Kirjaudu sisään

View Full Version : Ajotaito-topic


Porvoon Hilma
16.02.2013, 14:13
Katselin tuossa joskus aikaisemmin ihan vihreäkorvaisena nyypinä ( no en oo paljoo tosta kehittynyt :D) aloittamaani topiccia, jossa arvioitiin ja listattiin kulkineen maastokelpoisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Sieltä nousi esiin useamman kerran ajotaidon ratkaiseva merkitys. Ja mä haeskelin, mutta ei ollut sellaista "näin ajan maastossa oikein ja pääsen pahoistakin paikoista" -tyyppistä topiccia, niin avasin tän.

Ajotaito voi olla hiukka vaikeasti kuvattava näin kirjoittamalla, mutta yritetään etes, jos tulis vaikka viteoita:confused:

ja sitten eka kysymys: miten ajetaan lumessa ?

kippo86
16.02.2013, 14:26
Riippuu paljolti autosta ja lumesta. Mut yleisesti suojalumella etenee hiippailemalla, ei sutimista; sillon häviää esim sivuttäis pito ja tulee ikäviä tunteita jos on rinnemaa. Tai sit saattaa jäärä vaa sutkuttaa tyhjää...

Pakkaslumella happea! Menee niin pitkälle ku vauhtia on, sit nopee pakki ja eteen...


Jotenki tollei on menty. :rolleyes:

k.j
16.02.2013, 16:54
ja sitten eka kysymys: miten ajetaan lumessa ?

paljon riippu vetotavasta ja vauhdista... jos ajat nelivetoisella jossa on löylyä , sillä tarkoitan sitä että reservissä on varaa kun painaa kaasupoljinta...

auto suuntaa sinne minne etupyörät näyttää , siis käännä ratti sinne minne haluat menn'ä.

jos bemarimies ja takaveto.. haluaa pitkää liippiä,ja teho ei riitä on turvauduttava vastaheittoon, siis käännä ohjauspyörää vastakkaiseen suuntaan mihin haluat..

etuvetoisella taas sama... jos ei koske kässäriin... sinne minne haluat on eturenkaiden näytettävä...

Näissä kaikissa tavoissa pitää myös painaa kaasupoljinta jolloin matka kenties etenee.. jos kuitenkin omistat quattron , niin ei syytä huoleen, ajat vaan ja nautit talvisita ominaisuuksista.. :D..

Ja fyysiikan lait pätee myös näissä, nelivedolla pääsee pidemmälle....

lavanelikko
16.02.2013, 17:00
Riippuu paljolti autosta ja lumesta. Mut yleisesti suojalumella etenee hiippailemalla, ei sutimista; sillon häviää esim sivuttäis pito ja tulee ikäviä tunteita jos on rinnemaa. Tai sit saattaa jäärä vaa sutkuttaa tyhjää...

Pakkaslumella happea! Menee niin pitkälle ku vauhtia on, sit nopee pakki ja eteen...


Jotenki tollei on menty. :rolleyes:

Hyvin pitkälle samalla linjalla... Jos ei toinen toimi niin sitten toista;););) Joskus on ollut iloa siitäkin, kun on tehnyt tyhjäkäynnillä kiitoradan valmiiksi, mistä saa sitten vauhtia "pahaan paikkaan".:o

pee
16.02.2013, 20:00
miks se pakki pitää olla "nopee" ?

Bj Andy
16.02.2013, 20:20
Ite kun oon laiska lapioimaan niin suosin rauhalista etenemistä lumessa. Siitä kun ei välttämättä ole mitään hyötyä että vetää urku auki hankeen ja pääsee 10 metriä pitemmälle lapioimaan.
Tai tietysti jos pitää saada lauantai päivä iltaan niin sitten ehkä.

Ja kytkintä pitää tietysti painaa hieman ennenkuin meno pysähtyy...

Repro
16.02.2013, 20:30
miks se pakki pitää olla "nopee" ?

Sillä saa vetarit poikki! :D
"Ota nopee pakki!"
-T.Poussa, Ravijoki vuonna 2005

pee
16.02.2013, 20:57
Sillä saa vetarit poikki! :D
"Ota nopee pakki!"
-T.Poussa, Ravijoki vuonna 2005


just tätä mä uumoilen, Repro on jäljillä...

vai onks se se sama että kun on vääntäny jenGat pultista ni vähä takas :D


ei vaan vakavammin, tuo kytkin pohjaan / veto pois hiukka ennenku vauhti tyssää ON HYVÄ konsti

khonkonen
16.02.2013, 21:02
Paksussa lumessa etenemistä auttaa ratin käänteleminen sivulta sivulle. Näin vetävä rengas saa paremmin pitoa.

-MaTTi-
16.02.2013, 21:10
Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."

kippo86
16.02.2013, 23:00
miks se pakki pitää olla "nopee" ?

Siksi, ettei liike lakkaa :D

pee
16.02.2013, 23:02
näytä mulle miten suunta vaihtuu mutta liike ei lakkaa ?

baxxter
16.02.2013, 23:09
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..

ssuvik
16.02.2013, 23:11
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..

Samaa mieltä.

vmt
16.02.2013, 23:38
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..

Näinhän se on. Kokeilemalla/ajamalla oppii.

Kirjallisestikin on tästä voinut kuitenkin sen jo oppia, että just ennen kuin meno pysähtyy, kannattaa pysähtyä ja ottaa vähän vauhtia. Riuhtominen ei aina aina ole hyväksi. Ja tuon kun sisäistää, niin ei kun käytäntöön kokeilemaan!

pee
16.02.2013, 23:47
juu, kunhan vinoilen...

-Kippo 86- ja moni muu varmaan hakee tässä sitä heijausliikkeen omaista enerGian käyttöä, joka on periaatteessa HYVÄ idea, eli jos eteneminen tyssää niin, että pysähtymisestä saa taaksepäin auttavaa apua, niin ok...

valitettavan usein vaan tuntuu, ja näyttää että se hyöty hukataan sillä, että kaivatetaan lumessa tai suossa hiukan liian pitkään, jolloin liikesuunta eteenpäin muuttuukin liikesuunnaksi alas, ja siihen ei enää juurikaan auta "nopee pakki", vaan ymmärrys, ja seuraavalla kerralla hiukan "aikaisempi pakki"

ite ainakin sata kertaa kironnu omaa tyhmyyttä, kun pitää koittaa "vielä vähän" ja ilman sitä viimeistä ois päässy paljon helpommalla...

oikeastaan ihan sama asia, kuin baarissa se: "no, jos yhen viel ottais..."

sisua45
16.02.2013, 23:55
Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."

Olen 17 vuotta ajanut töihin samaa, huonosti hoidettua sivutietä. Ja voin kyllä allekirjoittaa TM:n tekstin. Kovalla pakkasella pyörä pitää, plussan tuntumassa ei.

Sitten on vielä olemassa toinen talven "pitokeli". Kun kovan pakkasen jälkeen lauhtuu, niin tien pinta menee kuuraan. Silloin pitää taas hyvin, ainakin hetken aikaa.

Turvallista matkaa. :)

pahvi_
17.02.2013, 10:40
Samaa mieltä.

Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..



joo kun on lapioinu puol tuntii per 5m etenemistä autoo irti hangesta nii tekee mieli kokeilla jotain toista tekniikkaa :D:D
omakohtaista kokemusta löytyy tuosta, sit vasta vähän yrittää jotenki muuten ku huomaa et hapella ei aina kannata yrittää :o

kivinen
17.02.2013, 12:21
näytä mulle miten suunta vaihtuu mutta liike ei lakkaa ?

http://www.youtube.com/watch?v=o5iCOMwpirA

pee
17.02.2013, 13:56
http://www.youtube.com/watch?v=o5iCOMwpirA


no joo ... :rolleyes:

ssuvik
17.02.2013, 16:16
http://www.youtube.com/watch?v=o5iCOMwpirA

Kyllähän se liike lakkaa joka kerta kun suuntaa vaihdetaan, tossakin auto vaan on ihan minimaalisen ajan pysähtyneenä

nyyperi
17.02.2013, 22:27
Toi juutuubi on myös muuten jollakin lailla ihan opettavainen paikka. Olen juurikin katsellut sieltä erilaisia videoita safareilta ja jne. Ja kyllä sen huomaa että mikä merkitys on ajotaidolla ja vallankin reittisilmällä.
Joku ajaa pikkurenkaisella vakion näköiseltä kuin Porvoon moottoritietä, ja sitten seuraava tulee jollain hyvinkin katu-uskottavalla ( metsä-uskottavalla) kämineellä perässä, hirveästi happea antaen ja selvästi vaikeammin, ja minust tää etenkin talvikeleillä korostuu.

tekniikkamies
18.02.2013, 00:47
Lumessa ajamisesta tulee mieleen, että lumessa pärjää hyvin jos kaikki kortit ei ole heti pöytään lyötynä. Jos ajaa yksin, varaa joitain keinoja tulla takaisin jos suunniteltu ajoreitti ei ollutkaan mahdollinen.

Tyhmästä jumipaikasta on välillä minut päästänyt pois rengaspaineiden alentaminen.

Hämmästyttävän usein on pystynyt peruuttamaan samaa jälkeä pois kun on tullut. Nelivetoinen on tässä etevämpi kuin ennen oli vain käytössäni takavetoisia.

Tulevaisuutta ajatellen lukisin mielelläni kokemuksia ketjuista, tuntuu, että ne on varasuunnitelmaksi hyvä vaihtoehto, toisaalta jos niillä jää jumiin, taas tarvittaisiin joku parempi konsti.

Hapettamalla etenemisen parantamisessa tuntuu hyötysuhde huonolta haittoihin nähden.

wuntzikka
18.02.2013, 05:32
niin joo, jos yksin ajelee ni varaa ainaski puhelimen laturin mukaan/puhelimeen virtaa. jos ei oo vinssiä, niin traktorista usein saa apua jos jääpi jumiin.

wikke
18.02.2013, 20:55
Ja kyllä sen huomaa että mikä merkitys on ajotaidolla ja vallankin reittisilmällä.
Joku ajaa pikkurenkaisella vakion näköiseltä kuin Porvoon moottoritietä, ja sitten seuraava tulee jollain hyvinkin katu-uskottavalla ( metsä-uskottavalla) kämineellä perässä, hirveästi happea antaen ja selvästi vaikeammin

Tähän kiinniti huomiota jo liki parikymmentä vuotta sitten, kun trialissa oli kolme luokkaa. Ykkösläiset veti nätisti pikku pisteillä reittäjä tarkoin harkiten. Kakkoset rymys väkisin "lurttu pohjassa". Kummatkohan kiinnosti katsojia yleensä enemmän? Noh, ne näyttävämmät...

BJ-40/76
18.02.2013, 23:18
http://www.youtube.com/watch?v=o5iCOMwpirA

Siis ei ihme, että tuo jeeppi jämähti tuohon, sillä joka ikinen kilo mutaa, mitä syyti etenemis suuntaan, aiheutti vastakkaissuuntaisen voiman, siis jarrutti etenemistä:D

Mutta esim. lumessa etenemiseen vaikuttaa moni asia; oikeastaan "kaikki vaikuttaa kaikkeen"

Sen verran tuohon "pitkään pakkiin", että minun bj-40 ei halua "tulla" hitaan puolen pakilla puuterilumessa, sillä 38" swamppereita ei saa pyörimään tarpeeksi nopeasti 4.88 perävälityksillä ja 2,85 jakiksella; SOA alustan jousivakiot ja massahitaudet yms. saa aikaan sen, että jos pakilla pitää yhdään sudittaa, niin etuakseli ja taka-akseli vuoron perään sutaseen tyhjää, ja pysähtyy odottamaan että toinen sutasisi nyt:( ja suunta alaspäin:(
Mutta 2,85 kertaa nopeammalla, sutii kaikki, ja vauhtia saa sen verran, että menee pikkusen pahemmastakin kohdasta liike-energian avulla.
Ja sitten kun jää "kiinni", siis jokaisen renkaan alla on kolo (yritetty eteenpäin sekuntti liikaa), niin taaksepäin ei pääse muuten kuin hitaalla pakilla "kiikuttelemalla", siis tuota alustan vetelyyttä käytetään hyväksi, ja nytkytellään tyhjäkäynnillä pakilla siten että koko auto heiluu, mutta renkaat ei sudi, ja sitten kun heilahdus on sopivassa kohtaan, niin jalka pois kytkimeltä ja kaasu pohjaan sekunniksi.... ja aletaan alusta, siis nyt auto liikkuu eteen taakse pakilla jo pari senttiä....

Ja tuota en saanut toimimaan manuaali hj-61:llä (dopison) enkä hodarilla, koska automaatti, mutta tuolla automaatilla saa kiikutettua D:n ja R:n välillä, mutta isolla puolenkin sutimista on vaikea hallita (siis en osaa:D ainakaan vielä)

Mutta opiskelemaan YKSIN omalla autolla jonnekkin pellolle (muista kysyä lupa), sillä jos kaveri "hirviömaasturilla" ja vinssillä, niin ei tule mietittyä niin tarkkaa, missä meni pieleen:o

Fiskarssin lumikola, lumentyönnin, tylsä petkele ja rautalapio on hyvä aloitus setti, ja jos varustekikkailu kiinnostaa, niin parimetrisessä varrassa oleva saranoitu n. 10-15 cm leveä, ja 20-30cm pitkä "kaavin" (siis kun työnnät sen auton alle, niin lapio menee varren suuntaiseksi, ja kun vetät, niin tuo lapio kääntyy 90 asteen kulmaan, ja tuo lumet auton alta kolan ulottuville) on hyvä.

Siis sekunnin "pinnanpalamista" hikoillaan vartti, kokemukseni mukaan oppii suhteellisen vähillä toistoilla:cool:

p.s
Hyvä kuski pääsee huonolla autolla, huono kuski ei hyvälläkään....

Teme74
21.02.2013, 15:31
Tuossa on jotain ajotekniikoihin liittyen:)

http://www.youtube.com/watch?v=RX_pitfXYjQ

pee
21.02.2013, 22:12
ja only LR henkisille, aja nopeasti ja kovaa, pääset pidemmälle ennen remonttia:

http://www.youtube.com/watch?v=v07kCA606E0

nyyperi
22.02.2013, 16:10
ja only LR henkisille, aja nopeasti ja kovaa, pääset pidemmälle ennen remonttia:

http://www.youtube.com/watch?v=v07kCA606E0

olipas hauska! Jossain kohdissa vähän nopeutettu??

nyyperi
22.02.2013, 16:16
http://youtu.be/Mv7Gcl4oNEU Oiskos tässä taas päässy vähän pienemmällkin hapella? Ihan vaan isolla puolella, ja rauhallisesti? Mut sepä ei taas ois kyllä näyttäny että kuulostanut miltään???

http://youtu.be/gEfHBsyugkw Tässä taas Nikolai Kopeloi ajaa ihan muina miehinä? Njet broplema! Ei kuulosta miltään, eikä ees näytä kummoselta, mutta silti... Ja en usko että kyse on pelkästään Uaz:in ja Jeep:in erosta...????

Punanenä
22.02.2013, 17:00
Nopeus kieltämättä tuntuu aina auttavan mutta haastavaa on rakentaa auto sellaiseksi että kestää ajon mielipuolisella vauhdilla päin kiviä yms:)

ssuvik
03.03.2013, 22:24
Nyt kaikki opiskelemaan miten hangesta pääsee irti. (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1714930/juuttuiko-auto-hankeen-tama-kikka-voi-auttaa)

Messätissari
06.03.2013, 20:05
http://youtu.be/Mv7Gcl4oNEU Oiskos tässä taas päässy vähän pienemmällkin hapella? Ihan vaan isolla puolella, ja rauhallisesti? Mut sepä ei taas ois kyllä näyttäny että kuulostanut miltään???

http://youtu.be/gEfHBsyugkw Tässä taas Nikolai Kopeloi ajaa ihan muina miehinä? Njet broplema! Ei kuulosta miltään, eikä ees näytä kummoselta, mutta silti... Ja en usko että kyse on pelkästään Uaz:in ja Jeep:in erosta...????

Nikolai taitaa vissiin osata antaa passelisti virsua, ettei lähde vetämään kahva edellä. Toinen juttu on Uassin alla olevat sirkkelirenkaat, jotka etenevät lumessa vakaammin kuin pallerot. Tämä siis silloin, kun rengas pystyy leikkaamaan lumen läpi kovaan pohjaan asti.