PDA

View Full Version : valuraudan korjaushitsaus


Arctic Rhino
09.01.2013, 21:32
Morons!
Tuossa kun autoin kaveria hiukan jakamalla tietoa ja antamalla ohjetta niin ajattelin tännekin hiukan tuota tietoa pistää. Ennenkin tullut tämä asia esille ja itsekin tullut tätä muutaman kerran tehtyä.

En tiedä kuinka moni on valuraudan hitsausta harkinnut, saati sitten tehnyt... mutta ei se ole ollenkaan niin paha mörkö kuin moni kuvittelee, joskaan ei se helpoimmastakaan päästä ole. Minusta liian usein ammattihitsaaja pajalla sanoo että ei onnistu, koska ei tiedä eikä halua menettää mainettaan yrittämällä...

Ensinnäkin tässä on hyvä linkki Kunnossapitolehden erikoisliitteeseen joka käsittelee valuraudan hitsausta (https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=0CGAQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.promaint.net%2Fdownloader.asp %3Fid%3D67%26type%3D1&ei=CMDtUPuHC8314QT5hYCwAg&usg=AFQjCNEviSByYXQIyTZ1Mm8SosyjnvXYeA&sig2=P25JokR52_9Aukx9T0sbyA)

Ja tässä Esabin korjaushitsauskäsikirja osa 2 (http://www.esab.fi/fi/fi/support/upload/Korjaushitsaus_hitsausohjeita.pdf) (suosittelen muuten noita muitakin osia luettavaksi kiinnostuneille).

Eli kuitenkin, valurautoja on pääsääntöiseti kahta lajia (no on kolmaskin, mutta harvinaisempi jo), suomugrafiittia ja pallografiittia... ja se fittimäisempi näistä kahdesta on suomugrafiitti joka tietysti on se yleisempi, etenkin vanhoissa autoissa :D Mutta harvoin me tiedetään varmaksi kumpi on kyseessä kun lohkoa, pakosarjaa tms aletaan paikkaamaan... joten helpompi olettaa pahin ;)

Jokatapauksessa valuraudan hitsdauksessa kun noudattaa muutamaa pääsääntöä on jo 50% parempi mahdollisuus selvitä siitä.


Puhdista alue hyvin... ja puhdista vielä kerran... ja sitten vielä puhdista hiukan myös ympäriltä...
Siisti reikä tai halkeama dremelillä tai vastaavalla, mutta älä turhaan suurenna aukkoa liiaksi... se on vain fittimäisempi silloin hitsata.
valitse oikea hitsauspuikko... niitä saa nykyään yksittäiskappaleina netistä... älä käytä mitää "yleishyvää" OK 48.00 puikkoa perkele... tai saat syyttää ittees... :p
Pistä puikot tunniksi uuniin 150-200 asteeseen ennen hitsausta.
Käytä jotain pientä butaanisytytinta tms. pienehköä kuumaa liekkiä ja "puhdista" alue vielä sillä (tarvittaessa tällä voi hieman ylläpitää pienen kappaleen lämpöäkin). Valut on huokoisia ja ne on usein imeneet itseensä öljyä tms paskaa... ja se on parasta polttaa pois... ei tule huokosia tms hitsausvitheitä niin helposti.
Esikuumenna kappale tai ainakin hitsattava alue (äläkä anna jäähtyä) hieman koosta riippuen 150-250 astetta.
Ja viimoiseksi, mutta hemmetin tärkeää silti on jälkilämmitys... ylläpidä lämpöä hitsatussa kohdassa mahdollisimman pitkään... taas pienelle butaanisytkärillä edes (jos pieni hitsattu alue), mutta jos mahdollista kosaanilla jopa muutaman tunninkin... tai takaisin uuniin... En mene metallurgian puolelle tässä, mutta se auttaa alueen hitsausjännitysten kanssa ja metallin mikrorakenteen muodostumisessa.


Tämä nyt tuli tässä kun kaveria autoin, toivottavasti joku hyötyy tästä... jos vaihtoehtona on joko kalliin ostaminen tai vanhan korjaaminen, niin yleensä kannattaa edes yrittää korjata se vanha ensin.

Niin, en siis nyt voi takuuseen mennä että aina onnistuu, enkä ota vastuuta kenenkään työstä ja touhusta... ;) mutta näillä löytää oikean suunnan ja onnistumisen mahdollisuus suurenee roimasti!

Terveisin, Joel

Nuhapumppu
09.01.2013, 22:07
Pikku valuhitsauksia voi tehdä myös kylmähitsauksena,tälläisellä isäukko hitsasi toyon mekaanisesta revenneen korvakon kiinni ja hyvin on kestänyt. Tätä menetelmää käsitellään ensimäisen linkin kappaleessa 3.4.4 ja soveltuu ainakin isännän työkaverin mukaan helpompi pieniin hitsauksiin,kuten tuo korvakko tai pakosarjan halkeamien korjaus yms.

MiKo
09.01.2013, 22:28
Tuoki vähän semmonen homma, että monesti tulee parempi ku lämmittää punahehkuseksi, migillä hitsaa ja pallopäävasaralla naputtelee ja vähän jälkilämpöä. Nuita ku alakaa liiaksi kirijan ohojeitten mukaan tekemään niin ei kestä, sinänsä jännä ja semmonen puolihuolimattomasti tehty sitten kestää.

E: en jaksanu lukia nuita linkkejä oisko ollu vastaavaa.
Ja toki riippuu kovasti siitä kuinka huokosta valu on (ja tietenki onko suomugrafiitti, pallografiitti ja mitä muita näitä nyt on, ei tavan tallaajalle nyt niin väliksikkään).

Arctic Rhino
09.01.2013, 22:33
Jep, kylmähitsauksessa ei ole tietenkään tässä mitään vikaa, mutta jos mahdollista minusta se lämmitys on monasti parempi kuin pelkkä vasarointi jännitysten poistossa. Samoilla puikoilla ne molemmat tätä nykyä hitsataan jne, mutta lämmitettäessä se antaa enemmän anteeksi hitsaajalta.

myönnän että kieltämättä hieman suuremmalla työllä tuo lämmitettävä tehdään, mutta saavutetaan varmemmin kelvollinen lopputulos.

Mutta, huomaa että monta on tapaa ja tekijää ja mennään äkkiä mielipideasioiden puoleen tässä:)

-joel

Kokku
09.01.2013, 22:55
Läpihitsattavissa kohteissa kylmänäkin menee... jännitykset pääsee purkautumaan ns. irronneeseen kappaleeseen ja halkeilua ei synny. Mutta aina pyrin tekemään kuumana mikäli mahdollista. Tietenkin isot kappaleet joutuu kylmänä tekemään tasaisten lämmitysongelmien takia.

Tarpeeksi kun noita lukee huomaa monissakin opuksissa mainittavan MAG-hitsauksen kelpoisuuden niin kylmään kuin kuumaankin hitsaukseen ihan normaali 12.51 langalla.

Käytännössä putsaukset paremmin kuin hyvin, saumojen terävyydet pois ja poraus päähän. Kappale kuumaksi ja koneesta nupit kaakkoon. Itse olen kuumiakin kappaleita varovasti koputellut (huomannut auttavan). Jäähdyttelyssä ei saa olla kiire!!! Ja mielummin pyritään pitämään kappale mahdollisimman kuumana hitsauksen aikanakin (vain hitsauskohta näkyviin vällyjen alta). Ja muistaa koputtelu järjestyksen...

Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy kuvia jolla maallikkokin pystyy tunnistamaan hyvin todennäkösesti mitä milloinkin kyseessä...

Omat kokemukset on opettaneet, kirjoistakin aikanaan luetu. Mutta ei kirjoissa käytäntöä opeteta.

2,4TD
10.01.2013, 17:02
Vaan kaikessa tuokaan ei onnistu, joskus tosi vanhan hellan kantta koitin hitsailla onnistumatta.
Tai saihan tuohon sauman mutta lähti irti vieden mukanaan aina lisää perusainetta.
Alkoihan tuohon jo tuskastumaan ja usko itseen menemään hitsaushommissa vaikka pukkojakin oli jos mitä erikoisvalurautasellaista.
Asiaa sitten selvittelin niin meinasivat että palanut hiili pois noista kun vuositolkulla punoittaneet ja hitsaus ei välttämättä onnistu.
Eipä tuohon tarttunut sen paremmin mikään muukaan kuin se valuraudalle tarkoitettu tikku.

Arctic Rhino
10.01.2013, 18:00
Jahas, tykkään näistä keskustella :)

Eipä tuohon tarttunut sen paremmin mikään muukaan kuin se valuraudalle tarkoitettu tikku.

Jeps, onhan niitä aina sellasia kohteita jotka yksinkertaisesti on tulleet tiensä päähän...

Ja diih... voihan sitä hitsata vaikka millä vaikka mitä... ;) Mutta itse lasken tuon 12.51 langan ihan samaan sarjaan kuin 48.00 puikon, ja nehän on melkein vastaavia yleislisäaineita... silmät kiinni ja nupit kaakkoon... :D

Olen enemmän puikkomiehiä satunnaisissa korjaushitsauksissa, koska toisin kuin lankaa/keloja puikkoja tosiaan saa usein ostettua ihan muutamankin kappaletta... jolloin on taasen helpompi ostaa/valita se oikea lisäaine.

En sitä sano etteikö monella lisäaineella voi valurautaa hitsata ja joskus ihan onnistuneestikin, mutta lisäaineilla joissa ei ole nikkeliä riittävästi aiheuttavat usein (huom usein, ei aina!) kovan ja hauraan hitsin.

Pointtina oli tässä oli alunperin miten yrittää varmistua hyvästä hitsistä, eikä kertoa mikä välttää :)

Dodiih, toivottavasti ei kriittinen sävy tuli tässä selväksi...

2,4TD
11.01.2013, 06:17
Valurautaa joskus hitsannut onnistuneesti, oli varmaan amisaikoina
Noita valurautapuikkoja on jokusia mitä tutut on toimitelleet teollisuuden parista, kuitenkin noita nykyaikaisia eikä mitään kiesuksen aikaisia.
Puikolla tulee kotioiloissa hitsattua kun ei noiden kaasupullojen kanssa ole viitsinyt alkaa touhuamaan.
Tuohon hellan levyyn vaan puikko "paloi" kuten tigillä olis ilman suojakaasua koittanut on varmaan aika liki verrokkina, sillä tuota asiaa silloin aloin kyselemään että mikä mättää, joku ihan oikea hitsari oli asiaa sitten valaissut:D

Arctic Rhino
11.01.2013, 06:37
Puikkoa minäkin ennen pääsääntöisesti, mutta peltihommiin puikolla ei riitä taidot :d

Ihan muuten tiedoksi että niitä on ihan kelpoja pajaolosuhteisiin sopivia lankoja jotka ei sitä kaasua vaadi. Esabilta coreshield 15 esimerkiksi. Ja porilaisena jos kiinnostaa niin ahlsellilla oli ainakin inan vastaavaa 0.8 itsekelattuna poistomyynnissä joku olisko ollut kympin 5kg rulla kun lopettavat tuotteen myymistä... Itse ostin sieltä kolme tullaa rojektiini nyt kun elämän tilanne on sellanen että täytyy itse ostaa langat ja puikot :) ei se parasta ole mutta menee tuommoisissa peltihommissa yms. Verstas hommissa kuin väärä raha :d

-Joel

2,4TD
11.01.2013, 16:55
Puikkoa minäkin ennen pääsääntöisesti, mutta peltihommiin puikolla ei riitä taidot :d

Ihan muuten tiedoksi että niitä on ihan kelpoja pajaolosuhteisiin sopivia lankoja jotka ei sitä kaasua vaadi. Esabilta coreshield 15 esimerkiksi. Ja porilaisena jos kiinnostaa niin ahlsellilla oli ainakin inan vastaavaa 0.8 itsekelattuna poistomyynnissä joku olisko ollut kympin 5kg rulla kun lopettavat tuotteen myymistä... Itse ostin sieltä kolme tullaa rojektiini nyt kun elämän tilanne on sellanen että täytyy itse ostaa langat ja puikot :) ei se parasta ole mutta menee tuommoisissa peltihommissa yms. Verstas hommissa kuin väärä raha :d

-Joel

Mulla on vaan tikkukone, en noita roiskeperkeleistä oikein välitä, varsinkin noi pienet valovirtamyllyt lankakoneina on vaan siihen pikkupelliin tarkoitettu.
Puikkoja on omiin tarpeisiin riittänyt hyvinkin, kone vaan levisi ja uusi on tilauksen alla, pientä hintakilpailutusta menossa:cool:

solihull
13.01.2013, 00:26
Vähän hankala on sanoa että miten se onnistuu, mutta kun tekee noiden kaiken taiteen sääntöjen mukaan, rasvanpoltto toholla, reilun hiomisen jälkeen ja esilämmitys, hitsauksen (valurautapuikoilla) taonta kuumana ja hidas jäähtyminen vaikka villoihin käärittynä niin aina se parantaa kestävyttä. Tosin kokemusta on siitä että ei auta vaikka mitä tekisi ja toisaalta on tullut hitsattua myös valurautaa ihan kylmiltään migillä ja on kestänyt tosi hyvin. On vaan niin paljon kiinni siitä valun laadusta tai ehkä sitten laaduttomuudesta...


TT

Ural69
13.01.2013, 12:28
Puhtalle ja ei loppuunpalaneille (näitä on hellojen osat ja ikivanhat pakosarjat) käy mainiosti Tigillä joko lähes puhdas nikkeli esim. 19.92 tai helpommin saatavana oleva inconel 600 eli 19.85. Näillä onnistuu nätisti esim. ahtimen pesään hukkaportin lähtö rst putkella. On todettu toimivaksi ja kestäväksi.

Vanhan pakosarjan kanssa taistelin joskus oikein huolella. Kokeiltiin erilaisilla valupuikoilla, tigillä nikkelilangalla, esilämmittämällä ja villoissa jäähdyttämällä, pallopäällä pikku saumanpätkiä vasaroimalla ja yleensä kaikilla tunnetuilla tavoilla. Aina halkesi jäähdytyksessä.

Viimeisenä sarja kiinni autoon ja niin kuumaksi kun ajamalla sai ja magilla 12.51 lankaa reilusti päälle ja ajamaan tielle. Kappas, nyt kesti.

Samppi
14.01.2013, 10:30
Mulla oli sitten varmaan vaan tuuria kun hitsasin Toyotan mekaanisen vinssin matoruuvin kotelon kasaan valovirta migillä Ja hyvin on kestänyt nipussa!:D Toki tein hyvät seevit ja toholla alku ja loppu lämmittelyt ja lopuksi vielä 10mm levystä vahvike kotelon päähän.:rolleyes:

zuitsisti
22.06.2013, 13:07
Ihan muuten tiedoksi että niitä on ihan kelpoja pajaolosuhteisiin sopivia lankoja jotka ei sitä kaasua vaadi. Esabilta coreshield 15 esimerkiksi.
-Joel

Lainaten linkkiä, eli siis tämä (http://products.esab.com/fi/Templates/T041.asp?id=159165) lanka, valmistaja lupaa että kelpaa jopa 1mm pellille, kaasutta?!?

Onko jollakin omakohtaista kokemusta kyseisestä langasta peltitöissä, eli rehellisesti sanottuna auton peltien paikkaamisesta kaasutta?

Itsellä ei vielä ole hitsausvehkeitä mutta houkuttaisi kyseisen langan käyttö ja kaveriksi:

Esab Caddy Mig C160i
tai
Kemppi MinarcMig 170 Evo

Itsellä sellainen tilanne että noita vehkeitä joutuu raahaa välillä paikasta toiseen että pääsee turaamaan.

kokkolanpoika
22.06.2013, 15:06
Teollisuudessa työtätekevänä joutunut suht paljon hitsailla erinnäkösiä metalleja. Ja se valurautapuikko ei läheskään aina ole sille valuraudalle paras mahdollinen sanoi hitauskoorninaattori mitä sanoo. Paperillahan se tuntuu oikealle, mutta ei aina käytännössä.
Meidän firman hitsauskoordinaattorikin tietää teoriassa kaiken, mutta raukalla ei pysy edes mig/mag kädessä. Saatikka puikko.. :)
Kuten eräs pumpun valurautapeti oli haljennut moottorin kiinnityspisteistään irti asti.
Noh, ohjeen mukaan lämmitettiin, hitsattiin valurautapuikolla, annettiin jäähtyä, kun asensin moottorin, repesi peti samasta kohtaa taas. Sitten muutama prkl, vit.. ja 48.00 käteen ja antaa mennä kylmiltään. Ja hyvä tuli. Toimi viimesen vuoden niin kauan kuin uusi peti saatiin tilalle.
Käytämme myös ihan normaalin FE37kan ja valuraudan yhdistämiseen pumppujen rungoissa joista on happo syövyttänyt palan pois ihan normi 48.00 puikkoa kun se on esittäytynyt kaikkein kestävämmäksi, Ja ei halkea jäähdyttyäänkään.

Sama päti erääseen jousiteräkseen. Ohjeen mukaan hitsattiin puikolla, en muista oliko oikein jousiteräkselle tarkoitettu puikko. Esilämmitys taidettiin tehdä, jäähdytys myös. Ensimmäinen pieni jousto ja nax poikki samasta kohtaa. Sitten käteen pikkusen sitkeempi 63.20 haponkestävä puikko. Ja hyvä tuli.

0ltzi
22.06.2013, 17:54
kyl määki kerran haljenneen lohkon hitsasin. haponkestävällä puikolla. tuli hyvä ja kestää.

solihull
22.06.2013, 17:59
Kokkolanpojan kanssa samoilla linjoilla. Joskus valupuikko on jees mutta joskus ei. Ainakin olen yhden lohkon hitsannut ihan vaan migillä, jossa tuli kuoreen reikä. Lisäksi itsekin pistäisin kyllä jouseen just rosteripuikkoa, koska se on sitkeää. Ja kun kokeilee ensin halvoilla puikoilla niin ei harmita niinkään jos hajoaa...

TT

Arctic Rhino
23.06.2013, 09:24
Lainaten linkkiä, eli siis tämä (http://products.esab.com/fi/Templates/T041.asp?id=159165) lanka, valmistaja lupaa että kelpaa jopa 1mm pellille, kaasutta?!?

Onko jollakin omakohtaista kokemusta kyseisestä langasta peltitöissä, eli rehellisesti sanottuna auton peltien paikkaamisesta kaasutta?

Itsellä ei vielä ole hitsausvehkeitä mutta houkuttaisi kyseisen langan käyttö ja kaveriksi[SIZE=2]:


Jeps, ESAB:n Coreshield on ihan tuttua kuten myös Elgan vastaava. Eli hyvin pystyy suosittelemkaan tuota auton peltihommiin sekä muuhun pieneen hitsuutteluun. Ihan tavallisen helppoja ne on hitsata.

Nämä kaasuttomat langat eivät lyöneet itseään etenkään suomessa läpi, koska almiin sauman kylmänkesto inan totuttua "48 laadun" heikompaa, mutta ei meinaa mitään peltien hitsuuttelussa etenkään.

Itse käytän omissa ja vieraiden hommissa, mutta toki löytyy se puikkokone jolla tehdään vahvemmat saumat. Mutta ei tartte pullon ja kaasun kanssa pelleillä kun ohutta peltiä ei niin usein tule hitsuuteltua (ainoastaan kun on pakko).

-Joel

-Joel

Arctic Rhino
23.06.2013, 09:31
Teollisuudessa työtätekevänä joutunut suht paljon hitsailla erinnäkösiä metalleja. Ja se valurautapuikko ei läheskään aina ole sille valuraudalle paras mahdollinen sanoi hitauskoorninaattori mitä sanoo. Paperillahan se tuntuu oikealle, mutta ei aina käytännössä.
Meidän firman hitsauskoordinaattorikin tietää teoriassa kaiken, mutta raukalla ei pysy edes mig/mag kädessä. Saatikka puikko.. :)
Kuten eräs pumpun valurautapeti oli haljennut moottorin kiinnityspisteistään irti asti.
Noh, ohjeen mukaan lämmitettiin, hitsattiin valurautapuikolla, annettiin jäähtyä, kun asensin moottorin, repesi peti samasta kohtaa taas. Sitten muutama prkl, vit.. ja 48.00 käteen ja antaa mennä kylmiltään. Ja hyvä tuli. Toimi viimesen vuoden niin kauan kuin uusi peti saatiin tilalle.
Käytämme myös ihan normaalin FE37kan ja valuraudan yhdistämiseen pumppujen rungoissa joista on happo syövyttänyt palan pois ihan normi 48.00 puikkoa kun se on esittäytynyt kaikkein kestävämmäksi, Ja ei halkea jäähdyttyäänkään.

Sama päti erääseen jousiteräkseen. Ohjeen mukaan hitsattiin puikolla, en muista oliko oikein jousiteräkselle tarkoitettu puikko. Esilämmitys taidettiin tehdä, jäähdytys myös. Ensimmäinen pieni jousto ja nax poikki samasta kohtaa. Sitten käteen pikkusen sitkeempi 63.20 haponkestävä puikko. Ja hyvä tuli.

Dodiih... niimpäs niin ja toiset taitaa, toiset tietää ja toiset vain taitaa tietää? Ja insinööri ei ainakaan tiedä mitään... Noh tiedoksi että olen kyllä Puikon kanssa ihan töitäkin tehnyt ja ei en sano että se mitä sanoin yllä on se vain ja ainoa oikea tapa. Sen pointti oli valaista tuntemattomille asiaa ja antaa sellanen tutkittu ja hyväksi todettu yleisohje.

Valuteräksiä ja rautoja on monella eri seossuhteella ja lisäaineella ja tämän takia sen voi ihan millä arpapelillä saada riittävään kuntoon tai sitten ei... Jos lähdtetään ihan oikeasti jotain tärkeätä teollisuudessa korjaamaan niin aineesta otetaan kemiallinen analyysi ja kovuudet yms, ellei sen valutietoja ole. Sen pohjalta voidaan joutua tekemään hyvinkin poikkeuksellisia asioita jotta saadaan kunnolla korjattua... ne vaan tuyppaa viemään aikaa ja maksamaan. joten yleensä koitetaan peruskonstit ekaksi ja sitten aletaan säätää.

-Joel

2,4TD
25.06.2013, 19:14
Aikoinaan tuossa kun oli Kemiran tehdas ja korjausporukka noita valurautoja korjailivat, oli montaa erikoispuikkoa kokeilussa.
Kestävimmät korjaukset kuitenkin tuli Migillä ihan normilangalla tai jo edellä mainitulla 48 tikulla, eipä nuokaan aina ikuisia olleet mutta pidempään kestivät kun muilla aineilla:D
Toki nykyaikana on jo noita erikoispuikkojakin paremmin.