View Full Version : Maakaasujutustelua (CNG)
Laitetaas tämmönen thread pystyyn. Eli minkälaisia kokemuksia kaasuautoilusta ja siihen liittyvistä mahdollisista ongelmista.
Itellä Lovaton EasyFast -setti 90-litran pullolla asennettuna -07 FJ Cruiseriin. Kulutus n. 7.7-8.6 kg/100 km normityömatka-ajelussa.
Itteeni mietityttänyt nyt talvisaikaan mittareiden myydyt kilot suhteessa paineeseen, esim. kesällä Tattarisuolta sai tyhjään pulloon n. 14,3 kg paineen ollessa reippaat 200 bar. Nyt välillä saanut 14,9 kg ja painetta vain about 185 bar. Viimeksi tuntui about loogiselta 14,0 kg/185 bar. Hyvinkäältä ei kesällä saanut koskaan 14 kiloa, nyt joulunaikaan lykkäs pariin kertaan 15,8 kg/200 bar. :eek: Mistä on kyse? Pakkasella baareja vähennetään, se on selvä, mut miksi kaasukiloja muka sopii noin selvästi enemmän?
Pikaisesti kuvittelisin että kylmän kaasun tiheys on suurempi, kuten tilanne on ilmankin osalta...
Paine kasvaa ku lämpötila nousee. Varastosäiliöt pakkasessa, auton tankki lämpimässä? Kylmää kaasua mahtuu säiliöön enemmän ja sen lämmetessä sitten paine nousee.
Myös tullut huomattua sama asia. Itsellä maakaasu vehkeet 728iA bemarissa.
Kulutus reipas vauhtisessa työmatka-ajossa ollut n.6,2-7,5€/100km.
Pikaisesti kuvittelisin että kylmän kaasun tiheys on suurempi, kuten tilanne on ilmankin osalta...
On joo, mutta ei kai -5°C vs. +15°C voi tehdä 10% eroa täyttöasteessa? Jos ja kun maakaasu on nesteenä vasta -163°C:ssä, ei tuommonen 20°C pitäis mun ymmärryksen mukaan noin isoa eroa tehdä.
Paine kasvaa ku lämpötila nousee. Varastosäiliöt pakkasessa, auton tankki lämpimässä? Kylmää kaasua mahtuu säiliöön enemmän ja sen lämmetessä sitten paine nousee.Tankatessa kaasun lämpötila nousee, tankissa taas jäähtyy, joten esim. tämmösellä -10°C pakkasella tankatessa tankki täyteen, se on muutaman tunnin päästä jo selvästi vajaa vaikka ei ajais metriäkään. Sopii yli kilo lisää tommoseen 14,3 kg/90 litran tankkiin jos tankkaa uudestaan täyteen.
Itsellä maakaasu vehkeet 728iA bemarissa.
Kulutus reipas vauhtisessa työmatka-ajossa ollut n.6,2-7,5€/100km.Kulkeeko muka alle 5 kilolla satkun?
Kulkeeko muka alle 5 kilolla satkun?
Tuohon olen päässyt muutaman kerran aivan väkisin yrittämällä. Ja lisäys mäntsälässä (ST1) taitaa olla suomen halvin kaasu.
Tuolla toisaalla tulikin jo esiin että meikäläinenkin ajelee kaasupiiraksella kun pärssus ei kestä bensanhintoja, tai ei ole kestänyt enää yli kuuteen vuoteen. :)
Aútogas Powerjet+ on mulla systeeminä, alkuperäiset tupla paineensäätimet on korvattu yhdellä pienemmällä letkuviidakon vähentämiseksi ja toimivuuden parantamiseksi. Suuttimet on vaihdettu sarjan alkuperäisestä 2 x 4:n kikkareesta 4 x 2 kikkareiksi helpottamaan niiden sijoittelua.
Takakontissa vesitilavuudeltaan 120litr kuituvahvisteinen teräspullo, hinkuna olis sijoittaa vielä yks pikkupullo varapyöräkoteloon.
Tankkausliitin mahtuu II-Rangessa hienosti bensakorkin kaveriksi, ei tarvi missään konehuoneessa sörkkiä. :)
8,5-9kg menee tasaisesti kaasua ilman ajotavan kummempaa tarkkailua. Allekkin pääsee mutta sitten on jo hipsuteltava. Toimintamatka kaasulla on 240km kesällä ja karvan yli 200km talvella. Riittää kohtuullisesti mun pääasiallisiin ajoihin.
Tankkauspisteistä semmoinen havainto että Gasum painaa säiliön selvästi täydemmäksi, kun vertaa tohon Mänttilän ST1 asemaan. Myös semmoinen havainto että Mänttilän asema huomattavan epävarma toiminnaltaan, tämä kulminoituu varsinkin kylmillä keleillä. Kesällä toimii mutta syksyllä alkaa nikottelu ja hidastelu.
Viherrysrangaistusverosta huolimatta ajo on aika edukasta ainakin näillä bensakulutuksilla/hinnoilla.
Varsin tyytyväinen olen ollut sijoitukseen, ja onhan tuossa vähän semmoista pientä lisäharrastetta jos semmoisesta tykkää. KaasuGurun sanoja lainatakseni tässä on se mukava juttu että voi ajella semmoisella autolla josta tykkää, eikä semmoisella joka on pihi mutta v***ttaa joka kerta kun sillä ajelee.
Kone pysyy hieman puhtaampana. Tulpat ovat tosi siistit ja öljyt selkeästi vaaleampia kuin pelkässä bensakäytössä 10tkm vaihtovälillä. Ihan tavalliset sytkätulpat toimii ja kestää ainakin tässä hidaskäyntisessä haaramoottorissa. Ei tarvi ostaa niitä SIKAKALLIITA CNG-tulppia, setin kokeilin eikä niiden käytöllä voittanut mitään.
Bensaa menee vielä toki. Käynnistys kylmänä bensalla, parin kilsan ajon jälkeen talvella voi jo vaihtaa kaasulle kun säädin on vähän lämmennyt.(pysyy varmasti käynnissä myös tyhjäkäynnillä) Lämpöisenä voisi ehkä startata suoraan kaasulla mutta tuntuu olevan varmempi käyttää 10sec viivettä ennen kuin vaihtuu kaasulle.
Miinuksia: Tavaratilasta ~puolet meni pullolle. Hieman tehoa ja vääntöä uupuu, mutta tästä on tuntuvaa haittaa vain esim. kärryn vedossa tai jossain tiukassa ohitustilanteessa. Vaihto bensalle tosin onnistuu silmänräpäyksessä jos on tarve.
KaasuGurun sanoja lainatakseni tässä on se mukava juttu että voi ajella semmoisella autolla josta tykkää, eikä semmoisella joka on pihi mutta v***ttaa joka kerta kun sillä ajelee.
Juurikin näin!
Tankkauspisteistä semmoinen havainto että Gasum painaa säiliön selvästi täydemmäksi, kun vertaa tohon Mänttilän ST1 asemaan. Kesällä toimii mutta syksyllä alkaa nikottelu ja hidastelu. Paljonko Mäntsälän asemalta saa painetta? Ootko huomannu että se antais talvella enemmän mitä kesällä? Tattarisuon tankki ei tälleen talvisaikaan osaa lopettaa oikein koskaan, varmaan sais 10 minuuttia ootella ja silti aina välillä pihauttaa taas 0.01 kg lisää ja taas oottelee.
KaasuGurun sanoja lainatakseni tässä on se mukava juttu että voi ajella semmoisella autolla josta tykkää, eikä semmoisella joka on pihi mutta v***ttaa joka kerta kun sillä ajelee.Toipa onkin aika hyvin kiteytetty. Tosiaan vois ajella vaikka Audi A6 4.2 V8 Quattrolla samaan hintaan kuin etuveto A3 1.6:lla.
Onkohan muilla palstalaisilla maakaasulaitteita autoissaan? Kuhalla on Jeepissä, mutta tässäkö nämä?
Paljonko Mäntsälän asemalta saa painetta? Ootko huomannu että se antais talvella enemmän mitä kesällä? Tattarisuon tankki ei tälleen talvisaikaan osaa lopettaa oikein koskaan, varmaan sais 10 minuuttia ootella ja silti aina välillä pihauttaa taas 0.01 kg lisää ja taas oottelee.
Ei ole tietoa ST1:n paineesta, mittarista ei ulkopuolelta näy lukemia. Molemmilta tulee talvella vähemmän kamaa mutta suhde on kokoajan sama, Gasum antaa enemmän kuin ST1.
ST1 myös lopettaa tankkauksen kerrasta eikä jää liruttelemaan kuten Gasum.(Tattis)
Ei ole tietoa ST1:n paineesta, mittarista ei ulkopuolelta näy lukemia.
Eiks sulla oo paineensäätimessä mitään mittaria? Tattarisuollahan näkyy tienpuoleisen mittarin näytön alaosan (piiloon jäävän) ja ulkokuoren välistä yläviistosta tihrustamalla paineen.
On mittari mutta se on tällä hetkellä pelkästään sähköisesti kytketty. Uusi on kyllä odottamassa asennusta.
En kyllä ikuna jaksanut tutkia paineita silloin kun mittari oli vielä toiminnassa. :)
Gasumilla vaihtelee paine 185-220bar:n välillä lämpötiloista riippuen. (sen aseman mittarin mukaan)
laittakaas kaasuGurut vielä hiukka tarvike / asennushintoja / kokemuksia esiin jos uskallatte, tää saattaa kiinnostaa moniakin - etenkin TI-henkisiä ...
CNG House:lla on hinnat reilusti nettikaupassa. Sivuilta löytyy myös asennusputiikkien yhteystietoja ja muutenkin asiaan liittyvää infoa.
http://www.cnghouse.fi/
CNG House:lla on hinnat reilusti nettikaupassa. Sivuilta löytyy myös asennusputiikkien yhteystietoja ja muutenkin asiaan liittyvää infoa.
http://www.cnghouse.fi/
Joo, ja CNG Housen Jani on kyllä avulias neuvomaan ja kokemustakin sen verran että varmasti ongelmat saa ratkottua.
Tuo RAMin sarja ilmeisesti tänä päivänä parhaita hinta-laatu-suhteeltaan ja käytettävyydeltään, ainakin tässä maassa.
Osathan siis saa n. 1700€:lla, asennuksen voi ja saa tehdä itsekin, mutta laitteisto/asennus pitää tarkastuttaa TUKES:in hyväksymällä pajalla ennen käyttöönottoa. Ja tietysti muutoskatsastettava sen jälkeen asap.
Kyllä tollanen setti tienaa itsensä takaisin jo vuodessakin, pa-kulut kun saa liki puolittaa. Trafihan muistaa ystävällisesti kaasuautoilijoita käyttövoimaverolla tän vuoden alusta alkaen 0,055 € * kokonaismassan alkavat sadat kilot * 365 päivää = omassa tapauksessa 2525 kg kokonaismassaisesta pelistä n. 295 €/vuosi. Mutta silti selvästi halvempaa ajella tällä 240 hepoisella 4.0 V6 -koneella kuin 170 heppaisella 3.0 D-4D -nelaridiisselillä mikä tämmöseen olis luontevin diisseli Toyotan valikoimasta.
Ite sain sommiteltua kaasuputelin takalattian alle runkopalkkien väliin, joten tavaratila on täysin koskematon. Tosin toinen pullo houkuttelisi suuremman toimintasäteen vuoksi, mutta sitten pitää jo tehdä uhrauksia. Toisaalta bensallahan pääsee jatkamaan siitä mihin kaasu loppuu, joten ei se niin välttämätöntä ole eikä vaarallista jos joskus jonkun siivun ajelee bensallakin.
Oma laitteisto tuli avaimet käteen terragassilta 2500€.
www.terragas.fi
Oma laitteisto tuli avaimet käteen terragassilta 2500€.
www.terragas.fi
Terragassilta saa myös dual-fuel sarjoja, mä olen Dodgeen sellasta suunnitellu asennettavan. Toimii 30/70 suhteella, eli 30% dieseliä mikä sytyttää sen 70% kaasua.
Joo kannattaa facebookin puolelta seurata terragassin Mikon kirjoituksia. Siellä on ollut paljon nyt juttua noista Dual-fuel sarjoista.
Joo kannattaa facebookin puolelta seurata terragassin Mikon kirjoituksia. Siellä on ollut paljon nyt juttua noista Dual-fuel sarjoista.
Siellähän sitä on tullut seurattua. Henkilöautoissa dual-fueli ei tuo niin suurta säästöä kuin isommassa kalustossa, takaisinmaksuaika on pitkä. Ton oman auton kulutusta laskeskelin niin vuositasolla nykyisillä hinnoilla ja kilometreillä säästöä tulisi reilu tuhat euroa.
joko ne nuo diesel kaasu härvelit toimii oikeasti ? joskus runsas vuos sitten kyselin uuden Volvon D3 moottoriin kaasutus settiä, lupaili palata aiheeseen kun kokemusta on, eipä oo vielä kuulunu ... ois ollu pk-seudulla pirssissä mielenkiintoinen testialusta - no, nyt aika on mun osalta menny sen ohi jo kun on dieselhybridi ajossa
ihmeen vähän noista kyllä mitään kuulee, kummastakaan systeemistä
joko ne nuo diesel kaasu härvelit toimii oikeasti ? joskus runsas vuos sitten kyselin uuden Volvon D3 moottoriin kaasutus settiä, lupaili palata aiheeseen kun kokemusta on, eipä oo vielä kuulunu ... ois ollu pk-seudulla pirssissä mielenkiintoinen testialusta - no, nyt aika on mun osalta menny sen ohi jo kun on dieselhybridi ajossa
ihmeen vähän noista kyllä mitään kuulee, kummastakaan systeemistä
Ei noita ole vissiin kuin vasta yks kuorkki-Mersu leimattu dual-fueliks. Sprintteri on testialustana Terragassilla, ja nyt lienee säädöt aika kohdillaan. Uus systeemihän tuo on ja ottaa aikansa ku kaikki temput siitä oppii.
Nosferatu
02.02.2013, 15:47
Kuinkas tuo regulaattorin lämmityskierto? RAMin sarjan mukana tuli letkut ja T-haarat, mitkä viittaisivat rinnalle kytkentään. Mutta eikös tuossa ole vaarana että neste menee sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli toisin sanoen onko ongelmana että sisätilat pysyvät kylmänä, jos neste kiertää suurimmaksi osaksi regulaattorin läpi?
Kyllä se lämppärin kenno paremmin virtaa, en oo mitään eroo huomannu. Mulla lämppärin letkut 16 mm, regulaattorille 7 mm.
Ei noita ole vissiin kuin vasta yks kuorkki-Mersu leimattu dual-fueliks. Sprintteri on testialustana Terragassilla, ja nyt lienee säädöt aika kohdillaan. Uus systeemihän tuo on ja ottaa aikansa ku kaikki temput siitä oppii.
pk seudulla pyörii yhen invataksiyrityksen sprintereitä, maakaasupelejä... nää on vissiin ehkä tehtaan tekeleitä sitten, bensakoneesta ko ?
Kuinkas tuo regulaattorin lämmityskierto? RAMin sarjan mukana tuli letkut ja T-haarat, mitkä viittaisivat rinnalle kytkentään. Mutta eikös tuossa ole vaarana että neste menee sieltä mistä helpoiten pääsee? Eli toisin sanoen onko ongelmana että sisätilat pysyvät kylmänä, jos neste kiertää suurimmaksi osaksi regulaattorin läpi?
Riippuu tietysti autosta mutta saahan sen lämmityksen haaroitettua muualtakin. Rangessa on kuin varta vasten haaroittamiseen vesikierto throttebodylle, sieltä paisariin palaava letku meneekin ensin regulle ja vasta sitten paisariin. On myös nopeasti lämpiävä letku, lämmintä rupeaa tulemaan melkein välittömästi.
Veikkaan kans että ei se regu kaikkea varasta vaikka kytkis mihin. Voihan sitä virtausta sit kuristaa jos tuntuu että ei pelitä?
Nosferatu
02.02.2013, 23:30
Sama vekotin kuin -MaTTi-:lla, joten enköhän minäkin sen kytke kennon rinnalle. Kaiken järjen mukaan osa virtauksesta menee sitten kennon ohi regun kautta, mutta taitaa olla niin pieni määrä että ei käytännön merkitystä.
Terragassilta saa myös dual-fuel sarjoja, mä olen Dodgeen sellasta suunnitellu asennettavan. Toimii 30/70 suhteella, eli 30% dieseliä mikä sytyttää sen 70% kaasua.
Vai toimii 30/70 suhteella? Tarkistapas muistakin lahteista, ettei tulisi pettymysta.
Noita LPG-Diesel asennuksia on taalla jonkin verran ja taalla ilmoitetaan kaasun osuudeksi 10-30 % ajotavasta riippuen. Kaasu kytkeytyy pois, kun kierrokset laskee joutokaynnille tai moottorilla ei ole kuormitusta.
Juttelin kaasuasennuksia tekevan asentajan kanssa, ja han suositteli kaasua ainoastaan tehdasasennettuihin turbodieseleihin. Etenkin turbottomissa dieseleissa kaasusta saatava hyoty on minimaalista ja jalkiturbotetuissa koneissa tulee kestavyysongelmia.
Kaasun kaytosta dieseleissa Australiassa on pitka ja varikas historia. Alkunsa se sai siita, kun rekoissa pitkissa nousuissa ei tehot riittaneet ja joku alysi ottaa kaasupullon hyttiin ja siita letku moottorin ilmanottoon. Kun tarvittiiin lisatehoa, niin kuski kiersi pullon venttiilia nappituntumalla ja aina joskus kavi, ettei kaasun syotto ollut aivan kohdallaan ja moottorista kuului kova parkaisu, kun osien kappaleet sinkoilivat.
nyt tarkkana, LPG (propaani?) ja CNG (maakaasu?) taitaa kuitenkin olla aika erilaisia kaasuja
LPG-Diesel asennuksia on taalla jonkin verran
Nestekaasu ja maakaasu (CNG) ovat kuitenkin eriasia.
Tokihan kaasun kannattavuus on parhaillaan bensakoneen kanssa, mutta eiköhän tuo
diesel puolikin ihan toimivaaa ole. Kulutus arviot varmasti tarkentuvat kokoajan silläpuolella.
pk seudulla pyörii yhen invataksiyrityksen sprintereitä, maakaasupelejä... nää on vissiin ehkä tehtaan tekeleitä sitten, bensakoneesta ko ?
Jep nämä bensakonelähtöisiä.
Vai toimii 30/70 suhteella? Tarkistapas muistakin lahteista, ettei tulisi pettymysta.
Noita LPG-Diesel asennuksia on taalla jonkin verran ja taalla ilmoitetaan kaasun osuudeksi 10-30 % ajotavasta riippuen. Kaasu kytkeytyy pois, kun kierrokset laskee joutokaynnille tai moottorilla ei ole kuormitusta.
Jep, 30% dieseliä, voitelee pumppua ja sytyttää kaasun, ja tyhjäkäynnillä kaasu ei ole mukana. Suomessa LPG, eli nestekaasu on jokseenkin kallis polttoaine jos sen käytöstä jää kiinni.
Valtra on tehnyt protoversion tai kaks biokaasutraktorista, ja siinä dieselin osuus oli niinkin pieni kuin 13%. Commonrail kone ja molemmat polttoainejärjestelmät ovat väylässä joten niiden hallinta suhteessa toisiinsa helppoa.
Oma laitteisto tuli avaimet käteen terragassilta 2500€.
www.terragas.fi
Minkä firman sarjoja Terragas myy/asentaa?
Nosferatu
04.02.2013, 18:26
RAM:ia näkyy ainakin valokuvissa olevan (feisbookki).
Jeps RAMmihan tuo vissiin on.
Mites onko muilla kaasuletkut eristetty matalapaine puolella? Itsellä ei ole. Näin vain Oragassin facebook sivuilla kuvia, joissa letkut oli eristetty talveksi.
Onko tästä iloa?
Ei ole eristeitä, letkut menee paljaana. Mitäköhän sillä eristämisellä on haettu??
Ei ole minullakaan pelkät kumiletkut eköhän ainakin Jeepin konehuoneessa lämpöä riitä ainakin vartin ajon jälkeen.
Enpä oo kuullu enkä kuvitellu minäkään että ne vois jäätyä.
Mitä mieltä porukka venttiilinvoiteluaineesta? Esim. FlashLube: http://www.cnghouse.fi/tuotteet/flashlube/
Olisko yhtään tarpeellista nykymoottorille? Vai onko ne niitä jotka ei tykkää lyijyttömästä bensastakaan?
Joo en ollut itekkään tollasta eristämistä edes ajatellut.
Flashlubesta mulle sanottiin, että japanin moottoreissa osassa tarpeellinen.
Jenkit ja eurot ei kuulemma tarvii. Tarkempia perusteluja asiaan en saanut.
Omaan autoon kun kysyin niin vastaus oli että ei siitä haittaakaan ole, mutta ei hyötyäkään.
Lisäainepurkki inkkeineen tuli aikoinaan hommattua setin mukana mutta koskaan se ei autoon asti päässyt, tai oli se pitkään konehuoneessa mutta ei kytkettynä.
Sitten kun Ryöväriin iskee kansiremppa, joka voi olla vaikka huomenna kun mittarissa on +200tkm, näkee miten venttiilit ovat jaksaneet. Ilometrejä on ajettu kaasulla kuitenkin jo ~49tkm eikä mitään käyntiin tai päästöihin vaikuttavaa ole ilmennyt.
Rupes muuten Ryövärille kilsat maistumaan kaasujen myötä. Aiempi max 9-10tkm/v vaihtui +25tkm/v.
Auto tykkää kun sillä ajetaan, jopa brittiauto.
Onkos tulpista kokemusta/näkemystä CNG-käytössä? Erityisesti kaasuautoihin tarkoitetut tulpat näyttävät olevan pienemmällä kärkivälillä (0.8 mm) ja usein myös pykälää kylmempiä eli suuremman lämpöarvon omaavia. Myös iridium-kärkisiä näytetään suosivan. Kaasuseos kun syttyy heikommin, tarvitaan vahvempi kipinä, siksi kärkiväli pienempi.
Tämmösen löysin: http://www.motoral.fi/files/documents/14-10/NGK%20kaasumoottorien%20sytytystulpat.pdf
Siellä alin rivi:* Ohje:
Kun LPG-laitteistossa on venturijärjestelmä, valitse sytytystulppa, jonka lämpöarvo on seuraava suurempi
(esim. BKR5E => BKR6EIX-LPG).
Jos autoon on asennettu jo tehtaalla laadukkaat NGK platina- tai iridiumsytytystulpat, muita tyyppejä ei saa
valita. Säädä kärkiväli tarvittaessa.Toisaalla taas kielletään säätelemästä iridium-tyyppisten tulppien kärkiväliä (esim. Denso), kärjen murtumisvaaran takia. No, noissa onkin vain 0.4 mm kärki. Niin, ja mitä tuo venturijärjestelmä meinaa?
En oo tulppia FJ:stä katsonutkaan, enkä näin ollen vaihtanut. Pitäisi tsekata ja miksipä ei sitten samalla vaihtaakkin.
FJ:hin käypäset iridium-tulpat on esim. Denso Iridium Power IKH20. Noissa 1.1 mm kärkiväli. FJ:n TRD:n remmiahdinsetin (ei valitettavasti mun autossa) mukana tulee IKH22-tulpat, jotka siis pykälää kylmemmät ja 0.8 mm kärkivälillä. Taidan siis tilailla semmoset (ebaystä alle $9/kpl), vai onko parempia ehdotuksia?
Edit: omituinen detalji FJ:n tulppiin liittyen: kuskin puolella konetta on NGK:n tulpat, hanttarin puolella Densot. Siis tehtaalta lähtiessä! :eek: Aihetta puitu keskustelupalstoilla, mutta kukaan ei tunnu tietävän miksi näin. Orkkisvaraosana löytyy kuitenkin vain yksi osanumero, mikä antaa Denson K20HR-U11 -tulpat.
Niin, ja mitä tuo venturijärjestelmä meinaa?
Kaasutin ja tbi-moottoreissa käytettävä järjestelmä jossa moottoriin virtaava ilma imee kaasua mukaan. Jenkkilässä käyttävät dieselissä vastaavaa systeemiä turbodieselissä, paineensäätimeltä letku suoraan turbon imupuolelle.
Mulla on ollut, ja on edelleen ihan tavan tulpat kuten tossa aiemmin kirjailin.
--clip--
Ihan tavalliset sytkätulpat toimii ja kestää ainakin tässä hidaskäyntisessä haaramoottorissa. Ei tarvi ostaa niitä SIKAKALLIITA CNG-tulppia, setin kokeilin eikä niiden käytöllä voittanut mitään.
--clip--
Persdyno ei siis sano mitään eroa, paitsi että tiskillä kirpaisee lompsataskun kohdalta jos tommosia kalliita kynttilöitä ostelee. -MaTTi- vois kokeilla ja käyttää auton letkussa ennen ja jälkeen?? Näkis onko päästöissä eroja normi vs. kallistulppien välillä, näkyiskö HC-arvossa??
Venturijärjestelmä vois olla se kaasarin tilalle/kaveriksi laitettava kaasuvehje, en tiiä.
EDIT:
Äh, fast fingeri ehtikin jo ensin... :)
Persdyno ei siis sano mitään eroa, paitsi että tiskillä kirpaisee lompsataskun kohdalta jos tommosia kalliita kynttilöitä ostelee. -MaTTi- vois kokeilla ja käyttää auton letkussa ennen ja jälkeen?? Näkis onko päästöissä eroja normi vs. kallistulppien välillä, näkyiskö HC-arvossa??
Oikee dynopa sanoo :) http://www.globaldenso.com/en/products/aftermarket/plug/power/features.html
Ja kyllähän tuollaset iridium-tulpat pitäis kestää moninverroin, FJ:ssä orkkistulppien vaihtoväli 30tml, 10-> malleissa joissa iridium-tulpat vakiona 120tml eli n. 190 tkm!
Taidanpa kokeilla. HC:ssa se tosiaan vois näkyä, häkä kun menee nollille kaasullakin, mutta hiilivedyt jää jonnekkin 40 ppm seutuville kun bensalla painuu lähelle alle 10.
Jos HC:ssa näkyy niin silloin voisi kurilla käyttää, muuten ei ole tarvetta.
Rangessa näkyy kans kohonnut HC kun konttorin letku oli putkessa ja vaihtoi bensalta kaasulle. Selkeä pudotus päästössä olisi kyllä ihan ok vaikka sinänsä olivatkin rajoissa.
Muut arvot putosivatkin kivasti verratessa bensa-kaasu.
Oma plaani on vaihtaa toisenlaiset suuttimet imusarjaan ja kokeilla sen jälkeen, josko kaasu sekoittuisi paremmin. Suorien nippojen tilalle semmoiset 90asteen kärjet.
Jos tuo pudottaa HC-arvoa, ja jos toisenlaisista tulpista tulis samansuuntaista kokemusta niin kaikkihan olisi kotiinpäin vihreästi ajatellen.
Mites itellä bemssissä orggis tulpat NGK BKR6EQUP mikä olisi nyt sitten oikeampi kaasu ajoon?
Mites itellä bemssissä orggis tulpat NGK BKR6EQUP mikä olisi nyt sitten oikeampi kaasu ajoon?
Pikaisella vertailulla: http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/BMW_7-SARJA_E38/E65/E66_95-%3E08 ja samalla tyylillä mitä FJ:hin päättelin, esim. Denso IK22.
Tuolta meinasin tilailla FJ:hin, halvoilla postimaksuilla sais: http://www.ebay.com/itm/1-X-DENSO-IRIDIUM-POWER-IK22-Spark-Plug-Performance-Racing-Tuned-Turbo-JAPAN-USA-/160819227867?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item257192acdb
Nämä tilattu, teenpä sitten yleisön=AVROn toivomuksesta tieteellisen tutkimuksen ja mittaan ekaks päästöt vanhoilla tulpilla ja sitten uusilla hipo-plugeilla. Katotaan onko mitään eroa.
http://www.tuning-in.cz/fotogaleries/478-denso-iridium-ikh22-spark-plugs-set-of-5--695-p.jpg
Flashlubesta mulle sanottiin, että japanin moottoreissa osassa tarpeellinen.
Jenkit ja eurot ei kuulemma tarvii. Tarkempia perusteluja asiaan en saanut.
Omaan autoon kun kysyin niin vastaus oli että ei siitä haittaakaan ole, mutta ei hyötyäkään.
Tuli tongittua tuota voiteluasiaa. Vaikuttais siltä että tuo meikän moottorimalli 1GR-FE ei välttämättä pitkässä juoksussa pärjää ilman. Tämmösenki ei niin rohkaisevan kommentin löysin, koskien tosin LPG-asennusta mut ei kai se juuri eroa tee:
DONT FUCKING DO IT!!!!!!!!!!
I have done many heads on 1grfe motors that have gas fitted to them, they are a cunt to do as well because the motor has to come out.
It seems that the valves in them are no good for gas.
I have many gas fuckwits calling me and saying that there is no gas codes so it must be a warranty issue.
Even had the gasfitter call me and tell me he has one that has 400000kms on it so it must be good.
He tried to make himself sound technical when he said he could read "LIVE DATA" and told me that it must be the factory computer adjusting the timing causing a misfire so we needed to fix it under warranty.
After i told him he is retired then did a simple compression test and cylinder leakage test we pulled the heads and found the valves were fucked, this was at 30,000kms
Also had a few more do it at 40k 70k and 120k.
The gas company will try there hardest to get out of warranting the issue as well even though when they sell it to you they tell you not to worry.
I had a written report from our engine shop that the valve material is not suited to gas after they had it tested, can see if ill dig it up if you need more convincing.
Ps Also budget for new A/F and 02 sensors about every 6-12 months as they dont seem to last as long with the gas.
FYi they run about 350 dollars each and there is 4 of them
Tällasta settiä vähän tsuumailin: http://www.lpgshop.co.uk/v-lube-electronic-valve-saver-kit/
Tulpatkii tuli jo alkuviikosta, jospa ens viikolla joku ilta kerkeis vaihtamaan.
Vihaisen oloisena tuo ulkomaanelävä on kirjoitellut. :) Toihan olis näköradiossa yhtä ...piip...piip...
Ehkä se lubesetti kannattaa laittaa, nehän ei oo edes kalliita. Ite pallottelin silloin ostotilanteessa sähkö-sähköttömän syteemin välillä ja ostin sähköttömän kun oli niin paljon halvempi ja tommonen omavaraisuus viehättää. Alipaineella imee lirpettiä pullosta.
Mulla on totuuden paikat edessä ton omani kanssa, meni pata remonttiin muista syistä ja kunhan tuosta saa hatut pois niin näkee mikä meininkin siellä on.
On kyllä kaasujen syytä koko homma... kuka korvaa!!! ;) ;)
Ajattelin vaihtaa semmoiset suuntaavat suutintököt imusarjaan kun semmoiset ostin hiljattain, kaks vanhoista katkes imusarjaan. En sitten ruvennut takkuamaan siellä ahtaassa ja nostin koko imusarjan pois. Virhe #1: siitähän näkee Ryövärin nokkakepin. Virhe #2 katsoin sitä, rumana se on. Virhe #3 Menin ja mittasin huonoimman nokan, kamaa hävinnyt. Virhe #4, tutkin nostajia, kuluneet reilusti kupille.
--> ottaa moottorin pois.
Nytpä sitten näkee miten yläkerta on tullut toimeen kaasun kanssa. Kannen imukanava ja venttiililautanen ainakin on puhdas kuin kuoropojan mieli.
Samsonite
09.03.2013, 17:07
Oikee dynopa sanoo :) http://www.globaldenso.com/en/products/aftermarket/plug/power/features.html
Ja kyllähän tuollaset iridium-tulpat pitäis kestää moninverroin, FJ:ssä orkkistulppien vaihtoväli 30tml, 10-> malleissa joissa iridium-tulpat vakiona 120tml eli n. 190 tkm!
Taidanpa kokeilla. HC:ssa se tosiaan vois näkyä, häkä kun menee nollille kaasullakin, mutta hiilivedyt jää jonnekkin 40 ppm seutuville kun bensalla painuu lähelle alle 10.
Kappas, ihan tulpanvalmistajan oma tutkimus....oliko nyt peräti 1,4% eroa.
Pyöräpuolella nuo iridiumit on ainakin huuhaata, pari kertaa tulpat märäks startatessa ja yyperkalliit iridiumit roskiin.
Kappas, ihan tulpanvalmistajan oma tutkimus....oliko nyt peräti 1,4% eroa.
Pyöräpuolella nuo iridiumit on ainakin huuhaata, pari kertaa tulpat märäks startatessa ja yyperkalliit iridiumit roskiin.
Sama mulle tuleeko pari konia lisää vai ei, kunhan toimisivat hyvin ja kauan. Kaasukäuttö kun rassaa tulppia ja selvästi enemmän, huonoilla tulpilla alkaa käydä myös puolien päälle. Jos noilla ajelee edes tuplamatkan mitä normitulpilla niin tulppakulut tasoissa (nuo iridium tulpat maksoi postikuluineen 9€/kpl).
Nämä tilattu, teenpä sitten yleisön=AVROn toivomuksesta tieteellisen tutkimuksen ja mittaan ekaks päästöt vanhoilla tulpilla ja sitten uusilla hipo-plugeilla. Katotaan onko mitään eroa.No nyt olis tulpat vaihdettu. Meni vaan tuo testi persiilleen, vanhoilla tulpilla näytti tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, bensalla ja kaasulla, aina vaan 0.00% häkää, 0 ppm hiilivetyjä ja lambda 1.00. Kesällä viimeks mitatessa oli kaasulla jotain 40 ppm hiilivetyjä, mut neki pysy nollilla nyt. No, ei kannattane surra. :D Hyvän näköiset ja puhtaat tulpat oli entiset vakio-Densot, eipä noilla kyllä oltu ajettukaan kuin n. 24 tkm.
Tällasta settiä vähän tsuumailin: http://www.lpgshop.co.uk/v-lube-electronic-valve-saver-kit/
Laitoin tilaten, jospa tällä välttäis venttiilien polttamisen. FlashLubellakin olis ollu elektroninen setti, mutta jotenkin tuo saksalainen viehätti enemmän. Mekaaninen ei toimintatavallaan tuntunut järkevältä, tyhjäkäynnillä suurin alipaine eli suurin suoja-aineen kulutus. Jos nyt ei suoranaista haittaa niin menee ainakin harakoille, eikä taas kiihdyttäessä=suurimman tarpeen aikana anna kunnolla.
Kannet valmiina pajalla. Koneistusukon mukaan venttiilit ja seetit hyvässä kunnossa, ei mitään normaalista poikkeavaa kulumaa/syöpymää.
Eli roverin kasi näyttäisi pärjäävän hyvin ilman suoja-ainettakin, jotain +50tkm ajettu kaasulla.
Tuleeko orkkisnokka vai joku virinenäkeppi?
Peruskeppi. Käyttöauton budgettiremontti ilman virittelyjä.
Kylläpä tuli parannusta kulkupuoleen kaasulla, kun käytiin Terragassin Mikon kanssa suihkutusajat läpi ajon aikana. Samalla laitettiin pikkasen bensaa tulemaan sekaan yli 4000 kierroksella. Nyt ei yläkierroksilla tunne juurikaan eroa pelkällä bensalla ajamiseen.
Samalla laitettiin pikkasen bensaa tulemaan sekaan yli 4000 kierroksella. Nyt ei yläkierroksilla tunne juurikaan eroa pelkällä bensalla ajamiseen.
Mäkin oon laittanu 3500 rundista eteenpäin menemään bensaa kaveriks, samallalai menee ku bensalla. Mukavempi ohittaa kun pyältää tarpeeks pienelle niin vastaa kaasuunki kivasti.
Valve Saver Kittikin on ootellu jo pari viikkoo asentajaa, nytki pyryttää kivasti pohjolan tallissa lunta niin ei tuu hommista mitään. :mad:
Valve Saver Kittikin on ootellu jo pari viikkoo asentajaa, nytki pyryttää kivasti pohjolan tallissa lunta niin ei tuu hommista mitään. :mad:
No nyt olis kiinni. Sinistä litkua näytti olevan tuo V-Luben oma, vähä niinku olis tuoreöljyvoitelu kuten 2-tahtipeleissä ikään. :) Ohuempaa kyllä toi eväs 2-t öljyyn verrattuna.
Joko AVROn Range pelaa?
http://img841.imageshack.us/img841/9021/imagesrw.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/2231/imagetmv.jpg
http://img834.imageshack.us/img834/4363/imageloao.jpg
Joko AVROn Range pelaa?
Kyllä mä sillä ajelen, edelleen käynnissä vähän häikkää mutta kulkee ja menee niin tutkimukset jatkuu kun on aikaa. Sen verran piti tuossa aiemmin rymsteerata sitä että pystyy ajamaan kaasulla. Ajoin ~viikon bensalla ja olin konkassa... :D
Jossain välissä kävi niin huonosti että kaasut ei pelannut ollenkaan, ei jaksanut vetää yhtään.
Syy huonoon käyntiin oli lopulta ne mokatut nostajien preloadit, tai sitten tuossa on(on, se on jo todettu) venat niin eri korkeuksilla että tämän moottorin shimmisäätö ei onnistu kovin hyvin. Ostin, ja laitoinkin jo säädettävät tikut. Sillä sai pika-avun, täytyy kyllä käyttää imusarja vielä pois ja runkata ne nostajat kunnolla tyhjiksi ja säädellä uusiksi. Nyt ei ehdi eikä jaksa ruveta alkamaan.
NewJuhani
15.05.2013, 10:05
Mitäs tulevaisuus tuo maaskaasuajon hintaan.
Onko mitään merkittäviä muutoksia tiedossa.
En netistä mitään löytänyt, mut Essonbaarissa:D joku väitti ettei kannata muka asentaa.!?
Mitäs tulevaisuus tuo maaskaasuajon hintaan.
Onko mitään merkittäviä muutoksia tiedossa.
En netistä mitään löytänyt, mut Essonbaarissa:D joku väitti ettei kannata muka asentaa.!?
2015 vuoden alusta on sovittu 0,04 €/kg hinnankorotus, tosin Gasum tuntuu hiissailevan hintaa parilla sentillä ylöspäin pari kertaa vuodessa ihan oma-alotteisestikin. Muuta ei mun käsittääkseni ole näköpiirissä. Ja Mäntsälästä saa kaasua n. 1,25 € kilohinnalla. Tuolla Gasumin kertomana: http://www.gasum.fi/liikenne/Sivut/Hinta.aspx
Eli aikalailla paskapuhetta jos ei kannata asentaa, tai no ei ehkä välttämättä Puntossa tienaa vuodessa takaisin, mutta kyllä mä oon jo tienannu kamojen hinnan vuoden ajeluilla. Mukava päästellä n. 10,5 €/100 km kuluilla 4-litraisella bensakoneisella jatkuvalla nelivedolla ja isoilla renkailla. :cool: Ilmanvastustakin riittämiin pakkilaatikon ilmanvastuskertoimella ja +2 metrin korkeudella.
NewJuhani
15.05.2013, 12:03
Mul on ollut tuuria, en oo koskaan edes istunut Puntossa.
:D:D:D
Kulutus n. 7.7-8.6 kg/100 km normityömatka-ajelussa.
Itteeni mietityttänyt nyt talvisaikaan mittareiden myydyt kilot suhteessa paineeseen, esim. kesällä Tattarisuolta sai tyhjään pulloon n. 14,3 kg paineen ollessa reippaat 200 bar. Nyt välillä saanut 14,9 kg ja painetta vain about 185 bar. Viimeksi tuntui about loogiselta 14,0 kg/185 bar. Hyvinkäältä ei kesällä saanut koskaan 14 kiloa, nyt joulunaikaan lykkäs pariin kertaan 15,8 kg/200 bar. :eek: Mistä on kyse? Pakkasella baareja vähennetään, se on selvä, mut miksi kaasukiloja muka sopii noin selvästi enemmän?
Aukeni mulle tääki homma tässä ilmojen lämmettyä, auto piristyi selvästi ja kulutus tippui reippaasti tekemättä mitään, nyt kuluu n. 7.2-7.7 kg/100 km, eli toimintasäteeseen tuli jopa 50 km lisää (150->200 km). Elikkäs nyt järkeiltyäni asiaa mullahan on röpöttäny toi kampe pakkasaikaan ihan liian rikkaalla, kaasun tiheys tosiaan muuttuu reippaasti lämpötilasta riippuen, joten seosta pitää laihentaa viileemmällä säällä. Softassa on joku kylmäkompensointi, mutta en sitä älynny kun ihan ookoo tuntui toimivan, nyt pitää perehtyä asiaan ennen syksyä. Talvella saa siis saman kaasumäärän pienemmällä paineella, joten seoksen pitää laihentua lauhallakin säällä varmaan 10% ellei enemmänkin, paukkupakkasilla varmaan 20%.
Ai siitäkös se johtuu kun jeepin kulutus on taas tippunut entisiin lukuihin , tarttis vissin ostaa se softa tohon purkkin jotta vois testata säätämista.
Myös tullut huomattua sama asia. Itsellä maakaasu vehkeet 728iA bemarissa.
Kulutus reipas vauhtisessa työmatka-ajossa ollut n.6,2-7,5€/100km.
Paljonko sulla on säiliötilavuus, ja toimintasäde per tankkaus?
Nosferatu
26.07.2013, 16:38
Tietääkös kukaan onko tuota venttiilien suoja-ainetta Tampereen seudulla myynnissä? Ei huvittaisi ajella aina Helsinkiin tai ruveta netistä tilailemaan.
Paljonko sulla on säiliötilavuus, ja toimintasäde per tankkaus?
90l säiliö. Toimintasäde kaasulla jotain 200-260km riippuen jalan asennosta.
Minkäskokoisilla suuttimilla/kaasunpaineella palstan kaasu-ukkelit ajelee?
Mulla taas viime kesästä lähtien enenevässä määrin sytytelly moottorin vikavaloo ja P0 101 -koodi löytyy sieltä. Ei viittis joka päivä kahta kertaa sitä nollailla, joten mikäköhän mättää? Ilmamassamittarillehan tuo kohdistuu, mutta se ei ole vialla kun kerran bensalla ajellessa ei koodia edes pyydä. Eli vaihtoehto b, ilmavuoto eli tässä tapauksessa liikaa kaasua suhteessa siihen mitä MAF päästää lävitsensä. Tätä herjas jo alkuunkin toissa keväänä ennen kuin sain laitteet säätöön, korjaantui silloin isommilla suuttimilla. Vuoden siis pelas moitteetta 2.6 mm suuttimilla ja 1.8 bar kaasunpaineella (tyhjäkäynnillä).
Nyt kokeillu nostaa painetta/lyhentää aukioloaikaa ja laskea painetta/pidentää aukioloaikaa ja rukannu karttaa muuten vaan, ei vaan kelpaa vaikka muuten toimii nätisti ja vedot on ihan kohdallaan myös. Pitäiskö vielä vaihtaa pykälää isommat suuttimet että sais aukioloajan eli "ruiskutusajan" mahollisimman pieneksi?
Tän mukaan 2.2 mm suuttimetkin riittäis tollaseen 239 heposeen kutoskoneeseen, on tosin joku Autogas Italian taulukko eikä Lovaton mikä mulla:
http://img802.imageshack.us/img802/6400/yc8u.png
Täältä korjausmanuskan kertomaa ko. koodista: http://www.purefjcruiser.com/docs/2007%20Toyota%20FJ%20Cruiser%20Repair%20Manual/1GR-FE%20Engine%20Control%20System/SFI%20System/0050019.pdf
Ja tässä dataa perjantaiselta valonsyttymishetkeltä (Lahden motarilla tasakaasulla), osaako joku nörtti tulkata mikä on poskellaan vai onko mikään? Omaan silmään ei osu.
http://img689.imageshack.us/img689/8599/a74z.png
Pitäiskö vielä vaihtaa pykälää isommat suuttimet että sais aukioloajan eli "ruiskutusajan" mahollisimman pieneksi?
Itse itselleni vastaten: ei pitäis, ainakaan tän Versuksen kaavan mukaan:
http://img12.imageshack.us/img12/8238/7k3s.png
Tulokseksi tulee 2.59 mm eli just eikä melkein kohdallaan.
Edit: Jatkan yksinpuhelua.
osaako joku nörtti tulkata mikä on poskellaan vai onko mikään? Omaan silmään ei osu.
Sen verran osui silmään tarkemmin tutkaillessa että Long FT:t eli long-term fuel trimmit näyttää olevan 15,6 ja 18,7. Oletan että pitäis muutaman prosentin sisällä pysyä, eli kävis laihalla jos ECU ei korjais. Toisilla kuuluu olleen ongelmaa jo pelkästään CAI:n (Cold Air Intake) asennuksen jälkeen, MAF näyttää väärin oletusarvoihin verrattuna ja antaa ko. vikakoodin. Mulla myös tollanen pömpeli, oliskohan filtteri kuivunut liikaa ja virtaa liian hyvin...? Sain nimittäin tässä illalla kokeillessa/säätäessä pending-tilaan tuon koodin pelkästään bensallakin ajaen. Kaasulla ajo sitten vaan laukaisee tilanteen paljon helpommin. On tää vaikeeta. Taidan pestä ja öljytä (sopivasti) filsun ja katotaan sen jälkeen uudestaan.
Niin, ja tuon MAF:fin putsasin jo kesällä (näytti moitteettomalta ennenkin) ja PCV-letkun eli kampikammion tuuletusletkun liitokset ja ite venttiilin putsailin myös, hyvältä näytti ennestäänkin.
Tämä on mielenkiintoinen, kun itselläkin tuon kaasutus mielessä. Mutta touhua sinä ensin palikat järjestykseen, niin osaan sitten tulla perässä. :)
Tämä on mielenkiintoinen, kun itselläkin tuon kaasutus mielessä. Mutta touhua sinä ensin palikat järjestykseen, niin osaan sitten tulla perässä. :)
Onhan täällä jo 3 muutakin FJ:tä kaasutettu. Terragas tehny 2 niistä, pitäis joskus pyörähtää siellä gurujen opissa, itse oppimalla kun ei noista säädöistä kuitenkaan kaikkea saa irti.
Millaisessa hinnassa menee noin suurinpiirtein Terralla?
Ja joko komposiitti säiliöitä on joku keksinyt puristella muuhunkin muotoon kuin perus pulloksi? Onko kellään tästä mitään tietoa? Liekkö ylipäätään mahdollista?
Minkäskokoisilla suuttimilla/kaasunpaineella palstan kaasu-ukkelit ajelee?
Meikäläinen palasi 2,5mm suuttimista takas 2,0mm suosituskokoon kun keväällä puuhailin ton koneen kanssa. Paine ollut jo pitkään 1,8bar.
Nyt olis ehkä kokeiltava vielä 2,2mm suuttimia kun konerempassa saattoi "puut(t)uvat heposet tulla takaisin hieman alkuperäistä käyremmän kampuran mukana. :)
En ole joutanut pohtimaan noita ollenkaan, ajanut vaan menemään kun toimii ihan ok näinkin.
Pitäis mennä juipin kanssa ajelemaan läppäri mukaan, yksin ajellessa se ajonaikainen säätö on vähän hankalaa... ;)
Jostain syystä tuohon on ilmaantunut semmoinen ihmeellisyys että kulkuhalut muuttuu aina välillä. Mulla kun ei ole mitään reaaliaikaista kampetta mukana niin ei oo päässyt kiinni mikä siellä muuttuu. Välillä kiihtyy tosi laiskasti, sitten saattaa mennä normisti ja joku päivä kulkee kuin bensalla ajais. (eli vastaa terävämmin ja kiihtyy vähän paremmin)
Pitikin tähän avautua kun jännityksellä odottamani katsatuksen päästömittaus tuotti iloisen yllärin. Vuosi sitten kummasteltu kohonnut HC-arvo oli sitten mitä todennäköisemmin kulahtaneen nokka-akselin syytä.
Silloin HC:t olivat koholla molemmilla polttoaineilla ja kaasulla homma korostui kun kaasu reagoi voimallisemmin koneen vikoihin.
Nyt tuore leima ja HC:t olivat ihanteelliset. Lukuja en ruvennut painamaan mieleeni mutta vuosi sitten mentiin jo lähelle hyväksyttävän ylärajaa. Ukko mittas päästöt ja ne olivat ok joten en ruvennut enempää kyselemään. :) Lesson #1: älä kysele leimalla mitään...
Muuta dramaattista tuolle ei ole tehty kuin ehjä nokka-akseli sileän tilalle. (+toki muutkin remppajutut mutta niissä ei mitään selvää vikaa)
Hyvin on piiras turissut menemään komea höyryhäntä perässä. Vähän pidempään joutuu näin kylmällä ajelemaan ennenkuin vetää puhtaasti kaasulla, toi Autogas:n systeemi on vähän kankean oloinen ihannekelien ulkopuolella. Vaatii hetkisen aina opetteluun.
70tkm vedetty kaasulla, eikä laitteistossa mitään vikoja.
Taas tässä pakkasilla ihmetyttäny tuo kaasun kulutuksen lisä, kesäaikaan tolla mun tötteröllä pääsee isommin yrittämättä 7.2-7.5 kg/100 km lukemiin seka-ajossa. Ilmojen kylmetessä tuppaa kulutus lisääntymään herkästi, vaikka näennäisesti bensapuolelta ScanGaugeII:n laskema keskikulutus on aika liki samaa mitä kesällä, nyt tosin näillä pakkasilla n. 1.5 l/100 km isompi eli alle 10% lisäys.
Nyt nääs menee jopa 9.5 kg/100 km, eli jopa 30% enemmän, vaikka Webastolla lämmittäiski koneen ennen lähtöä. Tankilla saa n. 180 bar paineella 15 kg, kesällä 220 bar ja 14.5 kg tuohon 90-litran puteliin. Eli vaikka saa 0.5 kg enempi, sillä ajaa 40-50 km vähemmän.
Kone ei pyöri rikkaalla, välillä jopa seos liian laiha -herjaa heittänyt.
Ajatuksia, vastaavia kokemuksia, onko mitään tehtävissä?
Ihan arvailua, mutta voisiko kaasun jäähdyttävä vaikutus merkitä noin paljon?
Kylmästä säiliöstä purkautuminen moottoriin ja sen lämmittäminen vie energiaa..?
Kylmästä säiliöstä purkautuminen moottoriin ja sen lämmittäminen vie energiaa..?
Ei kai sitä palavan aineen, varsinkaan kaasumaisessa muodossa olevan, lämmittäminen energiaa tarvii... sitä paitsi se lämpenee jo paineenalentimessa lämppärin letkuista haaroitetulla kierrolla. Ja jos suuttimet hidastuis pakkasessa, seos olis varmaan liian rikas. Tietty jos ne ihan väärään aikaan avautuu... hmm?
En ole mitenkään perehtynyt näihin juttuihin, mutta paineen purkautuessa kaasuthan jäähtyy. Vaikka olisi se esilämmitin, niin moottorista se ottaa lämpönsä.
Hyvä esimerkki on minun töissä käytössä olevat paineilmakoneet. Vaikkei painetta ole kuin 6bar, niin laitteet menee huuruun ja toisinaan hanskat jäätyy työkaluihin kiinni. :)
Paljonko mahtaa kaasut jäähtyä 200bar->imusarjanpaineeseen mennessä, jos säiliön lämpö on -15C?
Vaikea uskoa tuohon jäähtymiseen, koska luulisi silloin hidastavan selvästi moottorin lämpenemistä.
Itselläni kone lämpiää samassa ajassa kaasulla ja bensalla (salavalikosta katsottuna ei sinne päin näytävästä viisarista).
Voisko tässä olla jotain yhteyttä muutenkin jäykän auton liikutteluun inan pienemmällä tarjolla olevalla teholla? Voimansiirto tietysti lämpenee ajon myötä jonkin verran, mutta tuskin kuitenkaan kesälukemiin.
Matti onkin jaksanut numeroita pyöritellä, samansuuntaisia lukemia mullakin ihan rukkasella ajatellen kun toimintasäde putoaa pakkasilla vaikka ajelen melkein aina näitä samoja urautuneen uria.
ja se paineen putoaminen ei vaikuta ? siis säiliöpaineen
EDIT: sepä olikin tuolla jo ...
renGaspaineetkin putoo näillä pakkasilla ... ja tosiaan aksiloiden ja vetopyörästöjen liejut hanttaa vastaa pitkään ...
Ainakin se vaikuttaa kulutuseroihin, että bensankulutus mitataan litroissa ja kaasun kiloissa. Lämpöarvohan on painoyksikköä kohden, eli kylmää bensaa menee litroina vähemmän saman energian saamiseksi paloprosessista. Toki tämä ero eliminoituu, jos aina laskee kulutuksen tankatessa, mutta kaasuvehkeessähän se ei onnistu, kun bensaa menee vain välillä. Esim. jos bensa jäähtyy tankissa tankkauksen jälkeen 25 astetta, niin 100 litrasta on jäljellä n. 97,5 l, mutta polttoaineen energiasisältö on edelleen sama.
Se polttoaineen lämmittäminen vie tosiaan energiaa paloprosessista. Vaikka kaasu esilämmitetään, niin lämpötilaero pysyy samana, kun se nähtävästi vain virtaa jonkun lämmittimen läpi, eikä mitään termostaattiohjattua "lämmityssäiliötä" ole. Silloin myös palamisprosessin loppulämpö on saman verran alempi ja palokaasut eivät laajene yhtä paljon kuin lämpimämmällä ilmalla ja polttoaineella.
Edellinen on ihan fysiikkaa ja seuraava arvailua ja päättelyä, kun en niin ole noihin kaasukäyttöisiin moottoreihin perehtynyt.
Käsittääkseni moottori pitää käynnistää bensalla? Eli se saadaan syttymään kylmässäkin, kun vaan seosta rikastetaan. Ja kaasulla se ei niin toimi sitten vissiin? Tästä voisi päätellä, että kaasuseos on huonompi syttymään ja palamaan kylmässä. Joten voisiko se selittää sitä bensaan verrattuna enemmän kasvanutta kulutusta sen loppuosan, mikä ei selity tuolla bensan tiheyden muutoksella?
Kyllä se kaasun määrä on niin pieni nielussa että se ei mitään jäähdytä, onhan imuilmaki melkein yhtä paljon pakkasella mitä ulkoilma ja sitä kulkee siinä 100 litraa sekunnissa.
Starttaishan se kaasullakin kylmänä, mut paineenalennin jäätyis. Siks pitää hetki käyttää bensalla aluks.
Kaasua tankatessa huomaa tuon lämpötilan vaikutuksen hyvin, jos tankkaat tyhjästä täyteen pakkasella, annat sen jäähtyä muutaman tunnin, niin taas menee kilo kaasua lisää siihen "täyteen" säiliöön.
Mulla taas viime kesästä lähtien enenevässä määrin sytytelly moottorin vikavaloo ja P0 101 -koodi löytyy sieltä.
.
.
Nyt kokeillu nostaa painetta/lyhentää aukioloaikaa ja laskea painetta/pidentää aukioloaikaa ja rukannu karttaa muuten vaan, ei vaan kelpaa vaikka muuten toimii nätisti ja vedot on ihan kohdallaan myös. Pitäiskö vielä vaihtaa pykälää isommat suuttimet että sais aukioloajan eli "ruiskutusajan" mahollisimman pieneksi?
Sain valon pysymään, ainakin toistaiseksi, pimeänä. Vaihdoin uuden ilmamassamittarinkin kun halvalla löytyi uus orkkisosa iibeistä, mutta eihän se mitään vaikuttanut. Mutta porailin nyt aiemmin joutilaaksi jääneet 2.4 mm suuttimet 3 millisiksi ja hieroin aikani karttaa, niin löytyi kuin löytyikin asetukset joilla futaa ok. Tosi pienestä kiinni, jos käy yhtään laihalla niin ei kelpaa vaikka tuntuis jopa vetävänkin hivenen paremmin niin.
Syypää varmaan tuo CAI. Siksi nuo fuel trimmit tuolla aiemmalla sivulla on noin kipurajalla, vaikka pystyykin säätämään seoksen vielä kohdalleen. Mutta jos kaasupuoli on hivenenkään laihalla niin vikavalon syttyminen on varmaa, normaalilla putsarilla varmasti sietäis laihemmankin seoksen.
Löysin tämmösen vertailun, mikä sopii just mun tapaukseen:
Test vehicle, 2007 FJ Crusier 20,200 miles, manual trans, Permanent AWD, completely stock
GR intake comparison
New TRD
FT idle +17.47 +19.24
FT 60 MPH +16.28 +18.58
AFR WOT Max RPM 12.8
Stock
FT idle +4.75 +5.25
FT 60 MPH +4.85 +5.15
AFR WOT Max RPM 10.7
Ratkaisu vois olla tämä: http://urdusa.com/p1260198051/URD-MAF-Sensor-Calibrator/product_info.html Tällä sais ilmamassamittaria huijattua niin että se ilmoittaisi ECU:lle isomman ilmamäärän (voltit) kuin se on mitannut. Pitkäaikainen fueltrimmi lienee hiippaillut pikkuhiljaa isommaks, mutta tolla sen sais korjattua. Seurataan tilannetta...
Aiempaan kulutusihmettelyyn päivitystä: vaihtelin lootiin ja periin 75W-85 Redlinen ölpät ja kulutus tuntui tipahtavan kilolla satkulle. Tosin ilmatkin lämpeni taas niitä aikoja, joten ei nyt taas tarkempaa diagnoosia saanut tehtyä. Aika paksut puurot oli varsinkin perissä.
Edit: Ja löytyihän ne säädötkin viimein kohdalleen kun sai Fuel Trimmit reaaliaikaisesti näyttöön, Long Term Fuel Trimmit kun sai kaasukarttaa ropaamalla likelle nollaa niin kaikki muu helppoo sen jälkeen. Kulutuskin tippunut entisestään, nyt päässyt jopa alle 7 kg/100 km.
Tällanen sattui silmään, pitänee poiketa vaikka en ko. häppeningistä tän enempää tiedäkään:
http://imageshack.us/a/img838/6346/gwv0.jpg
Varmaan täytyy huomenna poiketa tuolla.
Käykää nyt kaikki kaasuttelijat hakemassa pytty täyteen biokaasua huomenna Mäntsälästä.
Sieltä kun ei saa kun kalliimpaa biokaasua.
http://www.mantsalanuutiset.fi/artikkeli/235609-biokaasu-korvaa-maakaasun
Hämmentää miksi toimiva systeemi maakaasun jakelusta lopetetaan ?
Eli kaikki maksaa taas enemmän ja sitä oikeen juhlitaan.
Tais mun haaveilu kaasulla ajamisesta mennä ohi.
Käykää nyt kaikki kaasuttelijat hakemassa pytty täyteen biokaasua huomenna Mäntsälästä.
Sieltä kun ei saa kun kalliimpaa biokaasua.
http://www.mantsalanuutiset.fi/artikkeli/235609-biokaasu-korvaa-maakaasun
http://www.msoy.fi/yksityisasiakkaat/ajankohtaista/fi_FI/biokaasua-tankkausasemalta/
Hämmentää miksi toimiva systeemi maakaasun jakelusta lopetetaan ?
Eli kaikki maksaa taas enemmän ja sitä oikeen juhlitaan.
Tais mun haaveilu kaasulla ajamisesta mennä ohi.
Tampereella lielahdesta saa myös ilmaista biokaasua tämän kuun 16 pv
http://kaasujalka.fi/press/2014/09/03/gasum-avasi-uuden-kaasutankkausaseman-tampereen-lielahteen/
Ei se nyt niin kamalaa ole, hinta on toki reippaasti pompsahtanut mutta edelleenkin vertaan kaasulla ajoa bensalla ajoon samalla menopelillä. Tokihan minullekkin kelpaisi halvempi polttoaine mutta se jäänee päiväunien asteelle.
Omat hintaesimerkit 100km ajosta, pelkkä pa:
-diesel Volvo 10,43e
-Range bensalla 25,6e
-Range kaasulla 12,30e (oli 11,30e ST1:ltä tankattuna, Gasum ollut aina kalliimpi)
Käykää nyt kaikki kaasuttelijat hakemassa pytty täyteen biokaasua huomenna Mäntsälästä.
Kiitti vinkistä, sehän kannattaa ajaa tuota kautta kotio vaikka matkaa tuleekin n. 30 km lisää.
Hämmentää miksi toimiva systeemi maakaasun jakelusta lopetetaan ?
Eli kaikki maksaa taas enemmän ja sitä oikeen juhlitaan.
Sanoppa muuta, mitä juhlimista siinä on että hinta nousee 10 senttiä/kilo? :eek::mad: Samat päästöthän sitä molemmista tulee (tai siis on tulematta), toinen on vaan uusiutuvasta kamasta tehty, toista pumpataan maan alta.
Samalla ihmetyttää miks Gasumi tekee samalle kylälle useita paikkoja lähekkäin (Helsinki, Lohja, Tampere) ja sitten on kymmeniä ja toista sataakin kilsaa näitten välillä ilman asemaa. Kerava-Järvenpää-Klaukkala -linjalle olis helppo vetää putki, mutta eipä oo näkyny. Ja meneehän se tuosta meitinki kylän läpi, mutta ei ou tankkia.
Pärnussa on muuten ehkä Euroopan edullisinta kaasua, 77.9 senttiä/kilo.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Uusi ja fiksu asema, käy luottokortit ja pukkaa hyvällä paineella (240 bar tuli kesäkuun lopussa).
Samat päästöthän sitä molemmista tulee (tai siis on tulematta), toinen on vaan uusiutuvasta kamasta tehty, toista pumpataan maan alta
Eikös toi maakaasu tule Putinilta ja biokaasu Suomesta? Sillä on mielestäni hiukan eroa, jos ei tänään niin ehkä huomenna?
Eikös toi maakaasu tule Putinilta ja biokaasu Suomesta? Sillä on mielestäni hiukan eroa, jos ei tänään niin ehkä huomenna?
Se on sama kun tuulisähköö ostasit, samaa kamaa tulee letkusta.
Eipä kannata enää ajella kauempaa Mäntsälään tankille, paineet pudonnu alle puoleen. :( Eli ei saa ku alle puoli tankillista. Sentin litra.
Edit: Mulle ihan sama jos kerran maan sisässä on kaasua niin polttaa se pois kuleksimasta, mut hyvä että voidaan hyödyntää mädättämiskaasutkin. Maksakoot kuka jaksaa siitä sitten.
Onkos kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta oireilusta kaasulaitteiden kanssa; kuormituksessa, eli ylämäessä tai reippaammassa kiihdytyksessä heittää kaasulta bensalle yhtäkkiä. Ei piippaa kaasun loppumisesta tai mitään. Hetken vilkuttee taas valoa että odottelee oikeaa lämpötilaa ja kytkee sitten takaisin kaasulle. Ei väliä onko kone lämmin tai ei. Ei anna mitään vikakoodia, kytkentälämpötila-asetukset ja muut tsekattu eikä äkkiseltään näy maallikon silmiin mitään ihmeellistä.
Kyseessä on Lovato Easy Fast-jälkiasennussetti V70 Volvossa. Tässä systeemissä kuulemma on lämpötila-antureitten kanssa ollut jonkun verran ongelmia, joten ajattelin josko sen koittaisi alkuunsa vaihtaa kun ei maksa kuin kympin verran. Vaikka oireisto kai viittaisikin mieluummin siihen että jotenkin aineen saannin kanssa ahdistaisi. Oireilu alkoi kuitenkin ilmojen hieman viilennyttyä.. :confused:
Panu
Onkos kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta oireilusta kaasulaitteiden kanssa; kuormituksessa, eli ylämäessä tai reippaammassa kiihdytyksessä heittää kaasulta bensalle yhtäkkiä. Ei piippaa kaasun loppumisesta tai mitään. Hetken vilkuttee taas valoa että odottelee oikeaa lämpötilaa ja kytkee sitten takaisin kaasulle. Ei väliä onko kone lämmin tai ei. Ei anna mitään vikakoodia, kytkentälämpötila-asetukset ja muut tsekattu eikä äkkiseltään näy maallikon silmiin mitään ihmeellistä.
Kyseessä on Lovato Easy Fast-jälkiasennussetti V70 Volvossa. Tässä systeemissä kuulemma on lämpötila-antureitten kanssa ollut jonkun verran ongelmia, joten ajattelin josko sen koittaisi alkuunsa vaihtaa kun ei maksa kuin kympin verran. Vaikka oireisto kai viittaisikin mieluummin siihen että jotenkin aineen saannin kanssa ahdistaisi. Oireilu alkoi kuitenkin ilmojen hieman viilennyttyä.. :confused:
Panu
Mulla tehny samainen Lovaton setti samaa pari kertaa tänä syksynä (ei koskaan aiemmin), mut molemmilla kerroilla tosin rääkässy et kaasu loppu, vaikka ei oo ollu. Eli vetässy kai paineenalentimen jäähän kun kerran painemittarikin tippunu nollille. Hetken päästä taas sulanu ja kaikki pelaa. Lämpötila-anturista tullut samalla herja vikamuistiin. Lienekkö yhteyttä toisiinsa sitten...
Oliskohan sulla (ja mullakin) paineensäätimen lämmityskierrossa jotain puutetta? Ite huomasin että Webastokin sammuili pariin otteeseen kun sisäkierto lähti päälle, eli oliskohan kesän mittaan vetänyt ilmoja jostain saumasta. Mulla on paineensäädin ja Webastokin vähän ylempänä mitä syylärin yläpinta, joten ilma jää sinne jos ei saa kierrätettyä pois.
Onko sulla softa mistä seurata/säätää kaasupuolta? Siitähän näkee kaasunlämmötkin, joten äkkiä selvitetty katkaiseeko kaasun tai paineenalentimen lämpötilan vuoksi. Rajojahan voi säätää aika vapaasti.
kun ei maksa kuin kympin verran.
Mistä oot Panu Lovaton osia katellu/kyselly?
Sattuisko jollain oleen tietoo paljonko tuo Lovaton RMJ-3 paineenalennin voi virrata kilowatteina? Vähän ristiriitaista tietoa löytyy, toises paikkaa ilmoitetaan 6-pyttyiselle EasyFast sarjalle max. 250 kW, toisalla ton paineensäätimen kohdalla 140 kW. :confused:
Dodii, lämpötilatunnistin vaihdettu, ei auttanut mitään. Käytiin ajelemassa diagnostiikkasofta kiinni, mitää vikaa ei herjaa missään kohtaa. Ainoa havainto oli että kaasun paine laskee siinä ennenkuin räppäsee pois, liekkö siihen liittyy. Ehkä se paineensäädin saattaisi olla seuraava potilas. Lämpökierto siinä on kyllä ihan kunnossa ainakin letkuista päätellen, lämpiää sekä tuleva että menevä.
Varaosia olen hankkinut Ultralinkiltä Tuusulasta, niillä on Lovaton palikoita hyvin. Matti Hyvärinen niillä tuntee tätä puolta.
solihull
03.12.2014, 00:15
Mitä enemmän tankkaatte Biokaasupohjaista polttoainetta, niin sitä varmemmin jakeluverkosto laajenee muuallekin kuin kehä III:n ympäristöön. Kyllä täällä periferiassa tuota jakeluverkostoa odotetaan jo ihan tosissaan. Tässä on vain sellainen kissa-hiiri -ilmiö että kuluttajat odottaa jakelua ja jakelu odottaa että tulisi ensin kuluttajia. Gasumilla on vähän ykkössija olla kaasutoimittaja ja se mennen tullen mollaa biokaasua, vaikka näinä poliittisina aikoina katse täytyisi kohdentaa ihan kotimaiseen uusiutuvaan paskakaasuun!
TT
Mitä enemmän tankkaatte Biokaasupohjaista polttoainetta, niin sitä varmemmin jakeluverkosto laajenee muuallekin kuin kehä III:n ympäristöön.
Harmi vaan että nykyinen malli ei lain tue kaasuautoilua ylipäänsä, saati sitten kotomaista biokaasuilua. Vaan ihmekös tuo kun ajattelee mitkä koneistot on bensalla ajelun takana (/salaliittoteoria). Ainakaan ei voi väittää että verotuksella pyrittäisiin ajamaan ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä. Jos noin ihan järjellä ajattelee niin selkeästihän sekä ympäristön että maamme energiaomavaraisuuden kannalta kotimaisen biokaasun tuottamisen ja käyttämisenhän pitäisi olla viimeisen päälle tuettua valtion puolelta. Minkähän takia muuten se biokaasu on kalliimpaa kuin maakaasu, liekkö tuotantokustannus vai verotustekninen juttu? Saattaa olla tietysti Gasumin omiakin intressejä..
Järetöntä touhua tämä kaasuilu minun mielestä. Ite mietin teoreettisesti vanhan jakajapumpullisen auton muuttamista biokaasulle, jossa suurin ongelma olisi ollut ruiskutuksen määrän vähennys murto-osaan kaasulla ajettaessa(sytytystulppaefekti). No kun aloin kattelemaan direktiivejä kyseiseen touhuun, niin stoppi tuli. Saa stna mitään asentaa ite, vaan pitää olla luvat että saa kyseisen järjestelmän laittaa autoon :mad: Ok siellä on painetta ihan kotitarpeiksi siellä tankissa, mutta luulis riittävän jos käy luvan omaavassa liikkeessä tarkistuttamassa ennen käyttöönottoa, mutta ei. Sitten aloin lueskelemaan, kuinka paljon halvemmaksi tulisi. Vastaus=EI YHTÄÄN. Pitäs autolla ajaa vielä 5v eteenpäin jos haluais hyötyä saada ja kun ei voi ite siirtää autosta toiseen, niin paljon kiinnostaa kyseiseen järjestelmään vanhoissa autoissa siirtyä. Alun pitäen lähti koko idea siitä, että kun ruotsissa kokeilivat muuttaa rekkoja diesel/biokaasu vehkeiksi, niin tuli sen verran tehoa ulos, että ei mikään paikkka enää kestäny :D
Paljonko tuo öljyn hinnan lasku on vaikuttanut kaasujen hintoihin? Meneekö käsi kädessä maakaasun hinta? Biokaasuun ei varmaan vaikuta niin paljoa.
Varaosia olen hankkinut Ultralinkiltä Tuusulasta, niillä on Lovaton palikoita hyvin. Matti Hyvärinen niillä tuntee tätä puolta.Joo, tuttu kaima tämä Hyväri (ilman nen-loppua). Nehän ei autopuolta enää varsinaisesti edusta vaan ovat keskittyneitä trukkeihin.
Tulin tilanneeksi Puolasta uudet injektorit kiskoineen ja muuta pientä: www.nagaz24.pl
Mitä enemmän tankkaatte Biokaasupohjaista polttoainetta, niin sitä varmemmin jakeluverkosto laajenee muuallekin kuin kehä III:n ympäristöön. Kyllä täällä periferiassa tuota jakeluverkostoa odotetaan jo ihan tosissaan.
Eiköhän se ole LNG tai ylipäätään mobilisoitava jakeluverkosto mikä olis monella tapaa paras. Eli konttirungon päälle tankkauspiste, joita ripoteltais sit keskeisimpiin paikkoihin. Tyhjennyttyä käytäs vaihtamassa täyteen. Ite en jaksa tuota biokaasua liputtaa, maan alla on kuitenkin maakaasua vielä paljon ja liuskeesta saadaan vielä lisää. Puhtaasti se palaa sekin.
Saa stna mitään asentaa ite, vaan pitää olla luvat että saa kyseisen järjestelmän laittaa autoon :mad: Ok siellä on painetta ihan kotitarpeiksi siellä tankissa, mutta luulis riittävän jos käy luvan omaavassa liikkeessä tarkistuttamassa ennen käyttöönottoa, mutta ei. Sitten aloin lueskelemaan, kuinka paljon halvemmaksi tulisi. Vastaus=EI YHTÄÄN. Saathan sä nyt kamat laittaa hollille itekkin, tehä tankille kiinnikkeet ja vetää sähköt. Mut miks ei kannattais? :confused:
Mutta ennenkuin laitetaan painetta tankkiin niin luvat omaavan pitää käydä liitokset ja palokat läpi ja ennenkuin voi kirjoittaa asennustodistuksen.
Paljonko tuo öljyn hinnan lasku on vaikuttanut kaasujen hintoihin? Meneekö käsi kädessä maakaasun hinta? Biokaasuun ei varmaan vaikuta niin paljoa.Ei yhtään millään lailla, pysyy sentilleen samassa. Ens vuoden alusta nousee 3% veronkorotuksen myötä.
Dodii, lämpötilatunnistin vaihdettu, ei auttanut mitään.
Alkoi tuossa omassa oikeesti oireileen toi lämpötila-anturi. Pätkäs kaasulla ajellessa pelin poikki, valot vilkkuu nappulassa ja summeri jää piippailemaan. Eli sen huomaa kyllä. Vikakoodi tais olla S107. Alkoi tulla herja joka päivä pariin kertaan niin vaihdoin uuteen. Näytti vilisevän lukemat muutaman kymmenen pakkaselle yhtäkkiä, miten lie hajookaan tollanen...?
Sattuisko jollain oleen tietoo paljonko tuo Lovaton RMJ-3 paineenalennin voi virrata kilowatteina? Vähän ristiriitaista tietoa löytyy, toises paikkaa ilmoitetaan 6-pyttyiselle EasyFast sarjalle max. 250 kW, toisalla ton paineensäätimen kohdalla 140 kW. :confused:
Katotaas huomenna mitenkä riittää paukut paineensäätimessä ku pääsee penkkiin urmuuttamaan. :rolleyes:
Taas on ajeltu huolettomia ilometrejä kaasulla.
Vaihdoin sytkätulppien vaihdon yhteydessä kaasusuodattimenkin, aika turhaan kun mitään siellä suodattimessa ei ollut ja ihan henkäisemällä sai puhaltaa läpi. 68300km/3v oli tuolla filsulla nyt ajettu. Tavallisilla tulpilla ajettu tällä kertaa ~16tkm, alun toistakymppiä oli kärkiväli suurentunut. Muuten oli tulpat kuin uudet.
Nyt tuolla varaosaputkassa on kuulemma tarjolla jotkut enemmän kaasukäyttöön tarkoitutet tulpat, ihan kohtuu hintaan. Ehkä seuraavalle kierrokselle sellaiset, nämä tavan tulpat kun tuli jo hankittua.
+96tkm/4,5v kaikkiaan vedetty kaasulla, eikä edelleenkään mitään murheita sen suhteen. Huoltokuluihin nuo kaksi suodatinta, ja nyt vaihdoin 10cm matalapainepuolen kaasuletkua pykimisen vuoksi. Suodattimistakin olisi toisen voinut ihan hyvin voinut jättää vaihtamatta.
Näemmä kaasu halventunu Gasumilla, nyt 1.33€/kg kun ennen oli 1.405€/kg. Kaasun hinnassahan ei yleensä mitään elämistä ole, ainakaan alaspäin. Tän vuoden alussa piti tulla ja varmaan tulikin 3 senttiä/kg veronkorotus, mutta eipä oo sekään tankilla näkynyt. Hyvä suunta näin, vaikka nyt bensan hinnan laskettua kaasulla ei puoleen hintaan enää pääsekään.
Nosferatu
17.02.2015, 17:59
Avron viestistä tuli mieleen että minkäslaista määräaikaishuoltoa teette? Jos tosiaan tuo suodattimen vaihto silloin tällöin piisaa, niin taidan koittaa tehdä itse. Netissä joku suositteli myös eri osien pesua ultralla.
Eipä tuolla oikein muuta huollettavaa ole, liitosten kireyden tarkkailu esim. muiden hommia yhteydessä ja muutenkin yleissilmäily + se suti silloin tällöin.
Kyllähän tuosta näkisi läppärillä kaasunpaineet sun muut mutta en ole vaivautunut kun kaikki toimii.
En tiedä mitä tuolta millään ultralla peseskelisi ellei mitään oireita ole?
Mallikohtaisia eroja sarjoissa saattaa toki olla, ja oma toimintani on henk koht valintani enkä tietenkään kehoita ketään seuraamaan moista arveluttavaa toimintamallia. :)
Tältä näyttää n. 45 tkm kaasulla ajetut iridium-tulpat (sorry kännykuva, ei saanu tarkennettua ihan kohdalleen):
http://imageshack.us/a/img537/2733/n6vrcR.jpg
Pientä kuoppaa kulunut kärkeen, muuten moitteettoman näköiset.
Tuli vaihdettua remmiahtimen asennuksen yhteydessä vuodenvaihteessa, mukana kun tuli samanlaiset. Kaasullakin kulkee edelleen ok, pitää vaan syöttää bensaa vähän sekaan kun paineensäätimen virtauskyky taitaa loppua kesken.
Tuli käytyä Joutsassa biokaasutankilla. Aika sekasin menee tuosta aidosta biosta, metaanipitoisuus selvästi huono, kone käy laihalla/tehoa puuttuu, kulutus suurempi ja ainetta menee kiloissa reippaasti yli 16 kg 90 litran tankkiin johon normaalisti menee n. 14.5 kg. Vikavalonkin sytytti kun ei fuel trimmien säätövara riitä.
Dodii, lämpötilatunnistin vaihdettu, ei auttanut mitään. Käytiin ajelemassa diagnostiikkasofta kiinni, mitää vikaa ei herjaa missään kohtaa. Ainoa havainto oli että kaasun paine laskee siinä ennenkuin räppäsee pois, liekkö siihen liittyy. Ehkä se paineensäädin saattaisi olla seuraava potilas.
Dodii, nyt saatiin vihdoin aikaan vaihtaa tuo paineensäädin (Lovato RMJ-3 LP) ja kas kummaa, nyt toimii ok, eli siellä se vika lurkki. :cool:
Toisinaan kuuluva outo ujellus ei kuitenkaan kadonnut. Tämä lienee kuitenkin sinänsä vaaratonta, liittyy säätimeen ja sen putkitukseen jne, kuten asiaa opiskelin Volvo-foorumilta; http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11927.msg329594#msg329594
Mutta kun nyt kuitenkin aikanaan on totuttanut itsensä puoli miljoonaa rullanneiden Land Cruisereiden vivahteikkaaseen ajoäänimaailmaan, ei tuollainen pikku kurnutus motivoi asiaa varmaan sen enempiä tutkimaan, eli kovaa ajoa vaan :)
Mites diikkelissä. Muistaako trafi vielä "dieselveron" lisäksi tuolla kaasun käyttövoimaverolla?
Mites diikkelissä. Muistaako trafi vielä "dieselveron" lisäksi tuolla kaasun käyttövoimaverolla?
Kalliimman mukaan menee, ei tuplata.
Eli periaatteessa voisin tehdä tuon ahdon ohjauksen kabiinista magneettiventtiillä ja rikastaa sitten maakaasulla ( noin niinkun offroad-käytössä tietysti, Matillehan en tästä kertoisi mitään :D ) ja kadulla ajettaisiin normiahdoilla, mikä säädettäisiin lähelle suurinta sallittua teholukemaa.
Kohtuu hintava rikastus systeemi taitaa olla vaikka ottaisi ihan pienellä pullolla olevan perus systeemin (tyyliin kaasu yli 3/4 auki, paineensäädön ja magneettiventtiilin läpi yhdellä suuttimella) . Ymmärtääkseni vaan noi muut kaasut on suomessa vielä rujommin verotettuja, varsinkin jos setäsininen tienpäällä käy niitä ihmettelemään, eikä ole merkitty mihinkään...
En mä tiedä tarviiko siinä mitään järkeä olla, kunhan nyt mietiskelen aikani kuluksi.. :rolleyes:
Onkos kukaan säätänyt mikseri sarjoja laajakaistalambdan kanssa? Optimi AFR ilmeisesti n.17. Onko suurta merkitystä jos asennan laajakaistan katalysaattorin jälkeen? Tämä ei siis tule ohjaamaan mitään järjestelmää vaan ainoastaan monitorointia varten.
DogeYoke
05.04.2016, 22:10
Itse laittaisin lambaadan ennen kattia. Katti sotkee ainakin bensiinikäytössä todellisen arvon.
Onkos kukaan säätänyt mikseri sarjoja laajakaistalambdan kanssa? Optimi AFR ilmeisesti n.17. En tiijä mikserisarjasta, mut ei kait se nyt noin laihalla käy? :eek: Lambda 1 on maakaasulla jossain 11:1 paikkeilla, bensalla siis 14.7:1.
Onko suurta merkitystä jos asennan laajakaistan katalysaattorin jälkeen? Tämä ei siis tule ohjaamaan mitään järjestelmää vaan ainoastaan monitorointia varten.
Ei sen pitäis haitata, suhde pysyy samana.
http://www.plxdevices.com/v/vspfiles/support/user_guides/SM-AFRGen2_user_guide.pdf
Tosta katoin Lambda 1 = AFR17,2
Tosta katoin Lambda 1 = AFR17,2
Joo, kylhän se noin on 17.23:1 tarkalleen. Sotkin tilavuusprosentteihin mitä päästötestissä näkee. Niissä on noin kuten edellä kerroin.
Mittaria valittaessa lambda-arvoa näyttävä mittari helpoin, ei tartte miettiä mitä polttoaine on. Seossuhteen saa halutessaan sit laskettua.
Näemmä kaasu halventunu Gasumilla, nyt 1.33€/kg kun ennen oli 1.405€/kg. Kaasun hinnassahan ei yleensä mitään elämistä ole, ainakaan alaspäin. Tän vuoden alussa piti tulla ja varmaan tulikin 3 senttiä/kg veronkorotus, mutta eipä oo sekään tankilla näkynyt. Hyvä suunta näin, vaikka nyt bensan hinnan laskettua kaasulla ei puoleen hintaan enää pääsekään.
Kaasun hinta senkus laskee, oli 1.25€/kg tän kevään, mut lomalla ollessa oli laskenut 1.12€/kg:aan. :)
Kaasulla ajossa meni 100tkm rikki pari viikkoo sitten, kovasti tyytyväinen oon ollu.
Koemielessä tankkaillu nyt myös etanolia bensan sekaan, 40%-etanolipitoisuudella pelaa vielä ihan ok. Sitä silmälläpitäen jos tulee välillä pidempää reissua kaasuputken ulottumattomiin... Nurkka-ajossahan bensatankilla pääsee välillä 5000 km.
Kaasun hinta senkus laskee, oli 1.25€/kg tän kevään, mut lomalla ollessa oli laskenut 1.12€/kg:aan. :)
Kaasulla ajossa meni 100tkm rikki pari viikkoo sitten, kovasti tyytyväinen oon ollu.
Koemielessä tankkaillu nyt myös etanolia bensan sekaan, 40%-etanolipitoisuudella pelaa vielä ihan ok. Sitä silmälläpitäen jos tulee välillä pidempää reissua kaasuputken ulottumattomiin... Nurkka-ajossahan bensatankilla pääsee välillä 5000 km.
Just huomasin saman, ihmettelin tankatessa että miten jää alle 15€ pullollinen kaasua, tsekkasin hinnan ja olihan se vertailuhinta laskenu 10snt =) Kohta saa melkein koko käyttövoimaveron säästettyä ajoissa =p
Kohta saa melkein koko käyttövoimaveron säästettyä ajoissa =p
No pientä on ajot, mulla tienattu "dieselvero" jo n. 3tkm/vuosi ajolla. Sen jälkeen liki puolella hintaa eteenpäin. :cool:
Tattarisuolla uus tankki. Näyttäis että ovat lisänneet painetta samalla. Nyt sain 16,27 kg 90-litran tankkiin, johon tavallisesti on mennyt tuolla 14,7-14,8 kg (monella muulla paikkaa ei akna saa edes 14 kg:aa). Eli kantamaa 10% lisää, mun tapauksessa n. 20 km.
Tattarisuolla uus tankki. Näyttäis että ovat lisänneet painetta samalla. Nyt sain 16,27 kg 90-litran tankkiin, johon tavallisesti on mennyt tuolla 14,7-14,8 kg (monella muulla paikkaa ei akna saa edes 14 kg:aa). Eli kantamaa 10% lisää, mun tapauksessa n. 20 km.
Ettei olis riskirajoilla 00 .. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vw-om-explosionsbilen-det-fanns-risker-1
Kävin muuten itse ensimmäistä kertaa tuolla Metenerillä Jykylän takana tankkaamassa kotimaista biokaasua, yllätys oli positiivinen kun ajelin sillä 260km. Keskimäärin pääsee sen ~200km ja 240km melkolailla huiput. Toki tossa oli rauhallista maantieajelua mikä varmaan tekee, mutta ei siinä ainakaan huono ollut energiatiheys maakaasuun verraten =)
Tankissa oli jotain 220 bar, on siellä joskus ollut 250 bar:kin Saksassa. Käyttöpaine muistaaksein max. 260 bar ja tankin testauspaine 300 bar.
Metenerin lehmänpierukaasulla en päässy kuin reilun 100 km (normaalisti kesällä 180-200 km), kävi laihalla, ryki ja pätki. Lienekkö laatu parantunut parissa vuodessa?
Tankissa oli jotain 220 bar, on siellä joskus ollut 250 bar:kin Saksassa. Käyttöpaine muistaaksein max. 260 bar ja tankin testauspaine 300 bar.
Volkkareissahan on ollut laaja takaisinkutsu noiden kaasutankkien takia, ruostevaurioita. Mutta eipä ole aiheesta mitään juttuja missään näkynyt, siis että noiden tankkien kuntoa olisi riskien välttämiseksi syytä tarkkailla. Mikä olisi kyllä asiallista mielestäni.
Metenerin lehmänpierukaasulla en päässy kuin reilun 100 km (normaalisti kesällä 180-200 km), kävi laihalla, ryki ja pätki. Lienekkö laatu parantunut parissa vuodessa?
Muistelen sun tätä joskus kertoilleen, mutta ei ainakaan nyt tosiaan laadussa ollut mitään huomauttamista. Tankkauskortinkin sai ihan paikanpäältä lunastettua nopsaan.
Tankkauskortinkin sai ihan paikanpäältä lunastettua nopsaan.
Ai siellä semmonen nykyään, sillon kun kävin niin oli vaan ruutuvihko peltilippaassa johon laitettiin paljonko tankannu ja sai maksaa käteisellä omin päin tai pyytää laskun. :)
Ai siellä semmonen nykyään, sillon kun kävin niin oli vaan ruutuvihko peltilippaassa johon laitettiin paljonko tankannu ja sai maksaa käteisellä omin päin tai pyytää laskun. :)
No jopas...kehitys kehittyy =D
Onkos palstalaisia siirtynyt gasumin kiinteähinta kampanjan piiriin? Itellä loppu tänään GMC:n 3kk ilmaiset kaasut kampanja. Seuraava auto jo varattuna länsinaapurissa. Hakureissulle pääsee heti kun myyjä palaa lomiltaan kotio. GMC:n 5.7 TBI talvikulutus ollu aikatasan 10kg/100km.
Mikäs 3 kk:n kamppis sulla on ollu? :confused:
Miettiny että mistä löytäis jonku halvan kaasutetun tuontivessan että sais sen 69-kortin.
Viimevuonna kun muutoskatsasti kaasulaitteiston autoon niin gasum tarjosi 3kk kaasut ilmaiseksi. Hyvä oli ajaa 150km työmatkaa päivässä :). Nyt tullu euroopan kaasutarjontaa aikatarkasti seurattua ja ruotsissa hinnat mielestäni parhaiten linjassa.
Nyt saa tonnin avustuksen kun muuttaa kaasulle.
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoinen_auto/muuntotuki
Ja käyttövoimaveron. :) (ihan vaan ettei unohdu näissä silmänkääntötempuissa, artisti maksaa aina)
Ja Gasumilta saa kaasua 89€/kk nyt myös jälkiasennussarjan hankkinut tietyin rajoituksin: https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/kiinteahintakampanja/kampanjaehdot-2018/
Ja käyttövoimaveron. :) (ihan vaan ettei unohdu näissä silmänkääntötempuissa, artisti maksaa aina)
Joo, onpas mielenkiintoista; toisaalta rankovat verotuksella kaasun käytöstä bensan suuntaan ja toisella kädellä kuitenkin kompensoivat kaluston rakentamista jollain palkkioilla. Tämä kaikki sen jälkeen kun on ensin saatu lupaavasti lähtenyt kaasujakeluverkoston rakentaminen kaadettua juurikin tuolla käyttövoimaveron keksimisellä muutama vuosi sitten.
Jaa-a, jotenkin tulee mieleen sellainen skenaario, että meidän poliittiset broilerit on tyypilliseen tapaansa pyrkineet lypsämään myös kaasuautoilijat kuiviin, sitten jokin kansainvälinen instanssi on älähtänyt ettei niin voi tehdä kun tässä on teillekin nämä ympäristötavoitteet ja biopolttoaineita pitää tukea. Broitskut on sit säikähtäny ja kekassu tälläsen hätäsumutuksen. Mene ja tiedä toki..=)
Nostellaas tätäkin kun kohta 2 vuotta vajunut. Ei taida moni täällä harrastaa tätä lajia...?
Tekis mieli päivitellä FJ:n kaasukamat. Lovaton settiä ei ole koskaan saanut ahtimen kans säätöihin, ei ilmeisesti virtaa vaan riittävästi. Loppuu kyl kesken reilusti ennen säätimelle luvattua 200 kW:ia.
Nyt kiinnostais polakkien tekele: https://www.ac.com.pl/products-autogas/controllers-lpg-cng-q-generation/stag-qmax-plus/330/
Pitäis pysyä paremmin kartalla kun autoadaptiivinen. Vielä kun löytyis hyvä ja riittävä paineensäädin. Ehkäpä tämä kokeiluun kun ei paljoa edes maksa: https://www.lpgshop.co.uk/tomasetto-at12-super-2019-335hp-cng-regulator/ Pitäis justjust riittää ilman että bensaa tarttis syöttää sekaan.
Suuttimiksi AC Stagin W031 BFC. Niitten youtubevideo (https://youtu.be/2O6_abg01go) ainakin herätti heti kiinnostuksen. 🤩
https://pic.useful.fi/abGZAocMe.jpg
Pitäis kans jaksaa aktivoitua tän kanssa. Toi mun primitiivinen syteemi on toiminut ilman ongelmia jo ties mistä asti mutta tehoja uupuu eikä tän kökkö säädettävyys oikein innosta syventyä, vielä kun säätöohjelman toimiva versiokin meni bittitaivaaseen vanhan läppärin kanssa eikä sitä ole mistään uuttakaan löytynyt niin sekin vähän jarruttaa. (Uudemman version saa vaikka noiden nettisivulta mutta se vaatisi ECUn versiopäivityksen, flash muisti...)
Ei tuolla polakkien sivuilla mitään hintatietoja näkynyt? Kuvissa näkyy ihan samanlaista rautaa kuin muutkin, josko noilla olisi bittipuoli kehittyneempi.
Täytyy kyllä ihmetellä miten hyvin toi on toiminut, varsinkin kun vertaa yhen työkaverin Volkkariin ja Volvoon. Vähänväliä jotain sen kaasusyteemin kanssa, Volvoon vaihtui (kait) se jakajapömpeli justiinsa ja Volkkarista hajosi täyttöliitinkin.
Ei tuolla polakkien sivuilla mitään hintatietoja näkynyt? Kuvissa näkyy ihan samanlaista rautaa kuin muutkin, josko noilla olisi bittipuoli kehittyneempi.
Ei niin, mut esim. tuolta lpgshopista löytyy jotain ja täältä oon tilannut jotakin pariin kertaan, esim. tossa noi em. suuttimet, ei olis kalliit: https://nagaz24.com/wtryskiwacze-acw-031-bfc-1cyl-na-kolanka-fi12/
Bittipuoli kehittyneempi? Kait. OBD:sta lukee fueltrimmit ja 32-bittinen prossu (ei kerro mulle mitään).
Täytyy kyllä ihmetellä miten hyvin toi on toiminut,
Ei mullakaan mitään vikaa, paitsi täyttöventtiilistä meni O-rengas toissakesänä. Parinkympin osa koko vena.
rellu nyt on oikutellut senkin eestä, nytkin halvaantuneena kun bensapumppu päätti sulattaa päätynsä. Kait hirttäny kiinni, olisko ollu liian vähä bensaa. 🤔 Hyvä ettei oo palanut koko paska.🔥💩
Ei niin, mut esim. tuolta lpgshopista löytyy jotain ja täältä oon tilannut jotakin pariin kertaan, esim. tossa noi em. suuttimet, ei olis kalliit: https://nagaz24.com/wtryskiwacze-acw-031-bfc-1cyl-na-kolanka-fi12/
Bittipuoli kehittyneempi? Kait. OBD:sta lukee fueltrimmit ja 32-bittinen prossu (ei kerro mulle mitään).
No niinpä näkyy. Ei päässy tolla vanhalla tabletilla oikein kattomaan.
Muistui tämmönen ketju mieleen niin nostellaas ettei vallan puhki ruostu…
Kävin Jyväskylään mennessä mutkan Riksuun vilkaisemassa tjl: mettäkärri prokkista….
Jo vuosia sitten tuota kaasua mm.meitsille joku täällä suositteli, mutta kipurajat eivät silloin olleet vielä ylittyneet. Nyt on, ja onhan tässä se CO2 ihanuus vielä mukana.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238058
Ja hieman pitemmän siivun lukemat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=238057
Ja kinneri on siis 2011 mallinen 200E Meisseli tahdaskaasuna.
Lappeenrannassa on Big biokaasu 1.20 e/kilo ja gasum biokaasu 1.47