PDA

View Full Version : hj 61 binjoni simmitys?


toyota bj 40
27.02.2013, 20:14
eli akseli on vanhempaa kuin 85 vuosmallin.
jollain kokemusta miten toi binjoni siihen murikkaan simmataan?:confused:

BJ-40/76
27.02.2013, 22:59
Ei ole mahdollista.

Toki pinjoniakselin shimmaus on shimmit+ krymppiholkki aina HJ-6x alunperin.

Ja jos ilman kytkettävää lukkoa, niin silloin lautaspyörän säätö ruuvattavalla säädöllä poskilaakereissa.

Ja tuo hammaskosketuksen säätö kuvio on pysynyt samana vuosikymmenet.

toyota bj 40
28.02.2013, 22:07
joo kyl se taitaa uudempaa ollakin.
tullut sit vissiin väärä rymppiholkki,jos huomen sais asiaan varmuuden holkista:)

BJ-40/76
28.02.2013, 22:54
Siis väärä krymppiholkki?

Onko se semmoinen tarvikeliikkestä ostettu teräksinen, sorvattu putkenpätkä?

Se on semmoinen tarvikemallin shimmattava "välike"; saadaan paremmin laakerit ja laippa pysymään nipussa, kun tuo "joustava" krymppi holkki puuttuu välistä.
Vanhat, oliskohan 70 luvun loppuun, on alunperin tuommoinen rakenne, että ei ole krymppiholkkia.

omaan bj:hin sorvasin tuommoiset, kun vaihdoin välitykset: pikkasen työläämpi shimmata.

Ja tuosta perän säätämisestä on useita topiikkeja, jos hyvän meinaa tehdä, niin kannattaa pyytää kokeneempi näyttämään mallia. (siis jos ei ole kokemusta)

Timo_L
28.02.2013, 23:20
Tästä ihan offtopikkina tuli mieleen, mulle ei ole ikinä auennut miksi ihmeessä Danan akseleissa ei ole poskilaakereille noita vastaavia ruuvattavia ja lukittavia säätöholkkeja mitä löytyy juuri vaikka Toyotasta, Moparin peristä, taitaa olla GM:n tuotteissa ainakin osassa myös.. Eihän sitä shimmausta toki usein tartte tehdä, mutta on se hammaskosketuksen säätö silti niin pirusti helpompaa noilla ruuvattavilla versioilla kuin shimmien kanssa pelaaminen. Tietysti shimmeillä saa ehkä paremman.

Sitten itse aiheeseen liittyen, kait nyt Toyotan perässäkin pinionin syvyys säädetään shimmeillä, ja ainoastaan pinionin laakereiden kireys vedetään oikeaan arvoonsa krympillä?

helmapelti
01.03.2013, 11:45
Tästä ihan offtopikkina tuli mieleen, mulle ei ole ikinä auennut miksi ihmeessä Danan akseleissa ei ole poskilaakereille noita vastaavia ruuvattavia ja lukittavia säätöholkkeja mitä löytyy juuri vaikka Toyotasta, Moparin peristä, taitaa olla GM:n tuotteissa ainakin osassa myös.. Eihän sitä shimmausta toki usein tartte tehdä, mutta on se hammaskosketuksen säätö silti niin pirusti helpompaa noilla ruuvattavilla versioilla kuin shimmien kanssa pelaaminen. Tietysti shimmeillä saa ehkä paremman.

Sitten itse aiheeseen liittyen, kait nyt Toyotan perässäkin pinionin syvyys säädetään shimmeillä, ja ainoastaan pinionin laakereiden kireys vedetään oikeaan arvoonsa krympillä?

Juu syvyys shimmataan ja laakerien esikuorma kiristetään krymppiä vasten.
Lukoperässä ei ilmeisesti ole tilaa poskilaakereiden ruuvisäädölle mutta mielestäni se olisi paljon parempi.
Vaikka poskilaakerit on järeät niin niillä saisi olla esikuormaa ettei hammaskosketus siirry hampaiden kärjille kuormituksessa. Tuo krympin korvaaminen holkilla varmaan jäykistää pinionin akselia kun se pyrkii taipumaan, offikäytössä sillä voi olla merkitystä. Paras varmaan olisi ajaa laakerit sisään krympillä ja sitten shimmata jäykäksi ja 500Nm kiristys mutterille:)
Olisi mielenkiintoista nähdä miltä hammaskosketus näyttää suurilla kuormilla, jos pokilaakeri perääntyy 0,1mm ja pinioni 0,2mm niin tuho voi olla lähellä.

Itsellä on tarkoitus shimmata pinioni aavistuksen syvälle joka kompensoisi pinioninlaakerin kulumaa, sehän siellä kuluu kun pyörii kovaa. Kuormituksessakin hammaskosketus siirtyisi oikeaan suuntaan, eihän se pienellä kuormalla hajoa muutenkaan.
Backlashi kans pienemmän puolelle jos helposti onnistuu shimmata 0,1-0,2mm
Mietin jopa poskille 0,1 "viimeistä shimmiä" jonka voisi saada paikoilleen kuumentamalla kuori ja jäädyttämällä vetopyörästö, purettua ei välttämättä saisi ennenkuin poskilaakerit kuluu.

Mulla oli lautaspyöränpuolen poskilaakerista irtoillut jo metallia mutta perä oli silti äänetön,toi puoli siellä suurimman kuormankin kantaa ja on varmaan vaurioitunut öljynpuutteesta.
Etuperä on tarkoitus koota vanhoilla poskilaakereilla mutta ehkä pinionin laakerit kannattaisi vaihtaa, mietin sitä vielä.. Ajoa tulee kuitenkin muutama tuhat vuodessa ja neliveto käytössä vain maastossa.
Vanhatkin vois kestää vielä satavuotta.

5.29 välityksillä oli ihan hyväksyttävä hammaskosketus vakioshimmeillä mutta pinioni hieman ulkona, nyt kokeilen 0,1 syvempään ja voi vaatia 0,2 kin. Lähellä hyvää se kuitenkin jo on.
Poskilaakereiden shimmejä ei meinaa halvalla löytyä ja ajattelin hehkuttaa vanhat laakerit pehmeämmiksi ja koittaa sorvata niistä shimmit etuperään, tehdään nyt takaperä ensin valmiiksi ja mietitään sitten uudelleen.

Kuoren sisäpinta oli palaneen öljyn peitossa, ilmeisesti joskus on poltettu öljynpuutteella tai pinionin kiristyksellä. Luulen että toiset ei ymmärrä mitä pinionin kiristäminen tarkoittaa, kun joku kysyy: mikä on pinionin kiristysmomentti ja saa ohjeeksi 400Nm ja että väännä metrin jatkovarrella kiinni niin joku vääntää apinanraivolla kunnes laakereilla on 10tonnia esikuormaa. Sitten 5km ajoa ja laakerit sulaa, hammaskosketus menee pieleen ja jollei leikkaa kiinni niin ajetaan välityskin pilalle.
Välillä keskusteluissa näkee sellaisia kysymyksiä että parempi kun ei tekisi mitään, toisaalta tekemällähän jokainen on oppinut ja oppirahat maksanut:D

Mielestäni laakerit kestää suuriakin kuormia, kuorma lisää kitkaa=lämpöä ja jos lämpö ehtii siirtyä laakerista pois niin kaikki hyvin. Kun lämpöä tulee enemmän kuin siirtyy pois niin lämpö tietty nousee ja lopulta nousee liikaa.
100kmh pinioni pyörii lujaa ja tuottaa paljon lämpöä, mettäpelissä tilanne ihan toinen.

Timo_L
01.03.2013, 13:33
Olisi mielenkiintoista nähdä miltä hammaskosketus näyttää suurilla kuormilla, jos pokilaakeri perääntyy 0,1mm ja pinioni 0,2mm niin tuho voi olla lähellä.

Tämä on varmaan yksi suurimpia todellisia syitä kun hammaspeikko iskee, riippuen sitten akselista niin se iskee helpommin tai vähän vähemmän helposti. Esmes. Dana 30 pikkuperässä banjon eläminen ilman akselivahvistusta (trussi, järeä banjon kansi) helposti nousee niin suureksi että alkaa "hampaat irvistää" ja paukauttaa sitten rikki. Samoiten Dana 44a (alumiinibanjo) elää niin paljon että jo ihan katuajossa kuluttaa poskilaakerit loppuun varsin nopeasti, samoin pinionin laakerit on usein jo vähän ajetuissakin kohtuu huonona. Mulla oli 150tkm tiekäyttöä nähneessä laakerikooleista molemmin puolin pinta murtunut paloina irti, samoin oli laakerirullat kuopalla ja pinionin laakereissakin oli havaittavissa selvää kulumaa. Aika huonosti, kun vastaava rautakuorinen kestää katuajoa yleensä sen 300-500tkm :D

Itsellä on tarkoitus shimmata pinioni aavistuksen syvälle joka kompensoisi pinioninlaakerin kulumaa, sehän siellä kuluu kun pyörii kovaa. Kuormituksessakin hammaskosketus siirtyisi oikeaan suuntaan, eihän se pienellä kuormalla hajoa muutenkaan.
Backlashi kans pienemmän puolelle jos helposti onnistuu shimmata 0,1-0,2mm
Mietin jopa poskille 0,1 "viimeistä shimmiä" jonka voisi saada paikoilleen kuumentamalla kuori ja jäädyttämällä vetopyörästö, purettua ei välttämättä saisi ennenkuin poskilaakerit kuluu.

Mulla kasattiin tuollainen alumiinikuorinen D44 tarkoituksella aika tiukaksi, katotaan josko se kestäisi silleen paremmin. Ei ole vielä kuin vajaa 20tkm maantieajoa ja jonkin verran metsärymyttelyä takana; toisaalta myös pikkurenkaat, mutta katsotaan miten tulee toimimaan. Ainakin hammaskosketus näytti alkuperäiseen välitykseen verrattuna paremmalta kun öljyt ekaa kertaa vaihdoin sisäänajon jälkeen, sen jälkeen olen kerran vaihtanut eikä ainakaan huonompaan suuntaan ollut mennyt. Jälkimmäisellä kerralla ei magneetissa ollut hilsettä eikä muutenkaan näyttänyt juuri kimalletta öljyn seassa olevan.


Luulen että toiset ei ymmärrä mitä pinionin kiristäminen tarkoittaa, kun joku kysyy: mikä on pinionin kiristysmomentti ja saa ohjeeksi 400Nm ja että väännä metrin jatkovarrella kiinni niin joku vääntää apinanraivolla kunnes laakereilla on 10tonnia esikuormaa.

Juu, krymppirenkaan rypistäminen ja laakerin esikiristyksen momentti on vähän eri asia :D