PDA

View Full Version : HJ 61 4-veto ääntää kytkettäessä


TeTaVa
06.01.2013, 12:38
Vaihdoin napoihin uudet murrokset, puslat, stefat, käännön- ja pyörän laakerit. Ohjaus keveni ihan mahtavasti.
4-vetoa kytkettäessä ajaessa kuuluu kauhea sirahdus, eikä kytke nelikkoa päälle, valo syttyy. Tasauspyörästön lukot päälle laittaessa ja kiihdyttäessä vetää rajusti vasemmalle. Napalukot tarkistettu ja toimii.
Mikä siis alkoi ääntämään kykettäessä? Voimakas sirahdus kytkettäessä mitä ennen remonttia ei kuulunut ja nelikko kytkeytyi ihan normaalisti ja toimi. Alipaineputket oli haurastuneet ja vaihdoin kumiletkuiksi. Ei mennyt letkut ristiin.
Vinkkejä mitä vielä tarkistelen, kiitos?

Muumi
06.01.2013, 15:30
Toinen etupyörä ei vedä (vasen?) ja siitä se äänikin tulee kun etukardaani ei pyöri tai ei pyöri samalla nopeudella takakardaanin kanssa. Tarkistahan uudelleen ne napalukot.

TeTaVa
06.01.2013, 18:00
Niin ajattenkin, vaikka joku sanoo päässäni että siellä on kaikki OK. Otan kuitenkin huomena piruuttani vielä sen auki ja tutkin tarkemmin ihan ajatuksen kanssa.

-MaTTi-
06.01.2013, 18:09
Niin ajattenkin, vaikka joku sanoo päässäni että siellä on kaikki OK. Otan kuitenkin huomena piruuttani vielä sen auki ja tutkin tarkemmin ihan ajatuksen kanssa.

Pyörität vaikka kardaanista navat kiinni, jos toinen jää auki, kartaanikin pyörii. Tietysti edellyttäen että jakis on takavedolla.

Bj Andy
06.01.2013, 20:20
Tod.näk sieltä napiksesta se vaiva löytyy jos muuten kaikki osat meni paikoilleen. Nosta vaikka se vasen pyörä ilmaan ja pyörittele sitä käsin ja kääntele sitä napalukkoa niin siitäkin saa hieman osviittaa mitä siellä tapahtuu.

Jos jouduit käyttämään väkivaltaa irrotus touhuissa niin nyt on mahollista että se on hieman kasassa eikä se kytkentä systeemi liiku siellä niikuin pitäisi. Ja jos näin kävi niin viilaten ja höyläten se sitten taas sopivaksi.

Muumi
06.01.2013, 22:11
Nii ja sinne napalukkoonhan ei kannata sit työntää kovin paljoo vaseliinia. Voipi muuten varsinkin näin pakkasella estää nappiksen toiminnan.

TeTaVa
07.01.2013, 11:54
Juuripa niin. Kiitos vinkeistä. Liikaa vaseliinia. Jäi vaseliinipatjan päälle "kellumaan" se itse lukkopyörä. Ei sirahda enää kytkettäessä ja joka pyörä vetää.
Mainittakoon vielä, että renkaiden vatkaus ja ohjauspyörän tutina lakkasi kokonaan, kun täydellisen naparemontin tein. Kääntömaljojen laakerit oli ihan loput. Laakerit oli syöneet liukupinnat kuopalle, jollon kääntäninen oli pykälittäistä, mitä ihmeteltiin pyörien suuntauksessa, kun rengasta käsin käännettiin. Tuli hoojiistä kuin uusi ohjauksen puolesta.

TeTaVa
07.01.2013, 11:58
Täydellisen remontin hinta osilla oli noin 480€ ja kaikki laakerit sekä sefat, että tiivisteet otin parempaa laatua. Murrosnivelet ei ole hinnassa, mutta tukipuslat kylläkin. Ellei joku tiedä vielä halvempaa laakerikauppaa niin...
www.tamgears.com (http://www.tamgears.com)