View Full Version : Hj 61 ja latausvika
Eli ongelma seuraavanlainen; öljyt tuli pihalle perjantaina kovilla pakkasille no ei siinä mitään huohotin auki ja homma pelitti taas. No auto seisoi yön yli ja aamulla käyntiin ja taulu oli kuin joulukuusi ja ei ladannut, no sitten työmaalle ihmettelemään että mikä on. Noin 15km jälkeen rupesi lataamaan ja valot sammui. Auto sammuksiin perillä ja uudestaan käyntiin ja taas sama homma taulu kun joulukuusi ja ei taaskaan lataa. Laturin säädin aukaistu ja siellä kaikki näytti olevan kunnossa, laturille menee siihen 3 napaiseen liittimeen jatkuva 24 ja virrat päällä 24 mutta ei vaan lataa, ja se rele käytetty auki mutta kaikki tinaukset näytti olevan ok. Onko arvon raadilla jotain hyviä vinkkejä??? on hakua ja googelilla yritetty ratkaista mutta ei niin ei...
Käytitkö laturista hiilet irti. Löytyy sieltä jännitteensäätimen alta. Uudet on 20 mm esillä, alaraja 5,5 mm. Lataus loppuu jos hiilet on kaput.
Juu oli hiiliä jäljellä aika paljon melkein uuden veroiset
Eikö kellään ole mitään visoo/tietoa aiheesta??? Lähinnä sen releen toimintaperiaatteesta??
BJ-40/76
20.01.2013, 21:58
Siis mittasit sen laturissa olevan liittimen jännitteet, mutta oliko se irti laturista, kun mittasit?
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=87&highlight=joulukuusi
BJ-40/76
21.01.2013, 00:13
Juu oli irti...
Kokeileppa mitata kiinni, ja kos mahdollista niin silloin kun ei lataa/ ja lataa
Ja jos hj ei lataa, niin kokeile käyttää kierroksia Korkealla! siis siinä sikakorkealla vajaa 4000
Charge light relay: pitäis löytyy jatkuvuus nastan 1 ja 2 välillä ja nastan 1 ja 4 välillä. Jos kytket 24V nastaan 4 ja maan nastaan 1 ei nastojen 1 ja 2 välillä sais olla jatkuvuutta. Nastat jos vaakatasossa olevat yläpuolella, 1 vaaka oikea, 2 vaaka vasen, 3 ykkösen alla pystyssä ja nelonen 2 alla pystyssä.
Ignition main relay: pitäis löytyä jatkuvuus nastan 1 ja 3 välistä. Jatkuvuutta ei saa olla nastan 2 ja 4 välillä. Jos kytket 24V nastaan 1 ja maan nastaan 3 pitäis nastojen 2 ja 4 välillä olla jatkuvuus. Nastat jos kuoressa nastojen yläpuolella yksi puoliympyrä keskellä ja alapuolella kaksi puoliympyrää kummassakin alalaidassa. 1 Ylä oikea, 2 ylä vasen, 3 ala oikea, 4 ala vasen.
En muista oliko noi nastat merkitty. Tältä koneelta en pysty ottamaan kuvakaappausta tuosta manuskasta. Toivottavasti selkiintyy järjestys tuon kuvauksen perusteella :cool:
Tänään vaihdettu jännitteen säädin ei vaikutusta. Laturi lähti korjaamolle, katotaan mitä tuleej vastaukseksi:o
välijäähdytin
21.01.2013, 20:58
Voisko joku viisaampi kertoa miksi meikäläisen hj:n kojetaulu on kuin jolukuusi kaikenaikaa kun auto on käynnis.. Eli kaikki vika/huomiovalot palaa jatkuvasti lukuunottamatta käsijarrun ja pitkien + hehkun merkkivaloa. vika tuli autoon kun moottorin kierrokset kävivät liika matalalla eli auto melkein sammui. Tuskin tuota vikaa saa mistään (kuitattua) Pimeällä ajaes häiritsee kun punaiset valot killuttaa suoraan silmiin.
Latauksen merkkivalon rele, laturin hiilet, jännitteensäädin, johdot yms. Laita slck.net sivustolla hakuun joulukuusi niin löytyy tarinoita.
välijäähdytin
21.01.2013, 21:57
Johan alkoi löytymään joulukuusijuttua.. kiitokset vinkistä.
Rotta-Racing
22.01.2013, 15:43
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=87&highlight=joulukuusi
Tuollahan toi linkki oli muutama vastaus ylempänä :D :D :D
Säkökorjaamon setä soitteli päivällä että mokomasta on käämi palanut:eek: no katotaan kun saa laturin paikalleen että rupeeko pelittään....
toyota4x4
24.01.2013, 10:01
juu alkuperäinen hj61:n laturi toyotan tiskillä maksaa luokkaa 130e
160e oli täälä hinta tänäpäivänä, no huomenna saa laturin ja pelit ehkä rokkaan taas....
BJ-40/76
24.01.2013, 19:37
160e oli täälä hinta tänäpäivänä, no huomenna saa laturin ja pelit ehkä rokkaan taas....
Onko vaihtolaite? siis pitääkö entinen antaa vaihdossa?
p.s Vaikka olisi vaihtolaite, niin ei todellakaan ole kallis, muistaakseni kaveri kertoi tarvikeliikkeessä maksavan yli 200 vaihtolaite....
-> siis marmoritiskillä osat voi olla halvempia kuin kiinalaiset tarvikeosat, esim hdj:n iskarit, joka nurkkaan, oli monta kymppiä halvemmat alkuperäisenä, kuin tarvikkeena:rolleyes:
Joo tuntuu että noiden vanhojen Lc osien hinta on jäätyny sinne markka aikakaudelle...Hyvä niin.
Onko vaihtolaite? siis pitääkö entinen antaa vaihdossa?
p.s Vaikka olisi vaihtolaite, niin ei todellakaan ole kallis, muistaakseni kaveri kertoi tarvikeliikkeessä maksavan yli 200 vaihtolaite....
-> siis marmoritiskillä osat voi olla halvempia kuin kiinalaiset tarvikeosat, esim hdj:n iskarit, joka nurkkaan, oli monta kymppiä halvemmat alkuperäisenä, kuin tarvikkeena:rolleyes:
Juu oli vaihto osa ja ilman säädintä... Runkovelotus oli 60e
ööö. Eiks 61:sen laturi oo sisäisellä säätäjällä eli wtf. :eek:
Mistään mitään tiiä mutta jos kaupasta ostaa laturin nii ei kai siitä osia puutu.:confused::confused:
Tai siis se alipaine pumppu siitä saattaa puuttuakin...
ööö. Eiks 61:sen laturi oo sisäisellä säätäjällä eli wtf. :eek:
Mistään mitään tiiä mutta jos kaupasta ostaa laturin nii ei kai siitä osia puutu.:confused::confused:
Tai siis se alipaine pumppu siitä saattaa puuttuakin...
Näin marmoritiskin takana ollut heppu sanoi, ja mainitsi vielä erikseen että eikös siinä ollut se sisäinen säädin.... No se selviää huomenna kun käyn hakemassa sen laturin... Ja tietty se alipaine pumppu puuttuu tietysti....
BJ-40/76
24.01.2013, 23:42
ööö. Eiks 61:sen laturi oo sisäisellä säätäjällä eli wtf. :eek:
Mistään mitään tiiä mutta jos kaupasta ostaa laturin nii ei kai siitä osia puutu.:confused::confused:
Tai siis se alipaine pumppu siitä saattaa puuttuakin...
Ainakin tuosta kaverin laturista puutui sekä säädin, että alipainepumppu.
Ja kun kävin pelastamassa säätimen pois tuosta vanhasta, niin tuo säätimen muovikikkare, olikohan vielä hiiletkin siinä, piti jättää tarvikeliikkeeseen...
Siis vastaus osien puuttumiseen: siis säädin puuttu ainakin tuosta tarvikelaturista! vaikka se sijaitsee sisällä:o
Noniin, käämin palaminen sen joulukuusiefekti sitten aiheutti. Pelit rokkaa taas, mutta yksi seikka jäi häiritsemään nimittäin volttimittari huomattavasti alempana ja lataa 27v aikaisemmin 28-29v. No katotaan kun se sielä vähän aikaa pyörii että miten muuttuu vai muuttuuko ollenkaa.
Noniin, käämin palaminen sen joulukuusiefekti sitten aiheutti. Pelit rokkaa taas, mutta yksi seikka jäi häiritsemään nimittäin volttimittari huomattavasti alempana ja lataa 27v aikaisemmin 28-29v. No katotaan kun se sielä vähän aikaa pyörii että miten muuttuu vai muuttuuko ollenkaa.
Itselläni kans latasi hj61 29V ja kun vaihdoin vanhemmasta laturin niin lataa tuota 27-28V
BJ-40/76
26.01.2013, 23:41
Noniin, käämin palaminen sen joulukuusiefekti sitten aiheutti. Pelit rokkaa taas, mutta yksi seikka jäi häiritsemään nimittäin volttimittari huomattavasti alempana ja lataa 27v aikaisemmin 28-29v. No katotaan kun se sielä vähän aikaa pyörii että miten muuttuu vai muuttuuko ollenkaa.
Siis tuo hj-61:n 40 Amppeerin laturi lataa nimellisesti maksimissaan "vain" reilu 1.1 KW, ja normaali ajokierroksilla ei pysty lähellekkään siihen:o
Mutta jos max vääntö kierroksilla reilu puolet "Minun arvaus!!!!, koska laturi välitetty hitaaksi) siis 600w!?
Josta (edelleenkin arvauksia/muisteloita vuosien takaa) lämppäri vie reilut 100w, ja takalämppäri vajaa 100w, siis yht. 200w
ja valoja on 200 wattia ja normi radio sis. edellisiin...
Ja jos edellisen mukaan akuille riittää 200w, niin se on 27v jännitteellä noin 7,5 amppeeria, ja jos sinulla on 100 ah akut puoli tyhjät, niin sinne menee tuo 7,5 amppeeria vajaa 7 tuntia.... SIIS jos KUNNOSSA olevaa, puoli tyhjää 100 ah akkua ladataan 7,5 ampperin virralla, niin tuo 13,5 volttia per akku on hyvä! siis 27v on ok!
--------------------------------------------------------
Siis tuo ongelman havannoimiseksi, sillä hj-61:SENKIN lataus tyhjäkäynnillä on
"huono" puhumattakaan vanhemmista cruisereista, sillä siellä on 15 A latureita
Ja Loppukaneettina; tuo sinun vanhasta laturista pelastama säädin on se mikä määrää latausjännitteen...
:rolleyes: jos ajat pitempää matkaa, niin tuo 27v -ongelma paranee itsestään joko tällä, tai seuraavalla täydellä tankilla, taikka sitä seuraavalla...:rolleyes:
Tai pistää ne akut joku yö laturiin.
Mitä maksoi remppa ja vaihtuiko käämi vai riittikö tinaus.
Siis tuo ongelman havannoimiseksi, sillä hj-61:SENKIN lataus tyhjäkäynnillä on
"huono" puhumattakaan vanhemmista cruisereista, sillä siellä on 15 A latureita
Mun ex 61:nen latas tyhjäkäynnillä 35A ja 1500rpm 53A. Mitattu hyvällä pihtimittarilla ja jälkihehku oli päällä mittaus hetkellä.
Tai pistää ne akut joku yö laturiin.
Mitä maksoi remppa ja vaihtuiko käämi vai riittikö tinaus.
Remppa maksoi seuraavasti. laturi marmorilta vaihto osa 160e säädin firman kautta 30e ja sähkökorjaamon sedälle 10e mittailuista ja testistä.