View Full Version : HJ sähkövika (idän tietäjät hoi)
Raakakone
08.01.2013, 06:55
Hj päätti suuressa viisaudessaan keksiä taas uuden sähkövian..
Auto lähti käyntiin ajovalot syttyivät..
mutta mittaristo (mittareiden osalta) aivan pimeä.. Vit.. Se teki eilen saman mutta naksahti sitten hetken kuluttua mittarit päälle..
jännitemittari nousi kyllä laiskasti että olisko jättänyt
lataamatta sillävälin kun mittaukset olivat pimeitä... Eli voiko vaikuttaa herätevirtaan laturille.. Mistä vikaa etsimään? Virtalukko, joku rele, maadoitus?
Stena?
Niinkuin ei olisi jo tarpeeksi kaikkea helv..tin vikaa...
Etuvalot syttyvät aina mutta mittari/takavalot joutuu "härnäämään" että jäävät
päälle.. ei välttämättä liity mitenkään tähän mutta arvata saattaa mitä ajatuksia päässä liikkuu kun istuu esim -20 asteisessa autossa 10-15min pilkkimässä vilkunviistä kun ei viitsi lähteä ajamaan takavaloiltaan pimeällä autolla..
Ja muutenkin jos on aikaa ja himoja kannattaa ostaa hj60 12ht konversio jonka todennäköisesti on suorittanut joku vähän vähemmän osaava henkilö.. eli suoranainen kumipää.. Ei lopu nämä hehkujen jälkikäteen virittelyt, eikä sammuttimen räpläilyt..
Jos vähän vähemmän olisin tojo-mies niin sitten saattaisi jopa vähän hatuttaa näin aamutuimaan..:)
Nii vikahan ei ole Toyotassa vaan siinä että siihen on tehty muutoksia jotka eivät ehkä vastaa tehtaan kriteerejä.:D
No asiaan. Niille parkeille lienee rele jossakin joten aloita se vian etsintä sillä että kaivat sen releen ja tarkistat että sinne tulee heräte. Ja sama juttu kannattaa tarkistaa sen viiksen liitinrimasta mikä on siellä virtalukon muovien sisällä.
Jos siinä on vielä jotain jälkihehkuja niin ne pitää kyllä jännitteet alhaalla käynnistyksen jälkeen, ja jos taas ei niin sitten se vaan ei lähde lataamaan. Pelaako latauksen merkkivalo niinkuin pitää?? Tai veden erottimen merkkivalo?
ja vuosimalli oli??
Raakakone
08.01.2013, 10:03
Nii vikahan ei ole Toyotassa vaan siinä että siihen on tehty muutoksia jotka eivät ehkä vastaa tehtaan kriteerejä.:D
No asiaan. Niille parkeille lienee rele jossakin joten aloita se vian etsintä sillä että kaivat sen releen ja tarkistat että sinne tulee heräte. Ja sama juttu kannattaa tarkistaa sen viiksen liitinrimasta mikä on siellä virtalukon muovien sisällä.
Jos siinä on vielä jotain jälkihehkuja niin ne pitää kyllä jännitteet alhaalla käynnistyksen jälkeen, ja jos taas ei niin sitten se vaan ei lähde lataamaan. Pelaako latauksen merkkivalo niinkuin pitää?? Tai veden erottimen merkkivalo?
ja vuosimalli oli??
Vuosimalli 84.. Ainut hehku mikä löytyy on kuskin kypärässä. Eli ne eivät pudota jännitettä... mystinen, niitä toyotan pyöreitä releitä ei varmaan
saa varaosaputkasta.. ja paikallinen marmori on hyvin luotaantyöntävä.
Oikeastaan on ihme ettei se mosa ole jo valkeessa (tulessa) tuolla
parkkipaikan perällä kaikkien mersujen ja audien välissä..:D
on meinaan sen verran teippi jatkoja johdoissa.. prkl
Eikö kaikille olis jo tullut selväksi se liitosten kolvaaminen ja kutistesukan laittaminen.. no mutta mikään mittaus ei toiminut, polttoaine, lämpö, jännite yms... eikä puhallin.. kaikki ihan pimi hau.. mutta starttasi.. olisko virtsalukko huono arvaus?
ja thänks andylle..
Virtalukko on ihan hyvä arvaus. Tua noi. Meitsillä on bertassa hj:n ratti putki ja siinä jää välillä startin jälkeen avain hehku asentoon. Eli malli on se missä hehku on virran ja startin välissä. Siinä asennossa ei toimi radiot,puhaltimet eikä mikään muukaan sähkölaite mutta kone jää käyntiin.
Toimiiko ne mittarit muuten vai ei??
Vaan tuon kun selvittelee ensin niin se valovikakin saattaa ratketa siinä sivussa ja noita hojoja on kasvamassa sammalta vähän siellätäällä eli kyllä niitä releitäkin pitäisi löytyä. Mutta luulisin että vika on kyllä muualla.
Ja on siellä tosiaan Engine niminen sulakekkin mikä vaikuttaa juuri noihin mittareihin ym. juttuihin. Millä tuo sammuu??
Raakakone
08.01.2013, 13:04
Virtalukko on ihan hyvä arvaus. Tua noi. Meitsillä on bertassa hj:n ratti putki ja siinä jää välillä startin jälkeen avain hehku asentoon. Eli malli on se missä hehku on virran ja startin välissä. Siinä asennossa ei toimi radiot,puhaltimet eikä mikään muukaan sähkölaite mutta kone jää käyntiin.
Toimiiko ne mittarit muuten vai ei??
Vaan tuon kun selvittelee ensin niin se valovikakin saattaa ratketa siinä sivussa ja noita hojoja on kasvamassa sammalta vähän siellätäällä eli kyllä niitä releitäkin pitäisi löytyä. Mutta luulisin että vika on kyllä muualla.
Ja on siellä tosiaan Engine niminen sulakekkin mikä vaikuttaa juuri noihin mittareihin ym. juttuihin. Millä tuo sammuu??
Se sammuu erillisellä katkaisimella.. kyllä luit ihan oikein.. erillisellä.
Piuha vedetty suoraan akulta koppiin katkaisijalle ja sieltä koneeseen.
LowTech..
Mittarit toimii normaalisti ok.. nyt ne ovat mykät, puhaltimen, vedenerottimen valon yms romujen kanssa.l
Illalla töiden jälkeen virtalukko auki puts puts ja jos ei pelaa lähden aamulla
porolla töihin.. Mutta kiitos vinkeistä.
Kato ne sulakkeet ensin. Tuo systeemin kuulostaa siltä että niitä saattaa mennä kuin leipää.
Ja sammutin ei tuollaisenaan kelpaa leimalle joten sitä joudut hieman työstämään myöskin.
Kelpaahan sammutin vaijerillakin, miksei johdolla? :confused:
Raakakone
09.01.2013, 08:53
Kelpaahan sammutin vaijerillakin, miksei johdolla? :confused:
Mittarit alkoivat toimimaan yhtä mystisesti kuin lakkasivatkin toimimasta.
Eli kyseessä todennäköisesti kosketushäiriö.. (kosteat kelit yms).
Siis sulakkeet ehjät.. Haynes manuaali valehteli että virtalukon sähköliittimessä 6napaa,
josta yksi niistä on "ON" eli siitä voi ottaa ohjauksen sammuttimelle..
Liitin
=
[- - -]
[+ - -]
Huono retrokuvaus mutta tuo + merkitty on liittimen ON...
ja = on virtalukon liittimen lukitusnatsa (pitäis olla ylhäällä, keskellä liitintä..)