View Full Version : 30mm reikien poraus rautaan, mistä terä?
Muutama reikä täytyy saada porattua. Raudan paksuus n 5mm. Ei taida sellaiset antenni ym askelporat olla noin paksulle sopivia vai? Käytössä k-raudan power k100 pylväspora. Osaako joku suoraan sanoa mikä kartio sen istukassa on, vai lukeeko siinä, kun istukan irroittaa?
Käytä reikäsahaa eli rasiaporaa.
Reisrdok
10.01.2013, 16:51
Honkarista otin kokeeksi semmosen edukkaan punaisen reikäporan (en muista merkkiä) minkä kehuttiin purevan metalliin, on sillä toistakymmentä reikää jo kairattu 6mm tavaraan ja vielä puree
EDIT hyvällä joulukuusellakin menee mutta reijästä tulee sitten mikä tulee
Reikäsaha+maltilliset kierrokset+leikkuuöljyä vaikka spraypullo,ni homma toimii!!
Voit mitata morse-kartion, jos suulta n.12mm niin ykkönen, jos n.18mm niin kakkonen ja kolmonen on jotain vajaa 24mm.
Kartioporalla hurautin 5mm lattarautaan, kun traktorin takapainoa tein
1Chevy80
10.01.2013, 19:58
Reikäsaha+maltilliset kierrokset+leikkuuöljyä vaikka spraypullo,ni homma toimii!!
Juurikin näin ja paineilmalla suhauttelee välillä lastut pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5533&pictureid=121696
lepoantti
10.01.2013, 20:50
porattavien reikien lukumäärästä riippuen otat paketin tai pari kahvi ja marssit johonkin metallipajaan tai kouluun ja esität asiasi...työpaikan kahvikaapista on usein röpöt lopussa, samoin vähävahaisten opettajien kahvinjuontia voi edesauttaa tällaisella toiminnalla....
tai sitten ostat itsellesi terän, useista työkalukaupoista löytyy ei "merkkiteriä" n.e/mm, ja kyllä nuo lenoxitkin toimii jos jos tietää mitä tekee.
Pienelle hihnavetoiselle pylväsporakoneelle reikäsaha taitaa olla se helpoin ratkaisu.Voi olla koneissakin eroja,mutta välillä tuppaa liike loppumaan isompia reikiä poratessa.Hommaat hyvän istukan ja mieleisen hintaisia teriä tarpeen mukaan.
Tai poraat 12mm reiän ja vingutat suuremmax:D
Halpakaupoista saa esim. Magnum-merkkisiä bi-metalli reikäporia, niillä oon kairannu reikiä jopa 12mm plootuun. Kustannustehokkain vaihtoehto tuommoseen hommaan.
Sitten jos on iso pylväspora, reikien pitää olla tarkkoja ja aikoo niitä porailla tulevaisuudessakin, niin eikun ostamaan esim. Dormerin poranterä... hintaa 50-100e välillä.
Magnumin reikäpora ostettu. Sitä teränpidintä ei vaan tarjoustalossa ollut, tai oli, mutta ei oikeankokoista. No huomenna kauppoihin ihmisten aikoihin. Hallissa seinäntakana vuokralla metallipaja, jossa pelit ja vehkeet, mutta ei kahvipalkka eikä raha auta. Itsetekeminen on mukavaa. Reiät tulee vetovarrentapireijulsi, joten eivät ole ihan millilleen.
Magnumin reikäpora ostettu. Sitä teränpidintä ei vaan tarjoustalossa ollut, tai oli, mutta ei oikeankokoista. No huomenna kauppoihin ihmisten aikoihin. Hallissa seinäntakana vuokralla metallipaja, jossa pelit ja vehkeet, mutta ei kahvipalkka eikä raha auta. Itsetekeminen on mukavaa. Reiät tulee vetovarrentapireijulsi, joten eivät ole ihan millilleen.
Se rasiapora on kyllä varmasti kustannustehokkain konsti.
Itte kun ko. laitteella kairasin reikiä metalliin niin huomasin, että kannattaa kiristää se rasiapora kohtuu tiukkaan siihen pitimeen ja sitten ajaa ne stopparitapit paikoilleen.
Jos jättää terän löysälle niin terä "soi" poratessa.
Hihnavetoisella pylväskoneella syöttöä ei kestä kovasti antaa mutta toinen käsi on vapaana niin pystyy tarjoilemaan "leikkuuöljyä" porarillekin. Ei käy aika pitkäksi :D
Noilla rasiaporilla on täälläkin reijät tehty, tosin joku 50mm reikä ja 10mm tavara alkaa oleen jo normi porakoneella tiukka juttu:rolleyes: , nuo keskiterät tuntuu olevan kulutustavaraa. Itellä mennyt jo monta, mut onneks eivät montaa euroa maksa.
Raakakone
10.01.2013, 22:26
Kyllä ne vaihtoehdot useasti käpristyvät kuppiterien käyttöön.. Huomioi että
ne eivät ole kaikilla valmistajilla (mahtaako kenelläkään) täysin pyöreitä tai keskellä.
Eli reijästä tulee muutamasta kympistä muutamaan milliin ylikokoinen.. tee harjoitusreikä
ja valitse pienempi terä jos tulee liian iso.. Lieriövartisia "isoja teriä" saa myös, mutta suosin ohuissa aineissa ennemmin kuppeja,
(12-13mm kiinnitysvarsi luistaa istukassa helposti kun terä on niinkin iso kuin 30mm.. siis
poranterissä).
Halpakauppojen terät toimivat ihan hyvin kun muistaa puhaltaa paineilmalla lastut pois vähän väliä, käyttää poraöljyä, ajaa mahd. pienellä rpm.
Hihnavetoisilla min kierrokset pakkaavat olemaan aika korkeita.. mutta kupit ovat halpoja.. muutaman euron kappale. Ei mainos mutta motonetissä (ainakin pori) huomasin hyllyihin
ilmestyneen morse merkkisiä made in USA kuppiteriä.. hyvä valikoima kokojen suhteen!
Ei pelkästään putkien läpivientiä eikä rasioiden halkaisijoita silmällä pitäviä vaan ihan tasalukuja 20 30 40 50.. ja paljon kokoja siltä väliltä.
nuo keskiterät tuntuu olevan kulutustavaraa. Itellä mennyt jo monta, mut onneks eivät montaa euroa maksa.
Ainakin käsivaralta napsahtaa helposti keskiterä. Magneettikiinitys olis ollu ilo monessa kohtaa.
Reikäsahojen merkeistä Bacho on ollut tähän mennessä ylivoimaisesti hintalaatusuhteeltaan huonoin. Tiedä vaikka samasta pajasta kaikki tulisi mutta magnumit sun muut morset on kokeiltu ja yhtä ilolla ne on reikää kairanneet.
Ääni rasiaporalle. Puuilosta ostamani se keskikäikäle on vaan sen verran kiero että milliä pienemmällä poralla tulee oikea reikä.
Reisrdok
11.01.2013, 08:38
Oli kyllä yllätys miten hyvin semmoinen halpisterä söi rautaa, oletin että menee parissa sekunnissa hampaat oikoselleen. Keskiterä vippasi sen verran että millin hammas söi pari millistä uraa.
Varmaan jos käsivaralta kuivana painaisi niin terä olisi hetkessä valmis, mutta kun liukasteen kanssa rauhallista tahtia pumppaa niin kyllä pehmeälläkin (työ)kalulla penetroi :D
Isoimmat reiät mitä itse olen porannut normiterällä paksuimmillaan 25mm:n teräkseen on ollut 20mm:n koloja, tosin käytännössä kaikki 10mm -> kokoiset teen niin että ensin pienemmällä terällä ja sitten aina paria pykälää isommalla. Laadukkalla joulukuusellakin saa aika hyvin tehtyä n.5-6mm:n kamaan asti, siitä paksumpaan ei oikein enää toimi. Joulukuuselle melkein kannattaa tehdä ensin sopiva alkureikä, parantaa tarkkuutta ja säästää terää oleellisesti.
Tuosta isommat reiät sitten olen kaikki tehnyt rasiaporalla, annan vahvan suosituksen Boschin "Click-on" (vaimikänytolikaan) kiinnityskappaleelle ja siihen sopiville Boschin bi-metal terille. Toimineet hiton hyvin ja kun järkeä käyttää poratessa ja suihkii spraypullosta leikkuuöljyä väliin niin saa porattua kymmeniä reikiä noilla terillä. Mulla on vieläkin alkuperäiset kolmisen vuotta sitten ostamani 43mm ja 48mm terät joilla olen turvakaarikehikon yms. putkia lovennut, ja niitä lovia on tehty PALJON. Muutkin terät taitaa jo olla parisen vuotta vanhoja eikä niissä mitään kummempaa kulumaa ole eikä hampaita irronnut. Suurimmat reiät mitä olen porannut tuollaisella hihnavetoisella kiinanrimpula- pylväskoneella (no, on siinä sentään 850W moottori :D ) on ollut 102mm:n reiät 6mm:n teräkslevyyn, nekin meni ihan nätisti :)
..ja tosiaan, kannattaa muistaa että oikeastaan mitkään rasiaterät ei ole ihan mittatarkkoja, eli jos haluat oikeasti tarkan reiän niin ne eivät ole oikeita työkaluja siihen. Helposti tulee jopa reilua milliä suurempi reikä kuin mitä terän kyljessä lukee. Keskiterästä (ohjurista) sellainen huomio, että älä pihistele sen laadussa jos tarkoitus porata enemmänkin isoja reikiä, ostat siihen kunnollisen kobolttiterän niin menee kymmeniä reikiä samalla terällä kun muistaa käyttää leikkuuöljyä. Se on ylipäätään muutenkin aika oleellista metallia poratessa. edit: Vaikkain taisit jo jonkun halpisversion ostaa, niillä poraa suoraan levyyn muutaman reiän ihan tyydyttävästi. Mutta ainakin omat kokemukset noista halpiksista on sellaisia, että en niitä viitsisi suositella edes pahimmalle vihamiehelle :D Vähänkin vaikeampaa kohdetta poratessa (esim. putken loveaminen, viistossa olevaan pintaan poraaminen, tjsp.) niin hampaat ja kirosanat lentää - ja reikä jää muodostumatta. Muutenkin keston kanssa on vähän niin ja näin, kovin lyhytikäisiä tuntuu olevan. Tosin ei kaikki kalliitkaan hyviä ole, joskus koitin Bahcon teriä ja ne ei oikein tahtoneet pelittää alkuunkaan.
mä voin lainaa poran(terän) jos tuut riksust hakee.
BJ-40/76
12.01.2013, 21:01
Jos pitää saada mittatarkka reikä, niin "joulukuusi" on se, millä autotalliolosuhteissa saa tarkimman, tai siis ainakin minä saan.
Siis rasiaporalla pari milliä pienempi reikä, jos ei halua ajaa joulukuusela kokonaan. toki joulukuusella materiaalin vahvuus vaikuttaa paljon, mutta n. 6mm asti menee nätisti, tulee pyöristyskin vakiona:o
Itse olen tehnyt yhdestä halpis- rasiateränpitimestä ohjuritapillisen, siis sorvasin sen n.6mm poranterän reiän isommaksi, ja lämpökrynpillä kiinni 13mm iskarin männänvarsi, joka oli ohennettu alkupäästä 8mm ja sentin verran 10mm?
-> Akkuporakoneella olen porannut tuolla ohjarilla muistakseni 102 reiän profiilipeltiiin. (momentin säätö on tarpeen!)
Toinen apuväline rasiaporanterällä porattaessa on valmis "reikä" ohjuri, siis rasiaporalla ensin reikä esim. filmivaneriin, ja se sitten lukkopihdeillä kiinni porattavaan kappaleeseen, voi esim. isontaa olemassaolevaa reikää.
Kerran heppasin hitsikoneella 4 mutteria ohjareiksi, että sain reiän justiinsa kohdalleen.
Ja ainakin nuo Magnumin rasiaporat ovat kestäneet hyvin, verrattuna esim whyrtin? teriin.
Pitää vaan muistaa pitää purut pois urasta, paineilmalla tms. ja leikkuuneste lisää terän kestoikää, varsinkin rosterissa.
tekniikkamies
12.01.2013, 22:48
Harrastan näitä pyöriviä koneviiloja silloin kun on sellaisia paikkoja, joiden poraaminen ei kätevästi onnistu johtuen vaikka, että käytössä on vain käsipora. Ensin tekee poralla sellaisen reiän, että koneviilalla voi jatkaa joko vingulla tai poralla pyörittäen.
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ter%C3%A4t/Py%C3%B6riv%C3%A4t+viilat/385/Py%C3%B6riv%C3%A4+koneviila-sarja+10-osainen/1444?offset=15
Melko pienin työkaluin saa tehtyä siistiä reikiä.
Näillä saa suurennettua reiän haluamaansa kokoon. Viimeksi taisin käyttää kuusenmuotoista terää tehdäkseni alumiinin neliskulmaisia reikiä.
offroadjouni
13.01.2013, 11:18
Näillä saa suurennettua reiän haluamaansa kokoon. Viimeksi taisin käyttää kuusenmuotoista terää tehdäkseni alumiinin neliskulmaisia reikiä.Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ter%C3%A4t/Py%C3%B6riv%C3%A4t+viilat/385/Py%C3%B6riv%C3%A4+koneviila+alumiinille+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.
Tuosta isommat reiät sitten olen kaikki tehnyt rasiaporalla, annan vahvan suosituksen Boschin "Click-on" (vaimikänytolikaan) kiinnityskappaleelle ja siihen sopiville Boschin bi-metal terille. Toimineet hiton hyvin ja kun järkeä käyttää poratessa ja suihkii spraypullosta leikkuuöljyä väliin niin saa porattua kymmeniä reikiä noilla terillä. Mulla on vieläkin alkuperäiset kolmisen vuotta sitten ostamani 43mm ja 48mm terät joilla olen turvakaarikehikon yms. putkia lovennut, ja niitä lovia on tehty PALJON. Muutkin terät taitaa jo olla parisen vuotta vanhoja eikä niissä mitään kummempaa kulumaa ole eikä hampaita irronnut. Suurimmat reiät mitä olen porannut tuollaisella hihnavetoisella kiinanrimpula- pylväskoneella (no, on siinä sentään 850W moottori :D ) on ollut 102mm:n reiät 6mm:n teräkslevyyn, nekin meni ihan nätisti :)Ostin jokunen vuosi sitten tuollaisen Boschin teräsarjan ja en kyllä suosittele. Olen katkaissut kaksi niitä teräpidikkeitä ja yhdestä terästä on niittaukset pettäneet niin että kuppi pyörii karassaan. Hampaita on mennyt kuin joukkueelliselta jääkiekkoilijoita. ;) Onhan ne käteviä käyttää silloin kun toimivat. Puuilon Magnumeista puolestaan on hyviä kokemuksia halvasta hinnasta huolimatta.
Onko kellään muulla ollut ongelmia teräpidikkeen kestojen kanssa? Hankala paikka on kun pitää esim putkeen tehdä "notchaus" niin että kuppiterä ottaa kiinni aluksi vain yhdeltä laidalta. Tälläisissä tilanteissa olen vääntänyt useamman pidikkeet mutkalle, jonka jälkeen poraaminen onkin taas ihan epätarkkaa jos edes onnistuu. Näihin tilanteisiin olen todennut parhaaksi menetelmäksi törkeillä ylikierroksilla (n. 1000 rpm) ajaminen. Vielä hankalammaksi menee jos muoto on sellainen että keskitysterää ei voi käyttää. Tästä syystä haluaisin löytää mahdollisimman tukevan kiinnitystavan, optimaalisesti sellainen joka menisi suoraan kiinni mk3-kartioon. Vinkkejä?
Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ter%C3%A4t/Py%C3%B6riv%C3%A4t+viilat/385/Py%C3%B6riv%C3%A4+koneviila+alumiinille+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.
Ostin jokunen vuosi sitten tuollaisen Boschin teräsarjan ja en kyllä suosittele. Olen katkaissut kaksi niitä teräpidikkeitä ja yhdestä terästä on niittaukset pettäneet niin että kuppi pyörii karassaan. Hampaita on mennyt kuin joukkueelliselta jääkiekkoilijoita. ;) Onhan ne käteviä käyttää silloin kun toimivat. Puuilon Magnumeista puolestaan on hyviä kokemuksia halvasta hinnasta huolimatta.
Onko kellään muulla ollut ongelmia teräpidikkeen kestojen kanssa? Hankala paikka on kun pitää esim putkeen tehdä "notchaus" niin että kuppiterä ottaa kiinni aluksi vain yhdeltä laidalta. Tälläisissä tilanteissa olen vääntänyt useamman pidikkeet mutkalle, jonka jälkeen poraaminen onkin taas ihan epätarkkaa jos edes onnistuu. Näihin tilanteisiin olen todennut parhaaksi menetelmäksi törkeillä ylikierroksilla (n. 1000 rpm) ajaminen. Vielä hankalammaksi menee jos muoto on sellainen että keskitysterää ei voi käyttää. Tästä syystä haluaisin löytää mahdollisimman tukevan kiinnitystavan, optimaalisesti sellainen joka menisi suoraan kiinni mk3-kartioon. Vinkkejä?
+1 ääni noille halpis magnumeille.
Ei muuta kun sorvilla kyhäten se pidike. Kaupasta vaikka pelkkä kartio ja siihen sorvissa se pidike hitsillä kiinni ja lopuksi vaikka oikaisee sen pinnan mikä tulee sitä rasiaporaa vasten.:eek:
tekniikkamies
13.01.2013, 13:28
[QUOTE=offroadjouni;959495]Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ter%C3%A4t/Py%C3%B6riv%C3%A4t+viilat/385/Py%C3%B6riv%C3%A4+koneviila+alumiinille+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.]
Sellainen pitää ilman muuta lisätä terävalimoimaan kunhan jossain tulee vastaan, alumiinihampaiset versiot tulee harvemmin livenä vastaan. Muilta osin Rukoja on vaikka Puuilossa. Jos harvahampaisempia tulee pakkiin mukaan, niille saattaa pystyä työstää myös muita materiaaleja kuin matalleja.
Nämä terät mainiosti täydentää puutteellista poraukseen liittyvää työkaluvalikoimaa. Työkalupakissa on ihan kiva olla pieni vinku mukana ja siihen sopivia teriä eri käyttötarkoituksiin. Mulla on Irimo vinku, oisko se samanlainen kuin Bahco.
Itse käytän näitä vaikka silloin kun haluan tehdä autoon läpivientejä ja ei tarvi kuitenkaan mitään rälläkällä tehdyn reiän kokoista ja poranterällä tehty reikä on liian pieni. Uppoaa peltiin parhaimmillaan kuin voihin.
Meneehän tuollainen reikä kivasti plasmallakin jos sellainen sattuu liki.
[QUOTE=tekniikkamies;959541][QUOTE=offroadjouni;959495]Teräkselle tarkoitettua koneviilaa ei kannata käyttää alumiinille, vaan siihen on ihan oma työkalunsa, esim. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ter%C3%A4t/Py%C3%B6riv%C3%A4t+viilat/385/Py%C3%B6riv%C3%A4+koneviila+alumiinille+C-muoto/1441 . Tämä ei mene tukkoon ja lastu lentää ihan toiseen tapaan.]
teräkselle tehtu vinkun teräkin passaa köykämiinille kun välillä pyöräyttää sitä öljykynttilässä(eli hautakynttilän "steariinissa") ni ei mee tukkoo ja lastu lentää.
Ostin rautiasta nimettömän sarjan, jossa muutama erikokoinen teräsarjan. Hienosti meni, hieman se vipottaa, mutta 28mm tuli sopiva reikä. Kierrokset mahdollisimman pienelle, syöttöä maltillisesti, paineilmaa ja rasvaa. Taas pääsee askartelemaan =)
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.
Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
Harraste-luokan pylväsporista saa huomattavasti enemmän irti kun päivittää ne kuminauhat oikeisiin hihnoihin, kannattaa koittaa ennen terän silpomista :rolleyes:
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.
Huono hihna, väärä kireys, väärät kierrokset tai huono kuppiterä jos ei mene.. vai onko miten pieni kone? Mulla on yli 10 vuotta vanha kiinanpaska- valovirta pylväskone, ja 76mm menee mustaan rautaan vielä ihan mukavasti ainakin Boschin valkoisilla bimetal- kuppiterillä. Rosteri on vähän eri juttu, olen 6mm:n rosteriin saanut kairattua pakoputken laippoja tehdessä reiät, mutta kyseinen kuppiterä oli kyllä entinen sen jälkeen - todfennäköisesti käyttäjän virhe :D
102mm:n reikäkin on vielä onnistunut, mutta vaatinut vähän kikkailua :o
Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
Juu ei mene tosiaan noin iso ilman esireikää, mutta samat kokemukset itselläkin että aika paksusta menee askelporalla..
Mulla on 1-20mm HSS-Co terät, sitä isommat joko kuppiterällä tai askelporalla. Askelporalla saa helposti 6mm asti melkeinpä ilman esireikääkin, sen jälkeen sitten täytyy tapauskohtaisesti ja askelterän koon mukaan tehdä.
Huono hihna, väärä kireys, väärät kierrokset tai huono kuppiterä jos ei mene.. vai onko miten pieni kone? Mulla on yli 10 vuotta vanha kiinanpaska- valovirta pylväskone, ja 76mm menee mustaan rautaan vielä ihan mukavasti ainakin Boschin valkoisilla bimetal- kuppiterillä. Rosteri on vähän eri juttu, olen 6mm:n rosteriin saanut kairattua pakoputken laippoja tehdessä reiät, mutta kyseinen kuppiterä oli kyllä entinen sen jälkeen - todfennäköisesti käyttäjän virhe :D
102mm:n reikäkin on vielä onnistunut, mutta vaatinut vähän kikkailua :o
Yli 30 vuotta vanha kiinalainen voimavirta. Hihnat ei ole montaa vuotta vanhat, hihnapyörät vois kyllä tarkistaa... minimi on 250rpm.
Oliko noissa kiilahihnoissa jotain eroja, autotarvikeliikkeestä sillon nuo hain ja siinä oli joku juttu ettei muka meinannut löytyä oikeanlaisia.
Oliko noissa kiilahihnoissa jotain eroja, autotarvikeliikkeestä sillon nuo hain ja siinä oli joku juttu ettei muka meinannut löytyä oikeanlaisia.
Onhan niitä erilaisella profiililla olevia. Tuumaset terävempiä, milliset "tylsempiä". Vääränmallinen remmi kuluu aikanaan oikeaksi ja alkaa pitämään, tai sitten ei.
Omassa perässä käveltävässä lumilingossa pitäisi olla 1/2" remmi, mutta 13 mm ajaa asiansa.
-Captain-
06.03.2020, 20:38
Pitäs käydä kattomassa paikallisesta natsisiwasta et onko vielä askelporia? Yks päivä hypistelin mutta ei tullut ostettua kun oon ollu siinä uskossa ettei mene kun peltiin..
Onks kellään kokemusta noista puuilon MKartio teristä? Laatu kiinnostaa. Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.
Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan
Hämmästyin itse miten hyvin tuollainen magnum:in askelporakin toimii, kunhan on malttia ja riittävästi liukkaria.. ei mikään maailman paras toki ole, ja verrattuna esim. laadukkaisiin HSS-Co tavallisiin metalliporiin leikkaavuus on selvästi huonompi mutta ei missään nimessä katastrofi. Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun tein sillä n.40mm:n reiän 6mm paksuun mustaan (s235) levyyn.
mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.
Korvakot tekee hyvin kuppiterällä, on se sitten palkkia tai levyä mitä leikkaat.. niillä ainakin itse pärjännyt oikein hienosti :) Putkien loveaminen menee ihan nätisti ainakin ~60mm:n hakaisijaan ja 6-7mm:n seinämään asti. Normi 42-48mm:n saumattomat ~2,5-3 mm:n seinällä olevat putket menee ihan heittämällä :cool:
Nämä on tehty Boschin valkoisilla click- sarjan valkoisilla bimetal- kuppiterillä; viimeisenä rosterilevyssä 76mm:n reiät pakoputken laippoja varten, ne tuhosi jo valmiiksi aika heikkona olleen 76mm:n terän :D
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Tukivarren%20kiinnikkeet%20ja%20koripalkkien%20vah vistus/Editoitu-0139.jpg?img=full
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Editoitu-9908.jpg?img=full
https://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offroad/Auton%20rakennusta/Editoitu-1409.jpg?img=full
Puuilon magnumilla pyyhkäisin muutaman 18mm reiän kauhan huulilevyyn. Neljä onnistui hyvin, mutta viimeisellä painatin jo laudalla makitaa ja siihen se terä otti ja suli...:D
E. Siistit laipat siellä ylhäällä...
BJ-40/76
07.03.2020, 00:02
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.
Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
Porakoneen hihnat kannattaa katsoa että hihna on sopiva, siis vetää koko suoralta v- uran osuudelta; siis eihän hihnat pohjaa/kanna:
Kantaminen tarkoittaa sitä, että hihnan kudoskerros ei ole v-urassa suoralla osuudella.
Ja pohjaaminen tarkoittaa sitä, että hihna kulke niin syvällä kiilaurassa, että tuo suora pinat kääntyy jo kohti uran pohjaa.
Onko niissä kova, kiiltävä pinta? "Peili kiiltävät" Hihnapyörät voi myös hioa esim. 400 vesihiomapaperilla, mutta jos hihnan materiaali on sellainen, että kiillottaa hihnapyörät, niin sen tekee yllättävän nopeasti.
Tuon pinnan saa hihnasta pois helposti monella tapaa... Mutta Riski että saa sormet paskaksi, on suuri. ( ainakin 1 sormi on suomessa mennyt hihnan mukana hihnapyörän kautta, ja pyörähtänyt puolikierrosta nivelestä, siis kynsi kämmentä kohti, toki nahkat sai kipeää, mutta nuo verenkierron ja nivelen parantuminen ei taida olla vieläkään entisellään... ) Siis älä paina hiomapaperia kädellä, jos tarvit/arvostat kättä...
Turvallisin tapa taitaa olla ottaa pieni suorahiomakone, ja siihen esim. halkaisijaltaan 15-30mm, ja leveydeltään 10-20mm oleva "virsikirja" siis semmoinen hiomapereita säteen suuntaan oleva hiomalieriö.
Kaveri komennetaan nykäsemään johto irti, jos sattuu jotain. ja kannattaa ottaa se 3-vaihe töpseli (puolittain/)sen verran irti jo valmiiksi, ettei tarvi kannen takia voimistella....
Ja jos jotain odottamatonta sattuu, niin se Perinteinen: Jos porakone "meinaa syödä vingun/suorahiomakoneen" niin Poistutaan Paikalta Turvallisen etäisyyden päähän:rolleyes:
Ja sitten kone pyörimään hitaimmalla ja hiotaan varovasti kiilto pois toiselta pintaa, ja käännetään hihna toisin päin, ja hiotaan, ja lopuksi käännetään hihna vielä kerran, siis oikein päin.
Myös pidon lisäämistä voi kokeilla, siihen on valmiita aineita esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000825/CRC-Belt-Grip-PRO-Hihnaspray-500-ml. noita luistavia remmejä on korjattu vaihtelevalla menestyksellä mm. tervalla ja jarrunesteellä. (liotetaan jarrunesteessä esim. 10 minuuttia, sitten pyyhitään puhtaaksi paperilla, ja sitten pestään lämpimän Fairy -(käsitiskipesuainetta) veden alla hieroen. Jotkin kiilahihnat, siis niiden kumi, turpuu/pehmenee jarrunesteessä jo minuutissa, jotkin "muoviset" ei turvu vaikka liottaa viikon DOT-4 jarrunesteessä )
Jos hihnan pito ei riitä jatkuvaan poraamiseen, niin poraa 0,5 sekunttia, ja nosta terä 0,5mm irti ja sama uudelleen. (hampaiden poisto vain huonontaa tilannetta, ainakin magnumin terät on vaihtelevalla jaolla, siis että terä ei pääse ns. soimaan/värähtelemään...)
Reikien poraaminen paksuun metalliin: Minä olen joskus porannut apureikiä lastunpoistolle:
Siis jos reikä pitää porata 76mm rasiaporalla, niin olen porannut ensin pienemmällä, tässätapauksessa n. 70mm rasiaporalla pienen uran, johon olen porannut vähintään 2, miel 4 reikää tasavälein.
Sitten 76mm rasiaporalla porataan vajaa millin syvä ura, ja noita apureikiä isonnetaan niin isoksi kuin kestää (13mm?);
Siis jos kestää isontaa niin isoksi, että jää jäljet valmiin 76mm reijän ympärille, niin parempi kuin että vain uran puoleen väliin.
Ideana on se, että lastut pääsee tippumaan noista reijistä pois. (NOIN yli 5mm paksuudessa pitää lastut poistaa esim. paineilmalla, jos noita reikiä ei ole; Tuo terän nostaminen, ja sen keskipakovoima ei välttämättä poista kaikkia lastuja leikkuu urasta, ja kun joka toinen hammas poraa uran sisähalkaisijaa, ja joka toinen ulkohalkaisijaa, niin huonolla tuurilla nuo jäljelle jääneet metallihiukkaset tukkii yhden hammasvälin, ja kertyy sinne niin paljon, että lastut "leikkaa kiinni", ja katkaisee niitä työntävän hampaan/-nokan, ja silloin tuossa "kiinnileikkauksessa" on kirjaimellisesti yhtä kovaa ainesta, kuin rasiaporassa!
Nuo ainekset murtaa/tylsyttää tms. kaikki hampaat. (Minä pyöräytin taannoin Whyrtin(?) sarjasta yhden terän kaikki hampaat paskaksi, toki porana oli hammaspyörävetoinen länsimainen pylväsporakone....
Ja jos pitää porata rosteria, hapokkaasta puhumattakaan, pitää käyttää nimenomaan k.o metallille tarkoitettua leikkuunestettä.
Alumiinille Sinolia (sitä "pultsarien juomaa", käytetään myös retkikeittimissä) Huom. palavaa! jos tulipalon vaara ongelmatilanteessa, niin 1/4 sinolia ja 3/4 osaa vettä sekaisin, niin ei pala kuin todella paskalla tuurilla....
Mustalle raudalle vesiohenteista/- pohjaista leikkuuöljyä, höyry paljastaa jos lämpiää liikaan.
Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä;
Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan)
Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä;
Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan)
Tämä on 100% tosiasia kaikinpuolin. Sen huomaa pirun hyvin kun isokin rasiaterä lastuaa reikää, liki heti kun leikkuu- ura/ terä menee tukkoon niin homma tyssää siihen jopa ihan mustalla raudalla.
Olen tuhonnut 32mm:n jonkin verran käytetyn rasiaterän kun koitin käsikoneella porata reikää ~1mm:n paksuisesta rosterista läpi. Onnistuin ilmeisesti karkaisemaan pinnan sen verran hyvin että terä oli pehmeämpi kuin levyn pinta :D :o
Ponssekuski
07.03.2020, 01:59
Pitäs käydä kattomassa paikallisesta natsisiwasta et onko vielä askelporia? Yks päivä hypistelin mutta ei tullut ostettua kun oon ollu siinä uskossa ettei mene kun peltiin..
Onks kellään kokemusta noista puuilon MKartio teristä? Laatu kiinnostaa. Tähän asti oon käyttänyt Magnumin tekeleitä mitkä menee normi istukkaan mutta ajattelin et jos ostaa muutaman MK:n kun rupee tukivarsien korvakoita tekemään akseleihin/runkoon.
Halvoilla askelporilla oon saanu 20mm reijän 10mm levyyn ilman ongelmia. Alkureikä vaik 13 millii ja loput askelporalla. Aikanaa hommasin motonetistä 450w kiinalaisen pylväsporan ja kuvitelma oli tästä et kestää korkeintaa vuoden sellasta perus säälimätöntä käyttöö, mut edelleen pelaa vaikka reikiä yms. tullu porattua ja paljon. Omaan projektiin tuli 48kpl reikiä tukivarsien korvakoihin ja kaikki 10mm levystä.
-Captain-
07.03.2020, 08:31
Hämmästyin itse miten hyvin tuollainen magnum:in askelporakin toimii, kunhan on malttia ja riittävästi liukkaria.. ei mikään maailman paras toki ole, ja verrattuna esim. laadukkaisiin HSS-Co tavallisiin metalliporiin leikkaavuus on selvästi huonompi mutta ei missään nimessä katastrofi. Ei siitä nyt kovin kauaa ole kun tein sillä n.40mm:n reiän 6mm paksuun mustaan (s235) levyyn.
Korvakot tekee hyvin kuppiterällä, on se sitten palkkia tai levyä mitä leikkaat.. niillä ainakin itse pärjännyt oikein hienosti :) Putkien loveaminen menee ihan nätisti ainakin ~60mm:n hakaisijaan ja 6-7mm:n seinämään asti. Normi 42-48mm:n saumattomat ~2,5-3 mm:n seinällä olevat putket menee ihan heittämällä :cool:
Nämä on tehty Boschin valkoisilla click- sarjan valkoisilla bimetal- kuppiterillä; viimeisenä rosterilevyssä 76mm:n reiät pakoputken laippoja varten, ne tuhosi jo valmiiksi aika heikkona olleen 76mm:n terän :D
Kiitokset vinkeistä. Tuo kuppiterä ei oikein sovellu kun tuo Volvon akseli on neliskanttinen..
Lähinnä korvakoihin tarvittavia 18mm ja 20mm pultin reikiä meinasin..
Pari Magnumin rasiaporaa(punaisia) löytyy, ostin joskus kun ramchargeriin kaaria väsäilin.
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Reikaejyrsin-HSS-XE-QuickIN-kiinnitys/31067501030605.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/?CatalogCategoryRef=31067501030605%40WuerthGroup-Wuerth-3106&SelectedFilterAttribut=%255B%255D
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Adapteri-Quick-in-Weldon/31067501031701.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
Tuollasilla saa ainakin mangneettiporan kanssa reiän aika haipakkaa.
Tämä on 100% tosiasia kaikinpuolin. Sen huomaa pirun hyvin kun isokin rasiaterä lastuaa reikää, liki heti kun leikkuu- ura/ terä menee tukkoon niin homma tyssää siihen jopa ihan mustalla raudalla.
Tuohon auttaa kun poraa uran kohdasta reiän tai vaikka kaksikin läpi josta lastu pääsee putoamaan pois. Pysyy hammastus puhtaana vaikka kuinka paksua levyä poraisi.
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
Mielenkiintoista, mikähän tuossa on mättänyt kun ite sain kuitenkin tuolla 76mm kuppiterällä 10mm vahvaan teräkseen akkuporalla tehtyä kaksikin reikää. Käsiporalla antaa vähän helpotusta kun ei tarvi yrittää koko terän matkalta sahata. Aikaa kyllä meni.
Nii ja sitten pylväsporalla kun poraa ja se pidin leipasee istukkaan kiinni. Öljynsuodatinavaimella lähtee irti https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/mr-9-hihna-oljynsuodatinavain
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin.
Pyörikö pora oikein päin? :D En oikein muuta keksi. Ja saa siinä nyt olla kierroksiakin kohtuudella ainakin paikoitellen sen mitä ykköspuolella akkukone kehittää. Kyllähän vaikka Puuilon muutaman euron Magnum-merkkinenkin sujahtaa hetkessä läpi. Vai oliks sulla joku timanttiterä tms. ihan joku muu kuin rautaan tarkoitettu bi-metal?
Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...
BJ-40/76
08.03.2020, 23:27
Tuli kokeiltua poraamista... 40mm kuppiterää tarjosin merikontin oveen kun ajatus oli laittaa abloy pintalukko pihassa kun on...kolmannen terän jälkeen oli luovutettava. Maalit ja hyvin pien ura oli metallissa. Terien merkistä ei ole mitään havaintoa. Akkukoneella pyöritin ja hyvin hitaasti, leikkuuöljyä suihkuttelin. Reikä piti tehdä suunnitelman B mukaan paljon pieniä reikiä niin ja viila niin tuli riittävä reikä oveen että sai lukon asennettua
Kyllä pyöri oikein päin, magnumin teriä noi saattoi olla niitä ainakin tässä vuosien saatossa ostettu useita sarjoja Makitan akkukoneella pyöritin ja ykkösellä noin puolella teholla. Lenoxit oli työmaalla niin jäi sellainen tuhoamatta...
Merikontit, siis uudemmat (2000 luvulta), on tuota Corten(?) terästä?
Ja ainakin niissä "rasiaporauksissa", mitä minä olen porannut 8 kpl noin 20mm reikää, niin tuo magnum? on porannut nuo 8 reikää hyvin puutteellisella voitelulla, puhumattakaan jäähdytyksestä....
4 reijistä olen porannut katonrajaan, ja painanut ehkä noin 10 kg voimalla?
Lattiarajan reijät varmaan noin tuplalla voimalla?
Ja pyörimisnopeus niin pieni, että "murua-" tulee...
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Reikaejyrsin-HSS-XE-QuickIN-kiinnitys/31067501030605.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/?CatalogCategoryRef=31067501030605%40WuerthGroup-Wuerth-3106&SelectedFilterAttribut=%255B%255D
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Adapteri-Quick-in-Weldon/31067501031701.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
Tuollasilla saa ainakin mangneettiporan kanssa reiän aika haipakkaa.
Keernaporalla (reikäjyrsimellä) tekeekin reikiä urakkatahtiin verrattuna reikäkuppiin/-sahaan. Lastu nousee ylöspäin, eikä jää tukkimaan uraa.
No nyt kun otti silmän käteen ja katsoi niin selvisi miksei onnistu 76mm reikien poraus. No hihnat oli kyllä pari kokoa liian leveät mutta ei se sieltä luistanut vaan oli kierteet mennyt karan hihnapyörän kiristysmutterista, joten sieltähän se sitten pyöri tyhjää. Sen kun sai korjattua niin seuraavaksi alkoi pyörimään tyhjää istukan ja morsen välistä, hakkasin kierrelukitteen kans paikoilleen, huomenna testaamaan taas.
Keskiterät kun loppui joskus kesken niin hätäpäissäni leikkasin tähtipää ruuvimeisselistä kahvan pois ja laitoin terän tilalle. Eioo ikinä enää katkennut, toki alotusreijän joutuu poraamaan nyt erikseen
BJ-40/76
13.03.2020, 01:28
Keernaporalla (reikäjyrsimellä) tekeekin reikiä urakkatahtiin verrattuna reikäkuppiin/-sahaan. Lastu nousee ylöspäin, eikä jää tukkimaan uraa.
Jos topiikin aloittajan reijän porauraus onnistuu muutamassa minuutissa n. 150 e akkuporakoneella, ja muutaman kympin teräsarjalla?
Ja useamman reijän?
Tuolla mainitsemallasi tavalla;
reikien tekeminen nopeaa, mutta pitää olla ammattikalustoa, josta jos lasketata reijän hintaa 1-10 kpl vuosi..
Niin ammattimainen poraus on kallista
Keernaporalla (reikäjyrsimellä) tekeekin reikiä urakkatahtiin verrattuna reikäkuppiin/-sahaan. Lastu nousee ylöspäin, eikä jää tukkimaan uraa.
Jos topiikin aloittajan reijän porauraus onnistuu muutamassa minuutissa n. 150 e akkuporakoneella, ja muutaman kympin teräsarjalla?
Ja useamman reijän?
Tuolla mainitsemallasi tavalla;
reikien tekeminen nopeaa, mutta pitää olla ammattikalustoa, josta jos lasketata reijän hintaa 1-10 kpl vuosi..
Niin ammattimainen poraus on kallista
Kommentoin jäsen AH-poraus viestiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1426561#post1426561). Jos aloittaja pärjää n. 150 € akkuporakoneella ja muutaman kympin teräsarjalla niin, että reiät syntyvät ja riittävän mittatarkkoina, niin se on varmasti edullinen ratkaisu.
Mä porailin 102mm kuppiterällä j80 takajousien yläpään kupit auki. 18v Makita tuuppas aika tukevat savut ennen ku reikä oli valmis, toimii vielä ihme kyllä, ei ollut mikään pikku savukiehkura...
Kuppina RUKO bi-metal.