Kirjaudu sisään

View Full Version : Lumiaura liikenteessä?


Superlon
01.02.2013, 14:41
Olen tietoinen, että jotkin aurat ovat tieliikennehyväksyttyjä. Tarkoittaako se, että hyväksymätöntä omavalmiste-auraa ei voi kuljettaa kiinnitettynä liikenteessä? Olettaisin, että näin on, mutta Trafin sivuilta en faktaa asiasta löytänyt.
Eihän tuo ylös kiinnitettynä ole juurikaan hullumpi kuin esim peräkoukkuun kiinnitettävä fillariteline+pari polkupyörää?

-Stedt-
01.02.2013, 14:48
Mun käsitys on että "auravarustus" pitää löytyä otteesta, jotain nopusrajoituksia taitaa tulla ja valot/vilkut oltava sitten erikseen.

-MaTTi-
01.02.2013, 15:48
Olen tietoinen, että jotkin aurat ovat tieliikennehyväksyttyjä.

Eipä oo auroissa hyväksyntämerkintöjä ainakaan mitään tieliikennepykäliä varten. Eli se ja sama onko ostoaura vai kotona duunattu.

-Stedt-
01.02.2013, 16:01
Se kai tuo auran paino/ akselin kantavuus vaikuttaa tuohon nopeusrajoitukseen, muistaakseni mulla luki 61:sen otteessa myös rajoitus henkilömäärään auran ollessa nokalla...

Superlon
01.02.2013, 16:24
Eipä oo auroissa hyväksyntämerkintöjä ainakaan mitään tieliikennepykäliä varten. Eli se ja sama onko ostoaura vai kotona duunattu.

Oho!
Eli valot ja vilkut kuntoon + etuakselimassa pitää olla riittävä ni vois käydä auran kanssa leimalla. Otteessa kuitenki täytyy tuo auravarustus olla mainittuna, jotta voi liikenteen joukossa käydä?

Samsonite
01.02.2013, 16:25
Kenelläkään leimattua auraa 160 Patrollin nokalla ?

Viipo
01.02.2013, 18:46
Eniten vaikuttaa se, pysyykö etuakselimassa auran kanssa missään rajoissa. Valmistajan luvalla on saanu haettua lupia nostaa ~50kg etuaksleimassoja auraa varten, ja siitä taasen on seurannu nopeusrajoituksia.

Mulla oli RJ:n otteessa mainittu aurausvarustus, vaihtoehtoiset ajo- ja suuntavalot ja valmistajan luvalla etuakselimassa auran kanssa 1350kg.

HJ:n auran kanssa ajelin sujuvasti liikenteen seassa, eikä siitä kukaan ikinä kyselly mitään. Sillä auralla olis heilahtanu reippaasti akselimassat yli, jos puntariin olis laitettu.

Konttoriltakin kyselin, mutta inssit tunnusti, et aihe on vieras.

Hessu_Hopo
01.02.2013, 19:12
Tietääkseni nykyään ei enää saa etuakselimassaa ylittää. Ennen onnistui ja nopeusrajoitukseksi tuli sitten se 50. Tämä on aikamoinen haaste monessa autossa, varsinkin itsetehdyillä auroilla kun sitä rautaa mielellään laittaisi kunnolla että kestää. Kun katsoo noita uusia laitoksia niin monenlaista kikkaa on käytetty: Akut taakse, lisäpainoa takapuskuriin, muovisiipiä, muovi/kumi teriä, aura mahdollisimman lähelle autoa ym.
Kannattaa käydä puntarissa ja tarkistaa tilanne. Valot ja vilkut näkymään, tarvittaessa auravalot ja vilkut erikseen. Vaihtokatkaisija sellaiseen paikkaan ettei kuljettaja ajon aikan siihen ylety. (Näin oli ainakin ennen)

Hessu

Bj Andy
01.02.2013, 19:53
Tietääkseni nykyään ei enää saa etuakselimassaa ylittää. Ennen onnistui ja nopeusrajoitukseksi tuli sitten se 50. Tämä on aikamoinen haaste monessa autossa, varsinkin itsetehdyillä auroilla kun sitä rautaa mielellään laittaisi kunnolla että kestää. Kun katsoo noita uusia laitoksia niin monenlaista kikkaa on käytetty: Akut taakse, lisäpainoa takapuskuriin, muovisiipiä, muovi/kumi teriä, aura mahdollisimman lähelle autoa ym.
Kannattaa käydä puntarissa ja tarkistaa tilanne. Valot ja vilkut näkymään, tarvittaessa auravalot ja vilkut erikseen. Vaihtokatkaisija sellaiseen paikkaan ettei kuljettaja ajon aikan siihen ylety. (Näin oli ainakin ennen)

Hessu

ValoSuomessa tuokin asia on muistaakseni ihan joko lakiin tai asetukseen kirjattu.

Se kun on miestappoon verrattava rikos jos sattuu ajon aikana joko vaihtamaan tai lisäämään ylimääräisen valoparin...

Bertassa se katkaisija on konepellin alla mutta esim. oviaukko tms. ilmeisesti riittänee.
Nii ja aurausvalojen pitkät toimii lisäpitkinä.

Ja sitä rautaa ei kannata hitsata siihen auraan kun vääntyneen siiven oikominen on helpompaa kuin vääntyneen rungon.

Samsonite
01.02.2013, 20:24
Sillä mie kyselin, ku yritin pari vuotta sitten saaha maahantuojalta lupaa etuakselin massojen ylitykseen, grammaakaa ei luvattu. Melko vaikee katastaa sitte mittään nokalle, pelkkä vinssi vei jo yli kun tankissa oli vähän löpöä ja flatbed lava. :p

Löyhästi aiheeseen liittyen: mites tänäpäivänä flippikeula, tekijä olis tiedossa moisille vaikka sarjassa. Mutta lupapolitiikka, minkä pykälän mukaan lujuuslaskentaa jne. jne. ?

jazzu80
01.02.2013, 20:27
runnerissa etulevy joka lukee otteessa, ei saa ylittää etuakselin kantavuutta. katsastuksessa punnitaan,ja lisätään otteeseen. jostakin olen kuullut että nopeusrajoitus ois 60km/h?

Reisrdok
01.02.2013, 20:33
Täytynee nostaa vanha takomisalusta takaluukkuun katsastuksen ajaksi ja heittää joku matto päälle. Painaa jotain 250kg, luulis yhden auran painon häviävän keulalta :D

Yölento
01.02.2013, 20:35
HJ:ssa levy meni just normaalin akselipainon rajoihin, ei nopeusrajoitusta mutta maininta että ei saa olla matkustajaa. Varalle on Toyotalta lappu suurempaa akselimassaa varten mutta silloin tulee 50 km/h rajoitus. Eikä tarvinnut erillisiä valoja kun omat näyttää levyn yli yläasennossakin.

Yölento
01.02.2013, 20:36
Täytynee nostaa vanha takomisalusta takaluukkuun katsastuksen ajaksi ja heittää joku matto päälle. Painaa jotain 250kg, luulis yhden auran painon häviävän keulalta :D

On sitten yllättävä juttu miten äkkiä menee taka-akselimassa yli... :D ;)

Reisrdok
01.02.2013, 20:36
On sitten yllättävä juttu miten äkkiä menee taka-akselimassa yli... :D ;)

Jaaniinjuu :D perkeles

sisua45
01.02.2013, 20:39
ValoSuomessa tuokin asia on muistaakseni ihan joko lakiin tai asetukseen kirjattu.

Se kun on miestappoon verrattava rikos jos sattuu ajon aikana joko vaihtamaan tai lisäämään ylimääräisen valoparin...

1978 ja vanheempiin autoihin saa kahdentaa ajovalot. Eli nokalla saa olla 4 x lyhyt ja 4 x pitkä valo. Referenssi luku ei saa tietysti ylittyä.

Muistinkohan vuoden oikein, Matti ainakin tietää?

hitoy
01.02.2013, 20:45
omassa 170 hilussa otteessa maininta dynac aura ( malli plaaplaaplaa ) ja hiekotin. Ylitys pituudet ja leveys myös mainittu. Ei nopeuksia eikä muita. Eli 60km/h max? figonin vehkeillä olevat saa ajaa 80km/h? ilmeisesti ainoa valmistaja joka tämän "palvelun" voi tarjota?

Edit: ote ei olutkaan autossa matkassa... :) figonin uutta hiluxia ajaneena ainakin auran ajo asento on aivan muuta kuin dynac

Reisrdok
01.02.2013, 20:49
1978 ja vanheempiin autoihin saa kahdentaa ajovalot.

1.1.1980?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf

jazzu80
01.02.2013, 20:52
auraa muokattu tuosta, kantavuutta jäi 50kg

Rytö
01.02.2013, 21:06
Tuossa punasessa hj:ssa lukee otteessa: vaihtoehtoinen käyttö, etupuskulevy. On tainnu katsurikin aikoinaan tajuta puskulevyn ja auran eron :D

Tosin ei missään näy pienintäkään viitettä että tuohon minkäänsorttisen levyn keulille sais. Kaipa se maininta säilyy siellä paperilla loputtomiin.

Hessu_Hopo
01.02.2013, 21:17
[QUOTE=hitoy;967256]omassa 170 hilussa otteessa maininta dynac aura ( malli plaaplaaplaa ) ja hiekotin. Ylitys pituudet ja leveys myös mainittu. Ei nopeuksia eikä muita. Eli 60km/h max? figonin vehkeillä olevat saa ajaa 80km/h? ilmeisesti ainoa valmistaja joka tämän "palvelun" voi tarjota?

Ei kai siinä mitään nopeusrajoitusta ole? Eikös sillä saa ajaa sen mitä pakulla muutenkin 100? Tai jos painot yli rajan niin 80?
Tässä äskettäin konttorilla Rangeria katsatusmiehet pähkäilivät: Kun aura keulalla ja hiekoitin perässä niin omapaino ylittää 80 km/h rajan. Mutta kun autossa on ABS jarrut ja airbag niin saa ajaa 100 km/h

hitoy
01.02.2013, 21:21
[QUOTE=hitoy;967256]omassa 170 hilussa otteessa maininta dynac aura ( malli plaaplaaplaa ) ja hiekotin. Ylitys pituudet ja leveys myös mainittu. Ei nopeuksia eikä muita. Eli 60km/h max? figonin vehkeillä olevat saa ajaa 80km/h? ilmeisesti ainoa valmistaja joka tämän "palvelun" voi tarjota?

Ei kai siinä mitään nopeusrajoitusta ole? Eikös sillä saa ajaa sen mitä pakulla muutenkin 100? Tai jos painot yli rajan niin 80?
Tässä äskettäin konttorilla Rangeria katsatusmiehet pähkäilivät: Kun aura keulalla ja hiekoitin perässä niin omapaino ylittää 80 km/h rajan. Mutta kun autossa on ABS jarrut ja airbag niin saa ajaa 100 km/h

kaveri joka aurailee työkseen noilla härveleillä väitti että otteessa pitää olla maininta kuinka kovaa saa ajaa. Jos ei mainintaa niin se max 60? vai mikäseoli. Omassa ei ole mainintaa mutta en kyllä pyyhi edes 80km/h kun tuo dynac "roikkuu" liian matalalla. leveäksi ( 2.2m ja nivelaura siis ) jos laittaa niin nousee oikeeseen korkeuteen.. Figon menee suppuun ja nousee reilusti ylös.

Bj Andy
01.02.2013, 21:31
1978 ja vanheempiin autoihin saa kahdentaa ajovalot. Eli nokalla saa olla 4 x lyhyt ja 4 x pitkä valo. Referenssi luku ei saa tietysti ylittyä.

Muistinkohan vuoden oikein, Matti ainakin tietää?

Vai 1.10.1980 ???

Eniwei. Kerran konttorilla valo orientoitunu inssi hokasi että keulalla on tupla H4:set ja kysyi että palaako nuo lyhkäsetkin??. No mie siihen että tottakai.

No. Kaveri tulee paperien kanssa ja sanoo notta hylky tulee kun näin uudessa (81´)autossa ei valoja saa kahdentaa...

Mie siihen että kun ne on aurausvalot mitkä on siellä otteessakin?????

Seuraavat puolituntia menikin sitten setviessä miten tommosen honkkelin saa korjattua tietokantaan...

-MaTTi-
01.02.2013, 21:38
Oho!
Eli valot ja vilkut kuntoon + etuakselimassa pitää olla riittävä ni vois käydä auran kanssa leimalla. Otteessa kuitenki täytyy tuo auravarustus olla mainittuna, jotta voi liikenteen joukossa käydä?

Näinpä ja matalalla auralla moni pickup ei tartte extra-valoja. Ja tiettyihin automalleihin tosiaan mahd. saaha isompi etuakselimassa alennetulla nopeudella + tarra persiiseen.

jazzu80
01.02.2013, 22:35
omassa ei tarvinnu erillisiä valoja, kun kulmat täyttyy ylhäällä. kulma on 45 astetta.
siis joka suuntaan..

BJ-40/76
01.02.2013, 23:18
Itselläni oli LN-65 Hilux, missä mayerin(?) auravarustus (myös otteessa), oli muistaakseni myös kääntö, ja etuakselimassa oli otteessa suurempi, kuin muissa vastaavissa. muistaakseni nopeusrajoituksia ei ollut.

Ja tuohon taannoiseen PoroAmbulanssiin (bj-75 -88? bussi) yritin metsästää korkeampia painoja, että olis saanut kuorma-autoksi.

Nyt taysin muistinvaraisesti, mutta suuruusluokka oli: Suurin etuakselimassa 2000kg, suurin taka-akselimassa, 3000kg suurin kokonaismassa 3490kg jos autossa on tuommoiset ja tuommoiset juosipakat, vanteet, renkaat jne. ja olikohan noilla painoilla 80 km/h rajoitus.
Ja noista lapuista löyty korpivaaran leima ja allekirjoitus. mutta aika taitaa olla n.10v
Ja toistan vielä, että nuo painot voi olla jotain muuta, mutta akselipainojen ylityksissä puhuttiin jostain aivan muusta, kuin kymmenistä kiloista.
p.s tuolla bj-75:lla sai vetää max. 450kg jarrutonta kärryä, ja sille ei yhtä äkkiä löytynyt parannusta, jarrullista kylläkin 3000kg.... laillisesti siis yli 6000kg, ja olisko joskus pikkasen yli:o, mutta mäet alkoi tuntua, tuo 3B sai täyskaasua aika pitkiä pätkiä:cool:

matti.v
01.02.2013, 23:31
[QUOTE=Hessu_Hopo;967279]

kaveri joka aurailee työkseen noilla härveleillä väitti että otteessa pitää olla maininta kuinka kovaa saa ajaa. Jos ei mainintaa niin se max 60? vai mikäseoli. Omassa ei ole mainintaa mutta en kyllä pyyhi edes 80km/h kun tuo dynac "roikkuu" liian matalalla. leveäksi ( 2.2m ja nivelaura siis ) jos laittaa niin nousee oikeeseen korkeuteen.. Figon menee suppuun ja nousee reilusti ylös.


meillä on töissä käytössä 2005 ranger jossa iisin nivelaura keulassa,alusterä ja telahiekoitin 2:lla lautasella. ei senkään otteessa muistaakseni ollu merkintää että olis pudotettu nopeutta.

Samsonite
02.02.2013, 00:20
Itselläni oli LN-65 Hilux, missä mayerin(?) auravarustus (myös otteessa), oli muistaakseni myös kääntö, ja etuakselimassa oli otteessa suurempi, kuin muissa vastaavissa. muistaakseni nopeusrajoituksia ei ollut.

Ja tuohon taannoiseen PoroAmbulanssiin (bj-75 -88? bussi) yritin metsästää korkeampia painoja, että olis saanut kuorma-autoksi.

Nyt taysin muistinvaraisesti, mutta suuruusluokka oli: Suurin etuakselimassa 2000kg, suurin taka-akselimassa, 3000kg suurin kokonaismassa 3490kg jos autossa on tuommoiset ja tuommoiset juosipakat, vanteet, renkaat jne. ja olikohan noilla painoilla 80 km/h rajoitus.
Ja noista lapuista löyty korpivaaran leima ja allekirjoitus. mutta aika taitaa olla n.10v
Ja toistan vielä, että nuo painot voi olla jotain muuta, mutta akselipainojen ylityksissä puhuttiin jostain aivan muusta, kuin kymmenistä kiloista.
p.s tuolla bj-75:lla sai vetää max. 450kg jarrutonta kärryä, ja sille ei yhtä äkkiä löytynyt parannusta, jarrullista kylläkin 3000kg.... laillisesti siis yli 6000kg, ja olisko joskus pikkasen yli:o, mutta mäet alkoi tuntua, tuo 3B sai täyskaasua aika pitkiä pätkiä:cool:

2000 kg etuakselipaino on kyllä melkosen jäpäkkää muisteloa.

sisua45
02.02.2013, 13:23
1.1.1980?

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf

Juu, 1980 se vuosi olikin.