View Full Version : Koeajettu Sisu 8x8
Cental73
08.02.2013, 19:31
tänään ollaan täpinöissä. Pääsin koeajamaan uuden SISU 8x8:n maastotestiradalla. Kyllä jukolauta oli pehmeäkyyti verrattuna BJ:hin :) Oli itteasiassa niin mukavaa, ettei muistanut ottaa ainuttakaan kuvaa :(
Meinasi usko loppua nousuissa, lasista kun ei näkynyt muutakuin taivasta, puunlatvuksia ja satelliittejä, mutta kyllä se alamäkikin tuli vastaan. Mieletön etenemisakyky kyllä tollaisella järkäleellä. 8x8 lumiketjuilla ja lukotpäällä, ei paljoa hanki pidättänyt.
Välillä töissä on näemmä hemmetin kivaa :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8f/Sisu_E13TP_8x8_%282%29.jpg/1024px-Sisu_E13TP_8x8_%282%29.jpg
Onneksi olkoon:)
Kyseessä lienee ollut tälläinen lievästi panssaroitu malli? Rellu koppista Eemeliä ei taideta enää tehdä?
akselit on samat kun osassa dakari autoja
eli kai ne jotain kestää kun me niitä tonnekin tehdään!
esim Kamazin Dakarauto:
http://www.marathonrally.com/news/uploads/pics/120918_kamaz_1.jpg
Aikoinaan varusmies aikana tuli ajeltua jonkin verran Rasilla, ja sekin tuntui kiipeevän puuhun kun ketjut heitti pyöriin. Millanen vaihteisto tuossa uudessa 8x8 sisussa oli? Omasta mielestä se momentin muunnin vaihteisto toimi ihan hienosti tuossa vanhemmassa painoksessa, tosin kestävyydestä ei kokemusta tullu.
akselit on samat kun osassa dakari autoja
eli kai ne jotain kestää kun me niitä tonnekin tehdään!
esim Kamazin Dakarauto:
Kamaz otti muuten tänä vuonna kolmois voiton Dakar-rallissa: http://www.dakar.com/dakar/2013/us/stage-14/rankings/overall-trucks.html
Mutta Kamazilla ei ole luottoa omiin moottoreihinsa, kun ajavat YaMZin koneilla. :D Molemmat tekevät V8 koneita.
Cental73
08.02.2013, 23:01
joo, just tollanen uusi Sisu defencen 8x8.
Osoittautui automaatti hemmetin hyväksi noissa nousuissa ja alamäissä, pystyi hyvin pysäyttään jyrkkäänkin nousuun, ja jatkaan pelkällä kaasun polkasulla. Kitkaa piisaa kyllä noilla tonneilla. (no ketjut ja lukot tietenkin auttaa)
Oli todella miellyttävä kulkine ajaa maastossa, vaikka pituutta riittää. Ja just sen takia ojien ylitykset oli aika naurettavaa hommaa. Ihan kuin junalla olis matkustanut :)
Pikkasen kyllä suu käänty korviin startatessa ja lyödessä lattaa pohjaan, kun CAT murisee ja turbo viheltää vieressä. Ihan sairaan siistiä. Tuntu siinä oma Volvo c70 aika kipolta kotia lähtiessä.
Tulee jotenkin muurahaisen pää mieleen tosta hytistä.
Mut hieno on. Kiva ois päästä kokeilemaan. 2002 viimeks ajanu eemeli sisulla. A-45.lla vuosittain kun res.yhdityksellä sellainen :)
Kamaz taitaa olla ainoita joitten autot dakar;in maaliin joka kerta tulevat :p ja eikös ne kerran pyörittänyt huoltoautonsa dyyniä alas ja senkin perille ajoivat kunhan pyörilleen kiskoivat :eek:
Mihin hintaan lie ne vanhemman mallin 8x8 vai oliko ne 6x6 sisut menee poistoon? Olisi meinaan jollekkin maatilalle oivallinen koukkulava auto :D
Saisi samalla katottua paljonko sisussa runko kestää kun päälle hilaisi 30 kuution tankin ja pellon reunaan lähtisi ajelemaan pönttö kakkaa täynnä ja mettää pitkin tietenkin :cool:
Mie ajelin intissä muuteman kerran sillä 8x8 eemelillä ja kyllähän se etenemiskyky oli kesällä ketjutettunajjotain ihan järkyttävää :D koppia myöten suossa eikun mönkii ja mäet oli sellasia et olis jo kävellen kehtuuttanu. Vaan sen kääntäminen ahtaassa, se on hupia...
Land Cruiser
09.02.2013, 08:16
Mie ajelin intissä muuteman kerran sillä 8x8 eemelillä ja kyllähän se etenemiskyky oli kesällä ketjutettunajjotain ihan järkyttävää :D koppia myöten suossa eikun mönkii ja mäet oli sellasia et olis jo kävellen kehtuuttanu. Vaan sen kääntäminen ahtaassa, se on hupia...
Ei kyl tuollaisen 6x6 ja 8x8 eemelin menokykyä voinut verratakkaan Rasin, Masin ja Krazin etenemiseen. Eemelit oli kuin olis citymaasturilla ajanut, Toki kuski vaikuttaa myös paljon;)... Rasin ja Krazin eteminen maastossa oli kyl jotain käsittämätöntä:rolleyes: Muistelen vaan armeijan ajoleiriä viidenvuoden takaa:rolleyes: Rasin kun sais itselleenkin joskus :D
Mihin hintaan lie ne vanhemman mallin 8x8 vai oliko ne 6x6 sisut menee poistoon? Olisi meinaan jollekkin maatilalle oivallinen koukkulava auto :D
Saisi samalla katottua paljonko sisussa runko kestää kun päälle hilaisi 30 kuution tankin ja pellon reunaan lähtisi ajelemaan pönttö kakkaa täynnä ja mettää pitkin tietenkin :cool:
Maasto-sisuista vasta KB-45 ja A-45 on poistettu käytöstä. Yhtään masia (SA-150) tai rasia (SA-240) ei ole myyty. Niitä kunnostetaan vieläkin koko ajan, vaikka ekat yksilöt ovat kohta 30 vuoden ikäisiä.
Että vielä saadaan odottaa... :)
Poika pääsi noita isoja sammakkojakin ajamaan intissä viime vuonna. Kalustona oli yleensä nelikko-SK:ta, Masia, Rasia ja Eemeliä. Syventävä koulutus annettiin Eemeliin polttoainekontilla. Säiliö-ADR tuli siinä suoritettua. Elvistelee nyt minulle, kun on kortissa CE kun isäpapalla on vaan C...:p
Hirvein laite heti defenderin jälkeen jolla joutui inttiaikoina ajelemaan.
Itse vaan MASI:a, RASI:a ja maasto SK:ta ajaneena... Ainakin noilla ainoat ongelmapaikat tuli ahtaissa paikoissa ja sulalla maalla pehmeällä. Ketjuilla talvikelissä meinasi usko välillä loppua, mutta aina ne vaan meni. Jos tuollainen 8x8 vielä paremmin menee, niin sitten varmaan usko loppuisikin.
Ite (autolla) maastoajon alkeet kun noilla oppinut, niin polte on maastokuorkkiin ollut piiitkään. "Proto" taas ei ole ollut vaihtoehto, kun se silloin näytti niin hassulle noihin isompiin verrattuna. :) Sitten kun monta miljoonaa lotossa voitan, niin MAN KAT 8x8 on varma hankinta. Sisukin kävisi hyvin, mutta niitä ei varmaan niin ole vielä käytettynä myynnissä.
Vielä tuohon MASI:en poistamiseen vahvuudesta. Ite olin -96 armeijassa ja silloinkin niitä jo säästeltiin. Esim. Helsinki - Kajaani väli kuskattiin lastattuna junassa ja ja ite ajeltiin jollain relluilla perässä. Perustelu oli se, että niihin ei niin paljon tulisi kilometrejä. Osa oli kuitenkin aika uusia, joten varmaan oli jo silloin tiedossa, että ne on vahvuudessa piiiiitkääään vielä.
Ja taas anteeksi aiheen sivusta kirjoittelusta.
Esim. Helsinki - Kajaani väli kuskattiin lastattuna junassa ja ja ite ajeltiin jollain relluilla perässä. Perustelu oli se, että niihin ei niin paljon tulisi kilometrejä. Osa oli kuitenkin aika uusia, joten varmaan oli jo silloin tiedossa, että ne on vahvuudessa piiiiitkääään vielä.
Aika hintavaa hommaa ajaa tollasilla autoilla vajaan 600 km siivuja, vaikkakin kuljettajan palkka on olematon :D Eli saattoi olla ihan kustannussyistäkin toi junakyyti.
tikkukuski
11.02.2013, 11:04
toivottavasti joskus pääsis tuollaisella ajamaan itsekkin.. inttiaikaan itsellä oli kuitti-autoina ensin a-45, sen jälkeen rasi joka tuli upotettua rovajärvellä suohon huolella kun harakka edellä juosten ajatti sinne :D sitten olikin vuorossa sk-rasi fullerin laatikolla ja hiiabilla varustettuna mikä myös tuli upotettua pommikuormassa suolle saman harakan ansiosta :D ja josta repesi muuten myös ohjaussimpukka melkein kokonaan irti pommikuormassa ja skapparit vaan olivat sitä mieltä että puhun höpöjä kun sanoin ettei ole nyt kaikki ihan ok :eek: ja samaan aikaan oli kuitilla myös 8x8 tatra raketinheitinauto mikä oli ehkäpä hirvein vekotin millä oon ikinä ajanut :)
Etenikö Tatra hyvin maastossa?
tikkukuski
11.02.2013, 11:18
tatralla en päässyt maastossa ajamaan ollenkaan kun käytin sitä oulun suurmessuilla ja muissa armeijan pr-tapahtumissa ainoastaan.. ei muut suostunu ajamaan sillä ollenkaan :D samaten ku sk-rasi niin muut ei suostunu sillä ajamaan kun ei kuulemma ollu vaihelaatikkoa siinä :D muutama kävi koettamassa mutta lenti lastua niin paljon että skapparit eivät antaneet ajaa niiden sillä :D
Ei kyl tuollaisen 6x6 ja 8x8 eemelin menokykyä voinut verratakkaan Rasin, Masin ja Krazin etenemiseen. Eemelit oli kuin olis citymaasturilla ajanut
Ihan samat kokemukset, ainakin silloin kun nuo eemelit oli ihan uusia 2000- luvun alussa niin ei ne metsässä kulkenut oikein mihinkään kun vertasi Rasiin tai Masiin.
Olin joulukuussa kertaamassa, meillä oli polttoainehuoltoautona 8x8 E- Sisu, ketjut taka- akseleilla se ei tullut jyrkkää lumista metsäautotien mäkeä ylös. Tai tuli se puoleenväliin, sen jälkeen kuski luisteli perä edellä ojaan kyljelleen. VM- kuljettaja oli puikoissa, ja ajokokemusta puolen vuoden verran. VW:n vanhahko syncro- portteri tuli nastarenkailla saman paikan ihan hyvin :D
Ei kyl tuollaisen 6x6 ja 8x8 eemelin menokykyä voinut verratakkaan Rasin, Masin ja Krazin etenemiseen. Eemelit oli kuin olis citymaasturilla ajanut, Toki kuski vaikuttaa myös paljon;)... Rasin ja Krazin eteminen maastossa oli kyl jotain käsittämätöntä:rolleyes: Muistelen vaan armeijan ajoleiriä viidenvuoden takaa:rolleyes: Rasin kun sais itselleenkin joskus :D
Totta puhut, suurimman osan ajasta alla oli Masi joka on kyllä kova menemään. Kerran tarvis oikeesti käyttää vinssiä vaikka ajeltiin välillä sillee et vettä tuli kabiinin lattialle:D
Talvella(kin) ku piti ketjusulkeiset nii kyllä sillä suomen olosuhteissa menee minne vaan..
Jonain päivänä rasien ja masien korvaaminen uuteen kalustoon tulee ajankohtaiseksi niin ehdottomasti fiksuin ratkaisu olisi aloittaa näiden laitteiden uudelleentuotanto täysin samalla kaavalla kuin ennenkin. Varaosiakin vaikka kuinka. Suomen olosuhteisiin lähes täydellisiä miehistön ja kevyen tavaran kuljetukseen maastossa. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa joten korjaukset onnistuu vaikka maastossakin, samaa ei voi sanoa näistä uusista sisuista (man) joihin sähköä on upotettu aivan liikaa...
Jonain päivänä rasien ja masien korvaaminen uuteen kalustoon tulee ajankohtaiseksi niin ehdottomasti fiksuin ratkaisu olisi aloittaa näiden laitteiden uudelleentuotanto täysin samalla kaavalla kuin ennenkin. Varaosiakin vaikka kuinka. Suomen olosuhteisiin lähes täydellisiä miehistön ja kevyen tavaran kuljetukseen maastossa. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa joten korjaukset onnistuu vaikka maastossakin, samaa ei voi sanoa näistä uusista sisuista (man) joihin sähköä on upotettu aivan liikaa...
Eikun uusinta sähkötekniikkaa, että vihollinen voi kaukosäätimellä sammuttaa ajoneuvon, kuten kuulemma pietarissa tekevät kun auton liikenne valoista varastavat :eek: sammuttavat auton, avaavat ovet ja heittävät kuskin ulos ja lähtevät ajelemaan :(
Suomalaiset on varmasti ANTANUT lisenssit sisun myynnin yhteydessä, et ei enää ilman rojaltien maksamista sisuja saa suomessa tehdä.
Suomalaiset on varmasti ANTANUT lisenssit sisun myynnin yhteydessä, et ei enää ilman rojaltien maksamista sisuja saa suomessa tehdä.
Sisu yhtiötä ei ole myyty ulkomaille, se on edelleen suomalainen yritys.
Kuljukka
13.02.2013, 18:19
tatralla en päässyt maastossa ajamaan ollenkaan kun käytin sitä oulun suurmessuilla ja muissa armeijan pr-tapahtumissa ainoastaan.. ei muut suostunu ajamaan sillä ollenkaan :D samaten ku sk-rasi niin muut ei suostunu sillä ajamaan kun ei kuulemma ollu vaihelaatikkoa siinä :D muutama kävi koettamassa mutta lenti lastua niin paljon että skapparit eivät antaneet ajaa niiden sillä :D
Ensin masilla,sk masilla,rasilla jasitten pääsi tuolla parhaalla eli sk rasilla pommeja ajamaan. Paras peli. Missäs muuten nuilla ajoit?
Ensin masilla,sk masilla,rasilla jasitten pääsi tuolla parhaalla eli sk rasilla pommeja ajamaan. Paras peli. Missäs muuten nuilla ajoit?
Suomennetaan muillekin:
masi = SA-150
sk masi = SK-181 4x4 MIL
rasi = SA-240
sk rasi = SK-250 6x6 MIL
Kaikissa 14.00R20 nokiat alla, ja jokapyörä veto.
Taannoin joutu ko kikkareeseen tekeen "pientä" huoltoa:
Öljynsuodatin on sitten astetta kivemmassa paikassa... pyöränkotelot on osa panssarointia joka menee yhtenäisenä rungon alitse, ainut reikä mikä on tehty on öljyn poislaskua varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1373&pictureid=123709
Nää kikkareet oli tukevammin panssaroituja ku topicin alkupäässä kuvattu, lasien kehyksistä näkee pientä eroa :)
Moottori oli 13L Cat kaksoisahdettuna, lootana Allisonin 6 pykäläinen automaatti.
Maksimiahtopaineet vähän yli 2 kiloa.
Ihan kivahan tommosella oli ajella kunhan sai pysyä maastossa tai tasasella tiellä...
Oli useampia suunnittelun kukkasia noissa kapineissa...
mm. etujouset läsötti melkein kokoajan pohjaanlyöntikumeissa, käsijarrukellot jos vapautti taka-akselilta niin joustoliikkeessä esillä olleet ruuvit vääntyi poikkipalkkia vasten mutkalle ja ketjuihin liittyen niin kylläpä on tehty niiden laittaminen taka-akselille helpoksi, ois noista lokareista voinu ainaki ton syvennyksen jättää akselivälistä pois.
Ja taispa tuo ketjujen varastopaikkaki olla sellanen että jos haluaa niinden esilleottoon jotain järkeä niin lavaa pitää nostaa ylös.
Renkaiden keskustäyttöjärjestelmässä oli piirre josta en ollu aiemmin tietoinenkaan, putkissa on paine vain säädön ollessa menneillään, vanteessa oli jokin kikkare joka toimi sulkuventtiilinä, toiminta oli automaattista eli sitä ohjasi renkaaseen menevä ilma.
KoniJeep
13.02.2013, 21:38
Aikasta modernin näköinen-^
Itsekkin tuli pöristeltyä Sisuilla: KB-45, A-45, Masi, Rasi, Nalle ja SK 181. Ja tietysti nauha sisut bensana ja tiiselinä.