View Full Version : Leveet vai kaposet renkaat lumelle?
Kilppari
14.02.2013, 15:42
Niin,eliikäs millisilla renkuloilla Hiluxi etenee parhaiten lumessa?
Levät,joissa enempi pitopintaa vai kaposet jotka alkaisi löytämään kovaa pohjaa upotessaan?
Ja jos jotaikin merkkisuosituksia niin otetaan ilomielein vastaan.
Bonuskyssäri, kunkas isot gummekset tossa -99 Hiluxissa mahtaa pyöriä,orginelli jousituksella?
Kiitos.
Haulla löytyy vaikka mitä. Jos jokin askarruttaa mieltä niin ei kannata kiusata meitä kaikkia käyttäjiä aloittamalla uusi topickki koska seuraavalla kerralla on taas yksi lisää mukana vaikeuttamassa hakuja.
Esim tossa yksi tästä samasta aiheesta.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93434
omasta kokemuksesta vakio hojoilla. jotku 16" kapiat katu nakeilla meni 50% paremmin kun 33" 12,5 allterraineilla.
tekniikkamies
14.02.2013, 16:46
Mulla tossa on otteeseen merkattuna 235/85/16. Tämän rengaskoon etenemistä puoltas se, että ketjut on mahdollista laittaa ainakin taakse.
255/85/16 oli enemmän harrastehenkisempi, mutta mahtaako niitä saada oikeana talvirenkaana kovinkaan helposti?
Ei tällä vakiona ja katurengaspaineilla paljon tän kummemmissa paikoissa ajele:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/hilux/oli%20pikkasen%20lunta.jpg
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/hilux/luminen%20tie%20235%2085%2016.jpg
Joku Hakkapeliitta LT2:nen vois olla vaihtoehto tässä 235/85/16 koossa. Mulla ainakin vanhemmassa versiossa rengaspaine vaikuttaa paljon rullausherkkyyteen. Siksi on tälkin hetkellä aika kovat paineet ettei veisi niin paljoa soppaa.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen riippuu ihan siitä, ajetaanko pakkantuneella lumella jossa on vaikka vähän irtolunta päällä, vai koitetaanko mennä 50+ cm syvässä hangessa. Syvässä lumessa ehdottomasti mahdollisimman leveät ja halkaisijaltaan suuret renkaat, paineet niin alas kuin pystyy. Jos enemmän tiekäyttöä ja kovapohjaista silmälläpitäen missä ei ole kauhean sybää irtolunta päällä, niin juuri joku 235/85 R16 tai 255/85 R16 toimii aika mukavasti. Tuota 255/85 R16 rengasta tosin ei kovin valmistaja tee, ainakaan oikeana talvirenkaana.. 33 x 10.50 ei myöskään ole ihan mahdoton, ei kuitenkaan ole kuin 265 leveä
tekniikkamies
14.02.2013, 17:13
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen riippuu ihan siitä, ajetaanko pakkantuneella lumella jossa on vaikka vähän irtolunta päällä, vai koitetaanko mennä 50+ cm syvässä hangessa. Syvässä lumessa ehdottomasti mahdollisimman leveät ja halkaisijaltaan suuret renkaat, paineet niin alas kuin pystyy. Jos enemmän tiekäyttöä ja kovapohjaista silmälläpitäen missä ei ole kauhean sybää irtolunta päällä, niin juuri joku 235/85 R16 tai 255/85 R16 toimii aika mukavasti. Tuota 255/85 R16 rengasta tosin ei kovin valmistaja tee, ainakaan oikeana talvirenkaana.. 33 x 10.50 ei myöskään ole ihan mahdoton, ei kuitenkaan ole kuin 265 leveä
Perstuntuma olis sensuuntanen, ettei vakio Hiluxissa riitä kunnolla paino tiellä 235/85/16 leveemmälle varsinkaan jo vähän vanhana kumina. Lisäks 2LTII konees vakiona paukkujen riittävyys meinaa kans loppua, että ajaminen on vielä kivaa.
Jos näillä ei ole väliä, 255/85/16 renkaas olis paineenlaskuvaraa varmaan ihan kivasti ja 265/75/16 samankorkuinen kuin 235/85/16.
Yks logiikka on meinaako käyttää ketjuja vai ei. Jos meinaa, sit ehkä vaan 235/85/16. Heh, no ehkä kivointa olis laittaa 255/85/16 jos niit tehtäs talvirenkaaks tarkoitettuja ja tehä tilaa vähä ketjuillekin :D
Ei taida olla ainoata oikeaa vastausta, mutta leveä boggeri beadlockeilla, että voi laskea ilmanpaineet lähelle nollaa toimii ihan hyvin lumella ja muuallakin.
Tässä on paineita joku 0,2
http://www.youtube.com/watch?v=wN_h-sfen3k&list=UUfbgFRbA5gkdG4gHlWsKtGA&index=4
eikä menny pohjia myöten paitsi ehkä hetkellisesti, lunta noin metrin verran.
Palstalainen coilyzukin susukissa suht pienet boggerit ja hyvin etenee jos vertaa moneen jollain muulla renkaalla varustettuun.
Tossa tulee suzuki boggereilla ja jeeppi olikohan wranglereilla aika helposti ton pienen mäen ylös, samassa paikassa oli auto aikaisemmin ainakin 32" kapeilla hyvillä enempi katukuvioisilla nastarenkailla, eikä noussut ilman vinssiä edes lukot päällä
http://www.youtube.com/watch?v=NUk4u-AhYPY
Ja riippuu käytöstä. Oma tarve puoltaa leveetä kumia mutta jos pitäisi ajella jotain auraamattomia mettäauto teitä niin se kapea rengas lienee parempi.
Raja tulee jossain kohtaa aina vastaan ja sitä saa siirrettyä tai jopa poistettua ketjuilla. Ja ketjujen kanssa menee kyllä vaikka ei optimi kumit olisikaan alla...
Porvoon Hilma
14.02.2013, 18:23
Niin,eliikäs millisilla renkuloilla Hiluxi etenee parhaiten lumessa?
Levät,joissa enempi pitopintaa vai kaposet jotka alkaisi löytämään kovaa pohjaa upotessaan?
Ja jos jotaikin merkkisuosituksia niin otetaan ilomielein vastaan.
Bonuskyssäri, kunkas isot gummekset tossa -99 Hiluxissa mahtaa pyöriä,orginelli jousituksella?
Kiitos.
Ei muuta kuin omat kokemukset. 235/70x16 insa saharat alla hyvällä kulutuspinnalla. Menee ehkä suunnilleen akselin korkuisessa lumessa tasamaalla ilman kuormaa huudattamatta, mutta kun laittaa lavan täyteen rankaa, niin meno vaan paraneee eli menee mäissäkin ja syvemmällä lumessa. Tästä voisi päätellä, että jos paljon kuormaa, niin menee kapeammallakin koska jyystää hangen pohjaa myöten. Jos taas kevyt auto, niin sitten tuollaiset leveät.
Olen ajanut vaan sen verran vähän, että joku paremman kokemuksen omaava voisi vahvistaa tai kumota tän.
Kapea rengas toimii niin kauan, kun se kapea rengas kaivaa pohjalta pitoa eikä ole maha (tai jos oikein paksua lunta niin akselit) hangessa kiinni. Jos on syvää hankea niin kapea rengas ei pysty kaivamaan tarvittavaa pitoa kovalta maalta, vaan auto uppoaa pohjaa myöten lumihankeen ja siitä ei enää mihinkään kulje. Siinä vaiheessa mahdollisimman leveä ja halkaisijaltaan suuri rengas matalilla paineilla toimii ylivoimaisesti parhaiten.
Kapea rengas toimii niin kauan, kun se kapea rengas kaivaa pohjalta pitoa eikä ole maha (tai jos oikein paksua lunta niin akselit) hangessa kiinni. Jos on syvää hankea niin kapea rengas ei pysty kaivamaan tarvittavaa pitoa kovalta maalta, vaan auto uppoaa pohjaa myöten lumihankeen ja siitä ei enää mihinkään kulje. Siinä vaiheessa mahdollisimman leveä ja halkaisijaltaan suuri rengas matalilla paineilla toimii ylivoimaisesti parhaiten.
Juurikin näin ja lisäksi pakkaa sotkee vielä pakkanen, tai sen vähyys. Pakkaslumella saattaa mennä paksussakin kinoksessa, mutta nuoskalumella ei meinaa pitoja löytyä. Pohja kiillottuu joutuin jos suttaamaan pääsee.
No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin.
Multa ääni kapeille kumeille.
No kerronpa omat kokemukset kans, vakio tai melko vakio autoon ehottomasti kapeet kumit talvella.
Mulla oli joskus 35/13.5 mudzillat meses ja niillä ei kyl tehny mitään lumihangessa, oli itelle kyl melkoinen kummastus kun piruuttani koitin 31/10.5 all terraineilla mennä samas hangessa ja ne pesi kyl mennen tullen noi leveet mudzillat. Leveet vie vain älyttömästi tehoa autosta kun joutuu ns. auraan ja suttaan sitä lunta ennekuin saa pohjasta pitoa. Islannissa ja vastaavissa mestoissa sitten vähän eri juttu kun lunta on metreittäin.
Multa ääni kapeille kumeille.
Avainsana tässäkin on se, että matalassa hangessa (tai vähän syvemmässäkin pakkaslumessa) kapea rengas menee useimmiten paremmin kuin leveä. Mutta heti kun lunta on niin paljon että auton pohja hankaa reilusti vastaan, niin sillä kapealla renkaalla ei tee mitään. Kuviokin ratkaisee paljon, siinä missä toinen 35 x 12.50 menee hyvin, niin toisella kuviolla oleva samankokoinen voi olla ihan paska.
Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä.
Lerssinen
15.02.2013, 07:08
Mulla on ny nuo 235/85/16 kummit ja oon tykänny kokoluokasta ku hullu puurosta :) Passaa ajo-omituisuuksiin tuommosessa laviskassa ja on ainaki tähän mennessä kulkenu siitä mistä olen yrittänytkin mutta ei täällä ole edes puskurihankia missään..
"31 palleroilla ja vastaavilla on ollu melko sliperiä menoa nastoista huolimatta ja hangessa ei oo päässy tätäkään vertaa..
Jos autossa loppuu potku kesken isojen renkaiden kanssa, niin syyllistä kannattaa etsiä liian pitkistä välityksistä. Minun mielestä on ihan selvää, että vakiota isompi rengaskoko pitää kompensoida riittävän tiheillä välityksillä.
Jaa niin ettäkun hommaa riittävän isot renkaat heti aluksi niin siitä se varustelukierre sitten alkaa... :D
Mulla oli siinä meses aikoinaan kans 235/85/16 fedima extremet ja ei kyl silloin sellasta hankea ollukkaan mistä se ei olisi mennyt. Mutta riippuuhan se paljon siitä lumen rakenteestakin.
Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:
Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata.
Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta:D, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään :D
Tässä naapurin isoa nelikko jontikkaa odotellaan;)
Orkkisautoon kun renkaita ollaan hakemassa, niin tässä yks parasta-aikaa päällä oleva tilanne:
Eli vakio pitkässä patruunassa 33x10,5 mutiaiset sekä "lukko"akselit ja uuseemman kerran plussan puolella käynyt keli, vaikka oli vauhtia pikkasen ja SD33Tssä senverran voimaa, että noista renkaista jaksaa kuvion avata.
Ei oo mitään jakoa, 60-70cm suojapaskalunta vastassa ja autohan on jokapaikasta lumenpäällä kannossa, vaik mutiaiset yrittää kyl löytää jotain kesäntapasta tosta naapurinpellosta:D, ei liiku mut eipä vakiontarvii ton syvemmässä mennäkkään :D
Tähän auttaa ainoastaan mahd.levee rengas 0.2bar paineet äärimmäisen tiheä välitys ja tyhjäkäynnillä eteenpäin. Sitä ei usko ennenkuin sen näkee..
Ei taida olla ainoata oikeaa vastausta, mutta leveä boggeri beadlockeilla, että voi laskea ilmanpaineet lähelle nollaa toimii ihan hyvin lumella ja muuallakin.
Tässä on paineita joku 0,2
http://www.youtube.com/watch?v=wN_h-sfen3k&list=UUfbgFRbA5gkdG4gHlWsKtGA&index=4
eikä menny pohjia myöten paitsi ehkä hetkellisesti, lunta noin metrin verran.
Palstalainen coilyzukin susukissa suht pienet boggerit ja hyvin etenee jos vertaa moneen jollain muulla renkaalla varustettuun.
Tossa tulee suzuki boggereilla ja jeeppi olikohan wranglereilla aika helposti ton pienen mäen ylös, samassa paikassa oli auto aikaisemmin ainakin 32" kapeilla hyvillä enempi katukuvioisilla nastarenkailla, eikä noussut ilman vinssiä edes lukot päällä
http://www.youtube.com/watch?v=NUk4u-AhYPY
"Lunta noin metrinverran"Tainnu katketa mitta puolestavälistä!
"Lunta noin metrinverran"Tainnu katketa mitta puolestavälistä!
Joo ymmärrän jos tuntuu sinun mielestäsi mahdottomalta autolla ajo metrin lumihangessa tietäen minkätasoista kalustoa sulla on käytössä, boggeri on 94 cm halkaisijaltaan, eikä sutinut tossa vielä maata esille, kuten joissain paikoin teki ja paikoitellen niin tiivistä lunta että leveet renkaat eivät uponneet kovinkaan syvälle, joissain paikoin edettiin tolla Arpen mainitsemalla tyylillä toisaalla joutui vaan hapettaan, tonkin nuoska kerroksen alla oli alkutalven pakastuneet lumet. Ei tullut kyllä kuitenkaan kovin järjestelmällisesti eripaikoilla olevien kinostumien korkeuksia mittailtua, kun en tajunnut miten merkittävä asia se joillekin voi olla. Varmaan joissain paikoin oli esim.vain noin puolimetriä.
lavanelikko
16.02.2013, 16:56
Joo ymmärrän jos tuntuu sinun mielestäsi mahdottomalta autolla ajo metrin lumihangessa tietäen minkätasoista kalustoa sulla on käytössä, boggeri on 94 cm halkaisijaltaan, eikä sutinut tossa vielä maata esille, kuten joissain paikoin teki ja paikoitellen niin tiivistä lunta että leveet renkaat eivät uponneet kovinkaan syvälle, joissain paikoin edettiin tolla Arpen mainitsemalla tyylillä toisaalla joutui vaan hapettaan, tonkin nuoska kerroksen alla oli alkutalven pakastuneet lumet. Ei tullut kyllä kuitenkaan kovin järjestelmällisesti eripaikoilla olevien kinostumien korkeuksia mittailtua, kun en tajunnut miten merkittävä asia se joillekin voi olla. Varmaan joissain paikoin oli esim.vain noin puolimetriä.
Hiukka OT, mutta ens kerralla sitten tarkkuutta tohon mittailuun:rolleyes::rolleyes::rolleyes: On toi eteneminen näköjään senteistä kiinni ennenkuin tulee kateus peliin:rolleyes::rolleyes::rolleyes: No joo, sori, mutta oli pakko päästä sanomaan, kun omasta on vakiojouset ihan loppu ja uusia varten rahoitusta odotellaan:o:o:o
Niin, ei se isokaan auto hangen läpi mee ku on tarpeeks leveet kumit pikkupaineilla. Just alkuviikosta testailtiin, 15.50" levee kumi Volvon alla ja ainakin 20 cm paksu kerros jäi tamppaantuneen jäljen alle, kun siis puhtaaseen hankeen teki uraa.
Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."
Tähän auttaa ainoastaan mahd.levee rengas 0.2bar paineet äärimmäisen tiheä välitys ja tyhjäkäynnillä eteenpäin. Sitä ei usko ennenkuin sen näkee..
Tuo on totta, hiukan sama asia kuin suolla hiippailu, kerran sutasee niin siinä on, hidas eteneminen niin lumi tamppaantuu nätisti alle, mutta hiukankin liian kova vauhti tais suttaa niin läpi menee ja sitten istuu.
Läjä etenee vielä 33/12.5 renkailla tällälumella kun ottaa kaikki ilmat poikkeen. tosin välillä joutuu kierroksia antamaan että nousee pinnalle kun lumi semmosita höttöä ja ilman kerroksia. leveemmät ois poikaa
omia kokemuksia alterain 33 12,5 piti hunomin kun 33 9,5 joka paikasssa sama auto eri renkaat kulutus pintaa 1,5 molemmissa .dicoverin kitka nastat 235 75 toimi hyvin mettätien pohjaa pitkin ajellessa kun on vaan jotai kovaa pohjalla ei menny nappula kumin kans nii hyvin van kun laittaa traktori kuvion renkaat ja ampuu kuorma auton nastat niihin ni kyllä pääsee paremmin kun millää nappula kumila van ei tiellä ole kyllä hyvä ajella
tekniikkamies
17.02.2013, 12:08
Minkäslaisia tapoja poistaa lunta vanteiden sisältä olette keksineet kun mulla ainakin sitä tuppaa jäämään ja jäätymään vanteiden sisään, jonka jälkeen ei ole hyvä ajaa maantienopeuksia?
Ei ole mitään lämmintä tallia autolla, jonne sen veisi sulamaan.
Tossa vaikka muutama talvi takaperin kuvaa testailemassa mihin 235/85/16 renkailla voi ajaa lumessa:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/hilux/lumessa_parkkipaikalla.jpg
Lumessa möyrimisintoa rajoittaa ainakin kolme asiaa:
- lumi pitäisi saada vanteiden sisältä hetimiten pois
- etenemisen rajamailla takapää tuppaa ruveta pompottamaan eikä tee taatulla autolle hyvää
- pitäs päästä hiljaa ajamalla koska hapettaminen ei sekään ole autolle eduksi ja polttoainetta palaa liikaa
Näitä asioita auttamaan olen miettinyt, että kunnollisen paineilmavarustuksen avulla voisi vaikka tuumaseen paineilmaletkuun kiinnittää 3/4" tuuman hanan ja siihen taivutetun ja päästä sopivasti litistetyn putsausputken, jolla vanteiden sisältä puhaltaisi tuoreen lumen heti pois ennenkuin se jämähtää. Puhaltaisi painesäiliöllä vaikka yhden vanteen kerrallaan jos säiliötilavuus kymmeniä litroja ja sitten taas antaisi kompressorin täyttää säiliön.
Samaa systeemiä hyödyntäen voisi myös rengaspaineita muutella, jolloin hiljaakin ajamalla pääsee pitemmälle, silloin vissiin olisi hyvä ratkaista kosteuden poisto paineilmasta, ettei sitä keräänny liiaksi renkaisiin.
Minkäslaisia tapoja poistaa lunta vanteiden sisältä olette keksineet kun mulla ainakin sitä tuppaa jäämään ja jäätymään vanteiden sisään, jonka jälkeen ei ole hyvä ajaa maantienopeuksia?
Itse aina putsaan kädellä tms. enimmät, ja loput lähtee ku ajat jarrua lahaaten hetken matkaa :D Oikein pahoissa tapauksissa ei auta ku ottaa rengas pois.
tekniikkamies
17.02.2013, 12:50
Itsenaina putsaan kädellä tms. enimmät, ja loput lähtee ku ajat jarrua lahaaten hetken matkaa :D Oikein pahoissa tapauksissa ei auta ku ottaa rengas pois.
Mulla on tollainen omatekoinen työkalu ikäänkuin tavallista pientä paineilmaputsaustyökalua tehokkaammaksi, sen verta olen testaillut, että pienien puhallustyökalujen teho ei riitä kunnolla irroittamaan lunta jos se on päässyt kovettumaan:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/sandblasting/kompakti_putsausputki.JPG
Tätä pystyy käyttämään ainakin jo 50 litran säiliötilavuudella ja välissä on ollut 1" sisähalkaisijalla oleva paineilmaletkut. En ole kokeillut tätä vielä lumen poistoon.
Tämä on pienikokoinen, lisäksi tarkoitus tehdä rajumpi työkalu rajumpaan käyttöön kun 1000 litran säiliökin on olemassa...
lavanelikko
17.02.2013, 14:53
Joku oli joskus muistaakseni... Tehtaillut jonkinlaisen kiinnityksen harjoille jarru-/akselinosiin jatkuvaan vanteen putsaamiseen lumesta. Tai sitten oon taas nähnyt märkiä unia... Mutta voishan tuo toimiakin, vai voisko???
olenko minäkö
17.02.2013, 19:30
itelläni on 7.5/16 RENKAAT lumeen ja kyllä menee tosn ne on vuodelta 85 lapin kumi pinnottanu.
olenko minäkö
17.02.2013, 19:31
itelläni on 7.5/16 RENKAAT lumeen ja kyllä menee tosin ne on vuodelta 85 lapin kumi pinnottanu.
15/38,5 pökkyrä pelasi hiluxusen alla aivan hianosti umpi hangessa ku ajeltiin. Lunta oli joku 50-60cm ja paikoin enempi. Välillä joutu kyllä ottaan pakkia ku keräsi eteen nii paljo lunta:D
wuntzikka
17.02.2013, 21:02
mites sitten tuohon lumenkeräykseen/putsaukseen liittyen nää jenkkiversiot... aikas herkästi on rumpujarrut takana aamulla todella kovassa jäässä jos saa kosteutta edellisenä päivänä?
mitä nyt lukenu/kuullut, niin tekee myöskin kesäisin sitä et, takajarrut jumissa seisonnan jälkeen. on sitten saanut kosteutta jollain tavalla (esim. pesu, talvella lumi/vesi) sinne ja jumivat hyvin.
rami teki sitä ja niin myös chevyn tekele tekee samaa. pitäiskös jarruja säätää kauemmas?
tekniikkamies
17.02.2013, 22:00
mites sitten tuohon lumenkeräykseen/putsaukseen liittyen nää jenkkiversiot... aikas herkästi on rumpujarrut takana aamulla todella kovassa jäässä jos saa kosteutta edellisenä päivänä?
mitä nyt lukenu/kuullut, niin tekee myöskin kesäisin sitä et, takajarrut jumissa seisonnan jälkeen. on sitten saanut kosteutta jollain tavalla (esim. pesu, talvella lumi/vesi) sinne ja jumivat hyvin.
rami teki sitä ja niin myös chevyn tekele tekee samaa. pitäiskös jarruja säätää kauemmas?
Melkeen veikkaisin, että jo tolla mun pikkusella putsausputkella lentäs lumet pois, voi olla, että vanteiden putsaukseen pitäs tehdä mutkalla varustettu versio:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/sandblasting/kompakti_putsausputki.JPG
Tavallisella kaupan pienellä puhallus välineellä, että periaatteessa vanteen suuntaisesti ikäänkuin ilmapyörrettä puhaltaen saattas lumi lähteä pois jos se ei ole vielä jäätynyt.
Tolla lähtee muunlainen ainakin kuivunut lika kesällä ihan hyvin jollain 8 barin paineella.
Huono puoli noissa paineilmahommissa on, että kannattaa käyttää kuulosuojaimia ja ehkä silmäsuojaimiakin.
Tosta tuli mieleen mitäs jos vanteiden sisään oliskin kiinteästi ilmasuuttimet, joita käytettäs hytistä käsin, mutta se voi olla vaikea toteuttaa jos pitää olla paksua letkua.
Toi paineilmalla putsaaminen tuntuu vähän lapselliselta jos käyttössä on vaikka pitkä 10 mm paineilmaletku ja tavallinen pieni paineilmapistooli pikaliittimen kera. Homma muuttuu vähän erilaiseksi kun kiinnittää putsauspään riittävän kokoisen pallohanan kanssa suoraan 25 mm sisähalkaisijan paineilmaletkuun. Sillä putsautuu hyvin jo viljankuivaamot ja leikkuupuimurit, luulisi vanteenkin putsautuvan ja putsattava aines ei kerkiä jämähtää.
Minkäslaisia tapoja poistaa lunta vanteiden sisältä olette keksineet kun mulla ainakin sitä tuppaa jäämään ja jäätymään vanteiden sisään, jonka jälkeen ei ole hyvä ajaa maantienopeuksia?
Avonaisemmat aluvanteet. Tommoset mulla, eipä oo mitään kertyny/jääny sisään:
http://rimzoneonline.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/XD8017M-ANGLE-296x300.jpg
enimmät lumet tulee yleensä potkittua pois. eipä huomannu pökkyröillä vaikka etuset oli lunta täynnä et ois enempää puistanu. melekeen paremmat oli ajjaa:D..tosin juuri 70 kovempaa tohtinu ajjaa ku oli nii pirun liukasta.
tekniikkamies
17.02.2013, 22:23
Avonaisemmat aluvanteet. Tommoset mulla, eipä oo mitään kertyny/jääny sisään:
http://rimzoneonline.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/XD8017M-ANGLE-296x300.jpg
Mistäs muuten aluvanteita etsiässä pystyy päättelemään kestävyyttä, noissa peltivanteissa mun menetelmä on ollut sellanen, että mistä autosta ne on peräsin + tunnustella esim. painon ja ainevahvuuden perusteella järeysastetta?
Meinaan, että voiko nykymaailmassa luottaa johonkin merkattuihin kiloihin kun ajatellaan, että luotettavuuteen ei kaikissa nykymaailman tuotteissa panosteta?
Meinaan, että voiko nykymaailmassa luottaa johonkin merkattuihin kiloihin kun ajatellaan, että luotettavuuteen ei kaikissa nykymaailman tuotteissa panosteta?
Kilojakaan ei ole kovin usein ilmoitettu ja valtaosa tarvikevanteista tehdään Kiinassa, nämäkin "amerikkalaiset" ovat made in china.
Mutta... vanteiden kyseessä ollessa ei vakavempia laatupoikkeamia parane olla, loppunee välittömästi kyseisen merkin myynti jos havaitaan että vanteessa on ollut valmistusvirhe mikä on särkenyt sen ajon aikana.
En ole kuullut/nähnyt/lukenut maastureiden aluvanteiden murtumisongelmista, vaikka niin että napa olis revennyt irti tai muuta vakavaa.
tekniikkamies
17.02.2013, 22:53
Kilojakaan ei ole kovin usein ilmoitettu ja valtaosa tarvikevanteista tehdään Kiinassa, nämäkin "amerikkalaiset" ovat made in china.
Mutta... vanteiden kyseessä ollessa ei vakavempia laatupoikkeamia parane olla, loppunee välittömästi kyseisen merkin myynti jos havaitaan että vanteessa on ollut valmistusvirhe mikä on särkenyt sen ajon aikana.
En ole kuullut/nähnyt/lukenut maastureiden aluvanteiden murtumisongelmista, vaikka niin että napa olis revennyt irti tai muuta vakavaa.
Äkkikatsomalta uusien aluvanteiden hinnat ei kauhiasti huvittanu, mutta mieleen tuli mahtasko jossain muussa Toyotassa tms. olla sellaisia alumiinisia tai peltisiä 16" vanteita, jotka olis vähän leveemmät kuin noi 6" vakiot ja sais tuoda rengasta vähän enempi ulospäin?
Tämä vois olla ajankohtaista siinä vaiheessa kun uusien renkaiden osto tulee eteen.
mahtasko jossain muussa Toyotassa tms. olla sellaisia alumiinisia tai peltisiä 16" vanteita, jotka olis vähän leveemmät kuin noi 6" vakiot ja sais tuoda rengasta vähän enempi ulospäin?
90-sarjalaisessa on tämmöset 7x16" ET15 vanteet, eli tuo sen 15 mm puoleltaan ulommas verrattuna Hiluxin orkkis 6" peltivanteeseen. Tossa mun vanhat:
http://img510.imageshack.us/img510/7915/matadorzp5.jpg
Pykälää leveemmät ja ulospäin tuovat olis HDJ80:n 8x16" ET0:
http://i188.photobucket.com/albums/z178/z3power/Yota%20Wheels-Tires/FZJ80Wheels.jpg
tekniikkamies
17.02.2013, 23:41
Kiitos Matille vannevinkistä, täytyy ottaa harkintaa noi Land Cruiser vanteet kun rengashommat tulee ajankohtaiseksi!
Joo ymmärrän jos tuntuu sinun mielestäsi mahdottomalta autolla ajo metrin lumihangessa tietäen minkätasoista kalustoa sulla on käytössä, boggeri on 94 cm halkaisijaltaan, eikä sutinut tossa vielä maata esille, kuten joissain paikoin teki ja paikoitellen niin tiivistä lunta että leveet renkaat eivät uponneet kovinkaan syvälle, joissain paikoin edettiin tolla Arpen mainitsemalla tyylillä toisaalla joutui vaan hapettaan, tonkin nuoska kerroksen alla oli alkutalven pakastuneet lumet. Ei tullut kyllä kuitenkaan kovin järjestelmällisesti eripaikoilla olevien kinostumien korkeuksia mittailtua, kun en tajunnut miten merkittävä asia se joillekin voi olla. Varmaan joissain paikoin oli esim.vain noin puolimetriä.
Metri on 100cm ainakin täällä tylylässä..Kattelee kaveria joka seisoo hangessa niin nippanappa polviin on lunta,toki paikkapaikoin on enempi kinostunut mutta jos nyt puhuttais vaikka reilu puolmetriä niin ei vaikuttais niin onnettomalta toijotan omistajan kehulta..ja tottakai pokkeri on paras.Nyt ugly kertoo mulle että sillä kaverilla joka seisoskeli siinä lumessa on ainakin 2m pitkät jalat!Mut älä itke ugly-kivastihan siel etenee,vaikkei olekaan sitä metriä!
Metri on 100cm ainakin täällä tylylässä..Kattelee kaveria joka seisoo hangessa niin nippanappa polviin on lunta,toki paikkapaikoin on enempi kinostunut mutta jos nyt puhuttais vaikka reilu puolmetriä niin ei vaikuttais niin onnettomalta toijotan omistajan kehulta..ja tottakai pokkeri on paras.Nyt ugly kertoo mulle että sillä kaverilla joka seisoskeli siinä lumessa on ainakin 2m pitkät jalat!Mut älä itke ugly-kivastihan siel etenee,vaikkei olekaan sitä metriä!
Joopa joo en ymmärrä mitä hyötyä sun tinkaamisesta on topicin aloittajan kysymykseen, mutta leveä rengas ei läpäise kinosta yhtä helposti kuten kapea. videon ekat 10-30 sekuntia siinä en näe kenenkään seisovan lumihangessa ja kun kuitenkin jatkat tivaamista niin tarkoitin sitä kohtaa tolla noin metrin hangella, eikä rengas tavannut vielä maata. Täällä espoossakin metri on 100cm, noin metri on 100cm lähellä,molemmin puolin, varmaan tylylässäkin, tuolla nyt sattui olemaan jossain paikoin kinostunut hieman enemmänkin lunta kuin tuo metri ja nyt kun tojotamieskortti on vedetty esiin, niin kivastihan se tojota kyllä eteni silloinkin.Nyt uokki kertoo mulle, että ei yli metrin kinos voi olla mahdollista kun tylylässäkään ei ole, mut älä itke uokki maastoja on muuallakin kuin tylylässä ja ei tää niin vakavaa ole, toiset kato ajelee noin metrin lumihangessa ja toiset huutelee netissä että ei toi oo mahdollista.
young n dum
19.02.2013, 22:03
on se hyvä et uokki paikka Von Lekan jättämää paikkaa. ja hyvin sen tekeekin .....
on se hyvä et uokki paikka Von Lekan jättämää paikkaa. ja hyvin sen tekeekin .....
YYYYYHYYYYY!Kiva aina seurata kellä herkimmät sytykkeet!Ugly ei tajunnu suuressa raivossaan että mähän kehuin että hyvin etenee tojotkin!Vaihda vaikka ilmastoitu pipo ettei keitä!Ja edelleen ollaan asiassa-siis hienosti leveä korkeahko rengas pelaa!Jopa Epsoon taimikäsenytolikaan yber hangessa!
Ponssekuski
19.02.2013, 22:20
YYYYYHYYYYY!Kiva aina seurata kellä herkimmät sytykkeet!Ugly ei tajunnu suuressa raivossaan että mähän kehuin että hyvin etenee tojotkin!Vaihda vaikka ilmastoitu pipo ettei keitä!Ja edelleen ollaan asiassa-siis hienosti leveä korkeahko rengas pelaa!Jopa Epsoon taimikäsenytolikaan yber hangessa!
Miten minusta tuntuu, et jollain on asennevamma tätä lajia tai harrastajia kohtaan :confused: Sitä voipi olla hankala korjata :eek:
YYYYYHYYYYY!Kiva aina seurata kellä herkimmät sytykkeet!Ugly ei tajunnu suuressa raivossaan että mähän kehuin että hyvin etenee tojotkin!Vaihda vaikka ilmastoitu pipo ettei keitä!Ja edelleen ollaan asiassa-siis hienosti leveä korkeahko rengas pelaa!Jopa Epsoon taimikäsenytolikaan yber hangessa!
Mitä nää ukko raivoat? Ja tottakai ne renkaat pelaa, ne on boggerit.
on se hyvä et uokki paikka Von Lekan jättämää paikkaa. ja hyvin sen tekeekin .....
Just näin :D Kunnon topicin sekoittaja, niin ja joka asiassa pitää tojota ottaa puheeksi, ei mitään hyvä autohan sekin on, mutta on niitä muitakin.
Miten minusta tuntuu, et jollain on asennevamma tätä lajia tai harrastajia kohtaan :confused: Sitä voipi olla hankala korjata :eek:
Uokki vois kyllä munki mielestä jättää huutelut huutelematta, ei tunnu olevan mitään oikeaa asiaa mihinkään topicciin. :mad: Von Lekalla sentään oli toisinaan ihan keventäviäkin juttuja, uokilla ei. Pysysit tsit-tsät puolella.
Byrocrat
19.02.2013, 23:16
Tässä ihan virallistakin tietoa lumitilanteesta http://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/map/snowdepth
Valitettavaa on, että täällä etelärannikolla ja Espoossa/Kirkkonummella on enemmän lunta kun teillä siellä Heinolassa. Lumitöitä on saanu tehdä ihan riittämiin vaikkei niin innostaisikaan:mad: Vaikken ole Kulmassa käynytkään mittailemassa, niin muutaman kilsan päässä mökillä on tullut mittailtua ja paikkapaikoin on lunta kinostanu painanteisiin reilustikin yli metrin ja niitä notkopaikkojahan tuolla Kulmassakin riittää :eek:
Muuten olen sitä mieltä, että syvässä lumessa paree rengas on pienillä paineilla mahdollisimman leveä, sopivan karkeakuvioinen :eek: kapea rengas kaivaa kyllä itsensä helposti mutta jollei maavara riitä niin siinähän seisoo kun makaa pohjan varassa eikä saa otetta mistään:)
Metri on 100cm ainakin täällä tylylässä..Kattelee kaveria joka seisoo hangessa niin nippanappa polviin on lunta,toki paikkapaikoin on enempi kinostunut mutta jos nyt puhuttais vaikka reilu puolmetriä niin ei vaikuttais niin onnettomalta toijotan omistajan kehulta..ja tottakai pokkeri on paras.Nyt ugly kertoo mulle että sillä kaverilla joka seisoskeli siinä lumessa on ainakin 2m pitkät jalat!Mut älä itke ugly-kivastihan siel etenee,vaikkei olekaan sitä metriä!
Kai mäkin huutelen. Iso ja paksu ja pitkä ja leveä ja musta. Ja tietysti paineet purettuna on paras :D Kapea on hyvä just sellaisiin paikkoihin, mihin satunnaisesti pakkaantunut enemmän lunta.
Ku ajaa susukilla ni ihan sama olkoon kapee,leveet,korkeet, tai matalat ni se vaan menee :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4876&pictureid=102702
Ei oo leveen voittanutta :D
Tosin jos hanki upottaa, niin sit on renkaalla enemmän vastusta kun kapeella.
Paroni Von Yrjö
22.02.2013, 12:20
Näkemyskysymyksiä onko iso ja levee,vai kapee ja pieni:p
Ehkäpä lumessa rymyämiseen pienet paineet ja levee renkas:D
Vähän ohi aiheesta,mutta pakkoa sanoa: Ei olis pitäny katella tuolta alusta noita UglyHj:n laittamia videoita! Saapi perkele iteoita! Otan kohta rälläkän ja silpaisen omastakin cruiserista peräkontin poies:eek: Se saakeli ole muuta kun vaivoina tuolla takana:D
tekniikkamies
22.02.2013, 12:39
Renkaas ilmatilavuus vaikuttaa siihen kuinka pienelle paineella voi ajaa. Tilavuuteenhan vaikuttaa kuinka suuri rengas on pystysuunnaassa ja leveyssuunnassa ja kuinka korkea ja leveä on vanne. Tietysti ilmatäytteen renkaan tilalla voi olla vaikka rautaa tai umpikumia, niin silloin ei ole ilmatilavuutta.
Vanteen ja renkaan kulutuspinnan väliin on hyvä jäädä riittävästi ilmatilavuutta jotta se voi joustaa pois epätasaisuuksia ja muutenkin muuttaa muotoa ajaessa.
Vähän ohi aiheesta,mutta pakkoa sanoa: Ei olis pitäny katella tuolta alusta noita UglyHj:n laittamia videoita! Saapi perkele iteoita! Otan kohta rälläkän ja silpaisen omastakin cruiserista peräkontin poies:eek: Se saakeli ole muuta kun vaivoina tuolla takana:D
Eikä taida Uglyn autossa murikat laahata ihan niin alhaalla ;)