View Full Version : Peugeot 3008 - ensimmäinen laatuaan
http://www.nettiauto.com/artikkeli/peugeot_3008_hybrid4_ensimmainen_laatuaan
Kovia faktoja, mutta unohtuko jotain? :) ;) Pieni tarkennus vaikka että henkilöautomalli... :) No onhan siitä silti jo melkein 10 vuotta...
http://newsroom.toyota.eu/newsrelease.do;jsessionid=072ECC8619BA4A5504AAA11C 3387EFA9?&id=2560&allImage=1&teaser=dyna-toyota-commercializes-its-first-diesel-hybrid&mid=1
http://toyota.jp/dyna/
samisami2
31.12.2012, 12:44
Ranskalainen sähköauto siinäpä sellainen yhdistelmä että huh:D Jospa tämä on ensimmäinen laatua.
Mahtaako nuo edes päätyä vaihtoautomarkkinoille koskaan? Palavat kaikki ennen sitä kun on hienot Patonkimaan sähköt.
Porvoon Hilma
31.12.2012, 14:43
Toi on oikeaan suuntaan sähkön ja polttomoottorin yhdistämisessä, mutta Toyotalla on sen verran etumatkaa, että peli Priusta vastaan voi olla tiukka. Uudessa Priuksessa on latausmahdollisuus ja range luokkaa 20 km. Toyota on integroinut kustannustehokkaasti kaikki yhteen pakettiin samoin kun Opel. Volvolta on tulossa samanlainen laite ja myös Mitsubishi tuo tuonkaltaisen. Autotehtaalle helppo ratkaisu kun ottaa linjalta vakioauton ja laittaa siihen sähköisen perän+akuston. Helppo, nopea mutta kallis.
Täytyy koettaa koejaa tuo laite, minua kun nämä sähkövetoiset kiinnostaa hiukka enemmän :D
HJ60_Jussi
31.12.2012, 16:44
Tostahan menee reilu "diesel" vero kun kerran syö diisseliä ja painaa 1800 kg omapainoa.
samisami2
31.12.2012, 17:12
No ei tuo kauhean pienellä edes mene jos testikulutus on 6,5litraa. Normi 3008 annetaan kaupunki kulutukseksi tuo 6,5litraa satkulla.
Juu - kiinnitin huomiota samaan, ensimmäinen laatuaan liittynee neliveto dieselhybridiin, mutta onhan dieselhybejä jo MB lläkin (nimim. yks täällä ;)) ...
Vaan kumpiko tuli ensin, en tiedä ...
Minä en käsitä miksi sinne pitää sotkea normi vaihdeloota näihin hyrbiideihin.
Dieselin perään generaattori ja sähkömoottorit napoihin.
Akkuja = toimintamatkaa niin paljon kuin asiakas tahtoo. Ruksitaan listalta vaan tilauksen yhteydessä.
Eikö se olis siinä...?
Porvoon Hilma
01.01.2013, 07:40
Minä en käsitä miksi sinne pitää sotkea normi vaihdeloota näihin hyrbiideihin.
Dieselin perään generaattori ja sähkömoottorit napoihin.
Akkuja = toimintamatkaa niin paljon kuin asiakas tahtoo. Ruksitaan listalta vaan tilauksen yhteydessä.
Eikö se olis siinä...?
Juu, tuota olen itsekin pohtinut. Napamoottori olisi hyvä ratkaisu, jäisi kaikki "ylimääräinen" roina pois. Kaapelit vaan napoihin ja autoa voisi pyörittää vaikka paikallaan.
Vielä ei aika ehkä ole kypsä tuolle napamoottoriajatukselle, vaikka tekniikka onkin käytössä isoimmissa kaivoskuormureissa. Kehitystyössä halutaan hyödyntää olemassaolevaa tekniikkaa mahdollisimman paljon. Mutta näköjään napamoottoreita on kokeiltu busseihin ja mersun G-malliin. Olisi siis napamoottori-offiauto tulossa:D
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/napamoottori+puolittaa+linjaauton+polttoaineenkulu tuksen/a260015?service=mobile
Mutt takaisin tuohon 3008 hybridiin. Koetin etsiä akkukapasiteettitietoa, mutta maahantuojan esitteentekojä on ollut ihan pihalla. 5,5 A/h ei ihan kuulosta oikealta :D. Lisäksi tuossa on käytössä erittäin luotettava mutta jo hiukan vanhanaikainen NiMh-akusto.
Auton järkky kokonaisteho vetoaa myös lähinnä Keski-Eurooppalaiseen ostajaan. Tuntuu hiukka siltä, että tuo sähkö on tullut tähän päästömääräysten sanelemana.
Sitten kun tämä ei ole ladattava versio, niin energiatehokkuus jää valitettavan pieneksi ( ainakin maantieajossa) eikä kuluttajalla ole mahdollisuutta siirtää osaa fossiilipolttoainelaskustaan sähköön.
No ei tuo kauhean pienellä edes mene jos testikulutus on 6,5litraa. Normi 3008 annetaan kaupunki kulutukseksi tuo 6,5litraa satkulla. Karmeita kulutuslukemia! SDI Golfilla mentiin kaupungissa alle 6 litraan. Tosin mihinkään se ei kulkenut.. C5 imasee n.7 litraa kaupungissa. Joten ei tuo tekniikka paljon ole reilussa 10v kehittynyt.