View Full Version : -94 Ford Rangeriin polttimot ?
jupasierra
10.01.2013, 22:59
Olen vähän jo lueskellutkin jutustelua polttimoiden vaihdoista. Täältä löytyy varmaan kokemusta alkuperäisten polttimoiden vaihdoista parempiin. Ongelma on alkuperäisten polttimoiden (9007) valokuvio. Ne ovat sellaiset "pallot" ja pitkät oikeastaan vaan levittävät eivätkä näytä pituutta paljon. Käykö alkuperäisten paikalle S13 polttimot, ja onko niistä hyötyä. Näyttää olevan ledejäkin myytävänä tuolla HB5 kannalla, mutta mitenhän niissä tuo kuvio mahtaa olla... Mikä olisi järkevä vaihtoehto, vai onko alkuperäinen paras ?
jupasierra
12.01.2013, 08:25
Olen vähän jo lueskellutkin jutustelua polttimoiden vaihdoista. Täältä löytyy varmaan kokemusta alkuperäisten polttimoiden vaihdoista parempiin. Ongelma on alkuperäisten polttimoiden (9007) valokuvio. Ne ovat sellaiset "pallot" ja pitkät oikeastaan vaan levittävät eivätkä näytä pituutta paljon. Käykö alkuperäisten paikalle S13 polttimot, ja onko niistä hyötyä. Näyttää olevan ledejäkin myytävänä tuolla HB5 kannalla, mutta mitenhän niissä tuo kuvio mahtaa olla... Mikä olisi järkevä vaihtoehto, vai onko alkuperäinen paras ?
Kun on vähän hiljaista pidellyt tein oman ratkaisun. Karjapuskuriin kaksi suorakaiteen muotoista jumbo lisävaloa, niin johan alkoi näkyä. Jos ei ole merkkiuskollinen (Hella, Bosch jne) löytyy edullisempia merkkejä jotka tuovat valotehoa hyvin lisää. Valot tarjouskorissa 25€/pari, rele, johdot, sulakerasia, abikot jne. 14€. Asennukseen meni aikaa noin tunti, eli alle 40€ kustannuksella tie kirkkaaksi :)
Eipä tuolle valokuviolle mitää oikein voi tehdä. Noissa HB-kantaisissa lienee pieniä eroja millä on saatu kuviota epäsymmetrisemmäksi ja dot-valot hyväksyttyä.
Mutta helpointa on tosiaan laittaa lisäpitkät, ja lähivalosta saa paremman kun askartelee orkkis umpion tilalle esimerkiksi projektorin kuten mulla on työn alla. Tuossa tapuksessa pitää lähivalon palaa myös pitkien kanssa, mutta se on helppo toteuttaa diodilla.
jupasierra
12.01.2013, 20:20
Minäkin olen vähän miettinyt noita lähivaloja, paranisivatkohan ledipolttimoilla ?!
Minäkin olen vähän miettinyt noita lähivaloja, paranisivatkohan ledipolttimoilla ?!
Hell no! Ei oo toimivia sellasia (jälkiasennettavia) keksittykään.