View Full Version : Hdj 80 Etuperä VINKKEJÄ
hodarirok
25.02.2013, 14:55
Auttakeeee! :mad:Hdj 80 etuperä huutaa/ujeltaa kun riivattu aina silloin tällöin. Hetkessä tulee ja yhtä nopeasti häviääkin! Voihan se kyllä kuulua jostain muualtakin? Mut jos hajua, ni neuvot ottaisin kiitollisuudella vastaan!
Oletkos kokeillu heilutella pinionin laipasta olisko sieltä laakerit tiensä päässä.
toyota4x4
25.02.2013, 16:22
Auttakeeee! :mad:Hdj 80 etuperä huutaa/ujeltaa kun riivattu aina silloin tällöin. Hetkessä tulee ja yhtä nopeasti häviääkin! Voihan se kyllä kuulua jostain muualtakin? Mut jos hajua, ni neuvot ottaisin kiitollisuudella vastaan!
kuulostaa ehkä että lämmitys laitteen moottori olis menny ,ootko käyny maasturi korjaamolla??
hodarirok
25.02.2013, 18:44
kuulostaa ehkä että lämmitys laitteen moottori olis menny ,ootko käyny maasturi korjaamolla??
Olihan taas!
hodarirok
25.02.2013, 18:45
Oletkos kokeillu heilutella pinionin laipasta olisko sieltä laakerit tiensä päässä.
Huomenna testaan kun pääsen rasvamontulle. Kiitos!
hodarirok
25.02.2013, 18:48
Auttakeeee! :mad:Hdj 80 etuperä huutaa/ujeltaa kun riivattu aina silloin tällöin. Hetkessä tulee ja yhtä nopeasti häviääkin! Voihan se kyllä kuulua jostain muualtakin? Mut jos hajua, ni neuvot ottaisin kiitollisuudella vastaan! vain alle 50km/h nopeuksissa!
hodarirok
25.02.2013, 18:53
Olihan taas!Tai voiphan se olla tai sitte toisinaan taas ei?
mulla teki iha samaa. tosin kuulu kyllä lopulta kovissaki nopeuksissa.sellanen muutamia sekunttejä kestävä karmea vinkasu.
pinionin laakeri iha moro. oli pinnat lähteny.
hodarirok
25.02.2013, 19:12
mulla teki iha samaa. tosin kuulu kyllä lopulta kovissaki nopeuksissa.sellanen muutamia sekunttejä kestävä karmea vinkasu.
pinionin laakeri iha moro. oli pinnat lähteny. Joo juuri tuolla viistee miten kuvailit. Olin kaverin kanssa puhelimessa kun ulahdus alkoi kuulumaan ja kaveri langan toisessa päässä ei ollu uskoa korviaan!:eek: No huomenna yritän olla viisaampi(tuskin)? Kiitoksia!
BJ-40/76
25.02.2013, 22:31
Tuo lämppärin moottori on helppo eliminoida, siis kun ääni kuuluu, niin läppäri nollille.
Onko tuonne etuakselille tehty remppaa viimme vuosina?
Siis itse olen jälestänyt satunnaista parkaisu, tai jopa murahdusta? ja se kuului satunnaisesti. vaihdettiin etu pyoränlaakerit, ja jumpattiin jarruja.....
Ja kun tuo viimmeinen parahdus/kirkaisu tuli, niin syyllinen löytyi! (meni vetonivel, ajettu suuruusluokkaa alle 10tkm(samasta kaupasta), 20v vanha vetoakseli, ja syyllinen oli tarvike vetoakselin pronssi(?) holkki. ja en ole viitsinyt laskea, paljonko tuo n. 50e alkuperäisen korvaaminen halvemmalla maksaa...
Siis eihän etuperään ole tehty remppaa esim. 100tkm sisällä?
p.s noita k.o puulaakin pronssiholkkeja on tullut vaihdettua alkuperäisiin "muutama" aiheesta löytyy haulla lisää.
Huomenna testaan kun pääsen rasvamontulle. Kiitos!
Vilkaseppa samalla kun kerran montulle menet notta onko mujua ölpän seassa.
Samppa79
26.02.2013, 07:36
Onko ulkolämpötilalla vaikutusta? Voisko siellä joku holkki murahdella?
joo se holkki kannattaa muuten tarkistaa.
mäkin vaihdoin alkuperäset pois ja laitoin uudet tarvikkeet sen kummemmin mittaamatta, no kiinnihän ne leikkas.
kävin hakee uuden tarvikkeet ja niistä joutu sorvilla ottaa lastun veke et tuli sopiva välys.
eli osta orkkikset, ei juuri maksa ja sopii.
tarkasta toi eka.
mulla ei tullu mitää mujuu perästä kun öljyt laskin pois.
ei mikää mahdoton homma ottaa murikkaa syliin samalla kun tarkastaa noi pronssiholkit.
sit vaan LUKKO PÄÄLLE, ja vetarit veke ja tutkailemaan.
ei taida mahtuu se kytkentä holkki putoo vaik ei lukkoo kytkis mut ei siitä haittaakaa ole.
ja perän laakerit löytyy laakerikaupasta vaikka jotkut väittää ettei löydy.orkkis isompi poskilaakeri muistaakseni pitkälti yli satasen. tarvikkeena (skf muistaakseni) oli jonku 50e.
eli mallit mukaa ja kaupoille.
samalla sit vaihtaa ne kääntöpään laakeritki.
BJ-40/76
26.02.2013, 18:26
Onko ulkolämpötilalla vaikutusta? Voisko siellä joku holkki murahdella?
Katsoppa minun profiilistä kuvia, minkälaiseen kuntoon tarvikeholkit menee, osalla ajettu muutamia tuhansia, osalla muutama sata kilometriä.
Ja ei ole laitettu liian pienellä sovitteella, siis hiottu taatusti niin avaraksi, että kun jouduin vaihtelemaan alkuperäiset, niin suoraan sanottuna hirvitti jättää niin pienelle välykselle. ja aina on ollut kunnolla vaseliiniä, jostain syystä nuo tarvikehelat oli vain luokattoman huonoja.
(tuo pahiten kärsinyt: meni vetoakseli ja muutaman tuhat km ajettu nivel vituksi... mulla ei ole varaa ostaa enää muuta kuin alkuperäistä helaa..)
Jos on pakko laittaa tarvikehelat, niin laita haskalokeroon.
Ja alkuperäinen maksoi muistaakseni 60e/kpl.
hodarirok
26.02.2013, 18:28
joo se holkki kannattaa muuten tarkistaa.
mäkin vaihdoin alkuperäset pois ja laitoin uudet tarvikkeet sen kummemmin mittaamatta, no kiinnihän ne leikkas.
kävin hakee uuden tarvikkeet ja niistä joutu sorvilla ottaa lastun veke et tuli sopiva välys.
eli osta orkkikset, ei juuri maksa ja sopii.
tarkasta toi eka.
mulla ei tullu mitää mujuu perästä kun öljyt laskin pois.
ei mikää mahdoton homma ottaa murikkaa syliin samalla kun tarkastaa noi pronssiholkit.
sit vaan LUKKO PÄÄLLE, ja vetarit veke ja tutkailemaan.
ei taida mahtuu se kytkentä holkki putoo vaik ei lukkoo kytkis mut ei siitä haittaakaa ole. Ok! Nyt tänään havaitsin että ääni tulis vasemmalta enempi? Ja tuntuisi lattiassa kuskin puolella jyrinätä sen äänen lisäksi. Ja ed silloin tällöin. Enempi hitaassa vauhdissa. Yli 50kmh ei ollenkaan. Aukasemaan en vielä ehtinyt! Mikäs sen holkin viralinen nimi on?(tietää kysellä). Kiitos!
ja perän laakerit löytyy laakerikaupasta vaikka jotkut väittää ettei löydy.orkkis isompi poskilaakeri muistaakseni pitkälti yli satasen. tarvikkeena (skf muistaakseni) oli jonku 50e.
eli mallit mukaa ja kaupoille.
samalla sit vaihtaa ne kääntöpään laakeritki. Nyt tänään havaitsin että äänitulis vasemmalta enempi? Ja tuntuisi lattiassa kuskin puolella jyrinätä sen äänen lisäksi. Ja ed sillin tällöin. Enempi hitaassa vauhdissa. Yli 50kmh ei ollenkaan. Aukasemaan en vielä ehtinyt! Mikäs se holkin virallinen nimi on?(tietää kysellä). Kiitos!
hodarirok
26.02.2013, 18:37
Katsoppa minun profiilistä kuvia, minkälaiseen kuntoon tarvikeholkit menee, osalla ajettu muutamia tuhansia, osalla muutama sata kilometriä.
Ja ei ole laitettu liian pienellä sovitteella, siis hiottu taatusti niin avaraksi, että kun jouduin vaihtelemaan alkuperäiset, niin suoraan sanottuna hirvitti jättää niin pienelle välykselle. ja aina on ollut kunnolla vaseliiniä, jostain syystä nuo tarvikehelat oli vain luokattoman huonoja.
(tuo pahiten kärsinyt: meni vetoakseli ja muutaman tuhat km ajettu nivel vituksi... mulla ei ole varaa ostaa enää muuta kuin alkuperäistä helaa..)
Jos on pakko laittaa tarvikehelat, niin laita haskalokeroon.
Ja alkuperäinen maksoi muistaakseni 60e/kpl. Oho? Mistäs noita vois kysellä? Toyotalta? Ja tosiaan virallinen nimi noille holkeille ja montako kappaletta tarvin?(Nim: aloittelija) Meinasin kyllä samalla sen pinionin laakerinkin vaihtaa?
hodarirok
26.02.2013, 18:46
Vai olisko ihan pyörän laakeri? Olisko??????
hodarirok
26.02.2013, 18:51
Ok. Kiitos!
tutki nyt eka ennen kuin alat osia hirveesti tilaileen heiluttele kartaania ja kato onko ristikot tai pinjoni väljä, ennen kuin alat aukomaan.
itte en turhaa sitä pinionin laakerii vaihtas. tarttee uusii krymppiholkki ja perjaattees tarttee hammaskosketus säätää. jotkut vaan kylmästi vaihtaa sen ja kasaa sen kummemmin hammaskosketuksii kattomatta, mutta kun on kuitenkin pikkuperä ja pyörii nurinpäin ja monesti jo kilometrejä nähny, niin itte suosiolla oon teettäny sen säädön sellasella kuka sen oikeesti osaa.
ja sitä pinionin laakereiden huonoa kuntoo ei välttämättä huomaa välyksestä. ittellä oli vaan pinnat lähteny ja oli välyksetön.
ekaks nyt navat purkuun ja holkkien kunto tarkastukseen.ja sit samalla tarkastaa ne pyörän lakrut.
jos vikaa ei löydy niin sitte vetarit pihalle ja murikka kouraan
BJ-40/76
26.02.2013, 22:29
Oho? Mistäs noita vois kysellä? Toyotalta? Ja tosiaan virallinen nimi noille holkeille ja montako kappaletta tarvin?(Nim: aloittelija) Meinasin kyllä samalla sen pinionin laakerinkin vaihtaa?
Alkuperäiset saa nimenomaan toyotalta, ja virallista suomenkielistä nimeä en tiedä, mutta ainakin "vetonivelen pronssiholkki, joka sijaitsee pyörännavassa" on riittänyt Oulussa. (olka-akselin sisällä oleva vetonivelen hela)
Osa numero VOI olla 90381‑33002
englannin kielinen nimi lienee: BUSH (FOR STEERING KNUCKLE)
Ja molemmissa etupyörännavoissa on omansa, siis 2 kpl/auto.
BJ-40/76
26.02.2013, 22:40
itte en turhaa sitä pinionin laakerii vaihtas. tarttee uusii krymppiholkki ja perjaattees tarttee hammaskosketus säätää. jotkut vaan kylmästi vaihtaa sen ja kasaa sen kummemmin hammaskosketuksii kattomatta, mutta kun on kuitenkin pikkuperä ja pyörii nurinpäin ja monesti jo kilometrejä nähny, niin itte suosiolla oon teettäny sen säädön sellasella kuka sen oikeesti osaa.
ja sitä pinionin laakereiden huonoa kuntoo ei välttämättä huomaa välyksestä. ittellä oli vaan pinnat lähteny ja oli välyksetön.
ekaks nyt navat purkuun ja holkkien kunto tarkastukseen.ja sit samalla tarkastaa ne pyörän lakrut.
jos vikaa ei löydy niin sitte vetarit pihalle ja murikka kouraan
Yhden hodarin etuperää päivitin, ja edelliset remonttimiehet oli vaihtaneet laakereita, ja yrittäneet säätää hammaskosketusta maalilla: oli useampaa maalia hampaissa, ja nähtävästi viimmeisin säätö oli mennyt sen verran perseelleen, että maali ei ollut kulunut pois koko hampaan pituudelta lautaspyörässä vetopuolelta:( hampaasta näki, että hammas oli kulunut "kulmalle") ei tullut äänetöntä tuosta perästä:mad:
Ja ennen remonttia kyllä etuperässä oli veto päällä, sen verran raskaasti vedätettiin...
Ja sitten tuo hammaskosketuksen säätö: se tehdään osittain säätölevyillä.
(minulla varmaan yli 100 shimmilevyä, että saa vähintään 0,05 millin jaolla)
Ja sitten tuo pinjoniakselin sisempi laakeri: sitä ei tahdo saada pois ehyenä... ja shimmilevy on sen ja hammaspyörän välissä:o
epäilemättä äänen lähdettä kysyjän tapauksessa, tuli mieleen tuommonen veret seisauttava ulvonta yhessä Gee MB ssä aikoinaan, hirmuinen kirskunta joka kesti muutaman sekunnin ja lakkas, ollakseen pois taas epämääräisen ajan... etenkin pakkasella, ja ikäänkuin kuskinpuolelta
kuulosti paitsi kauhealta, myös kalliilta, kunnes lopulta yllätti selvitessään ...
... oli nopeusmittarinvaijeri joka valitti kuivuuttaan...
hodarirok
27.02.2013, 08:46
epäilemättä äänen lähdettä kysyjän tapauksessa, tuli mieleen tuommonen veret seisauttava ulvonta yhessä Gee MB ssä aikoinaan, hirmuinen kirskunta joka kesti muutaman sekunnin ja lakkas, ollakseen pois taas epämääräisen ajan... etenkin pakkasella, ja ikäänkuin kuskinpuolelta
kuulosti paitsi kauhealta, myös kalliilta, kunnes lopulta yllätti selvitessään ...
... oli nopeusmittarinvaijeri joka valitti kuivuuttaan...Voi kun oliskin! Mut kyllä aika jöötiä saa vaijeri olla,kun meinaa melkein varpaan kynnet lähteä liikenteeseen siitä jyrinästä!:eek: Tänään ja eilen ajettu n.60km ja ei äänen ääntä! PERKELE!:mad: Kiitos taas kaikille vinkeistä!
hodarirok
28.02.2013, 13:27
Vai??? Nyt huomasin että kallistuksen vakaajien kumit aivan paskana! Voisko vaikuttaa tuohon jyrinään aika ajoin? ....ja ehkä kuitenkin kääntäessä oikealle urisoo hetkittäin!..murros? Yritän nyt löytää vielä helpointa tietä onneen!
dirtysalami
28.02.2013, 19:36
Järki käteen. Vakaajalla ei ole mitään tekoa tuohon ongelmaan.
Joku pyörivä osa on se ongelman lähde. Montaa niitä ei ole. Pyöränlaakerien ja pinionin tarkastamisesta varmaan kannattaa aloittaa.
Aikansa kun esim pyöränlaakerin sisäkooli jauhaa olkatappia vasten, niin pyörä lähtee kävelemään.
hodarirok
19.03.2013, 08:29
Olipahan savotta! Renkaan pulttien kiristys ja taas mennään ilman jurinoita!.....voi stana! Kiitos kaikille!
Olipahan savotta! Renkaan pulttien kiristys ja taas mennään ilman jurinoita!.....voi stana! Kiitos kaikille!
:D:D:D