View Full Version : Kolinaa Discoveryssä
Olen uusi onnellinen Land Roverin omistaja. Auto ei ole kuitenkaan ihan uusi ole, vaan -91 ja vikoja tietenkin löytyy. Huolestuttavin on voimansiirrosta kuuluva kolaus esim. kun matkavauhdista löysää kaasun -> moottorijarrutuksen puolelle ja uudestaan kaasua painettaessa kolahtaa. Samoin, jos ei hyvin "pehmeästi" vaihda vaihdetta samainen kolaus kuuluu. Olen kuulluut huhuja, että jakolaatikon ensiörattaan voitelun kanssa olisi ongelmaa, joka taas aihettaa lisää ongelmia... Mahtaako tämä ääni liittyä jotenkin tähän vai mistä on kyse?
Note! This message was posted anonymously!
Mulla kuuluu samanlainen kolahdus rangesta kun löysää terävästi kaasun pois ja sama kolahdus kun tökkää kaasun päälle.. tosin mulla on automaagi.
Mua kiinnostas tietää kans et mikähä mahtais tuon aiheuttaa..?
Ei riemulla rajaa kun V8:lla ajaa!!!
samaan seuraan kuuluu -73 rankku 4-lovisella manuaalilla...
perien välykset???? olisko
-J-
Ahosensetä
18.05.2005, 19:51
Voi olla muutakin, mutta toi ensiöratasjuttu on totta Discoissa 90-93. -94 300Tdi:n mukana tuli sitten R380-loota, jossa tämäkin oli korjattu jakovaihteiston puolella. Myös välitys harveni vähän (26 h -> 28 h).
Mitä autolla on ajettu? Jos vielä alle parisataatuhatta, kannattaa vaihtaa ratas ennenkuin vaihteiston pääakseli on ihan loppu. Vaihto ei ole kovin paha homma ja silloin näkee pääakselin takapään kunnon.
Uudessa ensiörattaassa on ristiinporaukset, jotka päästävät voiteluöljyn pääakselin booreihin.
T, Antti
Taka-akselissa on ylätukivarsien kiinnityksessä se pallonivel, joka väljyyttään ainakin mulla aiheutti tuollaiset kolaukset. Olihan ne alatukivarsien rungonpään puslatkin jo loppu.
VAROVAISESTI kaverin kanssa tutkii niin että toinen kattelee auton alle taka-akselin liikkeitä ja toinen nyittää kytkimellä taikka vaihteilla. Ja samalla kattelee etuakselin liikkeetkin.
-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Ahosensetä
18.05.2005, 21:05
Voimansiirrossa on koko matkalla ainakin 20 booria eikä niitä saa edes uutena välyksettömiksi. MIkä sitten on siedettävä välys, on sitten toinen juttu. Ainakaan tässä palstaölla siihen ei oikein voi vastata ...
Onhan siellä tosiaan paljon muitakin paikkoja:
* tukivarsien puslat (alatukivarret molemmissa päissä, ylätukivarret vain yläpäässä)
* Baxxterin mainitsema takakuula akselin ja ylätukivarsien välissä
* kardaanin ristikot
* keskitasauspyörästö
* Sippiksen mainitsemat perät
* ja varmaan vielä 17 muuta jotka ei nyt heti tule mieleen
Auton alle tutkimaan!
T, Antti
No niin, pääsi auton alle makoilemaan kaverin nytkytellessä kytkimellä ja kuulostaa siltä, että kolaus tulee jakolaatikosta. Terävällä kytkimen nostolla kuuluu metallinen terävä kolahdus. Mikä laatikossa voisi päästää tuollaisen äänen? Mitä tuo ensiörattaan voiteluongelma särkee? Remontti taitaa joka tapauksessa olla edessä.
Löytyykö mistään manuaaleja/korjauskäsikirjoja ko. autoon?
-Mika
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
24.05.2005, 08:10
Ensiöratas on heti jakolaatikon vasemmassa yläkulmassa. Toinen vaihtoehto on keskitasauspyörästö, joka on taas oikeassa alareunassa. kuulitko yhtään kolauksen suuntaa?
Haynes ja Land Rover tekevät Discon manuaaleja. Alfamer, Off-Road Paja, Englannista tilaamalla ...
T, Antti
Vaikea on määritellä äänen tarkkaa paikkaa auton ollessa käynnissä. Jos nyt vika on jompikumpi edellä mainitsemistasi, niin selviääkö esim. offroadpajan tarjoamalla LT230:n kulutusosapaketilla (http://www.offroadpaja.fi/Landrover/LT230.pdf) vai onko riski, että joutuu kurkkimaan myös vaihdelaatikon sisuksiin?
Ei vielä osaa hahmottaa jakolaatikon sisuksia, kun ei ole koskaan nähnyt, manuaali kuitenkin haynesiltä löytyi ja tilattiin..
-Mika
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
25.05.2005, 08:31
Ongelma ton ensiörattaan kanssa on se, että jos boorit ovat kuluneet, niin myös vaihteiston pääakseli on kulunut. Ensiöratas ei kuulu kulutusosiin ja laatikkoon tarvitaan sitten jo isompi kasa osia.
Kannattaa tutkia asiaa lisää. Ensiörattaan poisotto ei ole kovin paha homma (edes öljyjä ei tarvitese ottaa pois), eikä keskitasauspyörästökään ole ihan mahdoton (öljyt pois ja etupää auki).
T, Antti
No niin, haynesin manuaali saapui. Puolentoista tuuman paksuinen opus, eikä kertonut mitään laatikoiden sisuksista... Kertoi kuitenkin laatikon lattialle ottamisesta ja nimenomaan yhtenä pakettina, laatikko+jakovaihteisto. Tämäkö on kätevin tapa? Edellä mainitut toimenpiteet ilmeisesti edellyttävät jakovaihteiston irroituksen?
-Mika
Note! This message was posted anonymously!
Ahosensetä
01.06.2005, 18:12
Tuon ensiörattaan voi tarkastaa laatikkoa irrottamatta. Tänään vielä oli yksi jakolaatikko auki, mutta en älynnyt ottaa kuvia, nyt se on jo kasassa ... laitan tohon kuitenkin kuvan ensiörattaan takalaipasta, jonka irrottamalla saa rattaan ulos. Kokoonpanoa varten tarvitaan uusi tiiviste, jos laipan alla olikin sellainen, ettei laakereiden esipuristus mene poskelleen.
http://www.offroadpaja.fi/Temp/LT230_ensioratas_takalaippa.jpg
T, Antti
Edited by - Ahosensetä on 01/06/2005 19:16:14
No niin, viimein ehti yrittämään ensiörattaan ihmettelyä. Huono valo, huonot vehkeet...
Takalaippa oli hieman erinäköinen, kuin kuvassa. Paremminkin peltilätkä ja sen alla oli toinen laippa kahdella ristipääruuvilla kiinni, joihin ei tietenkään taloudesta löytynyt riittävän suurta avainta. Alta paljastui kuitenkin akselinpää (pääakseli?), jonka ympärillä oli hammastettu kehä ja kun sitä pyöritteli akseli ei heti lähtenyt mukaan, vaan pientä välystä oli, 1-2 mm kehän ulkoreunalla. Voiko tästä päätellä jotain?
Toinen murhe on jakolaatikon öljyvuoto/välys etukardaanin puolella. Kun kardaania käsin heiluttelee, välys on selkeästi havaittavissa. Ei liene normaalia? Ja taas laakerinvaihtoa varten laatikko alas?
Ja tuossa oulun moottoritiellä viime viikolla pienestä heitosta otti eturattaksiin hervottoman tärinän, ei meinannut ratti pysyä käsissä. Kai tämä korjaantuu ohjausvaimentimen vaihdolla? Ei nimittäin ollut mitenkään miellyttävä kokemus iltapäiväruuhkassa ohituskaistalla..
-Mika
Note! This message was posted anonymously!
Moi,
mullakin on isommassa (lt230 jakis) selvästi havaittava välys etukardaanin lähdössä, kardaani heiluu käsivoimin sivusuunnassa ehkä millin. Hommasin osatkin (laakeri, stefa ja olikohan jotain muuta) vuosi sitten, mutta kun se vaan toimii (eikä vuoda öljyä) niin en oo vaihtanut.
Range ei välttämättä kaipaa ohjausiskaria jos/kun etuakselin ja ohjauksen osat on kunnossa, tai ei kai tää luonnonlaki oo, mutta ite ajelin useamman kuukauden kokonaan ilman ohjausiskaria (+1" jouset, 31" renkaat). Jos voplaa niin tarkistaisin kyllä ainakin raidetangon päät sekä olkatappien ja pyöränlaakerien välykset, ja panhardin puslat ja pulttien kireyden. Akselin edessä olevan ohjausvaren päät tulee tietty tarkisteltua siinä samalla, ja jos joku vispaa rattia eestakas niin simpukan välykset näkyy kans helposti.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Ahosensetä
30.06.2005, 20:43
1-2 mm välys pääakselin booreissa on jo jonkun verran, mutta ei se vielä ihan lopussa ole.
Kardaanin ulostulossa on kuulalaakeri, joka uutenakaan ei ole välyksetön. Jakolaatikkoa ei tarvitse sen takia ottaa alas, laakerin saa vaihdettua ulkokautta, se on lukkorenkaan takana. Öljyt joutuu pudottamaan pois.
Ohjauksen ravistus johtuu todennäköisesti:
1) Olkatappien esipuristus on hävinnyt laakerien kulumisen seurauksena. Säätö ylemmän olkatapin alla olevia sovitelevyjä vähentämällä. Testaa irrottamalla raidetanko ja ohjausvarsi: jos napa kääntyy kevyesti, tarvitsee kiristämistä, kuuluu olla sopivan tahmea. Todennäköisin syy.
2) Panhard-tangon puslat väljät ja akseli pääsee liikkumaan poikittain. Toiseksi todennäköinen syy.
3) Kaikki muut Paavon jo luettelemat ... ja varmaan vielä joku muukin ...
T, Antti
Kiitoksia tähän astisista neuvoista. Täytyi rekisteröityä, kun tästä alkaa tulla tapa...
-Mika