PDA

View Full Version : trafin rakennus ohjeita


kauha-apina
22.01.2013, 13:46
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_a uton_rakenteen_muuttamisesa.pdf

kauha-apina
22.01.2013, 14:09
.....lähinnä kohta §17 eli katsastus mies voi hylätä omat puskuri viritykset vaikka oliskin bäkiton auto.
no onkos nuo valmiit vinssipuskurit sitten hyväksyttyjä?
ja sitten vielä että tarviiko tuo pelkkä välijäähdyttimenkin asennus teholaput?niin kun nuo ohjeet antaa ymmärtää....

-MaTTi-
22.01.2013, 14:41
.....lähinnä kohta §17 eli katsastus mies voi hylätä omat puskuri viritykset vaikka oliskin bäkiton auto.
no onkos nuo valmiit vinssipuskurit sitten hyväksyttyjä?
ja sitten vielä että tarviiko tuo pelkkä välijäähdyttimenkin asennus teholaput?niin kun nuo ohjeet antaa ymmärtää....

25.5.2007 tuli voimaan tuo etusuojajärjestelmähommeli mikä kielsi karjapuskureiden yms. asentamisen vanhempiikin tuon päivämäärän jälkeen (vanhat toki saa olla), mikä nyttemmin kylläkin kumottu :eek: mutta tilalle on tullut toinen asetus EY 78/2009 jonka voimaantuloaikatauluista ei oikein ota erkkikään selvää.

Ilmeisesti osa ARB:in puskureista on hyväksytty mutta oletettavasti 90% ei ole. Pykäliä kun tulkitaan kaiken lisäksi eri lailla eri EU-maissa.

Välijäähdyttimen asennus tai vaihto suurempaan edellyttää tehonmittaustodistuksen ja vähäpäästöisen kyseessä ollessa myös selvityksen pakokaasupäästötason säilymisestä ennallaan (käytännössä lähes aina mahdoton rasti järkevällä budjetilla).

kauha-apina
22.01.2013, 14:52
just,arvelinkin että ei pidä välttämättä paikkaansa koska tuo 0,5kg raja-arvolla ei kummosta valotelinettä tehä.
kromitelineet esim. uusissa pakettiautoissa painaa enemmän kun puolkiloa.

Arctic Rhino
22.01.2013, 15:05
25.5.2007 tuli voimaan tuo etusuojajärjestelmähommeli mikä kielsi karjapuskureiden yms. asentamisen vanhempiikin tuon päivämäärän jälkeen (vanhat toki saa olla), mikä nyttemmin kylläkin kumottu :eek: mutta tilalle on tullut toinen asetus EY 78/2009 jonka voimaantuloaikatauluista ei oikein ota erkkikään selvää.

Häh (siis en sinulle vaan yleisesti :D)... ensiksi tämä EY 78/2009 on siis tämä? http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:124:0021:01:FI:HTML ?

Tuo ei kanssa kyllä kerro tavalliselle talllaajalle yhtään mitään...

Tässä vaan ihmettelen että kun täälläkinpäin katsoo liikenteessä olevia ajoneuvoja niin on kyllä jos jonkinlaista lehmänhalkaisijaa keulalla... :p Ja jopa minun 2010 freekussa on on kunnon A-rauta keulilla ollut ja mitään ongelmia ei ole tullut... eikä siinä mitään hyväksyntöjä tiettävästi ole?

Toki tuo rauta/vinssipeti joka tohon meidän ranke rojektiin on takoitettu oli siinä jo vuosia aikaisemmin, se vaan purettiin pois pala palalta väliaikaisesti... :D

-Joel

hitoy
22.01.2013, 17:13
Saako siis keulalle tehdä minkäänlaista petiä tahi puskuria?? Kyllä mä ainakin hitsaan sen pedin mielummin kun teen pulttaa kiinni version. Samalla ne pökkimis tuet ajattelin hitsata.

wikke
22.01.2013, 17:52
25.5.2007 tuli voimaan tuo etusuojajärjestelmähommeli mikä kielsi karjapuskureiden yms. asentamisen vanhempiikin tuon päivämäärän jälkeen (vanhat toki saa olla), mikä nyttemmin kylläkin kumottu :eek: mutta tilalle on tullut toinen asetus EY 78/2009 jonka voimaantuloaikatauluista ei oikein ota erkkikään selvää.

Ilmeisesti osa ARB:in puskureista on hyväksytty mutta oletettavasti 90% ei ole.

Eli, onko tällä hetkellä siis mahdollista laittaa 25.5.2007 uudempaan ARB??? Siis laillisesti...

Tai ylipäänsä "korvaava" teräspuskuria jossa ei tätä Valoja/kulmia suojaavaa kaarta ole?

Ja jos on, niin onko jotakin dokumenttiä millä tämän pystyisi todistamaan sallituksi. Rupeaa nimittäin tuo muovipuskurin varominen ja restaurointi vähitellen vituttamaan ihan aidosti...

Kiitoksia -MaTTi-:lle suuresti jo etu käteen, oli vastaus mikä tahansa.

BTW.Aika harva taitaa todella ymmärtää, ja arvostaa minkä moinen lahja autoharrastelu palstalle on asiaansa vihkiytynyt (ei, en tarkoita posrsaanrei... ...lainlaatijan suomien mahdollisuuksien etsimiseen, vaan ylipäänsä kaikin puolin) "ikioma neuvova katsuri" on!

Rotta-Racing
22.01.2013, 18:31
Kiitoksia -MaTTi-:lle suuresti jo etu käteen, oli vastaus mikä tahansa.

BTW.Aika harva taitaa todella ymmärtää, ja arvostaa minkä moinen lahja autoharrastelu palstalle on asiaansa vihkiytynyt (ei, en tarkoita posrsaanrei... ...lainlaatijan suomien mahdollisuuksien etsimiseen, vaan ylipäänsä kaikin puolin) "ikioma neuvova katsuri" on!

X2 :p

pee
22.01.2013, 18:35
^^^^^^

x 3 :cool:

Arctic Rhino
22.01.2013, 18:38
No tuohon viimoseen ei voi kuin sanoa: x4 :)

Kuten yllä sanoin, itse en ymmärrä...

pahvi_
22.01.2013, 19:31
X5
Kyllä olis katsastus niin paljon mukavampaa ku joka konttorilla olis asiaan yhtä hyvin vihkiytyny ukko. Tahi akka.

hitoy
22.01.2013, 20:30
X5
Kyllä olis katsastus niin paljon mukavampaa ku joka konttorilla olis asiaan yhtä hyvin vihkiytyny ukko. Tahi akka.

X6

Ambula
22.01.2013, 22:56
X6

X7

Porvoon Hilma
22.01.2013, 23:00
X8

Bj Andy
22.01.2013, 23:06
En tiiä sviddu mutta noita omia hommia sääteleviä lakijuttuja kannattaa silmäillä ihan rauhassa ja niistä kannattaa muodostaa aina oma tulkinta. Jos jossain kohtaa tulee sanomista niin aina vahvemmalla on kun osaa heittää edes jotain kättä pidempää kehiin....

Lopullisen päätöksen antaa kumminkin hovioikeus...

RIPAX
22.01.2013, 23:54
En tiiä sviddu mutta noita omia hommia sääteleviä lakijuttuja kannattaa silmäillä ihan rauhassa ja niistä kannattaa muodostaa aina oma tulkinta. Jos jossain kohtaa tulee sanomista niin aina vahvemmalla on kun osaa heittää edes jotain kättä pidempää kehiin....

Lopullisen päätöksen antaa kumminkin hovioikeus...

Joo,joskus on tulkinnan varaa,ja katsuri saattaa tarjota toista ääripäätä kun oma käsitystoista. Pykälät ois hyvä tietää ettei joudu täysin kuuntelu oppilaaksi konttorilla. Ensimmäinen voitto tulee kun katsuri huomaa olevansa väärässä. Juuri viimekerralla muutos katsastuksessa ei tahtonu leimata ja sit konttorin johtajan avustuksella soitettiin trafiin ja sieltä neuvoivat,leima tuli. Eli ennenkuin päästät hommaa hovioikeuteen ni kannattaa miettiä todella tarkasti. Käytännössä kannattanee tyytyä Trafin tulkintaan asiasta,silloin ei tarvi kiistellä katsurin kanssa. Ja muistaa kannattaa et katsurikin on vain erehtyväinen ihminen niin ku me kaikki joten neuvottelu kannattaa käydä hyvässä hengessä eikä vittuilla vaikka oikeassa olisikin,katsuri voi löytää vielä monta mutkaa matkaan jos haluaa.

JiiPee
23.01.2013, 11:14
Eli ennenkuin päästät hommaa hovioikeuteen ni kannattaa miettiä todella tarkasti. Käytännössä kannattanee tyytyä Trafin tulkintaan asiasta,silloin ei tarvi kiistellä katsurin kanssa. Ja muistaa kannattaa et katsurikin on vain erehtyväinen ihminen niin ku me kaikki joten neuvottelu kannattaa käydä hyvässä hengessä eikä vittuilla vaikka oikeassa olisikin,katsuri voi löytää vielä monta mutkaa matkaan jos haluaa.

Juurikin noin.

Kun ensin kysyy, niin välttyy joskus turhalta tekemiseltä. Ja jos tule pakit yhdellä konttorilla, niin siellä ei kannata alkaa kinaamaan asiasta vaan vaihtaa konttoria. Jos alueen mikään konttori ei ole myötämielinen suunnitelmalle, niin sitten uusi kierros ja viimeistään silloin mukaan ne tulostetut todistet tai vastaavat, missä näyttö on. Kannattaa ottaa oikeasti selvää homman mahdollisuuksista lakitekstistä/Trafilta/homman aiemmin tehneeltä jne.

-MaTTi-
23.01.2013, 15:01
Häh (siis en sinulle vaan yleisesti :D)... ensiksi tämä EY 78/2009 on siis tämä? http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:124:0021:01:FI:HTML ?

Täältä aukee koko juttu: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32009R0078:fi:NOT

Kiitoksia luottamuksesta, yritetään pitää porukka suunnilleen kartalla missä mennään pykälien suhteen. Vaikka en kyllä aina välillä itsekään tiedä mitä mieltä pitäisi olla mistäkin, näitä direktiivejä kun pitäisi googlettaa, lukea, ymmärtää ja sisäistää ihan omalla ajalla pitkin öitä. :rolleyes:
Trafilta ei heru ohjeita aina pyytämälläkään. :mad:

THE
31.03.2013, 10:10
Eli siis jos tuommosten puskurien kanssa ilmestyy katsastukseen, miten käynee?


http://image.fourwheeler.com/f/editorials/part-3/10931589/at-her-greatest.jpg

tai:

http://www.clubfrontier.org/forums/attachments/f10/11827d1187019683-finally-new-shrockworks-bumper-winch-installed-look-bumper4.jpg

-MaTTi-
31.03.2013, 13:35
Huomautuksitta läpi, siis jos kyseessä kuvassa oleva jenkki-malli (ei Euroopan markkina-alueelle tarkoitettu). Niin myös muuten, jos auto vanhempi kuin 25.5.2007 ja vaikuttaa siltä että ko. puskuri on ollut autossa ennen sitä.

Tuoreempi euro-auto pomppaa etusuojajärjestelmän tyyppihyväksyntämerkin puutteen vuoksi.

THE
31.03.2013, 14:25
Auto on -06, euro-auto. Puskuri asennettu edellisen omistajan toimesta ennen 25.5.2007= läpi menee ilman tyyppihyväksyntämerkkejä.

Renegade
31.03.2013, 15:51
Saako siis keulalle tehdä minkäänlaista petiä tahi puskuria?? Kyllä mä ainakin hitsaan sen pedin mielummin kun teen pulttaa kiinni version. Samalla ne pökkimis tuet ajattelin hitsata.

Hitsaa kiinni vaan ja konttorille! On varmaan katsureilla ainakin isompi kynnys puratuttaa jotain asiallisesti hitsaamalla rakennettua vinssipetiä, kun jotain bolt-on tyyppisiä karjapuskureita tai valorautoja. Ja varmaan auttaa jos edes vähän on peryhtynyt noihin säännöksiin, ja voi vaikka tarvittaessa perustella tekemisiään.

Ja anteeksi saa aina helpommin kuin luvan!:D:D:D

Calmari
31.03.2013, 19:13
Välijäähdyttimen asennus tai vaihto suurempaan edellyttää tehonmittaustodistuksen ja vähäpäästöisen kyseessä ollessa myös selvityksen pakokaasupäästötason säilymisestä ennallaan (käytännössä lähes aina mahdoton rasti järkevällä budjetilla).

Tää tais ainakii joskus olla lähinnä ammatinvalinta kysymys :-)

-MaTTi-
31.03.2013, 19:29
Tää tais ainakii joskus olla lähinnä ammatinvalinta kysymys :-)

Mitähän tällä vihjataan? :)

Calmari
31.03.2013, 19:34
Mitähän tällä vihjataan? :)
Etkös joskus saanu lapun VTT:ltä ruiseriin ettei vesivälijäähy vaikuta päästöihin niinku ei vaikutakaan, ja tuskin VTT:tä kiinostaa vaikka kysyjänä ois paavi :-)

-MaTTi-
01.04.2013, 13:41
Etkös joskus saanu lapun VTT:ltä ruiseriin ettei vesivälijäähy vaikuta päästöihin niinku ei vaikutakaan, ja tuskin VTT:tä kiinostaa vaikka kysyjänä ois paavi :-)

No joo, yksinkertaistettuna noin, mut auto oli Euro 1, mitta täytti myös Euro 2:n vaikkei olis tarvinnu yms. Eli tekijöitä oli monia, ei varmaan olis onnistunu ilman tuota Euro 2:n täyttämistä lausunto että ei ylitä Euro 1:n päästötasoa kuulerilla. Ja ihan yksityishenkilönä olin liikkeellä. :) Tietty helpompi lähtee vonkaamaan ku on tietoinen teoriasta.

0ltzi
01.04.2013, 13:51
mitäs matti sanot ideasta leimata vanha -88 409 lava mercedes nelivetoiseks?

geen jakis ja joku lehtijousitettu etu akseli jossa painot riittää.

voisko olla jopa mahdollista?

THE
03.04.2013, 18:10
Jatkan puskuriporinaa...mites jos nyppäsen alkuperäsestä muovipuskurista alaosan pois kokonaan ja jatkan pohjapanssaria ylöspäin?
Tuohon tyyliin: http://www.scigacz.pl/zdjecia/gallery/sport/enduro/Rajd_Dakar_dzien_czwarty/Nissan_Navara_rajd_Dakar_2009.jpg.html

-MaTTi-
04.04.2013, 12:49
mitäs matti sanot ideasta leimata vanha -88 409 lava mercedes nelivetoiseks?

geen jakis ja joku lehtijousitettu etu akseli jossa painot riittää.

voisko olla jopa mahdollista?

Onko niitä nelivetoisia? Jos on, niin valmistajan edustajalta (Veho) selvitys että ovat samaa mallisarjaa. Sitten vaan tekemään.

-MaTTi-
04.04.2013, 12:52
Jatkan puskuriporinaa...mites jos nyppäsen alkuperäsestä muovipuskurista alaosan pois kokonaan ja jatkan pohjapanssaria ylöspäin?
Tuohon tyyliin: http://www.scigacz.pl/zdjecia/gallery/sport/enduro/Rajd_Dakar_dzien_czwarty/Nissan_Navara_rajd_Dakar_2009.jpg.html

Pitäis perehtyä direktiiviin ja mittailla katsottasko ton pohjapanssarin yläosa jo etusuojajärjestelmäksi. Alle 700 mm maasta olevia osia kaiketi ei jos äkkiseltään muistelen.

Lueskele täältä lisää: http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=32005L0066&lg=fi

0ltzi
04.04.2013, 16:13
Onko niitä nelivetoisia? Jos on, niin valmistajan edustajalta (Veho) selvitys että ovat samaa mallisarjaa. Sitten vaan tekemään.

on niitä joku paja tehny saksassa. ja suomeenkin tullu muutamia.

Calmari
04.04.2013, 19:48
Onko niitä nelivetoisia? Jos on, niin valmistajan edustajalta (Veho) selvitys että ovat samaa mallisarjaa. Sitten vaan tekemään.
Tuo noinaa jos vaihtaa vaan etuakselin ja laatikon eikä laita kardaania leimalle niin eikös vetotapa säily ennallaan, voikos sen sillai leimata ?