PDA

View Full Version : Volvo 850, tulppa ei kestä?! Öljyä menee 2l/1000


mikaelt
18.12.2012, 22:15
Kysäsen täältäkin..ja laitoin sit-sät osastoon kun ei oo maastokulkine vaan arkiautoksi just hommattu peli. Volvo 850 farkku, 2.4 bensa 10v automaatti -93, ajettu 233tkm.

Eli...viime viikolla alkoi nykiminen, kovan kiihdytyksen jälkee. Paheni ja lopuksi ei käynny enää kunnolla. 2. pytyn tulppa oli tukossa karstasta ja märkänä. Vaihdoin tulpat ja tänään taas kun polkaisi alkoi sama homma.

Ite aloin epäilemään suutin vikaa..eli 2 ei saa sumuna ainetta.

Tuossa volvolandiasta pidempänä sama juttu:
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=3559.0

Edit: korjaisin otsikkoa, kun toi öljynkulutus sen tulpan tappaa...kait!

Jappi
19.12.2012, 01:20
Onko tuossa erillinen kylmäkäyntisuutin?

lepoantti
19.12.2012, 06:44
mitkä tulpat? kaveri joka on ollut volvolla huoltomiehenä rapiat 20 vuotta sanoi että tähän koneeseen on turha tarjota muuta kuin sitä orkkis kolmekärkistä. toukokuussa kun vaihdoin nokkahihnaa hänen kanssaan ja tehtiin pientä huoltoa omaan kesävolvoon, mulla oli uudet yksikärkiset varattuna ja rupesin niitä tökkimään paikalleen niin hän sanoi että jos et halua olla alle tuhannen kilometrin vaihtamassa niitä niin hae oikeat kolmikärkiset.

Krisse
19.12.2012, 08:49
Mulla on ollut asiakkaana ainakin 7 vuotta sellainen korjaamo joka tekee ihan hitosti Volvoja, pääasiassa 850 ja V70 ja aina on myyty Boschin tulppaa ja hyvin on kelvannut. Tohon kysyjän Volvoon - kuten ~kaikkiin ton kokoisella vaparilla oleviin - menee Boschin +23 ja tolle mainitulle korjaamolle noita on myyty viimeisen puolen vuoden aikana 22 settiä ja se tuskin niitä ostaisi jos ne eivät pelaisi. Joten Volvon omassa sytytystulppatehtaassa tehty tulppa tuskin on ainoa toimiva vaihtoehto.

Masi
19.12.2012, 09:07
Ettei olis puola, eikös tässä ole oma puola joka pytylle

mikaelt
19.12.2012, 11:14
Boschin tulpat oli aikaisemmin, nyt NKG. Tosiaan viimenen rikko tuli alle 50km ajossa ja nimenomaa siinä kun antoi kenkää niin että kierrokset yli 5tonnin.
- Ei ole erillistä puolaa ja bensaruisku on "perinteinen" pumppu ja bensakisko systeemi.
- Erillistä lisäsuutinta ei ole, sähköinen tyhjäkäynnin säätö IAC venttiilillä, putsattu ja toimii.

macro
19.12.2012, 11:21
Näin Volvoharrastajan näkökulmasta, niin ne alkuperäiset ei ole niin paljoa kalliimpia kuin "tarvike"tulpat, että siinä kannattas alkaa arpomaan. Ihan näin ottamatta kantaa eri tulppavalmistajien tulppien hyvyyteen/huonouteen.

sisua45
22.12.2012, 00:27
Ei se volvo valmista itse sytytystulppia. Eikä mäntiä, laakereita, tiivisteitä yms. Eikä kukaan muukaan auton tai moottorin valmistaja. Kyllä ne osat tulee alihankkijoilta. Ylensä ne ovat tunnettuja valmistajia, ihan samoja kuin mitä tarvikkeenä myydään.

Arpe
22.12.2012, 20:19
Tuskin tuohon tulppa on syyllinen jos tuo häikkä on ainoastaan 2 pytyssä.
Joku muu palamishäiriö kakkossylinterin tienoilla suutinvika,venttiilivika,ohivuotoa alakertaan yms.. Suuttimen tarkistuksella aloittaisin ja seuraavaks ohivuoto tai puristuspaine mittaus jos suutin on ehjä. Vois vaihtaa pari suutinta keskenään ristiin ja kattoa hyppääkkö vika toiseen sylinteriin.

mikaelt
22.12.2012, 20:29
Samoilla linjoilla olen edellisen postaajan kanssa. 1. tulppahan oli musta, mutta ei märkä, loput 3-5 vaaleen harmaita. Jos 2-3 pytyn välissä on linjassa tukos niin se varmaa vois tuota häikkää aiheuttaa. bensalinjahan tulee sielttä 1. pytyn suunnasta.

Jos nyt pääsis lämpimään halliin joulunvälipäivinä niin tarkotus oli mitata puristukset ja tutkia suuttimet + linjasto. Öljyistä savutusta ei tule kylmänä eikä kuumana.

Land Cruiser
22.12.2012, 21:39
mitkä tulpat? kaveri joka on ollut volvolla huoltomiehenä rapiat 20 vuotta sanoi että tähän koneeseen on turha tarjota muuta kuin sitä orkkis kolmekärkistä. toukokuussa kun vaihdoin nokkahihnaa hänen kanssaan ja tehtiin pientä huoltoa omaan kesävolvoon, mulla oli uudet yksikärkiset varattuna ja rupesin niitä tökkimään paikalleen niin hän sanoi että jos et halua olla alle tuhannen kilometrin vaihtamassa niitä niin hae oikeat kolmikärkiset.

Se on jännä juttu kuin monta nykimis ongelmaa on korjattu niillä Volvon omilla tulpilla, vaikka autossa on ollut jo uudehkot tulpat ja vielä oikeanlaiset... Vanhempi Volvo mekaanikko sanoi heti niistä mulle, kun näki että ruuvasin NGK:n tulppia omaan 940 Turboon töissä:) Kumma juttu kun kaikki niistä paasaa aina, vaikka valmistaja voi olla melko tuttu muutenkin;) En väitä että auttaisi tässä tilanteessa...

Reetu
23.12.2012, 00:48
NGK:st saap kivoja joulukuusen koristeita, sopiiko muuhun?

Paljon muuttolaatikolla metrejä takana? Mitä kuuluu jakajalle?

mikaelt
26.12.2012, 14:42
No joo...öljyt vaihdoin n. 400km sitten ja nyt sai lorotella toista litraa ainetta lisää! Taitaa kone olla horo. Oliskohan mahdollista että on samaten käynny kun kaverin ooppelissa. Kone oli harva, mutta öljyt paloi bensan kanssa niin hyvin ettei edes päästömittauksissa huomattu?!

Pärjäis nyt ees kevääseen tuolla pa...la! :( Ei oo varaa ostella autoja joka kuukausi. Koneremontin voisin tehdä ite...jos ei pihalla tarvis ruuvailla!

<Antsa>
26.12.2012, 16:39
Eikös näissä joissain n-sarjan moottoreissa oo ollu sitä ongelmaa että sylinterit on soikeat, siksi syö öljyä. Ei ole omakohtaista kokemusta, muistelisin lukeneeni joskus volvofoorumilta.

sisua45
27.12.2012, 00:26
850 volvoissa on mennyt ilmanputsarin letkuja hajalle. Olleet huonoa kumi (muovi) seosta. Silloin kone vetää ilmaa putsarin ohi. Sitä ei sitten tiedä jeesuskaan, paljonko kone on syönyt santaa. Ostettaessa voi olla uusi ehjä letku jo paikoillaan...

estate
27.12.2012, 08:17
Nois 10 tappisis vitosis on sitä vikaa, että rupeavat syömään öljyä, männänrenkaat kuluu ja onpa noita soikeita pyttyjäkin nähty.

Kuvan perusteella näyttäis, että aloittajan autossa on paha öljyvuoto kakkosessa ja kolmosessakin jo alkavavaa vikaa. Luultavasti öljyrengas aivan loppu tai sylinteri soikee. Liian rikas seos ei tuommoista paskavuorta kerää, ihan selvää öljykuraa tulppa täynnä. Koneremppa tai uuden alakerran metsästys luvassa.

mikaelt
27.12.2012, 11:29
Selvennykseksi tuossa kuvalinkki tulppiin:
https://www.box.com/s/px9y54tl09e03hjjz50a

Tais olla nii että 3 ja 1 vaihtoi paikkaa ja uusilla tulpilla ykköspytyn tulppa oli mustana.

Vähän tässä pistää v..tamaan! Auto ei onneksi kauheen kallis ollut. Koeajossa oli just saman verran ajettu samanlainen vekotin, jossa ilmeisesti samaa vikaa! Pitää nyt yrittää vain lisätä öljyjä ja odotella että saa rahaa jostain yllättäen...Periaatteessa lohko+männät vois riittää. Kokonaiset koneet purkaamoilla näkyy olevan tonnin luokkaa!!! Muutama laakeri tai kansivikainen näkyi olevan.
- Oliskos mitää vinkkiä tai kokemusta mitkä öljyt pysyis sisällä harvassakin koneessa, joskus olen käyttäny Valvoline Racing 20w-60 harvassa ooppelissa.
- Sopiikos 20v ja 10v alakerrat kuitenkin keskenään?

macro
27.12.2012, 15:02
Kokonaiset koneet purkaamoilla näkyy olevan tonnin luokkaa!!! Muutama laakeri tai kansivikainen näkyi olevan.

- Sopiikos 20v ja 10v alakerrat kuitenkin keskenään?
AVK:lla kokonaiset autot satasia. Nytkin yksi 20v yksilö. Osina myymällä saa sitte omiaan pois.
Tuohon alempaan kysymykseen en arvaile vastausta. Mutta volvolandian uudempi versio/jatkaa vrcf.fi vois tarjoilla vastauksia, keskustelu huomattavasti vilkkaampaa kuin landian puolella. Ja ihan pitkän linjan asentajiakin linjoilla, joten yleensä faktaa löytyy.

Reisrdok
27.12.2012, 15:25
Mjaahas saman suuntaista mitä omassa 20v oli aikoinaan, lopulta räpsähti niin pahasti että pikatiellä näkyi taustapeilistä pelkkää harmaata. Nelosen pakoaukosta tuli norona öljyä. Kuulemma sen verran mielenkiintoinen rempattava että nostin vanhan pois ja uudemman tilalle, 900e maksoi silloin.

kami
27.12.2012, 15:58
itellä oli venttiilin ohjurin kumit pomppinu irti , riitti tukkimaan 3sen tulpan jatkuvasti , 10v kone mullakin. pöläyttelikin kyllä käynnistellessä siihen malliin , ja söi öljyä jonnin verran kans. mutta voipihan olla sulla joku muukin vika.
jos alakerta rikki niin mulla 2.4 5syl koneen alakerta pajan lattialla , 100e/lotto. hooni jälet näkyy , kansi viety...

mikaelt
27.12.2012, 19:56
jos alakerta rikki niin mulla 2.4 5syl koneen alakerta pajan lattialla , 100e/lotto. hooni jälet näkyy , kansi viety...

Haa! tuohan kiinnostais! Pitää selvitellä tässä viikonloppuna puristukset ja sitten mahdollisestitehdä tähystys...
- Onkos ihan kokonainen alakerta mäntineen veivineen ym? Niin ja 10venttiilisestä?

Reisrdok
27.12.2012, 20:29
Mulla on se b5254s 20v kokonainen motti ylimääräisenä, en edes avannut sen enempää sitä. Kinder yllätysmuna, ei tiedä mitä sisältä löytyy :D Ajettu siinä 350tkm.

pee
27.12.2012, 21:27
pari vuotta sitten tehtiin talkoomielessä kamun vaimon tuommoseen 20 venttiiliseen palaneen kannentiivisteen ansiosta pikku remppa

- hoonaus lohkopaikallaan + männänrenkaat
- kannen oikaisu + venttiilityöt koneistmolla
- vesipumppu, jakopää, jotain muita tilkkeitä

osat löyty muistaakseni kaikki motonetistä, työtä ottaa aika monta yksikköä mutta tehtävissä ihan kotikonstein, MUTTA: kannen liimaus paikalleen on tarkka homma, ja jos saa oikeat puristimet lainaan niin auttaa paljon, on kahessa siivussa ja ihmeliima välissä


( jos tuommonen homma ois oma, myisin osina tai hakisin osakasan AVK lta, ja koko patti vaihtaen ... )

kami
28.12.2012, 10:50
Haa! tuohan kiinnostais! Pitää selvitellä tässä viikonloppuna puristukset ja sitten mahdollisestitehdä tähystys...
- Onkos ihan kokonainen alakerta mäntineen veivineen ym? Niin ja 10venttiilisestä?

10 venttiilisestä 2.4 5syl , muut hilut paikallaan , mutta myin kannen. ajamalla tuo auto nuille sijoilleen tuli. kuntoa en voi vannoa mutta saane tuosta vaikka kampiakselin yms jos on jotain vikaa lohkossa tms , kansivika tässä oli.

mikaelt
30.12.2012, 18:03
Nyt on puristukset mitattu,
1: 11,5
2: 12,2
3: 11,8
4: 12,7
5: 12

Nuo desimaalit arvioita, ei sentää nii tarkka mittari ollut. Kone oli tyhjäkäyntilämmin, eli 15min kävi ladaten akkua. Mittaukset tein vain yhteen kertaan. Kun olin pistäny tulpat ja vermeet takas niin tajusin että olis vielä voinnu kokeilla uusiksi, ainakin tuon 2. pytyn jossa sitä vikaa epäilin.

Reetu
01.01.2013, 04:46
Huohottaako jos nostaa öljytikun ylös? Yks perisynti nois on öljyloukun ja huohotin putkien tukkeutuminen... Venavarren kumien nouseminen tietty toinen.

Ite laittaisin panokseni jommalle kummalle noista.

mikaelt
01.01.2013, 15:04
Huohottaako jos nostaa öljytikun ylös? Yks perisynti nois on öljyloukun ja huohotin putkien tukkeutuminen... Venavarren kumien nouseminen tietty toinen.

Ite laittaisin panokseni jommalle kummalle noista.

Huohottaa jonkinverran, mutta ihan oikeasta paikasta. Sen ampiaispesän sieltä putkistosta oli joku heittänyt jo menemään.
- yksi ehdotteli että kyseessä olis katin tukkeentuminen, mutta kierroksia ottaa herkästi.

Pitää tuota kansihommaa selvittää ihan pajalla, josko olis kuitenkin venttiilinvarret jotka vuotaa. AIkaisemmissa vekottimissa on kyllä tullu öljyset savut, tässä ei. Ehkä polttaa koneessa öljytkin.

Niin päivällä, töihinlähtiessä huomasin että het käynnistyksen jälkeen oli musta ja nokinen muistomerkki valkoisessa hangessa, siis putken takana.

ookoo
02.01.2013, 19:52
Omassa vollessa oli niinkin yksinkertainen juttu että tulpanjohto löi maihin ja yksi syltty oli kylmänä aina välillä..

mikaelt
04.01.2013, 18:09
Johdot ei lyö maihin...valitettavasti niin pieni vika ei oo..

Irrottelin jakajankannen, pientä hapettumaa oli liuskoissa, joka lähti melkein kynnellä irti. Ei näykynyt kulumia, samoin pyörijä oli ehjän näköinen.

No kokeilin sitten antaa taas vähän kenkää koneelle. Pwr puoli päälle ja risteyksestä kun lähin kiihdyttämään niin sininen savupilvi jäi siihe risteykseen ja kun kierrokset oli käynny yli 4k alkoi taas pätkiminen. 2 tulppa taas vaihtoon. Sen huomasin, tieteellisellä puutikku testillä että 1 ja 2 männän päällä oli tuoretta ja kirkasta öljyä! Ennen tulpan vaihtoa pukkas mustaa savua, kun tuossa pihassa polki.

Oisko se mahollista että kun kierrokset nousee tarpeeksi ja öljynpaine samalla, niin imutahdilla vetäsee venttiilinvarren kumien kautta, tai siis ohi, koneeseen öljyä?

Reetu
05.01.2013, 03:58
Minkäslainen siin nykyisin on sit huohotin? Itel on olt jo par vuotta toi volle sellainen, ettei parane kierrätellä...Mut tos on tosiaan tukossa se orkkis.

mikaelt
05.01.2013, 23:21
Siis tavallinen huohotin siinä on, paitsi ettei sitä ampiaispesäksi kutsuttua palikkaa ole tukkimassa putkia.

No öljynkulutus on, viimesen mittauksen mukaan 2l/1000km!!! Ajot olleet tosin aika lyhyitä max 50km.

Teki jo illasta mieli potkia pa..a lommoile tai ajaa Puulan jäälle oottamaan kevättä...Töihin piti kiireellä lähtee nii kuskin ovia ei suostunu menee kiinni. Onneks oli emännän auto pihassa ni sillä sit pääs!

Jappi
06.01.2013, 00:28
Siis tavallinen huohotin siinä on, paitsi ettei sitä ampiaispesäksi kutsuttua palikkaa ole tukkimassa putkia.

No öljynkulutus on, viimesen mittauksen mukaan 2l/1000km!!! Ajot olleet tosin aika lyhyitä max 50km.



Huomioiden lyhyet ajot, öljynkulutus on kova.

Reetu
06.01.2013, 01:00
Töihin piti kiireellä lähtee nii kuskin ovia ei suostunu menee kiinni. Onneks oli emännän auto pihassa ni sillä sit pääs!

Toihan ei siis ole vika vaan ominaisuus... :D

Lukkopesä jättänt vipstaakkelit välille... Sitä rumppaamal helpottaa tai toinen on ku lämpenee tarpeeksi ni palaa ruotuun.

ISE
06.01.2013, 20:37
Siis tavallinen huohotin siinä on, paitsi ettei sitä ampiaispesäksi kutsuttua palikkaa ole tukkimassa putkia.

No öljynkulutus on, viimesen mittauksen mukaan 2l/1000km!!! Ajot olleet tosin aika lyhyitä max 50km.

Teki jo illasta mieli potkia pa..a lommoile tai ajaa Puulan jäälle oottamaan kevättä...Töihin piti kiireellä lähtee nii kuskin ovia ei suostunu menee kiinni. Onneks oli emännän auto pihassa ni sillä sit pääs!
kokeile koe mielessä STP polttoaineen karstanpoisto ainetta,tässähän olis hyvä koepenkki.ps.en ole mikään mainostaja.

mikaelt
07.01.2013, 00:40
Meinasinkin jotain litkua hakea öljyn sekaan...No tässä laskeskelin että koko koneenvaihto vois tulla halvemmaksi mitä kannen rakentaminen uusiksi. Aihioita siihen olis kyllä saatavilla 50-100e kpl, mutta taitaa laadukas yläpääntiivistesarja, pultit ym palikat maksaa jo yli 200e. Sitten se vasta v..taa kun vika onkin lohkossa.

Kattelin jo tuossa eebäyssä että saksasta sais kohtalaisen vähä ajettuja koneita, uudemmista 70 -sarjalaisista alle 500e, siis ajo km myyjän mukaat tais olla 160tkm. Sitte jos on 200tkm tai yli niin hinnat tippuu jo 250-350e luokkaan ja kyseeessä on -96 tai uudempia, missä ei kait pitäs niin paljoa vikoja olla.

- Onkos kukaan tuottanu mottia saksasta? Suurin osa myyjistä ei toimita kun saksaan tai noutona. Jos joku kuriirifirma tekis homman edullisesti...tai sitten ei :/

IironSika
07.01.2013, 01:15
No mä just ennen joulua ostin etukulmakolhitun alle 300tkm ajetun 10 venasen pitkäkattokasipuolikkaan 150 eurolla. Ja ihan netti-ilmoituksen perusteella, ei tutun kauppaa. Että ei ne varaosa-autot kovin kalliita oo. Siis ihan Suomesta.

mikaelt
07.01.2013, 01:37
Juu saahan noita varaosaautoja suomestakin, mutta kun niitten tyyppivika on toi sylintereiden soikeus vanhemmissa malleissa. Sitten jotain muutoksia valussa oli tehty, kun -96 jälkeiset kestää.

- Ei oo pihalla oikeen enää tilaa varaosa-autoille, golffi, chevy g30, mazda x2, jeeppi, volvot 740 ja 850...tonttia 2500m2 :D

Edit: Mitäs onkaan saksaksi "voitteko lähettää moottorin suomeen ja paljonko se maksaisi" -google kääntäjä yrittää vain tarjota e-maililla konetta :D

Edit2: Tuolla ruotsin purkaamohaussa, http://www.bildelsbasen.se ,on pilvinpimein volvon koneita...hintaluokkaa 400-500e, alle 200tkm ja lähes kaikkissa on puristukset mitattu.

Reetu
07.01.2013, 01:41
Juu noit saap senver edukkaast, ettei tuontipannu kuulosta oikein hittivaihtoehdolta.... Koneen hinta plus vaihtotyö, vaikka laskien itelle 2e tunti, niin saa jo soivan pelin alle jos sattuu sopivasti.

mikaelt
09.01.2013, 18:08
Eipä tuo koneen hommaaminen kannattaiskaan, jos meinais myydä äkkiä auton pois, mutta noilla kilsoilla ja edullisella hankintahinnalla kiinostaa tehdä vielä toimivaksi peliksi itselle. Suomen purkaamoilta ei taho löytyä alle 300tkm koneita. Lisäksi kun vielä pitäs olla -96 tai uudempi, niissä vanhemmissa on just toi lohkon heikkous ongelmana.

Tein käyttäjätunnukset tonne bildelbaseniin niin osasta koneista alkoi rahtihinnat nousta, eli kun ruotsissa rahdit 500-1000sek niin ilmeisesti suomeen rahteja alkoi näkymään, haitari oli tollanen 1000-2200sek. Sitten selvittelin että noi b5252 koneet on raudaltaan ihan yhteensopivia 1991-2000. Tollasen 70 -sarjasen motin saisi siis suomeen n. 500e. Tiivisteitä ja remmejä tietty samalla pitää vaihtaa.

Reisrdok
09.01.2013, 21:17
Omaan 93 malliseen ostin V70:n motin, eipä niissä eroa ole 20v malleissakaan. Imusarjassa oli vanhassa läpät ja uudessa ei mutta se nyt on sama kun voi vanhasta koneesta ottaa. Vetolevyn pultit melkein kannattaa hakea siniseltä tiskiltä varsinkin kun omaan käyttöön tekee. Laatikon stefat ja öljyt luonnollisesti vaihtoon, ite huuhtelin uusilla öljyillä vielä vaihdon jälkeenkin niin kauan että tuli täysin kirkasta ulos. Hävisi monta laatikon ihmeellistä ominaisuutta siinä sivussa..

Jos manuaalin motin ostaa niin vauhtipyörä on XZN pulteilla kiinni. Silmälaakerin tilalle vanhasta holkki. Torxeja on joka paikassa.

Jaaniin, ne lämppärin letkut kannattaa nykäistä tulipellistä irti ensimmäseksi, se muovinen liitoskappale on kohtuu vittumainen vaihtaa sieltä ohjaamon puolelta sen jälkeen kun koneella kolhaisee sen kappaleiksi.. Eikä tarvii kuin hipaista..

Jäähdytinnesteen kaataminen täytyy tehdä todella hitaasti ettei jää ilmataskuja tai muuten saa lisäillä nestettä puolen vuotta :D

mikaelt
10.01.2013, 11:50
Okke, löytyhän joku joka on homman tehnyt. Tuo pultti ja holkkijuttu olikin jo tiedossani. Tuolta volle foorumilta asiaa kyselin niin siellä suositeltiin ihan saman vuotista konetta, kun ne sähköt on kuitenkin erilaiset ja on niin paljon tekemistä!

Ensimmäiset mailit lähteneet ruåtsin purkaamoille...jos sieltä tulis selkoa kuljetushintoihin.

Reisrdok
10.01.2013, 12:26
Mulla ei sähköissä ollut mitään eroa ihme kyllä. Tökki pistokkeet kiinni. Mukana kyllä tuli johtosarja 'aivoista' asti mutta sille ei ollut tarvetta. Uusi moottori oli OBD -mallista ja omassa oli se vanhempi systeemi.

Tiedä sitten onko 10V -malleissa eroja enemmän?

mikaelt
12.01.2013, 09:08
Noita varaosakuvastoja, rokkiauto ym. selaisin, josta näkee osan sopivuuden muihin malleihin. Monet vollen osat, lähinnä anturit ym, on ollut käytössä jo 200 sarjasesta lähtien. Jakoremmissä on eroja, vanhemmissa vähemmän hampaita, mutta remmi pitää vaihtaa koneen mallin, ei auton mukaisesti.

Johan tässä tuli sellainenkin ajatus että laittas 20v koneen nokalle. Tulis lähinnä lisää vaihtoehtoja. Jollaikin ulkomaan foorumilla joku oli niin tehnytkin, mutta vaihtanut samalla sähköt autoon. 10v ja 20v on kummatkin kahdella nokka-akselilla nini kovian suuria eroja ei ole. Imusarjatkin taitaa olla samoja. 20v koneessa on tosiaan erilainen ecu mutta toimiihan se 10v ecu, mistäs se purkki tietää onko siellä 2 vain 4 venttiiliä kannessa. Ehkä tehoja ei ole niin paljoa kun oikeella eculla...mutta eipä sen väliä.

jyrden
12.01.2013, 17:50
Juu saahan noita varaosaautoja suomestakin, mutta kun niitten tyyppivika on toi sylintereiden soikeus vanhemmissa malleissa. Sitten jotain muutoksia valussa oli tehty, kun -96 jälkeiset kestää.

- Ei oo pihalla oikeen enää tilaa varaosa-autoille, golffi, chevy g30, mazda x2, jeeppi, volvot 740 ja 850...tonttia 2500m2 :D

Edit: Mitäs onkaan saksaksi "voitteko lähettää moottorin suomeen ja paljonko se maksaisi" -google kääntäjä yrittää vain tarjota e-maililla konetta :D

Edit2: Tuolla ruotsin purkaamohaussa, http://www.bildelsbasen.se ,on pilvinpimein volvon koneita...hintaluokkaa 400-500e, alle 200tkm ja lähes kaikkissa on puristukset mitattu.


Mikäli Saksaan meinaa posita laittaa, niin kirjottaa englanniksiensin ja sit vaikka käännättää sen toiselle kiellelle.
Ruotsissa sit taas on yks automyyjä et mikä puhuu suomea ja sen kautta voi kanssa kysellä. Kyydinkin saa järjestyyn, kun suomesta (mun paikallinen kuljetusliikkeen ukko) kuskaa harvase viikko tavaraa puolin ja toisin. Ja mikäli saksast, niin kyllähän sielläkin on yks sakaa puhuva mamma purkaamolla töissä ja sit toien kuljetusliike ajaa tavaraa myös. Mut kiireellisyydest riippuen tuo ruotsi voi olla parempi vaihtoehto siihen moottorin saantiin.
Ompa tuolla Ruotsissa sit vastaavasti suomea puhuva purkaamonpitäjäkin, että senkin kautta voi ihan suomeksi tiedustella. Eräs Saabin korjari touhuaa ruottista autoja ja kattelee www.blocket.se :stä niitä. Eli tuoltakin ikin löytyy moottoreita ja silleen...

mikaelt
12.01.2013, 20:21
Ruotsissa sit taas on yks automyyjä et mikä puhuu suomea ja sen kautta voi kanssa kysellä. Kyydinkin saa järjestyyn, kun suomesta (mun paikallinen kuljetusliikkeen ukko) kuskaa harvase viikko tavaraa puolin ja toisin.

No hittolainen! Just aattelin että jos Haapajärvelle tulee kone nii ei oo kaukana..mutta sitte muistin etten oo asunu keski-pohjanmaalla kohta enää 9 vuoteen!
- No eipä se täältäkään kauhee reissu olis, jos muuten on kustannukset kohillaan. Laita vaikka YV:llä yhteystietoja ja missäpäin ruotsia ja suomea liikkuu kuljetukset. Bloketistakin oon katellu, mutta siellä ei tainnu äkkiseltää löytyä kun T5 koneita. Ovat nuo kasipätkät jo ruotsissakin katoavaa perinnettä. Isävainaa kertoi että 60 -luvulla kun amazonista laukes kone niin vaihtokone haettiin porukalla, kaatopaikalta. Katottiin vaan vähiten ajettu auto ja siitä kone irti ja kotiin!

Tosiasia on nyt just ei kykene ostaa mitään kun ei oo tarpeeks kruunuja eikä eurojakaan jolla niitä vaihtaa. Ruotsin kieli ei sinänsä ole ongelma, velimies puhuu sitä suht hyvin, kun on 10v ikään asti siellä asunu. Minäkin ymmärrän sujuvasti. Lähetyskuluja kyselin jo, mutta vvastaukseksi sain kysymyksiä ilmapumpusta ja autosta...Pitää laitella lisää viestejä svenssoneille. Kyllä tuon saksan tuonnin taidan unohtaa. Himottas kyllä tollanen 20 venttiilinen...Sen verran tutkin asiaa että imusarja, cps anturi ja jakaja taitaa olla ihan samat. Alustaltaan, eli jarrujen osalta ainaki on samat osat kasipätkissä, joten sais ihan laillisesti katsastettua.
- volvolandian puolella oli yks asiantuntija sitämieltä että pitää ECU vaihtaa ja 20v koneen ilmamäärämittari, 10v koneessa ei sitä ole. Itse oon kyllä toistamieltä...Ei se ecu tiiä onko siellä kannessa 10 vai 20 venttiiliä. Bensan määrän päättää tps, rmp anturit ja loppuviimein lambda. Myös epäili ettei 30hv tehonlisäystä pelkällä kannella tule...Ei ehkä kokonaan mutta aika lähelle. Jos Ooppelin (GSI Kadett) 8v ja 16v koneissa on samat alakerrat ja ruiskut nii tehoero on jotain 25hv. Ja tosiaan, 10v koneita löyty n.240kpl ja 20v koneita yli 700kpl!!!

Reetu
12.01.2013, 23:57
Lisäksi kun vielä pitäs olla -96 tai uudempi, niissä vanhemmissa on just toi lohkon heikkous ongelmana.


Tää on uutta tietoa? Kulumisvika tiettyyn moottorinumeroon saakka on tiedossa, mut ne loppu jo -93.

Uskaltaaks hitto tota 400tkm ajettua -94 muuttolaatikkoa enää ees startatakaan.

mikaelt
13.01.2013, 07:29
Tää on uutta tietoa? Kulumisvika tiettyyn moottorinumeroon saakka on tiedossa, mut ne loppu jo -93.


Aih! Sori, oon sitte itse antanut eteenpäin saamaani väärää tietoa. En nyt enään edes muista, olikohan joku paja joka kertoi tuon.
- Yritin hakea tota tietoa, mutta en löytänyt. Onkos tiedossa mihin nro asti vika sitten on?

pee
13.01.2013, 09:28
20V koneessa ilmamäärämittaria valvoo ECU, ja 10V mallissa sitä ei ole, mites tää ratkeaa ?

Reisrdok
13.01.2013, 10:03
Kai se voisi toimia jos vanhasta 10V koneesta sopii imu- ja pakosarjat kaikkine roippeineen 20V koneeseen. Mutta miten persiillään moottorinohjaus on sen jälkeen?

Ton mun vanhan 20V motin saa parilla kympillä hakea, sen verran otan linkouskuluja että sen saa vanhasta navetasta ulos :) Vois ainakin vertailla imusarjan yms sopivuutta. Vähän on vaan kaukana..

mikaelt
13.01.2013, 12:26
20V koneessa ilmamäärämittaria valvoo ECU, ja 10V mallissa sitä ei ole, mites tää ratkeaa ?

Ideana oli pistää kaikki vanhat sähköt 20v koneeseen, eli periaatteessa ainut muutos on ne 10 venttiiliä kannessa lisää.
- En ainakaan ite usko että se moottri nohjaus menee pahemmin persiilleen, onhan 10v versiossakin ecu ja kun sähköosia ei sotke keskenään niin voisi onnistua.

Reisdok: melkein jo lähin tuleen koneen hakuun, ennen kun tajusin että Messilä ja Melliä ei oo sama paikka...Jos jollakin olis kulkua sinnepäin nii harjotus kone tulis samalla tänne.

EDIT: Imusarjoissa onkin eroja....tai siis 10v kannessa pyöreet reiät ja 20v vähän soikeat. Varaosakuvastossa oli käytetty samaa kuvaa molemmissa tiivisteissä nii sekotti. No TPS anturi vaikuttaa kyllä olevan sama.

Edit II: Nyt on koneremonttei tehty, Tokmannilta 6.99e http://www.seab.fi/images/stp213.gif
- Käväsin samalla yhellä paikallisella Volvo korjaamolla, on kuulemma 10h homma tuo koneenvaihto, tomaatin kans ehkä vähä lisää. Ehdotti että myy pois pas... ja osta toinen tilalle.

Reisrdok
17.01.2013, 13:52
service manual

https://sites.google.com/site/reisrdok/Home/fileita/Volvo850ServiceManual.7z

mikaelt
18.01.2013, 19:47
tuo manuska mulla jo olikin, samoin kun joku haynes pdf.
-sen verran väliaikatietoa että tuon STP:n lisäämisen jälkee ei oo enää tullu käynnistyksen jälkeen mustia muistomerkkejä lumelle! Öljyn kulutuksesta ei vielä osaa sanoo mitää...

mikaelt
07.02.2013, 23:31
Väliaikatietoja...Mua on huijattu, ei tuo STP mitää öljynkulutusta vähentäny! (yllätys...) No aika vakio 1l/500km mennyt. Toiset kattoo trippimittarista tankkaukset, minä öljynlisäykset. STP:n lisäämisen jälkeen poistunut nokipölläys tuli myös takaisin.

Jos jotain positiivista hakemalla hakeen niin kirjanpidon mukaan kulutus, siis bensan, on 7,5l/100km!!! Kirjanpito on viimeisen kk ajalta kännykässä, ohjelma ite laski ihan persiilleen kulutukset kun tuli yks virhe km määrässä. Ajot on tuota 15km työmatkaa, josta 5km kaupungissa ja pikkuteitä muuten.

Kilinöitä ja kolinoita ei ole alkanut kuulumaan. Ajetaan vielä kun kestää. Ruotsista on tullut vastauksia maileihin, koneiden lähetys kulut pyörii 200e molemmin puolin, mutta odotellaan nyt kelien lämpenemisiä.

-MaTTi-
08.02.2013, 00:39
Kokeileppa Fortea ja vaikka RVS:ää sen jälkeen, oikeesti toimivia aineita eikä tv-shop-tasoa kuten toi STP:n öljynpaksuntaja.

estate
08.02.2013, 09:45
Turha sinne mitään ihmetököttejä on kaataa, ei ne sitä väljää konetta korjaa. Ostat vaan halpaa öljyä mitä lisäilet niin tulee halvemmaksi kuin nuo Fortet/RVS:t.
Mulla oli joskusmuinoin mitsu, jossa kone oli totaalisen loppu, se vei reilun litran satasella liukastetta. Muutaman tonnin ajoin niin, että lisäilin halvinta mineraaliöljyä mutta sitten siirryin pelkästään jäteöljyyn, sitä kun sai kavereilta ilmaiseksi :D

mikaelt
08.02.2013, 15:57
No enhän minä nyt ihan tosissani uskonutkaan tuon STP:n auttavan. Kone tosiaan taitaa olla niin loppu, ettei siihen mitkään kepposet enään auta. Fortet ja muut aineet taitaa olla niin kalliita että sillä käsittelyn hinnalla ostaa jo monta pönikkää öljyä.

-MaTTi-
08.02.2013, 18:51
Forte saattais liottaa ne jumineet öljyrenkaat, eikä tarttis enää lisäillä öljyjä/tehdä remonttia. Puristuksethan tässä oli kunnossa eli ei väljä.

mikaelt
06.04.2013, 16:58
LÖyty varaosa-auto suht läheltä. Tarrakilvet odottaa pöydällä ja huomenna hakemaan...
Tosin tais käydä niin että sen varaosa-auton kunnostan. Uskoisin että on helpompaa vaihtaa puskuri, konepelti ja lamput sekä airbaggi mitä alkaa konejumppa tekeen kahden auton kesken. Ei ehkä koneet vaihdu samaan 6h mitä aikoinaan c-kadeteissa....

Menaisn ensin ostaa laatikkovikaisen T5 automaatin, mutta onneks selvis ettei vaparin ja T5 laatikot, vaikka malliltaan ovat, toimi ristiin. Ilmeisesti moottorin ohjauksen kanssa naitettu jotenkin että menee vikatilaan heti. Tulee se T5 mukaan samalla reissulla, mutta ei minulle...

Tomppaa_
06.04.2013, 20:51
Forte saattais liottaa ne jumineet öljyrenkaat, eikä tarttis enää lisäillä öljyjä/tehdä remonttia. Puristuksethan tässä oli kunnossa eli ei väljä.

Ei se forte edelleenkään mitään mekaanista vikaa korjaa :D :D Jos siellä on jumineet öljyrenkaat niin ei siihen auta kun koneen avaus. Noi on niitä markkinamiesten juttuja :D:D:D Pajalla kyllä kulkee sisäpiirivitsinä heitto että forte korjaa vaikka kulahtaneet takajarrut ja hyvät naurut saa joka kerta kun joku heittää sopivassa tilanteessa ...

mikaelt
08.04.2013, 16:49
Vikakooodit luettu, molemmat turvavyön kiristimet ja ratin airbakki...

tuossa kuva keulan vauriosta, korjaiskohan Forte tuonkin:
https://plus.google.com/u/0/113646578393415034622/posts/Uvkga3SVPMd

-Saakohan suoraksi...jos kokeilis Jeep -merkkistä korinoikaisusarjaa

Tomppaa_
09.04.2013, 19:35
Se on tainnu kopsahtaa vähän kovemmin. On kuitenkin aika vahvoihin paikkoihin osunu. Ja volvothan on tunnetusti vähän paksumpaa peltiä.

-MaTTi-
09.04.2013, 19:46
Ei se forte edelleenkään mitään mekaanista vikaa korjaa :D :D Jos siellä on jumineet öljyrenkaat niin ei siihen auta kun koneen avaus. Noi on niitä markkinamiesten juttuja :D:D:DOnko karsta mekaaninen vika? :rolleyes: Monet koneet on tuolla "korjattu". Toiset kaataa 30 litraa löpöö koneeseen muutamaks kuukaudeks. Liukenee ne silleenki.

mikaelt
11.04.2013, 19:27
Se on tainnu kopsahtaa vähän kovemmin. On kuitenkin aika vahvoihin paikkoihin osunu. Ja volvothan on tunnetusti vähän paksumpaa peltiä.

Ei kuulemma ollu vauhtia kun n. 50-60km/h..Mutta riittävästi. Jeeppiä ei saanu käyntiin nii vetäsin toisella volvolla suoraan. Puskurin kiinnityskohta on vielä toisella puolen vinossa, joutuu sinne kai laittaan uutta suorempaa peltiä.