Kirjaudu sisään

View Full Version : AJOKORTTIUUDISTUS 2013


TOPPAHOUSU
18.01.2013, 18:00
Ajokorttiuudistus astuu voimaan huomenna 19.1.2013...

Mitä muutoksia tämä nyt tuo tuohon pikku e hommaan?
Viimevuonna, joku asiantuntija tuumasi pikku e:n poistuvan kokonaan... Muttei se taida niinkään olla?

pee
18.01.2013, 18:02
ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)

Jeeper
18.01.2013, 18:10
Oliko se nyt niin että C-kortin omistavat joutuvat käymään lääkärillä viiden vuoden välein?

Heguli
18.01.2013, 18:10
Ei liity varsinaiseen kysymykseen mutta tämä uudistuksessa vähän ketuttaa:

http://m.iltasanomat.fi/inf/infomo;JSESSIONID=C9264120FAACA1ECB83C3074A933A968 ?site=ilta-sanomat&view=osatautot&feed:a=a_autot&feed:c=is_autot&feed:i=1288532882136&uutiset_page=0

FROM
18.01.2013, 18:49
ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)



täähän olis ihan hyvä korjaus.

löytysköhän mistään ihan mustaa valkosella?

-Captain-
18.01.2013, 21:02
Oliko se nyt niin että C-kortin omistavat joutuvat käymään lääkärillä viiden vuoden välein?

täähän koskee vaa "uusia" c-kortillisia tai jos tekee jotai muutoksia korttii ni sit on vaa sen 5-vuotta voimas.. ja vanhoille muuttuu muistaakseni 2033 sama homma. onneks on täys kuponki ni ei tarvii muutoksii tehdä :)

-Stedt-
18.01.2013, 21:09
täähän koskee vaa "uusia" c-kortillisia tai jos tekee jotai muutoksia korttii ni sit on vaa sen 5-vuotta voimas.. ja vanhoille muuttuu muistaakseni 2033 sama homma. onneks on täys kuponki ni ei tarvii muutoksii tehdä :)
Tuossa kun käytiin direktiivipäiviä, niin kouluttaja sano että tulee merkintä ajokorttiin ammattipätevyydestä...eli korttihan pitää uusia 5 vuoden välein, eli ammatikseen ajelevat taitaa joutua korttia päivittämään:confused:

Renegade
18.01.2013, 21:27
löytyy vaikka tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajokorttilaki

Ja heti toisen luvun neljännessä pykälässä on noi ajokorttiluokat määritelty.uuden mallin mukaisesti. Perehtykööt kukin siihen mikä kiinnostaa...

Ja vaikka toi laki on numeroltaan 29.04.2011/386 niin kymmenenn luvun 102 pykälässä mainitaan voimaantulo, joka siis on 19.01.2013.


Henkilökohtaisesti toivoisin tähän Suomen, muutenkin jo yksikertaiseen, lainsäädöntöön hieman tarkennuksia erityisesti ajoneuvojen teknisistä ominaisuuksista ja varsinkin niiden muutoksista. Ja kai näitä ajo-oikeusluokkiakin voisi tarkentaa vielä jotenkin. Esimerkiksi nelivetoisille ajoneuvoille ja niiden yhdistelmille voisi vielä olla joku oma luokka, mihin pitäisi uusia kortti ja käydä lääkärissä joka toinen vuosi. Olis sitten viimein maasturikuskitkin viimeisen päälle tarkastettuja eliitttikuskeja. Ei väliä vaikka kortti maksaa jo enemmän ku mun käyttöauto, kunhan homma toimii. Pitäisiköhän ehdottaa eduskunnalle tosta aiheesta joku lakialoite, niin saatais edes joku selvyys näihin asioihin?:D:D:D

Lerssinen
18.01.2013, 21:36
Ammattipätevyyden saa erillisellä kortilla JA SE PITÄÄ ITSE VALITA KAAVAKKEESTA !!!

Jos et valitse niin joudut 5v uusintasykliin mutta erilliselle kortille niin onnistuu..

-Stedt-
18.01.2013, 21:51
Ammattipätevyyden saa erillisellä kortilla JA SE PITÄÄ ITSE VALITA KAAVAKKEESTA !!!

Jos et valitse niin joudut 5v uusintasykliin mutta erilliselle kortille niin onnistuu..

Kylläpä se taitaa pitää käydä tuota koulutusta 35h viiden vuoden välein jos meinaa ammatikseen rekkaa ajella, näin meille ainakin uskoteltu. Nää ajokortti uudistukset on kyllä suoraan persiistä, koko ajan keksitään uusia keinoja rahastaa,,, tuossa muuten pätkä trafin sivuolta tuosta ammattipätevyys kortista.

Ammattipätevyyden jatkokoulutus

Ammattipätevyyden ylläpitäminen vaatii kuljettajalta viiden vuoden aikana 35 tuntia jatkokoulutusta, joka voidaan suorittaa jaksoina. Ainoa pakollinen aihe jatkokoulutuksessa on ennakoivan ja ympäristöystävällisen ajon koulutus (7 tuntia).
Koska jatkokoulutus on tarkoitettu ammatissa jo toimiville kuljettajille, sen erityistavoitteena on lisätä liikenteen ja kuljetuksien turvallisuutta. Tarkoituksena on myös tukea kuljettajan ammattia, lisäämällä hänen ammatillisia valmiuksiaan, terveyttä ja jaksamista ammatissaan. Mikäli henkilöllä on ammattipätevyys sekä linja-auto että kuorma-autoluokkiin hän voi ylläpitää ammattipätevyyden molempiin luokkiin suorittamalla kerran 35 tunnin jatkokoulutuksen viiden vuoden aikana.

Henkilöillä, jotka ovat suorittaneet linja-auton tai kuorma-auton ajokortin ennen kyseisiä päivämääriä, on ammattipätevyys kyseiseen luokkaan voimassa ajo-oikeuden kautta (siirtymäsäännös). Pitääkseen ammattipätevyytensä voimassa on kuljettajien suoritettava jatkokoulutus viiden vuoden aikana. Jatkokoulutus on suoritettava henkilöliikenteessä 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 mennessä ja tästä eteenpäin joka viides vuosi.

Renegade
18.01.2013, 22:00
Tostakin löytyy ajankohtaista lakitekstiä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ammattip%C3%A4tevyys


Suora lainaus lakitekstistä:

"Ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta. Ammattipätevyyden voimassaoloa voidaan jatkaa viideksi vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella. Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen."

Lerssinen
18.01.2013, 22:05
Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.

Mie ajan rahtiakin :D

-Stedt-
18.01.2013, 22:07
Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.

Mie ajan rahtiakin :D
Juu, nyt mie vasta hogasin mitä tarkotit:D

-Captain-
18.01.2013, 22:49
Siis joo tottakai pitää käydä uusintadirektiivipäivät jos työkseen ajaa mutta AJOKORTTIA ei sen takia tarvii uusia kun ottaa sen todistuksen päivistä erilliselle kortille.

Mie ajan rahtiakin :D

tätä miekin tarkotin, yli 10-vuotta tullu rekkaa ammatiksee ajettua ja täl hetkel 4 päivää direktiivejä käyty eli yhtä uupuu...

-Stedt-
18.01.2013, 23:32
Täällä alkas 20vuotta oleen täynnä, kuvittelin että alkas osata jo tän homman, mutta eu päättäjät kai toista mieltä:rolleyes:. Direktiivipäiviä olis nyt 10 takana, josta 5 hävis jonnekkin byroktratian rattaisiin, eli jotain valtion tukihommeleita ja ei hyväksyttyjä päiviä vaikka näin piti olla. No nyt kuitenkin kaikki päivät käyty:),,,,taas.

Luoppis
19.01.2013, 11:52
Oli direktiivi mikä tahansa, se ei estä kortitta ajamista. Eikä paranna sen valvontaa mitenkään. Eikä edes lyhennä amisten lippiksien lippoja eikä rattijuoppojen promilleja.

Ooppeli
19.01.2013, 12:50
Eilen veljen kanssa pohdittiin tota ammattipätevyys juttua.
Onkohan kukaan miettinyt että kenen taskuun ne rahat menee jotka yrittäjiltä peritään. Tai ketkä itse joutuu sen kurssinmaksun maksamaan.

Ajatellaan että kurssin keskihinta on n.125€ Yhdellä kurssipäivällä on vaikka 20 "oppilasta"
kouluttaja vaikka pitää 3 kurssia viikossa 40 viikon ajan. Tulos 300000€

Kenen taskuun tuostakin summasta valtaosa menee? Paljon saa kouluttaja?

Ajatelkaa paljonko Suomessa on rekkakuskeja joiden pitää toi kurssi käydä. Tai niitä yrittäjiä joilla on vaikka 100 kuskia palkkalistoilla.

Pienilasku laskutoimitus tähän. 100000 rekkakuskia kurssimaksu n.125€ 5kurssipäivää.

62.5milj. € Huh huh. Joku on keksinyt hyvän rahastus keinon.

Ja sama sitten viiden vuoden päästä.

Nikuzai
19.01.2013, 21:24
Oli direktiivi mikä tahansa, se ei estä kortitta ajamista. Eikä paranna sen valvontaa mitenkään. Eikä edes lyhennä amisten lippiksien lippoja eikä rattijuoppojen promilleja.


Tätä direktiiviä ei edes vaadita kaiketi muilta kuin suomalaisilta suomessa, venäläiset ei tarvii direktiiviä kun eivät ole eu kansalaisia, romanialaiset ja itäblokki ei ottanut koko hommaa käyttöön eli ne suhaa suomen teillä edelleen ostetulla kortilla kuten ennenkin :mad: suomalainen on ainoa idiootti joka innoissaan maksaa :(

Nikuzai
19.01.2013, 21:28
ainakin se epäkohta, jossa C1E yhdistelmässä perävaunun KOKONAISMASSA ei saanut ylittää vetoauton OMAMASSAA ilmeisestikin on nyt pois, koko uutta pykälää en ole vielä nähnyt, mutta esityksestä jäi tällainen kuva, eli nyt siellä tuijotetaan vaan yhdistelmän massaa (max 12000 kg)

täähän olis ihan hyvä korjaus.

löytysköhän mistään ihan mustaa valkosella?

Entäs muuttuiko se pikku-e;n painot punnitus perusteisiksi?

Elikkäs koukku maksimi 1000kg jarrullisena + tyhjä traileri kokomassa 3500kg/omapaino 800kg olisi nyt sallittu kun ennen ei ollut?

vmt
19.01.2013, 21:54
Entäs muuttuiko se pikku-e;n painot punnitus perusteisiksi?

Elikkäs koukku maksimi 1000kg jarrullisena + tyhjä traileri kokomassa 3500kg/omapaino 800kg olisi nyt sallittu kun ennen ei ollut?

On kai se pikku-e:llä ollut ennenkin sallittua. Eikös tuo kortti ole sen mahdollistanut, että millä vaan m1 tai n1 autolla on saanut sen painoista hinata kuin vetoauto sallii? Ja sehän on ollut todellisen massan mukaan. Ilman sitä e:tä taas sitten kokonaismassojen mukaan.

Tuossa kiinnostava juttu:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat
BE-luokan ajokortti

1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.

2. Mikäli BE-luokan ajo-oikeus on saatu ennen 19.1.2013, voi hinattavan ajoneuvon kokonaismassa olla yli 3500 kg.

Siis saako jatkossa vanhalla kortilla vetää henkilöautolla kokonaismassalta yli 3500 kärryä, jos se on vaan sen hetken painon mukaan on sallittua ko autolla vedettäväksi?

Kaitsu67
20.01.2013, 00:35
Ei liity varsinaiseen kysymykseen mutta tämä uudistuksessa vähän ketuttaa:

http://m.iltasanomat.fi/inf/infomo;JSESSIONID=C9264120FAACA1ECB83C3074A933A968 ?site=ilta-sanomat&view=osatautot&feed:a=a_autot&feed:c=is_autot&feed:i=1288532882136&uutiset_page=0

No eihän tossa ole sitten enää mitään järkeä opettaa itse??

"Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa.
Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300–400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen – verrattuna opetusluvallisiin."

Eli ton mukaan jos autokoulu maksaa sitten keskimäärin 1600-1700 euroa ja opetuslupaan tulee yli tonni lisää niin sittenhän se menee samoihin sen lisäks että pitää ostaa ja nähdä vaiva polkimien ym kanssa. Hyvin on autokoulut lobanneet ton lain... onnex on toi ajo-opetus jo tehty viime syksynä....

Heguli
20.01.2013, 19:16
No eihän tossa ole sitten enää mitään järkeä opettaa itse??

"Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa.
Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300–400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen – verrattuna opetusluvallisiin."

Eli ton mukaan jos autokoulu maksaa sitten keskimäärin 1600-1700 euroa ja opetuslupaan tulee yli tonni lisää niin sittenhän se menee samoihin sen lisäks että pitää ostaa ja nähdä vaiva polkimien ym kanssa. Hyvin on autokoulut lobanneet ton lain... onnex on toi ajo-opetus jo tehty viime syksynä....
Kalliiksi on tosiaan tehty tuo itse opettaminen, alkaa olemaan vähän siinä ja siinä kannattaako. Tarkoitus oli kumpikin tenava opettaa ajamaan mutta pitää tuota miettiä. Saahan tällä nykysysteemillä ajattaa vuoden, eli paljon saa kilsoja opetettavalle alle mikä on toisaalta hyvä asia.

Kaitsu67
20.01.2013, 21:23
Saahan tällä nykysysteemillä ajattaa vuoden, eli paljon saa kilsoja opetettavalle alle mikä on toisaalta hyvä asia.

Toi onkin oikeastaan sitten enää se ainoa + puoli mikä jäänee.... :(

Nerd-O
21.01.2013, 17:05
Eikös tuosta ollut jo aikaisemmin juttua että tuon uuden systeemin myötä ajokortin hinta alkaa olla siellä n.2500€? Tuo alkaa olla jo sellainen summa että ei välttämättä ihan kesäduunillakaan saa kasaan tuollaista raha summaa. Hinta on sitä luokkaa että porukka jättää kortin ajamiset väliin.

Ja eikö nyt ole muutenkin vähän ongelmana että kuorma-auto kuskeja ei tahdo enää valmistua? Sekin mennyt niin kalliiksi pelleilyksi ettei hommassa ole mitään järkeä. Vähän on päättäjiltä karannut mopo käsistä. Ei sillä ole mitään väliä jos hinta on vaikka 10k€. Päättäjillä on siihen kyllä varaa, mutta perus duunareilla ei ole.

Muutoinkin itseä alkanut niin vituttamaan tämä veroitus että olen alkanut ulkomailta tilaan itselleni kaiken mahdollisen. Ei mitään väliä vaikka suomesta saisi samaan hintaan. Tilaan sen ulkomailta vaan siksi ettei mun ostoksista tule verotuloa suomeen ja sitä kautta anneta hilloja kaikenmoisille sosiaalipummeille sun muille. Vähentäisi noiden etuuksia ja sitten puuttuisi verotukseen.

mara90
21.01.2013, 19:51
No voe ny helvata...

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/ajokortin_voimassaoloaika

Tarkottaako tuo nyt sitä että jos mää nyt hommaan vaikka pikku-e:n niin koko ajokortti muuttuu määräaikaseks vaikka on jo entuudestaa se ajokortti olemassa?

"Uuden ajokorttiluokan lisääminen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi."

Eli ei vissiin kannata hommata pikku-e:tä enään tässä vaiheessa, prkl :mad:

Porvoon Hilma
21.01.2013, 19:56
No voe ny helvata...

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/ajokortin_voimassaoloaika

Tarkottaako tuo nyt sitä että jos mää nyt hommaan vaikka pikku-e:n niin koko ajokortti muuttuu määräaikaseks vaikka on jo entuudestaa se ajokortti olemassa?

"Uuden ajokorttiluokan lisääminen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi."

Eli ei vissiin kannata hommata pikku-e:tä enään tässä vaiheessa, prkl :mad:

No, ei toi uusiminen ihan kohta tuu vastaan jos ei ole 69-vuotias; 15 vuoden välein uusitaan.

mara90
21.01.2013, 20:04
No, ei toi uusiminen ihan kohta tuu vastaan jos ei ole 69-vuotias; 15 vuoden välein uusitaan.

No juu ei, mut kerran ku siellä autokoulussa tuli jo ravattua ihan riittävästi niin ei oikeen enään huvittas ja kerkiäähän tossa 15 vuodessa lakipykälätki taas muuttumaan sillai et määräaikaset ajokortit tiputetaan 15 vuodesta 5 vuoteen ja hinnat vähintään tuplaantuu :D

Porvoon Hilma
21.01.2013, 20:10
No juu ei, mut kerran ku siellä autokoulussa tuli jo ravattua ihan riittävästi niin ei oikeen enään huvittas ja kerkiäähän tossa 15 vuodessa lakipykälätki taas muuttumaan sillai et määräaikaset ajokortit tiputetaan 15 vuodesta 5 vuoteen ja hinnat vähintään tuplaantuu :D

Juu, kyllähän 15 vuodessa tulee inflaatiotarkistuksia ja voi maksaa ihan reippaastikin enemmän kuin nyt. Ite sain pikku-e:n 54 eurolla.

AlluK
21.01.2013, 20:24
^ Kyllä mulla on pahvikortissakin parasta ennen päiväys joten onhan sekin määräaikainen :rolleyes:

Nikuzai
21.01.2013, 22:03
Ukrainasta saa kuulemma ostaa ajokortin pikkuisen päälle tonnilla eikö edes tarvii ukrainaan vaivautua :p Paljonkohan jossain EU/itäblokki maassa maksaisi ihan EU hyväksytty kortti? vois hommata itelle CE ja DE kortit :D


Saiskohan kimppa tilauksesta alennusta :confused:

porttaali pate
21.01.2013, 22:03
Lopetin kuorma-auto hommat kun alkoi nuo digipiirturit tulemaan sanoin silloin että pianhomma ampuu pahasti yli ja siltä pahasti näyttää suomessa vankiakin vartioidaan vähemmän kun rekka kuskia. Ihan pian eu-sta tulee pykälä että eu:n jokaisessa maassa saa kukavaan harjoittaa missa maassa vaan maan sisäistä kuljetus toimintaa sen jälkeen suomessa ei nähdä kun puolalaisia kuljetus liikkeitä.

-Captain-
21.01.2013, 22:58
No, ei toi uusiminen ihan kohta tuu vastaan jos ei ole 69-vuotias; 15 vuoden välein uusitaan.

ja tuohan riippuu siitä et mitä kirjaimia sieltä löytyy.. jos on vaikka BC-kortti pohjalla ja siihen hommaa sen pikku e:n eli BEC-kortin niin 5 vuotta on voimassa.. mut jos on vaa B pohjalla niin sit on sen 15 vuotta voimassa

Tumi
22.01.2013, 03:09
Ukrainasta saa kuulemma ostaa ajokortin pikkuisen päälle tonnilla eikö edes tarvii ukrainaan vaivautua :p Paljonkohan jossain EU/itäblokki maassa maksaisi ihan EU hyväksytty kortti? vois hommata itelle CE ja DE kortit :D


Saiskohan kimppa tilauksesta alennusta :confused:

Vaihtaa kirjat johonkin parempaan EU maahan esim Romaniaan tai Bulgariaan ja ajaa siellä paremmat kirjaimet korttiin.

Porvoon Hilma
22.01.2013, 06:58
ja tuohan riippuu siitä et mitä kirjaimia sieltä löytyy.. jos on vaikka BC-kortti pohjalla ja siihen hommaa sen pikku e:n eli BEC-kortin niin 5 vuotta on voimassa.. mut jos on vaa B pohjalla niin sit on sen 15 vuotta voimassa

Juu, näköjään ammattilaisilla on hiukka tiukemmat kortin tuoreusvaatimukset kuin peruskorttilaisilla.

Nerd-O
22.01.2013, 07:59
Tarkottaako tuo nyt sitä että jos mää nyt hommaan vaikka pikku-e:n niin koko ajokortti muuttuu määräaikaseks vaikka on jo entuudestaa se ajokortti olemassa?

"Uuden ajokorttiluokan lisääminen muuttaa ajokortin määräaikaiseksi."

Eli ei vissiin kannata hommata pikku-e:tä enään tässä vaiheessa, prkl :mad: Kaikki ajokortit muuttuu määräaikaisiksi 2033. Kuis monta vuotta tässä onkaan tuohon 2033 vuoteen? Oisko 20v? Joten 5v eroa.. Tuntuuko se tuossa missään jos tarvii sitä pikku e:tä? Tulee muuten melkoinen ruuhka 2033 ajokorttien teossa.

Ei tuossa taida nykyäänkään olla mitään järkeä ajaa tuota C1E korttia? Maksaa saman verran kun iso E. Hieman vituttaa kun muinoin ajoi C-kortin niin samalla ei saanut ajaa C1E korttia. Sen jälkeen tulikin voimaan tuo täysin typerä kuorma-autokorttilaki ja C1E kortin hinta pompsahti 150€ -> yli 2000€. Tuollaista korttia kun tarvii jos on vaan kuorma-autoksi rekisteröity veto auto ja haluu jotain traileria vedellä. Mitään kunnon yhdistelmää sillä kortilla ei kuitenkaan saa ajaa.

Ahma
26.01.2013, 07:28
Lopetin kuorma-auto hommat kun alkoi nuo digipiirturit tulemaan sanoin silloin että pianhomma ampuu pahasti yli ja siltä pahasti näyttää suomessa vankiakin vartioidaan vähemmän kun rekka kuskia. Ihan pian eu-sta tulee pykälä että eu:n jokaisessa maassa saa kukavaan harjoittaa missa maassa vaan maan sisäistä kuljetus toimintaa sen jälkeen suomessa ei nähdä kun puolalaisia kuljetus liikkeitä.

JA kun tuli uudet lepo/työaika lait ni sekin pisti alan päin persettä, koska huijaus tuplaantui ja ainakin allekirjoittaneella piteni entisestään päivät ??? Noilla direktiiveillä ei ole minkäänlaista arvoa mutta suorittaa täytyy. Eräs tuttuni on kouluttaja ja voi pojat kuinka elämäntaso hänellä kasvoi kun aloitti koulutushommat ja kaveri tahkoaa rahaa kaikella kouluttamisella ja hän panosta myös koulutukseen joten ei loput hommat ei. Yks instanssi kyseli multa halukkuutta kouluttaa tieturva 1 kurssimuotoja mutta hannasin silloin ja onneks tässä on vielä aikaa funtsia uudestaan tota pyyntöä, koulutettavia löytyy kokoajan ja 5 vuoden välein koulutetaan lisää :D tosin pitäs suorittaa ensin se kouluttujan koulutus :D :D :D hintaan abaut 650€

öö juu vähän enemmän maksaa: http://www.spek.fi/Suomeksi/Koulutus/Tieturvakoulutus/Tieturva-1--kurssinjohtajakoulutus

astalo
26.01.2013, 14:44
Mitenkäs se menee kun ite tulin ajaneeksi c- kortin ennen tuota muutosta 2009 eli tuli vielä tuo ammattipätevyys automaattisesti mukana. Vaihtoehtoinahan on joko käydä nuo 5 direktiivipäivää ja säilyttää ammattipätevyys tai jättää päivät käymättä. Jos valitsee tuon jälkimmäisen vaihtoehdon ja sen kautta ei ole tuo pätevyys voimassa niin saako sen takaisin voimiinsa käymällä nuo direktiivipäivät vai tuleeko siihen lisäksi jotain muuta shaibaa päälle.

-Stedt-
26.01.2013, 14:46
Mitenkäs se menee kun ite tulin ajaneeksi c- kortin ennen tuota muutosta 2009 eli tuli vielä tuo ammattipätevyys automaattisesti mukana. Vaihtoehtoinahan on joko käydä nuo 5 direktiivipäivää ja säilyttää ammattipätevyys tai jättää päivät käymättä. Jos valitsee tuon jälkimmäisen vaihtoehdon ja sen kautta ei ole tuo pätevyys voimassa niin saako sen takaisin voimiinsa käymällä nuo direktiivipäivät vai tuleeko siihen lisäksi jotain muuta shaibaa päälle.

Ei tarvii kun käydä direktiivipäivät, ja ammattiajolupa on jälleen voimassa.

astalo
26.01.2013, 14:51
Ei tarvii kun käydä direktiivipäivät, ja ammattiajolupa on jälleen voimassa.
Sepä hyvä niin saattaa jättää käymättä kun tarvetta ei tällä hetkellä ole, jos työnantaja ei halua sitä maksaa.

MiKo
26.01.2013, 15:26
Työnantaja olisi kyllä maksanut kurssipäivät mutta kieltäydyin kunniasta, parempiaki hommia on niin paljon tarjolla enkä minä ainakaan lihota yhenkään kurssinjärjestäjän pörssiä. Katotaan sitten kymmenen vuojen päästä jos palkat olis kohillaan ja tuommoset hömpötykset olis poistettu kun ei olekkaan kuskeja.

Ahma
26.01.2013, 15:29
Sepä hyvä niin saattaa jättää käymättä kun tarvetta ei tällä hetkellä ole, jos työnantaja ei halua sitä maksaa.

Tää voikin olla melkonen keskustelu kuljetusalalla et kuka maksaa ja kuinka monta näistä koulutuksista. Kun kokonais summa siis 500 +++ € ni maksaako kukaan kuljettajalle jos se lähtee kuitenkin nostelee hetkenpäästä vai tuleeko joku ehto kuinka kauan pitää olla töissä jnejne. Itellä edessä tää ihanan ajokorttiuudistuksen myötä tavis korttien maksu 5000€ :) kun tyttäret rupee menee autokouluun ja 3 korttia kerralla samaan aikaan maksettava 2 auto + 1 mopo kortti :D ET TERVEISIÄ SINNE EDUSKUNTAAN.... FUCK YOU :(

pahvi_
28.01.2013, 16:33
Tää voikin olla melkonen keskustelu kuljetusalalla et kuka maksaa ja kuinka monta näistä koulutuksista. Kun kokonais summa siis 500 +++ € ni maksaako kukaan kuljettajalle jos se lähtee kuitenkin nostelee hetkenpäästä vai tuleeko joku ehto kuinka kauan pitää olla töissä jnejne. Itellä edessä tää ihanan ajokorttiuudistuksen myötä tavis korttien maksu 5000€ :) kun tyttäret rupee menee autokouluun ja 3 korttia kerralla samaan aikaan maksettava 2 auto + 1 mopo kortti :D ET TERVEISIÄ SINNE EDUSKUNTAAN.... FUCK YOU :(

Kyllä taitaa TES määrätä työnantajan maksamaan nuo direktiivipäivät ja piirturin kortit. Ajokorttihan on sit oma asia.

Tojo4wd
28.01.2013, 19:01
Kyllä taitaa TES määrätä työnantajan maksamaan nuo direktiivipäivät ja piirturin kortit. Ajokorttihan on sit oma asia.

TES määrää vaan maksamaan puolet jos on ollut 5 vuotta työnantajan palveluksessa ja pitää olla 4 kuukautta sen jälkeen töissä kun kortti uusittu tai joutuu maksaan kokoonaan takaisin ja 11 kuukautta niin joutuu osan takaisin maksamaan.

Digi kortin maksaa kyllä työnantaja jos sitä kuski tarvii.

Meillä on työnantaja kyllä maksanut kaikille kurssit.
Toihan vaan riippuu siitä haluaako pitää kuskit.

pahvi_
28.01.2013, 19:39
TES määrää vaan maksamaan puolet jos on ollut 5 vuotta työnantajan palveluksessa ja pitää olla 4 kuukautta sen jälkeen töissä kun kortti uusittu tai joutuu maksaan kokoonaan takaisin ja 11 kuukautta niin joutuu osan takaisin maksamaan.

Digi kortin maksaa kyllä työnantaja jos sitä kuski tarvii.

Meillä on työnantaja kyllä maksanut kaikille kurssit.
Toihan vaan riippuu siitä haluaako pitää kuskit.

Siis vaan puolet noista ammattipätevyys koulutuksista? Aina oppii uutta.

Tojo4wd
28.01.2013, 22:02
Siis vaan puolet noista ammattipätevyys koulutuksista? Aina oppii uutta.

Niin minä ton tuolta tessistä ymmärsin mutta taitaa moni työnantaja maksaa kokonaan jos haluaa kuskit pitää ajossa.

pahvi_
28.01.2013, 22:46
Niin minä ton tuolta tessistä ymmärsin mutta taitaa moni työnantaja maksaa kokonaan jos haluaa kuskit pitää ajossa.

Niinhän se voi olla..kyllähän tuo johtaja lupas nuo päivät kustantaa. Ikävähän se on vaihtaa kuskia tollasen takia. Vaan perkeleen kallista lystiä tuo pakollinen aihe. Parisattaa per lärvi..

Tojo4wd
28.01.2013, 23:35
Meillä työnantaja järjestänyt kouluttajan kanssa oman kurssin omille kuskeille räätälöitynä talolle sopivaksi niin tulee varmaan halvemmaksi kuin joku yleinen kurssi jollain kouluttajalla joka ottaa hinnan jokaiselta osallistujalta erikseen.

Ja pakollinenhan tohon on vaan ennakoivanajon kurssi muut neljä voi vaikka käydä saman kurssin neljäkertaa.

Nikuzai
28.01.2013, 23:51
Jaa, että sama kurssi neljä kertaa :rolleyes: Paljonkohanlahjusta tarviisi maksaa kouluttajalle, et kirjottaisi viisi ennakoivan todistusta per jermu :D

Tojo4wd
28.01.2013, 23:58
Ei kun yksi ennakoiva ja loput jotain muuta vaikka samaa

-MaTTi-
29.01.2013, 00:57
Ei tuossa taida nykyäänkään olla mitään järkeä ajaa tuota C1E korttia? Maksaa saman verran kun iso E. Hieman vituttaa kun muinoin ajoi C-kortin niin samalla ei saanut ajaa C1E korttia. Sen jälkeen tulikin voimaan tuo täysin typerä kuorma-autokorttilaki ja C1E kortin hinta pompsahti 150€ -> yli 2000€.

Sanoppa muuta, hitto ku sitä on niin saamaton eikä tajunnu hommata C1E:tä sillon kun sen vielä kohtuudella pari-kolme vuotta sitten sai. En tiijä tarviisko sitä koskaan missään, mutta olishan se kiva varalta olla. No saishan sen vielä nytkin halvemmalla (törkeen hintasellla jos vanhaa hintaa miettii) jos olis jatkuvaa ajoa työn puolesta:

C1E-kortti ajokokemuksen perusteella

Pienemmillä opetusmäärillä selviää kun on tutkintoa edeltävän viiden vuoden aikana ajanut liikenteessä päätoimisesti C-luokan ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000 kg, yhtäjaksoisesti vähintään kolme kuukautta.
Ajokokemus hyväksytetään tutkinnon vastaanottajalla. Trafin sivuilta löytyy tätä varten lomake 404. Ensin kannattaa hyväksyttää ajokokemus ja vasta sen jälkeen tehdä ajokorttilupahakemus poliisilaitoksella.
Opetuksen kokonaismäärä: 3 teoriatuntia ja 3 ajotuntia(a 50 min).
Sinun täytyy olla vähintään 21-vuotias.
Hinta: n. 600 e + viranomaiskulut (n. 200 €?)
(Huom! tämä mahdollisuus on voimassa 10.9.2014 saakka.)

Onneks ton B:n pikku-een sai kun laitto vaan raksin ruutuun B-korttia anoessa, maksokohan se muutaman kymmenen markkaa...? Mutta ei kai toi C1E sentään yli 2000 € ole, esim. täällä 1399€ kaikkine kuluineen: http://www.easydriver.fi/fi/forssa/forssa_kurssithinnasto/#c1e

Samsonite
29.01.2013, 06:44
Pienemmillä opetusmäärillä selviää kun on tutkintoa edeltävän viiden vuoden aikana ajanut liikenteessä päätoimisesti C-luokan ajoneuvoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000 kg, yhtäjaksoisesti vähintään kolme kuukautta.

Sinun täytyy olla vähintään 21-vuotias.



Eli hyväksytään pykälien mukaan jos on 16-vuotiaasta asti ajanut kuorma-autoa ? :p

Kyllä se yli 200 markkaa mahto maksaa pikku-e sillon ku jakoivat, muutamalla kympillä ei uutta ajoläpyskää ole saanut kuin ehkä 60-luvulla. :D

Nerd-O
29.01.2013, 08:41
Sanoppa muuta, hitto ku sitä on niin saamaton eikä tajunnu hommata C1E:tä sillon kun sen vielä kohtuudella pari-kolme vuotta sitten sai. En tiijä tarviisko sitä koskaan missään, mutta olishan se kiva varalta olla.

Onneks ton B:n pikku-een sai kun laitto vaan raksin ruutuun B-korttia anoessa, maksokohan se muutaman kymmenen markkaa...? Mutta ei kai toi C1E sentään yli 2000 € ole, esim. täällä 1399€ kaikkine kuluineen: http://www.easydriver.fi/fi/forssa/forssa_kurssithinnasto/#c1e Silloin kun ajoin jälkikäteen tuon C-kortin niin laitoin raksin ruutuun että C1E samalla kertaa. Sen piti onnistua. Mutta kesken kurssin sanottiinkin että ei onnistu kun kortti pitää olla vuoden ennen C1E koetta. PRKL!! Kokeen piti olla kuulemma samanlainen kuin e kortilla. Sellaisenkin kävin suorittamassa. Sitä ennen tuli vuosia vedettyä trailereita sun muita ilman tuota korttia. Kukaan sitä koskaan kysellyt. Eikä kyllä ole kysellyt edes sen jälkeen kun tuo kortti on ollut. Mut oli kyllä melkoista rahastusta se kortin hankkiminen. Ensin käyt siellä täysin turhassa kirjallisissa. Sieltä sitten ajokoe missä muistaakseni piti pystyä peruuttamaan kärry ruutuun. Tuon kun osasi niin piti ajaa pieni lenkki kylillä. 150€ kiitos..

Ja tosiaan tuon c1e kortin olisin halunnut juuri siksi että jos sitä joskus ehkä kevyt kuormurin ostaisi ja vetäisi traileria sillä. Tosin minähän ostin kyllä sellaisen silloin kun hankin c-kortin ja vedin sillä kyllä traileria..

Loppupeleissä tuo koko ajokortin hankkiminen on melko turhaa. Jos kortti maksaa vaikka tuon 2500€. Olet tuollainen ressukka mikä ei käy missään töissä ja ei omista mitään. Saat jotenkin hankittua muutaman satasen auton millä ajelet. Mitkä ovat seuraamukset kun jäät kortitta ajosta kiinni? Saat hieman sakkoja. Ressukkana sakkoja ei tarvi maksaa. Joten... Ei ole kyllä mitään järkeä koko korttia ajaa kun kortitta ajosta ei ole mitään seuraamusta :D Voit ehkä jossain vaiheessa menettää sen sun muutaman satasen auton, mutta äkkiä sellaisen uuden hankkii.

wikke
29.01.2013, 11:37
Kyllä se yli 200 markkaa mahto maksaa pikku-e sillon ku jakoivat, muutamalla kympillä ei uutta ajoläpyskää ole saanut kuin ehkä 60-luvulla. :D

Taisi olla 240 hugee...

-MaTTi-
29.01.2013, 19:44
Kyllä se yli 200 markkaa mahto maksaa pikku-e sillon ku jakoivat, muutamalla kympillä ei uutta ajoläpyskää ole saanut kuin ehkä 60-luvulla. :DNo mut ekaa korttia ku olin hakemassa siinä samalla, kerralla T-kortista BE:ksi. Eipä jaksa muistaa, siitä jo 18 vuotta aikaa.

toyovoima
04.02.2013, 15:29
Elikkä, mulla on 18.11 -11 myönnetty BE-kortti, ja PV tarjoaa mulle C ja C1E-kortin, jotka tulee siviilikorttiin varmaankin heinäkuussa 2013. Koskeeko nämä muo:

2) C1E, johon kuuluvat:


a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;


b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;



Kun tuolta alhaalta löyty tollanen:

Mitä 4 §:n 1 momentin 6 kohdassa ja 2 momentin 2 kohdan b alakohdassa säädetään, ei sovelleta BE-luokan ajokorttiin perustuvan ajo-oikeuden haltijaan, jos ajo-oikeus on saatu ennen 102 §:n 1 momentissa mainittua voimaantulopäivää. (28.12.2012/1081) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajokorttilaki#a28.12.2012-1081)


Lähde tämä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386?search[type]=pika&search[pika]=ajokorttilaki

hunter x
05.02.2013, 09:01
sellanenkin juttu tuli ajokorttiuudistukseen jotta mulle tuli trafilta lappu jossa kerrottiin että pitää mennä näöntarkastukseen kun 45vee täyttää. ja tuli synsamilta ja instrumentariumilta etu-kupongit näöntarkastukseen. menin sitte optikolle ja löin etukupongin optikon kouraan. se sitte kertoi että viikko sitte laki muuttui... eip tartte enää käydä näöntarkastuksessa kun vasta 70vee.. WHAAAT?????:confused: tossa kohtaa kyllä mentiin metsään mun ja optikon mielestä. tarkistettiin ny sit kuiteskin näkö ja optikko oli oikein mukava ja nätti.. ja sanoi että menee vielä kyllä suoraan konstaapeleilta tarkistaan asian.:o

pastirolli
19.08.2013, 19:35
No niin herrat ja rouvat.

Nyt on meikäläinen saanut päähänsä että hommaan CE-kortin. Alkaa tehdastyöt tympimään ja kiinnostaisi muunlaiset työt. Ehkä ei mitään pitkää matkaa mutta esimerkiksi voisin olla jumalattoman hyvä roskakuski tai talviaikaan aurakuski. Voisi olla mukava myöskin kuskailla maarakennusalalla maakuormia.

No joo. Rahasta ei kortin ajaminen ole kiinni mutta kun tässä elämäntilanteessa ei olekkaan tuota vapaa-aikaa niin paljoa että voisi lähteä istumaan kouluun ja hakea sen kautta ammattipätevyyttä. Tehtaaseen menee juuri se ainut käytettävissä oleva 8 tuntia.

Onko ainut mahdollisuus oppisopimuskoulutus?

Minkälainen operaatio on opiskella roskakuskiksi?

Arpe
19.08.2013, 20:13
Vaihtoehdot on amikseen auto ja kuljetustekniikka,varusmiespalvelukseen kuljetuspuolelle tai aikuiskoulutuskeskuksen kautta kuljetusalaa oppimaan.
Jos oon oikein ymmärtäny ni vaihtoehdot on nyt tuossa.
Ennestään jos ei ole kuorma-autokorttia,ni ammatinvaihto kuljetusalalle on nykyjään pitkä ja kivinen.

Nikuzai
19.08.2013, 20:24
Minkälainen operaatio on opiskella roskakuskiksi?


Ei siihen oikeen tarvii opiskella :rolleyes:

Melkein kaikissa autoissa on samanlaisia vipuja eri järjestyksessä
Älä katso prässiin sen toimiessa sinappi tuubin sisältö silmässä ei tunnu kivalta vielä kun samasta pussista on puristuksen paineesta lentänyt käytetty tamppooni suuhun on elämys kohdillaan :D :D :p

Ja näin olet roskakuski

Ainiin muista nostaa roskiksen nostin ylös ajaessa, ettei maahan kolahtele.

pastirolli
19.08.2013, 20:57
Vaihtoehdot on amikseen auto ja kuljetustekniikka,varusmiespalvelukseen kuljetuspuolelle tai aikuiskoulutuskeskuksen kautta kuljetusalaa oppimaan.
Jos oon oikein ymmärtäny ni vaihtoehdot on nyt tuossa.
Ennestään jos ei ole kuorma-autokorttia,ni ammatinvaihto kuljetusalalle on nykyjään pitkä ja kivinen.

Ikää on sen verran ettei ammattikouluun enää kehtaa mennä eikä armeijaan pääse vaikka kuinka yrittäisi joten ainoat vaihtoehdot olisivat aikuiskoulutus tai oppisopimus.

Korttia ei ole mutta menen ajamaan puuttuvat kirjaimet. Naapuripitäjän autokoulun hinnastin mukaan C olisi 1350€ ja E 3400€. Lupasivat pienen alennuksen kun suoritan molemmat samassa paikassa. Tuohon tulee vielä kaikki viranomaiskulut yms.

Sitten tarttisi vain ammattipätevyyden että pääsisi talvella aamuyöllä auraamaan sivyteitä... :rolleyes:

ravm
19.08.2013, 20:59
No niin herrat ja rouvat.

Nyt on meikäläinen saanut päähänsä että hommaan CE-kortin. Alkaa tehdastyöt tympimään ja kiinnostaisi muunlaiset työt. Ehkä ei mitään pitkää matkaa mutta esimerkiksi voisin olla jumalattoman hyvä roskakuski tai talviaikaan aurakuski. Voisi olla mukava myöskin kuskailla maarakennusalalla maakuormia.

No joo. Rahasta ei kortin ajaminen ole kiinni mutta kun tässä elämäntilanteessa ei olekkaan tuota vapaa-aikaa niin paljoa että voisi lähteä istumaan kouluun ja hakea sen kautta ammattipätevyyttä. Tehtaaseen menee juuri se ainut käytettävissä oleva 8 tuntia.

Onko ainut mahdollisuus oppisopimuskoulutus?

Minkälainen operaatio on opiskella roskakuskiksi?

jos on käytettävissä em 8 tuntia,unohda...

pastirolli
19.08.2013, 21:13
Minähän en unohda. Otanb vaikka loparit jos vain työllistyminen koulutuksen jälkeen on täysin varma. :)

Bj Andy
20.08.2013, 04:37
Mikä on niin paska tehdas duuuni että kannattaa edes haaveilla menevänsä naimisiin kenties samaa sukupuolta olevan työnantajansa kanssa???

Eli alan duunit on kyllä meitsin mielestä ihan mukavia mutta hyvät työnantajat tahtovat olla aika harvassa.

E: Jos kerran tuohon pitää pistää kiloeuroja rahaa ja alalle on hinkua niin oisko harkinnan arvoinen juttu hoitaa kaikki aakkoset kondikseen? Vaikka iltaopiskeluna tms.

mozlac
20.08.2013, 05:20
Ikää on sen verran ettei ammattikouluun enää kehtaa mennä eikä armeijaan pääse vaikka kuinka yrittäisi joten ainoat vaihtoehdot olisivat aikuiskoulutus tai oppisopimus.

Korttia ei ole mutta menen ajamaan puuttuvat kirjaimet. Naapuripitäjän autokoulun hinnastin mukaan C olisi 1350€ ja E 3400€. Lupasivat pienen alennuksen kun suoritan molemmat samassa paikassa. Tuohon tulee vielä kaikki viranomaiskulut yms.

Sitten tarttisi vain ammattipätevyyden että pääsisi talvella aamuyöllä auraamaan sivyteitä... :rolleyes:


Kuljetusala on iha ok, mutta en ikinä enää itse lähde auraushommiin kun saa olla lähtövalmiudessa talvisaikaan KOKO AJAN eli ei vapaa-aikaa tai muita omia suunnitelmia kun jos sitä lunta vain sattuu sieltä taivaalta tippumaan niin pitää lähtee tosin mikäli tulee tarpeeks. Soraa kesäikaan ajettiin ja kasettihommat oli ihan mukavia kun työaika oli raksatyömaiden mukaan ja muutkin sora-alan hommat oli ihan jees mut auraus... Ei enää ikinä toki jonkun on nekin hoidettava itsestä ei vaan oo enää siihen, yksi talvi riitti päivystyspuhelin miltein kokoajan taskussa... Mut olipahan miulla sentään silloin sisu alla

sjeeppi
20.08.2013, 09:17
Silloin kun tuli tämä pikku E voimaan ja minulla oli ABC kortti, niin valokuva oli ainoa kustannus uutta korttia hankittaessa, en nyt muista kuinka kauan tämä ns, siirtymäaika oli voimassa. Muistaakseni alle kuusi kuukautta, jonka jälkeen se tuli maksulliseksi.

pahvi_
20.08.2013, 09:50
Minähän en unohda. Otanb vaikka loparit jos vain työllistyminen koulutuksen jälkeen on täysin varma. :)
Kysyitkö paljon se maksaa tuo kortti ammattipätevyyden kanssa? Vai onko se samassa?
Sit toi aika, joudut ottamaan vähän lisää irti päivästä, harvoin kasituntinen päivä riittää. Luulisin ainaki, vaikken ookkaan roskakuski.
Nii ja sitten, eikö riittäs c kortti noihin hommiin? :)

Arpe
20.08.2013, 11:41
Kuljetusala on iha ok, mutta en ikinä enää itse lähde auraushommiin kun saa olla lähtövalmiudessa talvisaikaan KOKO AJAN eli ei vapaa-aikaa tai muita omia suunnitelmia kun jos sitä lunta vain sattuu sieltä taivaalta tippumaan niin pitää lähtee tosin mikäli tulee tarpeeks, mut auraus... Ei enää ikinä toki jonkun on nekin hoidettava itsestä ei vaan oo enää siihen, yksi talvi riitti päivystyspuhelin miltein kokoajan taskussa... Mut olipahan miulla sentään silloin sisu alla

Jokseenkin noin,mut 9 talven kokemuksella ja joka ainoasta pyrystä ja liukkaasta yms. paskakelistä.
Mut ei se niin kurjaa hommaa ole. Aura-auto on aina ensimmäinen joka saa ajaa just auratulla tiellä,oli sit mimmonen myräkkä tahansa.
Hiekotusauto taas viimeinen joka joutuu ajamaan peilijäätiköllä.
Ei noita tienhoitohommia varsinaisesti ikävä ole ollu,mut koskaan ei pidä sanoa ei koskaan..

pastirolli
20.08.2013, 15:33
Nykyisessä työssä teen trukkilavoja. Tai siis robotit tekevät niitä. Minä vain ohjelmoin ne ja loppun työajan kuuntelen radiota. Pidemmän päälle tekisi mieli tehdä jotain hyödyllistä.

Vaimon kanssa tuumailtiin että tuo oppisopimus voisi olla toimiva ratkaisu. Tässä on kuitenkin pari tenavaakin ruokittavana joten ei ihan muutenvain viitsi lopareita ottaa.

SERMAX
20.08.2013, 16:06
Nykyisessä työssä teen trukkilavoja. Tai siis robotit tekevät niitä. Minä vain ohjelmoin ne ja loppun työajan kuuntelen radiota. Pidemmän päälle tekisi mieli tehdä jotain hyödyllistä.

Vaimon kanssa tuumailtiin että tuo oppisopimus voisi olla toimiva ratkaisu. Tässä on kuitenkin pari tenavaakin ruokittavana joten ei ihan muutenvain viitsi lopareita ottaa.

Noo perskules kuka ne trukkilava ropotit sitte ohojelmoittee, Kortillisia ja työkokemuksella olevia jannuja on sen verta monta työttömänä suomen maassa että on sulla siinä haastetta nollilta samalle viivalle...tsemiä....

pastirolli
20.08.2013, 17:24
Noo perskules kuka ne trukkilava ropotit sitte ohojelmoittee, Kortillisia ja työkokemuksella olevia jannuja on sen verta monta työttömänä suomen maassa että on sulla siinä haastetta nollilta samalle viivalle...tsemiä....

Työttömiä on suomi täynnä. :D

Jos haluan aurakuskiksi ja roskakuskiksi kun tuntuvat olevan niitä huonosti arvostettuja työtehtäviä. Puhuvat vielä että kohta on CE-kortillisista jumalaton pula. :)

pahvi_
20.08.2013, 17:26
Työttömiä on suomi täynnä. :D

Jos haluan aurakuskiksi ja roskakuskiksi kun tuntuvat olevan niitä huonosti arvostettuja työtehtäviä. Puhuvat vielä että kohta on CE-kortillisista jumalaton pula. :)
Mut onneks on itä-euroopan sankarit jotka ajaa halvalla.ja itänaapurit.

Swoop
20.08.2013, 19:07
Samat pätevyydet nekin tarvii. Niinkuin myös kesäloma tuuraajat.. voipi olla niistäkin jossain kohtaa pientä pulaa.:rolleyes:

Tojo4wd
20.08.2013, 19:53
Ja toi iso e tartee ekaksi sen ceen ja sitten kolmekuukautta yhtäjaksoisesti yli 16 tonnisella töitä että saa sen ison een pelkästään muutamalla tunnilla ja innssillä.

Ja tää eka vaihtoehto on voimassa muistaakseni vielä vähänaikaa vuoden tai jotain.

Tai sitten puoleksivuodeksi kurssille johonkin aikuiskoulutukseen niin saa kortin ja pätevyyden.

Ooppeli
20.08.2013, 20:01
Johan se kohta uhkaa kuskipula kun ei ole halukkaita kortin ajajia sen koulutuksen/hinnan takia.

Ja vuoden päästä valmistuu monen monta vanhaa kuskia epäpäteväksi kuljettajaksi kuorma-auton/rekan hyttiin.

Oma ehdotus ois tuohon CE kortin ajamiseen sellainen että tavallaan oppisopimuksella saisi kortin. Vähintään vuosi firmassa rekkaa ajamassa. Vuoden kuluttua ilman suurempia rikkeitä saisi CEkortin taskuun.

Karsisi niitä muuten vaan CE kortin hankkiavia pois.

Ne ketkä todella haluu CEkortin niin saisi sen sit työn ohessa.
Eikä maksaisi maltaita eikä pitkiä kursseja.

Tämmöinen ajatus miulla. :)

pahvi_
20.08.2013, 20:07
Samat pätevyydet nekin tarvii. Niinkuin myös kesäloma tuuraajat.. voipi olla niistäkin jossain kohtaa pientä pulaa.:rolleyes:
Paitsi kun auto ei oo Suomen kilvissä

vmt
20.08.2013, 20:35
...
Karsisi niitä muuten vaan CE kortin hankkiavia pois.
...
Pakko kysyä, että miksi ne pitää karsia pois? Eikö CE-korttia saisi olla kuin niillä, jotka yhdistelmää ajaa työkseen?

pastirolli
20.08.2013, 20:36
Karsisi niitä muuten vaan CE kortin hankkiavia pois.



Meinaatko että joku ihan huvikseen maksaa 5000€ kortista? :D

Ooppeli
20.08.2013, 21:25
Pakko kysyä, että miksi ne pitää karsia pois? Eikö CE-korttia saisi olla kuin niillä, jotka yhdistelmää ajaa työkseen?

Tarkoitan että kun ennen CE kortin sai käymällä kirjalliset ja inssin.
tarvittavat ajomäärät pystyi kirjoittamaan melkein kuka vaan.

Moni varmaan ajoi kortin vaikkei koskaan tarvitsisi. Tai sit satunnaisesti tarvitsee.
Vähäisellä kokemuksella suuremmat riskit sattua jotain.

Jappi
21.08.2013, 02:23
Vähäisellä kokemuksella suuremmat riskit sattua jotain.

En halua mitenkään provota, mutta ihan pari liikaa amispoikaa nähnyt asenteella vakkari päälle ja jalat pulpetille känny korvalla... Paljonko se poikkeaa siitä että työkokemuksesta kirjoitetaan todistus?

Ei sekään keltä vaan onnistunut, itsellä oli todistus 9kk ajoista höystettynä ihan kohtuullisen vankalla nipulla kiekkoja ja silti olivat yrittäjältä kyselleet tarkennuksia perästä päin... Jäi muuten se tarpeeton kortti ajamatta kun loppui hommat auton ratissa...

Bj Andy
21.08.2013, 06:33
Tarkoitan että kun ennen CE kortin sai käymällä kirjalliset ja inssin.
tarvittavat ajomäärät pystyi kirjoittamaan melkein kuka vaan.

Moni varmaan ajoi kortin vaikkei koskaan tarvitsisi. Tai sit satunnaisesti tarvitsee.
Vähäisellä kokemuksella suuremmat riskit sattua jotain.

Ja kokemus kartuu millä?

Kokemusta tärkeempi juttu on asenne ja luonne. Kollo on kollo vielä 60 ppisenäkin.

Se että homma menee hankalaksi on helvetin huono juttu kun nuo rekkahommat on juuri semmosta hyvää perustyötä mikä sopii kaikenlaisille maatiaispoijille ja tytöille kenelle ei lukio tai amiskaan välttämättä oikein maistunu. Ja jos kippailee soraa tai tyhjentelee roskiksia niin se sen pakkoruåttin päähänjäämiselläkään ei ole merkitystä.

Jos nämäkin hommat annetaan luisua itämaan moni osaajille niin vituiksi menee taas kerran.

pahvi_
21.08.2013, 06:44
Vaikkei miula kärry roikukkaan perässä niin väittäsin et ei ihan kaikille sovi. Pitää sisällään aika paljon muutakin ku ratin pyöritystä..tai no, riippuu millaista ajoa

Nerd-O
21.08.2013, 08:38
Jostain lehdestä luin että autokoulut alkaa lopettamaan C-kortin opetuksia kun kukaan ei tahdo ottaa sitä enää. Muistelisin että ennen meni joku 20 000 C-korttia vuodessa. Nyt menee alle 1000. Sitten ihmetellään 5v kuluttua kun ei ole kuskeja. Itse ajoin juuri tuon lakimuutoksen takia C-kortin ennen kuin uusi laki tuli voimaan. Mutta tuon typerän lakimuutoksen takia en sitten saanut c1e korttia itselleni. Enkä varmasti maksa sitä n.2000€ siitä että saan jonkun c1e kortin itselleni kun kuormurilla ei nyt ihan niin hirveesti tule vedettyä traileria. Pitää jossain virossa tms. käydä hakemassa maksua vastaan todistus että olen käynyt nuo kurssit ja sitä kautta saisi tuon haluamani c1e kortin. Kovin järeetä yhdistelmää kun tuolla kortilla ei ajeta. Sehän on tarkoitettu vaan siihen että kevyt kuormurilla saat vetää traileria perässä. Ei käytännössä eroa mitenkään pikku e kortista.

Tuo koulutus ennen lakimuutosta oli muuten melko turhan päiväistä. Kortista olisi silloin jo saanut puolet halvempaa kun ottaa sieltä puolet teoriatunneista pois. Ihmettelin nimittäin jo silloin tälle autokoulun opettajalle että miten helvetti c-kortin hankkimiseen liittyy joku asiakaspalvelu mitä ne teoriatunnit käsitteli puolet ajasta. Jos olisin halunnut olla rekkamies niin varmaan sille on jotain omia kursseja ja tutkintoja. Siellä voi käsitellä asiakaspalvelua. Mutta tuohon kuorma-auton ajamiseen asiakaspalvelu ei liity millään tavalla. Sinne kukaan mitään makkaraa tule ohjaamosta ostamaan. Voisi vähempää kiinnostaa miten otan rekan kontista paketin, miten etsin paketin vastaanottajan rahtikeskuksesta ja miten pitää käyttäytyä kun annan pakettia sille. Nuo pitäs olla melko itsestään selvyyksiä.

BJ-40/76
21.08.2013, 10:54
Siis kuskeja alkaa tulla Liettuasta tms. maasta, kun EU:ssa on vapaa työvaoiman liikkuvuus.

Suomen täytyy hyväksyä heidän ammattitaito, siis kun vaaditaan nuo pätevyyspäivät, niin se on liettualaisille tms. vaan sitäkautta ongelma, että pitää olla pois suomesta nuo päivät.... siis ei periaatteessa voi opiskella k.o päiviä kotona, ja ajaa suomessa yhtä aikaa:confused:

-> siis kun vaan tietävät, millainen diplomi pitää olla, ja millä leimoilla, niin niitä alkaa sitten löytyä....

p.s Vaaditaanko mitä pätevyyttä, jos perustaisi "RekkaPekka-henkilövuokrauksen" Jokaiselle kuskille vaan älykänny, ja siihen google kääntäjä? Alkaisi nuo umpeen kasvavat liikenneympyrät avartumaan....
(oli tarkoitettu vitsiksi, mutta saattaa olla tuskasta totta:eek:)

Itsekkin ajoin C:n ABe:n päälle taannoin, kaiken varalta, pitäsköhän alkaa hamuamaan noita pätevyyspäiviä?

Onko kellään tietoa, miten käy noille vanhoille korteille: jos haluaa parin vuoden päästä lähteä ajamaan ammatikseen, niin riittääkö, että käy sitten 5 päivää pätevöitymässä?

Bj Andy
21.08.2013, 12:17
Ei riitä 10.9.2014 mennessä pitää rekkapekkojen käydä ne päivät lusimassa. Sen jälkeen menee amisviiksi osaston kautta.

Ja maantienässien eli onnikkakuskien on käytävä 10.9.2013 mennessä.

Jos ny kuitennii käy niin että ikkunapaku pätevyydet kerkee mennä umpeen niinkuin meitsillä, niin senkun käy
ne päivät ennen tuota 2014 päivää ja taas saa kuskata muitakin kuin omaa ruokakuntaa...

E. Tämän kertoi tänä aamuna ah aina niin ihanan heleä ääninen Frau Pöllänen...

Tojo4wd
21.08.2013, 19:39
Ei riitä 10.9.2014 mennessä pitää rekkapekkojen käydä ne päivät lusimassa. Sen jälkeen menee amisviiksi osaston kautta.

Ja maantienässien eli onnikkakuskien on käytävä 10.9.2013 mennessä.

Jos ny kuitennii käy niin että ikkunapaku pätevyydet kerkee mennä umpeen niinkuin meitsillä, niin senkun käy
ne päivät ennen tuota 2014 päivää ja taas saa kuskata muitakin kuin omaa ruokakuntaa...

E. Tämän kertoi tänä aamuna ah aina niin ihanan heleä ääninen Frau Pöllänen...

Yhellä kurssilla kyllä sanottiin että voi ne pätevyyspäivät käydä myöhemminkin niin saa ammattipätevyyden voimaan
Tämä toistaiseksi voimassa mutta ei tiedä koska joku keksii muuttaa taas käytäntöö.

jubet
21.08.2013, 22:22
Ei mene "umpeen 2014". Siihen asti on pätevyys olemassa. Sen jälkeen jos työksi ajaa niin käy 5 päivää ja on pätevyys. Esim. 2020 käyt ne 5 päivää niin saat lähteä töihin.

Jappi
22.08.2013, 01:33
p.s Vaaditaanko mitä pätevyyttä, jos perustaisi "RekkaPekka-henkilövuokrauksen" Jokaiselle kuskille vaan älykänny, ja siihen google kääntäjä? Alkaisi nuo umpeen kasvavat liikenneympyrät avartumaan....
(oli tarkoitettu vitsiksi, mutta saattaa olla tuskasta totta:eek:)


Ei tarvitse mitään muuta kuin yrityksen jonka toimiala on henkilöstövuokraus. Melkein vitsi muttei kovin huvittava...

pastirolli
26.08.2013, 15:44
Nyt on sitten ilmottauduttu autokouluun C ja CE-tunneille. :p

BJ-40/76
26.08.2013, 17:38
Nyt on sitten ilmottauduttu autokouluun C ja CE-tunneille. :p

Onnea opin tielle!

p.s Miten meinaat saada ammattipätevyyden? vai meinaatko ajella vain muita ajoja?

p.s.s harkitse vielä pari kertaa, enen kuin sanot itsesi irti.

sjeeppi
26.08.2013, 18:21
Totuushan on se, että ajan mitä vaan, en tartte siihen erikseen korttia, katotaan sitten kun kohilleen sattuu.
Mutta se että joutuisi ratsiaan on hyvin epätodennäköistä, no eihän minulla ole edes sellaista peliä jota en saisi kuljettaa....

Arpe
26.08.2013, 18:33
Nyt on sitten ilmottauduttu autokouluun C ja CE-tunneille. :p

Muute siinä lumen aurailussa ei taida tarvita "ammattipätevyyttä" ku ei kuljeteta mitään korvausta vastaan. Jos oon taas ymmätäny lähellekkään oikein.

0ltzi
26.08.2013, 18:35
jumankauta et säikähdin motarilla ku sora auton kuski oliki musta :eek: seku alkaa ajelee viidakon säännöillä ni rumaa jälkeä.

pahvi_
26.08.2013, 19:49
Muute siinä lumen aurailussa ei taida tarvita "ammattipätevyyttä" ku ei kuljeteta mitään korvausta vastaan. Jos oon taas ymmätäny lähellekkään oikein.
jos ajat ilmasiks ei tuottavassa ajossa et tarvii ammattipätevyyttä. Muutoin aina.

pahvi_
26.08.2013, 19:53
Onnea opin tielle!

p.s Miten meinaat saada ammattipätevyyden? vai meinaatko ajella vain muita ajoja?

p.s.s harkitse vielä pari kertaa, enen kuin sanot itsesi irti.
eikös se tuu siinä samalla? tunteja lisätty siihen kouluun..

Arpe
26.08.2013, 20:05
eikös se tuu siinä samalla? tunteja lisätty siihen kouluun..

Näyttäis onnistuvan autokoulussa 140 tuntia 4 opintoviikkoa ja 3500 euroa ni pätevyys on hankittu.

Nikuzai
26.08.2013, 23:03
Itekseni ajatellut, että pitää kysellä miten ruotsissa on noi kortti hommat niillä kun ei tietääkseni ole mitään 3 vuotta ja anna rahaa niin olet pätevä ajamaan vittuiluja.

karisa
27.08.2013, 06:42
Tuo korttijuttu on EU määräys. Juuri kurssilla ja siellä sanottiin että käytänössä tulee olemaan niin että huoltoauto ja siitä isommat tarvii pätevyyden jos siellä on kyydissä vaikkapa naapurin kumisaappaat. Tuo juttu on puhdasta rahastusta kyllä.

ajelija
31.08.2013, 06:00
Eli voisko joku vielä rautalangasta vääntää mulle :D? Olen ajanut 2002 ABC kortin. Ja joskus vielä kiekkojen pyörittely aikaan jakelu hommaa tehnyt kuorma-autolla. Mutta mikäs minun tilanne on nyt jos ammatkseni taas haluaisin kuorkkia ajella? Vai olisiko järkevää hankkia lisää kirjaimia korttiin?:confused:

pahvi_
31.08.2013, 07:27
Jos haluut ensi kesän jälkeen ajaa silleen et sie tai joku muu tienaa, täytyy olla suoritettuna toi ammattipätevyys jatkokoulutus eli trafin hyväksymät viis koulutuspäivää.
Yks niistä on pakollinen taloudellinen ja ennakoiva ajo. Loput voi valita ite, esim SPR ea1, tieturva, työturva yms..
Nuo viis päivää eli 40h ku on käyty nii oot valmis ajaa ens kesästä eteenpäin aina vuoteen 2019 asti.

turakki
03.09.2013, 18:38
Nyt on pätevyyskortti taskussa. Kohta pääsee aloittamaan seuraavaa kierrosta... Onneksi työnantaja maksaa.

pahvi_
04.09.2013, 14:47
Nyt on pätevyyskortti taskussa. Kohta pääsee aloittamaan seuraavaa kierrosta... Onneksi työnantaja maksaa.
Sehän kannattas hommata vasta ens kesänä nii olis pidempään voimassa..?

turakki
04.09.2013, 16:04
Sehän kannattas hommata vasta ens kesänä nii olis pidempään voimassa..?

Jeps, jos ei tarvi yli ysipaikkaista ajella. Itselläkin todennäköisyys noihin D1 ajoihin on aika pieni, mutta kun valokuvan hinnalla tuon sai...

pahvi_
04.09.2013, 16:09
Nii just nuo tuohan olikin nyt vuotta aikasemmin tosiaan, eikä oo ollu kalliskaan :D

pastirolli
05.09.2013, 20:49
Kuulemma n.20% suomen kuskeista on suorittanut ammattipätevyyden. Vuosi aikaa. Tuleeko suomea puhuvista kuskeista pula?




ps. ensimmäinen tunti c-teoriaa käytynä. :p

pahvi_
05.09.2013, 21:00
no jaa..miks sitä pitäs suorittaa etukäteen? menee aiemmin vanhaksi jos aiemmin hankkii sen. ja mie kuin esim oon käyny sen pakollisen aiheen nii riittää nyt neljä päivän liibalaaba kurssia ja tadaa, ammattipätevyys jatkokoulutus suoritettu.
Eli ei pie hättäillä vaikka ne siellä autokoulussa niin sannookin, trafi tienais enemmän jos kaikki kävis nyt paniikissa sen :)
tuleekos tohon korttiin nyt paljonkin tunteja nykyään?

Racingrabbit
06.09.2013, 07:08
Minä siirryin elättämään itseni keväällä toiminimellä ja olen käynyt oman toiminimen kustannuksella direktiivipäivät.Seuraavaksi autokouluun korottamaan korttia D1->D.
Koko lysti maksaa reilut kaksi tonnia,mutta pidän sitä silti hyvänä sijoituksena tulevia hommia ajatellen.
Nyt syksyllä tulee huutava pula ammattipätevistä linja-auton kuljettajista ja ajattelin iskeä röyhkeästi siihen saumaan :D
Ja vuoden päästä sama homma kuorma-auto ja rekkapuolelle.

Lord of flies
06.09.2013, 10:31
Itellä on just menossa toiminimen perustainen kans.
Meinasin ängetä rekisteröinti vaiheessa sivutoimialaksi myös kuskin hommat. Pitää vain käydä ennen ens syyskuuta ne dirripäivät.

Saas nähä tuleeko kuinka paha pula kuskeista kun tulevat pakollisiksi

Issu
12.09.2013, 13:08
No mistäs nyt tuulee http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288598483681.html

pastirolli
05.10.2013, 08:40
Se olisi C-teoriat käytynä ja ajotunteja on muutama takana. Valmistautuminen kirjallisiin alkaa... :)

454SS
11.02.2014, 21:25
Mites tää nyt menee jos on henkilöautoksi rekisteröity 3500kg kokonaismassallinen auto, jossa on vetopainoa jarrulliselle kärrille 2200kg. Kappaletavarakärry jonka kokonaismassa on 2700kg. Saako tuota kiskoa minkäänlaisen kortin omaava henkilö? Onko mitään ideaa päivittää B-kortti BE-kortiksi, eli onko sanktiot kiinni jäädessä yhtä kovat kummalla tahansa kortilla vedettäessä?

Timo_L
11.02.2014, 21:46
Ainakin kun itselle kävin ajamassa BE:n, niin otteissa merkittyjen massojen kanssa pelattiin. Eli jos kärryn kokonaismassa on tuon 2700kg ja autolla saa vetää otteen mukaan max.2200kg kärryä, niin et saa kiskoa tuota 2700kg kärryä edes tyhjänä vaikka olisi mikä kortti. Se, kuinka herkästi poliisi puuttuu asiaan on kokonaan toinen juttu. Mutta riittää kun vaikka puhallusratsiassa napsahtaa tarkka poliisi kohdalle niin sakko tulee kouraan ja kärry jaa siihen.

B- kortti ei riittäisi vaikka kärryn kokonaismassan tiputtaisi konttorilla 2200kg:aan, koska yhdistelmän kokonaismassa ylittää sekä 3500kg (kärryn kokonaismassa ylittää 750kg), että 4250kg (3500kg kokonaismassainen vetoauto + 750kg kärry), tai 4250 kg kärryn ollessa yli 750kg (ns. B96 kortti, jossa yhdistelmä katsatettu "yksiköksi").

Eli laillisesti tuon vetämiseen tarvitsisi tiputtaa kärryn kokonaismassa kärryn otteelle 2200kg:aan, ja vetää sitä BE- kortilla (max. 3500 + 3500 kg otteiden massojen niin salliessa).

TsKo
11.02.2014, 22:14
Mites tää nyt menee jos on henkilöautoksi rekisteröity 3500kg kokonaismassallinen auto, jossa on vetopainoa jarrulliselle kärrille 2200kg. Kappaletavarakärry jonka kokonaismassa on 2700kg. Saako tuota kiskoa minkäänlaisen kortin omaava henkilö? Onko mitään ideaa päivittää B-kortti BE-kortiksi, eli onko sanktiot kiinni jäädessä yhtä kovat kummalla tahansa kortilla vedettäessä?

Perävaunun kokonaismassa on yli 750kg ja yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ylittää 3500kg=vaatii vähintään be-ajokortin.

Tuohon autoon kytkettävän perävaunun kytkentämassa on 2200kg, eli jos tuo esimerkin kärry on ko autossa kiinni niin siihen perävaunuun ei voi lastata kantavuuskuormaa niin että sen kokonaismassa on 2700kg vaan auto rajoittaa pv kytkentämassan 2200 ja sen painoiseksi kun se on lastattu niin pitäisi olla laillinen tuon auton koukussa.

Jos vetoauton rekisteriin merkitty kokonaismassa olisi 2000kg ja siihen kytkettävän perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa 1500kg, sekä vetoauton omamassa vähintään 1500kg, ei tarvii pikkueetä. Mutta jos kärryksi vaihtaa vaikka 1700kg kokonaismassaltaan olevan niin sitten tarvii tai jos auton omamassa olisikin vaikka 1499kg ja sen kärryn kokonaismassa edelleen 1500 niin silloinkin se be- vaaditaan ja ajokortin riittävyyttä tarkasteltaessa pelataan niillä papereissa olevilla painoilla ja sillä onko kärryssä kuormaa vai ei ei ole merkitystä, tästä ollaan ilmeisesti yhtämieltä.

Mutta toi perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa ei mun käsittääkseni meinaa mitään, kunhan vain todellinen kytkentämassa ei ylitä auton suurinta sallittua perävaunupainoa.

Jappi
11.02.2014, 23:03
ajokortin riittävyyttä tarkasteltaessa pelataan niillä papereissa olevilla painoilla ja sillä onko kärryssä kuormaa vai ei ei ole merkitystä, tästä ollaan ilmeisesti yhtämieltä.

Mutta toi perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa ei mun käsittääkseni meinaa mitään, kunhan vain todellinen kytkentämassa ei ylitä auton suurinta sallittua perävaunupainoa.

Juurikin näin, eli jos kortti riittää niin punnittu perävaunumassa ei saa ylittää vetoauton otteeseen merkittyä suurinta sallittua perävaunumassaa.
Jos taas ajokortin riittävyydestä on kyse, silloin massat katsotaan rekisteriotteilta.

Ja punnitus tehdään kytkettynä autoon, joten aisapaino jää pois perävaunumassasta.

AtteL
11.02.2014, 23:17
Perävaunun kokonaismassa on yli 750kg ja yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ylittää 3500kg=vaatii vähintään be-ajokortin.

Tuohon autoon kytkettävän perävaunun kytkentämassa on 2200kg, eli jos tuo esimerkin kärry on ko autossa kiinni niin siihen perävaunuun ei voi lastata kantavuuskuormaa niin että sen kokonaismassa on 2700kg vaan auto rajoittaa pv kytkentämassan 2200 ja sen painoiseksi kun se on lastattu niin pitäisi olla laillinen tuon auton koukussa.

Jos vetoauton rekisteriin merkitty kokonaismassa olisi 2000kg ja siihen kytkettävän perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa 1500kg, sekä vetoauton omamassa vähintään 1500kg, ei tarvii pikkueetä. Mutta jos kärryksi vaihtaa vaikka 1700kg kokonaismassaltaan olevan niin sitten tarvii tai jos auton omamassa olisikin vaikka 1499kg ja sen kärryn kokonaismassa edelleen 1500 niin silloinkin se be- vaaditaan ja ajokortin riittävyyttä tarkasteltaessa pelataan niillä papereissa olevilla painoilla ja sillä onko kärryssä kuormaa vai ei ei ole merkitystä, tästä ollaan ilmeisesti yhtämieltä.

Mutta toi perävaunun rekisteriin merkitty kokonaismassa ei mun käsittääkseni meinaa mitään, kunhan vain todellinen kytkentämassa ei ylitä auton suurinta sallittua perävaunupainoa.

Vaatimus BE-luokan korttiin liittyen on osittain muuttunut. Jos perävaunun kokonaismassa ylittää auton omamassan, mutta kokonaismassojen pysyessä alle 3500kilon ei pikku eetä tarvita.
Edelleen jos M1/N1(G) vetoauton ja yli 750kg perävaunun kokonaismassat menee yli 3500kg, mutta jää alle 4250kg riittää B kortti erityisehdolla 96.

Yksinkertaista, eikö totta.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat#beluokka

Timo_L
11.02.2014, 23:18
Tuo on sitten muuttunut viime aikoina? Ainakin vielä pari- kolme vuotta sitten BE- korttia ajaessa moleen kertaan inssi painotti että aina puhutaan kytkentämassoista papereiden mukaan, ei todellisista. Näin myös mielestäni oli pykälät silloin, ja sen kuvan saa tuolta Trafin sivuilta vieläkin?

Toinen mitä nyt katsoin trafin sivuilta, niin ei enää puhuttu mitään siitä B- kortin kohdalla, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan että tarvitaan BE vaikka yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg:n. Ennenhän silloin piti olla pikku- E, nyt siis ilmeisesti ei? Muuttuihan C1E:ssäkin tuo vastaava kohta, eli nyt C1- luokan autoon saa laittaa sellaisen kärryn kuin ote kertoo (kunhan jää alle 12000kg:n), kun ennen C1E:llä ei vedettävän kärryn otteella oleva kokonaismassa saanut ylittää vetoauton omamassaa.

AtteL
11.02.2014, 23:28
Tuo on sitten muuttunut viime aikoina? Ainakin vielä pari- kolme vuotta sitten BE- korttia ajaessa moleen kertaan inssi painotti että aina puhutaan kytkentämassoista papereiden mukaan, ei todellisista. Näin myös mielestäni oli pykälät silloin, ja sen kuvan saa tuolta Trafin sivuilta vieläkin?

Toinen mitä nyt katsoin trafin sivuilta, niin ei enää puhuttu mitään siitä B- kortin kohdalla, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan että tarvitaan BE vaikka yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg:n. Ennenhän silloin piti olla pikku- E, nyt siis ilmeisesti ei? Muuttuihan C1E:ssäkin tuo vastaava kohta, eli nyt C1- luokan autoon saa laittaa sellaisen kärryn kuin ote kertoo (kunhan jää alle 12000kg:n), kun ennen C1E:llä ei vedettävän kärryn otteella oleva kokonaismassa saanut ylittää vetoauton omamassaa.

Tämä muuttui juuri tuossa reilu vuosi sitten tässä ajokorttiuudistuksessa.
C1E luokassa on edelleen voimassa se, että jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetäjän omanmassan niin silloin vaaditaan CE.
Esimerkkinä vaikkapa Dodge RAM 2500 jonka omasassa luokkaa 3100kg, ja työntöjarrullinen kärri täysillä painoilla 3500kg> vaatii oikean rekkakortin CE.

Kaikki yli 3500kg kärrit on oltava ilmajarruilla joten niitä ei laiteta kuin ns. jakelu/pulla-autojen perään missä ilmasysteemit.


E D I T ! _________HUUHAA VANHAA TIETOO!!!__________________

AtteL
11.02.2014, 23:30
Lainattu Trafin sivuilta:

"Esimerkkejä B-, B96- ja BE-luokan ajoneuvoyhdistelmistä
B-luokan ajokortti
1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 750 = 4 250 kg.

2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 kg.

B96-luokan ajokortti
B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokokeen suorittamisesta.



BE-luokan ajokortti
1. Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään
3 500 kg.

HUOM:

B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää
3 500 kg.
Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoitaa sallittuja enimmäismassoja.
Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen."


Kannattaa siis lukea kuin piru raamattua tuolta Trafin sivuilta. Lait muuttuu lähes joka vuosi ja tieto vanhenee...

pee
11.02.2014, 23:39
Auta -AtteL- nyt loppuu ymmärrys, TraFin sivuilla:

C1E-luokka, johon kuuluvat

a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg.
Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 18 vuotta.
Esimerkkejä C1E-ajokorttiluokasta

C1E-luokan ajokortti

C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jossa
1. vetoauton kokonaismassa on enintään 7 500 kg, hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg
2. vetoauton kokonaismassa on enintään 3 500 kg, hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 3 500 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg.


Miksei siis RAMilla saa C1E kortilla vieläkään vetää 3500 kg kärriä ???

Timo_L
11.02.2014, 23:49
^-

Tuosta juuri itse kirjoitin yllä, ja tämä oli yksi parhaita uudistuksia C1E- korttiin tuossa ajokorttiuudistuksessa. Nyt tosiaan sillä 2500HD:llä esimerkiksi voi ihan oikeasti vetää isoa kärryä, eikä tartte pelleillä jonkun pikkumaasturin kanssa esim.3500kg:n kärryn kanssa.

Kait ne sentään byrokraatit vihdoin tajusi, että akseliväliltään pidempi ja paljon järeämpi (myös valmistajan ilmoittamat kytkentämassat) vetoauto on turvallisempi ison kärryn kanssa, ja tuo vanha C1E:n rajoite oli vain typerä autokoulujen lobbaus rahansaamiseksi.. samallahan tuli mm. hanhenkaulakärryt laillisiksi.


Tästä tulikin mieleeni, näin maanantaiaamuna kun saksanlaivalta kurvasi ulos olikohan E- sarjan mersu jossa oli täysperävaunu perässä, kaksi pikkuautoa sen kyydissä :D

TsKo
12.02.2014, 00:23
No kyllähän nämä näköjään muuttuu, mullakin oli siis osittain vanhentunutta tietoa kun en mistään 96 kortista ollu kuullukkaan:D

Vielä kun tohon rekisteriin merkityltä kokonaismassaltaan, mutta laillisella kytkentämassalla varustetun kärryn eli vaikka 3500kg kärryn kytkemisen 3300 kg vetopainolla olevaan veronkiertohuoltoautoon vaikka tyhjänä. Niin nuo lainkohdat kun sanasta sanaan löytäis niin ihmetellään niitä sitten lisää:D

No onneksi laitoin juuri tilaukseen 3000kg kokonaismassalla olevan täysperävaunun tonne hj:n jatkoksi niin ei tule senkään asian kanssa ongelmia, kun autolla saa vetää sen 3300 ja löytyy CE-kortti.

454SS
12.02.2014, 07:02
Osaisko joku vielä kertoa mitkä olisi mahdolliset seuraamukset ratsiassa B-kortti vs BE-kortti tuollaisella edellä mainitulla laittomalla yhdistelmällä?

pee
12.02.2014, 07:44
^-

Tuosta juuri itse kirjoitin yllä, ja tämä oli yksi parhaita uudistuksia C1E- korttiin tuossa ajokorttiuudistuksessa. Nyt tosiaan sillä 2500HD:llä esimerkiksi voi ihan oikeasti vetää isoa kärryä, eikä tartte pelleillä jonkun pikkumaasturin kanssa esim.3500kg:n kärryn kanssa.




... näin mä kans kuvittelin uudistuksen riemuvoitoksi, ja siks ihmettelenkin -AtteL- tekstiä :eek:

AtteL
12.02.2014, 08:56
... näin mä kans kuvittelin uudistuksen riemuvoitoksi, ja siks ihmettelenkin -AtteL- tekstiä :eek:


Totta. Suoritan justiinsa C1E korttia autokoulussa ja saanut sieltä näköjään vanhaa opintomateriaalia:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2440&pictureid=148839

Kuitenkin Finlex ei tätä enää tunne:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386

"2) C1E, johon kuuluvat:

a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;

3) C, johon kuuluvat:

a) muut kuin D1- tai D-luokkaan kuuluvat ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on tähän luokkaan kuuluva vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg;

4) CE, johon kuuluvat:

a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg;"

Eli olishan tuo pitänyt muutenkin muistaa...:o Täytyy mainita asiasta kun meen 17. päivä ajotunnille. (ja töihi)



Edit: Ja mainitaampa tuossa autokoulun perävaunukirjassa myös virheellisesti se, ettei venekärrillä saa kuljettaa muuta kun venettä...ja hevoskoppi on vain hevosenkuljetukseen.

toyota4x4
12.02.2014, 09:45
Osaisko joku vielä kertoa mitkä olisi mahdolliset seuraamukset ratsiassa B-kortti vs BE-kortti tuollaisella edellä mainitulla laittomalla yhdistelmällä?

se on ilman ajo-oikeutta ajo, kortti kuivavamaan muutamaksi kuukaudeksi + kunnon sakot!! kävi kaverille kun ajoi b kortilla ducaton pikku kuorma autoa joka oli 3510kg kokonais paino.

-Captain-
12.02.2014, 10:53
Mites tää nyt menee jos on henkilöautoksi rekisteröity 3500kg kokonaismassallinen auto, jossa on vetopainoa jarrulliselle kärrille 2200kg. Kappaletavarakärry jonka kokonaismassa on 2700kg. Saako tuota kiskoa minkäänlaisen kortin omaava henkilö? Onko mitään ideaa päivittää B-kortti BE-kortiksi, eli onko sanktiot kiinni jäädessä yhtä kovat kummalla tahansa kortilla vedettäessä?


Osaisko joku vielä kertoa mitkä olisi mahdolliset seuraamukset ratsiassa B-kortti vs BE-kortti tuollaisella edellä mainitulla laittomalla yhdistelmällä?

BE- kortilla tuo on ihan laillinen kunhan kärryn TODELLINEN punnittu kokonaismassa ei mee ton 2200kg:n yli..

B-kortilla tuo on korttiluokan ylitys, eli kärri jää siihen ja sakot tulee...

nuo REKISTERIOTEPAINOT määrittää AJOKORTIN tarpeen, mutta auton hinauspainot menee punnittavien massojen mukaan. voi vaik pikkucorollan perää laittaa 3500kg kokonaispainolla olevan trailerin vaikka corollan jarrullisen paino saa olla muistaakseni 1200kg.. tosin silloinkin pitää olla BE-kortti vähintään ja kärryn paino kuorman kanssa korkeintaan tuo 1200kg :)

oziolli
15.02.2014, 04:19
Ukrainasta saa kuulemma ostaa ajokortin pikkuisen päälle tonnilla eikö edes tarvii ukrainaan vaivautua :p Paljonkohan jossain EU/itäblokki maassa maksaisi ihan EU hyväksytty kortti? vois hommata itelle CE ja DE kortit :D


Saiskohan kimppa tilauksesta alennusta :confused:

Kyselin viime viikolla eraalta intialaiselta linja-autokuskilta, miten Intiassa saa ajokortin. Han nauroi ja sanoi, etta ei meilla mitaan testia tehda, Intiassa saa kaikkea rahalla. Australiassa ei onnistunut ajokortin vaihto suoraan, vaan piti tehda paikallinen ajokoe, jonka han selvitti toisella kerralla.

Loytyihan sielta joku vosi sitten ainakin yksi liikennelentaja, joka oli rahalla ostanut tarvittavan patevyyden.

Jappi
16.02.2014, 22:48
Minä siirryin elättämään itseni keväällä toiminimellä ja olen käynyt oman toiminimen kustannuksella direktiivipäivät.Seuraavaksi autokouluun korottamaan korttia D1->D.
Koko lysti maksaa reilut kaksi tonnia,mutta pidän sitä silti hyvänä sijoituksena tulevia hommia ajatellen.
Nyt syksyllä tulee huutava pula ammattipätevistä linja-auton kuljettajista ja ajattelin iskeä röyhkeästi siihen saumaan :D
Ja vuoden päästä sama homma kuorma-auto ja rekkapuolelle.

Ottamatta muuten kantaa mutta ainakin metsäkonepuolella verottaja on ottanut aika tiukan linjan toiminimellä laskuttaviin kuskeihin. Ajattelin itse siirtyä siihen mutta liian epävarmalta kuulosti verottajan linjanvedot joten toistaiseksi mennään palkkaorjana...

Essonbaari
16.02.2014, 23:40
Onko porukalla kokemusta mitkä on sanktiot jos ajoneuvokohtainen jarrullinen kytkentämassa ylitetään?

Töissä pientä kädenvääntöä ko. aiheesta.
Itse olen paskajätkä kun en suostu maxi ducatolla ja trailerilla viemään kyydissä maxi ducatoa.
Kyllä kuulemma menee hienosti...pitää vaan kattoa ettei sivullisille tapahdu mitään jos ronkkeli alkaa oikkuilemaan.. se kun onkin silloin minun hallinnassa se yhdistelmä jos alkaa kirjottamaan.

Heguli
17.02.2014, 08:02
Ottamatta muuten kantaa mutta ainakin metsäkonepuolella verottaja on ottanut aika tiukan linjan toiminimellä laskuttaviin kuskeihin. Ajattelin itse siirtyä siihen mutta liian epävarmalta kuulosti verottajan linjanvedot joten toistaiseksi mennään palkkaorjana...
Täsmennätkö vähän......

TsKo
17.02.2014, 08:32
Taitaa olla tulkintakysymys onko kyseessä yrittäjätulo vai palkkaan rinnastettava korvaus. Eli käytännössä työnantajan sosiaaliturvamaksujen kiertäminen

Jappi
17.02.2014, 08:53
Taitaa olla tulkintakysymys onko kyseessä yrittäjätulo vai palkkaan rinnastettava korvaus. Eli käytännössä työnantajan sosiaaliturvamaksujen kiertäminen

Juurikin tästä kyse. Mitään selvää linjaa ei ole vaan jokainen tapaus tulkitaan erikseen. Ja jos on vaikkapa vuoden tehnyt laskuttamalla kun verottaja päättää tulkita että kyse onkin työsuhteesta, on luvassa ihan tuntuva lasku.

454SS
07.03.2014, 21:41
Nyt kun saatu traileri 5.00x2.20cm pihaan niin vois alkaa sunnitella ajokortin päivitystä. Mitä se pikku een hommaaminen vaatii?

pee
07.03.2014, 23:01
Nyt kun saatu traileri 5.00x2.20cm pihaan niin vois alkaa sunnitella ajokortin päivitystä. Mitä se pikku een hommaaminen vaatii?


Been vai Ceen jatkoks ??