View Full Version : 4runner seossuhde
Reisrdok
02.02.2013, 18:57
Törkkäsin AF mittarin runneriin ihan mielenkiinnosta kun tuntuu bensiiniä menevän aika reippaasti.
Tyhjäkäynnillä pyörii siinä 14.4 - 14.8 välillä, ja kierroksilla tippuu 13.5 paikkeille. Mitä enemmän kierroksia sitä rikkaammalle menee. Runneri on pukeilla niin en päässyt ajossa kokeilemaan mutta vaikuttaisi että VAFM antaa väärää tulosta tai sitten on tehtaalta väännetty rikkaalle. Ei kai sen tämmöisiä lukemia pitäisi antaa kun pukeilla kierrättää ilman kuormaa?
http://autospeed.com/cms/title_Tuning-AirFuel-Ratios/A_1595/article.html
Tuolla sanotaan että voisi 15-16 välille laihentaa kevyessä ajossa, täytyypä kokeilla.
Edit: 3VZE moottori, V6 bensa
Reisrdok
03.02.2013, 16:00
Kuormittaessa meni ihan liian rikkaalle. Väänsin ilmamäärämittaria pari naksua laihemmalle ja nyt tyhjäkäynnillä pyörii n. 16 tienoilla, kierroksilla 14.8 ja kuormalla menee 11 lähelle. Kulkee paljon nätimmin osakaasulla ja tehoa on huomattavasti enemmän kaasu pohjassa.
Ilmamäärämittari oli avaamaton eli ei tätä ollut edes ruuvattu. Kummallista. Olen näistä lueskellut että ovat tehtaalta sikarikkaalla mutta noin paljon?
Lamdan ruuvailu ei vaikuta seoksiin millään tavalla??? Ohjaisiko pelkästään saasteheebeleitä ja seosta säädetään pelkästään vafmilla?
dirtysalami
03.02.2013, 16:22
Ompas hassusti pielessä. Nyt sinulla on aika ok tyhjäkäynnin ja osakaasun seossuhde, mutta talla pohjassa saisi olla 12.6
Täyskaasun seosta ei vaan pääse oikein säätämään kunnolla muutakuin boksin ohjelmaa muuttamalla. Toinen kikka voisi olla säädettävä bensanpaineen säädin. Bensan painetta hieman laskemalla tulisi tuo täyskaasun seossuhde alaspäin. Samalla voi joutua säätämään ilmamäärämittarista napsuja rikkaammalle, että moottori ei ole liian laihalla osakaasulla.
Boksin pitäisi kyllä lambdalla hienosäätää osakaasu ja tyhjäkäynnin seos. Outoa jos se ei näin tee... onko vikakoodeja..
Reisrdok
03.02.2013, 16:32
Vikakoodeja ei ole. Otin nyt signaalin seosmittarilta kun siinä näkyy semmoinen olevan ja tein siihen ylösvetovastushässäkän potikalla, pääsee 0 - 1 volttia nostamaan tasoa ulostulon päälle. Ei vaikutusta seokseen. Varmistin skoopilla eculta että oikeasti signaali muuttuu. Eculle meni 0.9 volttia mutta seos ei inahtanutkaan mihinkään suuntaan.. Closed loopissa on nyt jotain todella hämärää..
Reisrdok
04.02.2013, 11:20
Tää onkin erikoinen vekotin, ecu ei reagoi lambdasignaaliin millään tavalla. Vikakoodi kyllä tulee jos sen nykäisee pois. Vakiolambda kertoo että rikkaalla on mutta mitään ei tapahdu. Hienosti kyllä pelaa ja nyt seoksetkin pysyvät kohtiillaan ok ilmamäärämittarin säätelyn jälkeen. Tänään pääsin vähän pitempiä kaasu pohjassa vetoja tekemään niin siinä 12.5 - 13.5 välillä pyörii riippuen kierroksista. Ratio nousee kun kuorma vähenee niin kuin pitäisikin. Yhdessätoista käy hetkellisesti kun runttaa kaasun pohjaan.
Kaikki tätä VAFM:in ruuvaamista kokeilleet sanovat vähentää bensankulutusta ja parantaa tehoa 3VZE moottorin kanssa. Yleensä tässä kohtaa kaikki muut väittävät vastaan sillä argumentilla että lambda kompensoi ruuvaamisen osakaasulla. Mutta nyt näyttää siltä että ei kompensoi? Käytös täsmää muiden kertomuksiin. Vähän kyllä ihmettelen..
Täältä löytyy ohje ilmamäärämittarin kopelointiin:
http://www.customtacos.com/forum/showthread.php?t=56229
dirtysalami
04.02.2013, 18:14
No sehän tuli sitten säätöihin ! Tuolla eculla on kyllä outo taktiikka lambdan suhteen. Toisaalta nyt kun muistelen oikein aivot on-asennossa, niin moista käytöstä olen nähnyt jossain samanikäisessä Toyota henkilöautossakin.
nelosnuhvi
04.02.2013, 19:30
Oispa mielenkiintoinen omastakin bensa runnerista tutkia seokset kohdilleen, ei vaan löydy tuollaisia mittareita..
Reisrdok
04.02.2013, 20:44
Oispa mielenkiintoinen omastakin bensa runnerista tutkia seokset kohdilleen
Veikkaan että voit tuon saman tempun tehdä melko huoletta, yotatechin sivuilla kaikki tätä kokeilleet ovat sanoneet että auttaa. Ja saa sen muutettua takaisin jos ei ole hyvä. Mittarin kannesta katkoteräveitsellä silikoonit poikki, kansi auki ja ratasta myötäpäivään pari naksausta. Merkkaa vain sen alkup kohdan tarkkaan rattaaseen.
Tuli tuommoinen autogaugen laajakaista investoitua kun on noita kaasarikikottimia mitä on portattu ja veivattu, saa säädöt kaikista kohdalleen. Mukavampi säädellä kun näkee mitä oikeasti tapahtuu, ei tarvii korvakuulolta ruuvata..
Mielenkiintoista, enpä oo tiennykkään että imm:ää voi säätää... aina oppii kun vanahaks elää.
Tuhannen taalan kysymys, minkä takia tojotat on lähteny tehtaalta moisella säädöllä ? Kyllä kai 90-luvulla jo oltiin kiinnostuneita bensan kulutuksesta. Uskoisin että joku tarkoitus tuollakin on.
Reisrdok
05.02.2013, 08:13
Heitän tähän villin veikkauksen hatusta: Seos on ollut tehtaalta kohdallaan. Sitten ajan saatossa on tapahtunut asia X ja seos on pikku hiljaa ryöminyt rikkaalle. Ja koska toi lambdasäätö on ilmeisesti vähintäänkin erikoinen niin se ei ole sitä ryömimistä kompensoinut niin kuin yleensä muissa vehkeissä tekisi. Ja sitten menee bensaa niin perkuleesti.
Ja toi asia X voi olla esim. sen kellojousen kuoleentuminen siellä ilmamäärämittarin sisällä. Pikku hiljaa alkaa väittää että ilmaa meneekin enemmän mitä oikeasti. Tai sitten joku imukanavien karstoittuminen kiitos EGR:än kuristaa virtauksia. Tai molemmat.
Nyt 70km takana ja bensamittari nojaa edelleen rajoitintappiin täydessä tankissa. Yleensä olisi jo tipahtanut tässä kohtaa asteikolle. Jotain alle 10 litraa mennyt. Olen tyytyväinen jos jää alle 15 sadalla :D
Ainakin tämän tyyppistä ilmamäärämittaria voi säätää missä on levy mikä kääntää potikkaa. Mutta niitä missä on kolmeasentoinen kytkin potikan tilalla tai kuumalankamittareita yms. tuskin pystyy.
Tuli tuos mieleen kun muutama vuos sitten runnerin katsastuksessa tuli päästöistä hylky kun oli lambda rikki, ihmettelin asiaa silloin kun laitoin uuden lambdan että sillä ei ollu mitään merkitystä käyntiin eikä kulkemiseen, uudella lambdalla päästöt oli kyllä todella hyvät.
-Captain-
05.02.2013, 10:41
Pitääkin kokeilla omassa 4runnerissa sama homma tehdä....
Ja tarkkaan kun muistelen niin joskus vuosituhannen vaihteessa käyttökiesinä oli pösön Mi16 ja siihen oli edellinen omistaja vaihtanu tuon ilmamäärämittarin, käynti oli vähän ontuvaa ja bensaa meni.. Käynti paikallises autosähkös niin näytti et käy niin rikkaal et säätöruuvil ei ollu mitään vaikutusta. Kaveri repäs kannen auki ja naksu kerrallaan katottii et miten vaikuttaa.. Useampi naksu piti säätää mut rupes auto toimimaa ihan eri taval ja kulutus putos normilukemiin.
Reisrdok
05.02.2013, 10:45
7MGE motista ovat laittaneet näihin ilmamäärämittareita kun on muuten samanlainen mutta isompi. Samalla systeemillä on saanut säätöihin.
Tehdasmanuaalin mukaan pitäisi vikavalo syttyä jos
1) lamban lämmityspiirissä on katkos yli 0.5 sekuntia
2) lambdalukema on 0.35 - 0.70V välillä yli minuutin
3) lambdalukema on alle 0.45 yli 90 sekuntia
Kaikki em. kohdat on nyt täyttynyt jossain vaiheessa eikä vikakoodia näy. Vikakoodia lukiessa vilkuttaa vaan että kaikki ok.
Tulpatusta EGR:stäkin pitäisi vikavalo syttyä kun lämpötila ei nouse anturilla.
Taas yksi omituisuus löytyi: Oma tehdasmanuaali on 90 - 95 malleihin. ECU:n liittimet ovat kuitenkin täysin erilaiset. Löysin 88 mallin runnerin manuaalin 22-RE moottorille niin siinä on samanlaiset liittimet ecussa. Oma on kuitenkin -90 mallinen. Ecun kyljessä on tarra että 3VZ-E. Hohhoijaa.
Ei turhan ronkeli ecu sitten kun ei mistään valita :D
nelosnuhvi
05.02.2013, 18:24
Veikkaan että voit tuon saman tempun tehdä melko huoletta, yotatechin sivuilla kaikki tätä kokeilleet ovat sanoneet että auttaa. Ja saa sen muutettua takaisin jos ei ole hyvä. Mittarin kannesta katkoteräveitsellä silikoonit poikki, kansi auki ja ratasta myötäpäivään pari naksausta. Merkkaa vain sen alkup kohdan tarkkaan rattaaseen.
Tuli tuommoinen autogaugen laajakaista investoitua kun on noita kaasarikikottimia mitä on portattu ja veivattu, saa säädöt kaikista kohdalleen. Mukavampi säädellä kun näkee mitä oikeasti tapahtuu, ei tarvii korvakuulolta ruuvata..
Ok, säädin kaksi napsua myötäpäivään ratasta, ei ollut iso toimenpide. Eikä ollut tästäkään yksilöstä boksia ikuna avattu. Nätisti kyllä kaasuun vastaa, pystyykö korvakuulolla tuota säätämään vielä? Saas nähdä vaikuttaako kulutukseen?
Reisrdok
05.02.2013, 19:34
Ok, säädin kaksi napsua myötäpäivään ratasta, ei ollut iso toimenpide. Eikä ollut tästäkään yksilöstä boksia ikuna avattu. Nätisti kyllä kaasuun vastaa, pystyykö korvakuulolla tuota säätämään vielä? Saas nähdä vaikuttaako kulutukseen?
Sanovat että sytkä kannattaa säätää niin aikaiselle kuin mahdollista että käy vielä hyvin eikä nakuta, tätä en ole kerinnyt testaamaan kun en ole kerinnyt hakemaan ajoituslamppua. Kuulemma vaihtelee autokohtaisesti missä on paras :confused: 10 astetta sanoo manuaali kun testipistokkeesta on hypätty TE1 ja E1.
Reisrdok
06.02.2013, 06:55
And the results are in...
19.4 sadalla :D
Sisältää kylläkin pari kilsaa hangessa revittämistä, saattaa hiukan hörpätä kun urku auki tahkoaa ees taas ees taas. Veikkaus on että tohon olisi ennen saanut pistää viitosen lisää jos riittää. Ja kaikki startit lämmittämättä ja työmatkat pääasiassa nelikko päällä. Kylmänä kun pistää käymään niin kylmästarttisysteemistä kuuluu semmoinen lorina niin kuin ämpäristä kaadettaisiin bensaa imusarjaan. Onko sitten paljon vai vähän..
Vois sitä silti vielä yhden napsun kokeilla :D
nelosnuhvi
06.02.2013, 10:24
:D On tää runneri kyllä taloudellinen kulkine.
Kesällä seuralin tarkemminkin kulutuksia, takavetosena sekalaisessa maaseutuajossa, siirtymät maks 15km. Metsäteitä runsaasti, niin kulutus huiteli siellä 19-22litraa sadalle. Parhaimmillaan meni menovettä 27litraakin sadalle (kärri perässä):D
Jos enemmälti maantieajoa niin putoaa sinne 15-16 litran tietämille.. Joka olisi jo siedettävä:rolleyes:
edit, pitäiskö sitä alkaa kohta lämmittelemään ennen lähtöjä, josko vähän vähemmän ryyppäisi..
Muistelen joskus kuulleeni ettei tuon ikäinen tojo käytä lambdaa säätöön kuin tyhjäkäynnillä, vaikka vikaantuminen kyllä sytyttää valon kierroksillakin.
And the results are in...
19.4 sadalla :D
On ne juoppoja. :D Oma ex-4Runner 3-litraisella diisselillä kulki puolet pienemmällä ja luulenpa että selvästi pirteemmin.
FJ:n 4-litrasella V6:lla pääsee 12-13 l/100 km lukemilla maantietä, ennätys taitaa olla 10.6 l/100 km. 1600 kg/250 cm levee asuntovaunu perässä 14.5-17.5 l/100 km jatkuvalla nelivedolla 33" renkailla. Eli jotain kehitystä on moottoripuolella tapahtunu sitten 3VZ-E:n, FJ:n kone litraa isompi ja 100 hepoo tehokkaampi.:cool:
Mutta kyllä jos tuollakin vain kylällä käy kylmällä koneella kaupassa ja ajaa takaisin niin +20 l/100 km on ihan todellista.
Reisrdok
07.02.2013, 09:25
Muistelen joskus kuulleeni ettei tuon ikäinen tojo käytä lambdaa säätöön kuin tyhjäkäynnillä, vaikka vikaantuminen kyllä sytyttää valon kierroksillakin.
Jaa-a. Ei kyllä tehnyt tyhjäkäynnilläkään mitään. Ja manuaaleissa neuvotaan testi tekemään 2500rpm niin että seurataan montako kertaa signaali muuttuu. Tuossa yksi tuttu heitti semmoisen idean että jos se lambdasäätö on jo tapissa ja että IMM:ää saisi vääntää vielä laihemmalle. Jos vkloppuna kerkeisi taas ihmettelemään, nyt joutuu taas ajamaan työmatkaa..
Edit: Jaa niin, netin ihmemaasta löytyi kytkentä miten potikalla saa tuota imm:ää säädettyä laihemmalle, jatkojalostin sitä niin että saa molempiin suuntiin muutettua. Kyllä tästä vielä ecu saadaan poltettua..
-Captain-
10.02.2013, 00:15
Jaa-a. Ei kyllä tehnyt tyhjäkäynnilläkään mitään. Ja manuaaleissa neuvotaan testi tekemään 2500rpm niin että seurataan montako kertaa signaali muuttuu. Tuossa yksi tuttu heitti semmoisen idean että jos se lambdasäätö on jo tapissa ja että IMM:ää saisi vääntää vielä laihemmalle. Jos vkloppuna kerkeisi taas ihmettelemään, nyt joutuu taas ajamaan työmatkaa..
Edit: Jaa niin, netin ihmemaasta löytyi kytkentä miten potikalla saa tuota imm:ää säädettyä laihemmalle, jatkojalostin sitä niin että saa molempiin suuntiin muutettua. Kyllä tästä vielä ecu saadaan poltettua..
hieno homma et joku jaksaa tutkia :)
........ja jos tuo ecu palaa ni täältä saattaa ehkäpä löytyy yks ehjä ecu :D
Kiinnostavaa tekstiä, vaikka ittellä ei etes tollaista autoa ole..
Mutta onpa kyllä melekosen kovia kulutus lukemia, tai se vaan persaukisesta tuntuu. :O
eikös se olis jos jättäs rikkaalle ja tankkais suoraan etanolia tankkiin? vie se silti kyllä paljon.
Tuli omastakin säädettyä niin vääntö parani ainakin selvästi vaikka aluksi vähän epäröin, ennen tutulla tiellä piti vaihtaa samaan mäkeen aina 4-vaihde niin ropauksen jälkeen jaksaa mennä vitosella, eikä enään muutenkaan niin helposti pieneniinpään mäkiin puudu noilla 33 kummeilla. Eli täällä ainakin auttoi kokeilu :) kulutuksesta en vielä tiedä, tuntuu sille jotain maistuvan :)
Reisrdok
12.02.2013, 10:19
Kadonneita hepoisia palasi juu useampi kappale pellin alle. Aika yllättävän iso vaikutus.
Noista kulutuksista on vaikea sanoa mitään kun työmatkalla ei ole metriäkään isompaa tietä missä voisi nelosta vaihtaa, ja pikkupuolella auraamiseen menee tunnin luokkaa per tankki. Mutta luulisi sen jotain kulutukseen vaikuttavan kun seokset on kohdallaan ja tehoa on enemmän. Ainakin enemmän tulee poljettua.
Mitä tuota olen nyt seuraillut niin joskus vaikuttaa siltä että jotain se ecu yrittää säätää kun seokset vatkaa tasakaasulla. Mutta pitemmän kuormituksen jälkeen voi nopalla heittää että mihin ratio asettuu tyhjäkäynnillä, johonkin 13 ja 16 välille. Täytyy sammuttaa ja käynnistää uusiksi niin asettuu taas paikoilleen.... Onkohan tuossa ecussa joku microsoftin tekele sisällä?
Täytyypä tutkia että toimiiko tuo bensanpaineensäätimen VSV (sähköohjattu alipaineventtiili) oikein. Sen pitäisi säätää bensanpaine jonkun tietyn määrän yli imusarjan paineen, mutta jos se on jotenkin hajalla niin voisi taas selittää monta asiaa. Ja voiko sitä ite jotenkin roplata :D