Kirjaudu sisään

View Full Version : Ikuisuusprojekti BJ-41


TOHJ61
10.12.2012, 19:09
Kun näitä BJ projekteja on ollut täällä useita, en ole pitänyt tarpeelisena omaani tuoda tänne.
Nyt kun tänään sain leimattua viimeiset jalostukset, niin tehdään tämäkin toisellatapaa, eli takaperin?

Katsastukseen lähdössä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120030

Leima tuli huomautuksella, takaheijastimet liian korkealla!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120028

Tästä aloiteltiin maaliskuussa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=97798

Ensimmäiselle koeajolle lähdössä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=119162

Projekti on alkanut jo paljon ennen tätä nettiaikaa.
BJ on ollut minulla vähänvajaa 20v, siksi otsikko on tuo.
Auto on tietääkseni suomen vanhin yhä liikenteessä oleva offroad auto!

A-P
10.12.2012, 21:26
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.

tare
11.12.2012, 06:57
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?

Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?

Omaan suunnitellu vastaavasti

TOHJ61
11.12.2012, 08:14
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.

41:ksi tuli ristittyä joskus 90 luvun lopulla, kun turpoutin alkuperäisen B-koneen.
Turpona oli noin 10v mitsun 1,9 dieselin ahdin, joka antoi hyvät paineet jo alakierroksilla.
Huippuahtoja ei koskaan tullut mitattua, kun mittari loppui 1,9:ään ja se ylittyi helposti.
Muutamavuosi sitten yhdestä sylinteristä meni männänrenkaat.
Nykyisin koko tekniikka on HJ-60:sestä ja akselit 61:sestä.
Valokuvia ei paljon tullut filmiaikaan oteltua, nyt sentään jonkin verran.
Etuakseliprojektista enemmän kuvia profiilissa!

TOHJ61
11.12.2012, 08:27
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?

Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?

Omaan suunnitellu vastaavasti

Jouset on ns. teollisuusjousia, löydetty romulavalta (höyryvoimalaitokselta).
Ulkohalkaisia niissä oli sama, langan Ø13mm ja 16mm.
Ohuempi oli selkeästi löysä ja paksumpi tuntuisi hiukan jäykältä.
Testailu jatkuu, ei ole ottanut iskari jouseen kiinni.

TOHJ61
11.12.2012, 16:33
Tässä kuva konesalista, hyvin 60:sen kone sinne mahtuu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120061

tare
13.12.2012, 07:51
sisäilman esilämmitys?

-Sakke-
13.12.2012, 08:46
Tätä historiikkia onkin jo pitkään odoteltu. Tosi mielenkiintoinen kampe monine kehitys vaiheineen. Ja yks syyllinen siihen että oli itelle joskus pakko hankkia BJ.
Iteltäki löytyy joitakin kuvia tästä laitteesta, niitä varmaan saa tänne laittaa?

TOHJ61
13.12.2012, 10:40
sisäilman esilämmitys?

Joo, kuten tiedetään BJ vakiona ei ole kovin lämmin.

B-koneen aikaan, kun oli tilaa, tuli ilma 3:n kennon läpi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4955&pictureid=120139
Tuossa vasemmalla omt-ilmanputsari(3l maalipurkki), ja välijäähdytin, jonka takia konepellissä se aukko rakennelma.

Silloin jalkatilassa alkoi nahkakenkä käryään, vaati ilmanohjaimen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4955&pictureid=120140

TOHJ61
13.12.2012, 18:48
Raidetanko valmis, lyhennetty hitsaamalla, sisään nuijittu 20mm vedettyä akselia.
Koska uudistusremontissa akseliväli kasvoi 60mm, niin piti vanhaa vahvistettua etukardaania lyhentää taakse sopivaksi (-30mm).
Tosta laipasta tehdään jatko osa, jolloin sama kardaani käy molemmille akseleille.
Ohjausvarsi vielä vaiheessa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120150

hojo
15.12.2012, 21:22
muutama kuva vanhasta alustasta.oli pakko pistää omakin kuvaan!

hojo
15.12.2012, 22:59
pieni pätkä vanhalla koneella ja lehtijousialustalla "sähkölinjan harus väärssä paikassa"ja edelliset kuvat taisi olla kierre jousi alusta paikallaan jo takana.http://youtu.be/nyxbdvIFbLM

TOHJ61
19.12.2012, 13:47
Kun en yleensä istu pelkääjän paikalla muuten, kuin katsastuksessa, niin on tämä jäänyt huomioimatta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120436
Lattia on aina täynnä hinausliinoja ja sakkeleita.
Kunnolla kopistellessa toi vähän laajeni.

Toinenkin vaurio:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120435

TOHJ61
21.12.2012, 18:11
Ihmettelin auton maantie ajo-ominaisuuksia, kun on uria ja liukastakin, niin BJ etenee kuin käärme.
Koska etuakselilla on kaikki uutta, siis ei välyksiä, niin säätäessä jätin 5mm aurausta (akseli pukilla).
Kahtena viikonloppuna koeajettu (Nokia ja Punkka) joten mittailin aurauksen uudelleen tallin lattialla.
Yllätyksekseni aurausta löytyi 45mm!
Säätelin sen nollaan ja kiiruusti ajeleen, johan muuttui ajo-ominaisuudet.
Tästä riemastuneena ajelin Nokialle asti.
Talvinen puuterilumi oli hienon koskematonta, yhdet mönnkkärin jäljet löytyi.
Oli siellä yllätyskin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4955&pictureid=120492
Metsä oli kadonnut!
Tietänee uusia ajoalueita Talvisota safarille.
Kaatiksen takaportin tuntumaan on ilmestynyt tod.näk. pöllitty pikkuauto, ilman renkaita.

TOHJ61
03.01.2013, 19:43
Viimeviikonloppuna irtosi ajopäivän lopuksi iskarien yläpalkki kokonaan, ihan itse hitsattu puskusaumalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121228

Uusi palkki 50mm pidempi, 4mm:n seinämällä ja rungon vahvikepalat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121229

Reikä rungossa, vahvike heftissä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121230

Maalausta vaille, vanhat iskarit vielä, uudet tilauksessa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121231

Paineilmajärjestelmässä esiintyi taas jäätymistä, nyt hommattu kompuraan tenun annostelia.
Kysymys kuuluukin mitä siihen pitäis laittaa, pelkkää tenuako?
Takalaatikko, jossa kompura ja venttiili sijaitsee on kylmä, tarkotus on hommata autoon lisälämmitin, jolla sekin saadaan lämpimäksi.

Tojo4wd
03.01.2013, 21:27
Aerol 100 on ainakin kuormureissa käytetty ja pitäs löytyä huoltikselta.
Juu voi olla ettei nyky huoltiksilta löydy.
Tai haet Tavosta sarankulmasta.

Tommoinen selitys löyty.

Aerol 100 - Paineilmajarrujen jäänesto

Aerol 100 estää paineilmajarrujen jäätymisen. Aerol 100 -neste kaadetaan jarrujärjestelmässä tätä tarkoitusta varten olevaan säiliöön. Sitä voidaan käyttää kaikissa paineilmalla toimivissa mekanismeissa, joissa ei ole akryylimuoviosia.
Osta Aerol 100 helposti lähimmältä huoltamolta, autotarvikekaupasta tai hyvin varustetusta marketista.

Jouni_S
03.01.2013, 21:38
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.

TOHJ61
05.01.2013, 17:59
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.

Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.

Kompuraan lisätty tenun annostelia, kolme pikaliitin lähtöä eri toimilaitteille:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121370
Kännykkä kuva.

Jouni_S
06.01.2013, 19:25
Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.

.
juu tarjous pysyy voimassa. En viikosta en tiä muutakun että maanantain oon tiän päällä.
Mutta soittele.

Jörmelö_2
06.01.2013, 20:16
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4541&pictureid=121465

A-P
06.01.2013, 21:24
Nythän mää vasta hokasin: tämähän on savolainen! Omani oli KCX-kilpinen (ennen kuin palautin kilvet) ja vuosimallia 1980.

TOHJ61
07.01.2013, 09:38
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4541&pictureid=121465

Tämä kuva on 2002 helatorstain venäjän safarilta/aikainen aamu.
Viipurin jälkeen ensimmäinen leiri.
Yöllä leiriin saapuessamme oli perillä 4 autoa, yön aikana oli ilmestynyt näin monta.
Aamulla pelastettin vielä muutama tulouralle juuttunut.
Tuolloin kalusto oli melko vakioo, mullakin 4-5mm pintaa mutiaisissa jäljellä.
Seuraavassa leirissä yhytettiin PÄHÄMA:n porukat, tuolloin oli 19 maasturia matkassa.
Olinkin jo unohtanut ton liukumallisen taka pleksin?

TOHJ61
09.01.2013, 16:22
Jäähdytin on jo jonkunaikaa hukannut vettä, ei se ole oikeastaan vuotanut, vaan keskeltä kennoa suotanut.
Olishan se ollut helppo vaihtaa tekniikan vaihdon yhteydessä, mutta silloin alkuperäinen näytti niin ehjältä.
Aika usein on marmoritiskin hintoja täälläkin ihmetelty, vaan taas kävi normaalisti:
HJ - 60 jäähdyttimen hintoja Tampereella:
- Varaosamaailma ..... 470€
- Motonet ............... 350€
- Toyota alkuperäinen.300€

Alkuperäisessä oli letkulähdöt erilailla, jonka takia joutu tekeen tollasen putkihässäkän (lattialla), joka rajoitti joustojakin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121649

Lokarit uusitaan samalla putkimallisiksi, taivutuskone käynnissä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121648

Samalla kun toi keula on auki, niin siitä on helppo vaihtaa uudet kiilahihnat ja vinssinkardaaniin ristikot.

TOHJ61
11.01.2013, 17:29
Uusi jäähdyttäjä tuli, joutu vähän muotoileen alkuperäisen kehikkoa, jäljelle jäi vain pohja vanhasta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121729

Samalla tuli vähän vahvistettua sisälokareiden reunoja yms.

TOHJ61
16.01.2013, 18:41
Ahdasta on keulilla, mutta kyllä se sinne sijoittui, tosin toiseen laitaan ohjaustehostimen takia:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=122053

Ylemmäs ei voinu nostaa, muutenkin joutu vääntään ja kääntään, tarvike letkua ei hyvää löytynyt, joten taas marmoritiskille:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=122056
Toi haitariletku joutuu pelastautumis sarjaan.

Innostuin kikaileen kuvia (valollamaalaus):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=122060
Enempi kikkailukuvia profiilissa.

TOHJ61
31.01.2013, 19:22
Edessä on ollut pitkään muoviset roiskesuojat ja takana ruuvikiinnitteiset nojailuraudat jotka oli liian heppoiset.
Uusien reunamateriaali on ½" putkea ja 2mm sähkösinkittyä levyä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123042

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123043

TOHJ61
01.02.2013, 18:14
Lokarit valmiina ja nastat renkaassa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123085

Kuskin puoli:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123088

TOHJ61
18.02.2013, 21:16
Viikon mökillä, lunta polveen asti, lapionlevyinen ura saunalle, piha jyrättiin BJ:llä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124077

Loman jälkeen, heti tänään, askartelin puuttuvan tuulitunnelin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124078

TOHJ61
21.02.2013, 20:41
Sinne se asettui pienen sovittelun jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124196

-Sakke-
24.02.2013, 21:50
Ny ku etulokarit on alkuperästä lookkia ni eikös toi maskikin kaipais vähä sellasta entisöintiä.

TOHJ61
25.02.2013, 19:12
Ei ainakaan toistaiseksi, eikös se ole niin ruma, että on oikeasti komee?
Voishan tohon maalata tai teipata alkuperäistyylisen lamppujen kehyksen.
Reikälevy on 2mm hapista ja on tarkoitettu ehkäisemään risujen tunkeutuminen syyläriin.

-Sakke-
25.02.2013, 20:02
Mulla on riitäny toi 1mm tedäs pelti, ei oo siitäkä menny oksat läpi.

tare
25.02.2013, 20:03
Voishan tohon maalata tai teipata alkuperäistyylisen lamppujen kehyksen.


tai eiks tohon päälle voi laittaa orggis lampunkehyksen, meinaan ei se rumemmaks mene;)
se lampun kehyshän on tunnus bj/fj:lle :)

-MaTTi-
25.02.2013, 22:33
Ei ainakaan toistaiseksi, eikös se ole niin ruma, että on oikeasti komee?

No ei tod!!! http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/vomit.gif


se lampun kehyshän on tunnus bj/fj:lle :)
Juurikin näin, ilman sitä on ihan hönön näköinen.
Ja mielellään tää vanhempi pyöreekulmanen malli, ja valkoisena. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Ja vielä kaikenlisäks oikeinpäin, eli paksumpi reuna ylös. Tollanenhan sulla on näemmä tuossa ollutkin, mutta ylösalaisin: http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=956860&postcount=20
Tähän tyyliin:
http://image.fourwheeler.com/f/35261514/129_1101_08_o+129_1101_spring_tide_ride+1978_toyot a_fj40_front_shot.jpg
Vilkut sitten samaan syssyyn lokasuojien päälle eikä maskiin ängettynä. Jos omat tuntuu isoilta niin sitten vaikka tämmöset vanhemman malliset: http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/toyota-land-cruiser/422131d1234657635-turn-signal-options-front-fenders-dscn4483.jpg

TOHJ61
06.03.2013, 14:08
Eipä ole paljon viimeaikoina kerinnyt BJ:tä ajatteleen, kun toi Talvisotasafari on vienyt ajan, vielä tänäänkin viimeisiä räpelsin.
Kiitoksia mielipiteistä, vaikkei ne juurikaan aiheuta toimenpiteitä.
Mulla on ollut koko ikäni jokin pakottava tarve tehdä asioita erilailla kuin muu rahvas!
Tätä akselimuutosta tehdessä, kypsyi ajatus työkaluvaunusta, tuolla citticätissä mainittiin Ohlsonilla olevasta tarjouksesta, josta myöhästyin.
Sitten muistin työmaan varastossa vuosia lojuneen arkistokaapin, jossa oli pieni kuljetusvaurio.

Siihen sokkeli 50x50 kulmaraudasta ja pyörät, loppu olikin pientä hipostelua!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124964

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124965


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124966

TOHJ61
20.03.2013, 20:23
tai eiks tohon päälle voi laittaa orggis lampunkehyksen, meinaan ei se rumemmaks mene;)
se lampun kehyshän on tunnus bj/fj:lle :)

Joo olishan se, mutta tuli aikanaan luovutettua se lampunkehys johonkin entisöintiprojektiin, jos jollain olis myydä vanhanmallinnen mulle, niin olisin kiinnostunut.
Nyt iskee kevät päälle, ja aikansa lojunut metsäteliperäkärryn teko on vienyt ajan, siitä kuvia profiilissa.
Pääsiäisenä pitäis mennä mökille, joten askartelen pilkkikairaan alennusvaihdetta, siitä kuvia myöhemmin!

TOHJ61
06.09.2014, 15:02
Lämmin ja kuiva kesä alkaa olla takana, piti tota pressukattoa vähän parannella ja asentaa puoliovet:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161668

Pressu on peräisin kontista ja toi teksti on aito:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161669

Sivulta:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161670

TOHJ61
15.09.2014, 17:08
Aloitin BJ:n korin remontin ovien alareunoista.
Aikanaan joku teki korjauspaloja, mutta kun en niitä mistään löytänyt, niin väkästelin lestit ja painelin koe sarjan.

Tällaisia joskus oli myynnissä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161667

Lautanen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161664

Jako neljään:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161665

Kulmapalat, suoraosuus vaan väliin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161666

Oven alareuna on jo vähän rispaantunut:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=162345

Hahmottelua:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=162344

Kori on aikomus palauttaa alkuperäiseen muotoonsa, hankin viimetalvena katon ja sivuseinät.
Jos joku muu tarvii oven korjauspaloja, niin nyt niitä löytyy!

TOHJ61
16.09.2014, 11:05
Kun kiinostusta on, niin laitan tänne tietoja.
En mielellään rupea koko paloja tekeen, kun varsinaisena ongelmana on ollut noi pyöreät kulmat.
Ton suoranosuuden pystynee kantaan kukavaan näillä mitoilla:
Kanttaus kulma 25° ja -leveydet 10+20+20mm.

Kulmapalalautanen on 1,5 - 2 mm:n peltiä ja hinnaksi tälle tulee 40€ Tampereella.

Puhelinumero löytyy profiilista.

TOHJ61
19.09.2014, 14:52
Ensimmäinen lautanen lähti, joten selvitin rahtihinnat.
Postikorttina 6€ ja MH:lla tuplaten, siis postissa lähti!