View Full Version : Rengas lukittuu itsekseen?
Terve.
Ostin tuossa daihatsu rockyn, ja nyt alako tekkeen semmosta että kesken ajon alakaa jumittaan toisen puolen takarengasta, oli vetoa renkaassa tai ei.
Eka kerran ku tuota teki, niin kävin jarruttamassa vähän tehokkaammin -> ongelma poistui. Nyt alako sitte tekkeen uuestaan eikä auttanu ennää jarruttelu.
Nyt on uuet jarrukengät ja muut kilikkeet asennusvaiheessa, mutta tuli mieleen, että johtuukohan tuo välttämättä edes jarruista?
Vanahat kengät oli kyllä vaihontarpeessa, ja ne kengänpäät mitkä tulee siihen männän haarukoihin, oli hypänny pois siitä haarukasta ja hirttäny siihen tiivisteen ja männän välliin kiinni.
Ei vetäny ihan kokoaikasesti lukkoon rengasta, mutta tietyin väliajoin veti, luokkaa 10 metrin välein..
PERSKUTTA
19.12.2012, 17:06
Rumpujarruthan ovat itsetehostavat eli kyllä on mahdollista, että irronnut kenkä kiilaa rumpua. Tosin voihan sielä olla muutakin vikaa :confused:
Näin talviaikaan voi myös olla niinkin yksinkertainen vika kuin jää.
onko viimeaikoina tehty jarruremppaa takasiin... olis kengät väärin päin?
Rotta-Racing
19.12.2012, 19:58
irti lähtenyt jarrukenkä kyllä jumittaa tosi tehokkaasti takarenkaat :D,, kokemusta on henkilöautolla motarilla asian todenneella :D :D rumpujarru ku rumpujarru oli sitten henkilö tai maasto :D
onko viimeaikoina tehty jarruremppaa takasiin... olis kengät väärin päin?
Kengät tossa on identtiset molemmin puolin :)
Nyt on uuet kilikkeet asennettu, ilimausruuvi aiheutti parintunnin päänvaivan, voi pojat että oli tiukassa kiinni. Uuella sylinterillä ois selevinny nätisti mutta ois menny joulunjäläkeen sitte että ois saanu auton kasaan.
Kävin tossa pikkusen jo testaamassa, jarrut ei ota niinku pittää, mutta eipä lyöny ennää lukkoon. Huomenna siis ilmausta luvassa, ehän se luvannu ees kahtakymmentä astetta pakkasta.. :D
Mites muuten, rupes käkkärinvalo palamaan tuon rempan jäläkeen, nestettä on eikä käkkäri oo päällä, liekkö nesteen anturi vaan kettuilee?
Paine-ero jarrupiireissä on myös mahdollinen valon sytyttäjä.
Paine-ero jarrupiireissä on myös mahdollinen valon sytyttäjä.
Ja tuohon vaikuttaa oleellisesti lienee ilimaus? Meinaan ilimasin vaan takkaa pikasesti notta sai vähä koittaa miten se nyt oirehtii.
Huomenna ilimaan uusiksi ja ajan kanssa, tiiä vaikka pääsis jo ajeleen. 6pv maannu tuossa mutta silti lähti niiku sen kuuluisan palamun alta käyntiin :)
Pittää pittää peukut pystyssä, että johtu nuista jarruista ne lukkiutumiset,
mutta jos jollaki tulee mieleen kokemuksesta/ihammuutevvaan miksi ne nuin teki niin saa ilimasta mielipitteensä enemmän ku mielellään!
artsi777
20.12.2012, 05:43
Onhan pyörän laakerit kunnossa, itellä joskus sellanenkin hirttänyt kiinni
Meikäläisellä Daihatsun takalaakerin kuulat meni pitkin tallin lattiaa kun vetari nypättiin ulos, se ei hirttänyt:D
Paine-ero jarrupiireissä on myös mahdollinen valon sytyttäjä.
alipainetta, tai sen puutetta herjaa
Se itsestään lukittuminen johtuu yleensä liian kauas säädetyistä kengistä! (yleinen vika jos automaattinen säätö ei toimi).
Jos kenkä on liian kaukana pääsee se kääntymään siten että itsetehostus vetää pyörän kokonaan lukkoon.
Se itsestään lukittuminen johtuu yleensä liian kauas säädetyistä kengistä! (yleinen vika jos automaattinen säätö ei toimi).
Jos kenkä on liian kaukana pääsee se kääntymään siten että itsetehostus vetää pyörän kokonaan lukkoon.
Tattis infosta! Eikö tuo vaikuta oleellisesti polkimen liikeraan pituuteenkin, tuo kenkien etäisyys rummusta?
Tänään ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin ja silti polin on hervottoman löysä, pari kertaa pumppaa nii on taas ku uus.
Onko silti ilmaa, vai voiko olla esim. tuo kenkien etäisyys syynä?
Kävin tuosa pikku testilenkin taas, ja tuntu että vieläki yritti vetää lukkoon itekseen, vinkunan saattelemana tällä kertaa, joka luultavasti viittais kenkiin eikä esim. laakeriin/perään/johonki.
No, pittää kattua jos huomenna jaksaa lissää, tuo kenkien ettäisyys ei oo vielä kohillaan.
Taitaa olla jo seittemäs päivä menossa, ei IKINÄ oo jarrut aiheuttanu näi palijo päänvaivaa, jokaikinen pieniki asia on vastustanu tässä remontissa.
Vai katteleeko suosiolla jostain jonku levyjarrullisen akselin, pikkuhilijaa alakaa verisuonia paukkumaan :mad: :D
On muuten vmäistä pihalla värkätä näillä pakkasilla, eikä uskalla lähtä hallille ajamaan tuota ettei vaan päätys iltalehen etusivulle.
kyllä sielä on ilmaa jos pumpaamalla paranee ookko kokeillu jättää ilimaruuvin auki ja antaa valua jonku aikaa joskus helpoin konsti ilmata
Tänään ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin ja silti polin on hervottoman löysä
Eli ilimaa, joku liitos vuotaa?Jos net kerran pelas ennen remonttia, niin HÄ?
Nämei ole kovin ihimeellisiä asioita?
Ota aivot käthen.Perkele.
[QUOTE=boolz;950595]Tattis infosta! Eikö tuo vaikuta oleellisesti polkimen liikeraan pituuteenkin, tuo kenkien etäisyys rummusta?
Tänään ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin ja silti polin on hervottoman löysä, pari kertaa pumppaa nii on taas ku uus.
Onko silti ilmaa, vai voiko olla esim. tuo kenkien etäisyys syynä?
Tuommosella perkeleellä lähet vielä ajelehan?
Kortti poies!!!!!!
Jos ei ees jarruja?
Pane uuet palat ja rummut niin toimii JOS et muuta ossaa
[QUOTE=boolz;950595]
Eli ilimaa, joku liitos vuotaa?Jos net kerran pelas ennen remonttia, niin HÄ?
Nämei ole kovin ihimeellisiä asioita?
Ota aivot käthen.Perkele.
Tuommosella perkeleellä lähet vielä ajelehan?
Kortti poies!!!!!!
Jos ei ees jarruja?
Pane uuet palat ja rummut niin toimii JOS et muuta ossaa
Nestettä ei aenakkaa tiputa mistään liitoksesta. Ehän nämä mittää erikoisia oo, pelekkää mekaniikkaa ja tekniikkaa, mutta jos vastustaa niin vastustaa.
Lyö toki aivot sammaan tiskiin nii kahtottaan miten se homma tapahtuu !
Testilenkkiin kuulu satametriä pihatietä hilijasella okt-alueella ja jarrut toimii toisella polokasulla oikkee hyvin. Yhen pahan kolarin jäläkeen järki pellaa sevverran etten lähe muita liikenteesä olevia riskeeraamaan, jottai tolokkua nyt niihin juttuihin.
Kengät ja kilikkeet ja sylinterin tiivisteet on uuet, rumpuki vielä ajjaa asiasa niiku pittääki.
On nyt vähän hankalaa ku toiset sannoo että ilimaa on jos pumppaamalla paranee, ja toiset sannoo että kans pumppaamalla paranee jos kengät on liika kaukana toisistaan. Voihan se olla molempia tietty.
Pittää huomena alottaa kenkiensäätämisestä, ja sitte ilimata lissää, ja jos ei sittekään, nii kaet tuosta ennenaekasen juhannuskokon tekasee.
Kengät niin että hipoo rumpua vapaana, sitten mietimme muuta.
Eikö tuo vaikuta oleellisesti polkimen liikeraan pituuteenkin, tuo kenkien etäisyys rummusta?
Vaikuttaa olennaisesti, eikä tarvii olla kuin esim. toiselta puolelta automaattisäädin jumissa, niin pikkuhiljaa alkaa jarruista teho häviämään kun jarrunesteet kuluvat siihen tyhjän tilan kuromiseen. Toinen mikä löysentää jarrupoljinta on noi vanhuuttaan venyvät kumiset jarruletkut ja väljistyvät pääsylinterin tiivisteet, eli jos alkaa poljin tuntumaan lähinnä hyytelön polkemiselta niin kannattaa muun muassa kattoa alkaako jarruletkut halkeilemaan.
eikös tuoltakin löydy se maanmainio jarrupaineensäädin takaakselilta? moisen ilmaaminen aika hanurista.
myö tehtiin joskus niin et auto ensin puoleks päivää perse ylös ja takaa roput auki. ja sit toisinpäin.. oli aikas helppo.. niin ja tämän toimenpiteen aiheutti se säädin ja siihen katkennut ilmausnippa..
joskus nuo jarrun ilmaamiset on tosi vittumaisia. varsinkin 240 volvossa kun siinä on 8nippaa pelkästään satuloissa ja väärällä ilmausjärjestyksellä jää varmasti ilmaa.
elikkä jos sulla on kengät niin lähellä rumpua että pikkusen kahisee ja vanhoilla jarru osilla oli parempi tuntu jarruissa niin sulla on ilmaa sielä.
jarrunippaan kirkasta letkua tyhjään purkkiin niin siitä letkusta näkee tarkasti millon tulee ilmaa ja millon ei.
eikös tuoltakin löydy se maanmainio jarrupaineensäädin takaakselilta? moisen ilmaaminen aika hanurista.
No löytyhän sieltä! Tullu mieleenkään että siellä tuommonen on. No, nyt on kenkiä sääjetty, ja ilimattu ilimauksen perrään.
Automaattisäätösysteemi ei toimi vaikka sen purin, putsasin ja rasvasin.
Letkut näyttää ihan hyvältä, liene vaihettukki suht "vasta".
Mutta nyt ainaki äkkiseltään polojin vois tuntua jo paremmalta, ei oo ennää niin löysä. Kohta vois käyvvä taas pienen testiajon tekkeen, peukut kovasti pystyssä että toimis niiku kuuluu, alakaa jo tympäseen pikkuhilijaa.
Nyttenki -24 pakkasta, tuola ku muuan tunnin pyörii niin alakaa varpaat huutamaan amputointia :D
Se itsestään lukittuminen johtuu yleensä liian kauas säädetyistä kengistä! (yleinen vika jos automaattinen säätö ei toimi).
Jos kenkä on liian kaukana pääsee se kääntymään siten että itsetehostus vetää pyörän kokonaan lukkoon.
Tuli vaan mieleen, että se meni aika-ajjoin lukkoon vaikka ei jarruun koskenukkaan..?
Mutta luotto on kova, että jarruista se johtu, liene se vaikutti asiaan ku kengät oli hypänny poies siitä männän haarukoilta..
Dodii sillälaella. Testillä taas käyty ja jarrut toimii nyt, mutta palijastu toinenki vika, johon se eilinenki vinkasu luultavasti liitty,
meinaan vinkas äskön just samallalailla ja alako puskemaan vasemmalle, eli kuskinpuolen etulaakeri on löysä ku hullun mulukku. Ainaki sentin klapia tekkee ku rengasta heiluttaa. Voihan mörönperse.
Dodii sillälaella. Testillä taas käyty ja jarrut toimii nyt, mutta palijastu toinenki vika, johon se eilinenki vinkasu luultavasti liitty,
meinaan vinkas äskön just samallalailla ja alako puskemaan vasemmalle, eli kuskinpuolen etulaakeri on löysä ku hullun mulukku. Ainaki sentin klapia tekkee ku rengasta heiluttaa. Voihan mörönperse.
Tuon saa kiristettyä, avainkokoa en muista mutta sama kun noissa tojoissa.
Toki saa ne mutterit kirittyä vaikka ruuvimeisselillö ja vasaralla lyömällä.
Tampereen autosähkö ainakin joskus myi noita Tohatsun osia.
mikkocap
21.12.2012, 19:41
hj:ssa ainakin 54 on tuo hylsy.
Kato nyt vielä perien öljytkin samalla varmuuden vuoksi enkä vittuile on nimittäin kalliimpi remontti jos ei ollutkaan laakeri tai jarrut ja perä kiinni leipasee.
Onko siellä tulipellissä sellaista mutikkaa mihin menee molempien piirien jaruputket? joissain on siellä nappi jota pitää painaa ilmatessa jotta röörit on auki muuten sulkee toista piiriä ilmatessa.
Sellaista voisi kokeilla, että työntäisi nestettä väärään suuntaan säiliölle asti. Se on helpoin toteuttaa jos on sopivaa letkua säiliön yläpuolelle vaikka katon reunaan yltävä pätkä ja hakee apteekista 20ml ruiskun ottaa männän pois ja täyttää ruiskun nesteellä ja katselee kun neste virtaa säiliöön päin. Pitää tosin ostaa myös toinen ruisku millä siirtää nestettä säiliöstä ilmaus ruiskuun, tämän asennelman voi jättää myös yöksi koska ilmaa ei järjestelmään mene pintojen tasaannuttua kunhan muistaa ottaa säiliöstä ruiskullisen nestettä pois, ettei tulvi yli.
jarrunippaan kirkasta letkua tyhjään purkkiin niin siitä letkusta näkee tarkasti millon tulee ilmaa ja millon ei.
Yksin puuhastellessa pitää tolla patentilla muistaa, että nipalta pieni pätkä letkua osoittaa ylöspäin, muutenhan valuu pieni pätkä nipan sisältä nestettä sinne purkin pohjalle ja tilalle menee ilmaa.
BJ-40/76
26.12.2012, 00:22
Siis jos ilmat eivät poistu kunnolla, taikka jarrut jää päälle, niin yksi vaihtoehto on jarru polkimen- tai tehostimen säätötangon liika suuri pituus: siis jatkettu katsastukseen, kun ei ole viitsitty korjata/säätää jarrukenkiä?
Siis noiden tankojen täytyy olla oikein säädetty, ja helpoin tapa todeta se, on löysätä pääsylinteristä ensin takajarrun putki irti noin kierroksen, pitäs alkaa neste vajomaan TAKA säiliöstä pihalle, noin 5mm varma tulos. vaatii mahd. tunnin pikkupakkasella:(
takaputki kiinni ja sama etuputkelle!
Mutta tässä roskassa kyse ei varmaan ole tästä, ja tuo etulaakerivälys pitää jokatapauksessa korjata ensin.
Sellaista voisi kokeilla, että työntäisi nestettä väärään suuntaan säiliölle asti. Se on helpoin toteuttaa jos on sopivaa letkua säiliön yläpuolelle vaikka katon reunaan yltävä pätkä ja hakee apteekista 20ml ruiskun ottaa männän pois ja täyttää ruiskun nesteellä ja katselee kun neste virtaa säiliöön päin. Pitää tosin ostaa myös toinen ruisku millä siirtää nestettä säiliöstä ilmaus ruiskuun, tämän asennelman voi jättää myös yöksi koska ilmaa ei järjestelmään mene pintojen tasaannuttua kunhan muistaa ottaa säiliöstä ruiskullisen nestettä pois, ettei tulvi yli.
Lähes samaa konstia oon minäkin käyttäny hankalemmissa kohteissa jos ilmaus ei muuten onnistu. Mulla on vaan tuommonen öljypruutta kannu jossa ei öljyä ikänä oo kerenny olemaan ja siinä puolentoista metrin kirkas letku joka mahtuu ilmaruuviin tällä ilmaa hetkessä hankalammankin systeemin väärin päin ja yksin !
Jotta kannattaa kokeilla jos ei muuten tunnu onnistuvan.
Jarrut tuntuu jo hyviltä, mutta pitää käydä vielä varmuuen vuoksi ilimaileen kuhan pääsen ajamaan tallille tuon.
Siis jos ilmat eivät poistu kunnolla, taikka jarrut jää päälle, niin yksi vaihtoehto on jarru polkimen- tai tehostimen säätötangon liika suuri pituus: siis jatkettu katsastukseen, kun ei ole viitsitty korjata/säätää jarrukenkiä?
Pittääpä perehtyä, veikkaan että ei laiskuuttaan oo tehty yhtään mittään, senku ajeltu menemään :rolleyes:
Mutta tässä roskassa kyse ei varmaan ole tästä, ja tuo etulaakerivälys pitää jokatapauksessa korjata ensin.
Joo tässä "roskassa" on tuo laakeri nähtävästi muuttunu lähinnä metallisilipuksi, mitä eilen tuota kahtelin. Pittää ootella että saa 51mm hylsän jostain hommattua niin pääsee paremmin kyttäämään.
Minulla on hieman samanlainen ongelma yhdessä vanhemmassa autossa, eli edessäkin on yksipiiriset rumpujarrut ja ne alkoivat nyt laahaamaan kun vaihdoin jarrupääsylinteriin uudet tiivisteet (mäntä+takaiskuventtiili).
Varsinkin vasemman puoleinen etujarru kuumuu nopeasti ihan tulikuumaksi ja rengas menee liki jumiin. oikeanpuoleinenkin jarru lämpiää mutta ei liian kuumaksi.
Avasin kummankin rummun ja ovat hyväkuntoiset, pitää nyt vielä kokeilla vaikuttaako tuo kenkien säätäminen lähemmäksi asiaan. on nimittäin mekaaninen säätö.
Mutta voisiko ongelma olla siinä että vaihdoin pääsylinteriin sekä männän että "takaiskuventtilikumin" ja tuo takaiskuventtiilikumi olisi nyt liian tiukka?
Eli tuon takaiskuventtiilikumin tarkoitus on pitää hivenen painetta jarrujärjestelmässä?
edit:
Nyt edessä uudet männät, hihnat ja rummut. ja säädetty kohdilleen. silti jumittaa, nyt tosin oikeanpuoleinen etupyörä enemmän. mutta kumpikin liikaa.
Seuraavaksi siis on vaihdettava takaisin se vanha takaiskuventtiili.
edit2:
Nyt pelaa, vaihdoin sen vanhan takaiskuventtiilin (residual pressure valve, check valve), eli se pitää painetta jarruissa ja tuo uusi piti sitä liikaa.
edit3:
Tuo vanha takaiskuventtiili ei poistanut kaikkia ongelmia, oikea eturengas jumitti vielä kun joutui jarruttelemaan hieman enemmän. Ostinpa sitten vielä uudet jouset jarruihin ja ne ovat hieman jäykemmät kuin vanhat. Ainakin vielä näyttäisi siltä että uusilla jousilla jarrut eivät enää jumita.