Kirjaudu sisään

View Full Version : Kysymystä karkeammista Renkaista maantiekäytössä


rulez
16.02.2013, 06:39
Tuli maatilakaupan myötä ittelle tuommonen vw amarok lava nelikko nyt pitäs heti kättelyssä saada siihen karkeampaa,isompaa ja näyttävämpää rengasta joilla melutaso pysyy inhimillisissä rajoissa.
Autoonhan ei alle 16" vantehia tahdo saada mahtumaan niin lähtö kohta on jotta 16" vanteet hommasin joihin renkaat nyt väännetään ja vakio alustalla koko rajoittunee tuumissa tuonne 32" huitamille (265/75 16 tai likimain tuonne)

-Minkämoinen rengas on bf goodrich all terrain ääneltään tie käytössä verrattuna uudempaan MT KM2 versioon jotta voisiko ajatella tuon AT renkaan sijasta jo KM2:sta MT kuviolla äänien paljon kasvamatta ?

-Halpana merkkinä tuli tuossa guuglatessa Insan Mountain esille olisiko tästä kenelläkään kokemusta minkämoinen on ääneltään,kestävyydeltään ja ajettavuudeltaan ? Kuvio ainakin näyttää ihan mukavalta.



Kumhon KL71:set mulla oli terranossa ja ne ovat ainakin mukavat renkaat ajaa ja ennenkaikkea hiljaiset tiellä mutta näitä ei tunnu mistään suomenmaalta tässä koossa enää saavan ?
Mutta jos jollain on kokemusta äänistä verrattuna Kumho kl 71 vs bf goodrich AT tai MA KM2 niin kuulisin mielellään minnepäin näissä äänissä männään ?

Renkaat tulevat siis täysin kesäkäyttöön joten talviominaisuuksilla ei ole merkitystä kestävyys ja ääni ovat etusijalla kun ajo on pääasiallisesti piki tai hiekkatietä.

mozlac
16.02.2013, 07:02
Tuli maatilakaupan myötä ittelle tuommonen vw amarok lava nelikko nyt pitäs heti kättelyssä saada siihen karkeampaa,isompaa ja näyttävämpää rengasta joilla melutaso pysyy inhimillisissä rajoissa.
Autoonhan ei alle 16" vantehia tahdo saada mahtumaan niin lähtö kohta on jotta 16" vanteet hommasin joihin renkaat nyt väännetään ja vakio alustalla koko rajoittunee tuumissa tuonne 32" huitamille (265/75 16 tai likimain tuonne)

-Minkämoinen rengas on bf goodrich all terrain ääneltään tie käytössä verrattuna uudempaan MT KM2 versioon jotta voisiko ajatella tuon AT renkaan sijasta jo KM2:sta MT kuviolla äänien paljon kasvamatta ?

-Halpana merkkinä tuli tuossa guuglatessa Insan Mountain esille olisiko tästä kenelläkään kokemusta minkämoinen on ääneltään,kestävyydeltään ja ajettavuudeltaan ? Kuvio ainakin näyttää ihan mukavalta.



Kumhon KL71:set mulla oli terranossa ja ne ovat ainakin mukavat renkaat ajaa ja ennenkaikkea hiljaiset tiellä mutta näitä ei tunnu mistään suomenmaalta tässä koossa enää saavan ?
Mutta jos jollain on kokemusta äänistä verrattuna Kumho kl 71 vs bf goodrich AT tai MA KM2 niin kuulisin mielellään minnepäin näissä äänissä männään ?

Renkaat tulevat siis täysin kesäkäyttöön joten talviominaisuuksilla ei ole merkitystä kestävyys ja ääni ovat etusijalla kun ajo on pääasiallisesti piki tai hiekkatietä.

Harraste pelistä löytyy fedimat saharan kuviolla http://www.kingoffroad.co.uk/fedima.jpg vonkuvat hieman kajuuttaan asti mutta auto onki 1991 isuzu campo joten äänieristys ei ollu 22 vuotta sitten ihan amarokin tasoista, :D eivätkä ole mitkään ryöstöhintaiset mutta ovat pinnoitetut mutta eipä tuo ajoon vaikuta samalla tavalla nekin siellä alla pyörii. Seka-ajossa luvataan ihan hyvä kilometrimäärä ennenkuin ovat kaljut 60 - 80 tkm http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/37994/151

-MaTTi-
16.02.2013, 09:55
AT ei äännä, MT ääntää jonkin verran. AT parempi ajaa asfaltilla. Unohtaisin pinnatut kumit nykyautossa jos ja kun maantietä pääasiassa rullaillaan, vierintävastus, kulutuskestävyys yms. eivät uusien renkaiden tasolla.

Mutta onhan sitä läjäpäin muitakin vaihtoehtoja olemassa kuin nämä 3. Pitäiskö ajella samoilla kesät talvet?

rulez
16.02.2013, 10:49
Ei tarvi talvella ajella kyllä piikkejä käytetään kun lunta maassa !

Juu pääasiallisesti käyttö maantietä mutta ihan pelkälle pikipinnalle tarkoitettua rengasta en halua ihan ulkönäkö syistäkään ja kun rapanen pelto pitää päästä laitaan asti ei normi tierenkaat tarjoa muuta kun sutimista muutaman metrin jälkeen !

Toki kannattaa ehdottaa vaihtoehtoja mitä kannattais miettiä !
Oikeassa kyllä olet MaTTi jotta vähän toista vuotta vanhaan alta neljä kybää ajetun ajoominaisuuksia en lähde pilaamaan ihan surkeilla renkailla joten ulisevat ja pomputtavat mallit unohetaan kyllä suosiolla.

temmi_hoo
16.02.2013, 10:52
BFG All Terrain on talvirenkaana aivan käsittämättömän huono, vaikka lumihiutalevuoristokoodit löytyykin. Saippaaminen ja nastotus saattaa parantaa tilannetta roimastikin, tästä olis kiinnostavaa kuulla jonkun kokemuksia.

Sinänsä rengas on maantiellä oiva, hiljainen ja kestävä. Tiepito muuten kuin lumella ja jäällä on hyvä.

Maastossa pitää tierenkaaksi kohtuullisesti paitsi kurassa ei lainkaan. Lumessa kahlatessa pitää hiipiä ja malttaa antaa lumen painua renkaan alle. Sudittamalla kuvio ei tyhjene.

Talvea lukuunottamatta siis ihan toimiva yleisrengas enimmäkseen tietä näkevään autoon.

rulez
16.02.2013, 10:56
Eli jos pinnoitetun tien lisäksi haluan päästä etenemään myös märillä pelloilla kannattaako BF AT unohtaa laskuista eli onko yhtä huono kun esimerkiksi joku misukka joka on ihan normi tie kuviolla mitä tämmösissä uusissa peleissä tulee ensiasennus renkaanakin ?

Talviominaisuudet voideea unohtaa kun lumi aikana ajellaan piikeillä !

Arpe
16.02.2013, 11:08
BFG All Terrain on talvirenkaana aivan käsittämättömän huono, vaikka lumihiutalevuoristokoodit löytyykin. Saippaaminen ja nastotus saattaa parantaa tilannetta roimastikin, tästä olis kiinnostavaa kuulla jonkun kokemuksia.

Miul on hiluksissa talvipyörinä 33x10,5 BFG All terrainit nastoitettuna.
Eivät ole maailman parhaat talvirenkaat,mut tuossa koossa ei sillo ollu kauheesti valinnanvaraa ku nuo hommasin. Eli pärjää,mut paremmatkin vois pidonpuoleen olla. Kulutustahan nuo kestää kauhiasti eli kumilaatu on talvirenkaaks hiukan liian kova.

Nimimerkille Rulez vois uskaltaa suositella tuota km2 mutikkaa. Nuo on maastorenkaaks aika hyvät ja hiljaset ajaa tiellä,mut liukkaalle savipellollekin riittää ominaisuuksia ihan eri malliin ku altsikoilla.
Tietty cooperin stt vois olla myös sopiva rengas tarkotukseen.
Veikkaan et amarokissa on äänieristys sitä luokkaa et rengasmelu ei kuulu sisälle läheskään samalla lailla ku vanhemmissa nelikkovehkeissä.

temmi_hoo
16.02.2013, 11:19
Märillä pelloilla altsikat on aivan sliksejä ensimmäisen kierroksen jälkeen, eli tässä käytössä kannattaa samantien katella sitten niitä mutikoita tai muita karkeehkokuvioisia, mitkä kerkiää heittää kuran pois puolen kierroksen matkalla.

Timo_L
16.02.2013, 12:16
BFG:n MT KM2 ainakin on kohtuuhiljainen Jeepin alla 32 x 11.50 kokoisena. Luulisi 265/75 R16:n olevan aika vastaava, vähän kapeampihan se on. Muutenkin melkoisen hyvä ajettava mutarenkaaksi. Nappulat on itsellä kulunut 20tkm aikana melkolailla tasaisesti, ja talvellakin edelleen löytyy pitoa sen mitä tuollaisella tarttee. Tosin talvellahan sun ei tarvinnut tuollaisilla ajaakkaan.

Goodyear Wrangler Duratrac olisi kanssa vaihtoehto, mutta hinta ja saatavuus Suomesta on oma asiansa.. kaveri kyllä tilasi jokin aika sitten Camskilliltä sellaiset 265/75 R16 kokoisena, tuli ihan muutamassa päivässä. On ollut erittäin tyytyväinen.

Limite
16.02.2013, 16:53
Muistan jostain lukeneeni että BFG MT KM2 on suunniteltukin ajatuksella 20%maantietä ja 80%maastoa.Omassa Jeepissä sellaiset on pyörineet ensin 10,5 ja nyt 12,5 leveinä.Nelivedolla ajaessa pito kohtuu hyvä mutta takavedolla kokolailla surkea talvella..

-MaTTi-
16.02.2013, 19:08
Goodyear Wrangler Duratrac olisi kanssa vaihtoehto, mutta hinta ja saatavuus Suomesta on oma asiansa.. kaveri kyllä tilasi jokin aika sitten Camskilliltä sellaiset 265/75 R16 kokoisena, tuli ihan muutamassa päivässä. On ollut erittäin tyytyväinen.

Näitä kyllä suosisin mäkin, tosi hyvä ja hiljainen yleisrenkaanakin, mutta kuvio normi-aateeta selvästi karheempi. FJ:n alla nyt n. 10 tkm ajellu ja en parempia kumeja keksis. Minkäänlaista kulumaakaan ei vielä näy.

Onhan noita Camskillillä vieläkin ja halvalla (nimi vaan kirjoitettu väärin, Duratrac siis kyseessä):http://camskill.co.uk/m64b0s493p105187/Goodyear_Tyres_SUV_4x4_Goodyear_Wrangler_Duratec_-_265_75_R16_LT_112Q_OWL_TL_Fuel_Eff_%3A_F_Wet_Grip %3A_E_NoiseClass%3A_3_Noise%3A_75dB

wikke
16.02.2013, 20:22
BF:än AT:eet katukumit ja KM2:set oolrettainit. Ei en ole hc-offari, tai omistanut ikinä missään vehkeessä Boggereita...

Meillä ihan normi kesäkumeina olleet. Tietä 99% ja maastoa liivijengien verran. Ei vanhaan mutikkaan verrattavissa. Vähän jurnuttaa ekat tuhannet, sen jälkeen centlymmät. Ei tunnu olevan kulumisherkät vaikka pehmeämpää ja pitävempää kumia kuin vanhat, tosin kevyt on autokin. Hurisee ne AT:eetkin jonkin verran, mutta ei mielestäni suurta eroa. Ainakaan niin suurta etteikö sitä sietäisi paremmasta pidosta kun sitten poikkeaa asfaltilta...

BJ-40/76
16.02.2013, 22:41
Eli jos pinnoitetun tien lisäksi haluan päästä etenemään myös märillä pelloilla kannattaako BF AT unohtaa laskuista eli onko yhtä huono kun esimerkiksi joku misukka joka on ihan normi tie kuviolla mitä tämmösissä uusissa peleissä tulee ensiasennus renkaanakin ?

Talviominaisuudet voideea unohtaa kun lumi aikana ajellaan piikeillä !

Itselläni takana aikapaljon kilometrejä bfg AT:lla, siis tuo bfg:n at on ollut taannoin 10v "tie" renkaana, ja sen jälkeen kesärenkaana.

Ja pienimmät noista on ollut 33x12,5-15 tai 285/75-16; ja ei todellakaan ole mikään bokkeri! mutta kun on järki? mukana, niin aika hyvin pärjää! (siis ei sudita kuvioa tukkoon 3 kg:n paineilla)
Mutta tuo bfg:n mt2 on hyvä vaihtoehto, ainakin toyota lc hdj-80 on "hyvä?" ajettava, ja kokona 285/75-16 tuo km2 on jo aikamoinen "paskansyytäjä", siis tyhjenee kaasulla....

Ja tuo bfg:n AT on huomattavan paljon parempi, kuin "suv" misukat yms.

rulez
17.02.2013, 06:54
Tuo Camskill:hän näyttää tarjoavan ihan edullisesti renkaita vaikka toimituskulut ovatkin hieman reippaat ta mikä parasta tuolta löytys kumho kl71:set haluamassani koossa !

Nyt heräskin muutama kysymys tuolta tilaamisesta joihin en haulla löytänyt vastausta !
-Eli tuleeko kuluihin muita lisiä kun nuo toimituskulut ? peritäänkö alvia tai tulleja kun tulevat suomeen vai tuleeko tosiaan tuolla laskurin hinnalla kotiovelle asti ?

-Näkyykö mistään onko rengasta varastossa heilläkään eli tohtiiko tilata ja maksaa kortilla huoletta ja olettaa että renkaat tulee kotio alta kuukaudessa ?

-Onko ollut kellään ongelmia tilauksen tai toimituksen kanssa kun tuo enklanti taittuu senverta huonosti etten haluais saapumatta jäänyttä tilausta ruveta viesteillä ulkomaankielellä selvittelemään ?


Hieman sivuaa itse topikin aihetta nuo camskill kysymykset mutta josko noihin sais vastausta palataan ruotuun.
Eli tuolla BF AT ja MT KM2 kumilla ei äänellisesti ole suurtakaan eroa jos näin on valinta kääntyisi tuonne KM2 puolelle. Mutta kuinkas vierintävastus onko tuolla mutakuviolla huomattavasti suurempi joka näkynee kulutuksessa heti vai onko samaa luokkaa tämäkin asia näillä kumeilla ?

Onkos kukaan muuten päässyt vertaamaan BF at tai mt km2 kumia ominaisuuksiltaan tuohon Kumho KL71:seen kuten aijemmin kerroin mielestäni tuo kumho ei ole paha ääneltään mutta paha sanoa miten olis ero tuohon uudempaan mutiaiseen ? Vanhempi huutaa ainakin niin kun sikaa tapettas jo pienissäkin nopeuksissa !

-MaTTi-
17.02.2013, 08:26
Kyl ne kulut on siinä, inc. VAT eli sisältää alvin. Viikossa kuuluu tulevan, ei tosin omakohtaisia kokemuksia. Paljon on tilattu, joten toimiva paikka varmasti. Renkaita on varastossa jos tuolla OUR PRICE -rivin yläpuolla ei ole punaisella tekstiä -NO STOCK-

BF:n MT:ssä (KM2) ollu semmosia yksilöitä joukossa jotka pomppottaa/pystyheittoa/ei saa tasapainoon. Melua oikeesti on, mutta ei kovin pahan kuuloista laadultaan eli vähän semmosta rengasääntä mikä kuuluu maasturiin.

Mut mietippä oikeesti noita Duratrackeja, varmasti laadukkaampi rengas, jostain syystä halvimmasta päästä tuolla vaikka yleensä kalliimmasta päästä. Hakkaa kuo Kumhot 6-0 joka asiassa (mudassa varmaan tasoissa). Ja saa lisäksi BFG:n AT:n ja MT:n hyvät ominaisuudet samassa paketissa. Ja näyttääki paremmilta ku mikään noista.

Yks seikka vielä, kantavuusindeksi. Nuo DT:t on 112 kantavuusindeksillä eli 6-kankaiset C-renkaat, monet muut 123 eli 10-kankaiset E-renkaat. Eli turhan jämyt ja painavat eli siis epämukavat ja kulutusta lisäävät Amarokkiin.

rulez
17.02.2013, 08:44
Mut mietippä oikeesti noita Duratrackeja, varmasti laadukkaampi rengas, jostain syystä halvimmasta päästä tuolla vaikka yleensä kalliimmasta päästä. Hakkaa kuo Kumhot 6-0 joka asiassa (mudassa varmaan tasoissa). Ja saa lisäksi BFG:n AT:n ja MT:n hyvät ominaisuudet samassa paketissa. Ja näyttääki paremmilta ku mikään noista.

Oletko ajanut näillä talvella minnonen pito löytyy jäällä ja lumessa ?
Tarkotus olis ajaa talvirenkailla talvella mutta noista kyllä löytys nastan reijät jos oikeen ymmärsin pärjäiskö miten talvikeleissä nastoilla tai ilman ?

Voisin jopa ajatella myyväni talvirenkaat pois ja ajavani yksillä renkailla jos pitoa on senverran jotta tätä kannattaisi miettiä ! KL71:sillä pärjäsin terraanolla hyvin talvella mutta amarokissa on painoa enempi jotta vähän mietityttää nuo at ja mt kuviot talvikelissä amarokin painoisen lavaauton alla !

-MaTTi-
17.02.2013, 08:52
Tää talvi ajeltu (ilman nastoja) ja tosi positiivisesti yllättyny, ei minkäänlaisia ongelmia, aivan samallalailla voi ajella jopa jäisellä tiellä ku aiempina talvina alla olleilla Kumhon KC11 -nastarenkailla. Eli ei tartte ajella kieli keskellä suuta pulssi koholla, vaan levollisin mielin voi lasketella kuten oikeillakin talvikumeilla.

Ks. vielä myös aiemman postauksen edit.

Nosferatu
17.02.2013, 13:23
Onko noita Duratrackeja saatavilla isompana, 33'' koossa, valtameren tältä puolen? Näkyvät aloittavan renkaan tuotannon tänä vuonna myös Euroopan puolella, mutta milloinkahan mahtaisi olla kaupan hyllyillä ja missä koossa? Isommat koot tuskin ovat tulossa ensimmäisenä tuotantolinjalta...

wuntzikka
17.02.2013, 20:58
cooper stt m/t ovat hyvä vaihtoehto myöskin, sekä kestävät todella matalia paineita, melu ei hirveä ja kuvio ei rouheimmasta päästä mut ei mikään at rengaskaan ole... talvipito jees, riippuu ratin ja penkin välistä aika paljon. sekä autosta ja kelistä... mites tuo kumho road venture?

mutta sitten taas cooper stt... vastaa kuvioltaan aika paljon:
-PRO COMP XTREME MUD TERRAIN
-MAXXIS BUCKSHOT MUDDER
-HANKOOK RT03
-FEDIMA F/MUD
-hankook dynapro

nämä myöskin hyviä vaihtoehtoja.

GRpatrol
17.02.2013, 21:58
Patrollin alla on pyörinyt kumhon KL71, ja BFG allterrainit jotka on alla tälläkin hetkellä.
Kumhosta tykkäsin muuten, mutta kuluu suht nopeasti verrattuna allterrainiin, ja alkaa kulumaan epätasaisesti herkästi. Talvipito oli tosiaan ihmeen hyvä kumhoillakin.
Itse olen kyllä tykännyt altsikoista, ainakin uutena pitää talvikelissäkin hyvin, ja pääsee yhtähyvin lumessa kuin kumhoilla.
Kumhot oli äänekkäämmät tieajossa, vaikka ei nekään pahaääniset olleet.

SunFire Red
22.02.2013, 21:32
Mites tuo Cooper STT pärjää vertailussa BFG MT KM2 kanssa.Kaksi talvea ajoin BFG AT:lla,eka talvi ilman nastoja ja toinen talvi poranastoilla varustettuna.Nyt KM2:llä kaksi talvea ilman nastoja ja pito vieläkin parempi kuin AT nastojen kanssa.(ajettu myös kesät)

rulez
23.02.2013, 07:30
Väänsin mielenkiinnosta nuo 29" vastaavat uudet tallista löytyvät mutiaiset vanhanmallin pinnalla alle ja kyllä noillakin nelikolla näin talvikelissä ajelee mutta risteyksissä saapi olla tarkkana kun sivupito katoaa ei kyllä takasin ole paluuta.

Kyllä tuo duratrac nyt taitaa mennä maanantaina tilaukseen jos niillä talvellakin sitten pärjäis. Nuo suvi vanteet sopii omaan silmään niin mukavasti jotta ei mielenkiintoa palata enää takasin talvipyöriin kunhan vaan saa noille isommat rattaat näyttää suhteellisen pieneltä tuommoinen vakiokoon (29") rengas tämänkokosessa autossa ?
Melkeen 3" kasvattaa tuo 265/75 16 kokoa tästä isompaa tuskin saa pyörimään alustaan muutoksia tekemättä.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5743&pictureid=124249

-MaTTi-
23.02.2013, 11:08
Kyllä tuo duratrac nyt taitaa mennä maanantaina tilaukseen jos niillä talvellakin sitten pärjäis.
Tee se, et varmasti kadu.

AH-64D
23.02.2013, 16:42
Itsellä on volvossa http://www.yokohamatire.com/tires/detail/geolandar_a_t_s tuollaiset 315/75-16 kokoisena ja talvipito kyllä yllätti positiivisesti. Hiekalla myös tuntui pitävän melkoisesti, mutta mudassa loppuu pito ainakin maantiepaineilla. Vakio volvo rengastukseen ääni putosi puoleen kapiinissa.

Paroni Von Yrjö
24.02.2013, 11:18
Aikoinaan oli bfg all terrainit hoojiin alla... en pistä toiste,mun mielestä vetelivät perkeleesti,ekan talven meni ilman nastoja kohtalaisesti,mutta toisena talvena täysin onnettomat:eek: Kulutusta kyllä tuntuivat kestävän hyvin,mutta vissiin sen verran kovaa kummiseosta,että talvikäyttöön huonot. Koko oli tietysti 33" joten onhan silläkin oma vaikutuksensa:D
Hommasin sen jälkeen yokohaman mutakummit koossa 35",ja olen ollu tyytyväinen,ovat ympärivuotta käytössä (paitti katsastus:D) ja talviajossa yllättävän hyvät. Mun mielest pirusti paremmat kun bfg:n renkaat.
Kaverilla oli omassa hojossaan nää uudemmat bfg:n mutikat,
ja sano että olivat muuten hyvät mutta lipokkaat talvella.
Rengasmelusta en paljon mee sanomaan,kun kuulo ei muutenkaan enää paras mahdollinen ole:D

rulez
25.02.2013, 12:42
Tee se, et varmasti kadu.


No nyt se myrkyn lykkäs juuri ajattein tilata duratrackit camskililtä niin saldo näyttää no stok :(

Olisko muuta edullista ja turvalliseks tilata koettua paikkaa mistä moisia voisin yrittää saada kohtuu hintaan koti ovelle vai onko palattava takaisin kumhon KL71 rattaaseen mitä alunperinkin ajattelin tilata ? 80e nuo kumhot maksas samassa koossa enempi kotiin toimitettuna (eli 706e/sarja)

Nosferatu
25.02.2013, 16:32
Ehkä tuolla olisi? Itsellä ei tosin ole mitään kokemuksia kyseisestä paikasta:
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=14524766.136.23814&typ=R-177079&ranzahl=4&Breite=265&Quer=75&Felge=16&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=136&sowigan=So

Vastapalveluksena joku voisi vinkata mistä saa 285/70/17 koon ;).

rulez
25.02.2013, 17:14
Ehkä tuolla olisi? Itsellä ei tosin ole mitään kokemuksia kyseisestä paikasta:
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=14524766.136.23814&typ=R-177079&ranzahl=4&Breite=265&Quer=75&Felge=16&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=136&sowigan=So

Vastapalveluksena joku voisi vinkata mistä saa 285/70/17 koon ;).


Tuo 17" koko onkin hiukan hankalampi löytää mutta suomesta voisi Kalajoen kumikorjaamoa koittaa sieltä olisi tuota minun havittelemaani kokoakin saanut mutta hinta oli ulkomaita kalliimpi.

Tuo rengasonline on tuttu paikka pari settiä sieltä tilannut ja nopeaa on tullut tavara hyvän seurannan kera. Hintaa vaan tuohon camskilliin verrattuna 80e setillä enempi.
Tässä koossa näyttäs nyt olevan kolme mieltä lämmittävää merkkiä saman hintasia eli 700e setti kotiin toimitettuna

Bf mud terrain KM2 ---> tätä sais suomestakin tähän hintaan alle asennettuna
Kumho KL71 -----> ylivoimasesti paras ulkonäkö
Goodyear duratrack ----> Tuntus että tämä on ainoa näistä joka vois pelata talvellakin kunnolla

80e halvempana duratrack olisi ollut minun valinta nyt en taas osaa päättää kun kaikki samassa hinnassa.
Nyt jatketaan vertailua jos joku on ajanut useammalla noista ja pystyy listaamaan eroja olisin tyytyväinen.
-Ääni mikä on hiljaisin, talvipito, kulutuskestävyys ja tietysti vierintävastus joka vaikuttaa kulutukseen. Ulkonäöstä minulla on omakohtainen mielipide tähän en tarvitse vastauksia :)

-MaTTi-
25.02.2013, 19:12
Yks seikka vielä, kantavuusindeksi. Nuo DT:t on 112 kantavuusindeksillä eli 6-kankaiset C-renkaat, monet muut 123 eli 10-kankaiset E-renkaat. Eli turhan jämyt ja painavat eli siis epämukavat ja kulutusta lisäävät Amarokkiin.

Onko KL71:t mitä luokkaa, näyttää oleva D:tä ja E:tä saatavana tuossa koossa. Duratrac 5 kiloo kevyempi tuossa koossa (55 vs. 45 lbs), joten varmastikin kevyemmin rullaavat ja mukavemmat.
http://www.carid.com/images/bfgoodrich/bfgoodrich-mud-terrain-t-a-km2.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e231/superpulga/How-To/Kumho.jpg

http://i40.photobucket.com/albums/e231/superpulga/How-To/goodyear.jpg

Ulkonäöstä et kaivannu kommenttia mutta kerronpa että tykkään tuosta DT:n kylkikuviosta. :)

-MaTTi-
09.03.2013, 19:03
Löytykö rulezin Amarokkiin kumeja? Camskillilläki olis rengasta taas hyllyssä.

rulez
10.03.2013, 06:43
Juu kyllä duratrackit tilasin mutta ihan suomen maalta !

Lonsin kumi raumalla myy tätä kokoa 642e sarja ja toimitusmaksu 25e joten ei kannata ulkomailta tilata kun säästö ei olisi camskiliin verrattuna 25e enempää annetaan vaan suomalaisille mahdollisuus elinkeinoon.
http://www.lonsinkumi.com/shop/popupcard.php?id=11824
Toisin en ole vielä saanut 20 päivä kuulemma pitäs olla toimitus minulla kotona tilausvahvistuksen mukaan.


Kauan kumho kl71Sen ja tämän duran välillä värkkäsin mutta luotan nyt MaTTi:n sanaan että tällä setillä saan parempia ominaisuuksia kun kumholla vaikka ulkonäössä vähän menetänkin :D

kuraputti
10.03.2013, 11:15
Ei kukaan oo Nokian Vatiiva laittanu autonsa alle? Ei palijo oo Suomesta kuulunu kokemuksia ja mitä muualta isosta maailmasta kuulee niin juuri paskasanaa ole nuihin liitetty.

-MaTTi-
10.03.2013, 13:08
Ei kukaan oo Nokian Vatiiva laittanu autonsa alle? Ei palijo oo Suomesta kuulunu kokemuksia ja mitä muualta isosta maailmasta kuulee niin juuri paskasanaa ole nuihin liitetty.

Ei oo myynnissä täälläpäin (Euroopassa), muutama vuosi sitten oli pikkuerä paria kokoa, mutta ei enää. Käyttökokemuksiakin on puitu palstalla silloin, onhan niitä toki alla muutamilla edelleen.

Magnum44
13.03.2013, 10:10
Nastoitetut Duratrackit ollu 2 talvea alla ja olen ollut tyytyväinen. Tiellä pärjää yhtä hyvin ja lumessa paljon paremmin kuin Nokian nastakummeilla aiemmin. 285/70-17 tilasin 4wd.com kun ei euroopan valikoimista löytynyt ainakaan 2011 syksyllä.

SunFire Red
19.03.2013, 14:59
Nyt on näköjään tullut rengas-Onlineen tullut Duratrackeja,on vaan siellä speksien mukaan kesärenkaat!

rulez
20.03.2013, 13:13
Nyt olis Amarokki varustettu 265/75 16" Duratrackeilla ja hieman vakio vannetta enempi ulospäin levittävällä vanteella.

Omaan silmään tuli ihan mieluisan näkönen isompaa rengasta tuonne ei ilman muutostöitä olisi saanut mahtumaan (tuumissa 31,7" nuo durat) hyvin mahtuu pyörimään mutta linkussa ei jää etupäässä kun puoliska senttiä lokarin takareunaan joten joku (285/75 16 ei olisi takuulla mahtunut ja tuumakokonen 32":kin olis ollut liian tiukka)

Kokemuksia pikku testiajolta verrattuna edellisiim misukan ice-x nastarenkaisiin
-Nämä on tosiaan hiljasemmat
-Lumessa pito ihan eri luokkaa !
-näin jäisellä tiellä en eroa pidossa huomannut nasta miseliineihin joka yllätti kyllä täysin !
-Vielä ovat ilman painotusta mutta ei juurikaan mitään tärinöitä huomaa (ehkä tarkasti aatellessa ratissa pientä huomaamatonta liikettä satasen korvilla) ainakaan alta 120km/h vauhdeissa toki kyllä käyn painottamassakin kun kerkeän mutta oletettavasti hyvin pienillä painoilla pääsee.

Mikäs muuten olisi hyvä paine tämmöisen ei kevyilmmän möhkäleen alla noilla renkailla suurimmaks osaks tieajoa ajettaessa? Nyt laitoin 2,2bar ja ajettavuudeltaan ainakin hyvältä tuntuu.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5743&pictureid=125891

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5743&pictureid=125892

BJ-40/76
26.03.2013, 00:21
Siis pitäisi "keksiä/löytää" sopivat renkaat 265/75-16 kokoisena (ei kiveen hakattu), ja edellisellisillä, siis noilla vanhemmilla land cruisereilla olen ajanut BFG: All terraineilla, ja hinta/laatu suhde on ollut sopiva.
Siis Hodarilla ei Offata, mutta ei ole mennyt varmaan yhtään vuotta, että ei olisi jäänyt kiinni:o (BJ:llä 38" swampperilla on tullut jäätyä kiinni pahimmillaan monta kertaa päivässä:p)

Siis Nyt nuo hodarin vanteiden mukana tulleet (siis nuo vanteet oli kaikin puolin sopivat minulle...) "nolla-arvoiset" pyöreät ja mustat kumit alkaa olla loppu! (siis ajeltu muutama 10 tkm....)

Siis olisin ostanut bfg:n allterrainit, mutta kävin ajelemassa kaverin hodarilla, missä oli bfg:n mutterrainit, ja tuo rengasmelu kasvoi oletettua vähemmän...Ja tuo bfg:n AT maksaa "mansikoita", siis esim. "Goodyear Wrangler Duratec - 265/75 R16" on halpa! (Pitää harkita talvirenkaaksi, onko kenelläkään tietoa tuosta nastan reiän mitoista?)

Siis mikä 265/75-16 kesärengas olisi siedettävä märkäpidolta ja vierintävastukselta, kuten myös kulutuskestävyydestä ja rengasmelusta.

Ja jos on kokemusta noista , niin n. 10v vanhoihin BFG Allterraineihin vois vertailla!

tekniikkamies
29.03.2013, 11:37
Amarokissa noi 265/75/16 renkaat vaikutti ihan fiksun näköiseltä yleiseen huristeluun vähän siellä sun täällä.

Itsellä on LN170 Hiluxissa 235/85/16 Hakkapeliitta LT:t ja jossain tilanteessa voisi ajatella vähän räyhäkkäämpääkin rengastusta. Noihan renkaat on asennettu vakio 6" leveelle vanteelle ja haluais, että pyörät tulis enempi ulospäin.

Mites noitten 265/75/16 renkaiden kanssa, onko vanne syytä olla 7 vai 8 tuumaa?

Toisaalta mieleen tulis, että 255/85/16 vois olla kanssa ihan hyvä yleispätevä rengaskoko ja luulis, että tollanen olis varteenotettava koko myös ketjujen kanssa jos tekee niille tilaa. 235/85/16 on ainakin hyvä ketjuja varten.

Kummat renkat on raadin mielestä parempia 255/85/16 vai 265/75/16?

Olikos tossa HDJ-80:sessä 255/85/16, melko yleispätevän fiksulta näyttää:
http://forum.ih8mud.com/attachment.php?attachmentid=408303&stc=1&d=1270125152

tekniikkamies
29.03.2013, 17:25
Ois pitänyt vissiin ottaa kuvaa, kävin vähän leikkimässä ja testaamassa pääsenkö romuvarastolle, ensin moottorikelkan jälkiä peruuttamalla ylämäkeen sopivaan kohtaan. Sitten hitaalla kakkosella niin paljon vauhtia kuin saa alamäkeen ulos moottorikelkan jäljeltä ja ei montaakaan metriä mennyt kun oli otettava Masi kolalapio ja alennettava renkaista painetta.

235/85/16 renkaissa oli kylmillä ilmoilla joku 3,5 baria, nyt tiputtelin paineet hangesta pois päästäkseni johonkin 2 bariin ja ne tuntuu vähän lötköiltä tiepaineilta. Sopiva hiekkatiepaine. Vielä jäi paineen pudotusvaraa jos jumitilanne olisi ollut pahempi.

Tämän päivän kokemukset tukis käsitystä jos olis ehkä 255/85/16 nakit ja niille ketjut taakse, olisin päässyt romuvarastolle. Akselien alle kanssa tarvis tilaa nykyseen verrattuna kun meinaa kyntää hangessa.

Ohi mennyt farmarivolvokuski ihmetteli vissiin meikäläisen touhuja! :rolleyes:

BJ-40/76
29.03.2013, 17:39
Vanhan stro:n mukaan kumpikin käy, siis sekä 7" että 8" leveä.

Nyt minulla on talvirenkaana 31-10,5-15 nokian hakkapeliitta lt 7" vanteella, ja aikaisemmin oli 8" vanteella, tuntui paremmin sopivan 8" vanteelle?
Siis tuo 31-10,5-15 on käytännössä sama kuin 265/75-15, joten väännän nuo 265/75-16 8" vanteelle (siis kun tuommoiset 8" alut on odottamassa)

tonik_81
11.12.2013, 17:47
Tulihan tenkkapoo vastaan ku ite aloin kinuumaan noita duratrac gummeja. On vaan koko maapallolta loppu tällä hetkellä ja varsinkin tuo 265/75/16.

Ens vuoden keväälle tuntuis menevän mitä alustavasti kysellyt rengasliikkeistä.

Ex_inkkari
11.12.2013, 17:53
Tänään juuri heitin alle Insan ranger 265/70/16 at kuviolla ja on niissä pitoa ihan eri tavalla kun vanhassa mutiais kuviossa, nyt ei tarvinut kiskoo koko ajan nelkkua päälle :)

-MaTTi-
11.12.2013, 19:04
nyt ei tarvinut kiskoo koko ajan nelkkua päälle :)
Ei kai ku tiet on jo sulannu ja vettä sataa. :p

Ex_inkkari
11.12.2013, 19:14
Ei kai ku tiet on jo sulannu ja vettä sataa. :p

Sitäkö se olikin.... en nähny kun oli niin pimeää :)

jusape
14.12.2013, 00:50
Pito muuttuu merkillisen kummasti monessa kummissa , kun ikää tulee vuosi-pari ja kuvioiden kulmat hiukan pyöristyy, väittäisin jotta ekan talven jälkeen pito monissa on 20-30% heikompi jo silloin.....

snööri
14.12.2013, 19:55
Sekä Camskill että Paddock on toimittanut erittäin nopeasti ja luotettavasti kumeja, spostiin tulee jatkuvasti viestejä renkaiden sijainnista ja arvioidusta saapumisajasta. Edelliset tilasin Camskilliltä mutta viimeisimmät Paddockilta kun hinta oli tällä kertaa näin päin edullisempi.
General Grabber at2 on hyvä yleiskumi kun käyttö on kuitenkin pääosin maantietä ja jonkin verran metsäteitä ja peltojakin. Hyvin olen pärjännyt näillä.
http://www.paddockspares.com/26575r16ggat2-265-75r16-general-grabber-at2-tyre-only.html

Näissä on myös nastoitusta varten valmis rei'itys.

wikke
15.12.2013, 09:17
Pito muuttuu merkillisen kummasti monessa kummissa , kun ikää tulee vuosi-pari ja kuvioiden kulmat hiukan pyöristyy, väittäisin jotta ekan talven jälkeen pito monissa on 20-30% heikompi jo silloin.....

Riittääköhän tuo alenema arviosi? Aikanaan ostin Berttaan talvea vasten Bfg:n AT:eet ja tuntui että pitoa vaikka kuinka huru. Viimeisillä liukkailla ne olivat liki yhtä luistimet kuin ne vanhat lisutkin...

Ei montaa tonnia tarvitse vieriä tuollaisen lamellittoman kumin kun se kuvion reunan särmyys on lepo ja sitä myöden sen talviominaisuudet.

Renegade
11.04.2015, 04:58
Jatketaas tähän ketjuun kyselyä, sen verran samoja tarpeita...

Eli käyttis-jeepistä (WK) vaihtuu vihdoin tänä suvena entisen omistajan hankkimat 20" sutenööripyörät maasturin renkaisiin, ja samalla laitetaan jousen jatkeeksi 2" palikat ettei jää epäselväksi.:)

Nyt sitte enää pitäis löytää rengas. Tarpeet on aika lailla samoja kuin ketjun aloittajallakin, eli LAADUKKAAT katukelpoiset MT -renkaat pääsääntöisesti kesäkäyttöön. Pitää löytyä näköä ja pitoa, mutta toimittava myös kadulla. Kilometrejä autoon ei tule tonnitolkulla, joten pieni kuluma ei haittaa. Perus BFG AT:t ei kuitenkaan rumina, kovina ja liukkaina kelpaa.

Koko pitäisi olla luokkaa 265/65R17 tai 265/70R17. Tuosta ensin mainitusta taitaa löytyä reilummin tarjontaa... BFG:n MT olis toki vahvoilla, mutta tuntuu olevan tällä hetkellä todella nihkeästi tarjolla. Toinen vaihtoehto olis Marshall(?) KL 71, jota kuulemma on hiljaiseksikin kehuttu. Mutta alkoi kiinnostaa noi Goodyear Wrangler Duratracit, ei vaan ihan pikaisella googletuksella löydy tollasta kokoa? Tehäänkö näitä edes enää?

Onko noista kokemuksia vai olisko jopa tarjota jotain muuta hyvää vaihtoehtoa mitä en ole tullut ajatelleeksi?

karisa
11.04.2015, 07:25
Cooper Discoverer STT ollut käyttiksessä pitkään, kestää asfalttia aikas hyvin ja ei huono metsässäkään. 265/70/17 ainankin saksasta löytyy, pari sataa kpl

Häänrik
11.04.2015, 10:53
Tuo Camskill:hän näyttää tarjoavan ihan edullisesti renkaita vaikka toimituskulut ovatkin hieman reippaat ta mikä parasta tuolta löytys kumho kl71:set haluamassani koossa !


Onkos kukaan muuten päässyt vertaamaan BF at tai mt km2 kumia ominaisuuksiltaan tuohon Kumho KL71:seen kuten aijemmin kerroin mielestäni tuo kumho ei ole paha ääneltään mutta paha sanoa miten olis ero tuohon uudempaan mutiaiseen ? Vanhempi huutaa ainakin niin kun sikaa tapettas jo pienissäkin nopeuksissa !
Mä oon ajanu molemmilla malleilla peräkanaa. Kyllä km 2 on yhtä hiljaanen uutena mutta ny on kulunu rapulle nappulat nii jollottaa het sitte nii lujaa että järki lähtöö. Muuten tykkäsin enemmän kl71 mutta kuluu palio nopiampaa kun bf kun asvaltilla suhuuttaa menöhön

HannuN
11.04.2015, 18:13
Cooper Discoverer STT ollut käyttiksessä pitkään, kestää asfalttia aikas hyvin ja ei huono metsässäkään. 265/70/17 ainankin saksasta löytyy, pari sataa kpl

tää oli hyvä tieto...just laitettu bj:n alle 35:set cooperit :)

Mikko_L
17.04.2015, 08:23
Mulla olis hakusessa seuraavanlaista.

Vanne koko 16"

Leveys 14,5

Korkeus 35" tai 37"

Huonosti löytyy muita kun Boggeria tai Creepyjä

Onkohan olemassa mitään vähän maantie ystävälisempää kuvioo tarjolla...

Tosin onhan se kiva kun ei jää metsään kiinni mutta se yks vinssi veto on pal enemmän mukava ku maantiellä puskee kuitenkin 50% ajoista...

Timo_L
17.04.2015, 09:57
Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa kulumisen kanssa 32 x 11.50- kokoisissa BFG:N MT:ssä ZJ- Grandin kohdalla. Tasaisesti kuluneet reunasta reunaan, eikä ole pahasti edes menneet pykälälle. Toisin sanoen rengasmelukin on varsin kohtalainen.

Uskoisin että WK:ssa on vähintään yhtä hyvä äänieristys kuin ZJ:ssä, joten se humina mikä renkaista lähtee ei tule häiritsevästi sisälle. Eivät pidä mitään ulinaa, vaan tosiaan matalahko humina on miten itse tuota kuvaisin parhaiten. Paljon vähemmän häiritsevää kuin vähänkään matalaprofiilisten kesärenkaiden kumu mikä keväisellä asvaltilla kuuluu lähes jokaisen suomalaisen perheauto- kokoluokan auton sisälle.

Wrangler Duratrac:ia on kyllä koossa 265/65 R17 ja 265/70 R17 - ja on vielä sopivasti kantavuusindeksi 112 (erinomainen Grandin painoiseen autoon), mutta saatavuus Euroopasta voi olla todella huono - jostain syystä tuota rengasta tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa saada täältä missään kokoluokassa. Itselle pitäisi löytää sama rengas ensi talveksi 285/75 R16 kokoisena.. pahalta näyttää :(

Renegade
17.04.2015, 10:28
Wrangler Duratrac:ia on kyllä koossa 265/65 R17 ja 265/70 R17 - ja on vielä sopivasti kantavuusindeksi 112 (erinomainen Grandin painoiseen autoon), mutta saatavuus Euroopasta voi olla todella huono - jostain syystä tuota rengasta tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa saada täältä missään kokoluokassa. Itselle pitäisi löytää sama rengas ensi talveksi 285/75 R16 kokoisena.. pahalta näyttää :(


Joo, periaatteessa noita DuraTrac:ejä ei ollu tällä hetkellä saatavilla. Ja kun vanhat kesäkumit meni kaupaksi (Viron poika osti 255/50R20:t Dodge Journeyhin:D), eikä noilla nastoillakaan viitsi juhannukseen saakka raapia niin jotain piti keksiä. Ja eipä ollu BF:n mutikoitakaan saatavilla kuin reilulla kuukauden toimitusajalla, oli itse asiassa melko huono tarjonta BF:n mutikoista koosta riippumatta.

Jotenkin koen ton BF:n A/T renkaan vähän liian antiikkiseksi kuvioksi, vaikka varmaan hyvä yleisrengas onkin. Edellä mainituista seikoista johtuen piti tehdä kompromissi ja otta mitä saatavilla oli, ja kilpailun voittajaksi päätyi Jerkun varastosta Toyo:n Open Country A/T, jotka pitäis ens viikolla pyöräyttää vanteille ja lyödä Jeepin alle korotuspalikoiden kanssa.

Uskon että on hyvä ja hiljainen rengas, joskaan ei ihan yhtä räyhäkkään näköiset kuin MT:t. Ja hintakin noissa Toyo:issa on mielestäni kohdallaan.

tekniikkamies
29.04.2015, 15:15
Nyt on kokeeks tullut hommattua ittelle ekat mud terrainit oikeestaan sen takia kun sain samalla leveämmälle tulevat vanteet!

Laitoin sitten taakke 235/85/16 Insa Turbo Saharat kun sopuhintaan sain vähän käytetyt. Edessä on toistaiseksi vanhat Nokian Hakkapeliitta LT:t.

Renkaat toi tervetullutta lisäpitoa pellolle ja metsään. Nyt ei auto vaapukaan niin pahasti sivusuunnassa kun on renkaat takana leveellä verrattuna aiempaan.

Mitenhän mahtaa olla onko jotkut muut mud terrainit tai muuten vastaava pitoa tarjoavat renkaat oleellisesti hiljaisemmat kun nää Saharat ei tosiaankaan ole maantiellä kovin hiljaset?

Noi Hakkapeliitta LT:t on hiljaset.

On kyl lukenut paljon mitä tääl on kirjoitellu, mutta taidan kysyä kuiteski, missähän gummissa olisi paras maasto- ja katuajon yhdistelmä?

Itestä vaikuttas mukavalta mud terrain ominaisuudeltaan, että rengas pitää silti vaikka se vähän sutisikin.

Näitä Sahara renkaita meinaan kuitenkin pitää vähintään sen aikaa, että sovittelen eteenkin kun sinne pitää ehkä aavistuksen tehdä tilaa. Nyt onnistuu sekin hyvin kun näen helposti jos johonki ottaa kiinne. Nää on nimittäin merkintäänsä nähden aika korkeet.

BJ-40/76
01.05.2015, 22:44
Vaappuu vähemmän? Siis hiluxissahan on jäykkä taka-akseli, joten tuo vaappuminen on täytynyt vähentyä suurimmaksi osaksi jäykemmän runkorakenteen ansioasta?
Ja tuo tilan tarve edessä: Jos renkaat tulee esim. 25mm enempi ulos, niin siinä etupyöräkotelossa pitää (mahdollisesti-) olla edessä/takana sentin verran lisää tilaa verrattuna edelliseen vanteeseen.

Minä laitoin hdj-80 bfg:n all terrainit (285/75-16) kesärenkaaksi, toki ei mikään offikapine, vaan karkeamman renkaan tarve tulee liikkumisesta huonoilla teillä ja pellolla/metsässä, ja lähes aina kärryn kanssa. sekä veneen nostoista ja laskuista soraluiskassa (vene trailereineen noin 2,5-3 tonnia)
Nuo bfg at:t on ns. LT renkaat, siis kantavuutta muistaakseni 1700 kg/kpl siis melkein tuplat, mitä vaaditaan.... mutta runko on siitä huolimatta siedettävän joustava. ja edelliset 285/75-16 bfg at oli 1500kg:n kantavuudella, ja ne kesti kantoja/oksia huomattavan hyvin. (yhden kerran on ollut ongelmia bfg runkojen kanssa, alkoi pykimään nappuloiden välistä, mutta meni takuuseen, siis reklamaatio hoidettiin esimerkillisesti)

Kokemusta on myös oikeista maastorenkaista, mutta tuohon minun käyttöön tuo bfg:n at on paras kompromissi, huomattavan hiljainen, verrattuna esim. bfg:n mutterrain, siedettävän kevyt rullaamaan (verrattuna bfg:n mt ja cooper stt, jotka oli edelliset) ja kestää n.50-70 tkm että kulutuspinta on kulunut vähäksi, siis tuonne 5-6 millin seutuville, mikä alkaa olla jonkin sortin minimi turvallisuuden suhteen, jos meinaa ajella sateessa rajoitusten mukaan)
Toki tuo kulutuskestävyys on ansaittu märkäpidon kustanuksella, siis märkäpito on huomattavasti huonompi, kuin citymaasturin renkaissa.

p.s onhan tuo insan turbo sahara pinnoitettu? Minä testaisin tuota märkäpitoa asiasta tehden, että mahdollinen liukkaus ei tule yllätyksenä....

tekniikkamies
02.05.2015, 17:02
Toi vaappuminen juontaa tässä mun rassissa osaksi siitä kun siinä on varsin korkea ja painava vanerinen peräkoppi. Se vaappuu silloin kun autoa ajaa epätasaisessa maastossa.

Asiaa sain parannettua uusimalla etuiskarit kun ne oli tiensä päässä ja tuntus vanteen tuleminen leveämälle kanssa vaikuttavan asiaa. Sitä mä vähän ihmettelen miks se niin selkeesti vaikuttaa kun ne leveemmälle tulevat on tossa vaan takana ja eteen en ole laittanut mitään. Veikkaisin, että tämä piirre olisi jo hyvällä mallilla jos saan jostain jäykemmät takaiskarit Monroen 4x4 iskarien tilalle.

Insa Saharat näyttäs pelkästään takana perä varustettuna painavaksi pitävän aika hyvin metsässä kun huomioidaan, ettei tää varsinainen off road auto ole, vaan tarkotettu käytännön tekniikkapuuhia helpottamaan ja kärryn vetoon ettei jää sutii joka paikkaan. Nää Saharat on käsittääkseni jotkut pinnatut ja tuntus aika pehmeältä kumilta vaikutti. Hyvänä puolena kun korkeutta joku 82 senttiä karkeasti rullamitalla mitaten.

Varsinkin tavalliseen pakurenkaaseen verrattuna pito huonossa paikassa on ihan eri planeetalta. Tässä hauskaa on kun rupee menee niin hyvin, että kevyttä maastoajoa ajaa jo takaveto päällä.

Kevyet rullaaman on talveks tulleet Hakkapeliitta LT2 235/85/16. Vanhemmat LT:t ei tunnu yhtä kevyesti rullaavilta, mutta ne on kuiteski hiljaset.

BFG AT oli ainakin kaverin Suburbanissa aika hiljanen.

Ennen pidin mud terrain renkaita vähän turhina kun ajattelin huonoa talvipitoa, mutta nyt on myös vähän toisenlaista näkökulmaa kun on päässyt testaamaan sellaisissa paikoissa mihin ne on tarkotettu.

Min mielestä niitä voi ruveta miettii laajempaankin käyttöön varsinkin jos keksii mitkä on "sivistyneemmät" ja kevyemmin rullaavat kuin Insa Saharat. Ne voi olla ihan mainiotkin jos saan henkilöauton taas jossain välissä ajoon, ni ei ole pakko ajaa Hiluxilla niin paljon maantieajoa.

Timoboy
02.05.2015, 18:14
Itse tilasin tuolta Raahen rengas ja laite:sta Maxxis Bighornit 33":na ja vaikka pääosin pikitietä, niin mun korviin suht hiljaiset eikä vetele. Talvet Maxxis trepadorit nastoitettuna samasta firmasta ja on sitten kestävät! Ei vastaakaan pois eikä juuri näytä ajetuilta etes!
Maxxiksen kummit olleet vuosien saatossa kestävimmät, enkä merkkiä vaihda!

ajelija
21.05.2015, 12:16
Toivotaan että olisivat Hankookit 31"10,5R15 hiljaisemmat kuin Maxxis:in 32"11,5R15 Ainakin kuvio paljon miedompi... Syy lähinnä oikeasti ajaa nuo Hankookit loppuun ja säästää Maxxis:seja metsään :) Suzuki miehillehän tuossa maxxis:issa ois tuo kuvio aika lähelle suzukin S:sää :rolleyes:

Renegade
03.01.2016, 17:19
Nostellaas tätä ketjua näin talven tullen jaloilleen... Muistelin että joku oli joskus vailla talvikokemuksia noista Toyon AT -renkaista, enkä nyt searchilla parempaakaan ketjua löytänyt.

Ja nyt kun täällä etelässäkin on hetken ollut talvi (=pakkasta + lunta) niin, lyhyen talvikokemuksen perusteella voin sanoa että hyvät on! Jeepin WH:ssa ollut nyt alkukesästä alla 265/70R17 (about 33") Toyon Open Country AT:t, eikä ole hetkeäkään tehnyt mieli vaihtaa alle pari talvea käytettyjä nastarenkaita.

Nyt puhun siis ihan perus sekalaisajosta päällystetyllä tiellä, eli missään umpihangessa täällä ei ole vielä päässyt ajamaan... Mutta itse yllätyin melko positiivisesti renkaan liukkaan kelin ominaisuuksista. Jäisellä asfaltilla pysähtyy mielestäni ihan yhtä hyvin kuin henkilöauto hyvillä kitkoilla, ja sivuttaispitokin on tuntunut ihan järkevältä. Mukavinta noissa on ehkä ollut yleinen tuntuma liukkaalla, eli rengas ei ole tarjonnut mitään yllätyksiä, vaan käyttäytynyt loogisesti ja ennalta-arvattavasti kaikissa tilanteissa painavan auton alla. Eli kokeillessa pito on lähtenyt juuri silloin, kun sen on olettanutkin lähtevän.

Ainoa syy miksi olisi tehnyt mieli vaihtaa nastat alle oli se, että olis ajanut ne nastat loppuun ja säästänyt noita Toyoja myös kesäkeleille. Ei ollut kesälläkään katukumeja ikävä, sen verran mukavat ja hiljaiset on ollu Toyot ajella.

P.S. Mainospuheesta huolimatta en myy ko. renkaita, mutta pakko mainostaa kun niihin niin tykästyin.:D Väitän, että Toyon AT:t ovat erityisesti maantiekäytössä täysin eri planeetalta kuin kivikautiset BFG:n AT:t.

wikke
03.01.2016, 19:37
A. Mitä nuo ovat jos ei katukumeja?

B. Tämän talven kun niitä sudittelet ja suven siihen päälle ajat, niin seuraavilla liukkailla taika onkin jo loppunut, kun nappuloiden ja lamellien kulmat pyöristyneet...

Arpe
03.01.2016, 20:02
Väitän, että Toyon AT:t ovat erityisesti maantiekäytössä täysin eri planeetalta kuin kivikautiset BFG:n AT:t.

Todennäköisesti näin. Kivikautiset BFG:n AT:t on kulutuspinnaltaan pirun kovaa "kumia" (luetaan:muovia) Kyseisellä kumiseoksella talvipito on heikko,oli pintakuvio mikä tahansa.
Huomaa toki myös siitä että kesä kesältä niissä on edelleen saman verran pintaa. ne vaan kestää..kestää..ja kestää..

Toyot on todennäköisesti lähempänä "kumia" eli pehmeempää seosta jonka ansiosta talvipito on parempi ja pehmeempi rengas on yleensä myös hiljaisempi..
Varjopuolena,että kuluu tietty nopeemmin ku kova rengas.

Pintakuviolla ei talvirenkaassa ole niin suurta vaikutusta pitoon,ku yleensä kuvitellaan.
Pito syntyy sopivan pehmeellä ja oikeanlaisella kulutuspinnan kumiseoksella..

JiPe
03.01.2016, 20:03
A. Mitä nuo ovat jos ei katukumeja?

B. Tämän talven kun niitä sudittelet ja suven siihen päälle ajat, niin seuraavilla liukkailla taika onkin jo loppunut, kun nappuloiden ja lamellien kulmat pyöristyneet...
General Grabber AT2:lla kolmas talvi menossa Jeep WJ:n alla. Vielä löytyy pitoja, pintaa renkaissa jäljellä ~10mm. Voin kyllä suositella talvikumeiksi/ympärivuotiseen käyttöön.

Pauli
03.01.2016, 20:18
Väitän, että Toyon AT:t ovat erityisesti maantiekäytössä täysin eri planeetalta kuin kivikautiset BFG:n AT:t.

Minä taas väitän, että mitkä vaan uudet renkaat on paremmat kuin kivikautiset BFG:n AT:t, jopa uudet BFG:n AT:t on paremmat ;)

wikke
03.01.2016, 21:01
Minä taas väitän, että mitkä vaan uudet renkaat on paremmat kuin kivikautiset BFG:n AT:t, jopa uudet BFG:n AT:t on paremmat ;)

Näinpä. Tämä vain aika monien moduliin tunnu uppoavan...

Timo_L
03.01.2016, 21:38
Minulla oli joskus sarja uutena ostettuja (ja siis myös oikeasti uusia, ei mitään varastossa seisseitä) vanhan mallin BFG AT:ta talveksi, ajoin niillä viikon ja myin pois koska ne oli ihan susipaskat talvikeleihin.

Ostin nyt pienellä riskillä BFG AT KO2:t, 285/75 R16 kokoisina, ovat kevyen kantavuusluokan renkaat. Pikaisella kokeilulla pito jääpolanteella ja pakkaslumella on aivan toiselta planeetalta verrattuna vanhaan. Ei toki ole ihmekään, koska kumiseos tuntui kumilta, eikä muotoon hiotulta pleksiltä..
Katotaan nyt kun saa enemmän kilsoja alle, mutta yhtä hyvin Jeepillä lähti noilla takavedolla liikkeelle kuin mutsin uudella Golffilla missä on tehdasuudet (3kk vanhat) kitkat alla.

Renegade
03.01.2016, 21:38
Hyvä että herää keskustelua. Yritän kootusti vastata... Vastasin tähän ketjuun siksi, että muistelin jonkun kaivanneen näistä renkaista talvikokemuksia.

Ensinnäkin: Nämä eivät ole boggerit, vaan All Terrain -renkaat. Käyttäköön kuka niitä miten haluaa. Ja Jeeppini on ihan perhekäytössä oleva laite, enkä näkisi mitään järkeä siihen MT-renkaita alle laittaakaan... Nämä renkaat edelleen menee mun mielestä kuvioltaan ja osittain ominaisuuksiiltaankin jonnekin normaalin katukuvion ja mutikan välimaastoon, joten omasta mielestäni toi AT on näille ihan kelpo nimitys. Olen ajanut näillä kesällä myös kevyesti maastossa. En missään suossa, mutta sellaisessa paikoissa, etten noilla vanhoilla 255/50R20 -"katukumeilla" olisi selvinnyt.

Eli en väitä näiden olevan maastokumeja, ja kuten sanoin, keväällä on alle laitettu ja toistaiseksi toimii myös talvella hiton hyvin. Mulla oli myös General grabber AT2:t XJ:ssä, joilla menin yhden talven, eli ko. renkaiden ensimmäisen talven... Noi Grabberit vaan on aika samanlaiset kuvioltaan kuin BFG:n AT:t, mutta veikkaan että Generalit on pehmeämpää seosta kuin BFG:t. Mutta en silti laittaisi noita Toyon AT:ta ja Grabberin AT2:ta samalle viivalle. Ja eri rengashan se on alunperinkin; Toyossa on lamellia ja Generalissa ei, ainakaan samassa suhteessa.

Ja jos joku ei ymmärtänyt, niin kivikautisella tarkoitin kuvion keksimisvuotta enkä kumin paistovuotta... Tottakai kuluneet renkaat on kuluneita myös suorituskyvyltään. Eli edelleen väitän, että "mitkä tahansa" renkaat (edes uudet) ei ympätivuotisessa yleiskäytössä piekse edes uusia BFG:n AT -kumeja, saati sitten näitä Toyoja. Jos siis laitetaan samalle viivalle "uusien"renkaiden kanssa.

Ja renkailla on edelleen ajeltu se n. 10 tkm. Eli ovat uutta vastaavassa kunnossa. Se, miltä ne tuntuu ensi talvena on ihan eri asia. Varmasti huonommilta, vaikken usko että lamellien teho on kokonaan hiipunut.

Edelleen suosittelen näitä, jos joku haluaa autoonsa jotain muita ympärivuotisia käyttörenkaita kuin MT -kuvioisia.


Edit:

Muistuksena vielä, nämä renkaat ja niistä saadut kokemukset on 6-7 vuotta vanhasta koko perheen käyttöautosta, jolla ei (yleensä) mökkitien ulkopuolella käydä. Tällä autolla ajetaan siis pääsääntöisesti etelän talvisissa taajamissa, ja kelpaapahan renkaat talvella myös rouvalle! Enkä autoa edes antaisi vaimolle ajoon, jos siinä olis BFG: AT:t alla... Ja kuten sanoin, en näitä edes myy, joten kaikki saa edelleen ajella millä haluavat. Mutta jos joku vastaavaan käyttöön uusia ympärivuotisia käyttörenkaita halua miettiä, niin suosittelen vahvasti. Jos ajelisin suurimman osan kilometreistä päällystetyn tien ulkopuolella yksinäni ja yhtään vanhemmalla autolla niin valintani voisi olla toinen.

Timo_L
04.01.2016, 12:26
... Enkä autoa edes antaisi vaimolle ajoon, jos siinä olis BFG: AT:t alla..

En tiedä oletko tutkinut uuden ja vanhan mallin BFG AT:n (ts. AT KO ja AT KO2) eroja? Niissä on muutamia muutoksia keskenään vaikka kuvio on pysynyt lähes samana. Nappuloissa on lamellit hieman erilaiset - ja se oleellisin ero on että kumiseos on nyt ihan oikeaa kumia, eikä mitään hiton kovamuovia.
Jenkeistähän on jo kuulunut äpinää, kun eivät enää voikaan ajaa samoilla renkailla 200tkm tai 10 vuotta, vaan renkaat kuluu jo viimeistään 50-60tkm ajolla loppuun :D

Vanhaa AT KO:ta en olisi suositellut kenellekään, en oikein edes kesäkäyttöön. Kuten sanoin itsellä vanhan mallin BFG AT KO oli ihan susipaska rengas talvella, pitoa ei ollut oikein missään olosuhteissa. Märällä asvaltillakin pito oli surkea.


Uusi malli tuntuu paljon paremmalta. Vertailukohtana minulla oli nyt tosiaan Golf Sportsvan uusilla kitkoilla kun ajoin samoissa olosuhteissa, ja Jeep lähti takavedolla jääpolanteelta AT KO2:lla ihan hienosti - kuten myös pysähtyi.
Ei nämä tietenkään oikeita talvirenkaita päihitä, ja AT- kumeista esim. Goodyear Wrangler Duratrac olisi paremmilla lamelleillaan ja paremmalla kuviollaan varmasti toimivampi niin pakkautuneella lumella kuin syvemmässä hangessa. Mutta silti jo ensituntumalta AT KO2 yllätti positiivisesti, siinä missä vanha AT KO tuntui pohjanoteeraukselta heti ensi metreistä lähtien. Kantavuusluokka molemmissa kumeissa on ollut käytännössä sama, nämä nykyiset vain on hieman leveämmät - ja n.300kg painavamman Jeepin alla.

Renegade
04.01.2016, 16:56
En kyllä ole tohon uuteen tutustunut, eli puhun tosta vanhasta AT KO:sta. Sen lisäksi on kokemuksia siitä Grabber AT2:sta. Olisin ostanut silloin alunperin noi Duratracit jos niitä olis jostain järkevään aikaan ollut saatavilla. Kun ei ollut niin otin noi Toyot kun löyty suoraan hyllystä ja oli vieläpä järkevän hintaiset.

Ja onhan noissa uusien renkaiden kumiseoksissa eroja, ja varmaan se lamellointi on toinen olennainen asia mikä tohon talvipitoon vaikuttaa. Mutta jos näillä kumeilla sen 50-60 tkm ajelee ympäri vuoden, niin että pito ei olennaisesti heikkene, niin ovat mielestäni maksaneet itsensä takaisin. Mielummin ostelen uusia suorituskykyisiä renkaita parin, kolmen vuoden välein, kun ajelen ikuisesti puolikuntoisilla kumeilla. Mielummin vaihdan käyttöautosta renkaat siinä vaiheessa kun ne ei enää toimi, kuin siinä vaiheessa kuin kulutuspinta on alle sallitun...

Timo_L
04.01.2016, 17:32
Tuli tänään kurvailtua toistasataa kilsaa tänään pk- seudulla noilla renkailla. Jamantille mennessä loppupään pari mäkeä tuli nätisti ylös takavedolla, ekassa isommassa (pakkautunutta lunta alla ja pakkaslunta päällä) mäessä pysähdyin mäkeen ja koitin takavedolla liikkeelle. Hienosti lähti. On nämä aivan eri renkaat kuin vanha BFG:n AT:t :)

Minulla oli ykkösvaihtoehtona GY Duratrac, mutta ei ollut saatavilla. Toyon Open Country AT:ta mietin myös, mutta olisin halunnut uudemman version mitä ei ollut oikein saatavilla haluamassani koossa sillä aikataululla kuin tarvitsin.

2,4TD
08.01.2016, 05:55
Ja noihin renkaisiin vaikuttaa paljon auto minkä alla ne on ja toki minkä kokoiset.
On noitakin kun kehuu miten MT renkailla pärjää hyvin talvella.
Joskus aikoinaan HJ.n alla ajelin noita BF At kumeja ja pärjäsi talvella hyvin, samoin Rokyn alla, en muista oliko noi mitkä Hilussa oli uudemman vaiko vanhemman sukupolven BF At renkaat mutta susiliukkaat paskat.
Joskus Coopper Discover renkaat oli ja nastoilla, uudesta asti sivupito täys 0.lla, muutama tuttu moitti samaa.
Eikös tuo Toyo ole jossakin autossa ensiasennuskumina? Kaveri noilla ajellut useammman vuoden, tötterössä alla ( vanha 4-transu) ja tyytyväinen, ei halvimmasta päästä kylläkään ostaa.

Timo_L
08.01.2016, 09:13
Joskus aikoinaan HJ.n alla ajelin noita BF At kumeja ja pärjäsi talvella hyvin, samoin Rokyn alla, en muista oliko noi mitkä Hilussa oli uudemman vaiko vanhemman sukupolven BF At renkaat mutta susiliukkaat paskat.

Uudempi malli tuli myyntiin Suomessa viime vuonna. Rengaskoko ja auto minkä alla vaikuttaa toki paljonkin - ja vaikuttaa se renkaan kantavuusluokkakin. Korkeamman kantavuusluokan renkaissa voi hyvin olla jäykemmän rungon lisäksi myös kovempi kumiseos -> kevyeen autoon väärä rengas niin pito on olematon.

Tuossa eilen pyörin taas Jeepillä ympäri kaupunkia enemmän ja vähemmän jäisiä katuja koko ajan takavedolla, edelleen olen tyytyväinen AT KO2:een. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuu ja tulee liukkaampaa jäätä ja nuoskalunta.. voi vielä mieli muuttua :D

2,4TD
08.01.2016, 19:04
Uudempi malli tuli myyntiin Suomessa viime vuonna. Rengaskoko ja auto minkä alla vaikuttaa toki paljonkin - ja vaikuttaa se renkaan kantavuusluokkakin. Korkeamman kantavuusluokan renkaissa voi hyvin olla jäykemmän rungon lisäksi myös kovempi kumiseos -> kevyeen autoon väärä rengas niin pito on olematon.

Tuossa eilen pyörin taas Jeepillä ympäri kaupunkia enemmän ja vähemmän jäisiä katuja koko ajan takavedolla, edelleen olen tyytyväinen AT KO2:een. Katsotaan nyt kun kelit lauhtuu ja tulee liukkaampaa jäätä ja nuoskalunta.. voi vielä mieli muuttua :D

Kaikki noi kumit oli 31x10,5x15 kokoluokassa, eli sama kantavuus tietääkseni.
Eli jos toi uusi tuli vasta tuolloin niin kaikki mulla olleet oli noita vanhoja ja toiminta muuttui autojen mukaan.
Noi viimeiset BF.n kumit on MT KM2 ja viime syksynä ostetut, Ka nastoilla eikä ollut ihastusta niihinkään Hiluxin alla :D

Samikoo
03.09.2016, 10:35
Nostellaan tätäkin ettei tarvitse uutta ketjua avata.

Eli renkaiden valinnan vaikeus piinaa miestä. Vaihtoehtoina XJ:n alle ovat mm. GY Duratrac, Toyon Open Country M/T tai vaikkapa GT Radialin Adventuro M/T. Nämä siitä syystä että 31" kokoisena hinta jää aikalailla samaksi, riippuen tietysti ostopaikasta. Eli sarja saisi maksaa n. 500€.

Autolla ajetaan enimmäkseen piki- ja sorateitä, mutta maasto-ominaisuuksista en tahtoisi tinkiä. Kilometrejä tulee kuitenkin vuosittain kohtuullisen vähän (n. 10tkm) joten pieni vierintävastus ei ole ykkösenä valintakriteereissä. Myös rengasmelun kanssa pystyn elämään.

Plussa olisi jos samoilla renkailla pärjäisi ympäri vuoden (kuten Duratraceilla), mutta edelleen maastoajon kesällä pitää onnistua. Duratracit olisivat varmasti fiksuin vaihtoehto, ainoastaan kuvion toiminta metsässä mietityttää. Näitä sai Camskillistä taas hetken, ja arpomisen aikana ne myytiin taas loppuun... Eli nyt on aikaa miettiä vaihtoehtoja.

Aiempaa kokemusta karkeista renkaista on Insan Saharoista, jotka LN65:n alla olivat maastokäytössä mielestäni todella hyvät, eli paremmasta en tiedä. Niillä en tosin kadulla ajellut, enkä taida pinnoitettuja tällä kertaa hankkia.

Eli kokemuksia kaivataan, jos sellaisia löytyy.

khager
03.09.2016, 17:41
Kokemusta GT Radial Adventurosta, sateella ei mitään pitoa. Kova rengas, joten kestää kulutusta.

Matti_
03.09.2016, 18:16
Kokemusta GT Radial Adventurosta, sateella ei mitään pitoa. Kova rengas, joten kestää kulutusta.

Ostin kaverilta käytetyt gt radialit millä ajettu 60tkm. Pintaa 10 mm vielä jäljellä, saa nähdä miten suzukin alla toimii?

kenni_
03.09.2016, 18:33
Ostin cooperin st maxx. Mielestäni todella hiljanen ja hyvä ajaa tiellä. Maastosta ei oo vielä kokemusta.

Samikoo
04.09.2016, 06:29
Ostin kaverilta käytetyt gt radialit millä ajettu 60tkm. Pintaa 10 mm vielä jäljellä, saa nähdä miten suzukin alla toimii?

Eli GT:t karsiutuvat omalta listalta pois, vaikka olisivatkin nuukalle miehelle omiaan. Kuvionkin puolesta talvikäytön voi unohtaa, ja jos kumi on todella kovaa ei pitoa voi olla hirmuisesti.