View Full Version : ongelmia suzukin rekisteröinti katsastuksessa
suitsapower
14.01.2013, 22:17
Elikkä suikka on ollut viimeksi kilvissä 2006 ja kilvet on palautettu. Nyt käytin autoa rekisteröinti katsastuksessa ja ei ollut suurempia vikoja, mutta akseli massa meni edesssä toista sataa yli :mad:. onnko kellään kokemuksia samasta asiasta ja/tai jotain konstia ohittaa akselimassa ilman keulan keventämistä???
Ja toinen kysymys tarvitseeko sivu ikkunoiden olla lasia?? :confused:
Miksi punnittiin? Vaihtoko moottori? Ei siinä oikein muu auta kun keventää kaikki irtoava irti keulasta. Samurain akseleissa on isompi kantavuus, muuten niitä ei saa nostettua.
suitsapower
15.01.2013, 08:12
ymmärsin että rekisteröinti katsastuksessa tulee autossa olla kaikki kunnossa. Mites kun suzukeja on aura varustuksella? Tarvitsee luultavasti jonkun poikkeusluvan?
Vakio litrasella moottorilla mennään
Ihan mielenkiinnosta että mitä sinne keulaan on laitettu jos litrasella menee kilot toistasataa yli? Kyllä siihen aurausvarustuksella saadaan nostettua painoja mutta sit tulee 60 kilsan rajoitus nopeuteen.
Käsittääkseni ainakin etusivuikkunoiden täytyy olla lasia, jotta onnettomuustilanteessa auttajat pääsevät ikkunan rikkomalla sisään.
toyota4x4
15.01.2013, 17:54
onko vakio puskurit? ei vinsiä, pohjapanssaria vakio penkit, veikkaan ettei puoletkaan suomen 410 kelpais leimalle jos ne puntaroitais, painoo tulee salakavalasti lisää kun autoo varustellaan. tai vaihda katsastus konttoria. eräs suzuki 413 paino venäjän safari kuormassa äijät sisällä 2150kiloa
Paljonko etuakselimassa oli ja paljonko sitä olis inssin mukaan saanu olla?
Olisko nyt joku virhe mahdollisesti jossain..
suitsapower
15.01.2013, 18:25
Eli lasit hakuun, kiitos tiedosta :D
keulalla on itse tehty karjarauta ja vinssi. sisältä lötyy kuppipenkit ja pellin alta isohko akku. ja tietysti 31´ renkaat alla.
etuakseli massa oli noin 580 paikkeilla ja papereissa lukee että saisi olla maks. 470
toyota4x4
15.01.2013, 19:18
Eli lasit hakuun, kiitos tiedosta :D
keulalla on itse tehty karjarauta ja vinssi. sisältä lötyy kuppipenkit ja pellin alta isohko akku. ja tietysti 31´ renkaat alla.
etuakseli massa oli noin 580 paikkeilla ja papereissa lukee että saisi olla maks. 470
no ota pois edestä vinssi ja karja puskuri niin sit saa kilpiin ja pikku renkaat
etuakseli massa oli noin 580 paikkeilla ja papereissa lukee että saisi olla maks. 470
Mitäs hanttarin jalkatilan lätkässä (valmistajankilpi) lukee?
Toi 470 kg kuulostaa tosi pieneltä lukemalta, voiko olla noin vähän ?
suitsapower
16.01.2013, 21:57
Olen katsonut 4 suzukin paperit ja kaikissa ollut sama akselimassa, ei siinä olla paljoa mietitty.
Mutta ongelma ratkesi kun sain käsiini poikkeuslupa paperin auravarustukselle, jolloin etu akselimassa nousee 720 kiloon. konttorilta kävin varmistamassa asian ja sanoivat että hitsaat vaan auran kiinnikkeet runkoon ja sillä selvä :D
Käsittääkseni ainakin etusivuikkunoiden täytyy olla lasia, jotta onnettomuustilanteessa auttajat pääsevät ikkunan rikkomalla sisään.
joku tietävä vois tän kyl tarkentaa, toisissa autoissahan on tehtaalta jo sivulasit, joita ei särjetä ... esim. Volvon security paketissa
Olen katsonut 4 suzukin paperit ja kaikissa ollut sama akselimassa, ei siinä olla paljoa mietitty.
Ei ne paperit sitä sanele, vielä 90-luvulle asti ARK/AKE on tyyppikatsastaessaan autoja määritellyt niille jollain erittäin mystisellä laskukaavalla akselimassat, millä ei oo mitään yhteneväisyyttä valmistajan sallimien kanssa. Valmistajan sallimat on ilmotettu siinä kilvessä ja ne on määräävät ja niitä voidaan käyttää.
Esim. LJ70:ssä otteella etuakselimassa joissain ekoissa versioissa ainakin 760 kg, kun auto painaa tyhjiltäänkin etusille 750 kg. Valmistajan sallima on 1300 kg. En ymmärrä, mutta noin se vaan on.
Edit: tsekattu tyyppitiedoista, akselimassat 1- 470 kg, 2- 780 kg. Tällä kertaa samat otteella ja valmistajan sallimat. Orkkisvehkeen omamassasta eteen 430 kg tai 420 kg versiosta riippuen, eli ei sinne paljoo kestä lisää painoa laittaa. Akku voi helposti painaa 5 kg enemmän ku orkkis, omatekelepuskurista tulee äkkiä 30 kg lisää, vinssi painaa asennuslevyineen sen 40 kg, renkaista tulee joutuin 20 kg enemmän per pyörä jos on yhtään offroad-tyyppiset kumi ja helmaputkista tuleva painokin tulee puoliks eteen. Eli helposti saa 550 kg etuakselille eli reilusti yli valmistajan salliman.
On se vaan niin keponen ja pieni. :D
joku tietävä vois tän kyl tarkentaa, toisissa autoissahan on tehtaalta jo sivulasit, joita ei särjetä ... esim. Volvon security paketissa
Tuolta kohdat E4 (tuulilasi) ja E6 (muut ikkunat): http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trafi.fi%2Ffilebank%2Fa%2F132 5147177%2F5b3f290101b3430d21e273b03487d636%2F4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf&ei=9xn3UJnfBMOS4ASmlIHQBA&usg=AFQjCNE3w43YmpY-h1I7XlkdlwxsyyPCSQ&sig2=ToIOkROAbeYAppcnf2LrIw&bvm=bv.41018144,d.bGE&cad=rja
Olen katsonut 4 suzukin paperit ja kaikissa ollut sama akselimassa, ei siinä olla paljoa mietitty.
Mutta ongelma ratkesi kun sain käsiini poikkeuslupa paperin auravarustukselle, jolloin etu akselimassa nousee 720 kiloon. konttorilta kävin varmistamassa asian ja sanoivat että hitsaat vaan auran kiinnikkeet runkoon ja sillä selvä :D
Mulle taas katsuri sanoi että etuakselimassa mitataan aina ILMAN auraa, jolloin massan pitää olla valmistajan antamissa rajoissa, ja auran kanssa saa olla 720 kg. Lieneekö eri käytäntöjä tässäkin asiassa ?
suitsapower
17.01.2013, 23:26
Mulle konttorilla sanottiin vaan että kun aura on paikallaan nopeusrajoitus on 60km/h. Muuta rajoitetta ei ole. Ja se akseli massa nousew sinne 720 kiloon.
toyota4x4
18.01.2013, 00:02
joku tietävä vois tän kyl tarkentaa, toisissa autoissahan on tehtaalta jo sivulasit, joita ei särjetä ... esim. Volvon security paketissa
onko toi volvon ihan tavan lasi vai panssaroitu niinkun bmw:llä ta mersulla?
joskus koitti kaverit rikkoa uuden avensiksen lasia kun avaimet oli jääny sisälle. ei saanu rikki tiilis kivelläkään , oli lukko seppä tilattava.
onko toi volvon ihan tavan lasi vai panssaroitu niinkun bmw:llä ta mersulla?
joskus koitti kaverit rikkoa uuden avensiksen lasia kun avaimet oli jääny sisälle. ei saanu rikki tiilis kivelläkään , oli lukko seppä tilattava.
siel on lasin "sisässä" sellain oisko millin vahvunen kirkas muovi, ei tosiaan hajoa, särkyy toki muttein antaudu ...
http://3.bp.blogspot.com/-_F_yPEE-MLk/T5sW15W4WbI/AAAAAAAAD2E/CjZMNPM5y9E/s1600/Vandals+341.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-EduDy-FXS18/T5sWkuh4k5I/AAAAAAAAD1M/fbohzi8zpbs/s1600/Vandals+334.JPG
en tiä miten pelastuslaitos niistä kulkee, varmaan leikkurilla
Edit: tsekattu tyyppitiedoista, akselimassat 1- 470 kg, 2- 780 kg. Tällä kertaa samat otteella ja valmistajan sallimat. Orkkisvehkeen omamassasta eteen 430 kg tai 420 kg versiosta riippuen, eli ei sinne paljoo kestä lisää painoa laittaa. Akku voi helposti painaa 5 kg enemmän ku orkkis, omatekelepuskurista tulee äkkiä 30 kg lisää, vinssi painaa asennuslevyineen sen 40 kg, renkaista tulee joutuin 20 kg enemmän per pyörä jos on yhtään offroad-tyyppiset kumi ja helmaputkista tuleva painokin tulee puoliks eteen. Eli helposti saa 550 kg etuakselille eli reilusti yli valmistajan salliman.
On se vaan niin keponen ja pieni. :D
Kun alkaa omassa MutantRhino Suikkaprojektissa paino lisääntymään ja katsastus lähenemään niin tuli tänään hieman punnittua noita lisää painoa aiheuttavia ja muutamia hieman vähentäviä osasia. Ja kyllä paino todella lisääntyy järkyttävän vähällä. Vasen sarake kaikki romppeet paikalla ja oikea niin kuin leimaan kaiketi on lähettävä. Tosin en tiedä onko vakioetuakselipaino 1985 vuoden SJ410 umpikoppaisessa 420 vai 430 kg mutta menin pahimman mukaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4813&pictureid=122219
Eli jos leimalla punnitaan etuakselipaino niin eihän mikään offivarusteltu Suska leimaa kyllä saisi??
suitsapower
19.01.2013, 21:52
Ongelmat ratkaistu ja leima lapussa. Nyt on huolettomia kilometrejä lokakuuhun astii jos vaan poliisit ei keksi viedä kilpiä jostain syystä :D