View Full Version : Patrollin kääntymisen vika?
SAMURAI SUSUKI
01.02.2013, 18:19
Kertokaa joku viisampi, mikä on patukassa, kun ei käänny toiseen suuntaan kuin vain puoli pyörää ja toiseen suuntaan kääntyy kaikki????????? Jatkoin apusimpukasta tulevaa tankoa 5cm kun olen laskenut apusimpukkaa alaspäin ja auto pelasi vähänaikaa ja nyt ei sitten käänny toiselle puolelle. oisko se tehostajassa vika vai antaako joku poori läpi, mutta ei ratissa ainakaan tunnu, että antaisi läpi.:(:(:(:(:(:(:(:(:(
Patrolleista mitään tietämättä mutta...
Sektorivarsi väärällä boorilla(poorilla)??
Onko tässä nyt tilanne että ratti kääntyy normaalimäärän keskiasennosta reunasta reunaan, vai että rattikaan ei käänny koko matkaa toiseen suuntaan? Puhuit apusimpukasta, kaikesta päätellen siis risukeula kun eihän jäykkäakselisissa sellaisia ole.. Selkeästihän tuossa on vikaa joko ohjausgeometriassa, tai sitten kuten jo yllä mainittiin niin sektorivarsi on väärässä asennossa. Noh, ohjausgeometriaan sekin jossain määrin liittyy :D
Tässä saattaisi auttaa pari kuvaa keulasta missä näkyy ohjaushilppeet.
ja auto pelasi vähänaikaa ja nyt ei sitten käänny toiselle puolelle.
Eli alkuun kääntyi ihan normaalisti kumpaankin suuntaan? Voisko olla olkalaakeri niin paskana, tai peräti murros?
Miksi ja miten apusimpukkaa on laskettu? Mitä tankoa on jatkettu ja miten?
Muutama kuva vois tosiaan selventää tilannetta aika paljonkin...
Vanhemmissa patrolleissa on tollanen ns:apusimpukka siellä kiusaamassa.
http://i62.photobucket.com/albums/h117/viejo442/SteeringLinkage-Patrol160.jpg
Rolpatti
01.02.2013, 22:23
jos on soattu niin varsi simpukasta irti, käännät renkaat suoraan ja pyörität ratin keskelle, sitten ammut varren takas kiinni niin on niin hyvä kun olla ja voi, patukassa on aina vähän kääntynis ongelmaa jos on soattu... toitten tankojen jatkaminen kuulostaa aika pelottavalta...
Vanhemmissa patrolleissa on tollanen ns:apusimpukka siellä kiusaamassa.
http://i62.photobucket.com/albums/h117/viejo442/SteeringLinkage-Patrol160.jpg
Jos tuosta on kyse, niin mäkeen vain apusimpukka ja suora välivarsi tilalle. ...jos vain siis kotomaan pykälät sen sallii. Eihän tuolla hässäkällä tee mitään jäykkäakselisessa kun on hommat muuten oikein tehty.
Samsonite
02.02.2013, 01:17
Sen jälkeen vekkulit ilmiöt monttuun ajaessa lisääntyy, mutta kuinka paljon ?
Katastusimmeiset ei ymmärtäne mittään, sojotti ne tangot mite tahojaan, kuha ei kiillä. :)
Jos ennen kääntynyt niin kokeiles vaikka ottaa apusimpukalta raidetankoon menevä varsi irti,nosta eturenkaat ilmaan ja kokeile kääntyykö sitten molempiin suuntiin toppareihin asti.
Jos ei käänny niin vika jommassakummassa kääntöpäässä. (murros esim )
Ja niitä ohjausosia ei jumalauta hitsaamalla jatketa tai muutella!
Punanenä
02.02.2013, 15:25
Ja niitä ohjausosia ei jumalauta hitsaamalla jatketa tai muutella!
Ja niitähän jatkellaan ja muutellaan MUTTA AINOASTAAN ammattilaisen tekeminä eikä tieliikennekäyttöön
Sen jälkeen vekkulit ilmiöt monttuun ajaessa lisääntyy, mutta kuinka paljon ?
Eikö tuossa ole panhardia sitten? :confused: Kun asemoi panhard- tangon ja välivarren samaan kulmaan, ja panhardi luonnollisesti mahdollisimman pitkäksi ettei akselin sivusuuntainen siirtymä monttuun ajaessa ole liiallinen, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia bumpsteeristä :)
Toimisikohan Watt- linkki etuakselilla, näppärä mies kyhäisi sellaisen tonne :D
Ja niitä ohjausosia ei jumalauta hitsaamalla jatketa tai muutella!
Jeps, ei kannata hitsailla ei. Toki asiantunteva pystyy silleenkin tekemään kestävän ja oikeista matskuista, mutta kyllähän se laadukkaasta tangosta koneistettu ja kierteytetty on aina paras vaihtoehto :)
Eikö tuossa ole panhardia sitten? :confused: Kun asemoi panhard- tangon ja välivarren samaan kulmaan, ja panhardi luonnollisesti mahdollisimman pitkäksi ettei akselin sivusuuntainen siirtymä monttuun ajaessa ole liiallinen, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia bumpsteeristä :)
Toimisikohan Watt- linkki etuakselilla, näppärä mies kyhäisi sellaisen tonne :D
Lehtijousellisissa autoissa ei yleensä oo panhardeja tullu vastaan. Paitsi ite kyllä kokeilin HJ:ssa, kun ei mikään tuntunu auttavan woblaukseen. Eikä se panhardikaan auttanu, meni vaan joustot vituiksi. Lopulta piti laittaa vaan hydroassistentti.
Vähän aikaa kun ajelee sillä autolla, niin oppii sen ohjausgeometrian liikkeet tuntemaan ja töyssyissä osaa rattia vähän kääntää samalla, kun alusta joustaa. Kyllä se siitä.
Ja hyvin noi ohjausosat on kasassa kestäneet hitsaamallakin, kun hitsaa vaan tanakasti ja laittaa vielä jotain lisävahviketta kylkeen tai sisään. Ittellä on katkeillu vaan alkuperäiset, kierteytetyt systeemit, mutta sitten ite hitsatut tangot on kyllä kestäneet.
SAMURAI SUSUKI
07.02.2013, 15:19
vika löytyi piti apusimpukalta tulevaa tankoa lyhentää 2 cm niin rupes kääntymään. kiitos kaikista vinkeistä kaikille:):)