View Full Version : mazda b2600 -92 ei kestä kaasua?
kari-pekka
27.02.2013, 19:29
Mazda alko juonittelemaan.. Tyhjäkäyntiä käy hienosti mutta kaasua ei kestä yhtään,alkaa yskimään eikä ota kieroksia,"lipsuttamala" ottaa hiukan mutta ei kulje mihinkään. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen.. Olen vaihtanu pensapumpun,ilmamassamittarin,puolan,tulpat,tulpan johot,boxsin,ruiskut ja kait muutaki mutta nyt en hoksi muuta..Auttakaa nyt jos jollaki olis tietoa tai kokemusta tämmösestä juonikosta.. t.kari-pekka
Olen vaihtanu puolan
Uuteen ja varmasti toimivaan?
Punanenä
28.02.2013, 08:59
Samanlaisessa autossa ( sama vuosimallikin) tuli tuo sama vika kesken motarin, Ajelin tyhjäkäynnillä huoltoasemalle, sammutin auton ja kävin huoltomiestä kyselemässä, Auto kävi normaalisti taas kun laittoi käyntiin.. ei löytynyt mitään vikaa:confused:
Muutama kuukausi eteenpäin niin hajosi ecu..?
Nostokurki
28.02.2013, 09:28
Voisi olla myös joku alipaineletku rikki tai muu vuoto imusarjassa.
kari-pekka
28.02.2013, 12:02
niin.puola oli ihme ja kumma toimivasta mazdasta mitä koitin. Alipaineletkuja olen tarkistellu. Koittanu ilman bensansuotatintaki. kysyn tyhmänä mikä on ecu? .Tämä vika ei tullu kuin salama kirkkaalta taivaalta, pikku hiljaa pahen ja nyt ei juuri meno haluja ole muuta kuin kuskilla...
niin.puola oli ihme ja kumma toimivasta mazdasta mitä koitin. Alipaineletkuja olen tarkistellu. Koittanu ilman bensansuotatintaki. kysyn tyhmänä mikä on ecu? .Tämä vika ei tullu kuin salama kirkkaalta taivaalta, pikku hiljaa pahen ja nyt ei juuri meno haluja ole muuta kuin kuskilla...
Ecu o moottorin ohajusyksikkö... Onko mittaristoon ilmestynyt valoa, missä ois "check engine" tekstit?
Kyseessähän on Mitsulta lainattua tekniikkaa, ja auton iäst päätellen vois sanoo et siellä ECU:ssa on vikaa jo. vastaavan ikäsissä Lancereissa, mitkä ruiksulla niin n. 300tkm ja boxissa vikaa... Ja Galanteissakin samoja ongelmia ollut. Tuo boxivika voi olla kalliskin korjata, tai sit ei... Riipppuu et miten pahasti viottunut jo.
ECU löytyy joko apparin jalkatilasta tulipellistä, tai sit apparin istumen alta. Hondissa ollut tulipellissä apparin jalkatilassa. Sit Nissaneissa apparin istumen alla...
kari-pekka
28.02.2013, 17:27
Ei pala mittaristossa valoja,, ja boxsinkin olen vaihtanu.. Onneksi on samalainen rottelo tuolla lavon laijalla mistä vaihtaa osia :) . Taisin vain laittaa väärän masdan lavon laijalle, oli kunto peli kun sen siihen ajoin. oli vaan niin ruosteinen..
kiihytyspumppu tukossa? Nissanissa oli sama vika niin kaasarinpuhistuksella selvis ja toimii edelleen.
kiihytyspumppu tukossa?
Ruiskuvehkeessä?
Bentsiini-matukan tekniikka on oudompaa, mutta eiköhän siellä perus-bensaruutan kamat löydy.
Oliko bensan paine mitattu, että on pumppu riittävän riskissä kunnossa? Yleensä on jokin paineen tasaava venttiili, joka pitää suutinten jakotukin paineen vakiona. Jos se vuotaa liikaa paluulinjaan, eli pitää paineen liian alhaalla, ei soppa riitä enää, kun ecu alkaa annostelemaan sitä pidempinä jaksoina suuttimista.
Olisiko kaasuläpän asentoanturin tai sen johdotuksen vikaa, ettei ecu ole tajuissaan kaasun painamisesta? Tai imusarjan alipaineanturi ei toimi oikein, jos sellainen on? Tai lisäilmaventtiili (ns. tyhjäkäyntiventtiili) on jumissa auki, eikä mene kiinni, kun kaasuläppä alkaa aukeamaan?
Imuvuotoa voi olla lisäilmaventtiilin lisäksi kaikissa imusarjaan kytkeytyvissä jutuissa ja tietysti imusarjan tiivisteessä, läppärungossa jne. Tulppaa imusarjaan kytkeytyviä alipaineletkujen nippoja imusarjalta tiiviisti yksi kerrallaan, kunnes toiminta muuttuu tai letkut loppuu. Aloita jarrutehostimelle menevästä letkusta, sitä veikkaisin ensimmäisenä.
Kun ne on tutkittu, niin sitten varovasti ruikkimaan vaikka tenua imusarjan tiivistepinnoille. Jos vaikuttaa käyntiin, niin siitä kohdasta vuotaa. Jos siinä on pakosarja samalla puolen kuin imu, niin sitten se palavan nesteen ruikkiminen sinne kuuman sarjan pintaan on vähän riskihomma. Joka tapauksessa kannattaa tehdä se ulkona ja sammutusvälineitä käden ulottuvilla siltä varalta, jos syttyy.
Nottei vaan olis pakoputki tukossa.
Ruiskuvehkeessä? Oho sekö oliki ruisku :D
kari-pekka
01.03.2013, 10:34
Kiitos neuvoista,koitan nuita alipapaineletku kun pakkanen tuosta hellittää. Pensapumpun olen vaihtanu että tuskin vika siinä, mithän mittareita en omista,ja asun kaukana kaikesta :) . Pistäkää vaan vihjeitä tulemaan, ehkä semmoinenki kaveri lukee jolla samalainen auto ja vika, niin tietäis sanoa vian nimen ja missä se piilottelee:rolleyes:
imuvuotojen etsintään käy mikä vaan palava, jarrupuhastus, käynnistys ym spray, mutta myös vesi esim. suihkupullosta
polttoainepulaanhan tuo viittais, onks monta suodatinta / pumppua
ja umpeen jäätyny pakoputki kuulostaa kans mahdolliselta
kari-pekka
01.03.2013, 16:54
Pensan puutosta mieki luulen. Yksi viltteri konehuoneessa ja se on auki, pensapumppu tankissa ja sielä viltteri sekin olen tutkinu.. pakoputki ja katalysaattori on katottu, hyvin on röörit auki..
Pistäkää vaan vihjeitä tulemaan, ehkä semmoinenki kaveri lukee jolla samalainen auto ja vika, niin tietäis sanoa vian nimen ja missä se piilottelee:rolleyes:
Tuota puolaa jo markkinoin ku itellä oli samallalailla oireileva vika, tosin 200cc kesämopedissa. Mut jos kerran varmasti toimivalla oot kokeillu niin ei sit.
Mulla oli joskus viime vuosituhannella nissani joka ei kestäny kaasua. Vika ilmeni jonkin aikaa bensan suodattimen vaihdon jälkeen ja ilmentyi satunnaisesti. Vika löytyi bensan suodattimesta jonka sisuskalut olivat irti ja kierrosten noustessa tukkivat bensalinjan.
Onko tässä kaasuläpän asentotunnistinta?
Jos on, niin tarkista toimiiko oikein.