View Full Version : Hiluxissa jännitteet seilaa
Elikkä semmonen vika ilmeni heti pakkasten tultua että jännitteet seilaa siinä 10V ja 16V välillä. Puhallin elää sen mukaan miten jännitteet seilaa ja mittariston valot vilkku niiku valodisko konsanaan. Ainakin omien havaintojen mukaan ei ole riippuvainen mistään että saattaa toimia puolesta tunnista pariin tuntiin normaalisti ja sitten rupeaa seilaamaan ja taas toimii normaalisti. Auto tyhjäkäynnillä ja kierroksilla lataa noin 15,5-15,7V ilman että mitään on päällä mutta heti kun laittaa pelkät normaalit ajovalot päälle niin jännitteet tipahtaa sinne 13,2-13,6V tienoille. Ja tosiaan puhaltimen moottori elää tosiaan kokoajan jännitteen mukaan (liekkö normaalia)?? Ja sitten kun rupeaa jännitteet yhtäkkiä seilaamaan niin tosiaan siinä 10V ja 16V välillä.
Kiitoksia jo etukäteen !
itellä oli vastaava vika. Ensin vaihdoin jännitteen säätimen, ei auttanut ja nyt eilen vaihdoin n.3v vanhan laturin uuteen. Vika oli laturissa. Kannattaa varmaan silti vaihtaa ekaks sen säätimen ku se ei paljon maksa.
Ootko purkanu sen tarkemmin että mikä oli vanhassa vika?
Janne1986
08.12.2012, 18:11
Akku? Ei ota virtaa vastaan eikä myös luovuta sitä.
Sen takia tippuu virrat kun laittaa esim:valoja/puhallinta päälle...
hmmmm.....en uskoisi akkuja (auto 2 akulla), noin vuoden vanhat, ja normaalit ''seisonta jännitteet'' kylmänä..
Porvoon Hilma
08.12.2012, 21:03
Elikkä semmonen vika ilmeni heti pakkasten tultua että jännitteet seilaa siinä 10V ja 16V välillä. Puhallin elää sen mukaan miten jännitteet seilaa ja mittariston valot vilkku niiku valodisko konsanaan. Ainakin omien havaintojen mukaan ei ole riippuvainen mistään että saattaa toimia puolesta tunnista pariin tuntiin normaalisti ja sitten rupeaa seilaamaan ja taas toimii normaalisti. Auto tyhjäkäynnillä ja kierroksilla lataa noin 15,5-15,7V ilman että mitään on päällä mutta heti kun laittaa pelkät normaalit ajovalot päälle niin jännitteet tipahtaa sinne 13,2-13,6V tienoille. Ja tosiaan puhaltimen moottori elää tosiaan kokoajan jännitteen mukaan (liekkö normaalia)?? Ja sitten kun rupeaa jännitteet yhtäkkiä seilaamaan niin tosiaan siinä 10V ja 16V välillä.
Kiitoksia jo etukäteen !
Jos akun navoista mittasit, niin liikaa on tuo 15 V. Vaikuttaisi siltä, että laturi puskee sähköt suoraan tonne piireihin eikä akku syö mitään niinkuin ei olis akut edes kiinni kunnolla.
Kato pari juttua: akkuliitännät, maajohdon liitos, käy liitoksia läpi ja herkistele niitä.
Mulla ei oo ollut tuollaista vikaa, tää ohje tulee ihan perussähköjuttujen perusteella
Jos akun navoista mittasit, niin liikaa on tuo 15 V. Vaikuttaisi siltä, että laturi puskee sähköt suoraan tonne piireihin eikä akku syö mitään niinkuin ei olis akut edes kiinni kunnolla.
Kato pari juttua: akkuliitännät, maajohdon liitos, käy liitoksia läpi ja herkistele niitä.
Mulla ei oo ollut tuollaista vikaa, tää ohje tulee ihan perussähköjuttujen perusteella
Akun navoista suoraan mitattuna jännitteet..akunkengät vaihdettu, alkuperäiset johtimet putsattu crc:n ja teräsharjan kanssa (samoin akunnavat), maadoituksia mittailtu melkein jokaikiseltä laitteelta ja tulos on noin 0,1 Ω (http://fi.wikipedia.org/wiki/Omega) ja 1,1 Ω (http://fi.wikipedia.org/wiki/Omega) välille.
Porvoon Hilma
08.12.2012, 22:12
Akun navoista suoraan mitattuna jännitteet..akunkengät vaihdettu, alkuperäiset johtimet putsattu crc:n ja teräsharjan kanssa (samoin akunnavat), maadoituksia mittailtu melkein jokaikiseltä laitteelta ja tulos on noin 0,1 Ω (http://fi.wikipedia.org/wiki/Omega) ja 1,1 Ω (http://fi.wikipedia.org/wiki/Omega) välille.
No ei sulle oikein jää kuin tuo laturi ja sen säädin. Mistään muualta ei tuu tuollaisia jännitteitä. Toki tietysti sulakepuolella ja noissa plusjohdoissakin voipi olla häikkää.
BJ-40/76
08.12.2012, 22:22
Jos säädin on laturissa, niin silloin sieltä löytynevät myös kenttädiodit, siis ne 3 pienempää diodia, jotka johtaa sähköä säätimen kautta magnetoinnille, ja jos joku niistä pätkii, niin silloin säädin "näkee" jännitteen todellista pienenpänä, ja lisää magnetointia -> jännite nousee, ja kun kulutusta tulee lisää, niin kun säätimeltä puuttuu esim. 1/3 sähköstä, niin ei jaksa latata kunnolla-> jännite laskee alle 13v.....
Ja noiden maadoitusten tarkistaminen vastusmittauksella vaati tosi hyvän mittarin, itselläni Fluken 79, joka on varustettu mm. mittajohtojen vastuksen mittaus kalibroinnilla, niin siitä huolimatta mittailen nuo maadoitukset jännitealueella, siis jos maadoitus on kunnossa, niin kori/runko/moottori/akun -napa auto käynnissä; jännite noin 0,1-0,3 volttia, startatessa max voi olla jopa lähes voltin. jossain pienitehoisissa, esim sisävalot tms. voi olla jopa yli 1 volttia täysin normaalia....
Jos esim. moottorin ja akun -navan välillä on 0,3 ohmia, niin silloin yhteyttä ei käytännössä ole ollenkaan, siis maakaapeli poikki tms.
Mutta esim. mittarin valot toimii hyvin, vaikka maadoituspuolella on vastusta ohmi taikka pari
silloin kun jännitteet seilaa, kytke apukaapeli miinusnavan ja koneen ja rungon väliin, vois olla ihan maadoituskaapelin vikaa