View Full Version : toyota 3B koneen ahtopaineet
onko kellään kokemusta bj:n 3B koneen turbotuksesta, millaisia ahtopaineita olette käyttänyt ja mitä kestää pitemmäl aikajanal? itellä tällä hetkel 0.7 bar. kokemuksia ja vinkkei ois hyvä kuulla.
Alle kilossa kun pysyy niin läjässä kestää. Ja jos vetää paljon kärriä niin sitten tuo 0.7-0.8.
Ja hakuakin kannattaa kokeilla.
joo kyllähän sitä kärrin kanssaki kuleksii jonku verran. mukavastihan tuo jo antaa tollakin ahdolla lisävetoja. kiitos tiedosta kuitenki.
Eikä taida pumpussa tuottokaan riittää yli kilon ahdoilla. 0,7-0,8 ahdoillakaan ei enää savua juuri tule vaikka syöttöruuvi on hanskalokerossa, nippa käännetty, jousta venytetty, kierroksenrajoitin säädetty tappiin ja alipaine letku bliidattu riittävän kokoisella reijällä!:D
Noilla säädöillä lappuihin tuli 129hp/372nm, katsastukseen poistin letku bliidauksen ja säädätin kierroksen rajoittimen, syöttöön ei tarvinnut koskea, pieni ahdin ahtaa jo paikallaankin jo sen verran että savut pysyvät rajoissa.
Juu mulla kanssa ollut jotain 0,7 - 0,9 B/3B koneissa ja kestää ajaa hyvin. Nippa kanssa käännetty johonkin mutta en muista onko enää letkussa reikää. Kalvon jousi vakio mutta täytyy varmaan himpan venyttää seuraavan kerran kun sen tarkastaa. Kierroksenrajoittimeen en ole koskenut kun tuntuu kiljuvan muutenkin (auttaako sen säätely paljonkin?). Pumpussa kikkailtu komkin ohjeilla lisää liikerataa syöttötangolle mutta en tiedä onko lie juurikaan vaikutusta.Penkissä 114hp/376Nm. Nyt tuntus olevan "huipputehot" taas hieman hukassa ja pitäisikin vähän tutkia missä vika. Tosin suuttimetkin varmaan 30v vanhoja.
Jousen venytys ja alipaine letkun bliidaus taitaa tehdä saman asian eli pienemmällä kaasuläpän aukeamalla tulee enemmän syöttöä. En tiedä tuleeko kaasu pohjassa sen enempää syöttöä. Reagoi herkemmin kaasupolkimeen, nostaa ahtoja nopeampaa mutta ajosta tulee hermostunutta ja kaasupolkimen liikeradan lopussa alue jossa ei kulku enää lisäänny.
Jos kierrokset on säädetty vakioon vähän yli neljään tonniin niin kierroksenrajoitin alkaa pienentämään syöttöä jo reilusti ennen huippukierroksia, rajoitinta ruuvaamalla saa yläpäähän mukavasti voimaa mutta sen jälkeen pitää itse pitää huoli ettei kierrätä kankia ulos koneesta ja tietenkin katsastukseen pitää saada kierrokset alemmas.
minkälaista turboo olette muuten käyttäny näissä teil.. itellä on toi td04:nen isommalla pakopesällä.. alavääntöö on hyvästi kyllä,, hiipuu sit isommilla kierroksil.
Meitsillä on joku ..tun aikanen TO3:nen mikä on patrollista kotoisin. Melko sopivan kokoinen, ehkä aavistuksen pienempi saisi olla kun en ite noista maksimikierros tehoista niin välitä.
eipähän näissä niin isoilla kierroksil tarviikaa voimaa. mönginnässä mukava ku ottaa heti mukkaan turbo.
Berttaseni
14.06.2020, 13:38
Tässä voisin varmaankin kysyä 3B moottorin ja sen turboon liittyviä asioita:)
Eli tuossa mun Bertassa (BJ45) on turbo ja se kyllä toimii, mutta siinä on joitakin juttuja joista en tykkää tai ne vois olla ehkä paremmin tehtyjä:rolleyes:
Ihan ekana tulee mieleen pumpun säätö tai siis ne letkut kaasuläpältä pumpulle.
Minulla on toisessa letkussa jokin "hana"/ säädin joka ilmeisesti kuristaa letkua.
Huomasin että jos tuota hanaa kieritteli kiinni tai aukipäin (en muista kumpaan suuntaan) niin kaasu meinaa jäädä päälle etenkin vaihdetta vaihtaessa:eek::confused:
Kaiken lisäksi tuo hana on ihan ärsyttävän herkkä liikkumaan:(
Otin kuvan tuosta hanasta. Oliko tähän jotain parempaa keinoa kuin tuo hana?
Yritin selata juttuja turbotuksesta ja niissä oli jotain jostakin pienestä reiästä letkussa ja myös nippojen käännöstä?:confused:
Eli jos ois joku parempi keino kuin tuo hana?:)
Sitten toinen kysymys vielä, voiko moottorin kierroksia rajoittaa jotenkin?
Kierroksia lienee helpoin rajoittaa kaasuvaijeria löysäämällä, tai polkimen liikettä rajoittamalla. Jos katsastusta meinaat.
Muuten tietämättä juuri tuon systeemin saloja on vaikea sanoa mitään. Niitä Tapoja saada tuo pumppumysteeri toimimaan edes jotenkin lienee lähes yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Itsellä on se ylempi nippa käännetty, ja kiristetty säätökalvon jousta. Niillä pelaa jotenkin, ja ajettu on jotain.
Berttaseni
14.06.2020, 19:03
Kierroksia lienee helpoin rajoittaa kaasuvaijeria löysäämällä, tai polkimen liikettä rajoittamalla. Jos katsastusta meinaat.
Muuten tietämättä juuri tuon systeemin saloja on vaikea sanoa mitään. Niitä Tapoja saada tuo pumppumysteeri toimimaan edes jotenkin lienee lähes yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Itsellä on se ylempi nippa käännetty, ja kiristetty säätökalvon jousta. Niillä pelaa jotenkin, ja ajettu on jotain.Ok, eli vaikuttaa siltä ettei tähän taida olla mitään tiettyä keinoa mikä olisi se paras:rolleyes: Ajattelin kun en ole näissä löytämissäni turbotus jutuissa nähnyt kellään tuollaista hanaa tai venttiiliä:confused:
Toinen juttu mitä ihmettelin on turbon öljyn paluu, se menee öljynpohjassa öljypinnan alapuolelle. Mutta kun kaikki toimii niin ei kai se haittaa:rolleyes:
Joo mietin vähän katsastusta ja kierroksia, kun muistelen että kierroksille ei loppua näkynyt kun joskus katastusmies siitä mainitsi.
Ok, eli vaikuttaa siltä ettei tähän taida olla mitään tiettyä keinoa mikä olisi se paras:rolleyes: Ajattelin kun en ole näissä löytämissäni turbotus jutuissa nähnyt kellään tuollaista hanaa tai venttiiliä:confused:
Toinen juttu mitä ihmettelin on turbon öljyn paluu, se menee öljynpohjassa öljypinnan alapuolelle. Mutta kun kaikki toimii niin ei kai se haittaa:rolleyes:
Joo mietin vähän katsastusta ja kierroksia, kun muistelen että kierroksille ei loppua näkynyt kun joskus katastusmies siitä mainitsi.
Jep. Säätää sen jostain ettei kierrä liikaa.
Kysy siltä turbottajalta mikä tuossa on se idea. Jos ei ny ihan tietoa löydy, niin oma näkemys kuitenkin...
Tässä voisin varmaankin kysyä 3B moottorin ja sen turboon liittyviä asioita:)
Eli tuossa mun Bertassa (BJ45) on turbo ja se kyllä toimii, mutta siinä on joitakin juttuja joista en tykkää tai ne vois olla ehkä paremmin tehtyjä:rolleyes:
Ihan ekana tulee mieleen pumpun säätö tai siis ne letkut kaasuläpältä pumpulle.
Minulla on toisessa letkussa jokin "hana"/ säädin joka ilmeisesti kuristaa letkua.
Huomasin että jos tuota hanaa kieritteli kiinni tai aukipäin (en muista kumpaan suuntaan) niin kaasu meinaa jäädä päälle etenkin vaihdetta vaihtaessa:eek::confused:
Kaiken lisäksi tuo hana on ihan ärsyttävän herkkä liikkumaan:(
Otin kuvan tuosta hanasta. Oliko tähän jotain parempaa keinoa kuin tuo hana?
Yritin selata juttuja turbotuksesta ja niissä oli jotain jostakin pienestä reiästä letkussa ja myös nippojen käännöstä?:confused:
Eli jos ois joku parempi keino kuin tuo hana?:)
Sitten toinen kysymys vielä, voiko moottorin kierroksia rajoittaa jotenkin?
Oisko vaa parempi ottaa koko hana vaan pois?
Ei sitä siinä tarvi ollenkaan.
Berttaseni
15.06.2020, 18:05
Jep. Säätää sen jostain ettei kierrä liikaa.
Kysy siltä turbottajalta mikä tuossa on se idea. Jos ei ny ihan tietoa löydy, niin oma näkemys kuitenkin...Tää on ollu mulla melkein 15 vuotta niin ei mitään tietoa kuka tuon turbon on laittanut ym :rolleyes:
Mutta ajattelin tutkia mikä tuon venttiilin idea tai yritän ainakin :D
Tosin kyllä se toimii ihan sen kanssakin mutta minua on vaan mietityttänyt tuo venttiili:rolleyes:
Berttaseni
15.06.2020, 18:08
Oisko vaa parempi ottaa koko hana vaan pois?
Ei sitä siinä tarvi ollenkaan.Tutkin tilannetta ja ehkä se siitä pois joutaakin :)
Berttaseni
15.06.2020, 18:21
Voi olla hassu kysymys mutta voinko pyörittää moottoria ilman turboa?:o Siis tarkoitan että laitan ilmanputsarilta putken suoraan kuten se on ollut ennen turbotusta, vapaasti hengittävä. Haluaisin tutkia noiden "kaasuläpältä" lähtivien letkujen toimintaa, eli kuinka ne toimii ilman turboa. Onko siitä mitään haittaa, turbolle tai moottorille, ym? En siis aio ajaa vaan ihan paikallaan tutkia:)
Voihan sitä turboa pyörittää, kunhan et öljyn kiertoa ota pois :D
Berttaseni
22.06.2020, 15:14
No nyt tuli testattua Bertan konetta ilman turboa, tosin pihassa vaan mutta kuitenkin:) Minua askarrutti se syöttöpumpun toiminta ja tein pientä tutkimista, tai tutkin niitä läpältä lähtevien letkujen paineita:)
Saatan taas kysellä hassuja ja tyhmiä mutta kun kiinnostaa:D Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin alunperin pumppua (ilman ahdinta) on siis ohjattu alipaineella?
Oliko vielä niin että jousi pyrkii työntämään syöttöä isommalle ja alipaine ohjaa kalvoa, eli läpän ollessa enempi "kiinni" alipaine vetää kalvoa jousta vasten ja syöttö pienenee?
Siinä toisessa letkussa ilmeisesti hyvin pieni ylipaine tai ei juurikaan painetta?:rolleyes:
Eli tälläsia havaintoja tein kun laitoin noihin letkuihin ahtopainemittarin väliin.
Kone vapaasti hengittäen alipaine puolen letkussa noin -0.1bar alipainetta kokoajan kierroksilla ei juurikaan väliä.
Paitsi kun löysää kaasun ja läppä kiinni niin alipainetta -0.4bar, sen jälkeen palaa takaisin -0.1bar. Siinä toisessa letkussa pysyi mittari nollassa tai voihan siellä olla pieni ylipaine mutta minun mittari ei sitä näytä. Otin pois myös sen venttiili viritelmän tästä letkusta kun ilman ahdinta testasin.
Sitten ahtimen kanssa kaikki muuttuu ihan toisin päin:eek: Tuossa alipaine letkussakin on painetta sen mitä ahdin antaa:confused::rolleyes: Mutta tämä nyt oli varmaankin selvää että kun ahdin on niin noihin letkuihin tulee sitten ylipainetta eikä alipainetta. Eli mitä nyt paikoillaan pyöri ja enkä hirveästi halunnut huudattaa mutta kierroksia nosteassa paineet kasvaa niin alipaine puolen letkussa ja kuin siinä toisessa letkussa ja tässä letkussa on siis se venttiili. Olin huomaavinani jos sen hanan kiertää kiinni niin kierrokset pyrki nousemaan vaikka kaasun höllää :confused::rolleyes:
Sitten taas kysymyksiä:)
Jos jotenkin saisi nuo samat paineet tehtyä (lähinnä se alipaine) ahtimen kanssa letkuun/kalvolle kuin ne on vapaasti hengittäessä on niin toimisiko tuo pumppu silloin paremmin tai parhaiten? Eli se pumpun kalvo toimisi paremmin jos sillä on alipaine ohjaus? Ohjaako sitä nyt sitten tavallaan pelkästään ylipaine siellä kalvon toisella puolella? Senkö takia sitä nippaa pitää kääntää ja ehkä porata reikä ettei se paine olisi liian kova ja työnnä liian äkkiä sitä kalvoa ja syöttöä kovemmalle?:confused: Miltä tuo minun koneessa oleva nippa näyttää, siis onkohan sitä käännetty ja onko tuo se nippa jossa reikä jota käännetään? Minä käänsin tuon reiän kokeeksi alaspäin mutta ei sillä ollut vaikutusta:confused:
Tuo nippa pitää olla reikä alas päin. Ja silloin ei mitään reikiä. Asento on tarkka milloin saa parhaat vedot.
Mikä tuossa on ongelma? Siis toiminnassa.
Ja pumpun säätö perustuu siis paine-eroon. Eli ulko ilma, joka on siis tuo kuvan nippa ja toisaalta imusarjan paineeseen, joka on kaasuläpän alapuolinen nippa.
Berttaseni
24.06.2020, 11:16
Tuo nippa pitää olla reikä alas päin. Ja silloin ei mitään reikiä. Asento on tarkka milloin saa parhaat vedot.
Mikä tuossa on ongelma? Siis toiminnassa.Ehkä se ongelma mikä minua häiritsee on se venttiili josta oon höpöttänyt ja kun se oli niin herkkä liikkumaan. Sitten jossain asennossa se pyrki jättämään kaasun päälle kun vaihtaa vaihdetta🙍*♀️Oisko se ollu kun kiersi kiinni sen🤔 Mutta selvitin miten se venttiili toimii niin se onkin sellanen jolla voi rajoittaa painetta. Laitoin siihen venttiiliin kompurasta ilmaa niin sitä säätämällä saa paineen pysymään vaikka maksimissaan 0.5bar. Sen yli ei nouse vaikka laittaa enempi ilmaa. Eli ehkä se onkin ihan toimiva juttu ja ajaa saman asian kuin nipan kääntö tai reikä?🤔 Kun vaan tietäisi mikä on se maksimi tai hyvä paine minkä siitä laskee kalvolle. Taisin jättää sen noin 0.3- 0.4 bar. Eli sen antaisi maksimissaan. Ehkä voin tutkia tuota joskus enempi jos innostun.
Berttaseni
24.06.2020, 11:21
Ja pumpun säätö perustuu siis paine-eroon. Eli ulko ilma, joka on siis tuo kuvan nippa ja toisaalta imusarjan paineeseen, joka on kaasuläpän alapuolinen nippa.Ok.
Jos ei haittaa niin voinko laittaa sulle vaikka joku kerta yksityisviestiä jos haluan kysellä tästä enempi? Etten sotke näitä aiheita kyselemällä liikaa tai "tyhmiä" ym. 🤦*♀️
Ok.
Jos ei haittaa niin voinko laittaa sulle vaikka joku kerta yksityisviestiä jos haluan kysellä tästä enempi? Etten sotke näitä aiheita kyselemällä liikaa tai "tyhmiä" ym. 🤦*♀️
Käy. Ei tuosta tyhmiä kysymyksiä ole. Alkaa olla niin wanhoja juttuja että ei niitä moni enää muista, ja iteltänikin on jo hieman unohtunut...
Berttaseni
24.06.2020, 19:30
Laitetaanpas tähän lisää kertomusta liittyen 3B:n turboon.
Tänään taistelin öljynpohjan irti ja aikomuksena siirtää turbon paluuöljy öljypohjassa öljynpinnan yläpuolelle kun olen ymmärtänyt että se olisi parasta olla mahdollisimman ylhäällä ettei olisi vastusta palaavalle öljylle. Pakko oli ottaa kuvia miten oli tuo entinen tehty:eek: Porattu reikä ilman öljynpohjan irroitusta ja osuttu vielä tuohon peltiin, onko se jokin loiskeen esto:confused::mad: Siellä ne oli kaikki porauksesta jääneet metalli hilut öljynpohjassa, liekö pienimmät päässeet kiertoon:mad::confused: Nyt varmaan voi sanoa että ei näin:mad:
Sitten toinen mitä ei kannata tehdä ja mitä minä en ymmärrä on tuon huohottimen paikan vaihtaminen tuossa pellissä :confused: Tuosta johon se oli muutettu (tulppasin sen noin 14 vuotta sitten) kun siitä tuli ihan järkyttävästi öljyä, tyyliin pari desiä/30km. Minun mielipide ja ymmärräys on että kannattaa pitää tuo alkuperäinen paikka huohottimelle. Minulla on vielä välissä omatekoinen pönttö huohotusöljylle, se huohotuksen mukana tuleva öljy palaa kiertoon. Ehkä muutama tippa joskus tippuu letkusta pihalle. Voin tämän joskus esitellä jos jotakin kiinnostaa? Ainakin se auttaa siihen jos meinaa huohotuksen mukana tulla enemmän öljyä:)
Vielä pitää kysyä että voisko tuon turbolle menevän öljyletkun paikan muuttaa tai kun haluaisin eroon noista turhista T-liittimistä niin voisiko tuohon laturin perään alipainepumpun voitelulle laittaa pitkän banjopultin ja siitä samasta lähtisi letku turbolle? Tarkoitan tuota kuvassa olevaa kohtaa punaisella nuolella, toimisiko voitelu molemmille siitä? Olisi vähän helpommin ja yksinkertaisemmin tehty jos vaan toimii:)
Ajattelin vaan kertoo jos joku miettii näitä ja jos näistä on jollekin apua niin hyvä niin:)
Tuo huohottimen viereen tehty putki lienee ollut eka versio turbon öljyn paluusta. Vastaava löytyy itseltäni eikä sekään toiminut. Eli öljyä ruuttasi huohottimesta pihalle ihan reilusti.
Itse ratkaisin asian tulppaamalla orkkis huohottimen ja siirtämällä sen öljykorkkiin.
Tuo öljypohjapaluu on se oikea tapa. En vaan ole sitä saanut aikaiseksi tehdä koska nykyinen pelaa ihan kohtuudella.
Miksei se öljy osaisi sieltä laturiltakin mennä turbolle? Eli hyvä idea ja kokeile ihmeessä...
Ja kuvia siitä pöntöstäkin.
hiluvitkutin
24.06.2020, 23:30
Ite tein ainakin sellasen tuplabanjon, toiminut on.