PDA

View Full Version : Scania kompressori & ilmankuivain


Viipo
19.01.2013, 19:39
Täällä kun on vähä kaikkien alojen ihmisiä, niin oisko kellään antaa vinkkejä tuonne raskaankaluston puolelle?

Eli Knorrin kompura ja wabcon ilmankuivain toimii vissiin ihan hyvin ilman kevenninlinjaa (vissiin jopa luotettavammin ilman) mutta mites tuo linja käytännössä toimii?
Pitäisikö kompuralle tulla jonkinlainen ohjauspaine, muutenkin kuin ennen kuivaimen avautumista?
Sehän tulee suoraan pohjaventtiilin avaavalta ohjausventtiililtä.

Vaihoin yhteen scaniaan uuden kompressorin, ja kun hyllyssä sattui olemaan, uuden kuivaimen. Entinen kuivain oli wabco, uusi taasen Knorr. Eikö tuo knorrin kuivain olekaan yhteensopiva Knorrin kompressorin kanssa vai mikä mulla nyt oikein kiikastaa? vai onko mulla nyt kaikki lähdöt oikein?

Oireena on nimittäin sellaista, että kompura työntää painetta kuivaimelle, joka kyllä aukeilee, ja poistaa vedet, mutta kun nostaa autosta kierroksia, niin rupee vaan varoventtiilit paukkamaan?
Kuivaimen kyljestä lähtevä 23 linja on kyllä kytketty kompuralle.

Eli oisko ainoana toimivana vaihtoehtona vaihtaa alkuperänen kuivain takasin, ja nakata tuo uus Knorrin kuivain romukoppaan?

Valpuri
20.01.2013, 08:50
4-sarjasta kait kyse?? onko ilmajouset ? järjestelmä paine on silloin eri, ja ilmajousituksen kanssa on lisäksi paineenalennusventtiili joka laskee jarrupiirin paineen 8,5 bariin,
aukeaako varo kuivaajasta vai kompuran kannesta?

Viipo
20.01.2013, 09:01
4-sarjasta kait kyse?? onko ilmajouset ? järjestelmä paine on silloin eri, ja ilmajousituksen kanssa on lisäksi paineenalennusventtiili joka laskee jarrupiirin paineen 8,5 bariin,
aukeaako varo kuivaajasta vai kompuran kannesta?

Kuivaajan juuresta aukeaa. Se onkin vain 14,3 bar, kompuran kannessa on 19bar varo. On ilmajousitus takana, ja tuon Knorrin kuivaimen kyljessä kyllä luki 12,5 bar.
Ihmetyttää vaan se, että kompura hakkaa kokoajan täysillä, eikä kuivaimelta tule kyllä tuosta kevennyslinjasta minkaanlaista painetta. Kompurakaan ei hellitä paineen työntämistä, vaikka kompuralle syöttää paineilmaa siihen kevennyslinjaan.

Tänään vaihdan sen vanhan kuivaimen takaisin ja toivon, et ylimääräset paineet osaa poistua kuivaimen pohjaventtiilin kautta.

Valpuri
20.01.2013, 09:13
joo onhan niitä muutettu juurikin silleen että poistettu se kevennyslinja kompuralta, kun varsinkin wanhoissa väljissä kompuroissa auttaa siihen öljyn tulemiseen, silloinhan se puhisee kuivurista kun on keventänyt, ihme homma ettei toimi,,oliko siellä se musta muovinen paineenalennin siinä kuivurin lähdössä?, jos se YPventtiili on aikaisemmin pärissyt pitkiä aikoja sen jousi kuoleentuu eikä se pidä enää kunnolla painetta, syöttöpaineen voi mitata siitä täyttö liittimestä ,,sieltä alimman astinlaudan alta tai öljykorkin vierestä,,se menee kuivurille samaan paikkaan mihin kompuran syöttökin.

HeikkiH
20.01.2013, 14:26
Vaihoin yhteen scaniaan uuden kompressorin, ja kun hyllyssä sattui olemaan, uuden kuivaimen. Entinen kuivain oli wabco, uusi taasen Knorr. Eikö tuo knorrin kuivain olekaan yhteensopiva Knorrin kompressorin kanssa vai mikä mulla nyt oikein kiikastaa? vai onko mulla nyt kaikki lähdöt oikein?

Oireena on nimittäin sellaista, että kompura työntää painetta kuivaimelle, joka kyllä aukeilee, ja poistaa vedet, mutta kun nostaa autosta kierroksia, niin rupee vaan varoventtiilit paukkamaan?
Kuivaimen kyljestä lähtevä 23 linja on kyllä kytketty kompuralle.

Wabcossa ei ole lähtöä 23, mutta 22 on, ja se on regenerointisäiliön lähtö. Kompuran ohjauspaineen lähtö on 4. Knorrin kuivaimen sopivuudesta ei ole tarkempaa tietoa, en muista kertaakaan sellaista nähneeni Scaniassa. Mutta Haldex-kuivaimessa on samat lähtöjen numeroinnit, ja 9,3 barin järjestelmässä ovat keskenään vaihtokelpoisia.

Eikun olihan siinä, 4/23 :D