PDA

View Full Version : hj outo ääni?

icl
19.12.2012, 13:30
eli edestä oik.puolta kuulu jollakin nopeudella noin 50-80km/h sellainen ulina,mistähän tämä johtuu?ja ajettaessa lukot kiinni nopealla nelivedolla.ei kuulu jos on lukot auki takavetoisena.
onko tästä haittaa?mitä pitäisi korjata?

helmapelti
19.12.2012, 13:57
Voipi olla joku resonanssi jos vaikka etukardaanin ristikoissa on väljää tai epätasapainoa. Vaikea sanoa mutta etuvoimansiirtoa tutkimaan, kartaani suora, ristikot ok?
Pinionissa ei välystä ja öljyä perässä?

icl
19.12.2012, 14:14
Voipi olla joku resonanssi jos vaikka etukardaanin ristikoissa on väljää tai epätasapainoa. Vaikea sanoa mutta etuvoimansiirtoa tutkimaan, kartaani suora, ristikot ok?
Pinionissa ei välystä ja öljyä perässä?

ei ole välyksiä,perässä on öljyt,kartaani suorassa,noin silmämääräisesti.

oojiikoo
19.12.2012, 16:02
pronssiholkki navan sisällä vois olla ehkä myös syyllinen.

-Jarkko-
19.12.2012, 18:34
Jakolaatikossa öljyä...?

icl
19.12.2012, 19:26
Jakolaatikossa öljyä...?

on öljyä jakolaatikossa.

Hirvonen
19.12.2012, 19:30
x2 miula laulo tuo ronssi holkki

icl
19.12.2012, 20:06
x2 miula laulo tuo ronssi holkki

onko siitä mitään haittaa vaikka se ujeltaa siellä?

make764
19.12.2012, 20:25
Pronssiholkki hirttänyt kiinni. Näin kävi itsellä. Onko se hiljattain vaihdettu uuteen?

icl
19.12.2012, 20:35
Pronssiholkki hirttänyt kiinni. Näin kävi itsellä. Onko se hiljattain vaihdettu uuteen?

ei mitään hajua koska on vaihdettu,olen juuri ostanut auton.mistähän noita holkkeja saa ostaa?

Hirvonen
19.12.2012, 20:42
onko siitä mitään haittaa vaikka se ujeltaa siellä?

kyllähän se tahtoo sorvata sitä napaa ja irtoohan siitä purua vääriin paikkoihin...
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa

icl
19.12.2012, 21:12
kyllähän se tahtoo sorvata sitä napaa ja irtoohan siitä purua vääriin paikkoihin...
holkkeja saa esim toyota tai tamgears ja kannattaa vähän perehtyä tuon holkin asennukseen ettei tule sutta ja paskaa

ok,täytyy laittaa tilaukseen tuo holkki,olisiko syytä samalla vaihtaa muita osia?

Sami89
19.12.2012, 22:20
Vetoakselin stefa varmaan kannattaa vaihtaa samalla.. Eikä nyt varmaan olis haittaa jos uusis ne kääntöpään tiivisteet samalla..:)

burton
19.12.2012, 23:04
ja hyvällä säkällä jos autolla ajettu jo se perinteinen +200 000km eikä ole ikinä avattu koko kääntöpäätä nii olkalaakerit on todennäkösesti jo loppu. saattaa vaa laakeri rullat lähtee karkuu jos on vanhat ja meet avaamaa ne ku vaihat ne kääntöpään tiivisteet.

Heikki L
19.12.2012, 23:05
se holkki sitten vain toyotalta!

siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas.

Hirvonen
20.12.2012, 10:28
se holkki sitten vain toyotalta!

siihen kaveriksi se tuplahuulistefa tamgearsilta ja kääntöpään tiiviste niin tule hyvä taas.

ei millään pahalla... millä syillä vaan toyotalta

harrim3
20.12.2012, 10:42

jaa mitä erikoista noissa holkin asennuksissa sitten on??!!

helmapelti
20.12.2012, 11:57
Ainakin kannattaa varmistua että holkilla ja akselilla on riittävästi välystä, mullakin leikkas toinen kiinni vaikka kuvittelin hoonaavani tarpeeksi väljäksi. Onneks ajoin vain nelikolla kävelyvauhtia ja avasin pian välitystenvaihtoa varten.
Joku notkeempi rasva vois voidella talvella paremmin?

make764
20.12.2012, 18:46
Cros4wd löytyy hyllystä ja tuntuu olevan paljon muutakin etupäähän. Kannattaa samalla katsoa pallojen korjaussarja jos vuotavat,sekä stefat ja laakerit.
Itse vaihtanut moneen vastaavat. Helppo tehdä kerralla,kun kumminkin aukaistava.

Hirvonen
20.12.2012, 21:09
jaa mitä erikoista noissa holkin asennuksissa sitten on??!!

eihän se mitään tähti tiedettä oo... kun uus holkki on rässätty kiinni napaan niin sillon vasta hoonata/hioa murrokselle sopivaks... olen nähnyt senkin kun moskalla piestään murrosta kun ei mene

Jappi
21.12.2012, 04:11
On noissa materiaaleissakin eroja, tosin en tiedä onko tuossa tapauksessa, ja sitten retkukeulaanhan oli vielä joku erikoisrasva muka. Mutta paikallinen korjaaja oli kovasti sitä mieltä että tojolta nuo pronssiholkit.

Hessu888
21.12.2012, 21:16
Eikös se nyt ollut useampaan kertaa todettu täälläkin, että jos toyotalta ostaa holkit, niin niitä ei tarvii hoonata prässäyksen jälkeen, kun ovat tehty jo valmiiksi oikean kokosiksi huomioiden supistumisen prässäyksessä ja tarvikeholkit on taas tehty karvan verran liian pieniksi ja ne pitää hoonata, jotta voi ylipäätään asentaa paikoilleen ja jotta eivät hirtä kiinni.

Ite oon vaan asentanu tarvikkeita, mutta hoonata ja passata on saanut tovin ja siihen mittaan olen hoonannut, että asennus menee ilman mitään voimaa, muttei ole tietysti klappiakaan. Ei ole leikannut yksikään kiinni, mutta melkosen vammasta toi hoonaaminen on ja jos on kiire tai enskertalainen, niin ne merkkiliikkeen holkit on suositeltavampia.

BJ-40/76
21.12.2012, 22:16
ei millään pahalla... millä syillä vaan toyotalta

Hj:n holkeista ei kokemusta, mutta kun noita tamgearsin holkkeja vaihdeltiin, ja yhdestä hodarista paloi 10 tkm ajettu vetonivel ja vetoakseli hakkaauntui paskaksi, niin sen jälkeen 6 kpl vaihdeltiin marmoritiskin holkkeja, siis kolmeen hodariin, ja yhtään ei ole leikannut kiinni, ja kaikki on pistetty pienemmillä välyksillä kuin 4 viimmeistä tamgearsin holkkia, nuo 4 ensimmäistäkin hiottiin ajatuksen kanssa.
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms.
Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa.
pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta.....
Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi!
siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi.

Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni.
Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.)
Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl:o

icl
21.12.2012, 22:28
Hj:n holkeista ei kokemusta, mutta kun noita tamgearsin holkkeja vaihdeltiin, ja yhdestä hodarista paloi 10 tkm ajettu vetonivel ja vetoakseli hakkaauntui paskaksi, niin sen jälkeen 6 kpl vaihdeltiin marmoritiskin holkkeja, siis kolmeen hodariin, ja yhtään ei ole leikannut kiinni, ja kaikki on pistetty pienemmillä välyksillä kuin 4 viimmeistä tamgearsin holkkia, nuo 4 ensimmäistäkin hiottiin ajatuksen kanssa.
Nuo tangearsin holkit lähti sillaa kummasti lehteilemään pinnasta, ja syynä ei ollut ylikuumeneminen tms.
Pahin/ viimmeinen asennettiin oikein ajatuksen kanssa, 2 mieheen keskitettiin vetoakseli keskelle napaa kiiloilla, ja silmämääräisesti tarkistettiin että välys oikea, ja jokapaikasta kiillottuma hiottiin pois n. 240 hiekkapaperilla, puhdistettiin jarrupesulla ja voideltiin vaseliinilla hyväksi! -> kesti 500 km etuvetoisena kärryn edessä, mutta yön jälkeen moottoritietä 20 km, niin nappasi kiinni! ja purettaissa edelleenkin molybdeenivaseliinia mm. Holkin rasvaurissa.
pistän tuonne profiiliin kuvan tuosta hilseilevästä holkista, ei saa oikein kunnon kuvaa, mutta.....
Ta tammgearssin kommentti kuvasta/ongelmasta, että sovite jätetty liian pieneksi!
siis muista mitata alkuperäinen paska holkki, ja hio vähintaan samankokoiseksi, jos ei ole ollut ongelmia vajaa puoli milliä isommaksi.

Ja korostan että kaikki 8 holkkia olivat nimenomaan hdj-80;ssä ja 2-3 niistä ei leikannut kiinni.
Ja sekin on tosi, että kaikki tarvikeholkit eivät voi olla tuommoisia paskoja, mutta erityisesti tuo vetoakselin hakkantuminen (nivel paloi jumiin, ja hieroi poorit paskaksi, kun koillismaalla talvipakkasessa omistaja ei viitsinyt jäädä odottamaan parempia aikoja, oli ulahdellut jo pari viikkoa, ja vikaa ei löytynyt, pyörittelin itse tuota etupäätä tunkinnokassa) oli niin monen sadan euron vahinko, että minun minulla ei ole niin paljon rahaa ja aikaa että pistän enää muuta kuin alkuperäistä..... nyt ainakin tuntuu siltä, vaikka aikaa on menyt muutama vuosi.)
Ja selvyyden vuoksi, kaikkin hodareihin vaihdettiin samalla tamgearsin vetonivelet, siis yht 7 kpl:o

Ok,onko näillä nyt suuria hinta eroja tarvike vs toyota?jos joitain euroja niin eikö silloin kannata laittaa toi alkuperäinäinen?kun ei tarvitse hoonailla,jos olen oikein ymmärtänyt?

BJ-40/76
21.12.2012, 22:49
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5585

Hodarissa oli muistaakseni kallein pusla, hj-60/61 oli jonkin verran edullisempi, jos pitäs arvata niin suuruusluokkaa 75e pari kaikkine kuluineen marmoritiskillä

Ja ainakin kaikki helat, mitä olen ostanut toyotalta, on pistetty vain prässillä paikoilleen, kun vitutus oli korkeimmillaan, niin yritin selvittää että paljonko välyksen hdj:ssa pitäisi olla; niin tietoa ei saa ainakaan Toyotalta suomesta, ja silloin toyta infossa taisi olla vielä tamä cruiseri- tietopankki töissä, nyt eläkkeellä.
Oli nimittäin tuo alkuperäinen, uusi hela niin pienellä välyksellä että hirvitti!!!!
(nimittäin tuo hodarin napa; pura, holkita, hio, puhdista, voitele ja kasaa oli tullut tehtyä MUUTAMAN kerran, ja yksikin lisää pari tuntui siltä, että soitampa ja kysyn...)
mutta nuo 6 uutta helaa on kestänyt.

Linkissä kuvia noista HDJ:n kiinnileikanneista heloista.

p.s Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää!

hunter hdj
21.12.2012, 23:29
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5585

Hodarissa oli muistaakseni kallein pusla, hj-60/61 oli jonkin verran edullisempi, jos pitäs arvata niin suuruusluokkaa 75e pari kaikkine kuluineen marmoritiskillä

Ja ainakin kaikki helat, mitä olen ostanut toyotalta, on pistetty vain prässillä paikoilleen, kun vitutus oli korkeimmillaan, niin yritin selvittää että paljonko välyksen hdj:ssa pitäisi olla; niin tietoa ei saa ainakaan Toyotalta suomesta, ja silloin toyta infossa taisi olla vielä tamä cruiseri- tietopankki töissä, nyt eläkkeellä.
Oli nimittäin tuo alkuperäinen, uusi hela niin pienellä välyksellä että hirvitti!!!!
(nimittäin tuo hodarin napa; pura, holkita, hio, puhdista, voitele ja kasaa oli tullut tehtyä MUUTAMAN kerran, ja yksikin lisää pari tuntui siltä, että soitampa ja kysyn...)
mutta nuo 6 uutta helaa on kestänyt.

Linkissä kuvia noista HDJ:n kiinnileikanneista heloista.

p.s Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää!

Samoilla linjoilla BJ 40 76 kans...EI MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA ASENTAA TAM GEARSSILTA OSTETTUJA KIINAN PASKA ALUMIINI PRONSSI HOLKKEJA HDJ ETUNAPOIHIN ... Vain ja ainoastaan neulalaakeroitu holkki HDJ etu napaan TOYOTALTA OSTETTUNA.

ON vanha sanonta köyhän ei pidä koskaan ostaa halpaa jos ei ole varaa pitää jättää ostamatta ... Näin ainakin HDJ kohdalla. Näin ainakin TAM GEARSSIN KOHDALLA HJ stä ei ole kokemusta.

Hoonattava on Toyotankin marmoritiskin helaa mut menee tosi pienellä välyksellä 0.10mm vertaa tamsgear 1.00mm välys jonka jälkeen Tam gearssin mainostettu tupla urallinen stefa hajoaa koska välys on liian suuri..

Paskaa kumpikin stefa ja pronssi holkki. Tupla asennukset tuli itsellekin kun ensi leikkuutin pronssiholkin kiinni 0.10 välyksellä paksulla vaseliinilla sit reilusti väljemmäks holkki 0.70 enemmän ja sit meni tam gearssilta ostettu stefa joka piti olla erittäin vahva tupla urallinen? =Susi jo syntyessään. Vaihdoin tilalle TOYOTA ORGINAL VETOAKSELIN STEFAN ja 4 vuotta menny ilman ongelmia?

Siis Toyotalta neulalaakeroitu laakeripaketti = (pronssiholkin tilalle) ja Toyotalta vetoakselin stefa niin hymyilyttää ei kä tarvitse käyttää remontin jälkeen suomalaista kirosana sanastoa alusta loppuun... :)

NM: En tiedä onko liian tiukkaa kommenttia mut valtavasti harmitti kun pyörän napa jurnutti kun olis pitäny illalla mennä naisten tansseihin ja pyörän napa eikun jurnuttaa....

Hessu888
22.12.2012, 00:13
Yhteen hodariin laitoin tamgearssin holkit ja tuplastefat ja kyllä se jotain 10-15tkm kesti ennen kuin siirty seuraavalle omistajalle. Tiedä sitten voisko sillä olla merkitystä, onko lopulla etuperällä ajettu 300 vai 800tkm.

BJ-40/76
22.12.2012, 00:30
Mutta kun noita hodareja tullut rapattua, niin ainakaan noissa vanhemmissa ei ole neulalaakeria, ja nuo etunavat, mitä on pitänyt rempata, on aika isoilla kilometreillä, 500tkm ei ole paljon, toki ei tietoa että olisko vaihdettu nuo helat. Missä cruiserissa nuo neulalaakerit?
Siis onko "hunter hdj":llä tietoa paljonko noilla heloilla on kestoikä? tuo 500tkm maantietä? ja offikäytössä paljon pienempi?

ja kuten kerroin, KAIKKI minun asentamat holkit on jätetty hiomatta, mutta kaikki alkuperäiset helat on asennettu huolella???
Aloittajalle helpoin asennustyökalu on vanha vetonivel; päässä on 8mm kierre, mihin vetopultin voi ruuvata, n. 13 cm pätkä 48? vesijohtoputkea suorilla päillä,
lattarauta, missä 8,5mm reikä Ja etonivelen napalukon kaulalle holkki, mikä keskittää nivelen.
Siis vedetään tuolla 8mm pultilla/kierretangolla tuota vanhaa niveltä, ja holkkia paikoilleen, ja tulee suoraan kun tuo keskitysholkki kaulalla; toki ei tule vetämällä, mutta pultti jännitykseen ja vetonivelessä on pohjassa keskiöporanjälki, mistä voi pikkasen opastaa , vaikka 10mm paskalla poranterällä ja vasaralla:p.....

Jossain tarvikeputkassa näin noita neulalakereita, mutta niissä ei ainakaan kuvan mukaan ollut mitään paskasuojausta nivelen suunnasta tulevalle lialle.
(siis julkinen salaisuushan on, että kaikkien jäykällä etuakselilla varustettujen cruisereiden napatiivisteet vuotaa... siis ainakin suurimman osan; ainakin jos 20v tai 500 tkm, siis kun jossain suossa sommataan etunapa uppeluksessa, niin paskaa menee sisään. !siis älä kerro eteenpäin!)

Ja kun tuli juttua tuosta tamgearsin hd-stefasta, niin vastaava on jo alunperin hdj-80:ssä, itse olen yrittänyt tilata noita tamgearsin hj/bj vetoakselin hd-stefoja 3 eri kertaa, mutta aina on loppu. jos olis käypäset, niin varmaan hintansa arvoiset, olisi ollut kiva käyttää sääkaapissa, ja demota 40 asteen pakkasta.... siis minulla olisi bj:ssä nuo hd-stefat, jos olisi saanut.

Ja sitten vielä pieni synninpäästö tamgearsille; Kaikki muu tavara on ollut vähintään keskivertoa, usein jopa marmoritiskin tavaraa; kuten hdj-80 etuperän lukon puoleinen tasauspyörästön laakeri.
Ja 2 reklamaatiota olen tehnyt tamgearsille, ensimmäisessä oli vääntynyt stefa, ja kun pistin asiallisen rekkulan kuvan kanssa sähköpostilla, niin sieltä soitettiin ja kysyttiin että kerkeääkö uusi normaali 1.luokan kirjeenä? ja tuli!
Ja tuo vääntynyt käskettiin heittämään roskiin!
Ja tuo toinen oli tuosta hdj:n vetarin helaongelmasta:(

Ja eräästä EU nettikaupasta olisi mm. hodarin vetarin stefoja joka sormelle, ja laatu on nimenomaan "Tippa Linssissä, mutta erästä artistia vapaasti lainatakseni: ilosta vai surusta itken?" siis hyvä vitsi normi koti pakkasessa, mutta arvaa kuka osti/maksoi?

Heikki L
22.12.2012, 01:38
Mulla ainakin tammgearsin stefat toiminu hyvin, pronssiholkit olen käytelly vaan noita 400tkm ajettuja tai ostanut toyotalta ja hoónannu sopivaks

hunter hdj
22.12.2012, 11:44
Siis onko "hunter hdj":llä tietoa paljonko noilla heloilla on kestoikä? tuo 500tkm maantietä? ja offikäytössä paljon pienempi?

Ei ole tietoa neulalaakeroitujen holkkien kestävyydestä.

3 vuotta 50 tuhatta km ja maastorymyt päälle ,pyöriny nyt alla tamgearsin hela+stefa oikealla puolen ja vasemmalla tamgearssin hela+ toyotan orginel stefa.

Pysyny pyörän navat kuivana ainaskin vielä.
Jälkeenpäin viisastuneena huomasin et muutama satatuhatta ajetussa etuakselissa helat olisi olleet vielä täysin käyttökuntoisia.