View Full Version : Ikuisuusprojekti BJ-41
Kun näitä BJ projekteja on ollut täällä useita, en ole pitänyt tarpeelisena omaani tuoda tänne.
Nyt kun tänään sain leimattua viimeiset jalostukset, niin tehdään tämäkin toisellatapaa, eli takaperin?
Katsastukseen lähdössä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120030
Leima tuli huomautuksella, takaheijastimet liian korkealla!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120028
Tästä aloiteltiin maaliskuussa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=97798
Ensimmäiselle koeajolle lähdössä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=119162
Projekti on alkanut jo paljon ennen tätä nettiaikaa.
BJ on ollut minulla vähänvajaa 20v, siksi otsikko on tuo.
Auto on tietääkseni suomen vanhin yhä liikenteessä oleva offroad auto!
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?
Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?
Omaan suunnitellu vastaavasti
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.
41:ksi tuli ristittyä joskus 90 luvun lopulla, kun turpoutin alkuperäisen B-koneen.
Turpona oli noin 10v mitsun 1,9 dieselin ahdin, joka antoi hyvät paineet jo alakierroksilla.
Huippuahtoja ei koskaan tullut mitattua, kun mittari loppui 1,9:ään ja se ylittyi helposti.
Muutamavuosi sitten yhdestä sylinteristä meni männänrenkaat.
Nykyisin koko tekniikka on HJ-60:sestä ja akselit 61:sestä.
Valokuvia ei paljon tullut filmiaikaan oteltua, nyt sentään jonkin verran.
Etuakseliprojektista enemmän kuvia profiilissa!
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?
Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?
Omaan suunnitellu vastaavasti
Jouset on ns. teollisuusjousia, löydetty romulavalta (höyryvoimalaitokselta).
Ulkohalkaisia niissä oli sama, langan Ø13mm ja 16mm.
Ohuempi oli selkeästi löysä ja paksumpi tuntuisi hiukan jäykältä.
Testailu jatkuu, ei ole ottanut iskari jouseen kiinni.
Tässä kuva konesalista, hyvin 60:sen kone sinne mahtuu:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120061
Tätä historiikkia onkin jo pitkään odoteltu. Tosi mielenkiintoinen kampe monine kehitys vaiheineen. Ja yks syyllinen siihen että oli itelle joskus pakko hankkia BJ.
Iteltäki löytyy joitakin kuvia tästä laitteesta, niitä varmaan saa tänne laittaa?
sisäilman esilämmitys?
Joo, kuten tiedetään BJ vakiona ei ole kovin lämmin.
B-koneen aikaan, kun oli tilaa, tuli ilma 3:n kennon läpi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4955&pictureid=120139
Tuossa vasemmalla omt-ilmanputsari(3l maalipurkki), ja välijäähdytin, jonka takia konepellissä se aukko rakennelma.
Silloin jalkatilassa alkoi nahkakenkä käryään, vaati ilmanohjaimen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4955&pictureid=120140
Raidetanko valmis, lyhennetty hitsaamalla, sisään nuijittu 20mm vedettyä akselia.
Koska uudistusremontissa akseliväli kasvoi 60mm, niin piti vanhaa vahvistettua etukardaania lyhentää taakse sopivaksi (-30mm).
Tosta laipasta tehdään jatko osa, jolloin sama kardaani käy molemmille akseleille.
Ohjausvarsi vielä vaiheessa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120150
muutama kuva vanhasta alustasta.oli pakko pistää omakin kuvaan!
pieni pätkä vanhalla koneella ja lehtijousialustalla "sähkölinjan harus väärssä paikassa"ja edelliset kuvat taisi olla kierre jousi alusta paikallaan jo takana.http://youtu.be/nyxbdvIFbLM
Kun en yleensä istu pelkääjän paikalla muuten, kuin katsastuksessa, niin on tämä jäänyt huomioimatta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120436
Lattia on aina täynnä hinausliinoja ja sakkeleita.
Kunnolla kopistellessa toi vähän laajeni.
Toinenkin vaurio:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=120435
Ihmettelin auton maantie ajo-ominaisuuksia, kun on uria ja liukastakin, niin BJ etenee kuin käärme.
Koska etuakselilla on kaikki uutta, siis ei välyksiä, niin säätäessä jätin 5mm aurausta (akseli pukilla).
Kahtena viikonloppuna koeajettu (Nokia ja Punkka) joten mittailin aurauksen uudelleen tallin lattialla.
Yllätyksekseni aurausta löytyi 45mm!
Säätelin sen nollaan ja kiiruusti ajeleen, johan muuttui ajo-ominaisuudet.
Tästä riemastuneena ajelin Nokialle asti.
Talvinen puuterilumi oli hienon koskematonta, yhdet mönnkkärin jäljet löytyi.
Oli siellä yllätyskin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4955&pictureid=120492
Metsä oli kadonnut!
Tietänee uusia ajoalueita Talvisota safarille.
Kaatiksen takaportin tuntumaan on ilmestynyt tod.näk. pöllitty pikkuauto, ilman renkaita.
Viimeviikonloppuna irtosi ajopäivän lopuksi iskarien yläpalkki kokonaan, ihan itse hitsattu puskusaumalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121228
Uusi palkki 50mm pidempi, 4mm:n seinämällä ja rungon vahvikepalat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121229
Reikä rungossa, vahvike heftissä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121230
Maalausta vaille, vanhat iskarit vielä, uudet tilauksessa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121231
Paineilmajärjestelmässä esiintyi taas jäätymistä, nyt hommattu kompuraan tenun annostelia.
Kysymys kuuluukin mitä siihen pitäis laittaa, pelkkää tenuako?
Takalaatikko, jossa kompura ja venttiili sijaitsee on kylmä, tarkotus on hommata autoon lisälämmitin, jolla sekin saadaan lämpimäksi.
Aerol 100 on ainakin kuormureissa käytetty ja pitäs löytyä huoltikselta.
Juu voi olla ettei nyky huoltiksilta löydy.
Tai haet Tavosta sarankulmasta.
Tommoinen selitys löyty.
Aerol 100 - Paineilmajarrujen jäänesto
Aerol 100 estää paineilmajarrujen jäätymisen. Aerol 100 -neste kaadetaan jarrujärjestelmässä tätä tarkoitusta varten olevaan säiliöön. Sitä voidaan käyttää kaikissa paineilmalla toimivissa mekanismeissa, joissa ei ole akryylimuoviosia.
Osta Aerol 100 helposti lähimmältä huoltamolta, autotarvikekaupasta tai hyvin varustetusta marketista.
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.
Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.
Kompuraan lisätty tenun annostelia, kolme pikaliitin lähtöä eri toimilaitteille:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121370
Kännykkä kuva.
Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.
.
juu tarjous pysyy voimassa. En viikosta en tiä muutakun että maanantain oon tiän päällä.
Mutta soittele.
Jörmelö_2
06.01.2013, 20:16
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4541&pictureid=121465
Nythän mää vasta hokasin: tämähän on savolainen! Omani oli KCX-kilpinen (ennen kuin palautin kilvet) ja vuosimallia 1980.
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4541&pictureid=121465
Tämä kuva on 2002 helatorstain venäjän safarilta/aikainen aamu.
Viipurin jälkeen ensimmäinen leiri.
Yöllä leiriin saapuessamme oli perillä 4 autoa, yön aikana oli ilmestynyt näin monta.
Aamulla pelastettin vielä muutama tulouralle juuttunut.
Tuolloin kalusto oli melko vakioo, mullakin 4-5mm pintaa mutiaisissa jäljellä.
Seuraavassa leirissä yhytettiin PÄHÄMA:n porukat, tuolloin oli 19 maasturia matkassa.
Olinkin jo unohtanut ton liukumallisen taka pleksin?
Jäähdytin on jo jonkunaikaa hukannut vettä, ei se ole oikeastaan vuotanut, vaan keskeltä kennoa suotanut.
Olishan se ollut helppo vaihtaa tekniikan vaihdon yhteydessä, mutta silloin alkuperäinen näytti niin ehjältä.
Aika usein on marmoritiskin hintoja täälläkin ihmetelty, vaan taas kävi normaalisti:
HJ - 60 jäähdyttimen hintoja Tampereella:
- Varaosamaailma ..... 470€
- Motonet ............... 350€
- Toyota alkuperäinen.300€
Alkuperäisessä oli letkulähdöt erilailla, jonka takia joutu tekeen tollasen putkihässäkän (lattialla), joka rajoitti joustojakin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121649
Lokarit uusitaan samalla putkimallisiksi, taivutuskone käynnissä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121648
Samalla kun toi keula on auki, niin siitä on helppo vaihtaa uudet kiilahihnat ja vinssinkardaaniin ristikot.
Uusi jäähdyttäjä tuli, joutu vähän muotoileen alkuperäisen kehikkoa, jäljelle jäi vain pohja vanhasta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=121729
Samalla tuli vähän vahvistettua sisälokareiden reunoja yms.
Ahdasta on keulilla, mutta kyllä se sinne sijoittui, tosin toiseen laitaan ohjaustehostimen takia:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=122053
Ylemmäs ei voinu nostaa, muutenkin joutu vääntään ja kääntään, tarvike letkua ei hyvää löytynyt, joten taas marmoritiskille:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=122056
Toi haitariletku joutuu pelastautumis sarjaan.
Innostuin kikaileen kuvia (valollamaalaus):
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=122060
Enempi kikkailukuvia profiilissa.
Edessä on ollut pitkään muoviset roiskesuojat ja takana ruuvikiinnitteiset nojailuraudat jotka oli liian heppoiset.
Uusien reunamateriaali on ½" putkea ja 2mm sähkösinkittyä levyä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123042
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123043
Lokarit valmiina ja nastat renkaassa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123085
Kuskin puoli:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=123088
Viikon mökillä, lunta polveen asti, lapionlevyinen ura saunalle, piha jyrättiin BJ:llä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124077
Loman jälkeen, heti tänään, askartelin puuttuvan tuulitunnelin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124078
Sinne se asettui pienen sovittelun jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124196
Ny ku etulokarit on alkuperästä lookkia ni eikös toi maskikin kaipais vähä sellasta entisöintiä.
Ei ainakaan toistaiseksi, eikös se ole niin ruma, että on oikeasti komee?
Voishan tohon maalata tai teipata alkuperäistyylisen lamppujen kehyksen.
Reikälevy on 2mm hapista ja on tarkoitettu ehkäisemään risujen tunkeutuminen syyläriin.
Mulla on riitäny toi 1mm tedäs pelti, ei oo siitäkä menny oksat läpi.
Voishan tohon maalata tai teipata alkuperäistyylisen lamppujen kehyksen.
tai eiks tohon päälle voi laittaa orggis lampunkehyksen, meinaan ei se rumemmaks mene;)
se lampun kehyshän on tunnus bj/fj:lle :)
Ei ainakaan toistaiseksi, eikös se ole niin ruma, että on oikeasti komee?
No ei tod!!! http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/vomit.gif
se lampun kehyshän on tunnus bj/fj:lle :)
Juurikin näin, ilman sitä on ihan hönön näköinen.
Ja mielellään tää vanhempi pyöreekulmanen malli, ja valkoisena. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Ja vielä kaikenlisäks oikeinpäin, eli paksumpi reuna ylös. Tollanenhan sulla on näemmä tuossa ollutkin, mutta ylösalaisin: http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=956860&postcount=20
Tähän tyyliin:
http://image.fourwheeler.com/f/35261514/129_1101_08_o+129_1101_spring_tide_ride+1978_toyot a_fj40_front_shot.jpg
Vilkut sitten samaan syssyyn lokasuojien päälle eikä maskiin ängettynä. Jos omat tuntuu isoilta niin sitten vaikka tämmöset vanhemman malliset: http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/toyota-land-cruiser/422131d1234657635-turn-signal-options-front-fenders-dscn4483.jpg
Eipä ole paljon viimeaikoina kerinnyt BJ:tä ajatteleen, kun toi Talvisotasafari on vienyt ajan, vielä tänäänkin viimeisiä räpelsin.
Kiitoksia mielipiteistä, vaikkei ne juurikaan aiheuta toimenpiteitä.
Mulla on ollut koko ikäni jokin pakottava tarve tehdä asioita erilailla kuin muu rahvas!
Tätä akselimuutosta tehdessä, kypsyi ajatus työkaluvaunusta, tuolla citticätissä mainittiin Ohlsonilla olevasta tarjouksesta, josta myöhästyin.
Sitten muistin työmaan varastossa vuosia lojuneen arkistokaapin, jossa oli pieni kuljetusvaurio.
Siihen sokkeli 50x50 kulmaraudasta ja pyörät, loppu olikin pientä hipostelua!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124964
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124965
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=124966
tai eiks tohon päälle voi laittaa orggis lampunkehyksen, meinaan ei se rumemmaks mene;)
se lampun kehyshän on tunnus bj/fj:lle :)
Joo olishan se, mutta tuli aikanaan luovutettua se lampunkehys johonkin entisöintiprojektiin, jos jollain olis myydä vanhanmallinnen mulle, niin olisin kiinnostunut.
Nyt iskee kevät päälle, ja aikansa lojunut metsäteliperäkärryn teko on vienyt ajan, siitä kuvia profiilissa.
Pääsiäisenä pitäis mennä mökille, joten askartelen pilkkikairaan alennusvaihdetta, siitä kuvia myöhemmin!
Lämmin ja kuiva kesä alkaa olla takana, piti tota pressukattoa vähän parannella ja asentaa puoliovet:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161668
Pressu on peräisin kontista ja toi teksti on aito:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161669
Sivulta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161670
Aloitin BJ:n korin remontin ovien alareunoista.
Aikanaan joku teki korjauspaloja, mutta kun en niitä mistään löytänyt, niin väkästelin lestit ja painelin koe sarjan.
Tällaisia joskus oli myynnissä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161667
Lautanen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161664
Jako neljään:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161665
Kulmapalat, suoraosuus vaan väliin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=161666
Oven alareuna on jo vähän rispaantunut:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=162345
Hahmottelua:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=162344
Kori on aikomus palauttaa alkuperäiseen muotoonsa, hankin viimetalvena katon ja sivuseinät.
Jos joku muu tarvii oven korjauspaloja, niin nyt niitä löytyy!
Kun kiinostusta on, niin laitan tänne tietoja.
En mielellään rupea koko paloja tekeen, kun varsinaisena ongelmana on ollut noi pyöreät kulmat.
Ton suoranosuuden pystynee kantaan kukavaan näillä mitoilla:
Kanttaus kulma 25° ja -leveydet 10+20+20mm.
Kulmapalalautanen on 1,5 - 2 mm:n peltiä ja hinnaksi tälle tulee 40€ Tampereella.
Puhelinumero löytyy profiilista.
Ensimmäinen lautanen lähti, joten selvitin rahtihinnat.
Postikorttina 6€ ja MH:lla tuplaten, siis postissa lähti!