Kirjaudu sisään

View Full Version : Kierroslukumittari mönkkäriin/paikalliskoneeseen.


Bj Andy
25.12.2012, 20:08
Onkos kukaan askarrellu jenkamittaria ko. laitoksiin.??
Valmiita löytyy painonsa hinnalla kultaa mutta onko kukaan laittannaa tavallista mittaria ja oisko se mahollista saada toimimaan vaikka niin että kiertää jonkun induktiokelan langasta tulpanjohdon ympärille tms.

Punanenä
25.12.2012, 20:13
Onkos kukaan askarrellu jenkamittaria ko. laitoksiin.??
Valmiita löytyy painonsa hinnalla kultaa mutta onko kukaan laittannaa tavallista mittaria ja oisko se mahollista saada toimimaan vaikka niin että kiertää jonkun induktiokelan langasta tulpanjohdon ympärille tms.

Askelmittari.....

Calmari
25.12.2012, 20:21
Onkos kukaan askarrellu jenkamittaria ko. laitoksiin.??
Valmiita löytyy painonsa hinnalla kultaa mutta onko kukaan laittannaa tavallista mittaria ja oisko se mahollista saada toimimaan vaikka niin että kiertää jonkun induktiokelan langasta tulpanjohdon ympärille tms.
HJ:ssä ainakin joku haistelija vauhtipyörässä ?

Porvoon Hilma
25.12.2012, 20:21
Onkos kukaan askarrellu jenkamittaria ko. laitoksiin.??
Valmiita löytyy painonsa hinnalla kultaa mutta onko kukaan laittannaa tavallista mittaria ja oisko se mahollista saada toimimaan vaikka niin että kiertää jonkun induktiokelan langasta tulpanjohdon ympärille tms.

Tässä ois valmis 47 USD laite joka nimenomaan ottaa kierrokset tulpanjohdosta.
Oisko tästä ?

http://tinytach.com/gasoline.php

Bj Andy
25.12.2012, 20:25
Tommonen löytyy stormilta 79 egeen mutta viisarinäytössä olisi puolensa.

Perhana. Pitääkin mitata minkälaista latausvirtaa sieltä Hondan koneesta tulee pihalle. Oisi hyllyssä yksi käyttämätön bilisteman dieselin jenka mittari.

Ja se mittari tulisi tämmöseen laitteeseen. http://s29.beta.photobucket.com/user/antsa/media/Video0001_zpsb2e46727.mp4.html

Porvoon Hilma
25.12.2012, 20:35
Tommonen löytyy stormilta 79 egeen mutta viisarinäytössä olisi puolensa.

Ookoo, tossa edullisempi Yamahan vastaava, muttei viisareita. Tää ei tartte mitään virtaa, patterit sisässä.

http://www.propane-generators.com/engine_meter.htm

Oli tuolla noita viisarillisiakin, mutta alkaa hinta nousemaan...

Bj Andy
25.12.2012, 20:50
No näköjään kaikkea löytyy jos jaksaa kaivaa.

Vaan mitäs se tappokatkaisija maadottaa? Saisko siitä signaalin?

Porvoon Hilma
25.12.2012, 21:04
No näköjään kaikkea löytyy jos jaksaa kaivaa.

Vaan mitäs se tappokatkaisija maadottaa? Saisko siitä signaalin?

Mikä Honta tossa on ?

Tai kun katselen tota kuvaa, niin siinähän on tulpan johto heti näkyvillä että siitä saa ainakin induktiivisella, ja tappokatkaisijajohdossa on yhden Honda-kaavion mukaan samat pulssit kuin tuossa tulpassakin. En tiiä toimiiko diesel- mittari, mutta eipä tuo kokeilu kalliskaan liene.

Bj Andy
25.12.2012, 21:56
Mikä Honta tossa on ?

Tai kun katselen tota kuvaa, niin siinähän on tulpan johto heti näkyvillä että siitä saa ainakin induktiivisella, ja tappokatkaisijajohdossa on yhden Honda-kaavion mukaan samat pulssit kuin tuossa tulpassakin. En tiiä toimiiko diesel- mittari, mutta eipä tuo kokeilu kalliskaan liene.

Gx 620 eli 20 hp V2 :nen. Biltemassa oisi 2 -8 pyttyseen sopiva jenkamittari 25 egeen eli sitä voisi kokeilla tuohon. Se diesel mittari tulee laturin w napaan eli yhdelle käämille ennen tasasuuntausta joten se ei varmaan pelaa tuossa. Tai pitää kokeilla. Vaihtovirtaa se tuokin on.

Porvoon Hilma
25.12.2012, 22:49
Gx 620 eli 20 hp V2 :nen. Biltemassa oisi 2 -8 pyttyseen sopiva jenkamittari 25 egeen eli sitä voisi kokeilla tuohon. Se diesel mittari tulee laturin w napaan eli yhdelle käämille ennen tasasuuntausta joten se ei varmaan pelaa tuossa. Tai pitää kokeilla. Vaihtovirtaa se tuokin on.

http://engines.honda.com/pdf/manuals/31ZJ1611.pdf

Tossa manuaali ja onhan tuossa koneessa latauskäämi sekä diodit, joten saat vaihtovirtaa ihan oikeastikin. Sivulla 57 on sähkökuva ja siinä harmaat johdot ennen diodeja olisi omiaan tuolle diesel-mittarille. Mutta voipi olla helpoin kietaista tuollainen induktiomittarin anturi noihin tulpanjohtoihin ja antaa lumen pöllytä :D

Nikuzai
25.12.2012, 22:56
Miksei laita siihen vaikka jostain autosta nopeusmittaria kun sulla näkyis kampuranpäässä olevan hihnapyörä ja siihen uuden pohjan piirtelisi kierrosten mukaan?

Tai sitten polkupyörän mittari ja anturihihnaan tai alempaan hihnapyörään kiinni?

Bj Andy
25.12.2012, 23:04
Onhan tuossa jo vaihtoehtoja...Se tulpanjohtoon tuleva olisi kyllä kaikista simppeli vaan pitää kattoa mitä saa aikaan.

Porvoon Hilma
25.12.2012, 23:32
Onhan tuossa jo vaihtoehtoja...Se tulpanjohtoon tuleva olisi kyllä kaikista simppeli vaan pitää kattoa mitä saa aikaan.

Sitten jäädään odottelemaan testien tuloksia, niin ja lisää lumenpöllytysvideoita :D

sisua45
25.12.2012, 23:43
http://www.ebay.com/itm/Tach-Hour-Meter-For-Motorcycle-ATV-Snowmobile-Boat-Gas-Engine-Tachometer-Bike-/280929962699?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4168bb0acb

Siinä olis halpa kieputa-piuha-tulpanjohdon-ympäri-malli.

Onko näistä kokemusta, toimiiko?

Cliff Barnes
26.12.2012, 00:31
Polkupyörän nopeusmittarista väkersin hakkuriin kierroslukumittarin. Km:t näyttävät kymmeniä kierroksia. Eli esim. 80km/h=800rpm...

Bj Andy
02.01.2013, 13:43
http://engines.honda.com/pdf/manuals/31ZJ1611.pdf

Tossa manuaali ja onhan tuossa koneessa latauskäämi sekä diodit, joten saat vaihtovirtaa ihan oikeastikin. Sivulla 57 on sähkökuva ja siinä harmaat johdot ennen diodeja olisi omiaan tuolle diesel-mittarille. Mutta voipi olla helpoin kietaista tuollainen induktiomittarin anturi noihin tulpanjohtoihin ja antaa lumen pöllytä :D

No niin. Asiaan on perehdytty tuon lingon moottorin osalta ja hommahan oli juuri noin eli kiitokset tuosta.
Aiemmin kun mittailin noita niin en saanu oikein tuloksia koska mittasin aina maata vasten ja sehän ei oikein antanu mitään tulosta mistään. Mutta vaihtovirta mittaus tuotti tuloksen noiden harmaiden johtojen väliltä. Ja tulos oli semmonen että joku volttimittari osuisi jo melko lähelle tonttia. Tyhjäkäynnillä joku 10-16 V AC:tä ja täydellä joku 36 V

No sitten se dieselin jenkakello kouraan, siihen mönkkäristä 12 V sähköt ja lingosta toinen johto signaaliin ja toinen maata vasten, ei väliä miten päin niin...Tulos oli tämä. (http://s29.beta.photobucket.com/user/antsa/media/Video0002_zpsd28a9cc3.mp4.html)

Porvoon Hilma
02.01.2013, 14:03
No niin. Asiaan on perehdytty tuon lingon moottorin osalta ja hommahan oli juuri noin eli kiitokset tuosta.
Aiemmin kun mittailin noita niin en saanu oikein tuloksia koska mittasin aina maata vasten ja sehän ei oikein antanu mitään tulosta mistään. Mutta vaihtovirta mittaus tuotti tuloksen noiden harmaiden johtojen väliltä. Ja tulos oli semmonen että joku volttimittari osuisi jo melko lähelle tonttia. Tyhjäkäynnillä joku 10-16 V AC:tä ja täydellä joku 36 V

No sitten se dieselin jenkakello kouraan, siihen mönkkäristä 12 V sähköt ja lingosta toinen johto signaaliin ja toinen maata vasten, ei väliä miten päin niin...Tulos oli tämä. (http://s29.beta.photobucket.com/user/antsa/media/Video0002_zpsd28a9cc3.mp4.html)

Tää tais onnistua ?:o

Bj Andy
02.01.2013, 14:13
Yep. Eli kuten videosta näkyy.

Kalibrointi riittävälle tarkkuudelle on helppoa koska maksimikierrokset taitaa olla sen 3600 tms. Pitää vielä tarkistaa,niin siitä saa jo riittävän tiedon ettei vedä konetta uuvuksiin.

Porvoon Hilma
02.01.2013, 14:14
Yep. Eli kuten videosta näkyy.

Kalibrointi riittävälle tarkkuudelle on helppoa koska maksimikierrokset taitaa olla sen 3600 tms. Pitää vielä tarkistaa,niin siitä saa jo riittävän tiedon ettei vedä konetta uuvuksiin.

No mukavaa, sit jään odottelemaan seuraavaa lumenlennätysvideoo :D

Bj Andy
06.01.2013, 14:35
Tänään tuli pari tuntia vietettyä asian tiimoilta tuon mönkkärin parissa eikä meinaa onnistua millään.

Eli otin mittariin signaalin suoraan laturin kelalta ja kyllähän se lukemia näyttikin mutta hieman kun nosti kierroksia niin mittari sekosi. Sitten kokeilin vielä kahdesta muusta piuhasta eli CKP sensorin piuhoista mikä sitten ikinä onkaan niin toisesta sai myös jonkun signaalin mutta sekin sekosi kierroksilla.

Mikähän tuohon auttaisi? Diodilla saisi leikattua sen aallon toisen puolikkaan pois mutta ihan suoraan ei nyt vaan järki riitä. Pitää ehkä sitäkin vielä kokeilla.

Ideoita?

Porvoon Hilma
06.01.2013, 15:36
Tänään tuli pari tuntia vietettyä asian tiimoilta tuon mönkkärin parissa eikä meinaa onnistua millään.

Eli otin mittariin signaalin suoraan laturin kelalta ja kyllähän se lukemia näyttikin mutta hieman kun nosti kierroksia niin mittari sekosi. Sitten kokeilin vielä kahdesta muusta piuhasta eli CKP sensorin piuhoista mikä sitten ikinä onkaan niin toisesta sai myös jonkun signaalin mutta sekin sekosi kierroksilla.

Mikähän tuohon auttaisi? Diodilla saisi leikattua sen aallon toisen puolikkaan pois mutta ihan suoraan ei nyt vaan järki riitä. Pitää ehkä sitäkin vielä kokeilla.

Ideoita?

Niin, toi vaihtovirtapiiri on ihan erillään muusta sähköstä. Jos muistan oikein, niin tuo on yksi ainoa käämi. Periaatekytkennässähän tuo toimii niinkuin W/navasta otettu signaali.

Ootko kattonut että on monipyttyisessä asetuksessa toi mittari ?

Tää vaikuttaa siten, että kos sulla on tuo mittari 4-sylinterisessä asennossa, niin 2-sylinterisen koneen 4000 kierrosta on ton mittarin mielestä 8000 kierrosta ja saattaa olla sekaisin kun ei voi enää noita lukemia tulkita.

Bj Andy
06.01.2013, 16:03
Tuo on dieselin mittari ja tarkoitettu nimenomaan sinne laturiin eli tuo ei tiiä pytyistä mitään.

Näinköhän kun tuossa on ihan kestomagneetti siinä vauhtipyörässä niin se alkaa sekoittaa signaalia kun kierrokset nousee???

Pitää jostain ettiä oskiloskooppi ja koittaa sillä kattoa mitä tuossa tapahtuu. Johonkin kolmeen tonniin se näyttää jokseenkin järkeviä mutta sen jälkeen alkaa viisari vaeltamaan laidasta laitaan.

Porvoon Hilma
06.01.2013, 16:16
Tuo on dieselin mittari ja tarkoitettu nimenomaan sinne laturiin eli tuo ei tiiä pytyistä mitään.

Näinköhän kun tuossa on ihan kestomagneetti siinä vauhtipyörässä niin se alkaa sekoittaa signaalia kun kierrokset nousee???

Pitää jostain ettiä oskiloskooppi ja koittaa sillä kattoa mitä tuossa tapahtuu. Johonkin kolmeen tonniin se näyttää jokseenkin järkeviä mutta sen jälkeen alkaa viisari vaeltamaan laidasta laitaan.

Juu, voip olla just noin.

Mikä siinä mittarissa on maksimilukema ja minkä merkkinen; jos taas koetetaan kaivaa lisää tietoo?

Bj Andy
06.01.2013, 16:41
Merkki on biltema, ja näyttää poistuneen valikoimasta. 6000 on maksimi lukema.

Ja tuohan nimenomaan toimi siinä lingon koneessa mutta siinä ei liene kuin yksi kela kun sieltä tulee vaan kaksi piuhaa.

Tuossa sensijaan laturi näyttää tältä eli voi tuolla kyllä jo jotain sivuaaltojakin syntyä...:confused:

http://i29.photobucket.com/albums/c254/antsa/Kuva0013_zps6bdbc750.jpg

Porvoon Hilma
06.01.2013, 16:55
Merkki on biltema, ja näyttää poistuneen valikoimasta. 6000 on maksimi lukema.

Ja tuohan nimenomaan toimi siinä lingon koneessa mutta siinä ei liene kuin yksi kela kun sieltä tulee vaan kaksi piuhaa.

Tuossa sensijaan laturi näyttää tältä eli voi tuolla kyllä jo jotain sivuaaltojakin syntyä...:confused:

http://i29.photobucket.com/albums/c254/antsa/Kuva0013_zps6bdbc750.jpg

Juu... :D

Tosta käämistä kun päättelee niin on tuon lataussähkön taajuus ihan omilla sfääreillään :D

Dieselmittari olettaa normi kolmivaihelaturin taajuuksia ja laskee kierrokset sen mukaan. Mutta tossa on noita napoja niin monta, että taajuuslaskin sekoaa... Ei pysy mukana kun sulla on 3000 kierroksen kohdalla jotain 27000 kierrosta...:D

Voipi olla että ratkeaa vain menemällä kauppaan, jossa myydään noita tulpanjohdosta signaalia ottavia mittareita. :D

Bj Andy
06.01.2013, 17:05
Kolmella piuhalla tuolta se sähö ulos tulee eli kolmivaihe systeemi tuokin on. Vielä pitää kokeilla se normi jenkamittari mikä käy kaksipyttyseenkin koneeseen kun tuossahan näkyy tuo sytkän kelakin. Mistä siis sai myöskin lukemaa mutta kun tuolla tuota kamaa on niin jotenkin sitä käppyrää pitää varmaan suodattaa.

Porvoon Hilma
06.01.2013, 17:08
Kolmella piuhalla tuolta se sähö ulos tulee eli kolmivaihe systeemi tuokin on. Vielä pitää kokeilla se normi jenkamittari mikä käy kaksipyttyseenkin koneeseen kun tuossahan näkyy tuo sytkän kelakin. Mistä siis sai myöskin lukemaa mutta kun tuolla tuota kamaa on niin jotenkin sitä käppyrää pitää varmaan suodattaa.

Ok, sit ei vastaa tuo todellisuus sitä Hontan sähkökaaviota, jossain vain yksi käämi ja kokoaaltotasasuuntaus :)

Kokeilun iloa :D

Bj Andy
06.01.2013, 22:54
Siis vastasi sen lingon moottorin osalta täysin muuten mutta siitä puuttuu vaan se tasasuuntaus silta. Se Pitää ilmeisesti osata tilata erikseen.

Tuo kuva on mönkkäristä.

Porvoon Hilma
08.01.2013, 06:27
Siis vastasi sen lingon moottorin osalta täysin muuten mutta siitä puuttuu vaan se tasasuuntaus silta. Se Pitää ilmeisesti osata tilata erikseen.

Tuo kuva on mönkkäristä.

No ilmankos olin hiukka huuli pyöreenä :D

Tasasuuntaus lienee tarpeen ihan vakiona, liekö osa jotain säätäjää jos ei erikseen näy.

Bj Andy
08.01.2013, 08:56
Voi olla mutta siitä lingon koneesta puuttuu kyllä kaikki ylimääräinen eikä mistään johdosta tullu tasavirtaa ulos. Ja hyvä niin sillä sen kanssa tuli uitua tuossa eilispäivänä.

Tosta mönkkärissä pitää vielä koittaa saada signaali siitä pick-up coilista. Siinäkin vaan kun se vahtipyörän magnneetti pyörii vieressä niin se ilmeisesti rupeaa sotkemaan sitä mittaria. Auttaisikohan se että laittaisi ihan diodin siihen mittarille lähtevän johdon väliin. Se ainakin siivoaisi sen aallon toisen puolen pois.

Toinen voisi olla joku semmonen lutikka mikä päästää läpi vasta tietyn jännitteen, eli vaikka jotain 11 volttia tai yli.