View Full Version : Hojon mogitus
Pehdon Paroni
26.02.2013, 21:07
No jos nyt sais väännettyä tästä jonkun näköistä projekti päiväkirjaa:confused:, homma on kuitenkin aloitettu "vasta" viime kesän lopulla.
Alussa oli osat kahdesta hj-60:stä (tosin toisesta vieläkin kori ja runko hakematta) ja mogin akselit sekä jakolaatikko.
Ruskean sävyinen katoton helmi sai luvan olla rungon ja papereiden pitäjä, eli tästä oli tarkoitus alkaa tekemään suunnistus härveliä joka olisi myös kilvissä:D.
Runkoa jouduttiin kursimaan suunnilleen puolestavälistä taakseppäin kaikki uusiksi. Ja koska kori oli ruosteen raiskaama sekä katoton niin sehän taittui kuin jeesuksen leipä, mutta onneksi tuli juovupäissään isoteltua että ostan kaikki kylän hj:t niin sain ryhdikkään korin omaavan rullaavan korin luovuttajan ja vielä suht edullisesti.:eek:
Nyt rojekti on siinä mallissa että moottori, vaihteistot ja aksulat on soviteltu ja koria lyhennetty 500mm. Teletappi toiminnan nimissä kaikki lähtee uudestaan eli kaikki on myös taas purettu rungon ja akseleiden maalausta varten.
hyvät kehitys ideat ovat tervetulleita......
tämä projekti kuulostaa enemmän kuin hyvältä.. :D:D :cool:
täytyy seurata silmät suurena etenemistä :D
muista kansaa päivitys kuvilla..
vellihousu
26.02.2013, 22:00
Hitto ku olis tojotan maahantuoja aikanaan tienny niin olis tuonu suomeen suoraan lyhennettyjä ja mogitettuja hj:tä. Tai parempi näin niin saa kivoja rakentelu topikkeja.
Hieno projekti, mikäs on muuten välitys noissa akseleissa.
tuosta tulee oikeen äijä laite.:)
_kekkula_
28.02.2013, 07:30
jee jee, hieno projekti.
Pehdon Paroni
28.02.2013, 08:12
No niin sit tuli eilen avettua grillikausi:rolleyes:
Isot pojat on kertonut saksalainen huipputeknologia ei yksinään kestä, joten porttaali boxeja tuli vahvistettua "hevosenkenkä" raudoilla. Raudat parilla pultilla kiinni ja grilliin lämmitykseen. lämpöä 150 astetta ja sitten hitsaamaan, lopuksi aarteet villojen sekaan jäähtymään.
Ittelläkin olis peltiperät navat vahvistettuina ja levyjarrutettuina, mutta HJ puuttuu vielä.
Isot pojat puhuu tuosta etuakselin kääntämisestä siten, että perämurikka tulee oikealle puolelle, mutta en o viä sellasta nähny. Liekkö se sitten se ameriikan temppu?
Pehdon Paroni
01.03.2013, 07:52
Juu mäkin valitsin toin "helpomman" keinon ja toteutan vetovehkeet mogin jakolaatikolla niin saa perät olla kääntämättä....
joku kyseli välitystä niin siitä ei oo varmaa tietoa mut kerran kaljapäissäni pyörittelin jakiksen pääakselia muistaakseni 18 kertaa ja pyörä meni silloin yhen kierroksen tämä tapahtui pikkupuolella..... >> pitää vielä tarkistaa kun saan akselit takas nippuun.
Tänään pitäis koittaa kasata porttaali boxit ja hahmotella jarrusatuloiden paikkaa. Oli hurja visio että laitan kaks hojon satulaa joka kulmaan.... liekkö järkevää?
_kekkula_
01.03.2013, 11:26
mahtaisko yks per kulma riittää. Tai jostähä tulee jotku 44" kitkarenkaat:D niin voipi hj:n satulaki aika tiukilla olla
Kuksassa oli yks nissan sunnyn satula per kulma vuosia, sit ne rupes venymään liiallisen tehostuksen takia, ni lisättiin yhdet ja nyt toimii, kunhan ei nosta hydropuisterin paineita likaa. Eli yks hojon satula riittää omalla tehostimella.
Tosin velipojan hojossa 35set alla eikä liian tehokkaat
Ps. Olipas tyhjentävä vastaus
Pehdon Paroni
01.03.2013, 14:31
kiitti vinkeistä!
Tehdään siis vaan valmius kahdelle satulalle jos näyttää ettei tehot riitä. Ajattelin varautua 44" kiekkoihin......
44set meilläki ongelma saattaa olla saada mahtumaan hojon satulat vanteen sisään meillä mahtuu just 16,5 tuumasen sisään, tosin levyä pienentämällä mahtuu, mutta sillon jarru teho taas pienenee
Pehdon Paroni
06.03.2013, 07:43
no niin taas saatiin jotain väkerrettyä. (v#$%&u ku noi tyät haittaa harrastuksia)
Lähtökohtanahan on että kaikki tila käyttöön tai sit mul on joku saatanan fetissi 15" vanteista:D
No yhtä kaikki sain tehtyä kahden satulan paikat ja mahtuu 15" vanteen sisään "hyvin". Vaikka kuvissa onkin kaks satulaa niin aluksi koitetaan vaan yhdellä ja katotaan riittääkö tehot. On vaan helpompi tehdä toi valmius toiselle satulalle nyt kun roippeet on irtonaisina pöydällä muutenkin.
Ps. vähäsen joutu kalvamaan hevosenkenkää satulantieltä puis....:mad:
Nuin täyteen pakattuna ku käy ajelee loskases/ mutases ja päässee jäätyy nii saa kaikki paikat rikki...
Ei hyvä miun mielestä..
Pehdon Paroni
06.03.2013, 10:33
Eipä sitä tilaa orkkis kamoillakaan ole kuin 2-3mm enämpi....:p mutta toki voi paskaks mennä:eek:
Niin ja jos jollain olis tarjota muta kummeja 35" tai suurempia niin olisin kiinnostunut. itellä on 15" vanteita mutta jos tarjotaan isompia niin silloin tarvitaan myös vanteet. (tojon jako)
Pehdon Paroni
15.03.2013, 21:10
sit on taas saatu projektia pikku askel eteenpäin. Vaihteeksi kasaus hommia etuakselin toinen napa olis jo kondiksessa.
Pehdon Paroni
28.03.2013, 20:31
Eipä ole paljon mitään näkyvää saatu aikaseksi. Huomenna pitäis ruveta maalaamaan runko ja akseleita niin pääsee kasaus hommiin.
Tänään pääsiäs pupu oli muninut ennen aikojaan ja postissa oli tälläinen herkku.....:p
Pehdon Paroni
29.03.2013, 19:07
Sitten akselit ja runko saivat väriä pintaan, meinas oikeen ruveta vituttaan ku siirreltiin noita hiekkapuhallukseen ja maalaukseen "ilma vikaisella" valmetilla. Kone kävi melkeen 5 min kerrallaan:mad:
Pehdon Paroni
30.03.2013, 20:38
Tänään saatiin taas jotain pientä väkerrettyä, akselit paikoilleen ja vaihdelaatikot kiinni. Samalla avarrettiin ohjaus nivelten kartiot sopiviksi kun vihdoinkin saatiin sopiva kalvain. Ihme kyllä avarrus onnistui yli odotusten (niin kuin Vesolan kulotus) vaikka vedettiin ihan käsi varalla...
Pehdon Paroni
02.05.2013, 19:38
no juu taas saatiin jotain pientä kehitettyä serpenttiinien puhaltelun lisäks.
"Helmi" koppa rungon päälle kursittavaks. näyttäis saavan 44" aika helposti mahtumaan koteloihin, tulee aika rivosti vaan ulos tolla koe renkaan et:llä. Vakio rengas näyttää aika hyvältä avarretussa kotelossa, ainakin mahtuu pyörimään. Etu ylitystä ei tällä hetkellä jää lainkaan mutta saas nähdä kuinka vinssi saadaan sopimaan.... Takana ylitystä jää noin 10cm luokkaa noilla 44":lla.
Semisti joutuu tekeen pelti hommia lattiaan :mad: >> kaikki helvettiin ja uutta peltiä tilalle.
Ei kellään sattuis olemaan hyvää vinkkiä korinkiinnitys kumeiksi?
Mukavampi ois kuvat katella jatkossa oikein päin :)
tuomaritulee
02.05.2013, 20:04
kelpaako jääkiekot ? Jos ei saa korottaa tippaakaan nii sitten jotai kumi mattoa.
Mukavampi ois kuvat katella jatkossa oikein päin :)
[Alt Gr] + [>] pyöräyttää näytön kyljelleen. ( [Alt Gr] + [/\] kääntää suoraan)
Hiiri hieman hankala käyttää kyljellään :)
Pehdon Paroni
16.05.2013, 20:57
Kyl se on niin että kaikki muu paitsi auton rakennus on turhaa :D
Aarno kasvi olis varmaan kans tuumannu että voi mitä haperoa ja kehottanut tekemään lattian kokonaan uusiks.
Rupee olee jo sentään jotain mihin pistää pellit kii.....
PS. Näyttää olevan kuvatkin paremmin ku edellä :o (ainakin osittain)
Kukkuu! Jokos tämä on ajossa?
Pehdon Paroni
10.02.2014, 14:15
Eipä ole..... en ole kesäkuun jälkeen ku kaks kertaa horjahtanu tätä projektia päin eli on ollu hiukan vähällä koskettelulla. Mutta jos tässä kevään aikana sais hiukan taas kursittua....