PDA

View Full Version : Autoveron arviointia ...


pee
01.02.2013, 21:11
Oon tässä koittanu ymmärtää nykysäännöksiä maahantuotavan auton verotuksessa. Ei oo ihan simppeliä, ja kun lukee nettijuttuja, ja kuuntelee hajahuhuja sieltä ja täältä, niin menee pääkoppa ihan pyörälle.

Joku joka ymmärtää vois hiukan selventää, kyseessä 1995 mallinen MB W463 diesel, jolle ei ole co2 arvoja ilmoitettu.

Tää siis menee kokonaismassan mukaan ?

- onks vertailukohtana nettiauton älyttömät / jopa tekaistut pyynnöt ?

- onks aikanaan 1995 mallisissa W463 käytössä olleella 29% autoveroprosentilla mitään merkitystä ?

eli, voidaanko olettaa että tuo 29% olis maksimi ja josko vaikka nettihuijausautossa olevaa vastaavaa kaupitellaan hintaan 14 K€ niin karkea vero ois 14000 miinus jotain hämärää vähennystä x 0,29 = vero

vai määrätäänkö ensin jotain joka pannaan maksuun, ja siitä voi koittaa hakea muutosta tuohon 29% perusteeseen

toyota4x4
01.02.2013, 21:37
jos nettia autossa normi pyynti on 20 000e niin -10% on korjaus alaspäin ns. tinki varaa eli 18 000e mukaan verotetaan. painon mukaan verotetaan eli jos vero prosentti on 50% niin 9000e tulee veroa se ei sisällä alv.ollenkaan silla autoveroa nostettiin 23% muutama vuos sitten kun jotkut ääliöt valitti siitä. kato tullin sivuilta . se ei heita montaa sataa euroa kun lasket itse.

-MaTTi-
01.02.2013, 21:51
Jep, eli tulli kattoo kokonaismassan, tässä tapauksessa siellä 3000 kg paikkeilla -> lista käteen: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf
->autovero-%:ksi tulee n. 46% :eek: -> etitään autolle käypä hinta täältä: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet -> ei löydy -> mennään nettiautoon ja valkataan sieltä muutama "vastaava" ja niistä tavanomaiset alennukset pois (n. 10%) ja siitä sitten 0,46 x hinta = sun verot. Tai jos vastaavaa ei löydy/hintahavaintoja ei tarpeeksi niin tulli kehittelee omalla arvontatavallaan vastaavan ja laskee siitä sitten.

Eli jos tommoin peli maksais sen 15000 € tullin silmissä (-alet), maksat veroa n. 6200 €. Mutta harvoin verrokin hinta on kovin yläkanttiin katsottu, joten kuvittelisin että tässä tapauksessa n. 5500 € veroilla selvittäis. 2-paikkaisena pakuna (autoverolain 8§:n mukainen) n. 2200-2400 € halvempi. Jos katumapäälle tulis ja haluiski täysveroiseksi, homma onnistuu ko. erotus maksamalla.

pee
01.02.2013, 21:55
no näin mä hiukan pelkäsinkin

eli sillä rosentilla, tai verolla mikä vastaavassa jo maassa olevassaon, ei oo enää mitään merkitystä(kö) - ei edes kohtuullistamisen peruste ?

alkaapi vaikuttaa taas aikamoiselta kusetukselta, tarviiskohan siirtyä kattelemaan kotimaan tarjontaa ...

baxxter
02.02.2013, 11:08
eli sillä rosentilla, tai verolla mikä vastaavassa jo maassa olevassaon, ei oo enää mitään merkitystä(kö) - ei edes kohtuullistamisen peruste ?

Voishan siihen laittaa korjauskertoimen kun suomiauto on verotettu pienemmälllä prosentilla eikä siten suoraan vertailukelpoinen; Eli auton arvo suomessa 15000, tästä 29% veron osuus on 4350, eli veroton arvo suomessa 10650. Kohtuullistetaan veron osuus vastaamaan nykytilannetta, eli 4360 / 29 * 46 ja saadaa suomalaisen auton nykyverotusta vastaavaksi osuudeksi 6915. Tähän lisätään sitten veroton arvo 10650, jolloin vertailukohta on ~17500.
Sitte normaalit verotuskuviot -10% * 46% jolloin veron määräksi jääkin 7200 euroa! :)
Tämä siis täysin teoreettinen laskelma, jonka kuitenkin voi jo nähdä seuraavassa autoverouudistuksessa järkeistämisenä ja kohtuullistamisena kansalaisten pyynnöstä :)

BJ-40/76
02.02.2013, 17:32
Jep, eli tulli kattoo kokonaismassan, tässä tapauksessa siellä 3000 kg paikkeilla -> lista käteen: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf
->autovero-%:ksi tulee n. 46% :eek: -> etitään autolle käypä hinta täältä: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet -> ei löydy -> mennään nettiautoon ja valkataan sieltä muutama "vastaava" ja niistä tavanomaiset alennukset pois (n. 10%) ja siitä sitten 0,46 x hinta = sun verot. Tai jos vastaavaa ei löydy/hintahavaintoja ei tarpeeksi niin tulli kehittelee omalla arvontatavallaan vastaavan ja laskee siitä sitten.

Eli jos tommoin peli maksais sen 15000 € tullin silmissä (-alet), maksat veroa n. 6200 €. Mutta harvoin verrokin hinta on kovin yläkanttiin katsottu, joten kuvittelisin että tässä tapauksessa n. 5500 € veroilla selvittäis. 2-paikkaisena pakuna (autoverolain 8§:n mukainen) n. 2200-2400 € halvempi. Jos katumapäälle tulis ja haluiski täysveroiseksi, homma onnistuu ko. erotus maksamalla.

Mikä tuossa tullin liitteessä on tuo taulukko2. viimmeisellä sivulla? Liittyykö tähän? selvittäkää jos kiinnostaa.....

siis:

VEROTAULUKKO 2
Auton kokonaismassa (kg) Veroprosentista tehtävä vähennys (prosenttiyksikköä)
....................................
2951—3000 17,8
3001—3050 18,3
....................................

siis 45,8% - 17,8% = 28% meneekö näin?

-MaTTi-
02.02.2013, 19:44
Tuota käytetään autoverolain 8 pykälän mukaisiin pakuihin.
8 § (9.1.2009/5)

Edellä 6 §:n ja verotaulukon 1 mukaan määräytyvästä veroprosentista vähennetään liitteen verotaulukon 2 mukainen määrä, jos kysymyksessä on N1-luokkaan kuuluva pakettiauto, joka on varustettu kuljettajan istuimen lisäksi enintään tämän vieressä olevilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa ja joka täyttää toisen seuraavista edellytyksistä:

1) kokonaismassan ja oman massan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680, mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05;

2) kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.

Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, pakettiauto, jossa kuljetetaan pyörätuolia vakinaisesti käyttävää henkilöä, voidaan varustaa pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetuilla hyväksyttävillä laitteilla.

Pakettiauton oma massa määräytyy siinä varustuksessa, jossa ajoneuvo on ensiverotuksen ajankohtana.

Veron osuus on kuitenkin vähintään liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (11.5.2012/230)

pee
02.02.2013, 20:02
No melkeenhän tuommonen W463 täyttäs tuon 1 kohdan vaatimukset, äkkiä laskien 100 kwh / 3000 kg = 0,03

eli 3000 kg kokmassalla 150 kwh ois tehoraja

Tätä -MaTTi- ilmeisesti tuossa aiemmin jo tarkoittikin

LaaLaa
08.02.2013, 20:16
Laitetaas tähän jatkoksi, KERRANKIN HYVIÄ UUTISIA AUTOILIJOILLE ja autojen tuonnille:)
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/116307-hallinto-oikeus-tyrmasi-kaytettyjen-tuontiautojen-verotuskaytannon

pee
08.02.2013, 20:45
Laitetaas tähän jatkoksi, KERRANKIN HYVIÄ UUTISIA AUTOILIJOILLE ja autojen tuonnille:)
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/116307-hallinto-oikeus-tyrmasi-kaytettyjen-tuontiautojen-verotuskaytannon



hyvä suunta ja ajoitus !!! taitaa osua maaliin ;)

-MaTTi-
08.02.2013, 22:53
Tänk gaad. Jotain rajaa näille 50% autoveroa vanhasta huussista päätöksille.

pahamaja
11.02.2013, 11:06
Tuota käytetään autoverolain 8 pykälän mukaisiin pakuihin.


Kun en nyt viitsi alkaa etsiä eri automallien kantavuuksia ym. niin mahtuvatko maasturit esim Landcruiser noihin rajoihin kun pudotetaan takapenkit pois?

Timo_L
11.02.2013, 12:22
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi ja miten verottaja voi periä toisesta EU- maasta tuodusta autosta autoveroa.. siitä ajoneuvosta on jo ALV ja mahdollinen autovero jo maksettu, ja EU- lainsäädännön mukaan sen toiseen kertaan periminen on direktiivien vastaista. Miksi Suomen valtio saa rikkoa pykäliä ja periä kansalaisilta väärin perustein veroa toistamiseen - ja kaikenlisäksi itse määrittelemänsä hinnan eikä todellisen ostohinnan perusteella? Miksi tavallinen kansalainen ei sitten saa toimia lainsäädännön vastaisesti niin ettei siitä saa rangaistusta? Mitä jos vain jättää veron maksamatta ja riitauttaa (taas kerran) asian? Kun saat EY- tuomioistuimelta asian käsittelyn jälkeen päätöksen kouraan jossa todetaan uudelleen periminen pykälien vastaiseksi toiminnaksi, niin pistetäänkö asiasta silti Suomessa istumaan linnaan? Joudutko maksamaan valtiolle korvauksia valtion menettämistä verotuloista jotka se on väärin perustein yrittänyt sinulta periä?

pee
11.02.2014, 22:43
Nyt lyö tyhjää (taas) mutta tuliks tähän joku muutos jo ...

MiKo
12.02.2014, 12:08
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi ja miten verottaja voi periä toisesta EU- maasta tuodusta autosta autoveroa.. siitä ajoneuvosta on jo ALV ja mahdollinen autovero jo maksettu, ja EU- lainsäädännön mukaan sen toiseen kertaan periminen on direktiivien vastaista. Miksi Suomen valtio saa rikkoa pykäliä ja periä kansalaisilta väärin perustein veroa toistamiseen - ja kaikenlisäksi itse määrittelemänsä hinnan eikä todellisen ostohinnan perusteella? Miksi tavallinen kansalainen ei sitten saa toimia lainsäädännön vastaisesti niin ettei siitä saa rangaistusta? Mitä jos vain jättää veron maksamatta ja riitauttaa (taas kerran) asian? Kun saat EY- tuomioistuimelta asian käsittelyn jälkeen päätöksen kouraan jossa todetaan uudelleen periminen pykälien vastaiseksi toiminnaksi, niin pistetäänkö asiasta silti Suomessa istumaan linnaan? Joudutko maksamaan valtiolle korvauksia valtion menettämistä verotuloista jotka se on väärin perustein yrittänyt sinulta periä?

Se on halavempaa maksaa "sakkoja" eu:lle kuin menettää tulot autoverosta. Näin minä olen tämän asian järkeilly..

_Metal_
13.02.2014, 09:00
Mitäköhän tulli mahtaisi käyttää verrokkina Toyota 4runner 2002-2006 v6 tai v8 autolle?
Onko mitään käsitystä. Suomi hintaa tuollaiselle aika mahdotonta keksiä.

RalliJari
13.02.2014, 16:38
Veikkaus että 120 sarjan v6 ruiseri. Tuurillaan 90 sarjan v6 ruiseri..

_Metal_
13.02.2014, 16:48
Eikös jossain ollut käytetty FJ Cruiserin verrokkina jotain mazdan tötteröä CX-7?
Joskus kattelin niin FJ Cruiserien verot oli paljon pienempiä kuin 120 sarjasten.

RalliJari
13.02.2014, 16:50
Joo eikös se ollu tän foorumin katastaja Matin tapaus just.

TOPPAHOUSU
20.06.2014, 22:37
Käsittämättömiä on nämä prosentit edelleen...
Toin vm. 1998 2.8 TD Pajeron Ruotsista ja autoveroprosentiksi tuli päätöksessä 42,70% ???

-MaTTi-
20.06.2014, 23:53
Käsittämättömiä on nämä prosentit edelleen...
Toin vm. 1998 2.8 TD Pajeron Ruotsista ja autoveroprosentiksi tuli päätöksessä 42,70% ???

Mikä yllätti? Tuonhan näkee suoraan tullin listoista kokonaismassan kilojen mukaan.

JuKu
21.06.2014, 01:48
mä maksoin viallisesta autosta ostohintaan nähden reilu 400% veroa - lottovoitto syntyä suomeen

pee
21.06.2014, 08:40
Juu menee autovero maksuun vaikka saisit auton ilmaiseks, lottovoitto tavallaan sekin - valtiolle :confused:

TOPPAHOUSU
21.06.2014, 09:45
Mikä yllätti? Tuonhan näkee suoraan tullin listoista kokonaismassan kilojen mukaan.
Jep...
Kyllä euromäärä oli suunnilleen tiedossa jo ennen päätöksen tuloa... mutta ei tämmöinen tavallinen ihminen siltikään ymmärrä miten KÄYTETYSTÄ autosta voidaan periä autoveroa 42,70% ???
Ei ole uutenakaan verotettu tietääkseni yhtä kovasti...

-MaTTi-
21.06.2014, 10:29
Jep...
Kyllä euromäärä oli suunnilleen tiedossa jo ennen päätöksen tuloa... mutta ei tämmöinen tavallinen ihminen siltikään ymmärrä miten KÄYTETYSTÄ autosta voidaan periä autoveroa 42,70% ???
Ei ole uutenakaan verotettu tietääkseni yhtä kovasti...

Käytetty tai ei, niin näillä mennään nykyään: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/kaytetyt_ajoneuvot/oikopolut/04401012.pdf

Ei tosiaan ole uutena Suomessa verotettu ko. Pajeroo noin kovin, eli vastaavassa Suomi-autossa ei ole yhtä paljoa autoveroa nykyhinnassa mukana. Siksipä kannattaakin valittaa ihan periaatteen vuoksi, käsittääkseni noin ei EU-pykälien perusteella saisi olla vaikka ko. vääryyttä harrastettu koko EU-jäsenyyden ajan.

Mazatus
07.01.2015, 16:14
Tunteeko joku tullin mahti-järjestelmää? Lava-autoja (hilux, navara, L200, ranger jne) kun on nykyisin 2 paikkaisia ja 5 paikkaisia. Näissähän veron määräytyminen on jo itsessään erilainen, 2 paikkaiset saavat pakettiautoina suuren (n.20%) veronalennuksen verrattuna viisi paikkaisiin. Mutta osaako kukaan sanoa miten tullin mahti-järjestelmä erottelee verotusarvoa arpoessaan verokkiautoista 2 ja 5 paikkaiset autot? Eikö se mahti seuraa mm. nettiautoa ja katso sieltä pyyntiarvon ja laskee jollakin kaavalla myyntiarvon. Mutta ei tuo mahti varmaankaan osaa eritellä myynnissä olevista lava-autoista että mikä on rekisteröity 2 paikkaiseksi ja mikä 5 paikkaiseksi, koska monessakaan myynti-ilmoituksessa sitä ei mainita.

PIRSSI
11.01.2015, 15:58
Kuinkas tämä verotus nyt muuttuu kun eu päätti että ei saa periä veroa enempää kuin olisi uutena peritty. Pikainen päätelmä tästä että 93 vanhemmat maasturit saa tuoda huoltoautoksi taas veroitta ja 1993-2008 pienemmällä olikos 16% verolla??. Uudemmat autot sitten kuuluvat tähän päästöveron piiriin.

Hessu888
11.01.2015, 18:28
Kuinkas tämä verotus nyt muuttuu kun eu päätti että ei saa periä veroa enempää kuin olisi uutena peritty. Pikainen päätelmä tästä että 93 vanhemmat maasturit saa tuoda huoltoautoksi taas veroitta ja 1993-2008 pienemmällä olikos 16% verolla??. Uudemmat autot sitten kuuluvat tähän päästöveron piiriin.

Ei se 16% koske kaikkia, vaan eri autoilla ja niiden eri tuontiajankohdilla on erilaisia veroprosentteja esim. Cruisereissa ne on vaihdellut 12-34% välillä, vai oliko vieläkin korkeempia..

Tuolta löytyy: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/kaytetyt_ajoneuvot/autoveroprosenttitaulukko.pdf

PIRSSI
11.01.2015, 19:10
Huoltoautot verotetaan pakettiautoina. Ainakin 5/93 vanhemmat pakettiautot olivat autoverovapaita, joten tällä uudella päätöksellä niitä pitäisi voida tuoda verotta suomeen.

toyota4x4
27.01.2015, 09:45
Huoltoautot verotetaan pakettiautoina. Ainakin 5/93 vanhemmat pakettiautot olivat autoverovapaita, joten tällä uudella päätöksellä niitä pitäisi voida tuoda verotta suomeen.

onkohan uudesta"päätöksestä" mitään factaa olemassa? just katoin että susuki grand vitaran jos tuo niin verot 4600e 2006/100tkm, vastaavan auton toin 2010 vuonna ja auto 2006/60tkm vero 5000e ja siis 5vuotta sitten.. hyvin on vero verotus noussu 5vuodessa kiitos verovalittajien.

Hessu888
27.01.2015, 11:55
onkohan uudesta"päätöksestä" mitään factaa olemassa? just katoin että susuki grand vitaran jos tuo niin verot 4600e 2006/100tkm, vastaavan auton toin 2010 vuonna ja auto 2006/60tkm vero 5000e ja siis 5vuotta sitten.. hyvin on vero verotus noussu 5vuodessa kiitos verovalittajien.

Taisit kattoa marraskuun 2014 taulukkoa, jossa oli 2007, 100tkm ja 4600 veroa vai käytitkö mahti-järjestelmää? Kumpikin kertoo paremmin historiasta kuin nykytilasta/tulevaisuudesta, kiitos verovalittajien...

Susukin ~26% veroprossalla ja marraskuun arvolla 12000€, tulis verot mun laskupään mukaan olemaan tällä hetkellä elveineen 3120€. Jos kilsat ois tuplat, niin vero putoaisi 30-40%.

Jotkut jobbarit/autoliikkeet ketkä saa veropäätöksen päivässä näyttämättä autoa tullille on harrastanut +100tkm mittarilukeman ilmoittamista, jotta verot saa järkevälle tasolle. Moniko on kattonut tullin sivuilta millä kilsoilla omat autot on joku tuonut maahan...

-MaTTi-
27.01.2015, 12:24
onkohan uudesta"päätöksestä" mitään factaa olemassa?

Tulli soveltaa sitä jo, eli käyttää vanhoja prosentteja iän mukaan. http://www.tulli.fi/fi/
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/index.jsp

Hessu888
27.01.2015, 13:39
Tullin taulukossa on mukava painovirhe, kun vuoden 1990 cruiserissa on veroprossa 8% ja muissa vuosimalleissa pyöreesti 10% enemmän.

Nyt heti hyödyntämään porsaanreikää =)

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/Taulukko_20150108_Autot_Mallikohtainen_veroprosent ti_ennen_2003.pdf

toyota4x4
27.01.2015, 20:23
Tulli soveltaa sitä jo, eli käyttää vanhoja prosentteja iän mukaan. http://www.tulli.fi/fi/
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/KHO_2014_182/henkiloauto/index.jsp

elikkä 103kw susuki grand vitarassa 25.9% vero? se olis jo kohtuullinen mahti hinta järjestelmän arvo 2006/141tkm 9000e x 25.9% olis 2331euroa kuulostas jo kohtuullisemmalta.

-MaTTi-
27.01.2015, 22:06
Jep, kunhan on käyttöönotettu ennen 1.1.2008. Kiitä autoverovalittajia. :D

Valtiovaltahan ne verot teki CO2-pohjaisiksi eikä tulli tai mikään kansalaisaloite/autoverovalittajat.

Rngd
04.03.2015, 12:03
Autovero vetelee viimeisiään. EU parlamentti äänesti rekisteröintiuudistuksen puolesta 26-1. En tiedä koska tulisi voimaan, mutta tuon jälkeen siis auton saisi rekisteröidä mihin tahansa EU maahan.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1425454242826.html?pos=ok-nln

Rngd
23.06.2015, 11:40
Niskurointi jatkuu.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/06/23/nyt-se-on-virallista-nain-autojen-verotus-alenee-katso-kaikki-luvut/20158000/304

Autoissa joissa suurin vero, se ei alene mihinkään. Ei siis mitään iloa tästäkään.

Hepsu
23.01.2016, 13:10
Kysästään täältä, josko löytyis jonkun näköinen vastaus...
Paljonko tollaseen -83 Jeepin wagoneeriin tulee veroa kun tuodaan Suomeen?
Voisin kuvitella, ettei monia satasia...

tainioite
23.01.2016, 23:08
sori kun sotken topikkia, mut vuosia sitten "suoralahkeinen" tuli mun tallille 850 bimmerillä ja oli menossa tullaan sitä. oli keksiny et toisenpuolen ruutta mykäx ja tuulilasi paskax. tulos, ois maksanu verot ois säästäny 1000e.

pee
23.01.2016, 23:16
sori kun sotken topikkia, mut vuosia sitten "suoralahkeinen" tuli mun tallille 850 bimmerillä ja oli menossa tullaan sitä. oli keksiny et toisenpuolen ruutta mykäx ja tuulilasi paskax. tulos, ois maksanu verot ois säästäny 1000e.

... Ja selitys miks niin vähän ajettu: " ollu itel iha vaa pelkästää työajos "

Heguli
24.01.2016, 07:27
sori kun sotken topikkia, mut vuosia sitten "suoralahkeinen" tuli mun tallille 850 bimmerillä ja oli menossa tullaan sitä. oli keksiny et toisenpuolen ruutta mykäx ja tuulilasi paskax. tulos, ois maksanu verot ois säästäny 1000e.

Jaahas, oliskohan tämä nyt sitten faktaa vai fiktiota :D
Jos olis pesäpallomailalla muotoillut peltejä uuteen uskoon niin olisko säästynyt toinen tonni ?

-MaTTi-
24.01.2016, 11:17
Kysästään täältä, josko löytyis jonkun näköinen vastaus...
Paljonko tollaseen -83 Jeepin wagoneeriin tulee veroa kun tuodaan Suomeen?
Voisin kuvitella, ettei monia satasia...
Vois kuvitella. On lisäks yli 30-vuotias, jolloin sovelletaan kai vielä vertailulaskelmaa uuteen. Lisäks ton ikäsestä maasturista (ennen 1.11.1983) ei oo peritty autoveroo ollenkaan, joten 0€, kymppejä tai muutama sata.

Hessu888
24.01.2016, 12:08
sori kun sotken topikkia, mut vuosia sitten "suoralahkeinen" tuli mun tallille 850 bimmerillä ja oli menossa tullaan sitä. oli keksiny et toisenpuolen ruutta mykäx ja tuulilasi paskax. tulos, ois maksanu verot ois säästäny 1000e.

Aika vähän kunto vaikuttaa verotusarvoon kuitenkin, mutta jos tapahtumasta on niin monta vuotta, että ko. auton verot ois ollu esim. 15k€, niin siitä ois saanu ehkä teoriassa saada sen 1k€ alea. Esittämässäsi tapauksessa jossa tuulilasi on paskana ja moottorista puolet pimeänä, ei se auto ois ollut leimakelpoinen ja tulli ei ois antanut alennusta, koska arvo määritellään aina leimakuntosesta autosta. Peltien hakkaaminen pesismailalla ois voinut tuoda paremman alennuksen eikä ne vaikuta katsastukseen.

Ite taisin säästää väsyneen näkösestä (puskurit ja levike roikku, ruostetta, sisusta tahmeen ruskea röökistä jne.) hodarista muistaakseni 250€ veroissa kun vetosin huonoon kuntoon.

0ltzi
26.02.2016, 14:35
paljonkohan mahtaa olla vero ku virosta tuo noin vm 90 patrollin?

-MaTTi-
26.02.2016, 22:57
paljonkohan mahtaa olla vero ku virosta tuo noin vm 90 patrollin?

2-paikkasena pakuna ilmainen (jos täyttää avl 8§ ehdot).

0ltzi
26.02.2016, 23:40
Eiku jää henkilöautoks.

-MaTTi-
27.02.2016, 08:46
Ennen 1.8.1990 rekisteröity menee 35% verotusarvosta eli n. kolmasosalla mitä vastaava saman hintaluokan tavan henkilöauto eli olisko prosentti jossain 10% luokkaa, ton jälkeen 2.5.1993 asti 50% eli vastaiskohan karkeesti 15% autoveroprosenttia. Eli satasista puhutaan, oma veikkaus on että jos 500€ budjetoit niin saatat iloisesti yllättyä.

0ltzi
27.02.2016, 17:43
kiitti! kaveri ehkä sieltä hakee ja mä samalla vanhan ladan :D