View Full Version : Starttiboosterit / apukäynnistimet
solihull
03.02.2013, 11:42
Tervehdys!
Onko näistä tällaisista apukäynnistimistä ja muista voima-asemista kokemuksia?
Tekeekö niillä ylipäätään yhtään mitään? Tajuan kyllä että ei niillä maasturi lähde käymään -30C pakkasesta, korkeintaan nappikuntoinen henkilöauto lähtee nollakelistä tulille...
Mutta onko silti kokemuksia, näistä joissa on upsia, työvaloa, komressoria, starttiapua ym... kun joskus tuntuisi että moinen härveli saattaisi olla MacGyver-pulmatilanteessa suureksi avuksi ;-)
Itse oon katsellut tuota NuAir multiasemaa, budjetti ei riitä mihinkään monen satasen "ammattimalliin".
TT
Kaitsu67
04.02.2013, 14:44
Mulla on sellanen motonetistä ostettu pieni keltainen missä kompura, valot, starttikaapelit ja tupakansytytin ulosottoja.
Lähinnä alunperin hankin varalle, että jos veneessä sattuu tarviimaan kesälomareissulla.
Kerran Discon vanhat akut oli menneet talvella senverran tyhjiksi, että ei enää jaksanut pyörittää. Eipä toi laite jaksanut tuupata tarpeeksi. Ruohonleikkuritraktori on kyllä lähtenyt käymään tuolla.
Ja taisin ihan tavallisen auton bensakoneen tolla saada käyntiin, mutta dieseliin näyttäis olevan liian hepponen ainakin tuo yksilö.
Vanhuksilla on pari tuollaista eri merkkistä. Toinen vähän vanhempi ja toinen hieman tuoreempi. Nuo ranskan ihmeet on sellaisia että tuollainen starttiapu ei ranskan ihmettä saa käyntiin. Kummallakin oli sama lopputulos. Ei vaan jaksa pyörittää. Ehkä ranskalaiset on keksinyt jonkun ihmeellisen ydinlatauksen tarvitsevan startin. Sinällään en yhtään ihmettelisi. Kaikkea kummaa ne on keksinyt.
Reisrdok
04.02.2013, 15:39
Omalla pistänyt bensahlöautoja kymmenisen kertaa käymään. Kaapelit kiinni, tupakinmittainen tauko, ja vääntö avaimesta. Ei tällä suoraan starttia pyöritetä mutta tyhjentyneeseen omaan akkuun saa yleensä tuupattua sen verran virtaa että lähtee. Tiedä sitten kiisseleistä. Akku yllättäen simahti muutaman vuoden jälkeen kun näiden laturit on mitä on. Pistin mopoakun sisään ja lataan sitä tonkien kautta c-tekillä, enemmän ampeerituntejakin kuin siinä orkkis pjoingjang akussa..
Tarvitaan joku semipaska akunraato+suht paksut starttikaapelit ja älylaturi jossa tuo kehno akku majailee elpymässä käytön väliajat.
Budjettimallin starttiboosteri on valmis ja jos on vielä kahvallinen akku niin johan on juhlaa.:)
Lerssinen
04.02.2013, 17:13
Nuo akulliset "boosterit" on ihan paskaa! Niissä on sisällä halvin mahdollinen kiinanapaska-akku kokoluokaltaan 7-17 amppeeria joka kestää kaksi virranottoa ja on kuollut :)
Ostaa oikean starttiboosterin, muistaakseni maksoin omasta jotain 150€ eli sellaisesta joka antaa satoja amppeereita jos tarttee nii johan starttaa..
Hyvän akkukäynnistimen saa muuten 20 litran kanisterista kun leikkaa siihen reiän yläosan sivuun josta pudottaa akun sinne kotelon sisälle ja tekee kaapelit.. Kantokahva on ite kanisterin kahva, akku on "piilossa" ja voi kantaa lahjetta vasten ja ulkomateriaali eristää.. Moiseen oli kuvatkin joskus jossain Koneviestissä..
jep....sellainen motonetin 40 eskon tai jotain boosteri on. Viime talvena ostin, tälle talvelle tuli ensimmäinen kerta kun sitä olis tarvinnut. Eihän se mitään auttanut kun yritin 2.0TDI Vaginaa käynnistää sillä. Taitaa olla melko turhia kamppeita...tai tosiaan lähinnä skoottereiden tms. käynnistämiseen ehkä...
Ostin viime talvena mätänetistä sellasen pyörillä varustetun verkkovirta laturin/boosterin. Kyllä se virtoo antaa ja ottaaki sen verta et pienimmät sulakkeet käryää. Suht hyvä ja halpa. On viel 12/24v.
Töissä toi ylin malli: http://www.adita.fi/?k%E4ynnistysapu.3;2;6300;2900.6300.html
tai onhan niitä kaksikin, toiminut vuosikausia ja isohkojakin autoja starttailtu menestyksellä. Kuorma-auto vaatii molempiin akkuihin omat. Toki ajamallaha ne autot meille on tullu, joten täysin kuolleista akuista ei ole ollut kyse.
Toi 144€ hintainen buusteri täys paska, sitäki kokeiltu.
murkula_
04.02.2013, 21:51
Mä puntaroin tätä samaa hommaa joskus muutamia vuosia sitten mutta päädyin tällaiseen. https://www.tyokalutori.fi/akkulaturit/akkulaturi-kaynnistysaputoiminnolla-1.html
Silloin hinta paikallisessa oli noin 250€. En ole katunut.
Ainoana miinuksena on koko ja että ei ole "johdoton"
Seissyt vesisateessa, saanut kovaa kohtelua mutta aina jaksaa surista.
Saa startattua 12 ja 24V. On pikalataus ja normaali. Dieseleitä on startattu niinkin että akku on ollut täysin kuollut. Mutta nätisti herättänyt käymään.
Töissä toi ylin malli: http://www.adita.fi/?k%E4ynnistysapu.3;2;6300;2900.6300.html
tai onhan niitä kaksikin, toiminut vuosikausia ja isohkojakin autoja starttailtu menestyksellä. Kuorma-auto vaatii molempiin akkuihin omat. Toki ajamallaha ne autot meille on tullu, joten täysin kuolleista akuista ei ole ollut kyse.
Toi 144€ hintainen buusteri täys paska, sitäki kokeiltu.
toi aditan le pro on todella hyvä,eka kesti 10v,nyt toinen menossa.Muistaa vaan ettei yritä mitään helvetinkonetta käynnistellä kovassa pakkasessa niin varmasti kestää vuosia.
BJ-40/76
04.02.2013, 22:51
Mä puntaroin tätä samaa hommaa joskus muutamia vuosia sitten mutta päädyin tällaiseen. https://www.tyokalutori.fi/akkulaturit/akkulaturi-kaynnistysaputoiminnolla-1.html
Silloin hinta paikallisessa oli noin 250€. En ole katunut.
Ainoana miinuksena on koko ja että ei ole "johdoton"
Seissyt vesisateessa, saanut kovaa kohtelua mutta aina jaksaa surista.
Saa startattua 12 ja 24V. On pikalataus ja normaali. Dieseleitä on startattu niinkin että akku on ollut täysin kuollut. Mutta nätisti herättänyt käymään.
Jos autossa on elektroniikkaa, niin saatta ottaa loparit... siis esim abs ja moottorinohjaus.
Tuosta nimenomaisesta ei kokemusta, mutta toisesta samannäköisestä; jos "unohtuu" tai tulee väärinkäsitys, siis käytetään "isolla".... niin paleltuneelle autolle työntää helposti REILUSTI yli 16v -> R.I.P :o
Ainut 230v boosteri, mitä itse olen mitannut, mikä toimi hyvin, eikä jännitteet karannut aivan taivaisiin, oli black and Decker:in 30 A akkulaturit, missä 80A apuvirta- toiminto. toinen kärähti omia aikojaan, ja toinen kärähti, kun yritin tyhmyyksissäni kokeilla startata latausasennossa......
Ja nuo "akulla olevat johdottomat" - oikein hyviä, jos tarvii valoa kellarissakäyntiin tms, taikka jalkapalloon pitää saada ilmaa, taikka korvessa pitää saada ladata tupakinsytkäristä max. kannettavaa.
Mutta pakkaseen hyytynyt maasturi, vaikka pienikin, on tuolle liian iso pala?
Tuo aiemmin kerrottu 20L muovinen öljykannu, missä on noin 60-75Ah hyvälaatuinen akku, jossa on akunkengistä kiinni alle 2m pitkät tuhdit kaapelit, ja kunnon valupuristimet, on HYVÄ, no jos pelottaa noiden kanssa tolskaaminen, niin ISO metalliavaimella oleva päävirtakytkin vois olla siedettävä. ja siihen kylkeen voi ruuvata tuulilasinpesuaine pöntön, vahvasti ilmastoituna, mihin esim. Ctek:n akkulaturi...
Mutta pakkaseen hyytynyt maasturi, vaikka pienikin, on tuolle liian iso pala?
Ei riitä potku tämmösellä lähellekkään samaan mitä tollanen LE-PRO:n kevyt pikku kannettava potkii. Joku tommoin keltanen 300A raahattava on meilläkin ajalta ennen kannettavia.
Mulla on bilteman "starttiboosteri", maksoi muistaakseni 79€ . Toissa talvena vertailin noita halvempia laitteita, ja tuota bilteman versiota puolsi paksummat kaapelit ja isompi akku kuin monessa muussa..
Kyllä tuolla on muutaman kerran saanut auton startattua, hiace tainnut olla "raskain" käynnistää.
Pääsääntöisestihän tuo toimii sähköttömällä mökillä puhelinlaturina, kun siinä on tup.sytytin liitäntä. :D
solihull
06.02.2013, 01:33
Olen tainnut valaistua asiassa....kiitos pojat ja miehet ;-)
Vaikka eipä se tuommonenkaan kyllä jaksa huonoilla akuilla varustettua Fiat/Ivecoa (3,5) pikkupakkasessa pyörittää, luulin että olisi startannut mutta ei vaan. Het lähti tulille kun laittoi "oikean" ladatun akun kaapelin päähän.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/455544/0
TT
Armeijassa aikoinaan boosteroitiin 20 pakkasesta transportterit ja defenderit käyntiin ja hyvin lähti kuorkeille oli sit 24 volttinen boosteri kerran täräytettii porteerii 24 voltin boosterilla vahingossa pyöri nimittäin startti lujaa :D ja savu nous piuhoista sulakkeet palo yms ja kukaan ei tiennyt asiasta mitään kun auto hinattiin pajalle :D.
Mut tollasella wurthilla onkin sitten hintaa... http://www.topintori.com/start-buuster-p-228.html
hazzinen
06.02.2013, 21:05
semmoi bilteman pikkunen keltanen valovirralla pelaava akkulaturi/starttiboosteri löytyy. on laitettu kaikenmoisia rakkineita käyntiin sillä, minusta 50 euron koneeksi ollut hyvä peli.
toyota4x4
08.02.2013, 15:27
Töissä toi ylin malli: http://www.adita.fi/?k%E4ynnistysapu.3;2;6300;2900.6300.html
tai onhan niitä kaksikin, toiminut vuosikausia ja isohkojakin autoja starttailtu menestyksellä. Kuorma-auto vaatii molempiin akkuihin omat. Toki ajamallaha ne autot meille on tullu, joten täysin kuolleista akuista ei ole ollut kyse.
Toi 144€ hintainen buusteri täys paska, sitäki kokeiltu.
mulla on toiminut hyvin jo kaksi vuotta tosin toi maksoi motonetissä 99e viimeksi tänään laitoi v6 audin sillä käyntiin jossa oli jääny sisä valopäälle puoleksi viikoksi. akku kaapelin kengät vois olla paremmat kun ei saa aina kontaktii.
Wurtin vehe maksaa 760€ pyöreesti, on kyllä hyvä. mistähän seki on kopioitu :D
niinku pulttikoneet :p
Puolivuotta ollut käytössä boosteri joka ostaessa maksoi n.500e ja pois en anna. Lähtee kyllä isommatkin koneet käyntiin.
lacrits68
09.02.2013, 23:50
Tarvitaan joku semipaska akunraato+suht paksut starttikaapelit ja älylaturi jossa tuo kehno akku majailee elpymässä käytön väliajat.
Budjettimallin starttiboosteri on valmis ja jos on vielä kahvallinen akku niin johan on juhlaa.:)
just näin: mullakin on 110ah akku ctekin peräs ja hyvin on "back up" pelannut!
//Janne
HiluMiks
31.08.2016, 18:45
Onkos kukaan ostanut tuollaisista pienempää startti booster/kännykkä laturia mitä esim, ebeyssä aika halvalla saa
http://m.ebay.com/sch/i.html?isRefine=true&_pgn=2&_nkw=start+booster&_dcat=179471
Olisi näppärän kokoinen ottaa mukaan vaikka prätkällä reissutessa
50€ hintaan ois jo tarjolla vaikka kuinka monta.
WinChester
31.08.2016, 19:58
Jotain tommosta kaupitellaan TV-shopissa ja vaikka ensin epäilin rajusti noin pienen akun kapaasiteettia, niin kovin yllätti mainos kun vetivät videolla peräkkäin olikohan nyt seitsemän AKUTONTA autoa yhdellä miniakulla käyntiin! :eek: Sillä vekottimella oli hintaa jotain 167$.
Jotain tommosta kaupitellaan TV-shopissa ja vaikka ensin epäilin rajusti noin pienen akun kapaasiteettia, niin kovin yllätti mainos kun vetivät videolla peräkkäin olikohan nyt seitsemän AKUTONTA autoa yhdellä miniakulla käyntiin! :eek: Sillä vekottimella oli hintaa jotain 167$.
Teen minäkin vaikka taikatempun ja käynnistän akuttoman auton
Tosin sinne auton taakse tai alle ei saa kattoa, pitää katella vaan sitä konehuonetta ja startittomalta puolelta :D
Katsurilla oli kuulemma ollu ilme näkemisen arvoinen kun kaapelit oli roikkunu konehuoneessa ja akkua ei ollu ollenkaan :eek:
Pakun akku hutlarissa josta oli otettu vahvarille virrat, oma akkunsa sit kiireessä oli unohtunu tallille :D
Finnhopper
31.08.2016, 23:13
Mulla on Bannerin starttiboosteri ja kyllä sillä matkailuauton 2.8 dieseli lähti ihan hienosti käyntiin. On kyllä kätevä peli käynnistellä romuja tontilla ja reissussa.
Kyllä kait teoriassa jonkun lämpimässä olleen auton moottorin voisi jopa saada käyntiin tollaisella "power pack" akulla kunhan siinä on riittävän suuri kapasiteetti. Litium-ioniakuissa on kuitenkin melkoisen hyvä virranantokyky.
Eli jos vain kapasiteetti riittää niin saattaisi sillä lämpimässä saada auton kerran käyntiin. En tosin silti ostaisi TV- shopin (tai eBayn) made in china- powerpackiä apuvirran lähteeksi talvikäynnistystä varten :D
tekniikkamies
01.09.2016, 09:49
Mulla on boosteerina 70 neliön käynnistyskaapelit...
WinChester
01.09.2016, 10:00
Kyllä kait teoriassa jonkun lämpimässä olleen auton moottorin voisi jopa saada käyntiin tollaisella "power pack" akulla kunhan siinä on riittävän suuri kapasiteetti. Litium-ioniakuissa on kuitenkin melkoisen hyvä virranantokyky.
Eli jos vain kapasiteetti riittää niin saattaisi sillä lämpimässä saada auton kerran käyntiin. En tosin silti ostaisi TV- shopin (tai eBayn) made in china- powerpackiä apuvirran lähteeksi talvikäynnistystä varten :D
TVn akku oli jotain ihan uutta teknologiaa, ei litiumia. Kieltämättä moinen myyntikanava on kyseenalainen mutta jos tollasella saa yhdenkin startin tehtyä, niin ehjä auto sillä lähtee ja lataa täyteen. Mieluummin tota pitää taskussa kuin lyijyakkua! :)
Juuri näin.
Mulla on Jeepissä 70Ah käynnistysakku, eikä se imeydy kertastartista läheskään tyhjäksi. Kesäkelillä kylmän koneen käynnistäminen tarvinnee varmaan vajaa puolet siitä virrasta mitä talvella kylmä kone.
Jos nyt ajatellaan vaikka jotain 20Ah - mikä ei ole ihan tavattoman iso powerpack kun tableteissa alkaa jo olla 10Ah akkuja vakiona - powerpackiä, niin miksipä sillä ei teoriassa starttaisi autoa yhden kerran.
Järjettömän pienihän sellainen olisi pidempiaikaista käyttöä varten, eikä sillä talvella välttämättä isompaa konetta käynnistäisi. Mutta ihan turha siitä marmattaa etteikö sellaisella voisi autoa saada startatuksi.
..mutta tosiaan tuollaiseen TV-shop/ eBay- kiinanihmeisiin en ihan kauheasti luottaisi. Ja tuskin ainakaan käynnistää seitsämää moottoria peräkkäin.
Mulla on Doca merkkinen pieni apuvirtapankki, jota paikallinen koneliike myy. Ei jaksanu pyörittää 3 litrasta dieselkonetta käyntiin ilman akkua.
Töissä taas on wurthin salkkukokoinen boosteri. Talvella pyöritettiin bobcatin konetta varmaan 15 min sillä. Ei se silti käyntiin lähteny, mutta boosteri on kyllä hyvä.
HiluMiks
02.09.2016, 06:53
Eli voisi kuvitella että pikku autot jossa akku sen verran tyhjä että tarvitsee pientä lisä puhtia käynnistyis näillä pikku apureilla.
Pienen kokonsa puolesta ois käteviä kuskailla mukana.
Sais virtaa muihinkin pieniin sähkölaitteisiin.
Taidan pistää hankintaan.
Sanoisin näin, että kunhan on bensakone niin toiminee. Dieselkoneessa on puristusta sen verran enemmän että voi olla nihkeä käynnistettävä miniboosterilla, etenkin isommat dieselit.
Töissä meillä on käytössä Bahcon salkkukokoinen boosteri, joka painaa aivan perkeleesti. Sillä annetaan apuvirtaa kesät talvet esim. laivan kannelle hyytyneille rekoille. Tähän asti ne on aina lähteneet boosterilla käyntiin :)
Mutta jos on jotain käytettyjä vanhoja työkoneen raatoja yms. mitä tulee maailmalta ja ne on seisseet sen jälkeen viikon pakkasessa, niin annetaan apuvirta suoraan vetomestarista tai konekorjaamon huoltoautosta. Ei ole toivoakaan että lähtisi sellaiset raadot boosterilla.. :D
Luulis normaalikokoisen bensakoneen starttaavan. Dieseliäkin se pyöritti, mutta niin laiskasti ettei käynnisty. Nuissahan hehkutus vie aika reilusti virtaa ja useimmissa jälkihehkutus on vielä startatessakin päällä. Ei nyt vain satu olemaan sopivaa bensakonetta millä kokeilla.
Dieseleissä common rail tekee vielä sen että täysin ehjää konettakin pitää pyörittää vanhoihin koneisiin verrattuna pitkään. Toki hehku ei taas niissä yleensä ole pakollinen.
Dieseleissä common rail tekee vielä sen että täysin ehjää konettakin pitää pyörittää vanhoihin koneisiin verrattuna pitkään. Toki hehku ei taas niissä yleensä ole pakollinen.
Kuinka pitkään? Omat kun ainakin tuntuu lähtevän heti.
Dieseleissä common rail tekee vielä sen että täysin ehjää konettakin pitää pyörittää vanhoihin koneisiin verrattuna pitkään. Toki hehku ei taas niissä yleensä ole pakollinen.
Eikö ne siis kylmissä olosuhteissakaan hehkuta :confused: Miksei ?
-Captain-
03.09.2016, 11:38
Tämmöne on pelastanu monta aamua, lähtee dieselitkin ku antaa ensin ladata muutaman minuutin ja sen jälkeen starttiasentoon. Bensakoneet lähtee ihan latausasennossakin :)
http://www.tyokalutori.fi/shop/product/deca-350-akkuvaraaja?tm=&sm=ajoneuvotyokalut/akkuvaraajat
Eikö ne siis kylmissä olosuhteissakaan hehkuta :confused: Miksei ?
Ei kaikissa suoraruiskukoneissa ole minkäänlaisia hehkuja ja silti ne lähtee käyntiin pakkasellakin.
Ei kaikissa suoraruiskukoneissa ole minkäänlaisia hehkuja ja silti ne lähtee käyntiin pakkasellakin.
Joistain isoista moottoreista hehkut tosiaan puuttuu mutta henkilöautokokoluokassa lienee kaikissa riippumatta ruiskutustavasta.
Ylikessu
03.09.2016, 17:32
Tätä on kaverit kehuneet, omalla hankintalistalla myös:
http://www.motormarket.fi/noco-genius-boost-gb40-apukaynnistin-12v-1000a-gb40-1041.html
Ittellä on mopo/mönkijä/kelkka reissuilla lämpösessä taskussa telwinin 13000 ja tuolla nyt noi "pikkulaitteet" laittaa käyntiin useemman kerran ja sitten isommat kulkineet syttyy bahcon salkkuboosterilla.
Paikallisesta ikh-kaupasta ostin crx-tuotoksen ja sillä "apukäynnistimellä" sai nippanappa lämpimän pikkusen bensakoneen käyntiin.
Eikö ne siis kylmissä olosuhteissakaan hehkuta :confused: Miksei ?
Kysymys on siitä että CR kone ei anna suuttimille käskyä ennenkuin railipaine on riittävä, ajetummissa tarkoittaa sekunnin-parin viivettä. Ja dieselin pyöritys ottaa aina enemmän voimaa kuin vastaavankokoisen bensakoneen.
Vanha kunnosa oleva mekaanisella pumpulla varustettu kammiokone pamahtaa heti kun ensimmäinen sylinteri puristaa.
Erot ei ole suurensuuria mutta eipä ole noiden kevyiden boostereiden kapasiteetitkaan, joten pienikin ero vaikuttaa.
Kysymys on siitä että CR kone ei anna suuttimille käskyä ennenkuin railipaine on riittävä, ajetummissa tarkoittaa sekunnin-parin viivettä. Ja dieselin pyöritys ottaa aina enemmän voimaa kuin vastaavankokoisen bensakoneen.
Vanha kunnosa oleva mekaanisella pumpulla varustettu kammiokone pamahtaa heti kun ensimmäinen sylinteri puristaa.
Erot ei ole suurensuuria mutta eipä ole noiden kevyiden boostereiden kapasiteetitkaan, joten pienikin ero vaikuttaa.
Lähinnä tota hehkutuksen puuttumista ihmettelin.....
Lähinnä tota hehkutuksen puuttumista ihmettelin.....
Eikös täällä vai toisaalla vasta ollut juttua, et joku oli tuonut bemarin dieselin espanjasta ja sano ettei ole minkään näköisiä hehkuja saati reikiä kannessa
Ja kirosi et oli kiinnostavaa yrittää töihin ensimmäisenä kalseampana aamuna
Mites transitin keulamalleissa kun tuli suorasuihkut jakaja ellei rivipumpulla, onko niissä hehkuja, hehkulle ei merkkivaloa ainakaan ole ja heti lähtee kuin bensakone ainakin vielä 0 asteessa, missä "normaali" kalusto hehkuttaa sen puolminuuttia
Ainakin vagina- konsernin dieseleissä hehkuvalo vilkkuu vaikka sen lyö tulille lämpimästä laivan ruumasta.. nämä siis ihan tehdasuutena.
BJ-40/76
05.09.2016, 20:24
Tämmöne on pelastanu monta aamua, lähtee dieselitkin ku antaa ensin ladata muutaman minuutin ja sen jälkeen starttiasentoon. Bensakoneet lähtee ihan latausasennossakin :)
http://www.tyokalutori.fi/shop/product/deca-350-akkuvaraaja?tm=&sm=ajoneuvotyokalut/akkuvaraajat
Siis onko tuo se perinteinen, ilman elekroniikkaa oleva startteri, missä on kytkimet muuntajan kytkennän muuttamiseen?
Vastaavasta kokemuksia, mutta taisi painaa ainakin tuplasti tuo 15,5 kg....
Tuosta minun kokeilemasta kaljakorin kokoisesta -80 luvun startterista:
Jos akku on kunnossa, mutta tyhjä, ja käyttää harkiten, niin ei varmaankaan mitään ongelmia.
MUTTA jos akku jäässä, kenno "tippunut" irti taikka muuta vastaavaa ongelmaa, Siis jos akku ei ota virtaa vastaan, niin tuommoisella startterilla jännitepiikki, varsinkin starttiasennossa ja starttauksen päätyttyä hyppää "taivaaseen"
-> Kaikki elektroniikka, siis alkaen laturista, päättyen moottorin ja turvalaitteiden ecujen yms. kautta radioon, on vaarassa kärähtää.
Jännitteet, jotka ovat vielä ns. turvallisia: (mielikuvia, ei absoluuttinen totuus)
13,8 volttia ei käytännössä edes "kuivata" akkua,
14,4 volttia "kuivattaa" akkua, varsinkin kuumassa, siis akun kestoikä lyhenee puoleen; 10 vuodesta 5 vuoteen normaalikäytössä.
15 volttia lyhentää akun käyttöiän 1/10 vrt 13.8 Volttia.
16 volttia, akku kestää lämpimässä max. tunteja/päiviä
16 Volttia on myös elektoniikan kannalta merkittävä rajajännite;
Useat komponentit, mm. kondensaattorit valmistetaan joko 16 tai 25 voltin maksimijännitteelle, siis valmistaja lupaa komponentille määrätyissä olosuhteissa max. 16 voltin jännitekeston.
-> lähes kaikki elektroniikka kestää 16 voltin jännitteen, mutta jokainen voltti, hetkellisestikkin, lisää riskiä rikkoontumiseen. (hetkellisesti tarkoittaa tässä esim. puoli sekunttia)
-> nuo jännitepiikit, mitä tuosta "wanhasta" startterista ilman akkua startatessa saatiin aikaa, oli kymmeniä tai satoja voltteja!
Toki nuo jännitepiikit olivat vain muutaman tuhannesosa sekunnin mittaisia, mutta riittää rikkomaan elektroniikan.
p.s Nuo vanhat startterit (myös akkulaturit) kuivattaa/kiehuttaa akkua varsinkin latauksen loppuvaiheessa.
Kokeilkaapa ladata vanhaa, käytöstä poistettua, akkua tuommoisella startterilla. Ja mitatatkaa paljonko jännite akun navoissa:eek:
Ja sitte startteri starttiasentoon ja paljonko yleismittari näyttää?
P.S Varokaa, akku voi "sylkäistä-" nestettä silmille; siis suojalasit ei ole hätävarjelun liioittelua.
Tervehdys!
Onko näistä tällaisista apukäynnistimistä ja muista voima-asemista kokemuksia?
TT
Minulla on tuollainen umpirautainen apukäynnistin, näyttää toimivan :)
HP8xjV7790M
https://www.youtube.com/watch?v=HP8xjV7790M
Mulla on Würthin 12/24V boosteri. Olikohan 3400A 12 voltilla ja 1700A 24 volttilla, toki hetkellistä.
Hyvin lähti toista vuotta seissyt Rellun kuorma-auto (6-kone, 10 l tilavuutta) tulille viime viikolla.
Kaveri lainaillut tuota metsäkoneiden käynnistykseen; lähtee kuulemma kuin palmun alta. Kesähän nyt kyllä vielä onkin...
Laitoinpa sitten kokeeksi tilaukseen tällaisen:
https://www.youtube.com/watch?v=yKfuKaDVTTQ&index=17&list=PLxtlXKgrDXMVVTKIPpV1J4YanMKOt_I47
Hintaa kertyi kaikkineen ~70 euroa, ebaysta tilatessa voi olla että siihen tulee vielä alv päälle, tai sitten ei. Tehoa pitäisi olla käynnistyksiin ihan mukavasti, eikä mitään ylimääräistä härpäkettä riesana, kun omat ladattavat laitteet ovat 95%:sti micro-usb-liittimellä.
...reilu viikko odottelua...
No niin, koekappale saapui. Hiukan ihmetytti, kun tilasin sen hieman yli viikko sitten ebaysta (https://www.ebay.com/itm/14000mAh-Portable-Car-Jump-Start-Starter-Pack-Booster-Charger-Battery-Power-Bank/152710575130?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 (https://www.ebay.com/itm/14000mAh-Portable-Car-Jump-Start-Starter-Pack-Booster-Charger-Battery-Power-Bank/152710575130?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649)), paketin piti tuleman Kiinasta, seurantakoodikin oli ChinaPost'n versio, ja aamulla oli Ahlskogin auto portilla poikittain tuomassa pakettia Amazon Prime -teipeillä suljettuna. Lisäksi lähettäjän osoite oli Amazon, Germany, eli alviakaan ei karhu välistä vetänyt. En valita, varsinkin kun paketista löytyi nähtävästi 'aito' laite, eikä mikään kiinakopio. Ei muuta kuin vapaapäivän ratoksi siis tutkimaan ja kokeilemaan laitetta.
Laatikko auki ja sisältä löytyi mitä pitikin, jämäkän oloinen buusteri, käynnistyskaapelit, verkkovirta- ja autolaturi sekä säilytyspussukka, eli kaikki olennainen eikä mitään ylimääräistä. Virtanapistahan piti tietty kokeilla painaa ja testata paljonko on virtaa vehkeessä, ja kylmähkön tuntuinen laite väitti olevansa täynnä. Kauppaan kun oli muutenkin tarkoitus lähteä, niin samalla rykäyksellä piti sitten testata laitetta käytännössä, kun en ollut ehtinyt vielä laittamaan hiluksia roikkaan.
Lähtötilanne -6'c ja auto ollut yön ulkona. Akut irti, pakettiauton kylmässä kontissa saapunut Auto-Vox kiinni, hehkutus ja ensimmäisellä yrityksellä jaksoi vähän pyörittää, mutta muuten ei edes luvannut. Muutaman sekunnin odotus, uusi hehkutus ja starttia, tällä kertaa pyöritti jo ihan kunnolla ja parin sekunnin startin jälkeen hörähti tojotan 2.5l D4-D iloisesti tulille. Laitteelle luvataan 250a starttivirtaa sekä 2.0l dieselin käynnistys, eli nuo arvot ainakin tuli heittämällä täytettyä suoraan ostopaketista. Virtaa masiinassa oli jäljellä vielä neljä pykälää viidestä, eli kaipa tuolla vielä olisi pari muutakin käynnistänyt ennen ensimmäistäkään latausta.
Näköjään ebaysta ja 'kiinasta' voi tulla positiivisiakin yllätyksiä, välillä näinkin päin.
- amatyyr -
No hitto, tästä innostuneena klikkasin minäkin yhen mallin ...
https://www.ebay.de/itm/182747245084
Hiukan aiheeseen auttoi juurikin tänään kypsähtänyt vanha boosteri ;)
EDIT: ja toisenkin, kompura mallisen ...
https://www.ebay.de/itm/253112596665
Olisihan tuolla jerry bskornerin testaamana ollut tehokkaampikin laite, Audew'n 16800 mAh versio, joka pukkasi yli 300A yli 8V jännitteellä (tämä tilaamani antoi ~300A@7V), mutta jännite 'tyhjäkäynnillä' oli n. 16V, ja kun tallissa on herkempiäkin laitteita jännitteelle kuin hiluksi, otin varman päälle ja tyydyin pienempään.
- amatyyr -
No ihan oman kokemuksen pohjalta voi sanoa että noiden edullisten kiinalaisten edullisuus perustuu paskalaatuisiin akkukennoihin, tuoreena potkiii mutta vuoden päästä ei kannata luottaa...
No ihan oman kokemuksen pohjalta voi sanoa että noiden edullisten kiinalaisten edullisuus perustuu paskalaatuisiin akkukennoihin, tuoreena potkiii mutta vuoden päästä ei kannata luottaa...
Sieltähän nuo aika pitkälle kaikki pas... vehkeet tulee, ja esim. 'laadukasta' Anti Gravityn Micro-Start XP10:ä saa monella eri merkillä. Tuo tilaamani ei ollut merkin ensimmäinen startteri, esim. edellistä mallia saa Suomestakin mm. Finpower-merkkisenä https://www.epower.fi/. Tämä on tätä nykyaikaa, melkein kaikki tulee Kiinasta, enkä toistaiseksi ole vielä löytänyt vastaavaa jossain muussa maassa tehtyä boosteria. Siihen vielä päälle länsimaisten toimittajien, mm. Amazon.de, haluttomuus toimittaa näitä Suomeen, niin valikoima kutistui joko ehkä_hyviin tai halpoihin paikallisiin laitteisiin, tai eBayn kautta tilata 'aito' merkkivehje vaikkapa jerry bskornerin testien perusteella.
Kirjoittelin tänne tekstin omista vähäisistä kokemuksista, koska olin todellakin hiukan hämmästynyt Kiinasta tilatun 'merkkituotteen' tulevan Amazonin teipeillä Saksasta. Jospa se ei olisi huono merkki ja voisi olla jopa odotus jonkinlaatuisesta käynnistimestä, ja kaiken kiinakuran keskellä tiedosta ja kokemuksista voisi jopa olla jollekin hyötyä?
Eli alea iacta est, aika sitten näyttää miten kävi.
- amatyyr -
Ensikokemukset tästä https://www.ebay.de/itm/253112596665 :
Paketista aukaistuna laitteen varaustaso 85%, asiallisen joskin hiukan muovisen oloinen laite. Käynnistysjohdot pehmeät, ja hauenleuat asialliset. Muut liitos ja latausjohdot ihan ok.
Ensimmäisenä testiin 51 vuotias wanhus, 2 litrainen diesel ilman akkua, jossa erittäin hitaat hehkut, hyvin hehkuttaa ja antaa sähköä noin 30 sek jonka jälkeen virran anto lakkaa. Uudelleen yrittämällä hehkuttaa hyvin, mutta käynnistysyritys päättyy laitteen virranantosuojaukseen äänimerkin saattelemana, eli menee Ampeerit yli. Kytkentä siis ohi akun, eli ilman auton akkua.
Ei yllättänyt.
Seuraavaksi 3 litrainen kuutosbensakone ruiskulla, jolle samat kytkennät. Laakista käymään. Yllätti positiivisesti. Sammutus, ja uudelleen samat toimet. Käyntiin heti. Vielä kolmas toisto ja sama tulos.
Positiivinen kokemus.
Seuraavaksi vanhempi bensakuutonen, samat toimet, samat tulokset. Toistoja kaksi.
Positiivinen kokemus vahvistui.
Lopuksi vielä yksi yritys ensin testatun dieselin kanssa, kahteen kertaan, hehkuttaa hyvin muttei jaksa pyörittää.
Näiden jälkeen neljä kappaletta normaaleja henkilöauton renkaita laitteen kompuralla paineesta 0,5 bar -> 2.0 bar, ongelmitta.
Seuraavaks 265/70-16 renkaan täyttöä 0,4 bar -> 1.3 bar jolloin laitten akku loppui ja se sammutti itsensä.
Kaikki edellämainitut laitteet ja testit noin nollalämpötilassa olleisiin kohteisiin.
Laite selkeä ja helppokäyttöinen, ja plussana hyvin opastava näyttö, paine, jännite ym. tietoineen
Ei yksinään siis autuaaksi tee, mutta ihan hintansa arvoinen, ja esim mopo / mönkkärimiehen / naisen repussa oiken hyvä vehes.
Mulla ollut tämä 8 vuotta käytössä:
https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets/4476-le-pro.pdf
Ostin Ja Toolsista, olikohan listahinta jotain 400€ luokkaa silloin.
Kymmeniä/sata kertoja ollut käytössä, latauskerrat yhen käden sormissa.
Ostin isällekin lahjaksi, on kiertäny laite sukulaiset tutut ja ystävät, kaupungilla olen aina valmis antamaan virtaa jos joku tarvitsee. Virta näyttää aina vihreetä vaikka kuin paljon starttais, ei hyydy! Oon saanut maksettua moninkertasesti tän laitteen kun joku haluu aina jotain tarjota lainasta tai avusta jos en väärin muista niin tais olla vielä joku pitkä takuukin..
Oli jo aiemmin tarkoitus testata Autovoxia autossa säilytettynä vähän kovemmillakin pakkasilla, mutta kelien lauhduttua jäi tämä testaamatta. No nyt tuli sitten se sopiva keli, illalla jo oli pakkasta -16'c ja aamulla herätessä mittari näytti lupaavasti -20,4'c. Boosterikin oli ollut autossa hieman yli kaksi viikkoa, eli lähtökohta oli juurikin otollinen testille, hiluksikaan ei ollut ollut roikassa vapaapäivän aamuna. Eli ei muuta kuin kuppi kuumaa kitusiin ja sitten pihalle räpläämään akunkenkiä.
Hiluksista konepelti pystyyn, akut irti ja Autovox kiinni. Heiluttelin leukoja hieman kengissä, vuosien varrella kun niihin on kertynyt ihan kohtuullinen töhnäkerros. Virtanappia painaessa boosteri näytti viittä pykälää eli ilmoitti olevansa täynnä, eli boostia päälle ja hyttiin. Avainta kääntäessä valot hehkuivat jonkin verran, akun merkkivalo välkytti nopeasti, ja tilanne näytti aika jähmeältä. Hehkutus loppui, joten käänsin avainta, eikä tapahtunut kuin pieni kampiakselin kääntyminen, ei edes koko kierrosta. Se siitä siis? Aikaisempi kokeilu oli osoittanut, että boosteria pitää vähän herätellä, joten hetken päästä uutta yritystä perään. Virtamittari näytti aluksi vain yhtä pykälää, mutta nousi hiljalleen ylös neljään pykälään. Boost-nappi uudelleen pohjaan ja hyttiin, tällä kertaa akkuvalo räpsyi edelleen, mutta nyt pyöritti jo pari kierrosta. Liian hyväähän se olisi ollut jos olisi jaksanut käyntiin lähteä. Jostain syystä myös ajovalot lähtivät päälle jo tässä vaiheessa, vaikka yleensä ne syttyvät vasta auton käynnistyttyä.
Kerran vielä, sanoi mummo lumessa kun koiransa munia nuoli. Toinen leuka oli kääntynyt hieman vinoon, joten oikaisin sen samalla hiukan nitkuttaen. Virtamittari näytti enää kolmea pykälää, joten aloin jo olemaan hiukan skeptinen mahdollisuuksien suhteen. Boost päälle ja uutta yritystä, ja tällä kertaa valot paloivatkin iloisesti mittaristossa. Hehkutus ja starttia, nyt lupaili jo samaan malliin kuin aikaisemmassa testissä muutama viikko sitten. Hetki odotusta, uusi hehkutus ja startti, ja eikös mitä, hiluksi hörähti käyntiin melkein kuin palmun alta. Eli leuka oli ollut huonosti kiinni kengässä, siksi ensimmäiset yritykset epäonnistuivat. Leuka kun oli kunnolla kiinni, ei ollut mitään ongelmia startata 320tkm rullattua 2,5 litran deeneljädeetä pelkällä boosterilla, joka oli varastoinnin jälkeen vain kertaalleen ladattu täyteen ensimmäisen kokeilun jäljiltä ja lojunut tämän jälkeen muutaman viikon kylmässä autossa, ja josta oli jo pariin hehkutukseen ja starttiyritykseen otettu virtaa.
Ihan suoraan sanoen en olisi itsekään uskonut hiluksin sanovan oikeastaan yhtään mitään näin kylmällä kelillä pelkällä boosterilla, enkä ollut parin ensimmäisen yrityksen aikana kummemmin yllättynyt. Mutta täytyy myöntää, että pikkupoikamainen hymy ja virne levisi kasvoille, kun startti pyörittikin iloisesti ja moottori käynnistyi vaivatta. Kyllä näistä vehkeistä taitaa oikeasti olla johonkin, kunhan ei sekaannu halvimpiin kiinavehkeisiin. Tällä kertaa ebay-arpa osui kohdalleen, reilusti alle satasella sai näköjään kunnon vehkeen, kunhan oli ensin hieman perehtynyt mitä sieltä lähti tilaamaan.
Nyt kun on virrananto koestettu on kapasiteettitestien vuoro, katsotaan kuinka paljon niitä milliampeereja tuohon mahtuukaan ja paljonko se antaa niitä ulos. Alle ensin muutama lataussykli talon mikro-usb-vehkeitä lataillen ja sitten latausta ja purkua mittarin läpi, katsotaan miten käy. Mutta so far so good, nyt tiedän, että apuvirtaa riittää tarvittaessa, eikä haittaa, vaikka boosteri olisi ollut viikkoja mukana pakkasessa. Mutta pitäähän tälle kaikkien kehujen jälkeen pieni moitekin antaa; tuo suojaelektroniikalla varustetun mötikän kyljessä oleva boost-nappi on sen verran pieni ja syvällä, ettei kylmänkohmealla sormella sitä tahtonut saada painettua kuin hädin tuskin. Asiaa helpottaa, jos taskusta löytyy vaikka avaimet tai kynä jolla sitä voi painaa.
Jospa näistä kenttäkokeista olisi myös jollekin hyötyä boosterihankintaa miettiessä.
- amatyyr -
Edit: Ja nyt lämpimään tuotuna virtamittari näyttää starttailujen jälkeen edelleen neljää pykälää viidestä.
BJ-40/76
17.03.2018, 01:21
Noissa on semmoinen piirre, että kylmässä; siis pakkasessa ne menettää tehoaan; siis jos täysin ladattu patteri/akku pakastetaan, niin siitä ei saada kovinkaan paljon sähköä ulos.
Taannoin, oliko -80 luvun alussa, yhdessä pohjoisen hätälähetin- projektissa tuskailtiin juurikin sitä, että litium- paristo ei anna pakkasessa juurikaan sähköä ulos: ja silloin havaittiin/keksittiin, että kun pikkasen aikaa pitää pariston navat oikosulussa, niin paristo lämpiää, ja siitä saadaan oikeasti sähköä ulos.
-> kauniina kesäpäivänä auringon lämmittämillä paristoilla tuo testi päätty räjähdykseen....
-> Litium patterit- /akut antaa sitä enemmän virtaa ulos, mitä lämpimämpiä ne on.
Muutama puhelimen akku on poksahtanut, kun kopioidessa(?) on unohtunut tuo sulake pois....
Ja ei kannata sekoittaa tuota "perussuojausta" esim 18650 litiun akkujen "suojaus-" versioon, sillä niissä on tuon perinteisen? sulakkeen? lisäksi elektroninen suojauspiiri, noin 2mm paksu piirilevy komponetteineen.
Nuo taskuun mahtuvat, Litium akulla toimivat "startti boosterit" on todella hyviä, vaikka sähköenergian varauskyky ei ole kovin suuri : niiden kapasiteetti ilmoitetaan "aina?" 3,7v jännitteellä, ja jos perinteistä autonakkua verrataan, niin siellä amppeeritunnit kerrotaan noin 12 voltin jännitteellä:
Siis esim 18 000 mAh sähkömäärä on suuruusluokkaa 12v 6 Ah mopon/ruohonleikkurin akku.
Mutta kuten yllä kerrottiin, Nämä "Taskuun mahtuvat-" boosterit on todella hyvä apu, kun pitää saada auto käyntiin! siis se muutama sekuntti apua!
Toki tuo boosteri ei tuo paljonkaan apua, jos autoa tms. pitää veivata startilla pitkään, että saadaan selvitettyä.....
P.S minä pitäisin tuota startteria lämpimässä... JOS mahdollista...
Idea testistä lähti nimenomaan siitä, että 'eihän tuo ikinä ole mukana' tai 'ja jos se onkin mukana, niin mitä siitä on apua, kun se on jäässä silloin kun sitä tarvitaan, ei se silloin ainakaan toimi'. No, ajattelin että kokeilen, silläpä siitä päästiin. Toimi se, jopa ilman auton omia akkuja. Normaali tarvetilanne on varmasti kevyempi, kun harvoin kukaan edes yrittää käynnistää autoa ilman akkua, eli lähes aina siellä on se 6-8 volttia plusmiinus auttamassa, nämähän kun ovat apukäynnistimiä. Tulipahan vain testattua ns. ääritilanteessa, niin ei jää selittelyille tai tilanteen lähtökohtien arpomiselle enää sijaa.
Latasin sillä sisään päästyäni vielä kännykkääni n. 2000 mAh verran ja iltapäivällä toisen, virtamittari näyttää vielä kolmea pykälää. Ja tämä on siis edelleen yhtä starttikertaa ja sen jälkeistä latausta lukuunottamatta täysin tehtaan jäljiltä.
- amatyyr -
Nyt kun on virrananto koestettu on kapasiteettitestien vuoro, katsotaan kuinka paljon niitä milliampeereja tuohon mahtuukaan ja paljonko se antaa niitä ulos. Alle ensin muutama lataussykli talon mikro-usb-vehkeitä lataillen ja sitten latausta ja purkua mittarin läpi, katsotaan miten käy.
Muutaman lataus- ja purkukerran jälkeen on usb-portista ulos tuleva kapasiteetti jo alusta alkaen näyttänyt olevan keskimäärin n. 7800 mAh (@5V +-2%), eli tuosta lyhyellä matematiikalla ynnättynä tulisi n. 39 Wh. Teeämmän mittauksissa Telwin 13000 antoi ulos 37,5 Wh (vertailun suurin lukema), eli ihan hyvin näyttäisi olevan linjassa testivoittajan kanssa myös Autovoxin lukema. Sisään menevää virtaa en ainakaan vielä ole onnistunut edullisella, säädettävällä dc-muuntimella ja usb-virtamittarilla mittaamaan talossa olevien usb-latureiden lyödessä hanttiin ja hanat kiinni, kun johtoon katoava virtamäärä ylittää antokyvyn.
Sitten on jäljellä vielä yksi testi, johon saan tuloksen vasta muutaman vuoden päästä.
- amatyyr -