Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ 75 jyristää nelikko päällä jarrutuksissa


Palde
06.01.2013, 19:22
Terve !

Varmistan nyt vielä täältä viisaammilta ...Ostinko paskaa kun laitoin tarvike-pronssit ?

Oireena on nyt pakkasilla nelikko päällä ajoittainen juristus , oikeastaan pelkästään moottorijarrutuksessa. Reilulla kaasutuksella juristus loppuu.
Napalukot kiinni ,mutta nelikko pois päältä ei jurista ollenkaan.

Tarkastettu tähän mennessä :

- Öljyä on
- Vaseliinia on
- Pinionissa ei oo väläjää
- Napalukot toimii
- Kardaanien nivelet rasvattu ja todettu välyksettömiksi .

Juu,juu ...pronssit määkin ostan jatkossa Toyotan marmoritiskiltä :)

tjl
06.01.2013, 19:29
onks kardaanissa tuplanivel? jos on nii kato ettei oo väljä.

Bj Andy
06.01.2013, 23:55
Nyt kyllä pistit pahan. Ei niiden holkkien pitäisi tietää onko jarrutus vai kiihytys...:confused:

Mites napalukot auki mutta nelikko päällä?? Kuulostaa tyhmältä mutta sillä selviäsi että tuleeko se juristus vaikka siitä että keppi hankoittaa johonkin tai jotain. Onx pyörän mutterit kiinni?

Eikä etukardaani pääse pohjaamaan ja ristikot on samassa vaiheessa?

Aikamoista arvailua...

Hessu888
07.01.2013, 13:08
Tuliko viat tosiaan esiin noiden holkkien asennuksen jälkeen, vai voisko olla että vika oli jo aiemmin muttei ole tullut esille? Testaa onko etukardaanin jakiksen pään laakerissa väljää. Se tekee ainakin melkoista jyrinää nelikolla.

bj45lava
07.01.2013, 13:23
Niin ja kyllähän toi umpinelivedolla tuppaa tuota tekemään vaikka kaikki olis ehjääkin, se kun ei ole tarkoitettu kuitenkaan jatkuvaksi nelivedoksi ajoon.

Nimittäin tuli hdj:hin kans tommonen ominaisuus kun on muutettu jäykälle vedolle ja napalukot
kaikki on kuitenkin uutta ja ääni tuntuu tulevan siinä ainakin vain moott jarrutuksiss tommosesta 80 km/h ajosta, sitä kun nyt vaan on pakko pitää päällä vaikka ei noi ole enää tarkoitettu käytettäväksi, pitäis muuttaa full timeksi takaisin talveksi aina.

toyota4x4
07.01.2013, 13:26
ääni tulee kardaanista joko ei ole linjassaa kasattu takas tai kulma väärä. patrollisssa tuli juristus kun korotti sitä. saman lainen jyristys oli hj:ssa kun oli etukartaani liuku väärässä kohtaa.

Hessu888
07.01.2013, 15:36
Niin ja kyllähän toi umpinelivedolla tuppaa tuota tekemään vaikka kaikki olis ehjääkin, se kun ei ole tarkoitettu kuitenkaan jatkuvaksi nelivedoksi ajoon.

Nimittäin tuli hdj:hin kans tommonen ominaisuus kun on muutettu jäykälle vedolle ja napalukot
kaikki on kuitenkin uutta ja ääni tuntuu tulevan siinä ainakin vain moott jarrutuksiss tommosesta 80 km/h ajosta, sitä kun nyt vaan on pakko pitää päällä vaikka ei noi ole enää tarkoitettu käytettäväksi, pitäis muuttaa full timeksi takaisin talveksi aina.

Mulla on tossa mun pzj75:ssä saman tyylin osat kuin otsikon autossa paitsi hdj-tyylin etuperä ja tällä pystyy kyl ajelee talvikelillä nelikolla satasta puolen suomen läpi ja moottorijarrutella ilman yhtäkään ylimäärästä ääntä tai värinää. Mittarissa vielä alle 800tkm =)

Palde
07.01.2013, 19:36
Tuliko viat tosiaan esiin noiden holkkien asennuksen jälkeen, vai voisko olla että vika oli jo aiemmin muttei ole tullut esille? Testaa onko etukardaanin jakiksen pään laakerissa väljää. Se tekee ainakin melkoista jyrinää nelikolla.

Toi ilmeni vasta myöhemmin , ja pakkanen tuntus vaikuttavan jurinaan ...jakiksen pää on viä testaamatta > tsekataan
"Kevyen" murrosremontin yhteydessä vanhaa ei jäänyt ku kuoret, perä ja vetarit

Etukardaani ei ole ollut palasina ...ei pitäs tulla sieltä.

Mutta voiko murros täristää vedon ja jarrutuksen rajamailla ...siis jos toi holkki on soikeana ?

Renkaat on vaihdettu ny nastoiksi , testataan vaikutaako ...ja samalla testaan tuon nelikko päällä ja napalukot auki .
Sitte puran ton napalukon seuraavaksi ...ja sitte MYYN koko paskan :)

Vetää kyl melkosen hiljaseksi ...ei jhymmärrä ei

blazer
07.01.2013, 21:30
Blatseri ainakin jyrisi ja tutisi heti kun veto lakkas kun oli kardaanin ristikot entiset. Eikä ollu edes tuplaniveltä kun kyseessä oli takakardaani...

BJ-40/76
07.01.2013, 22:30
Toi ilmeni vasta myöhemmin , ja pakkanen tuntus vaikuttavan jurinaan ...jakiksen pää on viä testaamatta > tsekataan
"Kevyen" murrosremontin yhteydessä vanhaa ei jäänyt ku kuoret, perä ja vetarit

Etukardaani ei ole ollut palasina ...ei pitäs tulla sieltä.

Mutta voiko murros täristää vedon ja jarrutuksen rajamailla ...siis jos toi holkki on soikeana ?

Renkaat on vaihdettu ny nastoiksi , testataan vaikutaako ...ja samalla testaan tuon nelikko päällä ja napalukot auki .
Sitte puran ton napalukon seuraavaksi ...ja sitte MYYN koko paskan :)

Vetää kyl melkosen hiljaseksi ...ei jhymmärrä ei

Vaikka minä olen noista tarvike pronsiholkeista pitänyt infoa yllä, niin nyt ei taida olla vika siellä:o
Mutta tuo kardaanin jurraus voisi johtua a) väljästä liusta kardaanissa, taikka väärässä astekulmassa olevasta kardaanista, siis liuku väärässä poorissa b) kardaanin ristikoiden hakkaantuneisuudesta taikka pohjaamisesta, esim etujousi irti, taikka liuku täynnä vaseliiniä (jos auto ei offikäytössä, niin ylläpitorasvaus vain kesäkuumalla, ja yksi puristus vuodessa, parin kolmen vuoden välein puhdistus, ja uudelleen rasvaus)
c) jakolaatikon taikka perän laipassa välystä, d) kardaani epätasapainossa.

siis onko sinulla etukardaanissa tuplanivel? siis yhteensä 3 ristikkoa? ja onko autoa korotettu?

ja jos renkaat pikkasenkaan erilla lailla kuluneet/jopa eri ilmanpaineet, niin jäykällä nelivedolla yleensä ongelmia, kun vääntömomentti menee akselista toiseen.

Palde
08.01.2013, 20:18
liuku täynnä vaseliiniä (jos auto ei offikäytössä, niin ylläpitorasvaus vain kesäkuumalla, ja yksi puristus vuodessa, parin kolmen vuoden välein puhdistus, ja uudelleen rasvaus)
c) jakolaatikon taikka perän laipassa välystä, d) kardaani epätasapainossa.

siis onko sinulla etukardaanissa tuplanivel? siis yhteensä 3 ristikkoa? ja onko autoa korotettu?

ja jos renkaat pikkasenkaan erilla lailla kuluneet/jopa eri ilmanpaineet, niin jäykällä nelivedolla yleensä ongelmia, kun vääntömomentti menee akselista toiseen.

Perkules ...pojaat rasvas ton alustan kun oli kuulemma tiellä nosturilla ...pitää toi luiku tsekata , että olisko täynnä vaseliinia :) Ei oo tullu mieleenkään ...

Vakiokardaani kahdella nivelellä , ei oo ollu irti autosta
Laipoissa / ristikossa ei ole välystä , väännelty käsin ja raudalla
Eikä oo korotettu ku ehkä 30 -40mm lisäkierteillä

Mutta tuo "vaseliiniä luiku täynnä" on tod.näköisin ...pitää käyttää kardaani pöydällä.

Kiitoksia :)

Palde
18.02.2013, 19:10
No niin ...luiun poorihan siellä oli väljä
Ei vaan tuntunut ku oli vaseliinia täys :)

Onkoos mitään kikkakolomosta tuohon poorin tiukkaamiseen ...hydrauliletkuprässi ?

wikke
18.02.2013, 19:47
Taitaa kikka-kolmoset olla kuin tekohengitys anaaliin?

Bj Andy
18.02.2013, 19:58
Tuota noinaa... Rasvaa se boori paksulti irti ollessaan ja tyrkkää takaisin. Saatta auttaa tai sitten ei. Itellä autto Bertassa tänä syksynä kun hieman pyrki juristelemaan.

Tuota hydrauliprässiä oon miettiny itekkin,ja muistaakseni Calmari hitsaamalla kutistusta mutta kokeile ihmeessä. Todennäköisesti se menee pieleen mutta ompahan kokeiltu.

Jos tuo vassu homma ei auta niin voihan sitä koittaa kääntää puolikierrosta siitä boorista jos vaikka sattuisi löytymään tiukempi kohta.

Vaan paraiten nuo säilyy pyöriessään, se ny on tullu jo itelle selväksi.

Palde
26.02.2013, 19:50
Poori on nyt välyksetön , mutta tuo jurina vaan kuuluu edelleen ...
Ei siinä nyt sitten oikeasti ollut välystä juurikaan , en tiedä mistä tai miten sain tuon hölskymään.
Rasvasin ja käänsin puolikierrosta , nyt ei ole välystä.

Enpä oikeen tiedä mistä alkaisi seuraavaksi purkamaan ...Ideoita ?

Bj Andy
26.02.2013, 20:20
Sitten lähetään foliohattuosastolle eli jousien puslat, kallistuksen vakaajan kumit, se pakoputken kalkatus johonkin????

En kyllä keksi miten pelkästään mukanapyörivä etukardaani näihin voi vaikuttaa mutta ei siihen pitäisi vaikuttaa moottorijarrutus muutenkaan jos ei ole etuveto kytkettynnäää???

Mites takapäästä nuo samat jutut kun etupäästäkin??? Eli takaperän U pultit ym. Ja ny ollaa juuri siellä Folio osastolla eli jos taka-akseli pääsee kiertymään moottorijarrutuksessa ja siinä kohtaa menee kardaanit keskenään epätasapainoon???:eek::eek: Ja tämä ei perustu mihinkään tietoon vaan on silkkaa perätöntä ammatitaidotonta arvailua.

Palde
27.02.2013, 16:29
Poissuljetaan heti tuo kallistuksen vakaaja > se on tallinnurkassa

Pakoputki on mallia lyhyt ja sivulle > ei ota kiinni mihkään

Jurina/pärinä kuuluu ainoastaan etuveto kytkettynä ...en oo saanu aikaan napalukot kii ja takaveto päällä.
No puran ny nuo napalukot seuraavaksi ...tulee putsattua samalla .
Sitte jakolaatikoa aletaan epäilemään , voiko siellä olla välystä josta ääni lähtis ?.

Tuskin tuo jurina mitään rikkoo vaikka ajaakin ...mutta nyt tuo on jo sillä tasolla että vittuunnuksissanikin "korjaan" tuo äänen aiheuttajan.
Puretaan sitten vaikka koko etupää !

Hessu888
28.02.2013, 12:57
Otappa seuraasta jyristyksestä ääninauhaa talteen ja tänne jakoon, niin päästään arvuuttelemaan mistä se voisi syntyä.

Palde
28.02.2013, 20:05
LÖYTY !

Pinionin laakeri paskana ...mutta ei siis yhtään väljää !!!
Laakerissa kolme lakerirullaa "syöpyneet"/kuluneet 1-2 mm pienemmiksi kun muut ...
putosivat laakerista kun sain koko laakerin perästä pihalle .
Ihmehomma ...perä ei ees ujeltanut taikka ylipäänsä pitänyt oireisiin sopivaa ääntä , vaan semmosta jurinaa/taikka terävää naputusta , vain vedon ja jarrutuksen rajapinnassa ...
Nyt kun saan uuden laakerin ja jos viälä jyristää , niin sitte on piru merrassa !!! :)

Bj Andy
28.02.2013, 20:18
Eli rullat jotka ovat olleet X ajan veden alla ajanjaksona jolloin sen peräöljyn emulsio on päässy erottumaan pyörimättömyyden johdosta...:D

Vaan hyvä kun löytyi ja vielä parempi kun toit asian julki. Ainakin itelle ennen kuulumaton vika/oire.

Palde
07.03.2013, 17:41
V**ut se mihkään hiljentynyt ...ääni vaan esiintyy pienemmällä alueella .

Voiko pinionin laakeri lautaspyörän päässä saada moisen aikaan ... kohden vaikeaa oli löytää oikea laakeri paikalliselta marmoritiskiltä , vissiin "kesämies" töissä ?
Ymmärtäisin hyvin jos juristas tai ujeltais vauhdissa veto päällä, mutta kun ei !
Einoastaan jurisee vedon ja moot.jarrutuksen rajapinnassa ...vauhdista huolimatta .

Yritetään saada tuota ääninäytettä aikaan , kunhan saan eka koslan kasaan ...
Perkule , että alkaa konstit loppuun ...

rocky86
07.03.2013, 20:43
No miltäs se pinioni näytti kun laakerit vaihdoit ja onko nyt hammoas kosketuskohillaan?

Palde
07.03.2013, 21:20
No miltäs se pinioni näytti kun laakerit vaihdoit ja onko nyt hammoas kosketuskohillaan?

No , vaihdoin vain tuon ulomman laakerin , joka siis on het tuon kardaaninlaipan ( suojan ja stefan takana).
Eli perää ei purettu akselista irti pois , koska olosuhteet ovat "melko" talviset ...juu , pohjolantalli rajottaa .

Mutta jos perä olisi sökö , niin sillon ujeltaisi ajaessa ...ja ääni muuttus nopeuden mukaan ...eikö ?

Ny ei siis jurista kun tasainen veto on päällä , vaikka vetäs satasta ...vaan jos nostaa kaasun niin et moottori jarruttaa , niin jo juristaa !
Juristus lakkaa heti kun kaasutta eli menee "vedon puolelle" ...jossakin on väljää , tietäs ja löytäs vaan missä ?

rocky86
07.03.2013, 23:19
se sisempi laakeri on alempana ja jos ylempikin on saanu vesi kylpyä niin silloin alemmasta on ollu isompi osa veden alla.
niin ja se sisempi laakeri on myös isompi kantsii varmaan käyttää perä auki ja kerran kun sen aukasee niin laittaa myös ne poskilaakerit uusiksi.

BJ-40/76
08.03.2013, 00:18
Siis käsitinkö oikein, että nyt juristaa ainoastaan pintakaasulla- taikka lievässä hidastuksessa?
Ja nimenomaan (jäykällä) nelivedolla?
Lisko mahdollista että etu- ja takarenkaiden halkaisijassa olisi sen verran heittoa, että joku jousivakio/pikkasen hakkaantunut ristikko alkaa elämään omaa elämää?

Siis sekä etu- että takakardaanin putket saman vaiheiset, siis keskiputken molemmissa päissä ristikon "silmät" samassa asennossa. (etukardaani tietysti eri vaiheessa takakardaanin kanssa)

Jos minä jälestäisin k.o ongelmaa, niin yksi etu- ja takarengas vaihtaisi ensimmäiseksi paikkaa.

ja jos ei auta, niin kardaanit irti, ja jokainen ristikko vääntelytestiin, ja jos löytyy "nikamaa" niin uutta....

Palde
08.03.2013, 16:24
Kyllä , ainoastaan pintakaasulla vedon ja moottorijarrutuksen pinnassa !

Paikkaa ovat renkaat vaihtaneet ...jopa niin että tallissa olevat 16-tuumaset kävi alla , ei vaikutusta asiaan .

Mun aikana perissä ei ole ollut vettä , öljyt vaihtuu periin joka syksy . Ei oo ollu "puuroa" koskaan.
Joskus jopa parikin kertaa syksyssä , murrosmuskan johdosta...

Toki välystä alkaa väkisin löytyy paikasta jos toisesta , koska noi hilut kumminkin on pyörineet tuolla alla jo 500 tkm.

Yleensä noi kolinat ja jurnutukset on loppuneet jumalattomaan pamaukseen , jonka jälkeen äänen aiheuttanut osa on ollut helppo paikantaa :) Jos kerrankin huoltaisi eikä vaan korjaisi !

Tossa pari huonoa pätkää jurinasta :

http://www.youtube.com/watch?v=TYAUxK4N2gg

http://www.youtube.com/watch?v=-wRnrUBS--Q

BJ-40/76
08.03.2013, 16:58
Kokeileppa pyöräyttää sammuksiin moottorijarrutuksessa, että syöttöpumppu ei vaan alkas "hakkaamaan, resonoimaan" tai suihku kusemaan, joka sittean alkais resonoimaan, esim. kytkimen kuoleentuneiden jousten kanssa.....
siis onko minkä ikäinen, onko 3b ja kumpaa mallia, rivi-vai jakajapumpulla?

Palde
08.03.2013, 18:47
Kokeileppa pyöräyttää sammuksiin moottorijarrutuksessa, että syöttöpumppu ei vaan alkas "hakkaamaan, resonoimaan" tai suihku kusemaan, joka sittean alkais resonoimaan, esim. kytkimen kuoleentuneiden jousten kanssa.....
siis onko minkä ikäinen, onko 3b ja kumpaa mallia, rivi-vai jakajapumpulla?

No, vm. -88 , 3b mosa ja rivipumpulla ...
Suuttimet ja pumppu huollettu syksyllä -12 oikeen liikkeessä .

Mutta eikö tuo resonointi ilmenisi myös takavedolla ?

No, huomenna jatketaan pähkäilyä ...

JarLaa
08.03.2013, 19:03
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94360


Eri autot, mutta kuulostaa videon perusteella aivan samalta, toistaiseksi ratkaisemattomalta ongelmalta =(

Palde
08.03.2013, 19:21
Juu , luin tuon topikin jo aikasemmin ...

Samat hommat käyny läpitte , ääni vaan kuuluu edelleen .
Huomenna tunkkaan koko kinnerin pukkien nokkaan ja testaan sitä paikallaan saanko ääntä ilmaantumaan jotenkin .
Samalla heitän uuestaan alle noi "kitkat" ...jos michelin X:issä olis erikokoisuutta havaittavissa...
Alkaa vaan loppumaan noi "pätevät" vaihtoehdot !

sos
09.03.2013, 12:04
Suikassa melko samat oireet ja vika löyty jakolaatikon kiinnityksestä päällisin puolin ehjien kumien tilalle vaihdoin uudet(käytetyt) ni vika hävis

toyota4x4
10.03.2013, 10:08
laita kamera auton alle, silleen selvis vuoden vanhasta chevyn silverados miksi se voblasi ajossa.
näkee mitä liikettä kardaani tai loota ymm tekee..

Palde
08.04.2013, 10:12
Terveeks !

Kaikkee on yritetty , mutta pärinä ei vaan lakkaa !
Toki alue missä pärisee pienenee koko ajan .

Mistähän vois tuollasta kameraa katella ...peruutuskamera voi olla pätevä ?
Pistäs mangeettijalalla phjaan kiinni ...

Renegade
08.04.2013, 10:32
Terveeks !

Kaikkee on yritetty , mutta pärinä ei vaan lakkaa !
Toki alue missä pärisee pienenee koko ajan .

Mistähän vois tuollasta kameraa katella ...peruutuskamera voi olla pätevä ?
Pistäs mangeettijalalla phjaan kiinni ...


Tollanen mini DV -kamera vois ajaa asian. On ainakin pieni ja halpa, eli mahtuu pienempäänkin koloon ja saa vaikka nippusiteillä kiinni. Kuvanlaatu nyt ei mitään hurraata varsinaisesti huuda, mutta vois riittää tohon tarkotukseen. Linkeissä pari esimerkkiä.

http://www.nettikaupasta.fi/product_details.php?p=31&gclid=CM2H1-HSurYCFbB4cAodryMAdg

http://www.tietosahko.fi/webstore/MiniDV.html

Palde
09.04.2013, 09:12
Thanks !
Juurikin tällästä ettiskelin ...

Renegade
09.04.2013, 09:26
Thanks !
Juurikin tällästä ettiskelin ...

Mulla on tollanen mikä siinä jälkimmäisessä linkissä on. Maksoi jotain viidenkympin luokkaa, mutta ei näytä olevan enää tuolta saatavilla. Mutta samanlaisia noi varmaan on suurin osa.

On ihan hauska laite, on roikkunu mulla koiran kaulapannassa ja ollu crossikypärässä. Mun laitteessa on myös toiminto, että kamera alkaa kuvaamaan kun saa jonkunlaisen äänihavainnon. Eli sopii myös pienimuotoiseen valvontaan. Oon joskus sitä käyttänytkin, kun piti kuvailla mitä koira touhuaa yksin kotona...:)

Miinuspuolena mainittakoon, että noi kamerat tarvitsevat aika paljon valoa. Linssi on yksinkertaisesti niin pieni, etteis siihen paljoa valo tartu. Eli jos jonnekin konepellin alle laitat kameraa, niin vaatii jonkunlaista lisvaloa. Auton alla saattaa jopa riittää päivänvalo, jos on vaan tarpeeksi korkea auto..:D

nalle00
10.04.2013, 05:00
Mulla patu juristi moottorijarrutuksessa ja syytä hain vaihoin etukardaanin ym. ja pinjoni tuntu välyksettömältä. lopulta annoin olla ja ajelin meneen kunnes tuli aika saada pienemmät välitykset ja sen rempan yhteydessä myös pinjonin laakerit vaihettiin niin loppu se jurina.

Jesmender
01.01.2017, 05:00
Löytykö tähän ratkaisua?
Itsellä hj60 tekee samaa.
Neliveto kytkettynä moottorijarrutuksessa alkaa jyrinä kuulumaan.
Loppuu kun antaa kaasua, että veto päällä.
Öljyt ok ja hullunkierto löytyy.

artsi777
01.01.2017, 10:10
Tarkista ekaks ettei ole väljää jakolaatikon etuvedon lähdön laakerissa. Pariin tullut tuo laakeri vaihettua ja jyrinä moottorijarrutuksella on loppunu

Jesmender
01.01.2017, 18:23
Tarkista ekaks ettei ole väljää jakolaatikon etuvedon lähdön laakerissa. Pariin tullut tuo laakeri vaihettua ja jyrinä moottorijarrutuksella on loppunu

Jonkun verran tuntus olevan välystä.
Onko millanen savotta vaihtaa?
Mistä hommasit laakerin?

artsi777
01.01.2017, 19:32
Jonkun verran tuntus olevan välystä.
Onko millanen savotta vaihtaa?
Mistä hommasit laakerin?

Tamgears myy laakereita ja tietynlaisen laakerin ulosvetimen vaatii millä tuo on puolentunnin homma.

make87
02.01.2017, 18:25
Itellä hj jurisee kans moottorijarrulla. Etuperän lähdössä välystä nii jospa syyllinen on selvillä. Tamgearsilta tilattu osat. Tekeekö ton laakerin vaihdon kans puoleen tuntiin :D

Palde
02.01.2017, 21:58
Ääni hiljeni ja loppui ...autonvaihdon seurauksena :)
Varsinaiseen äänen aiheuttajaan ei koskaan päästy kiinni ...alustassa oli jopa kolma kameraa... oikein mistään ei löytynyt apua tai edes ajatusta mistä moinen johtuu .

Viimeisenä korjasin moottorin ja vaihdelootan tukikumit , mutta koeajo jäi todella lyhyeksi ...eli varmaa lääkettä vikaan ei löytynyt !!!

Sinner
04.03.2019, 18:14
Vanha topikki, mutta ongelma sama. Oireilija on vaan HJ-60. Ääni kuuluu vain 4 veto päällä vedättäessä ja moottorijarrutuksessa tietyllä nopeudella. Ja raja kun alkaa ja loppuu on kuin veitsellä leikaten. Kardaaniristikot ja liuku ovat kunnossa. Perissä ja jakolootassa on öljyä. Välyksiä ei tunnu missään.

Ääni niinkuin näissä Palden laittamissa pätkissä.
https://www.youtube.com/watch?v=TYAUxK4N2gg
https://www.youtube.com/watch?v=-wRnrUBS--Q

Auttoiko Make87 ja Jesmender tuon etukardaanin lähdön laakerin vaihto?

hj jurisee kans moottorijarrulla. Etuperän lähdössä välystä nii jospa syyllinen on selvillä. Tamgearsilta tilattu osat. Tekeekö ton laakerin vaihdon kans puoleen tuntiin

Jonkun verran tuntus olevan välystä.
Onko millanen savotta vaihtaa?
Mistä hommasit laakerin?