View Full Version : 12v vinssi 24voltilla
onko kukaan kokeillu kauanko pyörii? käyttö olis lyhyttä auran nostelua.Ennenvanhaan kun autoja muuteltiin 6v 12 volttiseksi niin tartit ja muut moottorit kesti hyvin.
no en lähtis tahallaan rikkomaan vinssiä.
Periaatteessa vois kestää kun johot yms käy osa vastuksena, kovin kallista ei viittis koittaa. mutta sama on käyny mielessä, huipputehollahan se ongelma vasta suurimmillaan on = huippu virralla
no en lähtis tahallaan rikkomaan vinssiä.
Ostin 24v vinssin jäsen tgb:ltä tuohon patrolliin ja kytkin sitä into pinkeenä paikoilleen. No sit testattiin maailmalla sitä ja ennenkun oli 12v vehkeet ni volttimittaria ihmettelin et miten alas mahtaa pudotakkaan kun vinssasin :D No nyt tosiaa sit silmä tarkkana volttimittariin et mites ny sitten ja täh? volttimittari ei heilahda ollenkaan ja vinssi vetää hyvin ja kaikki toimii. Sit kotona kattelemaan et aika jännä juttu ni kas olinkin sit ottanut suoraan virran kuskipuolen akulta komeesti eli 12v virralla mentiin. Mites sit tuommonen masis ku 24v vinssi on ni toimii samalla tavalla 12v tai 24v näin päin ei tule mielestäni mitään vaurioita mut paketissakin luki pelkästään 24v? En valita, vinssi huippu ja toimii ja kaikinpuolin hiton hyvä mut otan vinssin itelleni sit/jos/kun auto vaihtuu, koska seuraava peli on kuitenkin 12v virroilla. Tätä vaan tarkotin et mahtaako nää esim."tarvike" vinssit olla automatic molemmat virrat kestävä? Pajerossa sama vinssi 12v ja ostin patrolliin samanlaisen 24v ja kaikki ihan samanlaista paketissa.
tapsa4x4
08.12.2012, 11:47
Haisuli volvossa on takana 12v superwinch 24v järjestelmässä. toiminut jo monta vuotta hyvin,nopea ja tehokas.
meinasin laittaa omaan patrolliin räikän tilalle 12000 warnin 12v moottorilla 24v järjstelmään.
Ostin 24v vinssin jäsen tgb:ltä tuohon patrolliin ja kytkin sitä into pinkeenä paikoilleen. No sit testattiin maailmalla sitä ja ennenkun oli 12v vehkeet ni volttimittaria ihmettelin et miten alas mahtaa pudotakkaan kun vinssasin :D No nyt tosiaa sit silmä tarkkana volttimittariin et mites ny sitten ja täh? volttimittari ei heilahda ollenkaan ja vinssi vetää hyvin ja kaikki toimii. Sit kotona kattelemaan et aika jännä juttu ni kas olinkin sit ottanut suoraan virran kuskipuolen akulta komeesti eli 12v virralla mentiin. Mites sit tuommonen masis ku 24v vinssi on ni toimii samalla tavalla 12v tai 24v näin päin ei tule mielestäni mitään vaurioita mut paketissakin luki pelkästään 24v? En valita, vinssi huippu ja toimii ja kaikinpuolin hiton hyvä mut otan vinssin itelleni sit/jos/kun auto vaihtuu, koska seuraava peli on kuitenkin 12v virroilla. Tätä vaan tarkotin et mahtaako nää esim."tarvike" vinssit olla automatic molemmat virrat kestävä? Pajerossa sama vinssi 12v ja ostin patrolliin samanlaisen 24v ja kaikki ihan samanlaista paketissa.
Tossa nyt menee jo vähän puurot ja vellit sekaisin. ja eiks patrollissa just kuskinpuolella oo 24V
Toisinpäin ei kyllä pelaa, 24-> 12v järjestelmässä, ts, teho on puolet
tapsa4x4
08.12.2012, 12:37
Tossa nyt menee jo vähän puurot ja vellit sekaisin. ja eiks patrollissa just kuskinpuolella oo 24V
Toisinpäin ei kyllä pelaa, 24-> 12v järjestelmässä, ts, teho on puolet
on kuskin puolella 24v.
pelaa myös noinkin mutta huonosti ja moottori palaa aika helposti ali jännitteellä.
BJ-40/76
08.12.2012, 14:15
Siis eniten pelottaa tuo laskeminen, sillä kuormittamattomana tuo 12v moottori 24 voltilla ottaa aika paljon kierroksia! siis paljon enemmän mitä 12v:lla, voi olla että laakerit tykkää huonoa, ja teoriassa jopa keskipakovoima voi hajoittaa ankkurin.
Tuo nostaminen ei varmaankaan aiheuta suurempia ongelmia, käyttöhän on lyhytaikaista, joten solennoidien kelatkaan ei kerkiä kuumumaan.
Toki kestoikä hiilillä, kollektorilla ja koskettimissa lyhenee.....
Tuota 12v moottorin pyörittämistä 24v:llä on käytetty Belarus-merkkisessä traktorissa -80 luvulla ihan maahantuojan muuttamana, olikohan solennoidissa jotain muutoksia?
Olikohan jotain suuruusluokkaa 7 Kw? 24v:llä, toimi hyvin, mutta akut ei tahtonut kestää, myt paikoillaan välitetty 12v startti, tehoa noin puolet, ja pyörittää melkein yhtä hyvin, painoa noin 3 kg, alkuperäinen varmaan 15 kg
Ja jos toisin päin, eli 24v moottoria pyöritetään 12v:lla, niin palaa huomattavan herkästi, jos joutuu lujille.
p.s eihän 24v ja 12v latureita erota päällepäin toisistaan.....
Jos asia kiinnostaa, siis se että onko moottorit samat, niin seuraavalla tavalla voi mitata:
pistä moottoriin menemään halogeenihehkun läpi 12 volttia akusta, ja mittaa moottorin johdoista jännite, siis nimenomaan liittimistä, yleismittarilla, voisin arvella että jännite on tuolla kytkennällä noin 0,3 volttia, ja sitten vertaat 12v ja 24v moottoreiden jännitettä keskenään, 24v moottorissa pitäisi olla paljon suurempi kuin 12v moottorissa.
mikkoimp
08.12.2012, 17:29
Toisinpäin ei kyllä pelaa, 24-> 12v järjestelmässä, ts, teho on puolet
teho on 1/4 kun jännite tippuu puoleen..
mikkoimp
08.12.2012, 17:30
on kuskin puolella 24v.
pelaa myös noinkin mutta huonosti ja moottori palaa aika helposti ali jännitteellä.
riippuu tietysti mistä miinus on otettu, onko rungosta vai suoraan akusta, jos akusta niin on tietysti vaan 12V.
nii arvelinki että kestää, ku tommosia 24v pikkuvinssejä (halpoja) ei oo tarjolla. Nehän on pikku päräyksiä mitä levyn nostossa tarvii.
itse investoin vinssin 12v ja melkopian sen jälkeen myin auton ja ostin tilalle 24v patrollin niinpä laitoin 12v lisälaturin ja akun hyvin pelaa ja akku kestää mielettömän hyvin kun akulat ei ole kun pelkkä vinssin käyttö ja lälläri laturi musitaakseni makso jonku 70€ lucasin yleis laturi eikä tarvinnu riskeerata kallista vinssiä
itse investoin vinssin 12v ja melkopian sen jälkeen myin auton ja ostin tilalle 24v patrollin niinpä laitoin 12v lisälaturin ja akun hyvin pelaa ja akku kestää mielettömän hyvin kun akulat ei ole kun pelkkä vinssin käyttö ja lälläri laturi musitaakseni makso jonku 70€ lucasin yleis laturi eikä tarvinnu riskeerata kallista vinssiä
tääki kävi mielessä mutta en riskeeraa mitään kallista vinssiä vaan tommosen satasen laitteen, mulla oli chevyssä toi kolme akku systeeni(hj,n kone)
Tossa nyt menee jo vähän puurot ja vellit sekaisin. ja eiks patrollissa just kuskinpuolella oo 24V
Toisinpäin ei kyllä pelaa, 24-> 12v järjestelmässä, ts, teho on puolet
Kyllä oon koettanu pitää puurot ja vellit erillään ja täytynee vissii sit oikein kuvata tuo mut jos otan kumman tahansa akun napajännitteen niin 12-14v väliltä antaa. TAI sit on yleismittari paskana tai mulla on jotain vikana patukassa ;) Kuten yllä mainitaan niin MIINUKSEN sijoittelulla ON väliä, ollaanpa tarkkoja siellä asennellessa ettei autoa sit syytellä paskaks!
Kyllä oon koettanu pitää puurot ja vellit erillään ja täytynee vissii sit oikein kuvata tuo mut jos otan kumman tahansa akun napajännitteen niin 12-14v väliltä antaa. TAI sit on yleismittari paskana tai mulla on jotain vikana patukassa ;) Kuten yllä mainitaan niin MIINUKSEN sijoittelulla ON väliä, ollaanpa tarkkoja siellä asennellessa ettei autoa sit syytellä paskaks!
Joo o.
Mutta jos otettu ylemmästä akusta navoista niin silloin vinssin rungon ja auton rungon välissä on 12V jännite eroa, eli pitää olla "maasta erotettu" = hankalaa
Joo o.
Mutta jos otettu ylemmästä akusta navoista niin silloin vinssin rungon ja auton rungon välissä on 12V jännite eroa, eli pitää olla "maasta erotettu" = hankalaa
Nyt taitaa mennä korkeemmaks sähköopiks jota tällänen tavallinen autosähköasentaja ei ikävä kyllä bonjaa
Mut ei siinä näin sen sit on oltava :D :D mut nyt tosiaan menee niin mettään et aiheeseen vastaten ei kannata kovin kallista vinssiä uhrata jos vaikka ei toimi 12-24 virralla.
Haisuli volvossa on takana 12v superwinch 24v järjestelmässä. toiminut jo monta vuotta hyvin,nopea ja tehokas.
meinasin laittaa omaan patrolliin räikän tilalle 12000 warnin 12v moottorilla 24v järjstelmään.
Toimii hienosti- ja Haisulissa on siis takana perusvinssi isorunkonen Superwinch 12,5 tonninen 12 volttinen, mutta kontaktori (releboxi) on 24 voltinen- pitemmän päälle kärvähtää 12 volttinen varmasti...