c-tekillä täyteen, joskus jopa koemielessä c-tekki kellokytkimen takana; 15min päällä, 15min poissa siis ctekkihän poistaa sulfidia? latauksen alussa hetken, sitten tasapainoitus, lopuksi kuormitustesti, akkua puretaan 1/10 osa virralla (siis 60Ah akkua 6 amppeerin virralla) 3 tuntia n. 15 c lämmössä(siis akkukin ollut), ja starttivirtaa pitää löytyä niin paljon mitä nollakelillä tarvitaan.

Ja sama kovennettuna: joko 6 tuntia 15c lämmössä, taikka 3 tuntia 15 asteen pakkasessa, ja jos lähtee käyntiin k.o lämpötilassa, niin akku on tosi timmissä kunnossa.

-> siis jos sinulla ei ole elvyttävää laturia, niin tuo c-tek 7 A laturi on minusta ehdottamasti hintansa arvoinen, ja "hoida" jokainen akku kerran vuodessa.
Ja tuo ctekki (siis MULTI-versiot) toimii myös n13,6V tasavirtalähteenä, siis kylmälaukun voi ottaa sisälle "baarikaapiksi"

Rak
28.02.2013, 07:24
Meillä on työmaalla useampaa sorttia maahantuojien vaatimia elektroonisia testereitä takuutarkoituksiin, mutta aina kun pitää testata asiakkaan laskuun menevä akku niin hiilipakkaan olen ite tarttunu. Tuostahan sais tietty vertailutestin aikaan kun kokeilis elektronista ennen hiiliä.
Ei nuo elektroonisetkaan taija kovin epätarkkoja olla mutta hintakin lienee jotain muuta ku kymppejä.
Ulkomuistista en osaa sanoa antoko nuo rasiat virran määristä numeerista infoa, hiilipakkahan näyttää vaan jännitettä ja kuorma asetetaan akun koon mukaan.

Startillahan siihen akkuun saa kuormaa, nykäsee vaan moottorista osia irti sen verran ettei käynnisty ja panee startaten, siinähän sen näkee riittäkö virta useampaankin käynnistys yritykseen. Ei tosin sovi laiskan miehen ja irtoakkujen yhdistelmään ;D


P.S mulla on rikkinäinen boschin hiilipakka nurkissa jonka vikaan en ole kerenny perehtyä. Vois joutaa lainaan jos tuntuu virtaa miehessä riittävän :)

Paavo
28.02.2013, 10:08
C-Tekkejä on muutama.

Hiilipakat eivät nekään ole näköjään ihan ilmaisia, mutta mittausmenetelmä on mulle mieluisampi, kuormituksen aikaisesta jännitteestä näkee just sen mikä eniten kiiinnostaa, eli että jaksaako akku puskea virtaa (ja jännitettä eli tehoa) vinssille ja startille.

Jonkun keinokuorman rakentaminen tee-se-itse menetelmällä olis kyllä vaihtoehto, ekana tuli mieleen kaivella kaikki vanhat halogeenit yhteen patteriin, mutta niitä tarvitaan aika paljon että saa akkua kuormitettua muutamalla sadalla amppeerilla.

Kätevämpiä tapoja saada 12V akusta turvallisesti noin 300-400A esim. 15 (max. 60) sekuntia? Tarpeeksi pitkästi esim. 25-35mm2 piuhaa tulee hintoihinsa sekin.

Tai mistä kannattaisi hommata hiilipakka? Olisko joku tällanen hyvä?
http://www.akkumestari.fi/tuoteluettelo?a=catalog.product.view&product_id=1069

-Paavo

BJ-40/76
28.02.2013, 20:34
12/230 V invertteri, ja sitten kuormaksi vaikkapa auton sisätilalämmitin tai pari.
Ja vaikkapa bilteman pihtivirtamittari virran mittaukseen.

Muumi
01.03.2013, 10:10
Jonkun keinokuorman rakentaminen tee-se-itse menetelmällä olis kyllä vaihtoehto,

-Paavo

Paksut syöttöjohdot ja siihen kuormaks vaikka 2,5 neliön kuorittua mmj johtoa. Pyörität siitä semmosen "jousen" vaikka puupalikan ympärille ja upotat sen vesiämpäriin niin ei pala johto poikki. Sopiva langan paksuus ja pituus löytyy kokeilemalla tai laskemalla jos osaa.

Paavo
03.03.2013, 20:23
12/230 V invertteri, ja sitten kuormaksi vaikkapa auton sisätilalämmitin tai pari.
Ja vaikkapa bilteman pihtivirtamittari virran mittaukseen.

Tämä tuntui helpoimmalta vaihtoehdolta, eli 1400W puhallin kuormaksi.

http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Talvi-ja-kev%C3%A4t-2013/WP_000405.jpg?m=1362333852

Invertterin speksissä oli että low input voltage shutdown 9.5V. Akun ja invertterin väliin kaivelin jotain vanhoja vinssien mukana tulleita johtoja, musta oli ilmeisesti 35m2 mutta punainen oli selkeästi pienempi, varmaan vain 25mm2. Johdot oli reilusti metrin mittaiset. Voi olla että pitää askarrella paremmat syöttöjohdot. Eipä tullut kokeiltu lämpenikö se ohuempi syöttöjohto yhtään.

Muttamutta, kun virtalähtenä ekassa räkätestissä oli sutsukin pikkuakku, niin invertterin lähtöjännite laski huomattavan paljon, akun napajännite kun oli noin 9.8V niin 240V lähdössä oli naurettavat 120V. Kuumailmapuhaltimen henkäys oli aika mieto. Vähän kun vielä jatkoi niin jännite tippui nopeasti alle sadan voltin.

Jotta hommassa olis edes vähän tieteellisyyttä, niin sellanen jännite dataloggeri olis hyvä, eli jos jollain systeemillä sais talteen sekä (12V) tasajännitteen että (240V) vaihtojännitteen jollain kohtuullisella tarkkuudella esim. sekunnin välein, niin pystyis helposti vertailemaan akkuja keskenään, nopeesti sais karsittua vajakit pois.

-Paavo

Eskimo
03.03.2013, 20:30
"Lainaat" töistä pari niitä GPIP-väyläsiä yleismittareita ja käsketät läppärillä niitä :) :)

Jari
03.03.2013, 20:49
Mites jos vanhoja kiukaan vastuksia nippu, ja niihin ajas sitä tehoa.

Edit jossain kierrätyskeskuksesta vois löytyä edullisesti

Eskimo
03.03.2013, 20:54
Niin tai hehkutulppia kuormaksi...saa romuttamolta sopivasti :D

BJ-40/76
04.03.2013, 00:11
Itseni tietsikka oskilloskooppi? , siis usb liitäännäisenä kannettavaantietokoneeseen: ja tuolla 2v vanhalla halpis tietsikalla imuroidaan tietoa parhaimmillaan pitkään (oliko pari päivää vai kuukautta?)

Ja toimii kuten perus halpis skooppi, ongelmia, jos pitää imuttaa radio-taajuuksia.

Mutta herkkyys tuolla skoopilla hyvä! siis 2:lla tee lusikalla löytyy käppyrä...

Paavo
04.03.2013, 09:43
Moi,

mulla on pihtivirtamittari 1-1000A, jolla akun tarjonnan määrän saa mitattua.

Nyt ollaan siis vielä enimmäkseen kohdassa "mikä olisi hyvä tee-se-itse hiilipakka".

Siksi haen tallentavaa mittaustapaa, että voisi verrata myös saman akun mittauksia, esim. nykyinen ja viimevuotinen tms.

Kuukkeloin eilen "voltage data logger" mutta mitään järkevää ei löytynyt, eipä käynyt mielessä että ihan normi 2-kanavainen skooppi voisi olla soppeli peli.

-Paavo