View Full Version : 4X4 Pakettiautot 2000
Tämä ei nyt liity suoranaisesti Off-Road harrastukseen, mutta palstalaisilla on varmasti hyvin tietoa aiheesta.
Eli tarve olisi pakettiautolle johon mahtuu kolmehenkilöä, etenee helpohkosti yli 30cm lumessa suht pienillä muutoksilla. Eli korotus, renkaat ja miksei lukkoakin voisi harkita. Onko kuinka isoja eroja näissä yleisimmissä Hiace, Transporter ym. pakujen lumessa kahlaamisessa?
Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto.
http://www.youtube.com/watch?v=gaqaSm2fk08 Gazelle jos sen on pakko olla pakettiauto, maastokuorma-autoja ehkä löytys helpommin ?
Kun nuo vaatimukset työntää nettiautoon niin valikoima on tämä.
http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=87321030&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?qsm=%2C%2C%2C@id_vehicle_type=18@id _make=@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pf rom=@pto=@yfrom=@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileag eFrom=@mileageTo=@id_domicile=@qs=Y?id=87321030@tb =tmp_find_agent
Siitä kun rupeat valkkaamaan tai sitten muutat jotain kriteeriä...
Vähissä taitaa olla pakut mitkä etenee kivuttomasti tuollaisessa hangessa...
ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain.
tekniikkamies
26.12.2012, 21:17
Mulla on Hiluxissa 160 cm korkea vanerinen takatila, joka jatkuu tuulenohjaimena tuulilasiin saakka.
LN170 Hiluxiin saa vakiona 235/85/16 nakit. Niihin voi laittaa ketjut taakse.
Tolla mä saan hoidettua samat hommat mitä umpipakuillakin, nostokorkeutta lavalle on enempi, mutta menee maastossa paremmin.
Aavistuksen on kokemuksia myös nelivetoisesta Transporterista ja muuten kokemukset on positiivisia paitsi välitysten suhteen se ei haasta alennusvaihteella varustettua Hiluxia kovinkaan hyvin. Renkaille ei ole yhtä hyvin tilaa.
Tänään viimeksi vm2010 vakio hiacella lumessa ajanut niin huutaa kyllä ehdottomasti alennus vaihteistoa.
Elikkä hiacen ostoon... vähän koroo, rengasta ja muistaakseni offivaruste on laittanuut noihin alennusvaihteellisia jakiksia ja lukukkoo yms.
siis jos pakun haluu muuten hiluxi tai muu pick-up
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...? Ite ainakin nuo jeepin automaatti lukot manannu alimpaan helvettiin, ei niillä voi mihinkään ahtaaseen paikkaan mennä kun ei tiiä millon auto menee eteenpäin ja milloin sivulle, eli jos on lukko niin pitäs olla kytkettävä
Mikä se on tuo "lukot" -vaatimus aina kun haetaan pikkusen kaksvetoista parempaa etenijää...?
Se, että lukollisena transporter menee 10cm syvempään hankeen normaali renkailla kuin pelkkä synkro.
Melkein transporteria suosittelisin tutulla sellainen kytkettävällä takalukolla ja ainakin hyvin pärjännyt ja kärryä kiskonut useamminkin 30cm lumihankeen.
Rajalta hiacesta kuullut sellaista juttua, että kärryperässä ei liukkaalla pysty ajamaan kun tempoo nelikkoa lypsäesään.
Tämä tuli kysyttyä tutulta rajamieheltä kun 2000 mallin hiace olisi tullut kaupassa pienellä välin antamisella niin kyseltiin jos ison kärryn vetoon sellaista laittaisi.
Mutta kaikki jotka sellaisella hiacella ajelee niin on kehunut. Siinähän saattaa olla se takana, että vekselivetoinen velkarysä niin ei kehtaa sanoa, että paskaa tuli kourat täyteen tosin rajanlaitoksen porukka kiskoo isoja kärryjä missä useampi työkelkka kyydissä eikä se pikku hessu/muuli ja 1 pikku kelkka.
Byrocrat
26.12.2012, 22:21
ALV vähennyskelpoinen paku yritykselle ja B kortilla pitäisi saada ajaa.
Tietenkin se lumessa kahluu riippuu onko höttöä vai nuoskalunta, mutta jonkin verran ajoja tulisi auraamattomilla teillä, joissa voi olla pahimmillaan 30cm lunta paikoittain.
http://www.autokaupat.net/uusi/pakettiauto.php?/Lada/Niva+4X4/&view=1830666 :rolleyes::eek:
reynolds
26.12.2012, 23:08
Mulle ei aukee nää termit. Viitiks valottaa?
"Se, että lukollisena transporter menee 10cm syvempään hankeen normaali renkailla kuin pelkkä synkro. "
"Rajalta hiacesta kuullut sellaista juttua, että kärryperässä ei liukkaalla pysty ajamaan kun tempoo nelikkoa lypsäesään"
Samsonite
26.12.2012, 23:22
Itellä 2000 vuosimallin hiukan piristetty pitkä synkrotransportteri turpolla ja menee 205/75-16 renkailla 30 sentin lumessa vaikka kärri perässä. Kaverilla taas on d4d hiase nelikolla ja kyllä joutuu kytkimellä latailemaan potkua renkaisiin, maantiemalli enemmän. Tosin volkkari on parempi tielläkin.:)
Ton ikäsiä Sprintereitä on myös alennusvahteisella nelikolla, ja luko(i)lla. Harvinaisia ne toki on Suomessa. Saksasta sitte enemmän ja halvemmalla.
Demet.
https://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-beta&hs=JHL&rls=org.mozilla:fi:official&channel=rcs&q=Demet&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.Yms&bpcl=40096503&biw=1360&bih=625&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=K3fbUOOSFMPWtAbyooCACA
???
https://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-beta&hs=JHL&rls=org.mozilla:fi:official&channel=rcs&q=Demet&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.Yms&bpcl=40096503&biw=1360&bih=625&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=K3fbUOOSFMPWtAbyooCACA
???
Ei noi kyllä kovin suurta kuormaa kanna :p
Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.
Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta?
Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko?
https://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-beta&hs=JHL&rls=org.mozilla:fi:official&channel=rcs&q=Demet&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.Yms&bpcl=40096503&biw=1360&bih=625&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=K3fbUOOSFMPWtAbyooCACA
???
Katohan perkele. :D:D:D Eli oliko kyseessä johdatus aiheesta että maailma on täynnä hyvännäköisiä naisia mutta mie en vaan tajuu??? Kyseessä oli sentään vaan tuplapostauksen poisto.
Asiaan. En tiiä mutta koeaja kaikki kokelaat kärri perässä koska noissa Hiaceissa on kaiketi liian pitkät ykkönen ja pakki niinkuin kaikissa muissakin nyky pakuissa.
Meillä on palokunnassa joku caravelle missä on vissiin takalukkokin mjutta on siitä osaa sanoa sen enempää koska oon ajanu sillä vaan kerran.
dirtysalami
27.12.2012, 21:15
Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta :)
Katohan perkele. :D:D:D Eli oliko kyseessä johdatus aiheesta että maailma on täynnä hyvännäköisiä naisia mutta mie en vaan tajuu??? Kyseessä oli sentään vaan tuplapostauksen poisto.
Ihmettelin että mikä auto tuo Demet on, ja siksi heitin guugleen. :)
Tämä ei nyt liity suoranaisesti Off-Road harrastukseen, mutta palstalaisilla on varmasti hyvin tietoa aiheesta.
Eli tarve olisi pakettiautolle johon mahtuu kolmehenkilöä, etenee helpohkosti yli 30cm lumessa suht pienillä muutoksilla. Eli korotus, renkaat ja miksei lukkoakin voisi harkita. Onko kuinka isoja eroja näissä yleisimmissä Hiace, Transporter ym. pakujen lumessa kahlaamisessa?
Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto.
Jaahas, näin kauan tääläkin foorumilla olleena ja eka viesti. Noh, eli asiaan ja asian vierestä. Tuolla 15 000e ei vielä oikein saa nelikkopakua. Itselläni on '05 4WD Hiace, kuljettaa harrastuskalustoa ympäri vuoden (RC, pilkki, valokuvaus, radiolaitteita) Mennään välillä talvella 30cm hangessa auraamattomaan rantaan, kiivetään mäkien päälle, käydään kuvailemassa tulva-alueita, muita sääilmiöitä jne... yms ajelua. Suurin miinus tuossa on alennusvaihteen puute tai edes olisi lyhyempi ykkönen. Muuten olen tykännyt tuosta raksamaasturista, niin "maastossa" kun tielläkin, tietyn varauksin maastossa tietysti. Itse kun vierastan noita elektroonisesti ohjattuja "nelivetoja". Ei sillä, voi Transportterikin olla hyvä menemään yms. Se mitä tulee korotuksiin yms niin mikäli Transporterin kanssa pelaa, kannattaa kattoa Seikelin tarjonta läpi http://www.seikel.de/de/startseite/ .Hiaceen pitäisi saada palikkaa offivarusteesta http://offivaruste.fi/ , itse kysyin paikallisesta tojoliikkeestä parannusta nelivetoon, niin samantien tiskin takaa sanottiin "offivaruste" :) ,toinen mistä saa palikkaa on Arctic Trucks http://www.arctictrucks.fi/ ja mikäli haluaa saksasta tilailla niin Nestle http://www.offroad-nestle.de/en/offroad.html .Ja onhan noita muitakin firmoja, muistaakseni jostain Jyväskylän nurkilta sai korotuspaloja jousiin yms.
Källbacka
27.12.2012, 23:29
Tuo 2-LT-koneinen tumppi-Hiace menee pellolle hankeen ja vetää sinne mukanaan 405 Pösön jarrut jumissa tarvittaessa - tiettyyn pisteeseen. Sitten kaivetaan lapiolla, jos kuoputat montut alle. Pa-talouden ja ajettavuuden nimissä valitsisin D4D:n ehdottomasti, koska on maantiekäytössä tuhannesti sivistyneempi ajettava. Oma siis talouden lisäkuljetin, josta ei leipä ole kiinni, mutta eipä ole liikaa rahaakaan.
Mitä tuossa ehdottomasti pitäisi olla: korotus (jouset KooPeeltä ja etupää tiukkaan, kustannukset alle 120 €, jos juo olutta asentaessa), etulukko (ARB/vastaava kytkettävä), napalukot+kunnon jakotoosa (2005 ja uudemmissa Hiluxeissa kardaani taas kuskin puolella eli niistä soveltamaan? Oma budjettiversio syntyy aikanaan LN170:n jakolaatikolla eli jumpan kautta, kun etuperän saa siirtää ja rukoilla insinöörin olevan sokea). Ja napalukot siksi, että saisi tuon etupään irti ja kulutusta maantiellä hiukan aisoihin, jos on vihreä, kuten mä. D4D menee tosin selkeästi maltillisemmalla löpömäärällä kuin tämä puoli milliä veivattu vanhempi.
Mikä tökkii: onhan se traktori maantiellä vs. Porterit, Vitot ymv. modernit pelit. Eikä se takalukko tosiaankaan ole mahtava.
Mikä toimii: kaikki. Melko vähän sähkökikkaretta menemässä solmuun ja mekaniikka nyt vaan on näissä kohtalaisen varmaa.
Ja sitten aihiossa "pitää olla": liukuovet molemmissa kyljissä sekä jos mahd. niin pariovet takana, jos vahingossakaan pitää lastata trukilla perseestä.
e: Ja 235/75-15-rengastus, joka lähellä maksimihalkaisijaa vakioaukkoihin vakiokorkeudessa edessä, tekee lähestymis- ja jättökulmasta siedettävämmän, pitää rengaskulut maltillisina, mutta välitykset menevät edelleen enemmän nutulleen eli ilman kuormaa menee "ihan jees" kinoksessa/pienissä nousuissa, mutta kuormalla ja vaunulla saattaa alkaa ahdistamaan huonossa paikassa. Muutenhan kuormankesto on varsin mallikasta kyseisissä keksinnöissä.
Taitaa se valinta tuohon Hiaceen kallistua lähinnä luotettavuuden vuoksi. Pitää vielä käydä koeajamassa Toyota ja VW.
Hiacessa on vissiin eri välityksellisiä laatikoita riippuen koneesta?
Ymmärsinkö oikein, että takana on vakiona kitkalukko ja jakolaatikossa on joku tietokone ohjattu lukko?
Juu takana on "kitkalukko" samanlainen viritys mitä takavetoisessakin mallissa. Tuotakin saa kireämmäksi tai vaihdettua kunnon lukon. Keskellä on mekaaninen kytkin, toinen tietolähde kertoo että lamellikytkin ja toinen että visko. Täytyy myöntää että en ole ottanut selvää kumpiko on. Sen tiedän että omassani normi huollon yhteydessä "kiristettiin" jakiksen kytkintä. Ekana tosiaan jos rupeaa "rakenteleen" niin korotusta ja rouheemmat renkaat alle, auttaa kummasti jo nuokin.
Tuossapa vielä oma testi 2e8vEtDSn6U
Jakolaatikko jossa lukittava keskitasauspyörästö ja alennusvaihteet(1:2,5)
€10,680.00 (enth. MwSt. 19%, €1,705.21, zzgl. Versandkosten)
http://www.offroad-nestle.de/en/offroad/new-car-sector/hiace4x4kurz0/offroad-zubehoer/four-wheel-drive/shoparticle/neu-permanenter-allradantrieb-fur-den-hiace-4x4/shop/catalog/product/view/170/allradantrieb.html
Sit lukot moempiin periin: €3,945.00 (enth. MwSt. 19%, €629.87, zzgl. Versandkosten)
http://www.offroad-nestle.de/en/offroad/new-car-sector/hiace4x4kurz0/offroad-zubehoer/differential-lockers.html
Sitten korotus satsi +80mm: €5,985.00 (enth. MwSt. 19%, €955.59, zzgl. Versandkosten)
http://www.offroad-nestle.de/en/offroad/new-car-sector/hiace4x4kurz0/offroad-zubehoer/suspensions.html
Ois makia mutta alkaa tulemaan Hiacelle jo hintaa ja varmasti sillä rahalla alkas löytymään jotain parempaakin.
Nimim. Ihan tyytyväinen omaan takapotku Hiaceen. :o
Ajoin tuossa juuri joulunpyhinä töissä VW LT 4x4:ää, jossa oli lukot etu- ja taka-akseleille, keskitasauspyörästön lukko ja myös pikkupuoli. Näytti olevan maavaraltaan hieman korkeampi kuin vakiot 4x4 LT:t mitä tullut vastaan. Ihan siis uusi auto ja viralliselle maahantuojalle menossa muiden tuontiautojen mukana.
Vaikutti aika messevältä peliltä, toki renkaat oli perus katukummit vähän orkkista isompana. Kunnon renkailla olisi varmasti aika kovakin peli etenemään. Ainakin 30-40cm paksuisen kinoksen läpi meni oikein mainiosti kesäkumeillakin lukot päällä, kun joulun ajan pyryjen tuomaa lunta ei oltu mihinkään ehditty tuontikentiltä aurata. Ei olisi varmaan huono vaihtoehto, tosin hinta- ja korttiluokka ei tässä täsmää. Kiinnostaisi tietää kenelle tuo oli menossa, niitä taisi muutamakin tulla..
tekniikkamies
28.12.2012, 14:19
Mitäs arvovaltainen raati tykkää Iveco Daily 4x4:stä?
http://www.youtube.com/watch?v=i8X5j8ZjrBk
Luotto meni tuon oman 2000VM Porterin nelivedon hyvyyteen kun upotetiin
se syksyn jahtireissulla pellolle etuperin, ois täytynyt tulla
pakilla pois. Mutta keula uppos, nastapyörät savea täynnä.:mad:
Eikä yhtään helpottanut että takaperässä ei ole lukkoa joka ei kyllä
olisi pelastanut tilannetta kun hitaalla nopeudella tuo visco luistaa.
Zetorilla kyllä ylös tuli. Vahingosta viisastuneena hakinnassa etupyöriin
ketjut jos lumisille teille asiaa. Korotus noissa T4 mallissa helppoa etupäässä
Vääntösauvat joita ruuvaamalla tiukemalle keula nousee ja perä nousee n 5cm
kun ostaa vaikka motonetin tai vastaavat jäykimmät tarvike jouset.
Varmaan sellainen paku jossa oikeasti kytkettävä neliveto eikä visco tai muuta
vastaavaa härpäkettä on ääri olosuhteissa huomattavasti parempi.
Muuta saako tuollaista 15000€ Vm2000 uudempaa.
Luotto meni tuon oman 2000VM Porterin nelivedon hyvyyteen kun upotetiin
se syksyn jahtireissulla pellolle etuperin, ois täytynyt tulla
pakilla pois. Mutta keula uppos, nastapyörät savea täynnä.:mad:
Eikä yhtään helpottanut että takaperässä ei ole lukkoa joka ei kyllä
olisi pelastanut tilannetta kun hitaalla nopeudella tuo visco luistaa.
Zetorilla kyllä ylös tuli. Vahingosta viisastuneena hakinnassa etupyöriin
ketjut jos lumisille teille asiaa. Korotus noissa T4 mallissa helppoa etupäässä
Vääntösauvat joita ruuvaamalla tiukemalle keula nousee ja perä nousee n 5cm
kun ostaa vaikka motonetin tai vastaavat jäykimmät tarvike jouset.
Varmaan sellainen paku jossa oikeasti kytkettävä neliveto eikä visco tai muuta
vastaavaa härpäkettä on ääri olosuhteissa huomattavasti parempi.
Muuta saako tuollaista 15000€ Vm2000 uudempaa.
Onkos noissa uusissa Transporttereissa (ja vitoissa) elektroonisesti ohjattu "neliveto"? abs yms anturit "haistelee" renkaiden pyörimistä ja niiden mukaan (pitäisi) jakaa veto oikeille pyörille? .Yksi syy miksi tykkään Hiacesta on juuri sen mekaaninen ratkaisu. Ja juu ei noilla vakiona ihmeellisiin paikkoihin mennä, tai mennään mutta ei tulla pois ilman apua :) ,itellä myös eteen lumiketjut tarvikelaatikossa takaboxissa.
Ja maksaahan nuo kaikki lukot yms extrat... ja varmaan saisi jo jonkun muun auton samalla hinnalla, mutta "ei se mikään harrastus ole ellei siihen kaikki rahat mene" ,itellä harrastukset lähteny muutenkin jo lapasesta niin Hiacen rakentelu "fiilispohjalta" menee siinä sivussa samalla :)
pelto voi olla petollonen paikka.
oon nähny nelikko hiluxi kiinni pellossa ja oli uponnu varmasti alle 10 senttiä.
Noissa 2003 vanhemmissa Syngro portereissa takaperässä visco kytkin
jonka "lukkiintuminen" jossain 1500-2000 rpm. yrittele sitten savesta tukiintuneilla renkailla saada pitoa pienillä kierroksilla.Jäätiköllä sama asia.
Toimiva peli jos saa vauhdin pidettyä jumissa niin ja näin. Itteä ei naurattanu
kun huomas ettei nuo takaset vedä. Mutta kyllä tuo lumella kuitekin ajossa
takapää työntää, ehkä tuo luotto tuo viscon hyvyyteen joskus palaa.:confused:
Miten tuo haisulin nelikon pitäminen mahtaa olla.
Noissa ducatoissa ollut kytkettäviä nelikoita joissa max nopeus 60km
lienee joku varmempi systeemi kuin nuo viscot.
Sekoitetaan pakkaa vielä. Noita jos löytää käytettynä, niin yksi vaihtoehto tietysti http://www.ammattiautot.fi/uutiset/110-land-rover-defender-110-safari-van/
Lisää pakan sekoitusta, Grand cherokee overland varusteilla vetää aika hyvin kärriä perässä ja pelkällä nupilla hoituu arkiajot mukavasti ja on vielä budjetissa, ja ilman Italian dieseliä ihan mersukoneisena.
Miten tuo haisulin nelikon pitäminen mahtaa olla.
Mitä muistan ja itsekkin nuorena isän fulltime 4wd Hiacella hangessa ajanneena, niin kyllä aika poikkeuksetta molemmat takarenkaat veti sutia ja yks etunen. Oli myös tilanteita, että vain toinen takarengas ja yks etunen veti sutia. Eli kyllä takapää oli aina mukana.
Semmonen tunne jäi että Hiacessa on pikkuisen enempi "vetoja" takapyörille. Liekkö sit johtu takatasauspyörästön kitkalukosta kun mutkissa lähti enempi perä luisuun (kun vähä teki mieli luisutella:o). Mun mielestä oli vaan hyvä ominaisuus ettei ollut niin puskemis haluinen.
Nuo maastureista rakennetut olisi muuten ihan hyviä, mutta Eurolava tai mieluummin kaksi saisi mahtua kyytiin. B kortti täytyy olla koska autolla ajaa 3 henkilöä ja kellään ei ole c korttia.
Kyllähän tuo porterikin rupee työtämään perää edellä kun tarpeeksi antaa
lumella kierroksia. Mutta kun on aivan liukaalla yritää pienillä kierroksilla
liikkeelle kuten sieltä pellolta koitti pois päästä ei tuo neliveto ole itsestään selvyys .Kyllähän tuo kytkettävä lukko joka noissa monessa syngrossa on
varmaankiin autaa aikaspaljon. Jos käytettä syngroa ostelee kannataa
katella sellaista mistä tuo lisävaruste löytyy.
"Autoon olisi tarkoitus laittaa n. 15 000€ ja pitää olla vähintään 2000 luvun vuosimallia oleva oikea pakettiauto." Tilan puolelta tuo Safarivan varmaankin
lähellä mutta onko riittävä kysyjälle mutta varmaankin eteneminen huomattavasti parempi tuossa kuin Noissa oikeissa pakuissa jos se tärkeä kiriteeri ja on myös kolmelle henkilölle. TUossa yksi hivenen hintahaarukan yli
http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/5297699
Itselläni on '05 4WD Hiace, kuljettaa harrastuskalustoa ympäri vuoden (RC, pilkki, valokuvaus, radiolaitteita) Mennään välillä talvella 30cm hangessa auraamattomaan rantaan, kiivetään mäkien päälle, käydään kuvailemassa tulva-alueita, muita sääilmiöitä jne... yms ajelua. Suurin miinus tuossa on alennusvaihteen puute tai edes olisi lyhyempi ykkönen.
Näyttää se Hiace nelikkona tuossa 30 cm hangessa menevän.
CsB2-86MNtg
Mutta... Hiace on työkalumainen sisältä ja hiukan vanhahtavan oloinen sisusta, kun vertaa transportteriin ja vitoon, jotka paljon henkilöautomaisempia ja panostettu enempi sisätiloihin. Mikäli nuokin asiat painaa vaakakupissa. Noissa saksalaisisa myös enempi varmaan säilytystiloja tavaroille yms.
Mitä viskoon tulee niin, vakiona nuo eivät ole kummoisia etenemään, verrattuna kunnon nelikkoihin, mutta viskolukkoonkin saa eri paksuista öljyä ja lamellilevyjä kytkimen sisälle joilla saadaan "kiinniotto" herkkyyttä muutettua.
Hiace on tekniikaltaan "pomminvarma" peli, mikäli ei sisämelu tai karuhkot sisätilat häiritse. Normaali tilanteissa varmaan volkkarin 4motion menee myös siinä missä muutkin. Tärkeintä on aloittaa rengastuksesta.
samisami2
28.12.2012, 22:03
... TUossa yksi hivenen hintahaarukan yli
http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/5297699
Ei hiacekaan kolmelle mitään juhlaa ole, mutta miten helvetissä tuossa defederissä keskipaikalla istutaan. Vai hoitaako kuski kytkin/jarru ja keskellä istuva vaihteet ja kaasun :D
Volkkarilla en kunnon lastilla ole ajanutkaan, mutta ainakin hiace kuormattuna menee huomattavasti paremmin/mukavammin tyhjään verrattuna. Kerran oli kyydissä kuusi eurolavaa ja noin 600-700kg kuormaa. Tavaratilaan ei jäänyt tyhjää tilaa kun lavan ja katon väliin noin 20cm ja sivuovien kohdilla sen verran että pikku matkalaukku mahtui. Kulutus oli 10,5litraa satkulla.
BJ-40/76
28.12.2012, 23:12
Hiacen kitkalukko ei kummoinen ole. Se on rampiton, eli ei kiristy pyörien nopeuseron kasvaessa. Mutta kai sekin vähän auttaa. Ainakin tuntuu tiukoissa käännöksissä haraavan vastaan, jos ei muuta :)
Rampiton? siis mitä tarkoittaa? tarkoitatko tuolla "rampillisella" viskolukkoa?
niitäkin on vissiin jonnekkin akseliin sovitettu?
Mutta jos viskolukko, niin silloin lukko "alkaa kirimään" vasta kun pyörimisnopeuseroa, siis silloin hyvä kun mennään isolla kaasulla.
Kitkalukon idea on se, että lukko pystyy tasaamaan molempien pyörien vääntömomenttieroja; pyörimisnopeuden ollessa molemmissa sama, siis vaikka 1 kierros/minuutissa.
Mutta kun tuo kitkaero ylitetään, niin silloin kitka ei pidä.
-> siis jos lisää kaasua, niin sutiva sutii itsensä märäksi jäätä vasten, kun alaspäin liike loppuu-> siis kiinni, ja lujasti,
Mutta jos kuskilla tietämystä ja taitoa, niin siinä vaiheessa kun eteneminen meinaa loppua, niin pakin kautta vauhtia....
Viton nelivedosta huolehtii tietokone ja jarrut, tuo jakolaatikko peruja kauttarantain w124 mersusta, mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana:o ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli:cool:
Ja muutama viiko myöhemmin yritin samaa peltoa hdj-80:llä: 31-10,5-15 hakkapeliitta LT:t alla, ja "putosin" sen kanssa; kaikki lukot kiinni, niin lujaan että piti hakea lapioita:cool:
Oli muuten ensimmäinen kerta 10 vuoteen että piti lähtea hakemaan....
vitossa jatkuva neliveto 33/66, ja lukkoja yritetään matkia ABS:n kautta luistonestona, ja ainakin joskus huonolla menestyksellä....
Noissa 2003 vanhemmissa Syngro portereissa takaperässä visco kytkin
jonka "lukkiintuminen" jossain 1500-2000 rpm. yrittele sitten savesta tukiintuneilla renkailla saada pitoa pienillä kierroksilla.Jäätiköllä sama asia.
Toimiva peli jos saa vauhdin pidettyä jumissa niin ja näin. Itteä ei naurattanu
kun huomas ettei nuo takaset vedä.
Kyllähän tuo porterikin rupee työtämään perää edellä kun tarpeeksi antaa
lumella kierroksia. Mutta kun on aivan liukaalla yritää pienillä kierroksilla
liikkeelle kuten sieltä pellolta koitti pois päästä ei tuo neliveto ole itsestään selvyys .Kyllähän tuo kytkettävä lukko joka noissa monessa syngrossa on
varmaankiin autaa aikaspaljon. Jos käytettä syngroa ostelee kannataa
katella sellaista mistä tuo lisävaruste löytyy.
Taitaa olla Syncro, eikä Syngro ;) Mutta asiaan, en nyt oikein ymmärrä mikä hiton visko sellainen on, joka "ottaa vasta korkeilla kierroksilla kiinni" eikä toimi jos ajaa kevyemmällä kaasulla? Ja puhutko nyt tuossa 1500-2000rpm koneen kierroksista vai kardaanien kierroksista vai mistä? Eihän visko moottorin kierrosnopeudesta tiedä yhtään mitään, vaan siitä mitä etu- ja takapään välinen pyörintänopeusero on - tai jos on akselilla niin vasemman ja oikean puolen välisen eron.
Viskohan on täysin mekaaninen laitos jonka lukitusaste määritellään sen sisuskalujen mukaan ja yleensä kiristyy sitä enemmän mitä suurempi pyörintänopeusero on; toisaalta toiminta on sellainen että kun pyörintänopeuseroa syntyy niin se ottaa kyllä siinä vaiheessa heti kiinni ainakin jonkin verran. Rikkinäinen visko voi tietysti toimia oudosti (joko ei ota kiinni juuri ollenkaan, tai sitten jämähtää lähes jumiin), mutta ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan ehjää viskoa joka tekisi niin että tarttee esim. nelivetoauton ollessa kyseessä helvetisti kaasua ja suuren etu- ja taka-akselin välisen pyörintänopeuseron että alkaa pelittää kunnolla.
Ei tosin ole vanhoista Syncro- porttereista hirveästi kokemusta muuta kuin mitä tullut töissä uusia ajettua ja inttiaikana vähän vanhempia - hyvin ne tuntui ainakin toimivan nelivedon osalta. Omassa Jeepissä ja parissa muussa mitä olen koittanut joissa on viskolla nopean puolen jatkuva neliveto, niin visko on käytännössä viiveetön ja etupää on kyllä mukana enemmän kuin äkkiä jos takarenkaat pyörähtää tyhjää (valmistaja ilmoittaa muistaakseni n. 1/8 kierroksen verran heräämiseen). Ihan sama meneekö suunnilleen tyhjäkäynnillä vai onko lappu lattiassa niin kyllä se etunen vetää ihan sen mitä visko antaa sinne vetoa..
...mutta w124:ssä tietokone ohjaa hydrauliikalla pakkoja (vrt automaattilaatikko) takaveto->33%eteen/66%taakse-> jäykkä neliveto ja lukko takana n. 30%kitkasta 100%:een. etuakselilla ei mitään lukkoa, mutta ainakin viimmetalvena tuo minun vm-89 300tdt farkkumersu (2+3paku) meni paskoilla talvirenkailla niin syvässä lumessa että piti tuulilasin pyyhin olla täysillä! siis niin pitkään että lämmöt nousi, kun koko keula toimi lumiaurana:o ja pehmeää lunta oli se 30 cm, ja jos ei ollut tasan niin pahimmillaan 5 cm yli:cool:
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.
Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.
Tuli juuri töissä tätä taas joulunpyhinä todennettua, kun ajoin muutamaa VW- konsernin nelivetoihmettä. Q7 ja Q5 hyytyivät (kesärenkailla, tosin) 20-30cm syvyiseen höttöön pakkaslumeen sutimisenesto poiskytkettynä, koska auto vähän meni kaasulla vedätettäessä poikittain ja sehän toki tarkoittaa että homma ei ole ollenkaan hanskassa -> siinä vaiheessa sitten kuitenkin aletaan rajoittaa pyörien sutimista moottorin vetoa rajoittamalla ABS:ien iloisesti taustalla rallattaessa jarruttaen menoa -> siihen jäätiin kun kaasu pohjassa tai pintakaasulla auto ei yksinkertaisesti ottanut kierroksia. Saman teki pari muutakin Quatro- Audia sekä nelivetogolffi. VW:n Amarok selvitti homman enemmän kuin kunnialla paljon syvemmästä hangesta, kun vain tökkäsi "Offroad"- nappia keskikonsolista. Ei enää ESP:kään puuttunut menoon ja antoi auton mennä pienessä sladissa veto päällä ja matka jatkui iloisesti varastokentälle asti, toisin kuin "viisaiden" Audien tai Golfin, jotka oli ilmeisesti sitä mieltä että lumihangessa ei sovi mennä veto päällä eteenpäin. Olisi kyllä niilläkin hienosti päässyt perille asti, jos ei olisi elektroniikka ottanut valtaa..
BJ-40/76
29.12.2012, 00:33
Se on muuten huvittavaa, että kaikkien aikojen toimivin Mersun henkilöautojen nelivetosysteemi oikeasti pahassa kelissä on w124:n alkuperäinen 4matic 80- luvun puolenvälin kieppeiltä. Vaikkakin siinä taisi vähän olla luetettavuusongelmia, niin se on kuitenkin ihan aito neliveto jossa pystytään lukitsemaan määrätty määrä niin keskitasauspyörästöä kuin takaperääkin.
Uudemmissa mersuissa kuten niin monissa muissakin "viisaissa nelivedoissa" on aivan anaalisen surkeat systeemit, jotka perustuu avoimeen keskitasauspyörästöön sekä ABS:n ja ESP:n ohjaamana toteutettuun pyörien jarrutukseen ja moottorin väännön rajoittamiseen. Muuten hyvä, mutta mitään sillä ei kyllä saada aikaan paitsi menon puutuminen ja auton jääminen hankeen.
Mutta tuo 80-luvun tietsikka on helppo ohittaa:rolleyes:
siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot;
Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon; Mutta nyt minun marsussa (w-124) vain tuo 4wd johtopari, ja silläkin on tullut herätettyä huomiota mm. veneiden nostossa.....
Ja noissa Minun Land Cruisereissa on sitten "tunteettomat" 100% lukot läpi linjan,
Hodarissakin lukot pysyy kiinni nilkka suorana, siis ainakin 100 km/h asti:rolleyes:
Ja noita jarruilla toteutettuja "lukkoja" kutsui joku stimuloinniksi? mikä on hyvä termi.
-> Nuo lukot, jotka on toteutettu jarruilla, ovat paras mahdollinen toteutus 90% ihmisiä, sillä he eivät tarvi edes noita, kuin ehkä joskus, ja jos he jäävät kiinni, niin silloin: "lunta oli metri, ja ohitettiin 3 lumeen juuttunutta aura-autoa.../ mentiin vetämään jäätieltä luotsikutteria..."
Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80:
-"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki:confused:
Milloinkahan suomessa kielletään metsästysaseet, missä piipunpään ja liipaisimen välinen etäisyys on alle metri? siis jos varpaalla ei voi laukaista....
Siis oikean maasturin vertaaminen tilasto 4wd maasturiin voi tuoda yllätyksen; ja pakettiautot on yleensä tarkoitettu huonoille teille, ei maastoon?
p.s oli aikakausi, milloin suomeen tuotiin maastoautoja, joissa suurimmassa osassa oli vinssi:cool:
Ei hiacekaan kolmelle mitään juhlaa ole, mutta miten helvetissä tuossa defederissä keskipaikalla istutaan. Vai hoitaako kuski kytkin/jarru ja keskellä istuva vaihteet ja kaasun :D
Siihen laitetaan se anorektikko malli tai sitten jalaton anoppi :p
Olempas muuten jollain autolla pitemmän matkan kulkenut niin, että istuin keskellä vaihdoin ja kaasutin sekä käytin pyyhkijät ja kuski ohjasti, vilkutti ja käytti loput polkimet hyvän homma toimi siihen asti kunnes uni otti minusta voiton :o teippiä lumiharja ja mustekala niin matka jatkui käsikaasulla.
Porukoitten HJ 75;sella on "mukava" matkaa ajaa kun on pitkänmallin kungs lumiharja niin sen saa jumittua kaasun ja penkin väliin niin on "kruise" :D
mielipuoli
29.12.2012, 01:03
Jos pitäs valita Hiace, Transporter tai Vito, niin ottasin ennemmin vaikka hiacen takavetosena ja kävelisin aina kun on 30 centtiä lunta kuin että ostasin 4wd VITON. Luultavasti enemmän joudut kävelemään tai taksilla jamaan viton omistajana:D nimim: meillä on kaikki nämä 3 autoa
Eikä noissa yhdessäkään sisä tilat ole mitkään kauhean isot jos 3 miestä istuu kyydissä.
Transporter parasta moottoriteho ja ajettavuus
Hiacessa se että se on toijota ja luotettava:D ja lämmin!
Vitossa se että tietääpähän mitä tekee vapaa ajat:D
dirtysalami
29.12.2012, 11:16
Niin siitä Hiacen taka-akselin lukosta. Siinä ilmeisesti on joku vakio kitkalevyjen esijännitys. Ja tuo jännitys = kitkalevyjen kitka ei kasva pyörien nopeuseron kasvaessa. En ole nähnyt tuosta rakenteesta kuin purkukuvia ja viisaampien puheita, joten en rupea keulimaan asiasta enempää. Omaa hiaceanikaan en tohtisi purkaa tutkimuksia varten :)
Mutta eurooppalaisten henkilöautojen lukkoja on tullut räplättyä ja niissä on ristitapeille rampit. Pyörien nopeuseron kasvaessa ristitapit ja rampit saavat aikaan lisää painetta kitkalevyille. Joka tapauksessa, ei noilla kitkalukoilla, muokatuillakaan sellaisilla, kyllä kovin pahasta paikasta tulla pois.
Mites noissa nelikko Transiteissa on neliveto toteutettu? Onko seki jokin sähköviritelmä? Omaa caravelleä haluttaisi vaihtaa uudempaan kulkineeseen ja nelikko ransistori on ruvennut kiinnostamaan. Pelkkä kaksivetoinenkin piisaisi suurimman osan ajasta, mutta joskus siitä nelivedosta olisi hyötyä.
Toi kitkapakkojen esijännitys taitaa olla se perinteinen versio, jenkkiperissä sama rakenne. Eurooppalaisia en ole itse purkanutkaan.. tuollainen rampillinen systeemi vaikuttaisi ihan fiksulta, varmaan siis kiristää lukkoa vääntömomenttieron mukaisesti. Tuon huono puoli taas sitten että toimiiko liukkaalla hyvin, ja paljoko rampillisessa on esijännitystä? Toinen juttu että miten sitten pakilla?
Torsenihan on se paras ei sataprosenttisesti lukittuva luistonrajoitin, mutta oletettavasti kalliimpi kuin kitkalukko niin harvemmin valmistajat niitä tehtaalla asentaa akseleille :(
Mutta tuo 80-luvun tietsikka on helppo ohittaa:rolleyes:
siinä on testiliitin, mihin menee suoraan nuo pyöreät abikot;
Jos riittää että saa keskitasausplaneetan jumiin, siis jäykkä neliveto, niin tarvii 2 johtoa sisälle, jos haluaa myös takaperän pakkolukituksen, niin tarvii yhden johdon lisää, ja jos haluaa kokeilla tuota 33%/66% moodia niin tarvii vielä yhden johdon;
Ja sitten nuo "primitiiviset" 100% lukot, kuten esim. HJ-61 tai hdj-80:
-"ensimmäisen kerran käytin moneen vuoteen, kun ennen en ollut jäänyt kiinni, pistin lukot päälle; ja kaasupohjaan; ja kytkin ylös; ja se meni rikki:confused:
En ymmärrä miten lukitset lukottoman mersun (vito) johtoja yhdistämällä. :confused: Eikö näihin just lukituksen vuoksi myydä Oberaigner-jakista.
Ja HDJ:n sähkölukko pitää odottaa että on päällä ennen ruoputusta (harvemmin sattuu siirtäjä suoraan kohilleen), hajoaahan se muuten.
Uuttaha ei oltu hakemassa eikä vakiona lukkoja mut http://www.youtube.com/watch?v=sG52U4b1R5M :-)
BJ-40/76
29.12.2012, 15:36
En ymmärrä miten lukitset lukottoman mersun (vito) johtoja yhdistämällä. :confused: Eikö näihin just lukituksen vuoksi myydä Oberaigner-jakista.
Ja HDJ:n sähkölukko pitää odottaa että on päällä ennen ruoputusta (harvemmin sattuu siirtäjä suoraan kohilleen), hajoaahan se muuten.
Siis tuossa tarkoitin nimenomaan -80 luvun w-124 4-matic:a, siinä lukot on öljykylvyssä uivia, apulaitehihnalla olevalla hydraulipumpulla ja sähköventtiileillä käytettävät.
Ja noita sähköohjattuja hydrauliikkaventtiileitä käytetään alunperin tietokoneella, joka kerää tietoa abs:n antureilta, kääntökulma-anturilta yms.
Ja testiliittimessä on navat, joista voi ohjata noita solennoideja suoraan, siis kytkemällä navat yhteen! (jä jälleen pitää tietää, mitä tekee...)
Ja huom. kun ajat tuommoisen w-124 4-maticin jarrutesterille, niin 4-matic pitää olla huoltotilassa, muuten tulee romua/sanomista:cool:
4x4 Vitossa lukkoja "matkitaan" jarruttamalla sutivaa pyörää abs:n kautta, ei voi minun tietääkseni "ohjata sivusta"
Ja nimenomaan tuo viittaus noihin cruiserin lukkoihin tuli siitä, että ne menee rikki kun käytetään väärin! siis pitää tietää mitä tekee, ja sehän nykyään on automatiikan tehtävä, että se suojelee tyhmää, jotta mikään ei mene rikki:cool:
Siis lukkojen täytyy olla kunnolla kiinni, ennenkä annetaan voimaa.
Siis tuossa tarkoitin nimenomaan -80 luvun w-124 4-matic:a
Ja huom. kun ajat tuommoisen w-124 4-maticin jarrutesterille, niin 4-matic pitää olla huoltotilassa, muuten tulee romua/sanomista:cool:
Ok, luetun ymmärtämisessä siis puutteita. :o
Joo ja tuo huoltotilahan kytketään kahvasta kääntämällä pellin alta, on testattu monet kerrat. Tai ei näitä 124-kopan 4Maticceja kyl kovin paljoo oo (enää) ajossa.
Voin ainakin itse todeta että tommonen haldex-nelivetoinen 2006 transportteri meni 30cm ja hieman korkemmassaki nietoksessa ilman ongelmia. ESP vaan pois päältä ja menoksi, tuntui jarruttelevan silti pyöriä vedon siirtelemiseksi pyöriltä toisille eikä haldexin pidon kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia. Nelkuthan on vakionakin jo hieman korotettuja. Auto oli mieluinen ja todella hyvä ajaa tienpäällä, tuntui liikkuvankin kivasti lastun jälkeen.. :p
Rengastuksena oli Michelinin nastarenkaat.. Ainoa vaan että 2 orggispuskuria meni yhen talven aikana :D
Musta kun tuntuu että mun T4 syncrossa on ihan liian pitkät välitykset, eikä se kulje kuin 150...
http://www.youtube.com/watch?v=qibBtz4HaqE
Mites hondamies? :D
wuntzikka
07.01.2014, 07:19
Näyttää se Hiace nelikkona tuossa 30 cm hangessa menevän.
CsB2-86MNtg
en ala väittelemään, mutta onko tuossa helmat sekä puskurin alareunat 30cm maavaralla?
en ala väittelemään, mutta onko tuossa helmat sekä puskurin alareunat 30cm maavaralla?
Mistä minä tiijän, ei oo tullu mitattua. Eikö ne sitä luokkaa oo? :confused: Videolla tuo "lumi 30 cm".
4motion ransportteri oli kaverilla kun lumilla ajettiin, meni ainakin se yksilö niin hyvin lumessa ettei voinut kuin ihmetellä. Veikkaan että menee 30cm puuterilumessa, jäi mittaamatta silloin mutta kyllä se parkkiinkin ajoi sen parikertaa tienlaitaan ja umpiliittymiin sillä meiningill että jos kiinni jää niin nypätään mun defellä jossa oli lumiketjut. Lumiketjuillahan se vetopito saadaan puuterilumessa
vekkipappa
14.01.2014, 23:11
Suosittelen myös transportteria. Oon paljon 11 mallin 140 heppasella nelikolla päästänyt ja kaikkea töissä hinattu pitkin suomea ja veneitä nosteltu vesiltä. Mukava ajella pitkääkin matkaa,kuin henkilöautolla ja keskimatkustajalla mukavempaa kuin hiacessa,ainakin itse molemmissa keskellä istuneena. Polttoainetta vei vähemmän kuin muutaman vuoden vanha d4d hiace. Ja siis japaninautoharrastaja oon täysverisesti mutta jos hiacen ja transun väliltä pitäisi valita niin transu. Aina on ajamalla menty ja tultu, tosin missään suossa ei olla päästetty mutta suht pahoissa paikoissa
Itsellä jos olisi tällä hetkellä nelikkopakun osto edessä niin katse kääntyisi tuohon http://www.volkswagen-hyotyautot.fi/VV-Auto/VW_HA5.nsf/0/7029879CD894C74BC2257B1600285C64?OpenDocument
Itsellä jos olisi tällä hetkellä nelikkopakun osto edessä niin katse kääntyisi tuohon http://www.volkswagen-hyotyautot.fi/VV-Auto/VW_HA5.nsf/0/7029879CD894C74BC2257B1600285C64?OpenDocument
Onhan toi ihan vakuuttava kaikin puolin mut on sit hintaakin sen edestä.
Onhan toi ihan vakuuttava kaikin puolin mut on sit hintaakin sen edestä.
Ovelaa kun katsoo ensin perushintaa ettei oo kovin paha ominaisuuksiin nähden mutta sitten kuitenkin pitää ostaa 30 000€ muutostyö!! :eek:
Vielä noin rumaki koko kaappi. Sprinterin keula on paljon miellyttävämpi.
Ilmeisesti Sprintteriin ei saa ko. offroad varustusta?
Ilmeisesti Sprintteriin ei saa ko. offroad varustusta?
Kyllä niihin saa, muttei taida Vehon ohjelmaan kuulua moiset varusteet. Eli pitää sit Saksasta tai muualta hakea sellainen Sprinter.
h.hartikainen
16.01.2014, 18:02
Kyllä niihin saa, muttei taida Vehon ohjelmaan kuulua moiset varusteet. Eli pitää sit Saksasta tai muualta hakea sellainen Sprinter.
kyllä niitä vehonki kautta saa mutta pitää osata kysellä. myyjät ei oo perillä likimainkaan kaikista varusteista.
tekniikkamies
17.01.2014, 09:30
Nyt kun omasta Hiluxin vanerikatteesta on jo jonkin verta kokemusta, tuntuu, että samalla tapaa saisi jostain isommasta pickupista aika hyvän nelivetoisen "pakettiauton"!
Hyötyjä mm. pickupissa on moottori helposti huollettavassa paikassa ja mahtuu isommat renkaat kuin tavalliseen pakuun.
Jostain Dodge Cumminssista saisi tehokaan pelin. Kun laittaa kuormatilan jatkumaan hytin päälle, siitä saa hyvin lisätilaa ja saa muotoilusta virtaviivaisemman.
Suurta kuormauskorkeutta vastaan pystyisi taistelemaan kevyellä perälautanostimella.
Eli jos mun ei tarvi itse maksaa ja rakentaa, mites joku Dodge Cummins 4 wd hinta 15, siihen ilmajouset taakse, omatekoinen kate, perälautanostin...
Hilux_TD
10.05.2014, 21:52
http://www.youtube.com/watch?v=fF3u7fSDFGY
Ei näytä kitkalukko pitävän hiacessa......
Byrocrat
10.05.2014, 23:18
http://www.auto1.fi/haku/ford+transit+4x4
http://www.roadandtrack.com/go/first-looks/4x4-mercedes-sprinter-van
http://www.youtube.com/watch?v=ZQeFsTwu8p8
http://www.advanced4x4vans.com/conversion.htm
ja jos etsit edullista :eek:
http://www.madeinrussia.cz/en/gazelle-4x4-van-175/
Estate mainittikin tuolla neliveto-transistorin, työpaikala on semmonen 6 paikkasena. Etuveto saa voimansa ilmeisesti haldexin läpi, toiminta on vähän on-off tyylistä kun liukkaalla vetää jo perää sivulle kunnes lyö kerrasta vedon tönkkiin. Neliveon saa myös manuaalisti napista päälle. Tämä kyseinen on 6 lovinen manuaali, ja välitykset on lyhemmät kuin 5 lovisessa etuvetosessa. Muistaakseni 100km/h nopeudesa kierrosluvuissa olis eroa jotain 500-1000 väliltä.
Nyt kun omasta Hiluxin vanerikatteesta on jo jonkin verta kokemusta, tuntuu, että samalla tapaa saisi jostain isommasta pickupista aika hyvän nelivetoisen "pakettiauton"!
Hyötyjä mm. pickupissa on moottori helposti huollettavassa paikassa ja mahtuu isommat renkaat kuin tavalliseen pakuun.
Jostain Dodge Cumminssista saisi tehokaan pelin. Kun laittaa kuormatilan jatkumaan hytin päälle, siitä saa hyvin lisätilaa ja saa muotoilusta virtaviivaisemman.
Suurta kuormauskorkeutta vastaan pystyisi taistelemaan kevyellä perälautanostimella.
Eli jos mun ei tarvi itse maksaa ja rakentaa, mites joku Dodge Cummins 4 wd hinta 15, siihen ilmajouset taakse, omatekoinen kate, perälautanostin...
Ja kolmelle ukolle B -> C korotus.