View Full Version : Sopiva pienoispoltin ruostuneen pultin irroitukseen?
WinChester
04.02.2013, 09:29
Etsiskelen sopivaa pikkupoltinta ruostuneiden pulttien irroitukseen ja ehkä myös johonkin enemmän tehoja vaativaan juotokseen. Lämpöä pitäisi siis saada paljon ja suht. pienelle alueelle.
Asetyleeni olisi hyvä, mutta hintavana pois laskuista ja kuumailmapuhaltimen tehot on paikoin todettu liian heppoisiksi. Jollain nestekaasutyppisellä pitäisi homma siis hoitua.
Onko näistä kokemuksia? Millä vehkeellä saa "pultin punaiseksi" niin, ettei pultin ympäristö sanottavasti ehdi kuumentua, kuten esim. "toholla"?
Tätä olen jo kokeillut. Ei kestä minkäänlaista ilmanvirettä; sammuu jo pienestä hönkäisystä. Tehot riittää juuri ja juuri pieneen juotoshommaan:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/806828/0
Pärjäisikö tälläisellä:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4947
Vai pitäisikö olla tälläinen:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1979
Käyttöä on siis pääsääntöisesti vain ruostuneiden pulttien irroitukseen, joten täyskokoinen nestekaasupullo ei ole ostoslistalla.
Miten ois tommonen?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=78-9432
omis puuhis ollaan pärjätty linkkiesi keskimmäisellä versiolla, ja kaasuja löytyy joka halpahallin retki / tarvike hyllyistä
eka on passeli lähinnä pikku juotteluun...
tuo viimeinen vois spekseistä päätellen olla kyllä aika tehokas, miten lie "pullojen" saatavuus
Ehdottomasti toi satkun poltin. Sillä saa oikeesti raudan punaseks ja on jopa ihmeen tehokas. Mulla hima tallissa tollanen korvaa isot pullot ja pillit.
Aluks oli mullaki tollane retki keitin muttaku se on niin tehoton että kaasua menee hitosti ja lämittämiseen menee aikaa niin paljon enempi että auto sulaa ympäriltä ennen kun pultti on punane.
Kaasuakin saa tavan tallaaja ainakin starkista. Ite otan wurthilta.
apupoika
04.02.2013, 09:43
WinChester (http://forums.offipalsta.com/member.php?u=11892) :Vai pitäisikö olla tälläinen:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1979
Noita meillä jokunen kappale käytössä ihan pätevä "pikkutöhö", riittävän pistemäinen liekin kärki vaikka pulttien / mutterien kuumennukseen mutta kuumentaa sillä isompiakin palikoita tarvittaessa. (jokus töissä kuumennettu "isoakin" pumpun kytkintä irrottaessa/kiinnittäessä).
puhallus kohtuu voimakas ja pistemmäinen liekinkärki saattaa tietysti sulattaa äkkinäiseltä pikku mutterin kulmat / pultin kierteet, mutta se onkin oma vika sitten:D:D:D
noita vaihtopulloja on "talvi ja kesä" laatua :D:D
Minulla on tuollainen power jet mallin poltin olen kyllä siihen ollut tyytyväinen,tähänkin malliin saa pulloja lähes joka paikasta on myös tarvikemallin kaasua,viimeksi ostin 8e pullo.ei sammu yhtä helposti kuin tuo keskimmäinen versio oman kokemukseni mukaan,ainut miinus on tuo hankinta hinta.
HardHammer
04.02.2013, 09:50
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2764 itse investoin tuon ihan vaan ruostuneiden pulttien irroitukseen, ja ollut ihan hintasa väärti omasta mielestä.
Nuhapumppu
04.02.2013, 09:57
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2764 itse investoin tuon ihan vaan ruostuneiden pulttien irroitukseen, ja ollut ihan hintasa väärti omasta mielestä.
Tämmönen vois olla ehkä kaikkein tehokkain,sais nopeasti lämpenemään jolloin muut osat ei ehdi ottaa niin paljoa lämpöä ja tuo suutin on aika pieni jolloin liekin saa hyvin kohdistettua. Mutta kylla tuolla Powerjetilläkin pärjää,ainakin mitä itse olen käyttänyt.
Ei ku tommonen: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Puhalluslamput/676/Puhalluslamppu+Sievert+Powerjet+Ultra+233511/2531
Kaasu on kallista verrattuna tohon edullisempaan Sieverttiin verrattuna, mutta tehoa tuplat.
10mm pultin saa punaseksi. Itellä on molemmat, keltasilla namiskuukkeilla varustettu edullisempi vaihtoehto soveltuu kyllä hyvin juottamiseen ja jään poistoon.
Keltasen teho taitaa olla 900w ja sinisen 2200w.
Kaasua saa melkein mistä vaan, huomioikaa että ostaa sitten oikean pullon, ne ei käy keskenään noitten polttimien välillä! Tehokkaampaa käypänen pullo on muistaakseni numeroltaan 2205.
Noi motonetin tekeleet kannattaa unohtaa jos sillä tarttee muutakin tehä kuin takkaa sytyttää.
Edit: ja onhan mulla tietenkin happisaha 20l pulloilla, niissä on sellanen hyvä ominaisuus noihin verrattuna että siinä kahvassa on sellanen taikaliipaisin. Sitä ku painaa ni tuloo kipinää ja se kiinni ruostunut pultti katoaa.
Kaitsu67
04.02.2013, 10:03
omis puuhis ollaan pärjätty linkkiesi keskimmäisellä versiolla, ja kaasuja löytyy joka halpahallin retki / tarvike hyllyistä
Mulla kanssa toi samanlainen, mutta taisi olla Bilteman. Ihan hyvin pärjänny sillä tähän asti. Ja toi säiliö riittää tosi pitkään satunnaisessa käytössä.
Josku tosin olis kaivannut vähän pienempää liekkiä ahtaissa paikoissa...
Nostokurki
04.02.2013, 10:45
Mulla on tuollainen sievertin poltin, ja tuntuu olevan ihan tolkun paska. Technoweldiä yritin tuolla sulatella valettuun alumiiniin, ja pieneen palaseen onnistui hyvin vaan isompaan ei saanut minkäänlaista järkevää lämpöä. En ole ikinä saanut tuolla edes peltiä kunnolla punahehkuun, turha tuolla olisi kovajuotosta yrittää. Pehmeäjuotos kupariin kyllä onnistui. Liekö vanha poltin viallinen vai mikä, mutta ei tuolla juuri mitään tee. Pultin irroitukseen en tuota kehtaisi käyttää, kun lämmittää ympäristöä liikaa eli liekki on liian leveä.
Kai se on tuollainen puuilon pikku pilli ostettava.
sampolaattori
04.02.2013, 10:52
Sininen Sievert:n poltin toimii ku junan vessa, varsinki ku käyttää oikeeta kaasua. Ja saa isommanki kappaleen lämpimäksi. Suosittelen.
WinChester
04.02.2013, 11:13
Tähän asti olen pärjännyt hyvin kuumailmapuhaltimella, mutta nyt on yksi ohjauksen käännönrajoittimen pultti niin tiukassa ettei lähde. On vähän ahdas paikka, kun lähellä on ABS-anturi, pari pallo- ja CV-nivelen kumia, eikä huvittas niitä sulattaa. Paksu valettu kääntöpääkin johtaa lämpöä sopivan tehokkaasti, jotta poweria saisi olla paljon pieneen tilaan liitoksen punaiseksi saamiseksi.
Ton parinkympin polttimen voisi sitä varten hommata. Yhden liitoksen aukaisuun on satanen vähän liikaa... :cool:
Suuret kiitokset tähänastisista vastauksista!
apupoika
04.02.2013, 11:35
Tuomo: Ei ku tommonen: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...ra+233511/2531 (http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus+ja+juottaminen/Puhalluslamput/676/Puhalluslamppu+Sievert+Powerjet+Ultra+233511/2531)
Joo korjaus aikaisempaan kommentiini meillä myös tosiaan käytössä noita sievertin sinisillä kahvoilla olevia polttimia, eli enpä noista keltaisista tiedäkkään,, liekkö niissä sitten erilainen poltin/kaasu jos ei ole kerta tehoja,
mutta kyllä tuollakin luulisi autossa olevat pultit kuumentavan :)
Porvoon Hilma
04.02.2013, 12:59
Etsiskelen sopivaa pikkupoltinta ruostuneiden pulttien irroitukseen ja ehkä myös johonkin enemmän tehoja vaativaan juotokseen. Lämpöä pitäisi siis saada paljon ja suht. pienelle alueelle.
Asetyleeni olisi hyvä, mutta hintavana pois laskuista ja kuumailmapuhaltimen tehot on paikoin todettu liian heppoisiksi. Jollain nestekaasutyppisellä pitäisi homma siis hoitua.
Onko näistä kokemuksia? Millä vehkeellä saa "pultin punaiseksi" niin, ettei pultin ympäristö sanottavasti ehdi kuumentua, kuten esim. "toholla"?
Tätä olen jo kokeillut. Ei kestä minkäänlaista ilmanvirettä; sammuu jo pienestä hönkäisystä. Tehot riittää juuri ja juuri pieneen juotoshommaan:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/806828/0
Pärjäisikö tälläisellä:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4947
Vai pitäisikö olla tälläinen:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1979
Käyttöä on siis pääsääntöisesti vain ruostuneiden pulttien irroitukseen, joten täyskokoinen nestekaasupullo ei ole ostoslistalla.
Mulla on ton viimeisen mallin näköinen. Ei ihan tuollaisessa kulmassa pulloon nähden, mutta tulee kapea liekki, kuuma kuin fan. Juottaa ja kärtsää ihan hyvin tuolla. Pullo ei maksa mansikoita. Toimii.
zille2.5
04.02.2013, 13:18
Hieman OT, mutta jos joku kaipailee halpaa ja toimivaa poltinta jolta ei vaadita mahdotonta kuumuutta.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/Kaasupolttimet/Minipoltin-Gourmet-17612/
Kerrankin mainospuheetkaan eivät lupaa mansikoita, vaan ovat realistiset :D
Tuolla polttimella tuhonnut nyt toista kymmentä kaasupulloa (sytytellyt pannua, sulatellut lukkoja, jotain alustanosia lämmitellyt yms.)
Bauhausissa joskus näin MAPP- kaasua käyttävän polttimen jossa oli vielä pistemäinen liekki, sillä kuumenisi yli 2000 asteeseen.. niitä vain ei ole enää näkynyt, ja kunen hölmönä ostanut heti niin eipä tietysti enää ole.
Tuntuu että oikein mitkään muut tohot ei tahdo riittää, toi mappi oli kait jokseenkin vastaavaa kuin kaasuhitsausvehkeissä/ polttopillissä, mutta ei tarvinnu kahta pulloa. Lähes yhtä kuuma liekki mutta tpimivampi kotikäyttöön pulttien aukaisussa yms., kun ne olis just tohon tarkotettu. Niitä vain ei meinaa mistään löytää, liekö ko.aineen valmistus lopetettu tjsp.?
Kun näistä nyt puhutaan niin kysäisempä täällä. Mulla on ollut noita allaolevan kuvan vehkeitä useampia tässä vuosien saatossa, mutta kaikista niistä menee töi venttiili ennemmin tai myöhemmin paskaksi. Siinähän on stoppari kiinnipäin suuntaan eli sitä ei voi vääntää kiinni hampaat irvessä, mutta viimeistään parissa vuodessa tuo hana rupea fuskaamaan niin että liekki ei sammu heti kun sen kääntää kiinni. Nupin/stopparin asentoakin akseliin nähden pystyy säätämään niin että menee tiukemmalle kun on tarkoitettu, mutta silti hana on horo sen jälkeen kun se on horoksi mennyt. Paras aparaatti taisi kestää ihan kolme vuotta kun käytin sitä niin että laitoin hanan hyvin löysästi kiinni, niin löysästi että parissa päivässä se oli vuotanut tyhjäksi ja eihän siinä ole järkeä.
Niin että onko nuo vain tuollaisia vai enkö mä vaan osaa tätä hommaa?
http://kauppa.motonet.fi/images/app/8/big/806822.jpg
WinChester
04.02.2013, 15:55
IKH:lta löytyy MAP-kaasua hintaan 24€/plo...
http://www.ikh.fi/KERTAKAYTTO_MAP-KAASU_7_16_VENTTIILI
...mutta "normaali" 30€ poltin ei sitä kestä, vaan tarvitaan tälläinen hintaan 150€
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=34672
Nähtävästi kuumailmapuhallin tai tämmöinen kepeämpi kaasupoltin voisi toimia...
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Lammittimet/Nestekaasupolttimet_ja_-tarvikkeet/KAASUPOLTIN_MINI__SAILIO_660ML
... jos lisäksi laittaa vielä tälläistä...
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=36362
... tai tälläistä
http://www.ikh.fi/JAAHDYTYSAINE_PALAMATON_101_520ML
Kuten ehkä edellisetkin, niin tämmöinen toimii kuulemma ihan sellaisenaan:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-6073
Hieman OT, mutta jos joku kaipailee halpaa ja toimivaa poltinta jolta ei vaadita mahdotonta kuumuutta.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hitsaaminen-ja-juottaminen/Kaasupolttimet/Minipoltin-Gourmet-17612/
Kerrankin mainospuheetkaan eivät lupaa mansikoita, vaan ovat realistiset :D
Tuolla polttimella tuhonnut nyt toista kymmentä kaasupulloa (sytytellyt pannua, sulatellut lukkoja, jotain alustanosia lämmitellyt yms.)
Tää on halpa ja hyvä vehe, patrollin u-pulttien mutteritkin aukes kun aikasa lämmitteli. Laakereita lämmitelty, syyläriä tinailtu , makkaraa lämmitelty ja Mr.rehtori lämmitti myös eräällä venäjän reissulla yhden king capin kojelaudan:D.
Janne1986
04.02.2013, 16:45
Kun näistä nyt puhutaan niin kysäisempä täällä. Mulla on ollut noita allaolevan kuvan vehkeitä useampia tässä vuosien saatossa, mutta kaikista niistä menee töi venttiili ennemmin tai myöhemmin paskaksi. Siinähän on stoppari kiinnipäin suuntaan eli sitä ei voi vääntää kiinni hampaat irvessä, mutta viimeistään parissa vuodessa tuo hana rupea fuskaamaan niin että liekki ei sammu heti kun sen kääntää kiinni. Nupin/stopparin asentoakin akseliin nähden pystyy säätämään niin että menee tiukemmalle kun on tarkoitettu, mutta silti hana on horo sen jälkeen kun se on horoksi mennyt. Paras aparaatti taisi kestää ihan kolme vuotta kun käytin sitä niin että laitoin hanan hyvin löysästi kiinni, niin löysästi että parissa päivässä se oli vuotanut tyhjäksi ja eihän siinä ole järkeä.
Niin että onko nuo vain tuollaisia vai enkö mä vaan osaa tätä hommaa?
http://kauppa.motonet.fi/images/app/8/big/806822.jpg
Meillä on töissä tällänen juotos ja johtojen liitoksiin ostettu Wurtilta Prince GB-2001 siinä on sivussa tuo "hana" ja tuntuisi pelaavan ihan hyvin.
IKH:lta löytyy MAP-kaasua hintaan 24€/plo...
http://www.ikh.fi/KERTAKAYTTO_MAP-KAASU_7_16_VENTTIILI
...mutta "normaali" 30€ poltin ei sitä kestä, vaan tarvitaan tälläinen hintaan 150€
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=34672
Nähtävästi kuumailmapuhallin tai tämmöinen kepeämpi kaasupoltin voisi toimia...
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Lammittimet/Nestekaasupolttimet_ja_-tarvikkeet/KAASUPOLTIN_MINI__SAILIO_660ML
Oma kokemus kaikista noi8sta kuumailmatöhöistä on ollut se, ettei niillä tahdo kunnolla saada edes 10-12mm pulttia kuumaksi, eikä varsinkaan jotain isompaa jos tarttee saada irti (esim. vanha navan laakeri, laakerikooli tai koko napa irrottaa, jotain raidetangonpäitä yms...), kun ei niissä yksinkertaisesti riitä potku kunnolla. Menee vain leikkimiseksi.
"Muutaman" kerran on siis hermo mennyt kun koittanut 10-15 min lämmittää ns. hyvällä toholla. Toki se kuuma on helpottanut jotain, muttei niinkuin pitäisi - ja aina ei oikeastaan ollenkaan. Vetänyt silloin sitten rälläkällä pahimmat rähmät kappaleen pinnasta ja migilla kakku päälle irrotettavaan osaan, ja pienellä napauksella lähtenyt irti. Tohon idea on saada irrotettava kappale punaiseksi, tai lähelle sitä. Tolla MAP:illa se pitäisi onnistua kun on kunnon poltin, kaikilla muilla vermeillä ainakin omat kokemukset ollut sen suuntaisia että ei niillä tule kuin vihaiseksi :D huono puoli toki on sitten se että poltin & kaasu maksaa. Baukkarissa silloin kun näin niin poltin + kaasupullo olisi ollut yhteensä ~120€, ja pelkkä pullo jonkun reilu 30€.
Omassa käytössä sievertin metaljet, antaa powerjettiä enemmän lämpöä. Sillä juottaa kuparin kovajuotokset ihan ok. Ruuvit irrotan rothenbergerin kaasujuottimilla samankaltainen kakspulloinen kun tuolla oli joku linkki. Ei noissa kai suuria eroja ole mutta selvitä ekana kuinka suuria suuttimia niihin saa niillä vakioilla kun ei oikei tahdo pultti punastua. Toinen on hinta. Samat pullot käy mut ikh vs bauhaus oli hinnassa melkoinen ero ja paremman oloisen eduksi. Metaljettiä en löytäny kaupoista niin soitin maahantuojalle ja kysyin kuka tampereella niitä myy ja silloin oli vaan yks paikka Nekalassa joka niitä myi.
Tuolla noin sivulla 27-28 on kerrottu power- ja metaljetin erot. 300 astetta C.
http://www.raumansammutin.fi/tuotteet/nestekaasutuotteet/tyokalut/aineisto/Sievert%20tuoteluettelo%202007.pdf
Ei ole poltin mutta jos puikkokone löytyy niin toimiskohan tälläset?
http://www.somotec.fi/Web_page_attachments/1000_HITSAUSPUIKOT/1900_HITSAUSPUIKOT_muut/Therm200.pdf
WinChester
04.02.2013, 19:54
Ostaa pamautin sitten tälläistä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-6071
Speksien mukaan pitäisi olla kylmempää (-40°C) kuin aiemmin linkittämäni öljyävä versio. Joillain harrastesaiteilla tuota koko kylmäideaa pidettiin epäilyistä huolimatta toimivana ruostuneen pultin irroitukseen; varsinkin ahtaissa ja lämmölle aroissa kohteissa. Kunhan pääsen itse kokeilemaan, niin raportoin sitten tänne.
apupoika
04.02.2013, 20:01
WinChester (http://forums.offipalsta.com/member.php?u=11892):Ostaa pamautin sitten tälläistä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-6071 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-6071)
Jätkä käänti takin,,, ensin kuumaa ja nyt kylmää :D
lämmitä nyt ensin kuumaksi ja hetiperään tarjoot kylmää,, kyllähän siinä ruosteet krymppääntyy irti :D:D
mut etkai jeepistä ole löytänyt jumittuneita / ruostuneita pultteja :D:D
lavanelikko
04.02.2013, 20:13
Isot pojat kerto tossa takavuosina, että riittää jos liitoksen lämmittää ja sitten suihakauttaa siine jotain ruosteenirrotus ainetta, niin pitäis tunkeutua kuulemma tehokkaasti kohteeseen. Spray jääähdyttää osuessaan kohdetta... Tämä siis tupla-v-kaupasta kuultua...
WinChester
04.02.2013, 22:00
Isot pojat kerto tossa takavuosina, että riittää jos liitoksen lämmittää ja sitten suihakauttaa siine jotain ruosteenirrotus ainetta, niin pitäis tunkeutua kuulemma tehokkaasti kohteeseen. Spray jääähdyttää osuessaan kohdetta... Tämä siis tupla-v-kaupasta kuultua...
Tota on tähän asti sovellettu menestyksellisesti, mutta tällä kertaa se ei jostain syystä toiminut. Oisko joku järeämpi kierreliima syyllisenä...? :confused::confused::confused:
Kuumensin liitosta/pulttia uudelleen kuumailmapuhaltimella jonkin aikaa ja hitsasin siihen pari sopivaa pattia, joista sai pihdeillä kunnon otteen. Sitten suihkutin kylmäsprayta tulikuumaan liitokseen ja pulttiin muuallekin. Kohtuullisen sauhuuttelun - kylmäspraysta tulee melkoinen sumu kuumaan metalliin suihkuttaessa :D - jälkeen totesin, että pultti on edelleen lämmin, joten jatkoin suhuuttamista niin että pultin kanta tuntui selkeästi kylmältä. Meni pullosta ehkä arviolta neljännes tjsp.
Siteen pihdeillä tukeva ote patista ja kovaa vääntöä, jonka seurauksena pultti katkesi; mutteri kyllä kääntyi nätisti irti.
Taidan tarjota seuraavaksi sopivaa poraa ja kierretappia, niin loppuu tämä pelleily lämpöjen/kylmien kanssa... :mad:
Induktiokuumennin olis ehket fiksuimpia kaluja jumipulttien irroitteluun, mutta hinta karkaa vähän turhan tyyriiks harrastelijakäyttöön.
Nykyään tosin kohtuuhintaisempia ja -kokoisempiakin laitteita tarjolla kuin perinteiset 3-vaihevirralla toimivat hitsauskoneen kokoiset rohjot.
Esim. tämmönen Mini Ductor: http://www.youtube.com/watch?v=cuhy6_LURUU
http://www.youtube.com/watch?v=_YO_snrzYrs&feature=youtu.be
Mutta maksaahan nämäkin vielä melkosesti: http://www.ebay.co.uk/itm/MINI-DUCTOR-II-Flameless-Induction-heater-230-volt-Launch-Price-/280874307608
Samppa79
05.02.2013, 07:46
Kun näistä nyt puhutaan niin kysäisempä täällä. Mulla on ollut noita allaolevan kuvan vehkeitä useampia tässä vuosien saatossa, mutta kaikista niistä menee töi venttiili ennemmin tai myöhemmin paskaksi. Siinähän on stoppari kiinnipäin suuntaan eli sitä ei voi vääntää kiinni hampaat irvessä, mutta viimeistään parissa vuodessa tuo hana rupea fuskaamaan niin että liekki ei sammu heti kun sen kääntää kiinni. Nupin/stopparin asentoakin akseliin nähden pystyy säätämään niin että menee tiukemmalle kun on tarkoitettu, mutta silti hana on horo sen jälkeen kun se on horoksi mennyt. Paras aparaatti taisi kestää ihan kolme vuotta kun käytin sitä niin että laitoin hanan hyvin löysästi kiinni, niin löysästi että parissa päivässä se oli vuotanut tyhjäksi ja eihän siinä ole järkeä.
Niin että onko nuo vain tuollaisia vai enkö mä vaan osaa tätä hommaa?
http://kauppa.motonet.fi/images/app/8/big/806822.jpg
Tämmönen on mulla ollut jo useamman vuoden ja ongelmia ei ole ollut. Toiminut loistavasti hintaansa nähden. Tällä on monet pultit avattu. Jos on tarvinnut enemmän lämpöä niin kaverina on sellainen motonetin pieneen retkikeittimen pulloon letkulla kiinnitettävä kaasutoho. Kaasutoholla olen tehnyt huopakaton halkoliiteriin ja on ihan toimiva vehje kun kaikki liitokset on varustanut kunnollisilla klemmareilla.
WinChester
05.02.2013, 11:48
Kuumallahan se siten lopulta lähti; laitettiin Bosch Carilla induktiovekotin laulamaan. Taitaa olla vanha lämmityskonsti edelleenkin kylmiä tehokkaampi...
Tuossa vähän edullisempi pikkutoho: http://www.clasohlson.com/fi/Sekakaasupoltinsarja/Pr408244000
WinChester
07.02.2013, 16:49
Tuossa vähän edullisempi pikkutoho: http://www.clasohlson.com/fi/Sekakaasupoltinsarja/Pr408244000
Tämä se sitten varmaankin olisi, vaikkei olekaan MAP-kaasua. Vastasivat CO:n asiakaspalvelusta liekin lämpötilan olevan niinkin paljon kuin +1925°C. Suuttimen halkaisijakaan ei näytä kovin suurelta ja hinta hyvinkin sopiva. :)
WinChester
18.02.2013, 14:56
Taitaa Clas Ohlsonin poltin sittenkin olla "mopo", kun siinä on vain 800W tehoa. Sievertin Handy Jet vekottimessa lämpöä samat +1925°C mutta potkua 2250W. Kyseisen powergas -kaasun tiedoissa puhutaan nimenomaan pultinirroituksesta. Löytyy ainakin Koditerrasta, vaikka esittelysivu muuta sanookin:
http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=0fluaupuwx5s9mrq&kategoriaTunniste=Nestekaasuty%C3%B6ka&path=TY%C3%96KALUT+JA+-KONEET%2FJuotNKaasuty%C3%B6kal%2FNestekaasuty%C3%B 6ka&myymala=Kodin+Terra+H%C3%A4meenlinna&paikkakunta=H%C3%84MEENLINNA&osuuskauppa=H%C3%84MEENMAA&hakusana=handy+jet*&pageName=Hakutulos
mikkoimp
18.02.2013, 23:17
Taitaa Clas Ohlsonin poltin sittenkin olla "mopo", kun siinä on vain 800W tehoa. Sievertin Handy Jet vekottimessa lämpöä samat +1925°C mutta potkua 2250W. Kyseisen powergas -kaasun tiedoissa puhutaan nimenomaan pultinirroituksesta. Löytyy ainakin Koditerrasta, vaikka esittelysivu muuta sanookin:
http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=0fluaupuwx5s9mrq&kategoriaTunniste=Nestekaasuty%C3%B6ka&path=TY%C3%96KALUT+JA+-KONEET%2FJuotNKaasuty%C3%B6kal%2FNestekaasuty%C3%B 6ka&myymala=Kodin+Terra+H%C3%A4meenlinna&paikkakunta=H%C3%84MEENLINNA&osuuskauppa=H%C3%84MEENMAA&hakusana=handy+jet*&pageName=Hakutulos
tuo handyjethän on ihan eri tyylinen, ei mikään pultin kuumennus puhallin vaan enemmänkin ison alan lämmittäjä.
WinChester
20.02.2013, 09:04
tuo handyjethän on ihan eri tyylinen, ei mikään pultin kuumennus puhallin vaan enemmänkin ison alan lämmittäjä.
Noo ei sen suutinkoko ole kovinkaan suuri. Siitä vain puuttuu piezo, joten mun käyttöön soveltumaton.
Isoon pulttiin ISO rälläkkä.......Pieneen pulttiin Pikku rälläkkä.......
(Noilla minipolttimilla saat ehkä kokoluokan m5 pultin tarpeeksi kuumaksi, Isompiin pultteihin/Muttereihin ihan oikeat kaasuvehkeet (Happi/Asetyleeni)
WinChester
20.02.2013, 20:46
Kuten alussa sanoin, kuumailmapuhaltimella on tähän asti pärjätty ja nyt siitä ei ollut mihinkään. Sikäli mikä tahansa vekotin, josta irtoaa lämpöä yli +500°C ja lämpötehoa yli 2kW on parempi.
Ohjauksen kääntöpäähän kiinniruostuneeseen pulttiin on turha tarjota rälläkkää, pientä tai isoa, kun natsa jää kuitenkin sisään. Seuraavaksi olisi mennyt poraa ja kierretappia, mutta Bosch Car Centerin induktiokuumennin ajoi asian.
Luulisi ainakin MAPP-kaasulla esim. pakoputken liitoskohdat lämpeävän sen verran irtoamiskuntoon, ettei tartte hommata tilapäiseen harrastekäyttöön sikahintaisia kaasuhitsivehkeitä. Siihen hintaan käy uudelleen BCC:llä monta kertaa.
Luulisi ainakin MAPP-kaasulla esim. pakoputken liitoskohdat lämpeävän sen verran irtoamiskuntoon, ettei tartte hommata tilapäiseen harrastekäyttöön sikahintaisia kaasuhitsivehkeitä. Siihen hintaan käy uudelleen BCC:llä monta kertaa.
Juurikin näin .......
WinChester
22.02.2013, 09:19
:DOliskos tämmösestä minitohosta pultinlämmittäjäksi? Virtausarvon perusteella tehoja on n. 2,5-3kW (nestekaasulla eli propaanilla maksimi nimellislämpötilahan on aina se sama +1925°C) ja suuttimen ø17mm koko varmaankin aika sopivan pieni. Hommaamalla esim. 5kgn nestekaasupullon tällä voisi autoharrasteen lisäksi lämmittää myös kaasugrilliä tms. samalla hinnalla kuin mitä ne kertakäyttöpullot kustantaa.
http://www.ikh.fi/KEM1217KIT_NESTEKAASUPOLTIN_SRJ_MINI
EDIT: Soitin IKH:lle ja sattui viimein autoharrastaja-myyntipäällikkö langan päähän. Suositteli joko MAPP-kaasua tai sitten tätä minipoltinta. Etuna edellisessä pieni koko ja piezo, jälkimmäisessä monikäyttöisyys kaasugrilliin yms. nestekaasuvekottimeen. Molemmissa pienet suuttimet ja paljon tehoa.
Suositteli samalla hommaamaan Weran irroitusöljyä, jonka valmistus on kuulemma lopetettu, mutta joka pesee esim. WD40:n mennen tullen. Laitoin heti reisussa olevan emännän äijäkauppaan asialle, kun lähikaupasta on aine jo loppu... :D
EDIT II: No perhana, näitä polttimiahan löytyy Mätänetistäkin!
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-6905
Tomppaa_
19.09.2013, 16:28
Nostellaas pikkusen. Eli onkos jengillä jo käyttökokemuksia tästä (http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2764) Kauanko pullot kestää ja kuumeneeko tolla oikeesti pultit sun muut?
Nostellaas pikkusen. Eli onkos jengillä jo käyttökokemuksia tästä (http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2764) Kauanko pullot kestää ja kuumeneeko tolla oikeesti pultit sun muut?
En sitten tiedä, mutta tuttu kirosi koko laitoksen paskaksi ei kuulemma transitin norran mutteria ja pulttia punaiseksi saanut
Etten sitten tiedä kun jotkut kehuu ja toiset haukkuu lie sitten voisko kaasussa olla eroja tai pulttien materiaaleissa :confused:
Mietes muuten hiilipuikko mig;iin?
Jostain wanhasta näin korjaat rassiasi kirjassa oli lämpöjen antamisesta hiilipuikolla
ja tulin miettineeksi et kestääkö normaali mig tai jostain löytyvä hiilipuikko antaa virtaa niin pitkään että saisi pultin punaiseksi kuten induktio lämmittimellä :confused:
Tomppaa_
19.09.2013, 18:45
Mietes muuten hiilipuikko mig;iin?
Jostain wanhasta näin korjaat rassiasi kirjassa oli lämpöjen antamisesta hiilipuikolla
ja tulin miettineeksi et kestääkö normaali mig tai jostain löytyvä hiilipuikko antaa virtaa niin pitkään että saisi pultin punaiseksi kuten induktio lämmittimellä :confused:
Hiilipuikko lähinnä vain polttaa kamaa pois, eli sillä saa halkeaman avattua hyvin. Miggi ei varmasti kestä, koska ainoat koneet mitkä noita puikkoja kestää on ne pirun vanhat puikkokoneet jotka painaa ~150-250kg
WinChester
19.09.2013, 20:15
Hiilikaaritalttaus on tarkoitettu hitsin kääntöpuolen avaukseen, eli moskan poistoon ennen juuren puolen hitsausta. Toimii tehokkaammin kuin rälläkkä ja on aivan tajuttoman meluisaa (+140dB) hommaa. Kyseinen puikko on siis todellakin PUIKKO, eikä sellaista saa kiinni lankakoneeseen. Jos semmoisella antaa lämpöjä, niin todennäköisesti häviää koko pultti ja vähän muutakin, sekä kuulo ja mahdollisesti myös näkö! :p
Jotkut kehuvat antaneensa kuumia lankakoneella (MIG/MAG) siten, että lanka pois polttimesta/kaapelista, virtasuutin kiinni kuumennettavaan kohteeseen, koneesta kaikki hanat kaakkoon ja sitten vain liipasinta. Jos koneen diodit kestää - nimenomaan JOS - niin pitäisi tulla aika nopeasti punahehkua. Eli mieluummin ei tätäkään.
Näin ollen kuumien antoon helpoimmasta ja halvimmasta lähtien (riippuu tietenkin laitteiden merkistä, iästä sun muusta):
1. Kuumailmapuhallin + irroitusöljy, joka mahdollisesti myös Rost-Flashiä (kylmäirroitus-spraytä)
2. MAPP- tai nestekaasua
3. Induktiokuumennin (on niitä pieniäkin)
4. MIG/MAG (lämpeneehän se pultti jos siihen hitsaa "köntsän"
5. TIG (ilman lisäainetta)
6. Asetyleeni + happi
Olennaista noissa pikkupulloissa ei muuten ole pelkästään maksimilämpötila, vaan paremminkin niiden antama teho. Jos on "vain" 600W ja 1920°C, niin voipi unohtaa hehkuttelut harrasteautokäytössä moisilla tupakansytkäreillä.
Tomppaa_
19.09.2013, 20:21
Itse olen availlut tollasella hiilellä kauhojen murtumia, ja totta, pitää niin perkeleellistä melua että parempi käyttää korvasuojaimia. Paineilma pihisee ja puikko rätisee :D
Paljonkos tehoa tollasen pultin punaseks vetämiseen tarviaa? Ja nuo induktiolämmittimet on ihan perseestä jos oikeesti on pultti kiinni. Se on hyvä lähinnä joihinkin pieniin ruuveihin ja ahtaisiin paikkoihin mutta ikinä en itselle ostais. (töissä muutaman kerran kokeilin ja palasin happiasettiin)
Induktiokuumennin olis ehket fiksuimpia kaluja jumipulttien irroitteluun, mutta hinta karkaa vähän turhan tyyriiks harrastelijakäyttöön.
Aamen. Oon huoltanut paria kottikärry kokoluokan konetta. Jestas on voimaa! 3mm pelti menee puhki muutamassa sekunnissa.
Tommonenkin mulla on http://www.oxyturbo.it/product_card.php?scID=71
Happipullolla ei kauaa suhistele mutta on terävä liekki ja voimaa sen verran, että juuri ja juuri saa 42mm kuparia kovajuotettua. kylmätukkurilta ostin mutta oon muistaakseni nähnyt jossain kansalaisten kaupassakin.
WinChester
19.09.2013, 22:18
Näyttää samanlaiselta kuin Puuilon vekotin. Luulisin että, kun tehot ylittää 2kW, niin rupee onnistumaan. Tietysti jos liekki on mahdottoman leveä, niin sitten lämpenee moni muukin paikka ja auton palamisvaara suurenee. :D
Mulla vain yksi pultti (kääntöpään säätöpultti) oli niin kiinni, että kuumailmapuhallin + öljy -yhdistelmä ei tehonnut ja piti käyttää korjaamossa induktiota. Rupes lähteen. Oisin ostanu n. 20€ nestekaasuminipolttimen, mutta siinä sais olla pietzo. Kun auton alla rustaa yhdellä silmällä ja kädellä, niin sytytä nyt siinä sitten toho sun muuta. Jos lämmön tarve oikeasti tulee, niin sitten tod. näk. hommaan jonkun MAPP-vehkeen tai Sievertin supergas mikä-se-nyt-oli, joka maksaa n. 100€. Mut vielä ei ole tarvinnut... (koputtaa puuta).
Siis ei puikkohitsaus koneen hiilipuikko
vaan sellainen mitä isät on korikorjauksia tehdessään vetelän pellin kiristämiseen käyttänyt
Siis sellainen lisäosa polttimen päähän jolla saa annettua pistekuumia
Se suoja siitä päästä pois, että kaasun reiät tulee näkyviin ja siihen klemmarilla kiinni se lämpöpiste puikko, langan syöttö pois ja kuumaa antamaan
Kaverilta asconasta kiristivät katon sellaisella kun oli lepattanut ja pärisi
ruuvarilla naarmu kattoon ja siihen MIG-lisävarustepuikolla lämmintä
Se on samaa hiiltä, migillä käytettäessä ei käytetä paineilmaa eikä +300A virtaa. Ja kyllä se pikkumiggi kestää, ei se tiedä mitä pitkin virta kulkee.
Hiilikaaritalttauksessa virtalähde hajoaa kun ajetaan virrat tapissa liian pitkiä aikoja ja koneeseen nähden liian paksulla hiilellä.
WinChester
20.09.2013, 19:38
Se on samaa hiiltä, migillä käytettäessä ei käytetä paineilmaa eikä +300A virtaa. Ja kyllä se pikkumiggi kestää, ei se tiedä mitä pitkin virta kulkee.
Oiskos moisesta MIG-hiilipuikosta kuvaa, kun en ole moisesta kuullut eikä guukkelista pienellä etsimisellä löytynyt.
Oiskos moisesta MIG-hiilipuikosta kuvaa, kun en ole moisesta kuullut eikä guukkelista pienellä etsimisellä löytynyt.
Kirjassa sellaisen nähnyt ja kaveri livenä jopa käytössä just kyseisen katon kiristyksessä, mutta siihen suunnilleen loppuu tiedot laitteesta :(
Joku kuulosti puhelevan, että tekijä mies oikoo sillä auton oven painaumankin
Oli kuulemma joskus pikku poikana nähnyt eli tapahtui joskus 70 luvulla. Korjaaja oli puikolla vedellyt ovea sinne tänne ja kumi vasaralla kopauttanut johkin kohtaan ja paukahduksella ovi oli jälleen suora :D
ja eikun maali päälle ja asiakas tielle
Pikku pusujen korjaamiseen toi sellainen olisi hiton pätevä laite kun se kutistaa peltiä ja kaiketi tarvittaessa melko rankastikkin
BJ-40/76
21.09.2013, 17:34
Oiskos moisesta MIG-hiilipuikosta kuvaa, kun en ole moisesta kuullut eikä guukkelista pienellä etsimisellä löytynyt.
En minäkään löytänyt kuvaa, mutta tuohon minun valovirta kemppi superkempomat:iin niitä on saanut lisävarusteena ihan kempiltä; jossain arkiston kätköissä 80 luvulta neliväriesite, missä nuo lisavarusteet (kaukosäätö, apuvirta/akunlataus säädettävällä jännitteellä (max lataus taisi olla 70A/12v, 24v oli puolet?) valitsin suojakaasukohtaiselle asetuksille, tuo hiili/hiilenpidin, ja olikohan vielä jotain?)
ja tuota hiilipuikkoa käytettiin pistehitsaus ajastuksen säädön kautta...
http://www.usaweld.com/MIG-Shrinking-Attachement-p/15003.htm
Tuolta löytyi adapteri. Ihan saman näköistä hiiltä mitä hiilikaaritalttauksessa käytetään.
Löytyy talttauksessa käytettävien puikkojen kuvia, kun lätkii kuukleen carbon arc gouging.
WinChester
21.09.2013, 19:54
Tämmönen täytyy olla joidenkin äijien mainitsema MIG-lämmityspää, vaikken ihan heti olisi kuvitellut sen olevan hiilikaaripuikko tms. Paremminkin jonkinlainen kuparinen kolvi tms. lisäkärki polttimeen.
Mistäs näitä sitten löytyy Suomesta, kun ei kai Ameriikan ihmemaa sentään NIIN ainutlaatuinen voi olla että näitä vain siellä olisi... Ja mikä hitto toi vekotin on suomeksi?
Tämmönen täytyy olla joidenkin äijien mainitsema MIG-lämmityspää, vaikken ihan heti olisi kuvitellut sen olevan hiilikaaripuikko tms. Paremminkin jonkinlainen kuparinen kolvi tms. lisäkärki polttimeen.
Mistäs näitä sitten löytyy Suomesta, kun ei kai Ameriikan ihmemaa sentään NIIN ainutlaatuinen voi olla että näitä vain siellä olisi... Ja mikä hitto toi vekotin on suomeksi?
Itelle ostin IKH:ta edustaneelta paikalliselta työkalumyyjältä. Migatronikin sarjan, oli sellaisia viiden - kymmenen sentin hiilipuikkoja mukana muutama.
Itelle ostin IKH:ta edustaneelta paikalliselta työkalumyyjältä. Migatronikin sarjan, oli sellaisia viiden - kymmenen sentin hiilipuikkoja mukana muutama.
Dodiin ja laitteen nimeä tiskiin.
Kaivoin sen sarjan esille, ei se ollutkaan Migan, vaan joku Telvin tms.
Kuitenkin numeron perusteella löytyy ainakin tuolta:
http://www.vakiopaine.fi/
802035 oli osanumero.
WinChester
22.09.2013, 18:36
Miten tuolta pystyy etsimään tuotteen kyseisellä numerolla, kun ei ole hakukonetta, eikä tuotteiden sivuilla ole tuotenumeroa? :confused::confused::confused::confused::confused: :confused:
Saisko nyt linkin kyseisen tuotteen sivulle suoraan, niin ei tarvitse enempää arvuutella?
Ja kerro ny p***kele mikä helvata sen vekottimen nimi on? Virtasuutin?
Miten tuolta pystyy etsimään tuotteen kyseisellä numerolla, kun ei ole hakukonetta, eikä tuotteiden sivuilla ole tuotenumeroa? :confused::confused::confused::confused::confused: :confused:
Saisko nyt linkin kyseisen tuotteen sivulle suoraan, niin ei tarvitse enempää arvuutella?
Ja kerro ny p***kele mikä helvata sen vekottimen nimi on? Virtasuutin?
Google. Sinne " 802035 site: www.vakiopaine.fi (http://www.vakiopaine.fi) "
löytyy pdf- tiedosto, linkki alla:
http://www.vakiopaine.fi/kuvat/40LANKAPUTKETMIGTARV16.8.11.pdf
Sitten kun ton tiedoston avaa niin klikkaa Ctrl + F, readerin hakurivi aukeaa niin laittaa sinne ton 802035 niin löytyy osuma ekan sivun alareunasta, otsikko " Kuumienantosarja "
WinChester
22.09.2013, 19:48
Jo vain! :D
Tämä olisi vielä helpompi linkki; näkyy hintakin:
http://www.vakiopaine.fi/kuumienantosarja__tayd___10_1__ep15.prod?backurl=h itsaustarvikkeet.cat--tuote1957
Google. Sinne " 802035 site: www.vakiopaine.fi (http://www.vakiopaine.fi) "
löytyy pdf- tiedosto, linkki alla:
http://www.vakiopaine.fi/kuvat/40LANKAPUTKETMIGTARV16.8.11.pdf
Sitten kun ton tiedoston avaa niin klikkaa Ctrl + F, readerin hakurivi aukeaa niin laittaa sinne ton 802035 niin löytyy osuma ekan sivun alareunasta, otsikko " Kuumienantosarja "
Juurikin näin.
Tuollainen pussi, löysin vielä tallista.
https://lh3.googleusercontent.com/-TvfpjZt0_aY/Uj8p8bIqGVI/AAAAAAAAIhA/YA7wODtfof4/s640/WP_002097.jpg
WinChester
25.09.2013, 17:15
Juttelin kuumien annosta MIG/MAG-koneilla ja hitsausasiantuntijan tuomio oli sellainen, että vain ohkaisten peltien oikominen kannattaa. Sitäkin varten pitäisi hitsauskoneessa olla ”Hot Spot” toiminto, joka on tehty nimenomaan kuumien antamiseen. Muutoin kone luulee että sillä hitsataan ja silloin diodit alkaa pian lennellä, kun poltin on täydessä oikarissa. Ruostuneiden pulttien saati järeämpien osien kuumentamiseen on sitten omat laitteensa ja näissä auto(talli)harrastehommissa vaikuttaisi pienet kaasupolttimet olevan järkevimpiä.
Niissä on:
- riittävästi potkua (lämpötila & kilowatit), jotta paikat kuumenee riittävästi
- liekki on sopivan pieni, ettei polta koko autoa ja samalla tallia
- pietzosytytin, jolloin ei tarvitse turata tulitikkujen kanssa
- liipasinkahva, jolloin ei ole pelkoa kaasuvuodoista liekin sammuttua
- pieni koko, jolloin voi ottaa vaikka mukaan
- niillä voi antaa myös pistekuumia peltien oikomiseen
WinChester
22.06.2015, 09:13
Pitkällisen mietinnän jälkeen - eihän tuohon menny kun pari vuotta! :p - päädyin ostamaan Puuilosta Gasexin GA200-polttimen. On ilmeisen uusi tuote, kun tietoa löytyy tosi nihkeästi. Sitä ei ole vielä Puuilonkaan nettikaupassa, mutta hyllystä löytyi edulliseen hintaan 80€. Ilmeisesti on vielä stydimpää MAPP-tyyppistä kaasua, kun lupaavat oikein 2400°C lämpötilaa. Nyt sitten kokeilemaan, miten pultit kuumenee.
Ebaysta löytyy tämmösillä spekseillä:
http://www.ebay.co.uk/itm/3S-NEW-PROVIDUS-GA200-GASEX-WELDING-TORCH-wit-Gas-for-Braising-and-Soldering-/181337731838
WinChester
09.01.2016, 18:21
Ensimmäinen ostos oli huonolaatuinen, kun pietzosytkä hajosi muutaman käytön jälkeen. WJ:hin sentään sain asennettua männäntapit paikalleen ennen sitä. Ja kun piti vielä mennä hävittämään kuitti heti oston jälkeen! :mad:
Mutta sitten tapahtui jotain täysin käsittämätöntä. Puhelimessa lupasivat Puuilosta UUDEN TILALLE ILMAN KUITTIA!!!!! :eek: Selitykset ostopaikasta ja muutoinkin koko kuviosta pehmitti myyntipäällikön ja niin vain sain uuden tiskiltä. Pullosta ei niin väliä - sehän maksaa vain kolme kymppiä - mutta uusi ehjä kahva ja pietzo teki nannaa tulevaisuutta varten. Takuulappua ei sentään enää tippunut.
Jumineet pultit, uudenvuoden tinat, jätkänkynttilä, sun muuta on tullut tohotettua ja nyt on pietzokin kestänyt. Tehoa on reippaasti ja liekki kohtuullisen kapea pieniin kohteisiin. Jos joutuu osottamaan kovin alaspäin, niin liekki menee keltaiseksi ja menettää tehonsa, mutta pystyyn kääntäessä taas tokenee kohta siniseksi. Sikäli ei ihan myyntilupausten mukainen, mutta hintaansa nähden kelpo kapistus. Liekin saa pysymään päällä ilman että täytyy puristaa koko ajan liipasimesta, kun siinä on lukitus; saa molemmat kädet vapaaksi tarvittaessa.
Varaston +5°C lämmöstä pelittää hyvin ja -17°C pakkasessa tunnin makuutettua joutuu kääntämään vähän enemmän hanaa auki mutta muuten toimii normisti. Lupaus taisi olla -20°C asteeseen.
Vieläkään tota sarjaa ei ole Puuilon nettisivuilla - pullo (http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/8004897145501&ViewAction=ViewProduct) kylläkin - mutta Landenista (http://www.landen.fi/rauta/pro_nestekaasupoltinsarja_450g_anti-flar_ga200gasex) löytyy satasella. Hyvä monikäyttönen vekotin ja vielä edullinen.
Kaitsu67
10.01.2016, 12:41
Itse ostin aikasemmin jo Puuilosta tollasen, ihan hyvin on toiminu...15€ muistaakseni paketti pullo ja poltin.
Pitäis pakosarjoja alkaa päästelemään irti. Mutterit paksussa ruosteessa, kuten myös pinnapulttien päät. Uudet pinnapultit olis jo, joten niitä ei tarvii säästellä, mutta miten noita nyt kannattais lähtee irrottelemaan? Eniten pelottaa pinnapultin katkeaminen, 8 mm kun vaan on. Hitsaamaan ei oikein väliin sovi, poraamisesta puhumattakaan.
Mietin siis että antaisko lämpöjä punahehkuun ekaks, vai pehmentääkö se vaan pulttia ja katkeaminen helpompaa? Paras kun rälläköis siivun kyljestä pois, mutta kun ei sinne sovi. Jollain vingulla ehkä, mut ei oo ees vinkua itellä.
Tämmöstä jälkeä eräällä kanssaharrastajalla samojen pulttien kanssa:
https://c-a.d-cd.net/898f4d4s-960.jpg
Paras kun lähtisivät tolleen juurimutineen.
Lainaat jostai induktio lämmittime,sillä lämpöseks ja irrotus.
Ei tuu avotulta ja auto ei pala
Itse lämmittäisin kunnolla punaiseksi, ja heti kun mutteri on taas musta niin vääntää vaan auki. Paras ois jos sais sitten heti perään pulttipyssyllä päräyttää auki, mutta taitaa tilat käydä pieneksi. Jos ne on tuollaisia kuin kuvassa niin eipä tuolle taida oikein mitään varmaa konstia olla.
Huono vaan kun ei ees meinaa nähdäkkään perille asti, räikkäkään ei sovi joka väliin. Pulttipyssyä ei saa kuin puolen metrin päähän. :p
Mut taidan kipasta jonku MAP-töhöttimen niin saa ruosteet poltettua pois jos sopii pullon kans kääntymään. Induktiokuumennin olis pop, mutta mistäs nyt sellasen löytäis. Toisaalta liekki ei heti olis mitään polttamassa vierestä.
Tän kaltaisen hylsyn jo hommasin niin ei ehkä niin helposti nylppääntyminen muodostu ongelmaks:
https://static.rapidonline.com/catalogueimages/Product/S86-7828P03WL.jpg
Irwin Bolt-Grip
Paljos makso irroitushylsy?
harrasteauto
28.06.2017, 19:26
Motonetistäö löytyy niitä irwin bolt-grip sarjoja ja lisäosia ja yllätys oli että hyvin pienin hylsy puri ristikantaruuviin mistä urat entiset. Suosittelen
Paljos makso irroitushylsy?Ebaystä ostin kerran ton saman setin mitä motonetissa alle 20€ kotiinkuskattuna: http://m.motonet.fi/fi/tuote/804098/Irwin-Bolt-Grip-pultinirroitussarja-38-5-osaa Just puuttui vaan toi 12 mm jonka tarvitsin, se piti hommata vielä erikseen n. 15€. Kyseessä piippumallinen musta hylsy, kestää pulttipyssynki.
Kävin hakemassa Puuilosta polttimen: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10088955
Katoin et 30€ kalliimpi mitä toi WinChesterin mainostama versio, tässä kuumempi liekki ja letkuilla niin sopii paremmin ahtaisiin paikkoihin kun ei tarvii pullon kans mennä. Unohtui vaan miettiä että riittääkö teho. Eipä sitä oltu kerrottukaan, ja eipä sitä tässä paljoa ole. Aika onneton pilli josta hentoinen piikki, ei tuntunut lämmittävän juurikaan. Mukana tuli toinen vielä pienempi suutin jota päätin vähän modata. Porasin millisen reiän päähän (0.75 mm tuossa isommassa jota alkuun kokeilin), nyt alkoi jonkinlaista liekkiä löytyä ja helpompi sytytelläkkin kun ei ihan pikku tuulenvireestä sammu.
Mutta toinen pakosarja olis jo irti, ei toi pilli jaksanut punahehkuun kiinniolevia muttereita saada, mut pinnapultin pään saa kyllä suht helpostikin.
Hyvin se kahmasee toi hylsy kiinni, tämäkin nylppy kesti vääntää pitkällä vääntövarrella kun puolentuuman räikällä ei jaksanut vääntää.
Kuva vähän holtittoman kokoinen ainakin kännykän ruutuun, kato täältä: http://pic.useful.fi/991-1dsmqq9.jpg
vellihousu
29.06.2017, 19:10
Ei taida mutterin halkaisija mahtua sinne väliin? Ite jouduin joskus semmosella turaamaan kun mutsku oli pyöree eikä oikeen mikään oikea työkalu mahtunut sinne väliin.