View Full Version : Samuraihin kierrejouset.
Heppailen tukivarsia etuakseliin. Tukivarsi tulee rungon sisäpuolelle.
Maksimi sisäänjoustossa jää akselin ja rungonväliin 140mm jolloin tukivarsi ottaa runkoon kiinni.
Onko ok mitta vai tarvitseeko tiputtaa rungonpuolen kiinnitystä?
Mittasin just et tuossa mun 413:ssa on normi "ajoasennossa" akselin ja rungon väli noin 20cm joten jos suurinpiirtein samaa ajokorkeutta meinaat ni sulla olis 6cm sisäänjoustoa.
Äkkiseltään tuo 14cm kuulostais riittävältä ja veikkaisin että esim 33" raapii jo ennen kiinni
ku tuo sisäänjousto maksimissa sulla vaikka olis reilumminkin avarrettu lokasuoja.
ps. odottele viel hetki ennenku sulatat enempi ;)
Parempaa tietoa ei näytä olevan. Enköhän hitsaile ne noihin mittoihin.
Paha sanoa itse vielä mitään tietoa, kun on vähän sama tilanne itselläkin meneillään. Vaikkakin sinne saisi jäämään 10 senttiä, niin eihän se ole sanottu, että sielä etukaaressa mahtuu mikään pyörä elämään.
Itse jätän kaikki tukivarret yms hefteihin paikoilleen, kori päälle ja suunnitellun kokoiset pyörät (37") alle, sitten aletaan ihmettelemään mitä mahtuu ja miten. Siinä sitten selviää pohjaanlyönti kumien ja iskareiden paikat.
Sen verran jo olen itsekin hajulla, että ei sinne kauheasti enempää taida tulla jäämään kuin tuo 14 sentin luokkaa...
Voiko jousipedin jättään tuolleen,vai hitsaanko putkensisälle vielä lapun?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=122212
Tuossa isompi kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=122225
Eli jousen alapää jäisi akseliputken päälle. Vain putkesta leikattu kaulus ympärillään.
Eihän siinä perjaatteessa muuta väliä ole kuin, että jousen alapää vaan asettuu hyvin ja molemmilla puolilla samaan tasoon. Mutta kun aattelee, että jousen pää on suoraan suzukin foliosta tehdyn akselinputken pinnassa, ni herää kysymys, kuinka nopeasti jousi "hinkkaa" putken puhki?:D
Turhaan murehdin tuota sisäänjoustoa. 33*13.5 -44 vanteella ottaa runkoon kiinni ääriasentoihin käännettynä.
Sisäänjoustoa tarvii rajoittaa reilulla kädellä.
Ideoita panhardiksi?
Turhaan murehdin tuota sisäänjoustoa. 33*13.5 -44 vanteella ottaa runkoon kiinni ääriasentoihin käännettynä.
Sisäänjoustoa tarvii rajoittaa reilulla kädellä.
Ideoita panhardiksi?
Auttaa kummasti kun laittaa akselin keskelle runkoa kubn mittailee sisäänjoustoja.
100mm rajoitan sisäänjouston. Eli rungon ja aksulan väliin jää tuon verran.
Iskarit tein näin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=122644
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=122643
Kestääkö vai hitsaanko rungosta kolmiotuet putkiin?
Mitä tapahtuu iskareille maksimi joustoissa?
Iskari on melkein kiinni jousipedissä, jos akseli siirtyy joustossa sivuun niin iskarihan ottaa petiin kiinni ?
Nouvvokaahan nyt noviisia.
Mitä tapahtuu iskareille maksimi joustoissa?
Iskari on melkein kiinni jousipedissä, jos akseli siirtyy joustossa sivuun niin iskarihan ottaa petiin kiinni ?
Nouvvokaahan nyt noviisia.
Ei jos, vaan KUN akseli siirtyy sivuun joustossa, eli kyllä varmasti tulee ottamaan kiinni. Iskari kannattaisi laittaa jousen takapuolelle, niin silloin ei tule ongelmia.
Sun kannattaa "venytellä" sitä akselia kylmintään siinä alla, kun näyttäisi olevan pukeilla muutenkin, siinä huomaat miten akseli kättäytyy suhteessa runkoon. Iskari tulee ottamaan kiinni jos noin jää.
lepoantti
07.02.2013, 20:55
minkä jouset nää on?
minkä jouset nää on?
Audi80 takajouset.
Iskari oli helppo toteuttaa tuohon. Eipä auta kuin laikata putket pois ja suunnitella uusi paikka.
Sun kannattaa "venytellä" sitä akselia kylmintään siinä alla, kun näyttäisi olevan pukeilla muutenkin, siinä huomaat miten akseli kättäytyy suhteessa runkoon. Iskari tulee ottamaan kiinni jos noin jää.
Oikeesti SPTV mieti vähän ja mallaile miten osat liikkuu ja käyttääntyy jouston aikana. Ja ota selvää miten ne kuulus olla, esim. panhardin asento verrattuna ohjausvarteen, caster-kulma jne. Ei tuu tolla menolla kunnollista jos ihan kokeilemalla räiskii kiinni miettimättä mitä tekee.
Seuraavaks panhardia ja ohjausvarsia mallailemaan, sitten katot minne ne iskarit voi laittaa.
Oikeesti SPTV mieti vähän ja mallaile miten osat liikkuu ja käyttääntyy jouston aikana. Ja ota selvää miten ne kuulus olla, esim. panhardin asento verrattuna ohjausvarteen, caster-kulma jne. Ei tuu tolla menolla kunnollista jos ihan kokeilemalla räiskii kiinni miettimättä mitä tekee.
Seuraavaks panhardia ja ohjausvarsia mallailemaan, sitten katot minne ne iskarit voi laittaa.
Oikeassa olet Matti.
Kyllähän tuotakin joustattelin useasti ,mutta puuttuva panhardi sai kaiken käyttäytymään erilailla.
Tekstistä saanee kuvan että palikat vain räiskitään paikalleen, mutta kyllä tuotakin mietittiin useampaan otteeseen.
Panhardin mallailua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=123480
Yläpään jos siirtäisi rungon ulkopuolelle osuisi alapää jousipedin kohdille, johon olisi helpompi tehdä kiinnike.
Onko panhardi kummallakin tavalla ok?
Minun mielestä ;), nuo jousen putket kannatais laittaa jousen "sisälle"(mielellään vielä vähän kartioksi).. Tai ainakin joudut lyhentään noita putkia --> joustoissa/liikkeessä hankaa jouseen.. Ja laput alle. Parhardin(ja ohjausvarren) kulma on liian jyrkkä jos on ajoasento? Mitä loivempi sen parempi..
Highsteer palikoihin ei anna budjetti myöten.
Omegan simpukkaan ei taida löytyä pudottavaa ohjausvartta?
Muita ratkaisuja ohjausvarren kulman loiventamiseen?
Panhardi on nyt pituus sekä leveyssuunnassa ohjausvarren suuntainen ja lähes saman mittainen.
Täytyy miettiä noita jousipetejä, ainakin madaltaisi niistä puolet pois. Laput teinkin jo niiden alle koska iskarin uusi alakiinnike tulee olemaan putken sivussa.
Parhardin(ja ohjausvarren) kulma on liian jyrkkä jos on ajoasento? Mitä loivempi sen parempi..
Loivempi tietysti parempi, mutta kyllä tuo noinkin toimii aivan mainiosti.:)
123 Mersun ohjausvarsi käy pienellä pultinreikien vinguttamisella jarrusatulan kiinnikkeisiin! Saisi ainakin tuon vetotangon ja panhardin loivempaan kulmaan.
Onko tuo nyt oikeesti ajoasento, moottori ja kaikki paino kiinni? Melkosen korkee tulossa. :eek:
Jos ei, niin ota huomioon että tollasella panhardikulmalla akseli siirtyy sisäänjouston aikana pari senttiä oikealle.
ja tuota. näyttää siltä että olet kiinnittänyt nuo korvakkeet suoraan akseliputkeen.. Ei tule kestämään.
Se on niin onnettoman ohutta värkkiä että repee varmasti irti. ja menee mutkille yms.
karvanoppa
10.02.2013, 10:37
ja tuota. näyttää siltä että olet kiinnittänyt nuo korvakkeet suoraan akseliputkeen.. Ei tule kestämään.
Se on niin onnettoman ohutta värkkiä että repee varmasti irti. ja menee mutkille yms.
Samuraissa akseliputki on jykevämpää kuin 410 ja itse hitsasin omassa 1-linkin suoraan akseliputkeen ja kesti retuutusta hyvin 410 akseliputkessa ilma vahvistuksia.
Ja nimimerkillä voin sanoa, että vahvista runkoa banhardin kiinnikkeiden kohdalta, original 2mm seinämä ei kestä. ;)
Joo, kyllä kestää korvakkeet noin, ja hyvältä näyttävät vielä! Ei tule ongelmia.
Ja tuo panhardin kiinnitys kannattaa tosiaan tehdä kunnolla rungon päähän. Riippuu siitä millaisen kiinnikkeen tekee, että tarvitseeko runkoa vahvistaa vaiko ei. Jos korvakkeen tekee sellaiseksi että sen saa hitsattua runkoaisan alapuolelle ja sivulle kiinni koko matkalta, niin silloin kestää kyllä ilman rungon vahvistamistakin, mutta jos esim pelkästään haluaa kiinnittää sen runkoaisan alapuolelle, niin sillon kyllä täytyy tehdä vahvistusta.
Onko tuo nyt oikeesti ajoasento, moottori ja kaikki paino kiinni? Melkosen korkee tulossa. :eek:
Jos ei, niin ota huomioon että tollasella panhardikulmalla akseli siirtyy sisäänjouston aikana pari senttiä oikealle.
Kyllähän tuo ajoasennossa on, nesteet ja vinssi petineen puuttuu.
Tuleekohan kaatumatautinen noin korkeana?
Onhan samuraissa leveämpi akseli kuin 410/413 ja -44 vanteet.
Samurai front= 1333.5mm (52.5") rear=1326mm (52.2")
410/413 front=1232mm(48.5") rear=1224mm(48.2")
karvanoppa
10.02.2013, 11:27
Kyllähän tuo ajoasennossa on, nesteet ja vinssi petineen puuttuu.
Tuleekohan kaatumatautinen noin korkeana?
Onhan samuraissa leveämpi akseli kuin 410/413 ja -44 vanteet.
Samurai front= 1333.5mm (52.5") rear=1326mm (52.2")
410/413 front=1232mm(48.5") rear=1224mm(48.2")
Mulla oli akseliputken ja rungon välissä 23cm ajoasennossa, kaatumatautinen on laaja käsite...
Kaikki suikat on kaatumatautisia, jotkut enempi ja jotkut vähempi :D Kunnon kaaret autoon niin ei hätiä mitiä.
Mulla oli akseliputken ja rungon välissä 23cm ajoasennossa, kaatumatautinen on laaja käsite...
26cm itsellä ilman vinssiä ja nesteitä.
Onko noppa kuvaa miten asettuu panhardi ja välitanko?
karvanoppa
11.02.2013, 06:39
Ei taida olla, mutta ei ne mulla ihan symmetrisesti tossa metsäpelissä ollut.
Tollonen siintä nyt sit tuli..onhan se vähän korkia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=124192
edit: Näyttää että edessä olisi pari tuumaa isompi rengas kuin takana.
Karmea pettymys takapäässä.. tynnyri joustot saa unohtaa.
Jakareiden rungonpäätä saisi käännettyä enemmän viistoon jolloin ulosjousto paranisi , mutta sisäänjoustossa alkaisi ahdistamaan.
Ideoita?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=124252
Edit:
Mitenhän tuo jakarista nostaminen vaikuttaa tuohon joustoon.. ?
No ne on ne paljo isommasta autosta kotosin olevat jakarit ja niiden puslat, ei ne noin kevyen auton alla toimi. Mutta eiköhän ne tosta ajamalla jonkin verran elvy jos ei korvakkeet ahdista, ei nyt vastaa todellista tilannetta toi sun tunkkaus. Tunkkaa renkaan alta.
No ne on ne paljo isommasta autosta kotosin olevat jakarit ja niiden puslat, ei ne noin kevyen auton alla toimi. Mutta eiköhän ne tosta ajamalla jonkin verran elvy jos ei korvakkeet ahdista, ei nyt vastaa todellista tilannetta toi sun tunkkaus. Tunkkaa renkaan alta.
Karkaa auto tunkilta jos pyörästä nostaa. Jarrut vielä uupuu.
Karmea pettymys takapäässä.. tynnyri joustot saa unohtaa.
Jakareiden rungonpäätä saisi käännettyä enemmän viistoon jolloin ulosjousto paranisi , mutta sisäänjoustossa alkaisi ahdistamaan.
Ideoita?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=124252
Edit:
Mitenhän tuo jakarista nostaminen vaikuttaa tuohon joustoon.. ?
Mulla on sama juttu omassa suzukissa. Siinä ei vaan ole painoa tarpeeksi päällä. Jonkin verran joustoa saattaa saada lisää kun laittaa tuonne akselin puolella olevien korvakkeiden ja puslien väliin holkit. Korvakkeet vaan on pakko silloin irrottaa...
Todellisen joustotilanteen saat parhaiten renkaasta nostamalla.
R-Lempiäiseltä lainattu kuva.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1068&pictureid=56315
Joustaa aika mukavasti.
Paljon vaikutti nostotapa.
Renkaasta nostamalla 70cm nousi tassu. Eiköhän tuolla pärjää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=124287
Hiipii jo raunalle..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=124777
Tänään leimattu muutokset.
Otteessa lukee vain muutettujen osien lukumäärä 4% . Lukija itse saa kait päättää mitä siinä on muutettu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=129590
simmerman
06.05.2013, 20:05
ompas hieno ja ehjä lasi kuvassa.:):)
ompas hieno ja ehjä lasi kuvassa.:):)
Joo, kiillotin ja vahasin sen.. Läks ne pikku naarmut =D
En tahtoisi enää runkoa silputa, mutta pahalta näyttää.
Mitäs jos ongelman ratkaisisi leikkaamalla akselin tasaiseksi jousen kohdalta. Hitsaisi vahvan lapun tilalle vai heikentääkö se akselia liikaa?
Kuvasta selviää ongelma.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=147107
älä nyt akselia rupea silpomaan, miten meinasit murikan saada sopimaan sen jälkeen, kun kuvasta päätellen saisi ottaa sisään aikalailla ? Olisiko mitään jos tekisit korotus palan akseliin, tämä tietenkin vaatisi jousen lyhennyksen, > jousitus jäykistyy jonnin verrat, mikäli haluat säilyttää saman ajokorkeuden. Tässä tapauksessa sitten sopivat korotuspalat tietenkin kummallekkin puolelle.
Tai sitten siirtää jousen kiinnitystä rungossa..
älä nyt akselia rupea silpomaan, miten meinasit murikan saada sopimaan sen jälkeen, kun kuvasta päätellen saisi ottaa sisään aikalailla ? Olisiko mitään jos tekisit korotus palan akseliin, tämä tietenkin vaatisi jousen lyhennyksen, > jousitus jäykistyy jonnin verrat, mikäli haluat säilyttää saman ajokorkeuden. Tässä tapauksessa sitten sopivat korotuspalat tietenkin kummallekkin puolelle.
Tai sitten siirtää jousen kiinnitystä rungossa..
Kuva hämää,tuosta kohtaa mistä akseli rupeaa kaartumaan pitäisi ottaa 30mm pois. Ei ahdista vielä murikkaa.
Korokkeitakin meinasin, mutta sitten pitäisi tosissaan jousia pätkiä.
minä ottaisin sinuna akselista palasen pois
Rälläkän kun siihen upottaa,Niin tosta kohtaa se seinämävahvuus on jotain 5-6mm samaa kun laittaa siihen kuoppaan tilalle,Niin ihan varmasti ajaa asiansa!
Mulla oli lehtijousen kanssa sama tilanne ja näin tein...
Lovi tehty, vähän jäi viälä jousi vinoon, mutta ei kai se mitään haittaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=155405
Mulla on tarkoituksella jouset sentin-pari leveämmällä akselissa runkoon nähden jotta ne sitten ristiriipunnassa ovat järkevämmässä muodossa. Mulla myös pohjaanlyöntikumi jousen sisällä.
Ohjaus +panhardi. Jyrkkä kulmahan niissä taas on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=156249
Mulla olis ylimääräsenä nelipulttiset TG high steer varret. Menis toi ohjausvarsi parempaan kulmaan.
Valmis setti. Renkaat ei vielä käänny ääriasennoista toiseen, vaikka tanko mitoitettiin sen mukaan, täytyy tutkailla tilannetta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5515&pictureid=162513