View Full Version : Hj60 hyyty??
Kotia päin körötellessä auto ei oikein ottanut kierroksia,jonka jälkeen sammui,käsipumpulla kun pumppasin niin ensin ei tullut ainetta suodattimella ollenkaan,nyt tulee,Käy joskus pikku pätkän ja sammuu.Akut uusittu,Talviaine tankissa,saattoi olla pikkasen kesälaatua tankissa,mutta olen sen jälkeen ajanut noin 100km.Ennen liikkellä lähtö kävi noin 30min pihassa hyvin ja toimi noin 30km oikein hyvin.Onko polttoaine pumpulle jokin sulake jossakin?mitä muuta kannattaa tarkistaa?
Mekaaniselle pumpulle harvoin on sulaketta...
Rungon kupeessa oikean takarenkaan etupuolella on vedenerotin, sellainen metallipurkki jonka pohjassa on 6mm pultti(luultavasti) joka kannattaa katsoa onko täynnä tai lähes täynnä jäätä.
Raakakone
22.12.2012, 20:21
Vähänkin kesälaatua seassa niin voi tulla ongelmia.. kesä ja talvilaatu ei sekoitu pakkasilla vaan kesälaatu tukkii naftasuotimen parafiinilla.. useasti ne akselin vieressä olleet vedenerottimet ovat mädäntyneet ja heitetty permannolle mut jos sellainen löytyy niin kannattaa tyhjentää vesi. Auto lämpimään (jos mahdollista) uusi nafta suodatin ja ilmaus.. Jos kesälaatua paljon niin tankin tyhjennys..
Kone voi käydä tyhjäkäyntiä ja kulkeakkin jonkun matkaa/aikaa vaikka suodin alkaa olemaan tukossa.. yleensä se sitten hyytyy jonnekkin perkeleen pikatien varteen..
Ja mulla oli tankissa joku kökkö joka osasi aina toisinaan siirtyä just imuputken kohdalle. Kun puhalsi tankkiin päin, putki aukesi ja pääsi matkan x kunnes hyyty evään puutteeseen. Eli tankki kannattaa myös siivota jos mahdollista.
jos tämmönen pakkanen ku täällä -30 ja vettä suodattimessa niin loppuu se kulkeminen
Kuten jo edellä on annettu ymmärtää niin vaiha suodin ja tyhjää veden erotin...
Täytyy katsoa tuo veden erotin,suodatin on vaihdettu noin viikko sitten koneen vaihdon yhteydessä,ei täällä päin ole kuin -20 pakkasta.eikä ole oikein lämmintä paikkaa johon auton saisi.
anna pikku töhöllä tai kuumailmapuhaltimella sille vedenerottimelle lämpöä, ja pohja roppu avoimena - suodattimen joutunet kans vaihtamaan tämän jälkeen jos pakkasia pitelee
BJ-40/76
23.12.2012, 01:25
puhalla tankilta tuleva putki tyhjäksi, siis kaikki tavarat putkesta takaisin tankkiin, ja ilmaa sitten ja käyntiin.
mites jos laittais diesel 100.
mites jos laittais diesel 100.
No ei.
Ja tuota jos sillä veden erottimen sulattamisella ja tyhjäämisellä ei rupea pelaamaan niin sitten tankille sama hoito. Eli siellä saattaa seilata joku jääklöntti mikä tukkii imuputken.
Eli jollakin lämmittimellä,toholla tms. tankki +:san puolelle ja sen jälkeen liruttaa pohjaropusta vedet pois.
On täällä sellainen veden erotin paikoillaan,jos se on tuo missä pohjassa roppu,metallinen pyöreä laitos.mitäs virkaa noilla sähkö johdoilla on mitä tulee sinne päälle kaksi johtoa?toinen on ainakin poikki,täytyy se liittää takaisin samalla.töhöstä oli kaasu loppu,nyt on uuttaa ja sitten jatkamaan sulatusta.
siellä on anturi joka ilmottaa jos sulla on erotin täynnä vettä pitäs kojetaulussa syttyä valo.
jos saat sen vähänkään liikkeelle niin aja lähimmän ostarin parkkihalliin tehe piitkä ostos reissu että sulaa ja vaihat siellä sen suotimen ja löysäät loput vejet poijes.
siellä on anturi joka ilmottaa jos sulla on erotin täynnä vettä pitäs kojetaulussa syttyä valo.
jos saat sen vähänkään liikkeelle niin aja lähimmän ostarin parkkihalliin tehe piitkä ostos reissu että sulaa ja vaihat siellä sen suotimen ja löysäät loput vejet poijes.
ihan hyvä idea muuten,mutta lähin ostoskeskus jossa on lämmintä tilaa on 100km päässä=)
Nyt on sulateltu vedenerotin olihan se jäässä,pumpulla pumpattu ilmat pois,pumpun välistäkin tulee naftaa,kuuluuko tulla?ei vain lähde käyntiin,täytyy tuo suodatin vielä uusia.
Pumpusta ei kuulu tulla ulospäin yhtään, tiivisteellä on tunnit täynnä. Saattaa saada ilmaa siitäkin välistä, mutta pitäisi jotain eloa silti olla?
Pumpusta ei kuulu tulla ulospäin yhtään, tiivisteellä on tunnit täynnä. Saattaa saada ilmaa siitäkin välistä, mutta pitäisi jotain eloa silti olla?
juu vähän se hörähtelee välillä jopa kävi pikkasen,täytyy vaihtaa toisesta koneesta tuo pumppu jahka joulut on pidetty.
Nyt on sulateltu vedenerotin olihan se jäässä,pumpulla pumpattu ilmat pois,pumpun välistäkin tulee naftaa,kuuluuko tulla?ei vain lähde käyntiin,täytyy tuo suodatin vielä uusia.
Tuo on normaalia joskaan ei suotavaa. Tosin kun sen käsipumpun kiertää kiinni niin se vuotokin asettuu. Suotta vaihat siihen toista käytettyä kun se on samanlainen sekin. Hae dieselkorjaamosta parilla kybällä boschin pumppu siihen.
Ja uskaltaisin väittää että se käspumppu ei tuolla nyt oireile van joku muu.
Ilmasitko myös niistä ruiskuputkista?? Eli kun muuten on ilmattu niin sitten yksi suihku löysälle ja starttia peliin. Yleensä lähtee melko hyvin käyntiin ja sitten kun käy niin se suihku kiinni.
Sitten on vielä mahollista että se vuosia rauhassa ollu vedeneroitin sai nyt viimeisen tällinsä tuon sulatuksen aikana ja rupesi vuotamaan.Ja nimenomaan ilmaa sisälle päin. Jos näin kävi niin sen voi kyllä ohittaa.
Tuo on normaalia joskaan ei suotavaa. Tosin kun sen käsipumpun kiertää kiinni niin se vuotokin asettuu. Suotta vaihat siihen toista käytettyä kun se on samanlainen sekin. Hae dieselkorjaamosta parilla kybällä boschin pumppu siihen.
Ja uskaltaisin väittää että se käspumppu ei tuolla nyt oireile van joku muu.
Ilmasitko myös niistä ruiskuputkista?? Eli kun muuten on ilmattu niin sitten yksi suihku löysälle ja starttia peliin. Yleensä lähtee melko hyvin käyntiin ja sitten kun käy niin se suihku kiinni.
Sitten on vielä mahollista että se vuosia rauhassa ollu vedeneroitin sai nyt viimeisen tällinsä tuon sulatuksen aikana ja rupesi vuotamaan.Ja nimenomaan ilmaa sisälle päin. Jos näin kävi niin sen voi kyllä ohittaa.
sitä tuossa mietiskelinkin josko nakkais koko pömpelin kuusen juurelle.sieltä tuli kyllä aika sontasen näköstä tavaraa pihalle.en ilmannut noista ruiskuputkista ollenkaan,täytyy kokeilla sitä vielä,akut nyt laturissa,virta rupesi loppumaan.
Jep. Eli kun se suodatin on ilmattu ja täysi dieseliä, niin sitten se yksi suihku löysälle, kaasupohjaan ja starttia niin pitäisi lähteä. Jos ei lähde tulille niin jossain on vielä vikaa.
Jos tuota joudut sahailemaan pitkään ja useasti niin siinä tiimellyksessä saattaa myös hehkut kärähtää...
Nii jos tuossa oli paluulinja suotimen imupuolelle niin sen saa ehkä ilmata muutamaan otteeseen ennenkuin se alkaa pelata kunnolla. Vaan tuosta en oo varma miten se on.
Mulla riittää 60:ssä kun ilmaa suodattimelle asti ja pumppaa sen jälkeen muutaman kerran ilmaruuvi kiinni. Ei oo kertaakaan tarvinnut putkia löysätä. Eikä ole paluulinjaa tankkiin.
Hj:iissa on ruiskupumpullakin ilmausruuvi muistaakseni kyljessä josta kannattaa päästää ilmat pois niin sitten ei pitäs putkiin tarvita puuttua.
Heikki L
24.12.2012, 12:39
Kyllä mä oon ainakin joutuna kaikki 60:set ilmaamaan ruiskutusputkista, eli putkee löysälleb ja kaveri starttaa. Kun sylkee naftaa putki kiinni, näin kaikki läpi niin 3cyl kohdalla auto yleensä yskii käyntiin. 61 ei tarrvinnu koskaan putkista ilmata, riitti että suodattimen jalasta pumppas niin lähti.
josko nakkais koko pömpelin kuusen juurelle.sieltä tuli kyllä aika sontasen näköstä tavaraa pihalle
Älä ny semmosta virhettä tee kun kun pömpeli on hommansa hoitanu, ilman sitä sonta olisi pumpulla ja pumppu ehken kypsä.
Älä ny semmosta virhettä tee kun kun pömpeli on hommansa hoitanu, ilman sitä sonta olisi pumpulla ja pumppu ehken kypsä.
On siellä vielä sakkakuppi ja suodin. Tai tuosta sakkakupista en tiiä mutta bertassa semmonen vielä on. Eli tuo kyllä joutaa pois jos se on puhki. Vaan jos on ehjä niin sitten ei vielä mihinkään...
Ja nopsaan siihen uuden pohjankin näppäsee, jos on puhki. :) Liekkö sellasta kohtaa hj:ssä mikä ei puhki ruostus :D:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81613
Liekkö sellasta kohtaa hj:ssä mikä ei puhki ruostus :D:D:D
Vaikka tojot ovat ikuisia, niin sellaista kohtaa ei löydy :D:D
Anteeksi OT mutta ootko muuten Timolle sukua ?
Vaikka tojot ovat ikuisia, niin sellaista kohtaa ei löydy :D:D
Anteeksi OT mutta ootko muuten Timolle sukua ?
Vähän lipsahti aiheesta.:D Ei ainakaan ihan lähi suvussa ole ketään Timoa.
Kiitos kaikille neuvoja antaneille, auto on saatu käyntiin.seuraavin keinoin
sulatettu vedenerotin
ilmattu
ilmasin myös tuolta pumpulta jonka jälkeen lähti käymään.
PERSKUTTA
27.12.2012, 21:21
Monestihan se tankin lähtöputki sielä tankin päällä on ruostunu reikiä täyteen ja aiheuttaa juuri tuollaista ilmaamisen tarvetta. Käy sitte hyvin muutaman kilometrin kunnes taas ilmattava.
Monestihan se tankin lähtöputki sielä tankin päällä on ruostunu reikiä täyteen ja aiheuttaa juuri tuollaista ilmaamisen tarvetta. Käy sitte hyvin muutaman kilometrin kunnes taas ilmattava.
tarkistettu tämäkin paikka,auto on about 400tkm ajettu ex-paloauto,kone on vaihdettu vm-88 millä on ajettu n-250tkm,omasta toimestani.yleensä noi vanhat paloautot on pesty aika hyvin,ja säilytetty lämpöisessä,kai?joka ehkä hidastaa ruostumista.