PDA

View Full Version : Automaatista katoaa veto? VIKA SELVIS, vetari irti!


kany
21.12.2012, 21:27
Missä voisi olla vika, hyviä neuvoja otetaan vastaan palstan automaattitietäjiltä.

Kyseessä käyttökulkineen (V70 D5 ´02) automaatti AW55-50, josta katoaa veto tykkänään ja ilman varoitusta. Veto palautuu jonkun ajan kuluttua ja taas katoaa kohta.

Oikeat öljyt on vaihdettu ajallaan ja ne on edelleen kirkkaat, ei vuotoja. Tikussa alamerkissä. Vikakoodeja en pääse lukemaan, vikavalo ei pala. Mitään kummempia ääniä ei kuulu ja silloin kun veto on kotona, toimii laatikko normaalisti.

Näistä kait menee venttiililohkoja mutta niitten oireet pitäis vissiin olla rajut ja epämääräiset vaihdot eikä totaalinen vedon menetys?? Voiko kovahko pakkanen olla osasyyllinen oireeseen?

Yölento
21.12.2012, 21:33
Öljyä ensin ylämerkkiin asti ohjeiden mukaan ja seuraavaksi voi epäillä kylmyyttä. Jos siellä laatikossa on kovin tiuha suodatin niin kyllähän tomaattiöljykin jäykistyy kylmänä.

Timo_L
21.12.2012, 21:42
Oikeat öljyt on vaihdettu ajallaan ja ne on edelleen kirkkaat, ei vuotoja. Tikussa alamerkissä.

Näistä kait menee venttiililohkoja mutta niitten oireet pitäis vissiin olla rajut ja epämääräiset vaihdot eikä totaalinen vedon menetys?? Voiko kovahko pakkanen olla osasyyllinen oireeseen?

Öljyä ensin ylämerkkiin asti ohjeiden mukaan ja seuraavaksi voi epäillä kylmyyttä. Jos siellä laatikossa on kovin tiuha suodatin niin kyllähän tomaattiöljykin jäykistyy kylmänä.

Jeps, öljyt nyt ainakin heti ens alkuun full- merkille asti. Minimitasolla pitäisi lootan toimia, mutta ei se hyvää tee silti. Vähän sama kuin moottorissakin..

Mutta ei pitäisi kylmän vaikuttaa siinä vaiheessa kun laatikko ajettu lämpimäksi, en jaksa uskoa että olisi missään autossa vakiona niin hyvä/ tehokas öljynjäähdytys laatikolle että se jäähdyttäisi edes kovallakaan pakkasella laatikon liian kylmäksi. Monissa sähköohjatuissa laatikoissa kyllä on lämpöanturi(t) mitkä liian kuumilla tai kylmillä öljyillä voi laittaa laatikon johonkin "limp modeen" jolloin esim. toimii vain ykkönen ja kakkonen, tai ei vaan mene vaihde päälle. Mutta ei pitäisi edes 20-30 asteen pakkasella tulla tuollaista ongelmaa eteen kuin liikkeelle lähtiessä. Mulla esim. ei vaihda Jeepissä kolmoselta OD:lle kuin vasta siinä vaiheessa kun laatikon lämmöt yli nollan -> 15-20 asteen pakkasella voi joutua ajamaan jopa pari- kolme kilometriä ennenkuin menee OD päälle.

Toi kuulostaa mun korvaan enemmän joltain valve bodyssä olevalta tahmaavalta solenoidilta tjsp. vialta, kun kerran öljyt näyttää hyvältä eikä muuten ole mitään outoa havaittavissa. Vikakoodien luku olisi kyllä paikallaa, eihän lodjussa tartte muuta kuin joku anturi antaa väärää tietoa älylle niin loota tekee ihan mitä sattuu..

OPA
21.12.2012, 21:43
Liekkö yhtään samanmoinen kuin kaverin manuaalissa... vika löytyi lopuksi vetarista joka ei pysynyt pohjassa, eli nousi boorilta ja noin tunnin odotuksen jälkeen painui takaisin koloonsa ja taas kulki N kilometriä.

Jari
21.12.2012, 21:53
Liekkö yhtään samanmoinen kuin kaverin manuaalissa... vika löytyi lopuksi vetarista joka ei pysynyt pohjassa, eli nousi boorilta ja noin tunnin odotuksen jälkeen painui takaisin koloonsa ja taas kulki N kilometriä.
Erimallin vollekin. mk1 vs mk2 mutta tosiaan sisänivelet on ainakin nuissa mk1 malleissa juonitellut.

axu87
22.12.2012, 00:23
Tuttavalla oli pykälää uudempi v50? Oli täysin samat oireet ja laatikko sökö.

Jappi
22.12.2012, 03:32
Missä voisi olla vika, hyviä neuvoja otetaan vastaan palstan automaattitietäjiltä.

Kyseessä käyttökulkineen (V70 D5 ´02) automaatti AW55-50, josta katoaa veto tykkänään ja ilman varoitusta. Veto palautuu jonkun ajan kuluttua ja taas katoaa kohta.

Oikeat öljyt on vaihdettu ajallaan ja ne on edelleen kirkkaat, ei vuotoja. Tikussa alamerkissä. Vikakoodeja en pääse lukemaan, vikavalo ei pala. Mitään kummempia ääniä ei kuulu ja silloin kun veto on kotona, toimii laatikko normaalisti.

Näistä kait menee venttiililohkoja mutta niitten oireet pitäis vissiin olla rajut ja epämääräiset vaihdot eikä totaalinen vedon menetys?? Voiko kovahko pakkanen olla osasyyllinen oireeseen?

Geartronic? Vapaalla laskun jälkeen mykkänä?

Ohjelma ja/tai venttiilivika, sinisellä pitäisi tietää.

Kaitsu67
22.12.2012, 09:03
Mites automaatin suodatin, oliko vaihdettu milloin? Tukkoinen suodatin voi kanssa aiheuttaa krenaa...

kany
22.12.2012, 09:23
Kiitokset kommenteista!

Selvityksessä on löytyykö tuolta mitään suodatinta tai edes sihtiä. Geartronic loota tuo ei ole.

Ja tosiaan veto häviää parin minuutin ajon jälkeen ja tovin päästä palaa takaisin, jne. Vetarin irtoaminen passais hyvin oireisiin mutta onko pattikylkisessä sitä vaivaa?

kany
25.12.2012, 11:29
Kiitokset vinkistä OPA ja Jari! :)

Syynä vikaan on siis että kuskinpuolen vetari pääsee liikkumaan ja tippuu laatikon booreista. Sokka varmaankin tippunut jonnekin, en oo vielä päässy purkamaan.

Jari
25.12.2012, 11:36
oli varmaan halvin vika :)

kany
25.12.2012, 12:10
Vaikea olla tuon halvempaa, nyt pitää hommata vain uus sokka ja stefa verrattuna koko laatikon vaihtoon. Oikeastaan ei edes harmita koko irtoaminen vaikka pihalla joutuu ruuvaamaankin.

geedee240
25.12.2012, 16:19
Minulla olisi apukuskinpuoleinen stefa tuohon laatikkoon, liekkö ne samanlaisia molemmilla puolilla?

ugly_hj
26.12.2012, 11:06
Velipojan e60 bemariin tuli samanmoinen vika pari viikkoa sitten, vaihettiin siihen sitten uus sokka siihen vetarin tumppiin. Siitä ei se vetarin sokka päässyt ainakaan tippumaan mihinkään kun se on sellainen lukko sokka, joka on siinä tumpissa kiinni, mutta se löystyy ajan saatossa eikä jaksa pitää vetaria paikoillaan, ja tosta ei ainakaan tarvinnut sen kummemmin purkaa mitään muuta kuin vetari pois siitä akselin tumpista ja tumppi lähti vetämällä irti perämurikasta jolloin sokkakin tuli esiin, vartti meni koko operaatioon, tiiä sitten onko volvossa samanlainen systeemi.

matti.v
26.12.2012, 14:20
Erimallin vollekin. mk1 vs mk2 mutta tosiaan sisänivelet on ainakin nuissa mk1 malleissa juonitellut.

ei kait nuo muuten oo juonitelut mutta yleensä se vetoniveltä vaihtava seppä saa särettyä sisänivelen jo alapalloa irroittaessa jos sitä vetarin pulttia navasta ei oo ensin löysätty ja vetoniveltä työnnetty sisäänpäin niin paljon kuin menee.
saman mokan tekee alapalloa/iskaria vaihtava usein 2 koppaseen.
usein tuo vetari viel menee vaihtokuntoon jos väkisintyöntää navan paikalleen ja pikkasen koettaa ajaa. olikohan jotain 400-800 se vetari ilman ulkoniveltä.
muutamaan tommoseen tapaukseen oon törmännyt ja yhen itekin levittänyt mut huomasin ja kasasin sen ennen ajoa ja hyvin on pelannu vieläkin.:rolleyes: