View Full Version : Kysymyksiä Toyota Land Cruiser 2,4 LX:n ostosta.
Moi,
Kyselen viisaammilta vähän apuja..
Tarkoituksena olisi siis ostaa Toyota Land Cruiser 2,4 LX (bensa) vm 1990 ja mittarissa 250tkm. Auto tulisi lähinnä siihen käyttöön kun ajetaan metsästysmaille, eli maastokulkuisuus on tärkeää ja menee tuo sitten kakkosautonakin varmaan hyvin. Tässä muutamia kysymyksiä mitä mieleen tulee:
Miten tämä auto suoriutuu maastosta, olettaen että maasto on huonokuntoista metsäauto tietä? Millainen neliveto / lukko tässä mallissa on? Löytyykö iso/pieni puoli laatikosta? Onko jotain mitä kannattaa tarkistaa / kysyä autoa ostaessa? Miten tekniikka (neliveto, lukko yms) eroaa esim HJ61 mallista?
Olen kuullut että Land Cruiserit ovat luotettavia pelejä, pitänee paikkansa?
Kaikennäköistä saa kirjoitella autoon liittyen jos jotain mieleen tulee.
Moi,
Kyselen viisaammilta vähän apuja..
Tarkoituksena olisi siis ostaa Toyota Land Cruiser 2,4 LX (bensa) vm 1990 ja mittarissa 250tkm. Auto tulisi lähinnä siihen käyttöön kun ajetaan metsästysmaille, eli maastokulkuisuus on tärkeää ja menee tuo sitten kakkosautonakin varmaan hyvin. Tässä muutamia kysymyksiä mitä mieleen tulee:
Miten tämä auto suoriutuu maastosta, olettaen että maasto on huonokuntoista metsäauto tietä? Millainen neliveto / lukko tässä mallissa on? Löytyykö iso/pieni puoli laatikosta? Onko jotain mitä kannattaa tarkistaa / kysyä autoa ostaessa? Miten tekniikka (neliveto, lukko yms) eroaa esim HJ61 mallista?
Olen kuullut että Land Cruiserit ovat luotettavia pelejä, pitänee paikkansa?
Kaikennäköistä saa kirjoitella autoon liittyen jos jotain mieleen tulee.
Osta ihmeessä diesel jos mahtuu budjettiin ja rekisteröi se huoltoautoksi jos 2 istuinpaikkaa riittää. Bensankulutus RJ:ssä osunee haitariin 16-22l/100km.
Noissa pienissä on kytkettävä neliveto ja edessä manuaaliset napalukot. Taka-akselissa on kitkalukko mikä pelaa milloinn pelaa ja missä pelaa. Ei kuitenkaan yleensä maastossa kun tarvitsisi. Etu-akselissa ei ole lukkoa.
HJ61 on kytkettävät lukot molemmissa akseleissa.
Autoa valitessa kannattaa ehkä eniten katsella ruosteen määrää ja valita sopivin sen perusteella että miten paljon tykkäät hitsaamisesta.
Tuosta bensakoneesta en tiedä mitään mutta muu tekniikka pitäisi kestää likimain tuplasti nuo kilometrit jos vain on vaihdettu öljyt ajallaan.
Kopan ja rungon ruosteet suurempi ongelma.
Lukoilla et tee mitään jos ajut rajaantuu mainitsemillesi metsäautoteille.
Minun RJ70 kulutti takavetoisena 33" renkaat alla sen 22-25 litraa puhumattakaan siitä neliveto päällä metsässä rymyämisestä...
Ja HJ61 kulutti 35" renkailla aika tarkalleen 12 litraa...
Tankilla saat käydä jatkuvasti jos isoon pensamaasturiin sekaannut
BJ-40/76
10.02.2013, 00:39
Siis tuo bensakoneinen on hyvä (vaihtoehto, vaikka on toyota?
;siis jos olis englantilainen tai amerikkalainen, niin alle 2000kg omapainoissa ainut vaihtoehto olisi joko 6- tai 8 sylinterinen bensa; sorry, karkasi pikkasen...)
Mutta sehän on tosi, että tuo RJ-70? syö enemmän bensaa, kuin LJ-70 dieseliä, olisko kerroin tyypillisesti 1,5x? (puhdas arvaus)
Mutta jos ajot ovat vähäisiä, niin tuo bensan kulutus/hintaero vaatii aikaa, että ylittää dsl veron.
Ja puhumattakaan, jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan, siis yli 80km/h, taikka takapenkeille on tarvetta, edes satunnaisesti....
Tiedän monta "metsästys/marjastus/2.autoa tms autoa, millä ajetaan vuodessa vain muutama tuhat km, ja silloin bensa on hyvä polttoaine.
-> siis omat tarpeet ohjaa.... ja tuo bensa Cruiseri tuossa "70?" luokassa on hinta/kunto suhteessa varmaan parempi kuin diesel?
p.s omilla kilometreillä tuo HDJ-80 tulisi varmaan halvemmaksi bensakoneella..., mutta se yksi maksoi paljon enemmän....
Kiitos vastauksista!
Takapenkille on tarvetta, eli huoltoauto on pois laskuista.
Kilometrejä ei vuodessa tosiaan tule montaa, muutama tuhat, jos sitäkään.
Kyselen hieman lisää tyhmiä, on tuo tietäminen nelivetotekniikasta sen verran hukassa itsellä:
Taka-akselissa on siis kitkalukko? Eli kun toinen pyörä alkaa sutimaan, toinen alkaa vetämään, Tai jotain sinnepäin? :confused:
Edessä on napalukot, eli ne kytkemällä molemmat pyörät vetävät? Miten nuo manuaaliset lukot kytketään?
Tosiaan, ehdottaa saa muitakin autoja, vaatimuksena hyvät neliveto ominaisuudet, suht tuore leima ja hieman korotettu ettei ota kiinni :) Hintaluokka ~7000€
HJ61 kiinnostaisi ehkä eniten mutta ovat vaan paljon ajettuja tai leima ummessa..
Jos yleistietoa haluat niin katseleppa haulla täältä palstalta. Löytyy satoja juttuja maasturin hankinnasta, lukoista jne...
Napalukot nimensä mukaisesti lukitsevat navan vetoakseliin. Eli jumi tilanteessa vain huonommalla pidolla oleva pyörä vetää.
suht tuore leima
tai leima ummessa..
Älä leiman varaan laske mitään, sillä ei oo mitään tekoo auton yleiskunnon kanssa. Yksittäinen simppelikin vika voi estää leiman, mutta kauttaaltaan eltaantunut katiska voi saada leiman kun siinä on tasaisesti jumittuneet jarrut, valot palaa eikä ohjauksessa ja alustassa oo isompia väljiä. Päästötestin läpäissy kone voi olla ihan morjens. Koppa ja runko voivat olla mätiä, mitkä korjattu räkimällä 0.7mm peltiä päälle. Muutaman kk:n päästä taas kahta kauheemmassa kunnossa ja hämmästellään kuka sen on leimannu. Pitäis olla taltta ja vasara katsastusvarusteina myös. :)
Moro,
Ei tuo leiman ihan uunituore tarvii olla, mut kunhan ei heti enskuussa tarveis mennä konttorille.
Lisää tyhmiä kysymyksiä:
Pystyykö tuon taka-akselin kitkalukon vaihtamaan johonkin parempaan (mihin?) lukkoon jos iskee sellainen tarve?
Mistä te saatte noin suuria lukemia tuolle rj:n bensankulutukselle?
Toki renkaat ym vaikuttaa, mutta ei meikäläisellä tuollaisia yli 20 litraa lukemia kyllä tule.
Kannattaa myös huoltaa sitä autoa, esim vaihtaa tulpat, öljyt, ilmansuodatin ym ja katsoa ettei jarrut laahaa.
Vaikuttaa positiivisesti kulutukseen :)
Mysth: Rj70 ja lj70 malleihin saa kivasti palikkaa.
Akseleilla saa lukkoja ja vakionakin taitaa mennä 33" rengas alle.
33" renkaat ja vinssi keulaan, niin sillä pitäisi pärjätä jo kovasti alkuun metsäteillä.
Omaan rj:70 malliin olen ollut tyytyväinen.
Hyvä ajaa tiellä ja maastossa, ketterä ja luotettava peli.
Nyt tosin menee ruostekorjausiin, mutta sen jälkeen taas saa ilolla päästellä.
Mysth: Rj70 ja lj70 malleihin saa kivasti palikkaa.
Akseleilla saa lukkoja ja vakionakin taitaa mennä 33" rengas alle.
33" renkaat ja vinssi keulaan, niin sillä pitäisi pärjätä jo kovasti alkuun metsäteillä.
Omaan rj:70 malliin olen ollut tyytyväinen.
Hyvä ajaa tiellä ja maastossa, ketterä ja luotettava peli.
Nyt tosin menee ruostekorjausiin, mutta sen jälkeen taas saa ilolla päästellä.
Kiitos vastauksesta, mitäköhän eroa on RJ ja LJ malleilla :confused:
Osaatko suositella jotain paikkaa mistä saisi tilattua lukon?
Rj 70 malli on bensa ja lj70 malli on diesel
Onhan noita suomessa esim
offivaruste
cros4wd ym
Itsellä ei ole lukkoja autossa, eikä tarvetta (vielä :D )
Vinssi tulossa ja karkeammat renkaat auttaa alkuun.
Sittenhän niitä lukkoja ym saa kun nälkä kasvaa syödessä.
Mutta en alkuun sijoittaisi lukkoihin rahaa.
Mutta kukin tyylillään :)
Selvä, kiitoksia.
Kyseessä siis tämä auto:
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5270861
Eli tämä on RJ70?
Pystyykö tuon taka-akselin kitkalukon vaihtamaan johonkin parempaan (mihin?) lukkoon jos iskee sellainen tarve?
Pystyy, mihin vaan. Mut noin Aikuisten Oikeesti sanoisin että noilla 70 sarjasilla ajellaan ihan umpimetässä ja ojissa ja osallistutaan Venäjän reissuihin ilman mitään lukkoja ja aina tullaan kotiinkin. Sä et ihan varmasti tarttee noilla 'huonoilla mettäteillä' lukkoja kuin ehkä ovissa.
Ennemmin sijoittaisin muutaman satasen vinssiin kuin tonnin lukkoon.
vartiainen
10.02.2013, 20:35
Selvä, kiitoksia.
Kyseessä siis tämä auto:
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5270861
Eli tämä on RJ70?
Toi on palstalaisen Ärjyy70 vanha auto. Kirjoitteli tuonne Lj/RJ omistajien ketjuun jotta:
Tuollahan tuo mun entinen RJ on taas jälleen myynnissä http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5270861
Ei taida kukaan tuota bensahirmua pitää itsellään kun oon nyt nähny ton joku 4 kertaa myynnissä alta 20 litraa ei saanu noilla 33 tuumasilla kulkemaan sit mitenkään puhumattakaan sit nelikko päällä rymytessä
Vitun hyvä vehje oli muuten ja melkeen ihan ikävä tulee tuota vehjettä kunnes muistelee sen tankilla käymisen määrän ....
Et ka se jonkin verran sitten hörppää...
Auto menee aika pitkälle pöpelikköön mettäteitä pitkin pelkällä takavedollakin jos vain rengastus on kunnossa. Aluksi siis rahat hyviin renkaisiin ja mahtolliseen vinssiin ja katsoo sitten minkälaista tarvitsee etenemisen jatkamiseksi.
Toi on palstalaisen Ärjyy70 vanha auto. Kirjoitteli tuonne Lj/RJ omistajien ketjuun jotta:
Tuollahan tuo mun entinen RJ on taas jälleen myynnissä http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5270861
Ei taida kukaan tuota bensahirmua pitää itsellään kun oon nyt nähny ton joku 4 kertaa myynnissä alta 20 litraa ei saanu noilla 33 tuumasilla kulkemaan sit mitenkään puhumattakaan sit nelikko päällä rymytessä
Vitun hyvä vehje oli muuten ja melkeen ihan ikävä tulee tuota vehjettä kunnes muistelee sen tankilla käymisen määrän ....
Et ka se jonkin verran sitten hörppää...
Auto menee aika pitkälle pöpelikköön mettäteitä pitkin pelkällä takavedollakin jos vain rengastus on kunnossa. Aluksi siis rahat hyviin renkaisiin ja mahtolliseen vinssiin ja katsoo sitten minkälaista tarvitsee etenemisen jatkamiseksi.
Joo siellä se mun ex "silmänterä" myynnissä ei siinä mitään muuta ku helmoissa ruostetta. Kantsii palkit laittaa. Etu ja takapalkista pystyy nostaan ja vetään.
Nelikko toimi mulla ainakin hyvin ja takalukko toimi vallanmainiosti itseasiassa joskus metässä ei tarvinnu ollenkaan nelikkoa edes joten toi sun lukkojen lisäily on varmaan meleko turhaa. Luotettava vehje kaikinpuolin.
Ja jos ajot jää oikeasti vähäisiks niin suosittelen.
Samppa79
10.02.2013, 21:46
Ompas joillakin kummallisia kulutuksia RJ:ssä?
Nyt olen vuoden ajellut kaikki työajot ja vähän muutakin, ja kulutus on korkeahko, mutta eipä ole dieselverojakaan joita edellisissä on ollut ihan mainittavasti. Kulutus asettuu tarkistettujen kilometrimäärien perusteella haarukkaan 13-17 l/100km normaalilla seka-ajolla takavedosta nelivetoon jota talvella käytän jatkuvasti. Renkaina on 31" Fedima F-Power. Minusta ihan soiva peli normaali ajeluun. Maastossa tällä ei ole juuri käyty kuin satunnaisesti ja silloin kulutus loiskahtaa ihan uusiin ulottuvuuksiin. Kulutus on vain hieman suurempi verrattuna vm.98 suzuki samuraihin.
Luotetaan kokeneempiin, laitetaan takalukko uusiksi jos tarve vaatii, tuskin vaatii :D
Ja ajot tosiaan jää vähäisiksi, eli ei tuo aineen kulutus maata kaada.
Moro taas,
Käytiin auto tosiaan ostamassa ja testattiin sitä. Suora tie missä oli noin 25-30cm lunta ja jumissa oltiin :confused:
Oli pikkupuolen neliveto ja napalukot kiinni mutta ei mihinkään päästy. Etuakselissa veti vaan yksi pyörä ja sama oli takana, vain yksi pyörä veti. Pois päästiin pakittamalla kun autoa työnnettiin edestä.
Johtuneekohan noista isoista renkaista vai mistä kun kulkevuus lumessa oli huonoa?
Liikaa painetta kumeissa, pudota 0,5 bariin nii alkaa etenemään. Tietysti pitää opetella ajamaan autolla oikein, jokainen vähän erilainen käytökseltään.
Eikä noi perus kikottimet juurikaan lumessa etene vaikka mitä tekis. Etuperähän on täysin avoin ja takana kitka mikä harvemmin toimii maastossa. Kadun kulmissa sladitellessa sitten vähän useammin ;)
Mitkä renkaat?
Moro taas,
Käytiin auto tosiaan ostamassa ja testattiin sitä. Suora tie missä oli noin 25-30cm lunta ja jumissa oltiin :confused:
Oli pikkupuolen neliveto ja napalukot kiinni mutta ei mihinkään päästy. Etuakselissa veti vaan yksi pyörä ja sama oli takana, vain yksi pyörä veti. Pois päästiin pakittamalla kun autoa työnnettiin edestä.
Johtuneekohan noista isoista renkaista vai mistä kun kulkevuus lumessa oli huonoa?
:) :) ihan normi toyota...pitäis se nyt tollases lumes mennä,riippuu vähän renkaistakin.edessähän ei pidäkkään vetää kuin yksi,kun ei ole lukkoja,takana vetää kaksi jos perä kunnossa..mut kierroksia pitää olla
Hankook 33/12.5/15 on renkaina.
Paineita ei oo katottu..
Tourinki
16.02.2013, 21:55
Jos ne on Hankookin RT03:set niin ne on oikeasti aika onnettomat talvella, 10cm lunta tiellä niin ei oikein HJ halunnu edetä takavedolla (oisin käyttäny nelivetoa mutta kardaani ei ollu paikallaan). Ainakin verrattuna edellisiin Kumhon Venture M/T kumeihin verrattuna
Jos ne on Hankookin RT03:set niin ne on oikeasti aika onnettomat talvella, 10cm lunta tiellä niin ei oikein HJ halunnu edetä takavedolla (oisin käyttäny nelivetoa mutta kardaani ei ollu paikallaan). Ainakin verrattuna edellisiin Kumhon Venture M/T kumeihin verrattuna
taitaa olla vähän kuskista kiinni pääsemiset..mulla ainakaan ollu ongelmaa kyseisillä renkailla :)
kuten aikasemmin oli jo puhetta..paineilla iso vaikutus
BJ-40/76
16.02.2013, 22:12
:) :) ihan normi toyota...pitäis se nyt tollases lumes mennä,riippuu vähän renkaistakin.edessähän ei pidäkkään vetää kuin yksi,kun ei ole lukkoja,takana vetää kaksi jos perä kunnossa..mut kierroksia pitää olla
Siis siinä vaiheessa, kun ollaan kiinni, niin TYHJÄÄ vetää vain yksi taka rengas.
Kannattaa haulla hakea kitkalukon toiminnasta tietoa..... ja pitää muistaa se fysiikan perustotuus; liukukitka on pienempi kuin tartunta.... siis kun lukko alkaa antamaan periksi, niin pito menetetään "kerrasta".
fordsutii
17.02.2013, 09:15
Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94.
On hyvä ajaa maantiellä, hiljanen, lämmin, saa kylmäkskii ku ilmastointi toimii.
Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks.
Hain eile just heppakopin ja lanan mei pellolta, kokeilin ajella auraamatonta
osuutta, lunta 35-45cm ja aika kivuttomasti meni eteenpäin..
Eli mistä tulee tojotien ja patrollien maine ja etenkin kova hinta myynti
palstoilla? talvella kylmiä, kesällä kuumia, vetää kolmella, ja saattaa
olla maantiellä ajellessa ei niin mukavia?!
Ei tarvii vetää herneitä nenään, mut tän topicin alottaja osti vajaal viidel
tonnil maastoauton, mistä vetää yks pyörä takanta ja yks eestä! :cool:
Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94.
Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks.
Jaa, vai että napista nelivetoseks ja sama nappi lukittee etu- ja takaperät. :eek: Kerro toki lisää. Mun ymmärryksen mukaan ku tommosessa voortissa ei oo lukkoja ku ovissa tai maksimissaan kitkalukko takana kuten vaikka topicin aloittajan RJ:ssä.
fordsutii
17.02.2013, 09:33
Jaa, vai että napista nelivetoseks ja sama nappi lukittee etu- ja takaperät. :eek: Kerro toki lisää. Mun ymmärryksen mukaan ku tommosessa voortissa ei oo lukkoja ku ovissa tai maksimissaan kitkalukko takana kuten vaikka topicin aloittajan RJ:ssä.
Takana on lukko koko ajan päällä, tiiä onko kitka vai mikä mut ei yhellä pyörällä saa sutimaan. Sama perä mitä jonkuu vuosmallin mustangeis on.
Ja kyllä napista painamalla on etu ja takapää yhtä puuta, ja 4wd napin vieressä on vielä 4wd low, jos tuntuu että loppu vääntö 4.0 velttokuutosesta.
Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan...;)
fordsutii
17.02.2013, 09:39
Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan...;)
No kerro lisää, kute kirjotin vasta ostin kyseisen laitteen ja nuo on omia huomioita!
Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan...;)
Tätä mäki suosittelen. Ilmeisesti perustelet "oikeen nelivedon" ja "yhtä puuta" olemisen sillä että saat sen sutimaan neljällä yhtäaikaa. Mutta sutiihan se avoimillakin perillä oleva jos kitka on sama/yhtä huono joka pyörän alla. Eli anteeks nyt vaan, mutta samalla viivalla olet nelivetos kanssa näiden "ristivetosten" kanssa.
Ja älä nyt seuraavaks sano että onhan tässä kuitenkin sähköiset napalukot. ;)
Se ei todellakaan tee todellista autosta nelivetoa jos etu- ja taka-akselille menee voima yhtä aikaa, kummassakin on tasauspyörästöt. Jos näissä ei ole lukkoja niin aina voi toinen puoli sutia jolloin voima karkaa sille puolelle mikä pyörii herkemmin. Ja auto onkin 3-veto. noin esimerkiksi. Jos takana on "lukko" koko ajan päällä, se lienee kitka joka myös pystyy luistamaan kun tiukka paikka tulee.
Täällä aika hyvä selonteko: http://www.totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf
Eli Explorerissa on Part-time 4WD missä takana kitkalukko LSD.
fordsutii
17.02.2013, 10:01
tiiän et ne sähköset napalukot ei oo mitkää maailmaa mullistava keksintö,
aika herkät saaha toimimattomaks.
Eessä on lukko, takana ilmeisesti sitte kitkalukko mitä en oo saanu luistamaan.
eikä siis sudi vaan yhellä vaikka toine puoli autosta jäällä, nöyrästi lähtee liikkeelle. ja tämä siis tullu näillä keleillä monta kertaa tullu testattua...
Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..!
fordsutii
17.02.2013, 10:09
Täällä aika hyvä selonteko: http://www.totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf
Eli Explorerissa on Part-time 4WD missä takana kitkalukko LSD.
Eikös tuo part-time 4wd tullu vast seuraavassa korimallissa? eli 95-->
Eessä on lukkoEi ole. Avoin perä kyseessä, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja jälkiasenteiset lukot olis edessä paineilma- tai sähkökäyttöisiä. Kitkalukkoa, ainakaan levymallista, ei etuakselilla ole järkevää käyttää maantiellä ajettavassa autossa. Truetrac-torsen (kitka) vois olla hyvä ja toimiva, mutta tuskinpa sinne kukaan semmosta olis asentanu. Kyseessä kun ei taida olla mikään maastokäyttöön koulittu yksilö?
Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..!Osa-aikainen (part-time) nelikko tarkoittaa perinteistä nelivetoa missä on takavetoasento ja sitten hidas ja nopee neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Jatkuvassa nelivedossa olis keskitasauspyörästö.
fordsutii
17.02.2013, 10:38
Ei ole. Avoin perä kyseessä, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja jälkiasenteiset lukot olis edessä paineilma- tai sähkökäyttöisiä. Kitkalukkoa, ainakaan levymallista, ei etuakselilla ole järkevää käyttää maantiellä ajettavassa autossa. Truetrac-torsen (kitka) vois olla hyvä ja toimiva, mutta tuskinpa sinne kukaan semmosta olis asentanu. Kyseessä kun ei taida olla mikään maastokäyttöön koulittu yksilö?
Osa-aikainen (part-time) nelikko tarkoittaa perinteistä nelivetoa missä on takavetoasento ja sitten hidas ja nopee neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Jatkuvassa nelivedossa olis keskitasauspyörästö.
Lueskelin et kitkalukko persiissä, joku 8.8 perä... Eessä dana 35.
Jos ei lukkoa keulassa ni mistäs se "sortaminen" tulee jos käännät rattia reilummin vaik peruuttaessa?
Eiköhän tää topikki ollu tehty kysymyksille LJ:n ostosta eikä Voorttien lukoille. :rolleyes:
fordsutii
17.02.2013, 10:45
Eiköhän tää topikki ollu tehty kysymyksille LJ:n ostosta eikä Voorttien lukoille. :rolleyes:
Totta, avaan uuden topikin, alko sen verra kiinnostamaan tuo...
-Captain-
17.02.2013, 10:48
Lueskelin et kitkalukko persiissä, joku 8.8 perä... Eessä dana 35.
Jos ei lukkoa keulassa ni mistäs se "sortaminen" tulee jos käännät rattia reilummin vaik peruuttaessa?
Ootko ikinä ajanu millää ns.jäykällä nelikolla ennen tota fordia? Kyllä se kaikissa tekee ihan saman.. Ja voin kyl sanoo et sen kyllä huomaa sit ku edes on oikee lukko niin sit se vasta JÄYKKÄ onkin. Ja ei tosta fordista kyl maasturia saa tekemälläkään.
BJ-40/76
18.02.2013, 22:05
Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94.
On hyvä ajaa maantiellä, hiljanen, lämmin, saa kylmäkskii ku ilmastointi toimii.
Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks.
Hain eile just heppakopin ja lanan mei pellolta, kokeilin ajella auraamatonta
osuutta, lunta 35-45cm ja aika kivuttomasti meni eteenpäin..
Eli mistä tulee tojotien ja patrollien maine ja etenkin kova hinta myynti
palstoilla? talvella kylmiä, kesällä kuumia, vetää kolmella, ja saattaa
olla maantiellä ajellessa ei niin mukavia?!
Ei tarvii vetää herneitä nenään, mut tän topicin alottaja osti vajaal viidel
tonnil maastoauton, mistä vetää yks pyörä takanta ja yks eestä! :cool:
Ja kyllähän tuo on oikea neliveto, mutta ei "yhtäpuuta" kannattaa tosiaankin tutustua tuohon teoriapuoleen.... vahvasti yleistäen: Mutta jos ei lukkoja, niin tasauspyörästön läpi kaikki vetää samalla voimalla, toinen vetää sutia, toinen ei, mutta vääntömomentti sama molemmissa.
Onko muita oikeilla 100% lukoilla varustettuja maastureita, kuin Toyota ja G- Mersu? siis tehtaalta lähtiessä laajemmassa mittakaavassa? no, nuo volvon c303 ja unimokit yms tietysti....